ACTUALITATE
FOTO. REVOLTĂ la Centrul pentru Promovarea Culturii Tradiționale Cluj. Managerul Adriana Irimieș, ”comportament dictatorial”
Sindicatul „Tradiții Clujeneˮ al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj își prezintă, într-un memoriu, îngrijorarea și nemulțumirea față de modalitatea în care se desfășoară managementul instituției.
În documentul trimis Consiliului Județean Cluj, instituție de care aparține, sindicaliștii aduc la cunoștință metodele profesionale și comportamentale inadecvate prin care managerul Adriana Irimieș a dezvoltat în ultimii ani un management defectuos al instituției.
Redăm intergral memoriul sindicaliștilor care au declanșat o grevă japoneză și au purtat la un eveniment public banderole albe pe braț, iar în cazul în care solicitările lor nu sunt luate în considerare vor recurge și la alte forme de protest.
Mediu ostil de muncă
”Datorită deciziilor si comportamentului doamnei manager în cadrul instituției, au apărut stresul si tensiunea, s-a creat un mediu ostil, totodată au fost încălcate în mod repetat drepturile profesionale și sociale ale angajaților.
Prin urmare, dorim să aducem în atenția dumneavoastră următoarele:
-
SLABELE CUNOȘTINȚE PROFESIONALE ȘI LIPSA DE EXPERIENȚĂ ÎN ACTIVITATEA DE MANAGER:
– Prin modul în care și-a desfășurat activitatea și prin deciziile pe care le-a luat până în prezent, doamna manager Irimieș Adriana-Emilia, a creat suspiciuni în rândul angajaților cu privire la experiența și pregătirea profesională necesare pentru ocuparea funcției de manager.
– Întrucât în prezent doamna manager se află în procesul de definitivare al studiilor, vă aducem la cunoștință faptul că în cadrul instituției noastre, 90% din angajați sunt persoane cu studii superioare, masterat, unii chiar cu doctorat, toți angajații având vechimea și experiența necesară pentru a performa în domeniul cultural, în domeniul cercetării folclorice și în sectorul administrativ-resurse umane.
– Ca atare lipsa de experiență și lipsa de pregătire profesională se remarcă adesea în felul în care doamna manager conduce instituția, angajații întâmpină dificultăți în colaborarea cu managerul astfel încât Sindicatul „Tradiții Clujeneˮ consideră că se impune analizarea calificărilor, experienței și a activității profesionale ale acesteia.
– Aceasta nu comunică din punct de vedere ierarhic, demarează multiple proiecte cu un conținut profesional îndoielnic și nu promovează în mod adecvat cultura tradițională a județului Cluj; marea majoritate a deciziilor le ia fără să se consulte cu șefii de compartimente, nu colaborează în mod corespunzător cu departamentul administrativ și resurse umane și nu acceptă propunerile persoanelor avizate.
– Doamna manager este adesea plecată de la locul de muncă, este implicată permanent în acțiuni de cercetare pe teren, în acțiuni educative, este „autorˮ în publicațiile elaborate în cadrul instituției și este implicată în mod frecvent în activități prin care își promovează propria persoană în detrimentul realizării unui management de calitate. Toate aceste activități ar trebui să fie întreprinse de oamenii de specialitate angajați ai instituției.
-
MANIFESTĂ UN COMPORTAMENT NECONFORM LA ADRESA ANGAJAȚILOR DIN INSTITUȚIE:
– De mai multe ori de când a fost numită manager, doamna Irimieș Adriana-Emilia a utilizat metode de monitorizare și intimidare a membrilor din instituție prin apeluri telefonice chiar și înafara orelor de program prin care solicită diferite informații și explicații.
– O altă formă de exercitare a presiunilor asupra angajaților este efectuarea de controale inopinate, personale sau prin intermediul altor angajați, pe care îi trimite să supravegheze activitatea la sala de repetiții a Serviciului de Promovare și Spectacol, toate acestea în condițiile în care doamna manager nu și-a manifestat vreo nemulțumire cu privire la desfășurarea activității acestui compartiment.
