ACTUALITATE
După 30 de ani, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca deschide LAPIDARIUL medieval și premodern

După 30 de ani, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca deschide Lapidariul medieval și premodern. Evenimentul va avea loc în 30 octombrie la ora 17.00. În 31 octombrie, cei care vin costumați în personaje medievale vor avea intrarea liberă în toate expozițiile.
„O colecție variată de monumente funerare gotice, renascentiste, baroce și neoclasice, între care cheile de boltă gotice ale bisericii parohiale Sfântul Mihail din Cluj, elemente arhitectonice ale Mănăstirii Dominicane din Cluj, cel mai timpuriu tabernacol din Transilvania, elemente ale caselor de locuit din Clujul Renașterii, statui care decorau atica curții de onoare a castelului Bánffy din Bonţida sau cele mai spectaculoase monumente funerare dedicate memoriei unor personalități marcante ale nobilimii transilvănene. Toate acestea vor putea fi, în sfârșit, vizitate, odată cu deschiderea Lapidariului medieval și premodern al Muzeului Național de istorie a Transilvaniei. Și, pentru a sărbători acest lucru, a doua zi după deschidere, respectiv în 31 octombrie, publicul poate vizita gratuit muzeul dacă răspunde provocării lansate de a se costuma în personaje medievale sau gotice, în cadrul evenimentului Noapte Medievală la MNIT.
Scurt istoric al lapidariului
Lapidariul medieval și premodern al Muzeului Naţional de Istorie a Transilvaniei este unul dintre cele mai valoroase colecţii de acest gen din țară. Colecția se remarcă și prin bogăția acesteia, conținând în momentul de față un număr de 603 de piese. Formarea lapidariului este în strânsă legătură cu Societatea Muzeului Ardelean, precursorul muzeului actual, care, începând din jumătatea a doua a secolului al XIX-lea a inițiat strângerea sistematică a elementelor arhitectonice provenite din demolările unor clădiri istorice transilvănene, majoritatea acestora provenind, evident, din orașul Cluj.
Lapidariul conține o colecție semnificativă de monumente funerare, arhitectonice și sculpturale din secolele XIII-XIX, intrând în colecție prin achiziţii, donaţii şi prin intermediul săpăturilor arheologice.
Colecţia lapidariului a fost expusă prima dată publicului în anul 1903, din iniţiativa arheologului Béla Pósta, director al Colecției Numismatice și de Antichități a Societăţii Muzeului Ardelean, în demisolul clădirii centrale a universităţii clujene. După numeroase cereri refuzate, depuse pentru asigurarea unui nou sediu al muzeului, în anii 1912-1913, Pósta a închiriat clădirea din str. Bastionului nr. 2 (azi str. C. Daicoviciu, sediul actual al muzeului). În noua locație Lapidariul medieval și premodern a fost amenajat în sălile din aripa de sud și de est a parterului clădirii.
După evenimentele din anul 1989, majoritatea expoziţiilor muzeului au fost reorganizate, ori modificate, cu excepția celor două lapidarii.
În anul 1994, s-a dat curs cererii Fundaţiei Asklepyos privind folosirea primelor două săli ale lapidariului în scopul depozitării medicamentelor ce urmau a fi donate nevoiaşilor. Primele cinci săli ale lapidariului au fost astfel închise vizitatorilor, iar în cursul aceluiaşi an, în urma desfiinţării laboratorului de restaurare a muzeului, a fost instalată în ultimele cinci săli, ca o soluţionare provizorie, secţia de restaurare în lemn a muzeului. Deși Lapidariul medieval și premodern n-a fost închis oficial nici până în zilele noastre, din lipsă de spaţiu de depozitare a devenit treptat unul dintre depozitele muzeului.
Noul concept
Reamenajarea de față își propune reorganizarea lapidariului pe criterii tematice și cronologice, precum și punerea în valoare a acestei colecții cu ajutorul unui design modern, interactiv, dedicat atât specialiștilor, cât și publicului larg.
Noua concepție expozițională a păstrat o serie de elemente care puteau fi integrate în noua concepție. În noua expoziție pot fi regăsite câteva elemente specifice atmosferei expunerii originale, cum este șirul portalurilor expuse în anfiladă, păstrarea spațiului expozițional din gangul intrării, precum și câteva elemente arhitectonice înzidite și expuse prin intermediul reconstituirii prin completări zidite.
