Connect with us
Advertisement

EDUCATIE

Examen de titularizare Cluj. ATENȚIE, profesori. Două centre, relocate din cauza CANICULEI

Publicat


BAC de toamna

Profesorii clujeni vor susține miercuri, 17 iulie, proba scrisă din cadrul concursului național de ocupare a posturilor, catedrelor didactice vacante sau rezervate din învățământul preuniversitar.

Examenul de titularizare se va desfășura pe caniculă, iar din acest motiv Inspectoratul Școlar Cluj a luat măsuri speciale în acest an pentru a oferi condiții cât mai bune cadrelor didactice.

Examen de titularizare Cluj. ATENȚIE, profesori. Două centre, relocate din cauza CANICULEI

În contextul temperaturilor extreme anunțate pentru această perioadă, Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Cluj a decis luarea unor măsuri pentru reducerea disconfortului termic al candidaților și asigurarea asistenței medicale pe parcursul desfășurării probei scrise, din data de 17 iulie 2024.

Centre de examen relocate la Cluj-Napoca

În acest sens, pentru asigurarea ventilației corespunzătoare în toate spațiile în care urmează să se susțină examenul de titularizare, IȘJ Cluj anunță schimbarea locației pentru două dintre centrele de concurs:

  • CENTRUL DE CONCURS NR. 2, de la COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC “GHEORGHE LAZĂR” CLUJ-NAPOCA, Str. Alexandru Vaida Voevod Nr. 55, Cluj-Napoca – în care se susține concursul pentru disciplinele: învăţământ preşcolar – educatoare (linia română/ linia maghiară/ linia germană/ linia rromani), învăţământ antepreşcolar – educator-puericultor se va muta la LICEUL TEORETIC “ONISIFOR GHIBU” din CLUJ-NAPOCA, Str. Al. Vlahuță, nr.12, Cluj-Napoca
  • CENTRUL DE CONCURS NR. 5, de la COLEGIUL NAȚIONAL ”GHEORGHE ȘINCAI” CLUJ-NAPOCA, Str. Avram Iancu, Nr. 33, CLUJ-NAPOCA – în care se susține concursul pentru disciplinele: geografie, istorie, filosofie, logică, argumentare și comunicare, gândire critică și drepturile copilului-educație interculturală-educație pentru cetățenie democratică-educație financiară-studii sociale, psihologie, arte (Arte plastice/vizuale-artistice – toate specializările), educaţie muzical-artistică, educaţie muzicală specializată (toate specializările), arta actorului/teatru, coregrafie, religii/discipline teologice de specialitate (toate cultele), se va muta la COLEGIUL ORTODOX “MITROPOLITUL NICOLAE COLAN“, CLUJ-NAPOCA, Str. Meseriilor, nr.20, Cluj-Napoca.

Numărul de aparate de aer condiționat, suplimentate la alte centre de examen

De asemenea, în colaborare cu Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Avram Iancu” al județului Cluj, I.Ș.J. Cluj a suplimentat numărul de aparate mobile de aer condiționat, precum și sursele alternative de curent, la CENTRUL DE CONCURS NR. 1.

Acesta se află la ŞCOALA GIMNAZIALĂ ”OCTAVIAN GOGA” CLUJ-NAPOCA, (Aleea Peană, Nr. 16, CLUJ-NAPOCA).

Aceleași măsuri au fost luate și la CENTRUL DE CONCURS NR. 4, de la COLEGIUL DE SERVICII ÎN TURISM “NAPOCA” CLUJ-NAPOCA (Str. Taberei Nr. 3 CLUJ-NAPOCA.