– În ceea ce privește atmosfera stresantă din cadrul biroului administrativ și cel de resurse umane, aceasta pune presiuni asupra colectivului chemând angajații separat la discuții în biroul personal, unde solicită informații cu privire la ceilalți angajați ai instituției. A încercat chiar să însceneze fapte neadevărate punând presiuni pe angajați să scrie procese verbale unii contra celorlalți.
– Doamna manager Irimieș Adriana Emilia desfășoară o modalitate de management prin care recurge la deprecierea oamenilor valoroși, ajungând până la eliminarea lor din anumite proiecte, totodată prezintă un comportament inconsecvent, astfel încât, în decursul unui interval scurt de timp, aceasta a decis modificarea fișelor de post de mai multe ori, aspect care a generat suspiciuni și nemulțumiri în rândul angajaților.
– În anul 2021, face abuz de funcție, și constrânge angajații să semneze fișele de post în prezența dânsei, fără să acorde timp necesar angajaților pentru a citi documentele nou modificate. În același an, cu câteva zile înainte de desfășurarea unui eveniment artistic a apărut alături de juristul instituției la una din repetițiile Orchestrei „Cununa Transilvanăˮ și a solicitat semnarea unui proces-verbal scris în prealabil, al cărui conținut nu era cunoscut, însă în urma unor discuții tensionate angajații au refuzat semnarea documentului respectiv.
– În ceea ce privește proiectul educativ, din cadrul compartimentului de Educație Permanentă, precizăm faptul că acest proiect a fost inițiat și conceput de către fostul manager, care astăzi este exclus aproape integral din cadrul propriului concept intelectual pe care l-a elaborat și l-a desfășurat mai mulți ani în cadrul instituției. Totodată, proiectul se derula în colaborare cu Serviciul de Promovare și Spectacol, care a fost exclus din aceste acțiuni educative, încercându-se minimalizarea și reducerea activității compartimentului în mod intenționat.
– Doamna manager Irimieș Adriana Emilia, trimite angajaților multiple înștiințări în scris prin care solicită să i se ofere de urgență un răspuns cu privire la problemele pe care aceasta le invocă inopinat.
– Adesea, dânsa dorește să fie lipsită de responsabilitate pentru eventualele măsuri abuzive pe care le ia, iar în acest sens solicită subalternilor să își asume responsabilitatea pentru decizii care îi aparțin ei și pentru care nu dorește să își asume responsabilitatea.
– Prezintă un comportament dictatorial, nu acceptă alte opinii decât cele care îi aparțin și încearcă tot timpul să și le impună, prin presiuni exercitate asupra angajaților, cărora le ordonă pe un ton răspicat să tacă în fața dânsei, unii dintre aceștia fiind chiar scoși afară din biroul dumneaei.
– Astfel, angajații sunt împiedicați să își desfășoare activitatea în condiții optime iar prin aceste comportamente se crează presiuni și tensiuni, climatul psihosocial la locul de muncă devenind greu de suportat pentru angajați.
– Prin modalitatea în care doamna manager înțelege să își exercite funcția pe care o deține, angajații, se simt uneori intimidați, umiliți din punct de vedere profesional și în anumite context chiar rușinați de situațiile la care sunt expuși.
-
NU ÎȘI EXERCITĂ ÎN MOD CORESPUNZĂTOR ATRIBUȚIILE DE MANAGER:
– Doamna manager Irimieș Adriana-Emilia are obiceiul să tergiverseze sau să nu răspundă solicitărilor scrise și înregistrate de angajați, dar ea are pretenția să i se răspundă zilnic sau chiar de urgență la solicitările scrise. La scurt timp după instalarea în funcția de manager, doamna Irimieș Adriana Emilia, și-a dedicat o parte din atribuțiunile de serviciu în scopul devenirii „folclorist-autorˮ publicând în una din volumele realizate în cadrul instituției noastre, ocazie cu care a decis organizarea unui eveniment de lansare al publicației în localitatea Huedin.
