ACTUALITATE
EXCLUSIV/ Asociația Pro Infrastructură dă de pământ cu metroul din Cluj: Emil Boc trăiește într-un univers paralel
Directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură, Ionuț Ciurea, dă de pământ cu proiectul metroului de la Cluj, în lungime de 20 de kilometri. Potrivit acestuia, primarul Emil Boc trăiește ”într-un univers paralel”, unde deja probabil se circulă pe 50 de stații de metrou.
Ionuț Ciurea a declarat pentru Cluj24, că în ciuda faptului că se prezintă deja cifre legate de finalizarea lucrărilor, nu există efectiv nici minimul de documentație necesară pentru finalizarea studiilor, și nici banii de la Uniunea Europeană. Problema cea mai mare ar fi că ideea de metrou pur și simplu nu e fezabilă încă la nivelul Clujului.
În exemple practice, Asociația Pro Infrastructură a prezentat chiar cazul Bucureștiului, unde s-au început lucrările la magistrala M5, în lungime de circa 7 km, în 2011, și încă nu sunt finalizate (se mai lucrează la 2 puncte de suprafață și partea de finisaje de interior).
Cu toate că Emil Boc înaintează ca soluție de finanțare PNRR, și faptul că metroul de peste 1 miliard de euro a fost cuprins pe lista scurtă a Guvernului, Ionuț Ciurea subliniază că banii de la UE nu sunt garantați încă.
”Aveam o magistrală de la Băneasa la Otopeni și Comisia Europeană a spus NU. Un argument a fost densitatea populației, și Floreștiul este mai puțin dens decât Otopeniul. Dacă tragi de păr cifrele pentru o soluție fantasmagorică – și sunt mulți care au placa asta la gât în Cluj – nu rezolvi nimic. Nu e fezabil acum un metrou greu la Cluj și nici mulți ani de acum înainte. Dacă tragem de păr cifrele, pățim ca la București, unde nu s-a mai aprobat finanțarea. Trebuie să avem mare grijă la modul în care prezentăm proiectul Comisiei Europene. Despre cei 4 ani pentru finalizare nici nu are rost să vorbim pentru cei 20 de kilometri; și dacă ar fi fezabil, tot nu ar fi gata în 4 ani. Magistrala M5 nici acum nu e gata, și sunt doar 10 stații”, a declarat Ionuț Ciurea pentru Cluj24.
Hârtia suportă orice
Ceea ce s-ar putea să fie gata e ceea ce se numește metrou ușor, adică un tramvai mai rapid.
”Tramvaiul poate să aibă și câteva stații subterane. La Florești s-ar putea implementa, dar e nebunie în centrul Clujului să te apuci să sapi pe sub pământ. Chiar dacă fac un tramvai ușor sau metrou ușor, cum s-au mai făcut la Lisabona, acolo nu prea e metrou, iar Lisabona e foarte densă. Trebuie să ținem cont și de faptul că nu totul o să fie făcut de primărie, nu ține totul de Emil Boc.
Metroul trebuie să fie și rentabil, încă din momentul în care îi dai drumul, nu peste 50 de ani. Într-un univers paralel deja la Cluj se circulă pe 50 de stații de metrou. Numai exproprierile câtă bătaie de cap vor aduce. Cine spune că se vor finaliza lucrările în patru ani nu gândește sau e rupt de realitate. Dacă astăzi s-ar apuca de dat cu lopata, nici așa n-ar fi gata.
Și să nu uităm: cine plătește toată nebunia, pentru că din surse locale nu poate fi realizat proiectul, la fel cum se întâmplă cu toate marile proiecte de infrastructură din România. Probabil Emil Boc a fost și indus în eroare, cineva trebuie să îi spună să nu facă asemenea declarații”, a adăugat Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației Pro Infrastructură.
E nebunia unui om care a pompat chestia asta și acum a început să se sperie
Potrivit lui Ionuț Ciurea o parte foarte complexă a unui asemenea proiect este și partea de material rulant, adică cine va furniza șinele și cine va furniza garniturile de metrou, lucruri care trebuie să fie efectiv produse pentru că nu se găsesc pe orice gard.
Și pentru acestea va trebui să fie organizate licitații.
”La magistrala M5, de exemplu, avem șinele, dar n-avem metrourile noi, le aducem de pe alte magistrale”, a mai spus Ionuț Ciurea.
”Nu facem aici cu bani de la buget, e nevoie de bani de la UE. E nebunia unui om care a pompat chestia asta și acum a început să se sperie”, precizează Ciurea.
Asociația Pro Infrastructură (API) este cea mai importantă organizație nonprofit din România care monitorizează proiectele majore de infrastructură de transport (infrastructură rutieră, feroviară, metrou și aviație)
Alte proiecte de metrou în orașe europene similiare Clujului
În Bilbao, lucrările la metrou au început oficial în 1988, cu închiderea vechii căi ferate de la Bilbao la Plencia, fiind organizată o licitație internațională pentru proiectarea arhitecturală a viitorului metrou. După şapte ani lucrarea a fost finalizată şi a fost inaugurată linia de metrou în 11 noiembrie 1995 cu 23 de stații între Casco Viejo și Plentzia.
Metroul din Brescia constă într-o linie automată, care leagă districtele nordice ale orașului de sud-vestul centrului acestuia, sistemul având o singură linie și conectează 17 stații pe un traseu cu o lungime de 13,7 km.