Curatorul expoziției este specialistul MNIT în istorie medievală și Renaștere, Melinda Mihály.
Ce conține expoziția
Expoziția de față conține o colecție variată de monumente funerare gotice, renascentiste, baroce și neoclasice, între care se disting două tipuri, în funcție de proveniența acestora, acestea fiind ridicate în cadrul unor cimitire sau în interiorul unor biserici. Cele mai spectaculoase monumente funerare sunt sarcofagele dedicate memoriei unor personalități marcante ale nobilimii transilvănene, lui Gábor Haller (1605) (fig. 1.) și lui György Sükösd (1632). Sarcofagul Sükösd se distinge prin tipologia rară a acestuia, sarcofagul propriu-zis fiind completat cu epitaful defunctului, precum și prin decorația complexă a acesteia (fig. 2.)
Monumentele arhitectonice sunt structurate stilistic, primele exponate fiind monumente romanice provenite din biserici parohiale din judeţul Cluj şi Mureş de azi, precum şi câteva piese deosebite, provenite din prima mănăstirea benedictină din Cluj-Mănăştur (fig. 3). Arhitectura gotică din Transilvania este reprezentată prin cheile de boltă gotice ale bisericii parohiale Sfântul Mihail din Cluj (fig. 4-5) și prin elemente arhitectonice variate ale Mănăstirii Dominicane din Cluj, donate muzeului în urma restaurării edificiului (fig 6). Șirul monumentelor gotice este închis cu una dintre cheile de boltă ale fostei mănăstiri dominicane din Vințu de Jos (jud. Alba), descoperită cu ocazia săpăturilor arheologice (fig. 7).
În lapidariu sunt expuse primele monumente arhitectonice renascentiste din Transilvania, destinate decorării cetății episcopale din Gilău. Piesele au fost realizate la comanda episcopului László Geréb, în jurul anului 1500, și poartă influenţele decoraţiilor palatului regal al lui Matia Corvinul din Buda (fig. 8).
Șirul elementelor renascentiste al lapidariului este completat cu cel mai timpuriu tabernacol din Transilvania, provenit din biserica reformată din Coveș (jud. Sibiu). Piesa iese în evidență dintre tabernacolele renascentiste din Transilvania, prin structura complexă și prin calitatea superioară de execuție a acestuia (fig. 9.).
Cea mai numeroasă colecţie a lapidariului se compune din elementele arhitectonice ale caselor de locuit din Clujul Renașterii, ilustrând câteva dintre elementele decorative ale acestor spații private ale Clujului, care, în izvoarele scrise, era parafrazat ca fiind Orașul-comoară, primul oraș al Transilvaniei. Aceste elemente arhitectonice sunt cea mai relevantă dovadă a activității prospere a atelierelor de pietrari clujeni, care, în secolele XVI-XVII-lea, erau cele mai semnficative ateliere de acest gen din Transilvania.
Cele mai reprezentative piese din acest segment al expoziției provin din casa Wolphard-Kakas, construită în trei faze de construcție, între anii 1534-1590, de către ultimul paroh romano-catolic al Clujului, Adrian Wolphard, matematicianul și astrologul Stephan Wolphard și de către diplomatul István Kakas. Edificiul se remarcă nu numai prin cantitatea semnificativă a elementelor arhitectonice păstrate, ci și prin calitatea superioară a acestora. Lapidariul păstrează câteva dintre consolele sălii zodiacului, unica încăpere premodernă cunoscută din Transilvania, decorată cu semnele zodiacale (fig. 10-14).
Sculptura barocă din Transilvania este reprezentată în cadrul lapidariului prin șase statui care decorau inițial atica curții de onoare a castelului familiei Bánffy din Bonţida. Statuile au fost realizate între anii 1751-1753, de către unul dintre cei mai renumiți sculptori ai barocului din Transilvania, Johann Nachtigall, reprezentând diferite persoane din Metamorfozele lui Ovidiu, temă apreciată în arta acestei perioade (fig. 15-17).