– A indus angajații în eroare de mai multe ori, prin prezentarea unor aspecte care nu corespundeau cu adevărul, doar pentru ca angajații să fie de acord cu deciziile dumneaei. Astfel, anul 2021 a refuzat să soluționeze problemele din instituție, precum cele legate de angajații
vaccinați și cei nevaccinați, a creat incertitudine și discriminare punând presiuni pe angajații nevaccinați să solicite în nume propriu munca la domiciliu. În acest fel, a dat dovadă de incapacitate profesională în luarea deciziilor importante din instituție.
– În decursul aceluiași an, angajații Serviciului Promovare și Spectacol au schimbat în mod repetat locația în care își desfășurau în acel moment activitatea. Doamna manager a convins angajații prin inducere în eroare că cea mai bună locație pentru desfășurarea repetițiilor este cea din cadrul Bibliotecii Județene Octavian Goga de pe Strada Mihail Kogălniceanu nr.7.
– Cu toate că această sală nu a îndeplinit condițiile necesare pentru a desfășura – repetiții, nici raportat la activitatea artistică pe care o desfășoară membrii orchestrei, nici din punct de vedere al asigurării conditiilor igienico-sanitare și al distanțării, angajații au fost convinși să accepte această locație timp de aproximativ patru luni, până în momentul în care condițiile improprii ale locației (frig, aer irespirabil, uneori lipsa apei la toaletă și uneori lipsa curentului) au devenit greu de suportat.
– Pentru a determina angajații să accepte locația, doamna manager a recurs la dezinformări, comunicând angajaților faptul că vor beneficia de un loc de parcare, totodată a invocat costurile foarte ridicate în ceea ce privește chiria sălii în care Serviciul Promovare și Spectacol își – desfășura activitatea înainte, aspect care s-a dovedit a nu fi adevărat.
– În cele din urmă, după sesizările verbale și scrise ale angajaților, începând cu luna aprilie 2022, Serviciul Promovare și Spectacol și-a reluat activitatea în sediul de la Casei Armatei, unde de altfel își desfășurase activitatea mai bine de 15 ani.
– Prin decizia schimbării în mod repetat a sălii de repetiții s-a creat stres și nesiguranță la locul de muncă iar angajații nu sunt siguri nici în acest moment că sala actuală va fi folosită o perioadă mai lungă de timp.
– Pe lângă faptul că induce deseori angajații în eroare prin ceea ce transmite sau garantează, areși un comportament abuziv și necorespunzător poziției sale de manager. În anul 2019 a scos afară pe ușa instituției pe fostul manager interimar care tocmai ieșise la pensie, eveniment care a zdruncinat climatul psihosocial al angajaților, deoarece astfel de evenimente nu cunoaștem să se mai fi petrecut în instituția noastră.
– Totodată, interzice oamenilor din public să realizeze fotografii sau poze în timpul spectacolului, iar la unul dintre spectacolele instituției a atenționat un om din public, interzicându-i filmarea cu telefonul personal. Acel domn s-a simțit jignit și a părăsit locația unde se desfășura proiectul cultural. Acest eveniment a atras atenția celor prezenți iar în acest sens sindicatul dorește să precizeze faptul că angajații nu sunt de acord cu astfel de interziceri și comportamente față de publicul care apreciază activitatea instituției și care participă în mod constant la evenimentele noastre. Astfel de fapte nu sau mai întâmplat, întotdeauna publicul larg, a avut permisiunea să utilizeze telefonul mobil pentru a face o poză la un spectacol, într-un spațiu public.
– interzicerea pozelor și filmărilor în cadrul evenimentelor instituției, a devenit o regulă după cum prezintă regulamentul oficial al publicului spectator publicat pe site-ul instituției traditiiclujene.ro., regulament pe care angajații îl consideră total inoportun și inadecvat.
– Tot o formă de inducere în eroare a angajaților se leagă de aducerea în timp util la cunoștința angajaților, a calendarului de activități viitoare. În una din întâlnirile avute cu doamna manager la punctul de lucru al Orchestrei Cununa Transilvană, angajații în unanimitate au solicitat să fie informați cu privire la acțiunile ce vor urma, însă această solicitare a rămas nesoluționată.