Care sunt cele 6 centre de examen

În județul Cluj, proba scrisă a examenului de titularizare se organizează pentru 64 de discipline, în 6 centre de concurs, după cum urmează:

  • CENTRUL DE CONCURS NR. 1_ ŞCOALA GIMNAZIALĂ ”OCTAVIAN GOGA” CLUJ-NAPOCA, Aleea Peană, Nr. 16, CLUJ-NAPOCA/ pentru disciplinele: învăţământ primar – învăţători (linia română/linia maghiară /linia germane/ linia rromani).
  • CENTRUL DE CONCURS NR. 2 MUTAT la LICEUL TEORETIC “ONISIFOR GHIBU” din CLUJ-NAPOCA, Str. Al. Vlahuță, nr.12, Cluj-Napoca; pentru disciplinele: învăţământ preşcolar_educatoare (linia română/linia maghiară/linia germană /linia rromani), învăţământ antepreşcolar-educator-puericultor.
  • CENTRUL DE CONCURS NR. 3_ COLEGIUL TEHNIC “ANA ASLAN” CLUJ-NAPOCA Str., Decebal, nr. 41, CLUJ-NAPOCA / pentru disciplinele: învățământ special – educatoare/educator, învăţător-educator, învăţător itinerant și de sprijin, profesor-educator, profesor itinerant și de sprijin, profesor psihopedagog, psihopedagogie special, profesor psihopedagogie specială pentru o catedră de educație special, profesor în centre şi cabinete de asistenţă psihopedagogică, profesor în centre logopedice.

Citetește și: 13 profesori clujeni au obținut nota 10 la concursul de titularizare. Sunt cei mai mulți din țară. Promovabilitate de 90,06%

  • CENTRUL DE CONCURS NR. 4_ COLEGIUL DE SERVICII ÎN TURISM “NAPOCA” CLUJ-NAPOCA Str. Taberei Nr. 3 CLUJ-NAPOCA/ pentru disciplinele: fizică, chimie, biologie, disciplinele tehnologice (toate specializările: mecanică, electrotehnică, electromecanică, electronică şi automatizări, telecomunicaţii, textile/tricotaje și confecții textile, finisaj textile, construcţii şi lucrări publice/construcții, instalaţii pentru construcţii, chimie industrial, protecţia mediului, industrie alimentară, agricultură/horticultură, zootehnie, prelucrarea lemnului, economie, educaţie antreprenorială, economie aplicată, economic, administrativ comerţ şi sevicii, economic, administrativ, poştă, alimentaţie publică şi turism, transporturi rutiere, media poligrafie/tehnici poligrafice, estetică şi îngrijirea corpului omenesc, educaţie tehnologică, alimentaţie publică/ alimentaţie publică), pregătire şi instruire practică( toate specializările), activităţi de pre-profesionalizare, cercurile din domeniul tehnico-ştiinţific de la Palatul şi cluburile copiilor.
  • CENTRUL DE CONCURS NR. 5 MUTAT LA COLEGIUL ORTODOX “MITROPOLITUL NICOLAE COLAN“, CLUJ-NAPOCA, Str. Meseriilor, nr.20, Cluj-Napoca – pentru disciplinele: geografie, istorie, filosofie, logică, argumentare și comunicare, gândire critică și drepturile copilului – educație interculturală – educație pentru cetățenie democratică – educație financiară – studii sociale, psihologie, arte ( Arte plastice/vizuale-artistice – toate specializările), educaţie muzical-artistică, educaţie muzicală specializată (toate specializările), arta actorului/teatru, coregrafie, religii/discipline teologice de specialitate(toate cultele).
  • CENTRUL DE CONCURS NR. 6_ ŞCOALA GIMNAZIALĂ ”ION AGÂRBICEANU” CLUJ-NAPOCA, Str. Grădinarilor, Nr.1, CLUJ-NAPOCA/ pentru disciplinele: aria curriculară limbă şi comunicare (limba română, limba latină, limba maghiară-maternă, limba engleză, limba franceză, limba germană, limba germană-maternă, limba italiană, limba rromani- maternă, limba spaniolă), matematică, informatică/tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, educaţie fizică şi sport, pregătire sportivă de specialitate (toate specializările), kinetoterapie.

1.874 de candidați pentru peste 2.100 de posturi scoase la concurs

În județul Cluj, numărul posturilor scoase la concursul național de ocupare a posturilor/ catedrelor didactice vacante/rezervate din unităţile de învăţământ preuniversitar, în sesiunea 2024, este de 2.186.

Dintre acestea, 259 de posturi sunt pentru angajare în învățământ pe durată nederminată.

