ACTUALITATE
EXCLUSIV/ Asociația Pro Infrastructură dă de pământ cu metroul din Cluj: Emil Boc trăiește într-un univers paralel
Directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură, Ionuț Ciurea, dă de pământ cu proiectul metroului de la Cluj, în lungime de 20 de kilometri. Potrivit acestuia, primarul Emil Boc trăiește ”într-un univers paralel”, unde deja probabil se circulă pe 50 de stații de metrou.
Ionuț Ciurea a declarat pentru Cluj24, că în ciuda faptului că se prezintă deja cifre legate de finalizarea lucrărilor, nu există efectiv nici minimul de documentație necesară pentru finalizarea studiilor, și nici banii de la Uniunea Europeană. Problema cea mai mare ar fi că ideea de metrou pur și simplu nu e fezabilă încă la nivelul Clujului.
În exemple practice, Asociația Pro Infrastructură a prezentat chiar cazul Bucureștiului, unde s-au început lucrările la magistrala M5, în lungime de circa 7 km, în 2011, și încă nu sunt finalizate (se mai lucrează la 2 puncte de suprafață și partea de finisaje de interior).
Cu toate că Emil Boc înaintează ca soluție de finanțare PNRR, și faptul că metroul de peste 1 miliard de euro a fost cuprins pe lista scurtă a Guvernului, Ionuț Ciurea subliniază că banii de la UE nu sunt garantați încă.
”Aveam o magistrală de la Băneasa la Otopeni și Comisia Europeană a spus NU. Un argument a fost densitatea populației, și Floreștiul este mai puțin dens decât Otopeniul. Dacă tragi de păr cifrele pentru o soluție fantasmagorică – și sunt mulți care au placa asta la gât în Cluj – nu rezolvi nimic. Nu e fezabil acum un metrou greu la Cluj și nici mulți ani de acum înainte. Dacă tragem de păr cifrele, pățim ca la București, unde nu s-a mai aprobat finanțarea. Trebuie să avem mare grijă la modul în care prezentăm proiectul Comisiei Europene. Despre cei 4 ani pentru finalizare nici nu are rost să vorbim pentru cei 20 de kilometri; și dacă ar fi fezabil, tot nu ar fi gata în 4 ani. Magistrala M5 nici acum nu e gata, și sunt doar 10 stații”, a declarat Ionuț Ciurea pentru Cluj24.
Hârtia suportă orice
Ceea ce s-ar putea să fie gata e ceea ce se numește metrou ușor, adică un tramvai mai rapid.
”Tramvaiul poate să aibă și câteva stații subterane. La Florești s-ar putea implementa, dar e nebunie în centrul Clujului să te apuci să sapi pe sub pământ. Chiar dacă fac un tramvai ușor sau metrou ușor, cum s-au mai făcut la Lisabona, acolo nu prea e metrou, iar Lisabona e foarte densă. Trebuie să ținem cont și de faptul că nu totul o să fie făcut de primărie, nu ține totul de Emil Boc.
Metroul trebuie să fie și rentabil, încă din momentul în care îi dai drumul, nu peste 50 de ani. Într-un univers paralel deja la Cluj se circulă pe 50 de stații de metrou. Numai exproprierile câtă bătaie de cap vor aduce. Cine spune că se vor finaliza lucrările în patru ani nu gândește sau e rupt de realitate. Dacă astăzi s-ar apuca de dat cu lopata, nici așa n-ar fi gata.
Și să nu uităm: cine plătește toată nebunia, pentru că din surse locale nu poate fi realizat proiectul, la fel cum se întâmplă cu toate marile proiecte de infrastructură din România. Probabil Emil Boc a fost și indus în eroare, cineva trebuie să îi spună să nu facă asemenea declarații”, a adăugat Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației Pro Infrastructură.
E nebunia unui om care a pompat chestia asta și acum a început să se sperie
Potrivit lui Ionuț Ciurea o parte foarte complexă a unui asemenea proiect este și partea de material rulant, adică cine va furniza șinele și cine va furniza garniturile de metrou, lucruri care trebuie să fie efectiv produse pentru că nu se găsesc pe orice gard.
Și pentru acestea va trebui să fie organizate licitații.
”La magistrala M5, de exemplu, avem șinele, dar n-avem metrourile noi, le aducem de pe alte magistrale”, a mai spus Ionuț Ciurea.
”Nu facem aici cu bani de la buget, e nevoie de bani de la UE. E nebunia unui om care a pompat chestia asta și acum a început să se sperie”, precizează Ciurea.
Asociația Pro Infrastructură (API) este cea mai importantă organizație nonprofit din România care monitorizează proiectele majore de infrastructură de transport (infrastructură rutieră, feroviară, metrou și aviație)
Alte proiecte de metrou în orașe europene similiare Clujului
În Bilbao, lucrările la metrou au început oficial în 1988, cu închiderea vechii căi ferate de la Bilbao la Plencia, fiind organizată o licitație internațională pentru proiectarea arhitecturală a viitorului metrou. După şapte ani lucrarea a fost finalizată şi a fost inaugurată linia de metrou în 11 noiembrie 1995 cu 23 de stații între Casco Viejo și Plentzia.
Metroul din Brescia constă într-o linie automată, care leagă districtele nordice ale orașului de sud-vestul centrului acestuia, sistemul având o singură linie și conectează 17 stații pe un traseu cu o lungime de 13,7 km.
Metroul din orașul italian Catania a început în anul 1986 și a fost inaugurat în 1999, cu deschiderea a șase stații.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