Metroul din orașul italian Catania a început în anul 1986 și a fost inaugurat în 1999, cu deschiderea a șase stații.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ADMINISTRAȚIE
VIDEO. Primăria Cluj AMPLASEAZĂ în cartiere containere pentru colectare TEXTILE uzate pentru reutilizare și reciclare
Primăria amplasează în cartiere containere pentru colectare textile uzate pentru reutilizare și reciclare. Primele puncte de colectare au fost amplasate la patru piețe din oraș.
„Începând de astăzi, 15 ianuarie 2025, clujenii pot utiliza containerele dedicate pentru acele haine sau alte tipuri de textile pe care nu le mai folosesc (spre exemplu: draperii, curele, inclusiv accesorii).
VIDEO. Primăria Cluj AMPLASEAZĂ în cartiere containere pentru colectare TEXTILE uzate pentru reutilizare și reciclare
Noile containere instalate până acum sunt la: Piața Flora, Piața Grigorescu, Piața Hermes și Piața Zorilor. Reamintesc că clujenii pot folosi în același scop și centrele Primăriei de colectare de pe strada Bucium și strada Fabricii.
40 de containere pentru textile vor fi amplasate în următoarea perioadă în toate cartierele”, a transmis primarul Emil Boc.
Acest program este realizat printr-un parteneriat între Primăria Cluj-Napoca, Roseco și Supercom. Pentru mai multe informații, accesați site-ul roseco.eco.
Clujul medical se poate lăuda și la capitolul integritate. Cea mai nouă Hartă a Șpăgii arată că în unitățile medicale din Cluj, actul medical este mai puțin condiționat ca în alte județe din țară.
Bucureștiul nu a prins top trei, dar este sub media națională a șpăgii.
La Cluj se dă cea mai puțină ȘPAGĂ comparativ cu alte spitale din țară
A apărut Harta Șpăgii pentru luna decembrie 2024, realizată de platforma graphs.ro. Conform acesteia, județul Cluj a înregistrat cea mai mică rată din țară privind solicitarea de mită de către personalul medical.
Astfel, în spitalele din Cluj, procentul solicitărilor de bani sau alte tipuri de recompensații din partea personalului medical este de 2,39%.
Clujul este urmat de județele Satu Mare, cu un procent de 3.31%, Timiș, cu un procent de 3.36%, Iași – 3.38% și Bihor, cu un procent de 3.44%. Cel mai rău în Harta Șpăgii din spitale stau județele Călărași cu 11.61%, Harghita, cu 10.32%, Olt, cu 8.81%, Ialomița, cu 8,74% și Covasna cu 8.56%.
Conform datelor graphs.ro, Bucureștiul se situeaza la 3.77%, iar media naționala la 4.21%.
Foto: pixabay.com
ECONOMIE
Construcții Erbașu poate începe lucrările pe „lotul Bechtel” Suplacu de Barcău – Chiribiș al Autostrăzii Transilvania
Construcții Erbașu a primit „undă verde” pentru construcția lotului Suplacu de Barcău – Chiribiș, abandonat în urmă cu mai bine de un deceniu de constructorul american Bechtel.
După ani întregi de licitații anulate și întârzieri, CNAIR a dat „undă verde” firmei de construcții Erbașu pentru începerea lucrărilor la lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km) din Autostrada Transilvania (A3), scrie Economica.net.
Lucrările, realizate aproape pe jumătate de către constructorul american Bechtel, pot începe din data de 20 ianuarie, potrivit ordinului de începere a lucrărilor.
Proiectul fusese abandonat în 2013, când ministrul de atunci Dan Șova a decis rezilierea contractului cu Bechtel. Tronsonul fusese construit aproape 50%, inclusiv o mare parte din celebrul viaduct de 1,8 km de la Suplacu de Barcău peste lacul de acumulare cu același nume.
Doi ani pentru finalizarea lucrărilor
Contractul pentru finalizarea construcției celor 26,35 km prevedea 24 de luni: 6 luni proiectare și 18 luni execuție lucrări. Contractul în valoare de 884,12 milioane de lei a fost semnat în noiembrie 2023 cu antreprenorul Construcții Erbașu, acesta fiind primul contract de autostradă pe care l-a câștigat.
Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș vor fi construite opt poduri, opt pasaje și trei viaducte.
Sursa foto: Facebook/ Cristian Pistol
EVENIMENT
Marcel Ciolacu: Pensiile mici și medii, indexate în luna septembrie, dacă va permite bugetul
Prim-ministrul Marcel Ciolacu a declarat marți că o indexare a pensiilor mici și medii ar putea fi făcută în luna septembrie a acestui an.
Analiza privind indexarea se va face, însă, la prima rectificare bugetară din 2025.
Marcel Ciolacu: Pensiile mici și medii, indexate în luna septembrie, dacă va permite bugetul
Marcel Ciolacu a vorbit miercuri despre indexarea pensiilor în acest an, inghețată deocamdată din cauza dificultăților economice, prin Oardonanța trenuleț.
Premierul a declarat, într-o conferință de presă la Ministerul de Finanțe, că o indexare a pensiilor în luna septembrie va fi analizată la prima rectificare bugetară.
”Am stabilit, la fel cum am promis înainte de votul din Parlament, că vom veni la pensiile mici și medii la începutul acestui an cu o suplimentare și cu o majorare pe tip one-off până vom vedea execuția bugetară la prima rectificare, când se va analiza dacă se poate… dacă statul român și bugetul de stat își permite indexarea din luna septembrie”, a declarat Marcel Ciolacu.
Acesta a mai spus că este important ca investițiile prevăzute, în spcial în PNRR, unde există cofinanțări foarte mari, să nu fie afectate.
În același timp, Marcel Ciolacu a precizat că Guvernul va acorda, în continuare, și ajutoare de stat.
Pensiile trebuiau indexate la început de an, cu rata inflației.