Pentru susținerea probei scrise, în județul Cluj, s-au înscris 1.874 de candidați, dintre care 384 candidați sunt din promoția curentă.

Cea mai mare concurență este la învățămțntul preșcolar

Disciplinele de concurs cu cel mai mare număr de candidați înscriși sunt:

  • învățământ preșcolar în limba română (395 candidați),
  • învățământ primar în limba română (272 candidați),
  • psihopedagogie/ consiliere psihopedagogică (151 candidați),
  • educație fizică și sport (168 candidați),
  • limba și literatura română (105 candidați), limba și literatura engleză/franceză/germană (114 candidați).

Durata examenului este de 4 ore

Proba scrisă va începe la ora 9:00. Candidații vor fi prezenți în sala de concurs cel mai târziu la ora 8:00.

Durata de redactare a lucrărilor scrise este de 4 (patru) ore, de la primirea subiectelor, cu posibilitatea prelungirii cu 1-2 ore pentru candidații cu cerințe educaționale speciale.

Comisia județeană de organizare și desfășurare a concursului a dispus asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru candidații cu deficiențe, prin adaptarea procedurilor de redactare a lucrărilor la subiectele de concurs, în funcție de particularitățile individuale și specifice deficienței respective, pentru un număr de 5 candidați.

Subiectele, traducerea acestora în limbile minorităților naționale, precum și baremele de evaluare sunt asigurate de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație și vor fi publicate, la data de 17 iulie 2024, pe site-ul www.subiecte.edu.ro, după susținerea probei scrise.

Când se afișează rezultatele și se depun contestațiile

Primele rezultate la proba scrisă vor fi afișate în data de 23 iulie 2024, la sediul Inspectoratului Școlar Județean Cluj, dar și pe site-ul Ministerului Educației.

Contestațiile se depun în scris la sediul Inspectoratului Școlar Județean Cluj sau se transmit prin poștă electronică (scanat) la adresa de e-mail: contact@isjcj.ro , în zilele de 23 iulie 2024, după afișarea rezultatelor, până la ora 21:00, respectiv în data de 24 iulie 2024, până la ora 12:00.

Rezultatele finale se vor afișa la sediul Inspectoratului Școlar Județean Cluj și pe site-ul ministerului, în data de 31 iulie 2024.
Pentru angajarea pe durată nedeterminată (titularizare) candidații trebuie să obțină la proba scrisă minimum nota 7,00, iar pentru angajarea pe durată determinată (suplinire), minimum nota 5,00.

Repartizarea candidaților pe posturi, în ordinea descrescătoare a notelor obținute la proba scrisă, se realizează în ședințe publice, organizate de către Inspectoratul Școlar Județean Cluj, în perioada 1 – 30 august 2024.

Toate informațiile, precum și calendarul complet al mobilității personalului didactic din învățământul preuniversitar, sunt disponibile și pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Cluj.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

EXCLUSIV. Casa de Pensii Cluj: 80% din pensiile recalculate au crescut. Au fost analizate 177.000 de dosare. Formula de calcul

Publicat

De

pensii

La data de 1 septembrie 2024 va intra în vigoare Legea nr. 360/2023, noua lege a pensiilor, care urmează să înlocuiască complet Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. La nivelul Casei Județene de Pensii Cluj, un procent de 80 % din pensiile recalculate au crescut, iar în urma recalculării nicio pensie nu va scădea. În situația în care, ca urmare a recalculării drepturilor de pensie, rezultă un cuantum al pensiei mai mic decât cel aflat în plată, se acordă cuantumul aflat în plată.

La nivelul Casei Județene de Pensii Cluj au fost trecute prin procesul de evaluare și recalculare un număr de 177.000 de dosare.

