EVENIMENT
FOTO. Maria Forna, președinta ATOP Cluj și consilier județean, donează sânge de peste 17 ani. A făcut-o și în 14 iunie

Președinta Autorității Teritoriale pentru Ordine Publică Cluj, Maria Forna, care este și consilie județean, a donat sânge vineri, 14 iunie, o zi specială.
Astăzi, este Ziua Internațională a Donatorului de Sânge.
Maria Forna, președinta ATOP Cluj și consilier județean, donează sânge de peste 17 ani. A făcut-o și în 14 iunie
Maria Forna donează de peste 17 ani și face acest lucru pentru a-i ajuta pe bolnavii care au nevoie de sânge.
“Astăzi, cu ocazia Zilei Mondiale a Donatorului de Sânge, am revenit la Centrul de Transfuzie Sanguină Cluj, așa cum o fac de mai bine de 17 ani, pentru a dona sânge.
Felicitări și mulțumiri tuturor celor care au răspuns pozitiv apelului Autorității Teritoriale pentru Ordine Publică Cluj de a dona sânge”, a arătat Maria Forna pe Facebook.
Citește și: Clujenii, îndemnați să doneze TROMBOCITE, nu doar sânge. Ce pacienți au nevoie și cum sunt extrase
Nu este prima dată când ATOP se implică și ajută spitalele clujene în care este o mare nevoie de sânge.
“Spitalele clujene au stocuri insuficiente de sânge, tocmai din acest motiv, fac din nou apel către cetățenii cu o stare de sănătate bună, să doneze și să fie eroii care salvează vieți”, a transmis Maria Forna.
Devino eroul pacienților din spitalele clujene. Donează sânge, donează trombocite
Și Consiliul Județean Cluj se implică în campaniile de conștientizare derulate la nivelul județului Cluj și care au drept principal obiectiv creșterea numărului donatorilor de sânge.
Vineri, 14 iunie, de Ziua Internațională a Donatorului de Sânge, sediul CJ, dar și Cluj Arena vor fi iluminate în roșu.
Reprezentanții CJ îi îndeamnă pe clujeni să ajute, să fie eroi pentru cei aflați în spitale și să doneze sânge, dar și trombocite, proceduri care nu sunt dureroase.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
VIDEO. Klaus Iohannis a plecat de la palatul Cotroceni în aplauze. Ilie Bolojan este președintele interimar al României

Klaus Iohannis a plecat miercuri de la palatul Cotroceni după ce a condus mai bine de 10 ani România.

Klaus Iohannis a plecat prin demisie, asta pentu că mandatul său s-a prelungit din cauza anulării alegerilor prezidențiale. “Dumnezeu să binecuvânteze România”, a spus fostul președinta înainte să plece de la palatul Cotroceni.
Klaus Iohannis a plecat de la Cotroceni
Fostul președinte a predat miercuri mandatul. În premieră pentru România, acesta a fost preluat de un președinte interimar, Ilie Bolojan urmând să fie șeful statului pentru o perioadă de trei luni. Premiera o reprezintă faptul că președintele și-a dat, practic, demisia.
Ilie Bolojan a fost desemnat în funcția de președinte al României din calitatea sa de președinte al Senatului.
Cei doi au avut o discuție la palatul Cotroceni, după care Klaus Iohannis a plecat în aplauzele staff-ului, după ce garda i-a prezentat onorul militar pentru ultima dată, direct la Sibiu.
EVENIMENT
FOTO. Polițiștii clujeni, lovitură pentru mafia lemnului din Ciucea. Peste 100 mc de lemn confiscat și amendă de 10.000 de lei

În perioada 10 – 11 februarie a.c., polițiștii din cadrul Secției 8 Poliție Rurală Huedin, împreună cu specialiști din Garda Forestieră Cluj, au efectuat mai multe controale de specialitate pe raza localității Ciucea, județul Cluj, la firme de depozitare a lemnului.
În urma verificărilor, s-a constatat că un operator economic a încălcat prevederile legale privind depozitarea materialelor lemnoase.
Astfel, la data efectuării controlului în teren au fost constatate diferențe între stocul scriptic înregistrat în aplicația SUMAL 2.0 și stocul faptic al materialului lemnos care nu s-a putut identifica în punctul de colectare a lemnului, respectiv cantitatea de 40,36 de metri cubi de material lemnos în valoare de 7.158 de lei, fapt pentru care, conform prevederilor în vigoare s-a dispus confiscarea valorică a respectivei cantități.
În acest context, a fost aplicată o sancțiune contravențională în valoare de 10.000 de lei.
Totodată, s-a dispus confiscarea cantității de 69,38 de metri cubi de material lemnos pentru care nu au fost prezentate documente justificative legale privind proveniența material lemnos.
EDUCATIE
Daniel David, după prima dezbatere națională a planurilor pentru liceu: Analfabetismul funcțional ne pune deja la risc țara

Ministrul Educației, Daniel David a participat la prima dezbatere națională pe proiectele de planuri-cadru pentru liceu.
David a spus că nu este deloc bucuros că își începe mandat de ministru cu un astfel de proiect, dar acesta este necesar. Următoarea dezbartere națională are loc la Cluj-Napoca, unde sunt așteptați profesori din toată Transilvania.
Daniel David: Așa nu se mai poate continua!
“Oamenii educației au început să arate de ce sunt ai educației! Spre deosebire de spațiul public (rețele de socializare, chiar diverse publicații etc.) – unde, pe lângă analize serioase, găsești încă prea des banalități solemne, îngrijorări iraționale și/sau semidocte, dacă nu doar critici virulente sau agresive sau felicitări dezarmante -, aici au fost analize și discuții convergente și divergente, mai cerebrale sau mai emoționale, toate însă focalizate pe probleme și soluții”, a spus Daniel David, după prima dezbatere națională asupra proiectelor de planuri-cadru pentru învățământul liceal.
Din acest demers, a spus ministrul, multe sugestii bunevor fi incluse în varianta finală propusă în luna mai.
“Sincer și direct spus, nu sunt bucuros că încep acest mandat de ministru cu un astfel de proiect, care, inevitabil, vine și cu scandaluri. Dar planurile-cadru reprezintă urgențe curriculare (ar fi trebuit introduse cel târziu în 2021), legale (sunt impuse de noile reglementări legale din 2023), dar și moral-psihologice (nu ne mai putem pune la risc copiii, punându-le pe umeri o încărcătură exagerată de discipline și ore, adesea fără o organizare psihopedagogică adecvată).
Și, teribil de important, planurile-cadru sunt o urgență de securitate națională, pentru că analfabetismul funcțional ne pune deja la risc țara. Așa nu se mai poate continua! Iar rolul unui ministru responsabil este să abordeze tocmai astfel de probleme/reforme”, a transmis Daniel David.
David: Să facem împreună ca educația să nu fie un risc pentru națiune
Mai mult, Rolul unui ministru al educației, a mai spus Daniel David, este și să educe oamenii, fie și informal, dacă este cazul, despre cum se fac rațional dezbaterile asupra unei teme cu relevanță pentru țară. “Așadar, să facem împreună ca educația să nu fie un risc pentru națiune, ci o oportunitate pentru copii și țară!”, a spus ministrul Educației.
Următoarea dezbatere va vea loc la Cluj-Napoca.
EDUCATIE
Propunerile ministrului Daniel David pentru liceu, desființate la Cluj: Afectează profesorii și sabotează viitorul elevilor

Peste 20 de cadre didactice din Cluj s-au întâlnit pentru a discuta și a face propuneri pe marginea proiectelor-cadru pentru liceu puse în dezbatere de ministrul clujean al Educației, Daniel David.
Marea problemă din cancelariile școlilor clujene este tăierea orelor din trunchiul comun, respectiv multele “opționale” din care elevii de liceu vor trebui să aleagă. Vor fi afectați profesorii, dar va fi afectat și viitorul elevilor, spun angajații din învățământul clujean.
Profesorii clujeni, față în față cu reforma propusă de Daniel David
Profesorii de liceu s-au întâlnit la inițiativa Sindicatului Liber din Învățământul Preuniversitar Cluj (SLIPC) și federației din care face parte, cea a Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI).
La Cluj a fost prima întâlnire din cadrul “Caravenei Naționale de Consultare privind planurile-cadru pentru liceu”, care va avea loc în 20 de orașe. Nu e doar orașul de unde provine ministrul Educației, Daniel David, ci și o recunoaștere a faptului că se ce întâmplă la Cluj în învățământ ajunge să fie replicat apoi în toată țara.
Profesorii clujeni sunt de acord să pună elevul pe primul loc, dar spun că a lăsa totul la decizia acestuia va destabiliza sistemul de învățământ. Orele de istorie, geografie, matematică la unele filiere, cele unde elevii învață a doua limbă străină, și chiar cele de educație fizică și sport vor fi afectate.
“Omul nu poate fi schimbat doar dacă schimbi numele unei materii. Dacă spune că școala produce doar analfabeți funcționali, ministrul este într-o eroare gravă. Prin aceste proiecte cadru vor fi afectați profesorii pentru că nu o să mai fie ore, dar și elevii. Dispare a doua limbă străină, latina, istoria, geografia, la profilul tehnologic dispare cultura generală, dar la Bacalaurat evaluezi din ea.
Să ‘tai’ istoria românilor și să pui în loc istoria comunismului și a Holocaustului este o prostie. Acestea trebuie incluse în materie, ca module eventual. Iarăși nu este normal să tai geografia mediului”, a spus Ion Zoican, secretar general al FSLI, nu doar despre proiecte, ci și despre unele declarații ale ministrului Daniel David.
Programul elevilor nu va fi mai liber
Profesorii clujeni prezenți la dezbatere au făcut adevărate pledoarii pentru păstrarea mai multor ore la materiile enumerate în trunchiul comun. Asta pentru că altfel devin “opționale”, deci la latitudinea elevilor care, spun profesorii, vor face alegerile cele mai ușoare. Dar chiar elevii vor fi cei care vor pierde. De exemplu, la a doua limbă străină, în clasele IX și X va fi o singură oră, ceea ce stopează progresul elevilor, care cu greu mai ating nivelul B1, a spus o profesoară de franceză. Aceeași problemă a fost ridicată și de alți profesori, care au spus că materii precum geografia a fost “dinamitată”, dar și altele pe care elevii le aleg pentru examenul de BAC.
Ideea că se va elibera programul elevilor este falsă, mai spun profesorii. “Iar dacă se va elibera cu adevărat de ce? Ca să stea elevii mai mult pe stradă, pe telefoane. Cu aceste modificări elevii nu vor sta mai puțin la școală, ci doar mai puțin la anumite materii”, au fost de acord cadrele didactice.
Un profesor de matematică a subliniat că mai important ar fi să se acorde ore la dispoziția dascălului pentru că acesta observă problemele pe care le au elevii și le poate rezolva. “Reducând numărul de ore ne sabotăm copiii care merg la facultate”, a spus acesta.
Profesorii clujeni au mai spus că o reformă trebuie “lăsat” 10-15 ani ca să se vadă efectele și ce nu merge bine să fie modificat. Iar acum, în anul 2025, aceștia sunt îngrijorați de faptul că mulți elevi vin la școală doar pentru BAC sau pentru certificate de competențe și nu pentru un adevărat drum în viață.
Vocea profesorilor trebuie să fie ascultată
În urma acestor dezbateri, a spus vicepreşedinte FSLI, George Purcaru, va fi documentat un material pentru Ministerul Educației. “Vom prezenta o propunere venită de la adevărații specialiși, care sunt în cancelarii. Ne dorim ca vocea colegilor noștri să fie cu adevărat ascultată pentru că atunci când vorbim despre schimbări majore, și când vine vorba de planurile-cadru sunt cu adevărat schimbări majore, trebuie mai întâi de toate să facem o analiză foarte clară și să implicăm toți actorii, respectiv colegii noștri din cancelarii, elevi, părinți, societate civilă, bineînțeles, dar nu piramida întoarsă invers”, a declarat George Purcaru.
Acesta spune ca întâlnirile sunt necesare pentru că profesorii sunt îngijorați din cauza timpului limitat pe care îl au la dispoziție pentru a discuta viitorul învățământului. “Planurile-cadru au multe puncte sensibile. Trebuie sa știm ce proiectăm pentru viitorul copiilor noștri. De aceea reformele nu trebuie să fie făcute ‘de formă’. A îmbrăca într-o formă interesantă o reforma nu înseamnă că este și bună. Noi spunem că trebuie sa fie o pilotare pentru că trebuie să vedem care sunt efectele, chiar daca vor fi voci care vor spune că am pierdut deja 30 de ani. Dar dacă vrei să faci ceva pentru viitorul copiilor e nevoie de timp și resurse financiare”, a mai spus vicepreședintele FSLI.
Programa, spun profesorii, trebuie adaptată vremurilor în care trăim, trebuie să aibă o aplicabilitate practică, ceea ce nu se întâmplă. Dar dacă se vine, ”la pachet”, cu proiectele-cadru, cu programa școlară și pregătirea cadrelor didactice, atunci reforma ar putea fi “câștigătoare”.