– În ceea ce privește obligația de bună administrare a instituției, doamna manager nu promovează în mod echidistant imaginea tuturor compartimentelor. Prin postările care reies din site-urile specifice
promovării aceasta încearcă să mușamalizeze activitatea Serviciului Promovare și Spectacol, astfel încât dumneaei are o înclinație înspre a se promova pe sine, fapt care se dovedește prin postările online de actualitate.
– Tot în acest sens este de menționat faptul că doamna manager are un comportament inconsecvent și derutant, deoarece stabilește anumite evenimente culturale, pe care ulterior le anulează din motive care nu au la bază un criteriu profesional bine determinat.
– Aceasta desfășoară o activitate lipsită de transparență și trezește bănuieli serioase cu privire la modalitatea în care sunt disponibilizate fondurile instituției.
– În mod nejustificat si inechitabil, oferă la unii colaboratori sume foarte mari pentru prestații, iar la alții cu mult mai mici. În ceea ce privește, fondurile atribuite proiectelor din instituție, există suspiciuni legate de costurile anumitor proiecte, aspect care din punctul de vedere a Sindicatului „Tradiții Clujeneˮ, considerăm că se impune a fi analizat și clarificat.
– Totodată, doamna manager a colaborat în mod frecvent cu televiziunea Hora Tv, de altfel o televiziune la care dânsa este invitată în mod constant. Tot în acest sens, doamna manager are preferințe în ceea ce privește colaborarea doar cu anumiți artiști, aspect care afectează promovarea valorilor clujene.
Prin modalitatea în care doamna Irimieș Adriana Emilia înțelege să efectueze managementul instituției, se evidențiază faptul că aceasta utilizează instituția în scopul propriei promovări însă în detrimentul aspectului cultural și cel profesional.
Prin acest demers solicităm în mod respectuos să luați măsurile necesare pentru remedierea problemelor existente în cadrul C. J. C. P. C. T. Cluj, asupra abuzului în serviciu, abuzului de putere, împotriva încălcării în mod repetat a îndatoririlor de serviciu, împotriva dezvoltării unui mediu stresant și ostil la locul de muncă”, se arată în memoriul sindicatului ”Tradiții Culturale”.
Sursa foto: Facebook – Adriana Irimieș
Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
Dragoș Damian: N-ai chef, timp sau bani să investești în resursa umană? Participă la un târg de cariere și fură de la competiție
CEO Terapia, Dragoș Damian, critică lipsa de investiție reală în formarea resursei umane de către companii și o practică frecventă: recrutarea agresivă de la competitori.
„N-ai chef, timp sau bani să investești în resursa umană? În învățământ dual? În burse și practică pentru studenți? În laboratoare scumpe în facultăți? Nici o problemă! Participă la un târg de cariere și fură de la competiție câți angajați ai nevoie!
Povești de adormit mediul de afaceri
Urmărește o conferință la care iau parte șefii departamentelor de resurse umane și vei realiza ce profesioniști desăvârșiți sunt. Stăpânesc cu măiestrie o mulțime de formulări complicate care te conving cât de mult timp și bani alocă pentru atragerea, retenția și dezvoltarea oamenilor din organizația lor, cât de mult se investește în resursa umană, ce beneficii cuprinzătoare sunt acordate.
Ce nu știi însă este că toate lăudăroșeniile lor sunt povești de adormit mediul de afaceri pentru că, singurul lucru pe care îl fac este să fure angajați de la competiție. Păi are cineva chef, bani și timp să investească în angajați? Are cineva chef, bani și timp să dezvolte un director financiar sau economic, un specialist de calitate, de la director la analist, un specialist în operațiuni industriale de la director la ingineri la supervizori la operatori mașini alfa-numerice, un specialist în planificarea producției, un specialist în lanțul de aprovizionare, un specialist de mediu?
Instructajul costă sute de mii de lei
Uite. Un director financiar se pregătește în 5-10 ani, instructajul costă sute de mii de lei. Specialiști de calitate și de operațiuni industriale nu există, ei trebuie luați de pe băncile facultății, durează 1-3 ani pregătirea lor, tot sute de mii de lei. Specialiști de planificare, de aprovizionare, de mediu, la fel, nu există, costă mii și mii de lei pregătirea lor.