Principiile noii legi a pensiilor

Principalele principii pe care se bazează noua lege a pensiilor sunt: contributivitatea, stabilitatea, solidaritatea și egalitatea

•       Principiul contributivității este consolidat prin condiționarea stagiului minim si complet de cotizare de vechimea realizată efectiv

•       Principiul stabilității contribuției la sistemul public de pensii  este un principiu nou potrivit căruia stagiul de cotizare realizat peste 25 de ani să fie ajustat cu un număr de puncte pentru stablitatea în câmpul muncii

•       Principiul solidarității conform caruia asigurații sistemului public de pensii își asumă reciproc obligații

•       Principiul egalității potrivit căruia beneficiază de tratament nediscriminatoriu, în ce privește drepturile și obligațiile prevăzute de lege

Adeverințe pot fi depuse și după 1 septembrie

Legea nr.360/2023 recunoaște drepturile pensionarilor astfel încât, sunt valorificate în calculul pensiei veniturile/ sporurile nepermanente realizate anterior datei de 01.04.2001, plătite din fondul de salarii, asupra cărora s-a datorat, potrivit legii, contribuția de asigurări sociale de stat și care nu au fost valorificate la calculul drepturilor de pensie cuvenite sau aflate în plată.

Pentru perioadele de după aprilie 2001, nu sunt necesare documente justificative pentru veniturile nepermanente, deoarece aceste informații sunt deja stocate în bazele de date electronice.

Pensionarii care nu au avut venituri nepermanente nu trebuie să prezinte adeverințe la casele de pensii.

Veniturile nepermanente se valorifică numai în situația în care acestea sunt dovedite prin adeverințe întocmite conform modelului prevăzut în Anexa 6 la lege.

În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr.360/2023 se vor valorifica atât adeverințele existente în dosarele de pensie, cât și cele depuse ulterior, în condițiile în care aceste adeverințe  îndeplinesc condiţiile de valabilitate şi legalitate.

Adeverințele pot fi depuse la dosarele de pensii și după data de 1 septembrie 2024.

Precizări necesare

Subliniem faptul că potrivit legislației anterioare datei de 01.04.2001, contribuția de asigurări sociale se datora asupra câștigului brut realizat de salariați, respectiv asupra sumelor acordate salariaților din fondul de salarii, angajatorii sau, după caz, deținătorii legali de arhive fiind singurii în măsură să cunoască, pe baza documentelor aflate în arhivă, asupra căror sume s-a datorat contribuția de asigurări sociale.

Responsabilitatea eliberării documentelor care să facă dovada salariilor si sporurilor de care o persoană a beneficiat în anumite perioade de timp, anterior datei de 01.04.2001, revine unității angajatoare sau firmei deținătoare de arhivă. Adeverințele se eliberează pe baza statelor de plată aflate în arhiva societății, iar angajatorul/firma deținătoare a arhivei poartă întreaga răspundere pentru valabilitatea și corectitudinea actelor doveditoare utilizate la stabilirea drepturilor de pensie.

Sporuri nepermanente

Așa cum se precizează și în modelul din Anexa la Ordinul nr.487/2021, respectiv din Anexa nr.6 la Legea nr.360/2023, prin adeverințele eliberate în baza statelor de plată, angajatorul, cunoscând cel mai bine situația de fapt cu privire la sumele acordate, certifică „veniturile brute realizate, plătite din fondul de salarii, asupra carora s-a datorat potrivit legii, contribuția de asigurări sociale de stat”.

Lista sporurilor nepermanente:

formele de retribuire în acord sau cu bucata, în regie ori după timp, pe bază de tarife sau cote procentuale;

premiile anuale şi premiile acordate în cursul anului pentru realizări deosebite;

recompensele cu caracter limitat, acordate personalului din unele sectoare de activitate;

al treisprezecelea salariu;

formele de retribuire pentru „orele suplimentare” realizate peste programul normal de lucru;

sporul acordat pentru personalul didactic care îndrumă practica psihopedagogică şi care asigură perfecţionarea de specialitate a învăţătorilor şi educatorilor;

indemnizaţiile de muncă nenormată;

alte sporuri care nu au avut caracter permanent pentru care s-a datorat contribuția de asigurări sociale.

Formula de calcul a pensiilor

Formula de calcul a pensiilor  este reprezentată de două elemente:  un VPR care reprezintă valoarea punctului de referință și numărul total de puncte.