Expoziția este completată cu colecția copiilor din ghips, realizate la începutul secolului XX, pentru completarea expozițiilor permanente, la comanda fostului director al Colecției Numismatice și de Antichități, Béla Pósta. Cea mai valoroasă copie este cea a statuii Sfântului Gheorghe, opera fraţilor Martin şi Gheorghe din Cluj, copia piesei fiind donată colecției clujene în anul 1901 de către însuși împăratul Francisc Iosif (fig. 18).
Ce se întâmplă la deschidere
Deschiderea Lapidariului medieval și premodern se va desfășura în prezența oficialităților, a invitaților, a specialiștilor și a publicului, în măsura locurilor disponibile, pe bază de confirmare a participării la adresa secretariat@mnit.ro, până joi, 26 octombrie, ora 16.00.
𝗣𝗿𝗼𝗴𝗿𝗮𝗺𝘂𝗹 𝗲𝘃𝗲𝗻𝗶𝗺𝗲𝗻𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗱𝗲 𝗱𝗲𝘀𝗰𝗵𝗶𝗱𝗲𝗿𝗲:
17:00 – vernisajul expoziției în prezența oficiliatăților și a specialiștilor în domeniu;
17.45 – 18:45 – vizitarea expoziției în grupuri ghidate;
19.00 – 𝗿𝗲𝗰𝗶𝘁𝗮𝗹 𝗱𝗲 𝗺𝘂𝘇𝗶𝗰ă 𝘃𝗲𝗰𝗵𝗲:
𝗔𝗻𝗮𝘀𝗮𝗺𝗯𝗹𝘂𝗹 𝙁𝙤𝙣𝙩𝙚 𝙙𝙞 𝙂𝙞𝙤𝙞𝙖
Dénes Anna, vioară
Dénes Csongor, vioară
Csata István, viola da gamba
Amalia Erdős, clavecin
Recitalul va presupune interpretarea pe instrumente de epocă și va fi îmbogățit cu proiecții conținând detalii ale unor piese din Lapidariul medieval și premodern.
Noapte Medievală la MNIT
Pentru că vrem să marcăm deschiderea lapidariului și să dăm posibilitatea unui număr cât mai mare de vizitatori să se bucure de noua expoziție, în 31 octombrie, între 19.00 – 24.00 (23.30 – ultima intrare), publicul este invitat să participe la un eveniment special. Dacă anul trecut MNIT a organizat, ca provocare de Halloween, Noaptea Mumiei (cu referire la colecția egipteană expusă în cadrul expoziției Zei și Muritori din Egiptul Antic), în acest an Noaptea Medievală este noua temă lansată celor care vor să intre în joc.
Noi oferim cadrul: decoruri, lumini, proiecții în curte, muzică, animatori și, pentru copii, atelierele de educație muzeală 𝗟𝗮 𝗽𝗼𝗿ț𝗶𝗹𝗲 𝗶𝗻𝗳𝗲𝗿𝗻𝘂𝗹𝘂𝗶: 𝗔𝗱𝗺𝗲𝘁𝘂𝘀 ș𝗶 𝗔𝗹𝗰𝗲𝘀𝘁𝗶𝘀, inspirate din picturile de pe vasele din expoziția Grecii de peste mări. Atelierele de educație muzeală se desfășoară în spațiul expoziției 𝗚𝗿𝗲𝗰𝗶𝗶 𝗱𝗲 𝗽𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗺ă𝗿𝗶 (etajul II), de la 19.30, 20.30 și 21.30. Intrarea este gratuită, fără programare, dar în limita locurilor disponibile (15 locuri/atelier).
Vizitatorii costumați în personaje medievale vor avea intrarea liberă în toate expozițiile. 𝗣𝗿𝗶𝗺𝗶𝗶𝟭𝟬𝟬 𝗱𝗲 𝗰𝗼𝗽𝗶𝗶 𝗰𝗼𝘀𝘁𝘂𝗺𝗮ț𝗶 𝗽𝗿𝗶𝗺𝗲𝘀𝗰 𝘂𝗻 𝗰𝗮𝗱𝗼𝘂 𝘀𝘂𝗿𝗽𝗿𝗶𝘇ă”, scrie în comunicatul muzeului.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ADMINISTRAȚIE
Tarife mai mari pentru ridicarea mașinilor și trotinetelor parcate neregulamentar la Cluj-Napoca

Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca va încasa mai mulți bani pentru ridicarea mașinilor și trotinetelor parcate neregulamentar.