Pentru pregătirea unor astfel de specialiști este necesară muncă asiduă în interiorul organizației, parteneriate cu instituțiile de învățământ, donații de echipamente scumpe către universități în așa fel încât instruirea să se facă de pe băncile facultății, etc.
Mergem la competiție și furăm
Prostii! Timp și bani dați de pomană. Așadar, mergem la competiție și furăm. Luăm oameni gata pregătiți de fraierii din alte companii, care cred bazaconii de tipul învățământ dual preuniversitar și universitar sau pierd vremea în pregătirea angajaților prin parteneriate cu facultățile. Sunt unii angajatori fraieri care cred în rolul angajatorilor de a ajuta societatea să progreseze prin dezvoltarea generațiilor Y și Z.
Cât de fraieri pot fi?
Furtul de angajați este soluția perfectă pentru orice șef de resurse umane:
- Poți da salarii mai mari sau beneficii de altă natură pentru că nu te costă nimic pregătirea lor;
- Nu există nici o lege împotriva furtului de angajați, dimpotrivă, Codul Muncii „încurajează” furtul de angajați prin prevederi ambigue. Astfel încât poți fura 1, 2, 5, 10, 20 de angajați. Poți fura atâția angajați de la competiție până o închizi și tot nu pățești nimic, degeaba reclamăa unii aceasta practică;
- În plus:
- Bonus 1: merită să vezi fețele directorilor cărora le furi angajații, sunt de neprețuit supărarea și frustrarea lor după ce au consumat timp și bani cu munca susținută în interiorul organizației, parteneriate cu instituțiile de învățământ, donații de echipamente scumpe către universități în așa fel încât instruirea să se facă încă de pe băncile facultății. Niște fraieri, merită să râzi de ei;
- Bonus 2: daca angajatul furat nu se inseră în organizația ta, îl dai afara fără probleme, fără să fi consumat timp și bani pentru a-l pregăti. Și rămâi cu satisfacția că ai destabilizat competitorul de unde l-ai furat, care trebuie să consume timp și bani ca să pregătească pe altcineva.
Singura cale ieftină, să furi angajați de la competiție
Așadar, fură un angajat de la competiție, fură 2, 5, 10.
Totuși, fii un pic prudent, respectă niște reguli de bază:
- mergi tot timpul la conferințe ca să arați publicului că de fapt ești un angajator de top care investește timp și bani în pregătirea resursei umane. Și mai bine, cumpăra un loc într-un anuar ”Angajatori de Top”, e maxim 5.000 de Euro, dă bine;
- folosește anunțuri pe situl propriu, târguri de cariere, platforme de recrutare, companii de plasare de forța de muncă și vânători de capete, astfel încât să eviți orice risc ca planurile tale să fie dezvăluite;
- lipește afișe de recrutare pe stâlpi sau plasează banere în jurul locației competitorului pe care îl asediezi ca să-i furi angajații, demonstrezi astfel că ai publicat la loc vizibil intenția de angajare.
Singura cale ieftină și rapidă de dezvoltare a organizației tale este să furi angajați de la competiție. Succes!”, a spus Damian.
ADMINISTRAȚIE
Trenul metropolitan, „undă verde” de la Consiliul Județean Cluj. Aviz favorabil în Comisia de Urbanism
Consiliul Județean Cluj a avizat realizarea trenului metropolitan, în ședința Comisiei de Urbanism de joi, 21 noiembrie.
Comisia Tehnică de Urbanism și Amenajarea Teritoriului (CTATU) din cadrul Consiliului Județean Cluj a avizat favorabil, cu condiționări, Planul Urbanistic Zonal (PUZ) al viitorului Tren Metropolitan Cluj.
Trenul metropolitan va rezolva problema mobilității urbane
„Pentru ca acest important proiect să poată merge mai departe, în sensul depunerii și obținerii finanțării europene, am decis să aprobăm, cu anumite modificări, documentația prezentată în comisie. Este necesar ca proiectul viitorului tren metropolitan să fie corelat cu toate proiectele de infrastructură publice și private aprobate deja pe traseul propus prin PUZ.
Această nouă investiție este una extrem de importantă din perspectiva rezolvării problemei de mobilitate urbană pentru cei aproximativ 500 de mii de clujeni care trăiesc și muncesc în Zona Metropolitană Cluj”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj și al Comisiei CTATU.
Ultima etapă a fazei de proiectare
Elaborarea PUZ-ului aferent Trenului Metropolitan Cluj, ca etapă finală a fazei de proiectare, a fost necesară în vederea stabilirii reglementărilor urbanistice pentru realizarea obiectivelor noi propuse în cadrul acestui proiect de infrastructură, reguli care nu au fost cuprinse, anterior, în cadrul PUG-urilor aflate în vigoare.
Proiectul Trenului Metropolitan constă în introducerea unui serviciu de transport public de călători de-a lungul infrastructurii de cale ferată existentă deja între localitățile Gârbău și Bonțida, via Cluj-Napoca, cu nu mai puțin de 23 de stații. Astfel, de-a lungul celor 48,8 km de traseu, vor fi amenajate noi peroane, un pasaj rutier subteran, trotuare, piste biciclete, parcări auto/moto/velo și stații de autobus.
EDUCATIE
VIDEO FOTO. Ciocolată Dubai, preparată de elevii Școlii Profesionale Speciale Samus Cluj. Va fi vândută la târgul de Crăciun
Elevii Școlii Profesionale Speciale Samus Cluj-Napoca au preparat, pentru prima dată, ciocolată Dubai, pe care o vor vinde în luna decembrie în cadrul târgului de Crăciun care va fi organizat în instituție.
Claudiu, Alex și Ramona, care sunt în clasa a X-a la specializarea Cofetărie-Patiserie, s-au ocupat de prepararea ciocolatei, asistați de profesorul de instruire practică și teorie Pompilia Lopes, care se ocupă de clasele de patiserie.
Rețetă adaptată de ciocolată Dubai Samus
”Noi tot timpul experimentăm la Samus rețete noi, poate și deoarece avem tot timpul ingrediente noi. Ne-am gândit să facem și ciocolată Dubai, pentru că este în trend și toată lumea vorbește despre ea.
Ne-am inspirat din rețetele de pe internet și am pregătit noi totul, inclusiv crema de fistic.
Am folosit trei rețete diferite de ciocolată, iar ultima ne-a ieșit cea mai bună.
Am folosit ciocolată neagră, pe care am amestecat-o cu ciocolată albă și am diluat-o cu frișcă din lapte, pentru a o putea topi. După care a urmat umplutura. Am prăjit separat cataiful în puțin unt, cam cum facem la pesmetul prăjit.
Separat am pregătit crema de fistic, care nu a fost ușoară.
Fisticul a trebuit decojit, opărit, am îndepărtat pielițele de pe el, după care l-am măcinat și amestecat cu lapte condensat, iar apoi l-am amestecat cu cataiful, dar am plusat și cu puțină esență de fistic, să se simtă mai pregnant gustul.
Am turnat amestecul între două foi de ciocolată, iar deasupra am făcut un strat colorat cu verde și am presărat, deasupra, bucățele de fistic, pentru decor.
Este o rețetă adaptată de ciocolată Dubai Samus”, a spus Pompilia Lopes pentru Cluj24.
Potrivit acesteia, ciocolata Dubai a fost prima tentativă de a pregăti ciocolată împreună cu elevii.
”Ce am constatat diferit este cataiful care face produsul mai crocant. Gustul final este deosebit, iar aromele sunt plăcute. Această rețetă nu are deloc zahăr”, a precizat profesoara de la Samus.
Experiență inedită pentru elevi
Claudiu a auzit de ciocolata Dubai de pe internet și consideră că participarea la pregătirea acesteia a fost o experiență care i-a plăcut.
”Am curățat fisticul, l-am opărit, l-am curățat de pieliță, după care l-am măcinat. Gustul final a fost foarte bun și mă bucur că a ieșit așa ceva din mâinile mele.
Am vrut să mă fac patiser pentru că îmi place meseria asta, să fac prăjituri și dulciuri”, a spus elevul.