PENSIE = VPR x NR. TOTAL DE PUNCTE

VPR (valoarea punctului de referință) = VPP:25

NR. TOTAL PUNCTE = puncte contributivitate + puncte stabilitate + puncte asimilate /necontributive

Noutatea în cadrul formulei o reprezintă numărul de puncte de stabilitate acordate pentru anii contributivi realizati peste 25 de ani.

La calculul numărului total de puncte se va adăuga și un număr de  puncte de stabilitate  pentru fiecare an realizat peste stagiul de cotizare contributiv  de 25 de ani și anume:

-0,50 puncte /an pentru anii din internalul 26-30 inclusiv;

-0,75 puncte/an  pentru anii din internalul 31-35 inclusiv;

-1 punct/an pentru anii din intervalul 36-40-etc.

! Aceste puncte se vor acorda doar pentru anii contributivi care nu se suprapun cu  anii de pensie!!!

Stagiul de cotizare de 25 de ani din cadrul formulei de calcul al VPR nu este un stagiu folosit la calculul dreptului de pensie, ci la calculul VPR.

Deciziile se comunică

”La nivelul Casei Județene de Pensii Cluj, un procent de 80 % din pensiile recalculate au crescut. Precizăm faptul că în urma recalculării nicio pensie nu va scădea. În situaţia în care, ca urmare a recalculării drepturilor de pensie, rezultă un cuantum al pensiei mai mic decât cel aflat în plată, se acordă  cuantumul aflat în plată.

La nivelul Casei Județene de Pensii Cluj au fost trecute prin procesul de evaluare și recalculare un număr de 177.000 de dosare.

Deciziile de pensie se comunică titularilor drepturilor de pensie la adresa de domiciliu din actul de identitate și cu care figurează în baza de date a instituției noastre.

După expirarea termenului de păstrare la oficiile poștale arondate domiciliului, deciziile de pensie a căror beneficiari nu sunt găsiți la domiciliu vor fi returnate de la Poșta Română la instituția noastră.

Astfel, deciziile  de pensie returnate de la Poșta Română vor putea fi ridicate personal de către titularul drepturilor de pensie (prin prezentarea cărții de identitate în original), de la registratura instituției-ghișeul nr.14, sau de la Casele Locale de Pensii Turda sau Dej,  în funcție de domiciliul pensionarului”, au precizat pentru Cluj24 reprezentanții Casei de Pensii Cluj.

 

 

Citește mai departe

EDUCATIE

Elevii defavorizați vor primi tichetele EDUCAȚIONALE pentru rechizite abia după începerea școlii. Care este CAUZA

Publicat

scoala facebook emil boc (4)

La fel ca anul trecut, nici în acest an elevii de clasele primare și gimnaziu și preșcolarii care au nevoie de tichetele educaționale în valoare de 500 de lei pentru a cumpăra rechizite și îmbrăcăminte nu le vor primi înainte să înceapă școala, pe 9 septembrie.

Deși programul european care se desfășoară în perioada 2023-2027 ar trebui să fie un sprijin pentru familiile care nu își permit să le cumpere copiilor rechizite și îmbrăcăminte, OUG nr. 83/2023 prevede că cererile se depun în termen de „25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor”. Asta pentru că nu există o bază de date completă a Ministerului Educației cu numărul de elevi înscriși în următorul an școlar, spun surse pentru Edupedu.ro.

Elevii defavorizați vor primi tichetele EDUCAȚIONALE pentru rechizite abia după începerea școlii. Care este CAUZA

Amintim că banii pentru rechizite prin acest program nu au ajuns niciodată la elevi și părinți înainte să înceapă școala. Anul trecut școlar, primii bani au fost virați abia la finalul lunii ianuarie, la 5 luni de la începerea școlii, iau în ultima săptămână de școală aproximativ 5 mii de elevii încă nu primiseră cardurile.

Elevii de clasele primare și gimnaziu și preșcolarii care provin din familii defavorizate nu vor putea nici anul acesta să-și cumpere rechizite și cele necesare pentru a merge la școală, înainte de începerea cursurilor anului școlar, pe 9 septembrie.

Ordonanța de urgență nr. 83/2023 privind măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale prevede că cererile se depun la „25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor pentru anii școlari aferenți perioadei 2024-2027″.

Asta înseamnă că în nici unul dintre acești ani, elevi nu vor putea să își cumpere rechizite și cele necesare pentru școală, înainte de începerea cursurilor.

De ce nu primesc elevii cei 500 de lei înainte să înceapă școala

“Ministerul Educației nu are o bază de date completă și nu știe exact numărul elevilor înscriși la școală în anul următor, decât după ce începe școala”, spun surse pentru Edupedu.ro. “Unii pot să figureze în sistem, dar să fie plecați din țară”, mai spun sursele.

De aceea, în Ordonanța de Urgență nr. 83 este prevăzut termenul de 25 de zile după ce începe școala de când părinții pot depune cereri pentru a obține cardurile.

Ce prevede articolul 6 din OUG 83/ 2023, alin (2): Reprezentantul legal sau reprezentanții legali, tutorele/tutorii potențialilor destinatari finali, care se încadrează în condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, depun la unitatea de învățământ cererea prevăzută la alin. (1), în termen de 45 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și 25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor pentru anii școlari aferenți perioadei 2024-2027.

Potrivit alin (3), școlile trebuie să introducă datele și informațiile din cereri în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România – denumit în continuare S.I.I.I.R, în termen de 5 zile calendaristice de la expirarea termenului de 25 de zile.

Tot în Ordonanța de urgență este prevăzut că școlile au termen “30 de zile calendaristice de la data începerii cursurilor anului școlar” să trimită către STS baza de date cu numele și datele personale ale preșcolarilor și elevilor de clasele primare și gimnaziu.

„Ministerul Educației nu avea o cifră exactă a numărului de elevi care începeau școala”

Ministerul Educației, prin instituțiile aflate în subordinea/sub autoritatea sa, asigură și transmite, printr-un canal securizat prin intermediul S.I.I.I.R, către aplicația informatică prevăzută la alin. (4), pentru anul școlar 2023-2024 până la data de 1 noiembrie 2023, iar pentru anii școlari aferenți perioadei 2024-2027 în termen de 30 de zile calendaristice de la data începerii cursurilor anului școlar pentru care se acordă sprijinul, baza de date cu preșcolarii și elevii din învățământul de stat primar și gimnazial care conține numele și prenumele, adresa de domiciliu, codul numeric personal ale acestora, unitatea de învățământ din care provin, nivelul de școlarizare și datele de identificare ale reprezentantului legal sau reprezentanților legali, tutorelui/tutorilor, după caz, numele și prenumele și datele de identificare ale fraților și surorilor minori”.

La începutul anului școlar anterior, cu câteva zile înainte, Ministerul Educației nu avea o cifră exactă a numărului de elevi care începeau școala.

Potrivit unei note a Ministerului Educației, consultate de Edupedu.ro, anul acesta școlile trebuie să se asigure că în SIIIR (Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România – n.red) sunt promovați toți elevii până în data de 31 august 2024.

Cât durează până când beneficiarii vor primi banii

În Ordonanța de urgență nu se specifică clar cât timp sunt valabile cardurile electronice și dacă acestea vor fi reîncărcate în cazul celor care le au deja și vor fi aprobați. Se menționează însă că “tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educațional are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fără a se înțelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic”. Asta ar însemna că doar valoarea de 500 de lei este valabilă un an, nu și cardul.

Nu există o dată la care beneficiarii vor primii banii pentru rechizite. După depunerea cererilor, la început de octombrie (n. red 25 de zile de la începerea anul școlar 2024-2025 înseamnă 11 octombrie), procedura este una anevoioasă. Trebuie verificate veniturile familiilor care au depus cereri să se încadreze în anumite criterii pentru a putea primi banii. STS face verificările.

Anul trecut abia de Crăciun a trimis lista către Ministerul Fondurilor Europene, cel care se ocupă de implementarea programului. Unul dintre motivele întârzierii a fost faptul că Ministerul Educației nu a trimis la timp listele cu numele beneficiarilor pentru ca STS să le poată verifica.

Ce prevede art. 6 din OUG nr. 83/2023:

(12) Lista destinatarilor finali va fi transmisă de către Serviciul de Telecomunicații Speciale la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și poate fi accesată de către beneficiar, prin intermediul aplicației informatice, în termen de 10 zile lucrătoare de la data prelucrării și structurării bazei de date, prevăzute la alin. (10).

(13) Lista copiilor care nu îndeplinesc condițiile de eligibilitate în ceea ce privește venitul mediu net lunar pe membru de familie poate fi accesată de către beneficiar și de unitățile de învățământ, prin intermediul aplicației informatice prevăzute la alin. (4), în termen de 10 zile lucrătoare de la data procesării interogărilor prevăzute la alin. (8).

(14) Lista destinatarilor finali se actualizează, în cursul anului școlar în care se acordă sprijinul, ori de câte ori situația o impune, iar rezultatul interogărilor prevăzute la alin. (8) este disponibil în termen de 10 zile lucrătoare de la data operării în aplicația informatică a fiecărei actualizări.

Ce se poate cumpăra cu tichetele educaționale

Cardurile educaționale trebuie utilizate exclusiv pentru cumpărarea de rechizite și articole de vestimentaţie necesare frecventării şcolii şi grădiniţei, potrivit OUG nr. 83/2023. Pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene apar mai multe informații despre tichete și utilizarea lor.

– Nu sunt permise operațiuni de retragere de numerar sau preschimbare în numerar a celor 500 de lei și utilizarea lor în alte scopuri;
– Pot fi folosite doar pe teritoriul României, doar în unitățile afiliate;
– Nu se poate emite restul banilor în cash, la unitățile de unde se achiziționează rechizitele /articolele de vestimentație necesare frecventării școlii și grădiniței;
– Cât timp poate fi utilizată suma virată: în anul şcolar în care se acordă, pe perioada de valabilitate a tichetului social.
– Cât timp este valabil tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educaţional: Tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educațional are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fără a se înțelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic.

Însă, sprijinul financiar de 500 lei se acordă o singură dată pentru un întreg an școlar, într-o tranșă unică. În funcție de evoluția veniturilor familiei, cei care au dreptul la această măsură de sprijin vor încasa sumele cuvenite pe tichetele pe suport electronic emise în acest an.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Dan Tarcea: Nu mai este niciun pericol de alunecare pe strada Uliului. Lucrările, finalizate în octombrie

Publicat

Lucrările de consolidare de pe strada Uliului vor fi finalizate la începutul lunii octombrie, a declarat viceprimarul Dan Tarcea. Piloții forați sunt turnați aproape în totalitate, fiind eliminat pericolul de alunecare.

Joi va fi finalizată turnarea piloților forați pe strada Uliului, a arătat viceprimarul Dan Tarcea, fiind eliminat orice pericol de alunecare de teren.

Lucrările pe strada Uliului, gata în octombrie

Lucrările de consolidare a străzii vor fi finalizate la începutul lunii octombrie.

„Joi vor fi gata toți piloții forați de pe strada Uliului, urmează ca după ce se întăresc toți acești piloți, încă 2-3 zile, să vină firma să sape și să spargă capul pilotului forat. Este o mașină specială care sparge capul acestuia, după care ei vor fi consolidați cu o grindă de beton, astfel încât, la începutul lunii octombrie, lucrările de pe strada Uliului să fie finalizate și să fie înlăturat orice pericol. Deja din acest moment, nu mai este niciun pericol de alunecare pe strada Uliului, pentru că deja piloții forați își fac treaba”, a declarat Dan Tarcea la Ziua Live.

Starea de alertă de pe strada Uliului, instituită la data de 1 mai 2024 în zona afectată de alunecări de teren, a fost ridicată, în 27 iulie, potrivit unei hotărâri ale Comitetului Local pentru Situații de Urgență al municipiului Cluj-Napoca. Pe strada Uliului, au loc lucrări de consolidare în regim de urgență. Soluția aleasă de specialiști este instalarea a 60 piloți forați cu diametrul de 1 metru. Constructorii lucrează, astfel, la implementarea în regim de urgență a soluției.

