ADMINISTRAȚIE
Întârziere de un an la lucrările de pe calea ferată Cluj-Oradea. Guvernul nu poate avansa un termen de finalizare
Proiectul de electrificare a liniei de cale ferată dintre Oradea și Cluj-Napoca înregistrează o întârziere de aproximativ un an, cauzată în principal de probleme de proiectare, a declarat premierul Ilie Bolojan.
Tronsonul Huedin–Aleșd, principalul blocaj
Potrivit șefului Guvernului, cele mai mari dificultăți sunt pe tronsonul Huedin–Aleșd, unde întârzierile de proiectare au depășit un an, blocând practic lucrările.
Premierul a precizat că, în urma discuțiilor purtate cu secretarul de stat din Ministerul Transporturilor responsabil de sectorul feroviar, problemele se află în prezent în fază de deblocare, însă nu poate fi estimat un termen clar pentru darea în funcțiune a liniei electrificate.
„Proiectul este, din păcate, întârziat. Are o întârziere de aproximativ un an, generată în principal de situația de la jumătatea lucrărilor, între Huedin și Aleșd, unde au existat întârzieri majore de proiectare. Înțeleg că problemele sunt în curs de deblocare, dar nu putem aprecia când va fi finalizat”, a declarat Ilie Bolojan.
Premierul a comparat situația cu cea a lucrărilor de pe Autostrada A3, subliniind că sectorul feroviar presupune constrângeri tehnice și logistice chiar mai mari decât cel rutier, ceea ce impune o mobilizare sporită și soluționarea rapidă a blocajelor tehnice.
Ilie Bolojan a subliniat caracterul strategic al proiectului, arătând că finalizarea electrificării liniei Oradea–Cluj-Napoca este esențială pentru refacerea conexiunii feroviare a României cu Europa și pentru reluarea circulației eficiente a trenurilor.
„Trebuie să încercăm, în anii următori, să creștem ponderea transportului de mărfuri și de călători pe calea ferată. Este un minus major în logistica de transport a României în ultimii ani”, a afirmat premierul.
Șeful Executivului a enumerat mai multe cauze care au dus la scăderea atractivității transportului feroviar, printre care costurile, reducerea vitezei de circulație, lucrările de modernizare desfășurate cu întreruperi și, în unele cazuri, lipsa modernizării materialului rulant. Consecințele sunt resimțite direct în trafic, prin aglomerarea șoselelor și creșterea nivelului de poluare.
Riscul pierderii finanțării PNRR
Întrebat despre riscul pierderii finanțării de aproximativ două miliarde de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Ilie Bolojan a declarat că orice proiect întârziat generează pierderi atât directe, cât și indirecte.
„Orice lucrare care se termină la timp este un câștig. Orice lucrare întârziată înseamnă pierderi, pentru că oamenii nu pot beneficia de infrastructura respectivă”, a spus acesta.
Premierul a precizat că vor fi urmărite răspunderile contractuale, iar acolo unde întârzierile sunt cauzate de constructori, vor fi aplicate penalitățile prevăzute în contracte.
Cu până la 160 km/h pe șine, de la Cluj la Oradea
Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor este cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord – Vest. Valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde de lei, fără TVA.
Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h – 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului. După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h – 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj-Napoca la Episcopia Bihor va fi de 2 ore și 14 minute pentru un tren IR. Un tren RE va parcurge distanța dintre Cluj-Napoca și Oradea în 2h și 20 min.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