Consilierii locali vor dezbate, în ședința de luni, 7 aprilie, un proiect de hotărâre privind majorarea tarifelor pentru ridicarea, transportul și depozitarea vehiculelor staționate neregulamentar, a vehiculelor fără stăpân sau abandonate, cât și a trotinetelor electrice staționate neregulamentar pe domeniul public al municipiului Cluj-Napoca.
Proiectul de hotărâre prevede creșterea prețurilor, după cum urmează:
- 396,11 de lei plus TVA/vehicul/zi la ridicarea autovehiculului, față de 247,09 de lei plus TVA/vehicul;
- 272,21 de lei plus TVA/vehicul/zi la transportul autovehiculului, 169,80 de lei plus TVA/vehicul ;
- 69,11 de lei plus TVA/vehicul/zi pentru operațiunea de depozitare, față de 43,11 de lei plus TVA/vehicul/zi;
- 106,75 de lei plus TVA/trotinetă pentru operațiunea de ridicare, față de 75,39 de lei plus TVA/trotinetă/bucată;
- 23,45 de lei plus TVA/zi/trotinetă pentru operațiunea de depozitare, față de 16,56 de lei plus TVA/zi/bucată.
Prețurile nu au mai fost modificate din 2017, se arată în referatul de aprobare a proiectului de hotărâre.
CULTURA
„Între pite”, în satul clujean Ceaba. Din ce făceau strămoșii pâine, când nu mai aveau nici făină de grâu, nici de porumb

În satul Ceaba din județul Cluj, una dintre cele mai grele perioade era cunoscută sub numele de „între pite”, ce desemna perioada dintre seceriș și treierat. În acest interval, gospodarii trăiau cu ce aveau la îndemână.
În „vremea dintre pite”, oamenii nu mai aveau făină nici de grâu, nici de porumb, așa că mergeau în holde, secerau câțiva snopi de grâu, îi îmblăteau cu bâta pe un lipideu mare și duceau sacii cu greu, în spate, la moara din Batin – consemnează Monografia satului Ceaba, semnată de Vasile Lechințan și Ioan Zegrean.
Dacă cineva întreba când s-a petrecut un anume eveniment, răspunsul putea fi: „a fost între pite”. Așa se spunea și despre cineva care a murit în acea perioadă grea – „a murit între pite”.
„În perioada «dintre pite» (de la secerat până la treierat) nu aveau oamenii nici făină de grâu, nici de porumb, ca să facă pâine sau mălai și atunci mergeau în holdă și secerau câțiva snopi și îi îmblăteau cu o bâtă pe un lipideu mare și duceau grâul cu sacul în spate la moară, la Batin, aflăm din Monografia satului Ceaba, autori Vasile Lechințan și Ioan Zegrean.
În sat era vorba că un eveniment sau altul a avut loc „între pite”, ca perioadă de timp. De exemplu, se spune că cineva «a murit între pite»”, arată pagina Tradiții Clujene.
Mălaiul, comoara copilăriei
Când nu era post, mălaiul devenea deliciul casei. Se punea slănină în aluatul de mămăligă, iar după ce se cocea, aroma era de neuitat. Se cocea doar o dată pe săptămână, iar acea zi era o adevărată sărbătoare pentru copii.
„Pe vremuri se făcea și mălai și abia așteptau copiii să mănânce mălai cald. Când nu era post «obiceiul la noi era să se pună slănină în aluatul de mălai și când se cocea era foarte bun, cu slănina noaptă în mălai». Se cocea o dată pe săptămână și «o săptămână tot rodeam la mălai». De multe ori oamenii mergeau la lucru doar cu mălai în traistă și când se întâlnea cu cineva era întrebat: «Măi, Grigor, ce-ai merinde?», și el răspundea: «Mălai sân(g)ur!»”, se mai arată în postare.
Vaca cu lapte, nelipsită din zestrea miresei
Odată cu măritișul, mireasa aducea în casa soțului o vacă cu lapte, parte din zestrea obligatorie: „De regulă, la mirese se dădea ca zestre o vacă cu lapte, pe care o ducea în gospodăria soțului și se zicea la masă, mai ales pentru copii, ca să nu mănânce prea mult lapte: «mai ptitos/mai mămăligos, că vaca-i a nevestei»”.
Astfel de povești, expresii și obiceiuri locale sunt o oglindă a vieții rurale de altădată, în care fiecare fir de grâu era muncit cu trudă, iar fiecare bucată de mălai era savurată cu recunoștință.
Foto: Mălai cu slănină / Orman, jud. Cluj / Arhiva CJCPCT Cluj
EVENIMENT
Avertisment MAI: Ecosistem de conturi false pe rețeaua de socializare TikTok, concepute pentru a induce în eroare cetățenii

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a emis un avertisment public privind existența „unui ecosistem de conturi false” pe platforma TikTok care se prezintă drept pagini oficiale ale instituției sau ale angajaților săi.
Conform informațiilor furnizate de MAI, aceste conturi folosesc fotografii, clipuri video și postări preluate de pe paginile instituționale pentru a câștiga credibilitate în fața utilizatorilor.
„Vă informăm asupra existenței unui ecosistem de conturi false pe rețeaua de socializare TikTok, conturi care sunt prezentate ca fiind ale unor agenți sau ofițeri de poliție sau chiar ca fiind pagini oficiale ale MAI sau structurilor din minister.
Postările de pe aceste conturi sunt special concepute pentru a induce în eroare cetățenii și pentru a aduce prejudiciu de imagine Ministerului Afacerilor Interne și angajaților instituției noastre.
Pentru a câștiga credibilitate, pe aceste conturi sunt preluate fotografii, clipuri video, sau postări publicate de paginile instituționale ale structurilor ministerului”, a avertizat MAI.
Care sunt conturile vizate?
Conturile identificate ca făcând parte din acest ecosistem sunt următoarele: @emiemiemi84, acesta fiind și contul principal, @politisti_ro.fp, @politia.romana66, @politia.roman, @politiaromanaofficial, @jandarmeria_romana_112, @_mai.romania, @politisti.romania, @politisti112, @politistui_ro, @denis_politia_romana.
„Reiterăm faptul că aceste conturi sunt false, nu aparțin Ministerului Afacerilor Interne, iar cei care le gestionează postează conținut care contravine eticii profesionale și care aduc atingere intereselor cetățenilor români.
Evitați să comentați la postările acestor conturi, să urmăriți conturile, ori să distribuiți postările promovate în ecosistemul prezentat”, a mai transmis MAI.
EVENIMENT
Situația taximetriștilor de la Aeroportul Cluj, scăpată de sub control? Sesizare pe MyCluj: „Ne-a dat jos!”

Un clujean cu un copil mic a fost dat jos din mașină de către un șofer de taxi care, potrivit sesizării depuse pe platforma MyCluj, a refuzat să ofere explicații și a reacționat agresiv verbal.
„O nouă călătorie cu avionul, o nouă aventură la sosire cu taximetriștii. Minunat să îți bată cineva joc de tine când ajungi acasă. De data aceasta, domnul Isidor din câte spunea un coleg de-al dânsului, nu a avut loc să ne puna toate bagajele în portbagaj (au ramas cele 2 ghiozdane pe care le aveam în spate). Fiind cu un copil mic, am pus cele 2 ghiozdane între noi pe bancheta din spate, nu le-am ținut în brațe. Domnul a început să strige la noi să punem bagajele pe jos, iar după ce l-am întrebat de ce să facem asta, a spus că nu e obligat să ne explice de ce și că dacă nu ne convine ne dă jos. Și ne-a dat jos”, relatează pasagerul.
„Ca de fiecare dată, am ajuns să chemăm Bolt”
Din păcate, nu este un caz izolat. Situațiile tensionate și atitudinea lipsită de respect a unor taximetriști de la aeroport au fost semnalate și în alte rânduri.
„Ca de fiecare dată, am ajuns să chemăm Bolt cu standul plin de taximetriști”, mai spune reclamantul, semnalând că pasagerii evită serviciile taxi din fața aeroportului din cauza comportamentului prestatorilor.
Sesizarea este însoțită și de poze cu indicativul mașinii, iar autorul sesizării subliniază că nu cere altceva decât un serviciu corect pentru banii plătiți: „Mi-aș dori mult ca acest gen de situație să nu mai existe și să pot beneficia de un serviciu corect pentru banii pe care îi plătesc”.
Sesizarea figurează pe platformă ca fiind „în lucru”.
FOTO: Arhivă