Citește mai departe

ECONOMIE

Tichete pentru activități casnice. Ministerul Muncii anunță avantaje pentru angajatori, dar și pentru șomeri

Publicat

De

Tichete pentru activități casnice

Ministerul Muncii anunță că va oferi avantaje fiscale pentru angajatorii care oferă salariaților tichete de activități casnice. Avantaje vor avea și șomerii înregistrați care vor presta munci casnice.

Prin lege, persoanele fizice pot angaja oameni care să lucreze în gospodărie începând încă de la vârsta de 16 ani. Aceștia vor fi plătiți cu tichete care au fiecare o valoare de 15 lei pentru muncile prestate.

Tichete pentru activități casnice. Ministerul Muncii anunță avantaje pentru angajatori, dar și pentru șomeri

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a publicat în transparență decizională un proiect de Ordin al ministrului Simona Bucura-Oprescu, prin care se propune modelul de contract pe care angajatorii îl pot încheia cu agențiile de ocupare a forței de muncă pentru achiziția de tichete de activități casnice.

Aceste tichete pot fi oferite angajaților ca beneficiu extrasalarial și pot fi folosite de aceștia pentru a plăti persoanele care îi ajută în gospodărie cu diverse activități casnice.

Conform proiectului de ordin, angajatorii vor trebui să încheie o convenție cu agenția de ocupare a forței de muncă din zona lor, iar în baza acestui document vor putea achiziționa un număr de tichete casnice în format electronic sau pe suport de hârtie.

Valoarea nominală a unui tichet este de 15 lei.

Angajat și angajator trebuie să fie înregistrați pe o platformă

Porivit reprezentjanților ministerului, angajatorii care doresc să beneficieze de acest sistem trebuie să respecte câteva reguli, cum ar fi să facă plata contravalorii acestora către agenție, să completeze datele personale ale salariaților pe tichetele emise și să distribuie tichetele exclusiv angajaților care au dreptul să le utilizeze.

Citește și: Angajat în gospodărie cu aceleași drepturi ca alți salariați. O nouă MESERIE în România. Pot lucra și tinerii, de la 16 ani

De asemenea, în cazul întârzierii plății, agenția poate solicita penalități de 0,04% pe zi din valoarea neachitată.

Contractul dintre angajatori și agențiile de ocupare se gestionează electronic prin această platformă https://tichete.anofm.ro/ , unde angajatorii pot urmări statusul contractului și pot introduce datele necesare pentru emiterea tichetelor.

Pentru fiecare achiziție lunară, angajatorii trebuie să furnizeze o listă cu angajații beneficiari, care la rândul lor trebuie să aibă un cont în platformă.

Care sunt avantajele anunțate de minister

Simona Bucura-Oprescu, ministrul Muncii și Solidarității Sociale anunță că angajatorii vor putea beneficia de avantaje fiscale.

”Angajatorii care oferă tichete de activități casnice beneficiază și de avantaje fiscale. Dacă un angajator acordă cel puțin 600 de tichete unui salariat într-un an, va primi în anul următor 50 de tichete gratuite, care pot fi distribuite ca primă sau bonus altor angajați.

Implementarea sistemului de tichete de activități casnice are potențialul de a stimula participarea persoanelor în cadrul unui raport juridic flexibil care le conferă și calitatea de asigurați în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor de sănătate.

Totodată, se asigură posibilitatea utilizării acestui sistem inclusiv în zonele rurale cu oportunități limitate de angajare sau cu mobilitatea geografică scăzută a forței de muncă. De asemenea, acest mecanism poate contribui la creşterea ratei de activare a populaţiei în vârstă de muncă pe piaţa muncii şi la diminuarea ratei sărăciei, prin completarea veniturilor beneficiarilor de venit minim de inserție cu veniturile ocazionale obţinute din prestarea de activităţi casnice.

Un alt lucru important este faptul că șomerii înregistrați la ANOFM pot beneficia în continuare de drepturile și măsurile prevăzute de Legea nr. 76/2002 chiar dacă devin prestatori casnici”, a declarat ministrul Simona Bucura-Oprescu.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax