EDUCATIE
FOTO. Urmăriţi de trupe de gherilă înarmate. Aventurile unor clujeni în deşertul Sahara pentru fapte bune
Şapte clujeni se pregătesc pentru o aventură în deşertul Sahara. Ei participă la o cursă offroad de 12.000 de kilometri în cea mai grea competiţie pe roţi din lume. Dar aventura lor are şi un scop umanitar, fiindcă vor face o donaţie consistentă pentru copii din Sierra Leone. Cursa offroad este cea mai grea din lume pentru că echipajele trebuie să se descurce singure pe traseu, fără niciun fel de asistenţă, să rezolve singure eventualele probleme cu care ar urma să se întâlnească pe traseu. Doi dintre cei 7 clujeni care vor porni în ianuarie 2024 în aventura sahariană au mai participat la competiţie şi la ediţia din 2020, iar întâmplările de pe traseu puteau să-i coste inclsusiv viaţa.
Vezi şi:
FOTO. Cei 7 magnifici din Cluj. Aventură offroad în deşertul Sahara în cea mai grea competiţie pe roţi din lume
Urmăriţi de trupe de gherilă înarmate
Cătălin Priscorniţă este membru al echipajului clujean în cursa din ianurie 2024, dar, alături de un alt membru din viitoarea cursă, a participat şi la cursa din 2020. El povsteşte pentru Cluj24 despre câteva dintre peripeţiile prin care au trecut atunci.
„Este considerată cea mai grea cursă din lume pentru că nu se oferă asistenţă tehnică la maşini, nu se oferă asistenţă de securitate, eşti pe cont propriu. Adică, noi dimineaţa ne treazeam în bivuac, o zonă în care ne adunăm cu toţii -300-400 de maşini din toată lumea- şi la 7 dimineaţa primeam hărţi unde să ne întâlnim la ora 8 seara, de exemplu. Erau trasee de 800-1.000 km zilnic, nu-mi spuneau pe unde s-o iau. E fiecare pe cont propriu, survivor, cu nişte hărţi militare după care ne ghidam, dar care nu aveau foarte mare acurateţe. Dacă se strică maşina prin deşert sau savană… Am fost „alergaţi” de trupe de gherilă, au vrut să ne răpească. Mă rog, nu aş zice ca ne-au fugărit trupele de gherilă pentru că realitatea este ca le-am ocolit noi aproximativ 1000 de km. Am Avut informaţii că pot fi pe traseu. În Guineea am avut inclusiv ameninţări, erau nişte informaţii că nişte trupe de gherilă vor să ne răpească. Au fost echipaje care au păţit-o pe traseu şi unii cărora li s-a stricat maşina şi au trebuit s-o abandoneze, pentru că n-are cine s-o repare la 400 km de un oraş. Am rămas şi fără apă câteva zile”, spune Cătălin Priscorniţă.
Nici cu animalele întâlnite pe traseu, prin deşert, savană sau junglă nu este tocmai o joacă.
„De asta este mai greu, pentru că practic nu se oferă nimic. La Paris-Dakar era, de exemplu, urmărire cu elicoptere a traseului, dar aici nu este nimic, fiecare este pe cont propriu. Dea aceea şi mergem acum 3 echipaje, ca să ne ajutăm unul pe altul. Când am mers în 2020 a fost fooarte riscant, o nebunie, că am fost un singur echipaj. Ne-am trezit prin Sahara că avem pană şi că ne învârtim în cerc noaptea la ora 23, că am pierdut locaţia şi nu mai ştiam pe unde să ieşim ca să ajungem în bivuac. Era pustiu… Într-un final ne-am descurcat, dar după vreo 20 de ore de stat în maşină. Ca idee, dacă ne îmbolnăvim, ne descurcăm, dacă se strică maşina, ne descurcăm, cu securitatea ne descurcăm. Singura zonă de securitate se face în bivuac, în zona de campare, unde ne adunăm seara, în deşert, în savană, în junglă. Acolo vine armata din ţara respectivă, fac un cordon uman de jur-împrejur, în interior sunt maşinile, iar dincolo de cordonul militar stau localnicii, care se uită la noi. E foarte interesant.
Am văzut şi tot felul de animale, feline, scorpioni, şerpi, dar am avut noroc şi n-am avut probleme. La un moment dat ne-am dat jos din maşină, că scăpa aer o roată, prin Senegal, şi am văzut doi ochi care se uitau din tufişuri la noi”, îşi aminteşte Cătălin Priscorniţă.
O aventură scumpă
Aventura clujenilor prin Sahara nu este deloc ieftină. Pe lângă Ghiozdanele şi rechizitele destinate copiilor din Sierra Leone, care sunt adunate din donaţii, participarea la cursa offroad presupune şi alte costuri, cam toate din buzunarele participnţilor. Astfel, costul pe maşină pentru participare, transport, taxe etc se ridică la circa 15.000 de euro, la care se adaugă şi costurile în sine ale maşinilor, care se ridică la 25-30.000 de euro/maşină, dar care, cu accesoriile necesare, ajunge la 40-50.000 de euro/maşină.
Bucuria copiilor
Însă, dincolo de pericolele prin care trec participanţii şi dincolo de costurile unei astfel de aventuri, rămâne bucuria pe care o aduc copiilor necăjiţi şi foarte săraci din Sierra Leone.
„Am făcut o punte de legătură între copiii din România şi cei din Sierra Leone. Au fost foarte bucuroşi copiii. Anul acesta vrem să ducem din nou ghiozdane, dar vrem să ducem şi laptopuri. Ce adunăm, aia o să ducem”, mai spune Cătălin Priscorniţă.
Din nou în aventură în ianuarie 2024
Cătălin Priscorniţă şi colegii săi aventurieri povestesc şi despre viitoarea cursă, din ianuarie 2024.
„Am mai participat în 2020 -în 2019 ne-am pregătit- la Raliul Budapesta-Bamako, cu startul din Budapesta, cu destinaţia Sierra Leone. Cu ocazia asta am creat şi proiectul De la copil la copil, Transilvania-Sierra Leone şi am dus peste 5.000 de ghiozdane, două containere maritime, din punct de colectare din România, dar în special din Cluj şi Ardeal, cu rechizite, jucării şi alte lucruri pentru copii din Sierra Leone, unde au mari probleme cu învăţământul şi copiii nu au cele necesare.
Startul va fi în data de 26 ianurie din Budaepsta, trecem toată Ungaria, Slovenia, Italia, Franţa, Spania, trecem prin Gibraltar în Maroc, apoi intrăm în Sahar” de Vest, Mauritania, Senegal, Guineeea şi Sierra Leone.
Plecăm de la minus 15 grade, trecem prin toate anotimpurile, şi ajungem la plus 45 de grade”, mai arată aventurierii clujeni.
Centrele de colectare a donaţiilor
Sediile de birouri BLITZ din Cluj – Napoca şi restul ţării.
Sediul restaurantului Jaxx, din str. Strada Emil Isac Nr. 25, din Cluj-Napoca.
Toate şcolile din Cluj Napoca şi alte oraşe din România (prin sindicatele şcolare).
Donaţiile sunt aşteptate cu entuziasm până pe 10 decembrie 2023.
Echipa se bazează pe susţinerea largă a comunităţii şi pe parteneriate cu companii pentru a face această expediţie şi proiectul umanitar aferent posibile.
Pentru mai multe informaţii şi pentru a dona, vă rugăm să vizitaţi site-ul oficial al proiectului: www.transilvania4sierraleone.ro sau pagina de Facebook: https://www.facebook.com/Transilvania4SierraLeon
Cei doi antreprenori clujeni, împreună cu ceilalţi membri ai echipei, îşi pun experienţa şi pasiunea pentru aventură în slujba unei cauze nobile, pentru a le oferi copiilor din Sierra Leone şansa unui viitor mai bun”, anunţă participanţii.
Deák Albert, bioenergoterapeut (44 ani)
Fondatorul Academiei de Vindecare prin Bioenergie Healonia, pasionat de vindecări holistice şi sănătatea umană. Prima dată s-a aventurat în deşert cu o maşină de teren în Tunisia, acum 15 ani, iar de atunci are la activ numeroase participări la curse auto şi moto offroad, atât în Africa, cât şi America de Sud. Toate aceste aventuri au fost îmbinate cu succes cu câte o acţiune umanitară.
Cătălin Priscorniţă, antreprenor şi pasionat de off-road (38 ani)
Antreprenor, fondator şi CEO al grupului de firme Blitz, Cătălin îşi foloseşte din plin energia atât pentru creşterea business-urilor, cât şi pentru acte caritabile. şi-a descoperit pasiunea pentru traseele off-road, şi este pregătit acum să facă pasul pe continentul vecin, unde să-şi folosească din plin experienţa de rezolvare a situaţiilor neprevăzute.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger








