ECONOMIE
FOTO. Cum arată DEx4, cu câteva zile înainte de deschidere. Drumul de legătură a costat 22 milioane euro/km
Traversarea municipiului Turda, un coșmar rutier pentru mii de șoferi, va deveni istorie în câteva zile. Drumul Expres DEx4, în lungime de 5 kilometri, care leagă Autostrada A3 de DN1 prin Tureni, urmează să fie deschis circulației în această săptămână.
Proiectul a fost realizat de asocierea condusă de Dimex, în baza unui contract semnat în 28 iulie 2023, cu o valoare de aproape 563 de milioane de lei (fără TVA). Ordinul de începere a fost emis în 21 august 2023, iar termenul inițial de finalizare era februarie 2025.
Traversarea municipiului Turda devine ISTORIE
Chiar dacă inaugurarea vine cu o întârziere de 5 luni, finalizarea lucrării este un pas important pentru descongestionarea traficului din Turda și zonele adiacente, unde șoferii pierdeau zilnic zeci de minute și nervi în coloană.
„Traversarea municipiului Turda devine istorie în câteva zile. Sperăm că miercuri, deși este posibil să fie joi, se va deschide circulația pe cei 5 kilometri ai Drumului Expres DEx4 care leagă Autostrada A3 de DN1 pe lângă Tureni. Ciotul îi va scuti pe șoferi de zecile de minute pierdute în Turda și de sutele de înjurături aferente.
Inaugurarea vine cu 5 luni de întârziere. Contractul a fost semnat în 28.07.2023 cu o asociere condusă de Dimex pe aproape 563 milioane lei fără TVA, cu 18 luni de execuție directă pe un proiect tehnic întocmit anterior de Explan. Ordin începere: 21.08.2023, deci februarie 2025 termen de finalizare inițial”, a transmis Asociația Pro Infrastructură.
Una caldă, alta rece
Organizația salută soluțiile de siguranță rutieră implementate în proiect, în special prezența parapetului de separație de sens pe toate bretelele bidirecționale din cele două noduri, precum și parapetul median din beton de pe axul drumului expres.
„Despre proiectul Explan, una caldă, alta rece. Salutăm prezența parapetului de separație de sens pe toate bretelele bidirecționale în cele două noduri, ceea ce organizația noastră cere obsesiv de ani de zile. În plus, avem parapet central de beton, așa cum solicitam chiar joi să fie pe toate autostrăzile și drumurile expres”, arată API.
O risipă de bani nejustificată
Cu toate acestea, Pro Infrastructura arată că bretelele de conexiune cu A3 sunt excesiv de lungi (2,3 km per buclă) și limitate la 60 km/h, o alegere neechilibrată. De asemenea, zidurile masive de sprijin ridicate în zonă au dus la costuri foarte ridicate: aproximativ 22 milioane de euro pe kilometru.
„Însă dăm o bilă neagră pentru bretelele DEx4 care se conectează la A3: nejustificat de lungi (2,3 km per buclă) și limitate la 60 km/h. Ori lungi și rapide, ori scurte și lente. Adăugăm și consolidările-mamut cu zidurile de sprijin supradimensionate de pe fiecare parte a bretelelor. În opinia noastră, o risipă de bani nejustificată: 22 milioane euro/km, mult chiar și în dealurile transilvănene buclucașe”, mai arată aceștia.
Întârzierea de 5 luni, semnificativă, dar nu dezastruoasă
Constructorul Dimex a reușit să ducă la bun sfârșit lucrarea fără întreruperi majore, în contextul complicat al insolvenței Autotehnorom și plecării OPR Asfalt din asociere, ceea ce reprezintă o primă reușită notabilă a acesteia în infrastructura mare din România.
„Una peste alta, cei de la Dimex trebuie să-și asume cu bune și rele prima prestație în liga rutieră națională, absorbind fără pauze în șantier șocul insolvenței Autotehnorom și plecarea din asociere a OPR Asfalt. Întârzierea de 5 luni este semnificativă dar nu dezastruoasă, mai ales dacă ne uităm la alți constructori cu pretenții”, scrie Asociția Pro Infrastructura.
Urmează testul cel mare: centura metropolitană Cluj
Pentru Dimex, însă, urmează o provocare mult mai grea: centura metropolitană a Clujului. Proiectul, în valoare de 4,72 miliarde lei (fără TVA), include peste 40 km de drumuri, 2 km de tuneluri, 14 noduri rutiere și 30 km de piste pentru biciclete, o lucrare extrem de complexă, în teren urban și cu un grad ridicat de dificultate tehnică.
„Le va fi însă mult mai greu pe Centura Metropolitană Cluj-Napoca unde au primit ordin de începere. Un proiect de aproape 10 ori mai scump (4,72 miliarde lei fără TVA) și mai complex: peste 40 km din care 2 km pe 5 tuneluri, 14 noduri, structuri cu duiumul și 30 de kilometri de piste velo. Lucrări în orașul de cinci stele, nu în câmp, și concurență acerbă cu investițiile rutiere majore care vor absorbi toți banii din Programul Transport în următorii 3 ani”, a subliniat API.
Reprezentanții Pro Infrastructura au mulțumit antreprenorului general, Daniel Scurtu, pentru deschiderea și transparența oferită în timpul vizitei oficiale pe șantierul DEx4, desfășurată vineri, 4 iulie.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