Colegii săi, Alex și Ramona, nu auziseră înainte de ciocolata Dubai, dar recunosc că le-a plăcut să participe la crearea unui produs devenit celebru.
”Mie îmi place să fac preparate de cofetărie, prăjituri, în special cu mere sau brânzoici. Iar acum am trecut la ciocolată Dubai, iar gustul a ieșit foarte bun”, a precizat Alex.
Ramona are ceva mai multă experiență, după ce a fost anul trecut, printr-un program Erasmus, în Portugalia, într-un schimb de experiență de două săptămâni, unde a lucrat într-un restaurant.
”Îmi place să fac orice din domeniul cofetărie-patiserie, nu am unul preferat. Dar a fost interesant să lucrez la ciocolata Dubai, unde, printre altele, m-am ocupat de amestecarea cataifului la partea de prăjit”, a completat Ramona.
Cei trei elevi speră ca, după absolvire și după ce primesc o diplomă recunoscută de Ministerul Educației, să se angajeze într-o patiserie sau cofetărie din județul Cluj.
Produs nou pentru târgul de Crăciun
Directorul adjunct al Școlii Profesionale Samus, Teofana Sferle, a menționat că pentru târgul de Crăciun organizat în luna decembrie la școală, una dintre surprize va fi ciocolata Dubai, care va fi vândută de elevi.
”În fiecare an la târg vom avea produse realizate de către elevii noștri și abia aștept să vedem ce succes vom avea cu noul produs. Banii rezultați în urma târgului vor fi folosiți pentru finanțarea diferitelor activități. Mergem la un film sau la karting, de exemplu”, a spus Sferle.
O bucată de ciocolată Dubai Samus de 100 de g va fi vândută la târgul de Crăciun cu 20 de lei.
Copiii, angajați după absolvire
Școala Profesională Specială Samus pregătește elevi cu cerințe speciale pentru meseria de cofetar-patiser, urmând să fie făcute demersuri și pentru autorizarea meseriei de bucătar, care este foarte căutată acum pe piața muncii.
”Avem și resurse materiale și umane. În ateliere – școală avem trei spații diferite unde elevii învață, în cei patru ani de studiu, să pregătească diverse preparate culinare.
La finalul clasei a XII-a se organizează un examen de certificare a competențelor profesionale, elevii vor fi evaluați și vor trebui să gătească un preparat tras la sorți.
Copiilor le crește stima de sine când văd cât de bine le iese, din mâinile lor, un preparat bun”, a explicat Sferle.
Potrivit acesteia, sunt, deja, absolvenți de la Samus angajați în domeniul cofetărie- patiserie la firme de profil din Cluj-Napoca.
CLUJ24 TV
VIDEO. Aron Bogdan: Partidul S.O.S. România, o platformă în care poți să te exprimi liber, să-ți asumi adevărata identitate (PE)
Candidatul Partidului S.O.S. România, filiala Cluj, pe locul 2 la Camera Deputaților, Aron Bogdan, a fost prezent la podcastul Test de sinceritate de pe Cluj24, realizat de Vasile Măgrădean, unde a vorbit despre campania electorală, propunerile partidului din programul de guvernare, dar și despre reacțiile alegătorilor după ce CCR a decis interzicerea candidaturii Dianei Șoșoacă la prezidențiale.
Aron Bogdan a spus că de 10 ani de zile lucrează în domeniul finanțelor nerambursabile pentru INM-uri, fiind atras de Partidul S.O.S. România deoarece îl consideră ”o platformă în care poți să te exprimi liber, să spui ceea ce ești, să-ți asumi adevărata identitate”.
Ștampila pe Șoșoacă
Candidatul S.O.S. –ist a precizat că, după decizia CCR, foarte mulți oameni i-au încurat pe membrii partidului să meargă înainte și să își susțină liderul.
”Chiar dacă nu a reușit să meargă la prezidențiale, facem toți un pătrățel pe buletinul de vot, scriem Diana și punem ștampila.
Dacă avem un milion de voturi așa, atunci este o mare șansă”, a precizat Bogdan.
CMF 11240027