Connect with us

ACTUALITATE

Dosarul penal al premierului Florin Cîţu din instanţa din SUA. Cum s-a petrecut totul

Publicat


Autoritățile judiciare americane au pus la dispoziție întregul dosar al prim-ministrului României, Florin Cîțu, care în decembrie 2000 a fost prins conducând sub influența alcoolului.

Ce s-a întâmplat pe 3 decembrie 2000. Duminică, la ora 2.08 noaptea: Maşina Ford Probe roşie mergea de pe-o parte pe alta a drumului, inculpatul Folorin Vasile Cîţu mirosea a băuturi alcoolice. Acesta avea BAC (Blood Alcohol Content) de 0,161, limita legală fiind de 0,08, arată Mediafax.

În plângerea şi declaraţia pe propria răspundere, întocmită chiar pe 3 decembrie 2000, autorităţile americane notează că în acea zi, la ora 2.08 noaptea, Florin Vasile Cîţu a fost prins pe Lincoln Way de pe Podul Squaw Creek, oraşul Ames, din Comitatul Story, conducând o maşină sub influenţa băuturilor alcoolice în timp ce avea o alcoolemie peste 0,100 (Blood Alcohol Content peste 0,100).

Acuzat oficial de „conducere sub influență”

Florin Vasile Cîţu este acuzat oficial de infracţiunea de „conducere sub influenţă” (OWI) 1st (Serious Misdemeanor)/Delict grav, prin încălcarea Secţiunii 312J.2 litera 1a şi 1b din Codul Penal al Iowa din 1999. Litera 1a se referă la conducere sub influenţa unei băuturi alcoolice sau a unui alt drog sau a unei combinaţii de astfel de substanţe, iar litera 1b se referă la prezenţa unei concentraţii de alcool de 0,08 sau mai mari.

În document, autorităţile din Iowa descriu ce au constatat la faţa locului:

„L-am văzut pe inculpat conducând un Ford Probe roşu cu placa Iowa 675CMG în zona de est, pe Lincoln Way, pe banda exterioară. Pe măsură ce maşina Probe călătorea spre est, el se deplasa în mod vizibil de pe-o parte pe alta a rutei de călătorie.

Maşina Probe nu a menţinut o viteză constantă (fluctua între 32 şi 56 km/h). Inculpatul mirosea a băuturi alcoolice şi a recunoscut că a băut. Inculpatul avea o ochii injectaţi şi umezi. Inculpatul nu a putut face testul de sobrietate. Inculpatul a făcut un Preliminary Breath Test care indica Blood Alcohol Content (BAC) peste 0,100. Inculpatul a făcut testul Datamaster şi acesta a înregistrat un BAC de 0,161”.

Limita legală a Blood Alcohol Content potrivit Codului Penal din Iowa este de 0,08.

Florin Cîţu este luat tot pe 3 decembrie 2003 în custodia autorităţile americane. Se stabileşte o cauţiune de 1.950 de dolari.

Pe 3 decembrie, Florin Cîţu este informat în legăturile cu drepturile sale şi primeşte o copie a plângerii la adresa lui. Tot pe 3 decembrie 2000, Florin Cîţu este luat în custodia autorităţilor americane şi este plasat sub supraveghere în cadrul Departamentului Serviciului Corecţional pentru Programul de Eliberare Preliminară.

În documentele se arată că autorităţile americane stabilesc o cauţiune de 1.950 de dolari care urma să fie plătită, având în vedere că Florin Cîţu nu avea nici cash, nici garanţii.

De asemenea, potrivit documentului, Cîţu avea dreptul să ceară revizuirea cauţiunii în termen de 24 de ore. O audiere preliminară a lui Florin Cîţu se stabileşte pe 18 decembrie 2000.

A încălcat Codul Penal din Iowa

14 decembrie 2000: Procurorul american formulează oficial acuzaţiile la adresa lui Florin Cîţu: a încălcat Codul Penal din Iowa prin conducerea sub influenţă şi cu o concentraţie de 0,10 sau mai mare

Timothy C. Meals, procurorul din Story County, Iowa, în numele autorităţii statului Iowa îl acuză oficial pe Florin Vasile Câţu de infracţiunea de conducere sub influenţă ( OWI/ Operating While Intoxicated), 1st Offence, folosind formularea legală:

„ Pe 3 decembrie 2000, în Story County, Statul Iowa, cu violarea Secţiunii 321J.2 a Codului Penal din 1999, din Iowa, a sărvârşit: a condus un autovehicul în statul Iowa în timp se afla sub influenţa unei băuturi alcoolice, narcotice, hipnotice sau de altă natură, sau o combinaţie de astfel de substanţe sau în timp ce avea o concentraţie de alcool de 0,10 sau mai mare”.

Procurorul Timothy C. Meals susţine în document că în acest caz are suficiente dovezi prin care să se ajungă la o condamnare. Procurorul arată că o cauţiune fusese deja stabilită în acest sens.

A plecat în România de sărbători

27-28 decembrie 2000: După ce a fost trimis în judecată în faţa Tribunalului Districtual din Comitatul Story, Florin Cîţu nu se mai prezintă în faţa judecătorului. Plecase în România pentru sărbătorile de Crăciun

Pe 27 decembrie 2000, la ora 13.00, Florin Cîţu, trimis deja în judecată de autorităţile americane pentru infracţiunea de conducere sub influenţă ( OWI/ Operating While Intoxicated), 1st Offence, trebuia să apară în faţa Tribunalului Distructual din Comitatul Story din Iowa, dar nu vine.

Florin Cîţu îşi trimite doar avocatul, pe Gerald Moothart, care depune o cerere pentru o nouă audiere clientului său în faţa instanţei americane, având în vedere că acesta nu se mai afla în SUA.

„Inculpatul este absolvent al Iowa State University şi s-a întors în ţara natală, România, pentru sărbătorile de Crăciun. Inculpatul este programat să se întoarcă în SUA în jurul datei de 2 ianuarie 2001”.

Ca atare, Cîţu semnează cererea prin care solicită judecătorului ca să fie audiat pe 8 ianuarie 2001.

A doua zi, pe 28 decembrie 2001, judecătorul Steven P. Van Marel este de acord cu cererea inculpatului Florin Cîţu.

Florin Cîțu pledează nevinovat

6 – 8 ianuarie 2001: Revenit în SUA, inculpatul Florin Cîţu pledează ca nevinovat şi decide să se ia la trântă cu autorităţile americane: într-o solicitare amplă cere tot probatoriul, probe audio şi video, inclusiv date despre amprentare. Judecătorul Hronek îi pune în vedere: dacă nu apare la pretrail va fi emis un mandat de arestare

Pe 6 ianuarie 2001, Florin Cîţu ( 28 de ani la acea dată), reprezentat de firma de avocatură Moothart & Owen, absolvent de universitate şi candidat pentru doctorat decide să pledeze nevinovat în faţa instanţei americane, în legătură cu acuzaţiile aduse (OWI/ Operating While Intoxicated), 1st Offence, violarea secţiuni 321J.2 din Codul Penal al Iowa (1999), Serious Misdemenor) şi cere un proces rapid.

Pe 8 ianuarie 2001, acelaşi inculpat Florin Cîţu, reprezentat de avocatul Gerald Moothart, cere în faţa instanţei ca procurorii să-i pună la dispoziţie toate probele din dosar.

Este vorba de declaraţiile sale scrise sau audio, ale martorilor, copiile cazierului său, the driving record, toate bunurile reţinute de procurori la percheziţie, orice informaţie deţinută care l-ar putea disculpa, examinările sale, testele făcute, toată documentaţia prin care s-a stabilit alcoolemia, raportul ofiţerilor de la faţa locului, numele informatorilor folosiţi în ancheta împotriva lui, înregistrări audio, video de tot felul, inclusiv date despre amprentarea sa.

Tot pe 8 ianuarie 2001, judecătorul Thomas R.Hronek stabileşte că Florin Cîţu urmează să apară în faţa Tribunaului Districtual din Story County Nevada, a doua zi, la 9 dimineaţa, dar în acelaşi timp acesta stabileşte şi un „pretrail conference” pentru 17 februarie 2001, la ora 3.15 după-amiaza, având în vedere că inculpatul Cîţu trebuie să îşi reafirme nevinovăţia sau vinovăţia.

Dacă inculpatul nu se prezintă la „pretrail”, va fi emis un mandat de arestare, se arată în documentul semnat de judecătorul Thomas R.Hronek.

Program de reabilitare

18-24 ianuarie 2001: Centrul comunitar din Des Moines confirmă că Florin Cîţu a urmat deja programul Drinking Drivers Program, împotriva alcoolului la volan.

În dosarul aflat la instanţă, apare o scrisoare a Centrului comunitar din Des Moines, prin care acesta certifică faptul că Florin Vasile Cîţu a terminat, pe 18 ianuarie 2001, cu succes, programul de 12 ore împotriva alcoolului la volan „Drinking Drivers Program”.

Cooordonatorul programului de educaţie împotriva băutului la volan, Lois Keister, transmite instanţei americane că un raport de finalizare a cursului va fi trimis şi studentului luna următoare.

Pe 24 ianuarie 2001, şi Florin Cîţu, prin avocatul său, Gerlad Moothart, informează instanţa că a finalizat cu succes Programul împotriva alcoolului la volan, aşa cum arăta şi scrisoarea de la Centrul comunitar pe care o şi ataşează informării lui către instanţă.

Acord de recunoaștere a vinovăției

23 februarie 2001: Florin Cîţu se răzgândeşte şi informează instanţa că face un acord de recunoaştere a vinovăţiei. Este de acord inclusiv cu instalarea în maşină a unui dispozitiv anti – alcool, cu muncă neplătită în folosul comunităţii, cu trimiterea sa la un centru de corecţie comunitar, cu cursuri împotriva alcoolului la volan, cu evaluare pe propria cheltuială şi introducerea sa într-un program pentru „abuz de substanţe” în vederea educării

Pe 23 februarie 2001, Florin Cîţu depune la instanţa americană, tot prin avocatul său, Gerald Moothart, o aşa numită „moţiune de arestare hotărârii”.

Adică cere instanţei ca să nu fie pronunţată nicio hotârâre cu privire la cazul său. Şi asta pentru că în aceeaşi zi, Florin Cîţu depune în faţa instanţei acordul de recunoaştere a vinovăţiei sale.

Florin Cîţu scrie instanţei faptul că înţelege că pedeapsa maximă pentru infracţiunea comisă este de 1.000 dolari sau încarcerare sau amândouă, dar arată că dacă şi-ar instala în maşină un dispozitiv de pornire a maşinii doar după testarea alcoolemiei în aerul respirat şi ar face dovada acestei instalări în faţa instanţei, poate ar scăpa doar cu o amendă de 500 de dolari.

Florin Cîţu mai susţine în document că instanţa poate să-i ceară să facă muncă neplătită în folosul comunităţii şi că există o pedeapsă minimă de închisoare cu executare sau trimiterea sa la un centru de corecţie comunitar pentru 48 de ore, cu excepţia cazului în care este eligibil la o pedeapsă amânată, cu suspendare sau sub probaţiune.

Cîţu scrie instanţei că înţelege că judecătorul îl poate trimite la un curs împotriva alcoolului la volan, că acesta poate să-i impună să-şi facă o evaluare a „abuzului de substanţe”, să urmeze recomandările date şi poate chiar să-l bage într-un program de prevenire a „abuzului de substanţe” în vederea educării.

De asemenea, Cîţu susţine că înţelege că trebuie să finalizeze o evaluare a „abuzului de substanţe”, pe cheltuiala sa, înainte de a se da decizia instanţei.

Mai mult, acesta scrie că în cazul în care Departamentul de Transporturi nu i-a retras încă permisul de conducere, înţelege foarte bine că permisul său va fi revocat cel puţin 6 luni.

Amendă și suprataxă

23 februarie 2001: „Pledez vinovat şi înţeleg că nu va fi niciun proces de niciun fel”. Florin Cîţu acceptă amenda, acceptă încarcerarea 48 de ore, o taxă pentru Educaţie pentru Rezistenţa la Abuzul de Droguri şi un program de evaluare împotriva abuzului de substanţe. Evaluarea abuzului, trimisă la instaţă într-un plic „confidenţial”.

„Pledând vinovat, înţeleg că nu va fi niciun proces de niciun fel”, scrie Florin Cîţu în acordul de recunoaştere în care susţine că ştie că nu va exista niciun fel de pedeapsă amânată.

Ca atare, Florin Cîţu în acordul de recunoaştere a vinovăţiei spune că se face vinovat de infracţiunea de conducere sub influenţă şi este de acord cu următoarele recomandări făcute de statul Iowa: să plătească o amendă de 1.000 de dolari plus o suprataxă legală de 30%, încarcerarea sa pentru 48 de ore care să fie scăzută din timpul pe care deja îl petrecuse în închisoare, plata unei taxe de 5 dolari pentru Drug Abuse Resistance Education ( Educaţie pentru Rezistenţa la Abuzul de Droguri), Evaluarea Abuzului de Substanţe, va plăti toate cheltuielile judiciare.

Florin Cîţu recunoaşte în documentul semnat şi prezentat instanţei americane că, pe 3 decembrie 2000, pe teritoriul statului Iowa, a săvârşit infracţiunea de „conducere sub influenţa alcoolului sau a drogurilor sau a unei combinaţii” şi a avut o concentraţie de alcool de peste 0,100 sau chiar mai mare.

„Din moment ce am încălcat Secţiunea 321J.2, din Codul Penal din Iowa, înţeleg că nu pot fi condamnat până când nu finalizez evaluarea abuzului de substanţe şi până nu când trimit rezultatele către instanţă. Am terminat evaluarea pe abuzuri de substanţe.

Am citit evaluarea şi recomandările care o conţin. Am trimis deja rezultatele evaluării pe abuzul de substanţe către tribunal într-un plic pe care scrie Confidenţial. Cer instanţei să accepte această recunoaştere a vinovăţiei”, scrie şi semnează inculpatul Florin Cîţu pe 23 februarie 2001.

Acordul de recunoaştere a vinovăţiei este însoţit şi de un memorandum de recunoaştere făcut cu procurorul Timothy Meals, act transmis instanţei americane pe 26 februarie 2001.

2 zile de închisoare, amendă de 1000 de dolari, o taxă suplimentară de 300 de dolari, o suprataxă de 5 dolari

26 februarie 2001. Judecătorul pronunţă decizia de condamnare a lui Florin Cîţu: 2 zile de închisoare în Penitenciarul Story County, îi scade perioada reţinerii iniţiale, îi dă peste 1300 de dolari amendă şi îi cere să contacteze şeriful pentru executarea pedepsei şi să plătească masa şi camera din penitenciar dacă este nevoie

Acordul de recunoaştere a vinovăţiei semnat de Florin Cîţu şi înţelegerea sa cu procurorul Timothy Meals ajung în instanţa americană pe 26 februarie 2001, când la ora 9 dimineaţa era stabilită şi pronunţarea sentinţei.

Judecătorul Tribunalului Districtual, Thomas R. Hronek, spune în document că acceptă acordul şi stabileşte următoarele în decizia de condamnare:

„Inculpatul este condamnat pentru conducere sub influenţă pentru că a încălcat Secţiunea 321J.2 a Codului Penal din Iowa. Inculpatul este condamnat să execute 2 zile de închisoare în Penitenciarul Story County, să i se scadă din perioada pe care a executat-o, dacă a executat, aşa cum arată evidenţa din Story County.

Inculpatul trebuie să plătească o amendă de 1000 de dolari, o taxă suplimentară de 300 de dolari, o suprataxă de 5 dolari pentru Drug Abuse Resistance Education ( Educaţie pentru Rezistenţa la Abuzul de Droguri) şi costurile judiciare

Inculpatului i se acordă termen până pe data de 27 iulie 2001 să plătească amenda, taxele suplimentare şi cheltuielile judiciare.

Inculpatul trebuie să contacteze Biroul Şerifului din Story County până pe 4 aprilie 2001 ca să facă toate aranjamentele necesare pentru executarea pedepsei cu închisoarea care va trebui să fie dusă la îndeplinire, consecutiv, până pe 4 mai 2001.

Inculpatul este informat că asta poate să însemne că trebuie să plătească camera şi masa legate de încarcerare (Secţiunea 356.7 din Codul Penal din Iowa).

Inculpatul este informat că instanţa poate să revendice încă o amendă de 500 de dolari atunci când inculpatul prezintă instanţei, la sfârşitul perioadei minime de neeligibilitate, o licenţă temporară restricţionată eliberată în baza Codului din Iowa Secţiunea 321J.20.

Instanţa constată că inculpatul a asigurat o evaluare a abuzului de substanţe şi a participat la orice tratament recomandat.

De asemenea, inculpatul a participat şi a finalizat cu succes o şcoală pentru Drinking Drivers, facilitată de un colegiu comunitar din zonă.

Inculpatul a fost informat cu privire la dreptul său de a formula apel. Taxa pentru formularea apelului se stabileşte în cuantum de 2500 de dolari” este decizia judecătorului Tribunalului Districtual, Thomas R. Hronek.

Documentele puse la dispoziţie de autorităţile judiciare americane nu arată că Florin Cîţu a formulat apel la condamnarea primită.

Sursa: Mediafax



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ADMINISTRAȚIE

„Huedinul se exprimă: Siguranță pe Străzi, Fără Câini Comunitari!”, o petiție pentru un oraș mai sigur

Publicat

ovidiu pantea

Fostul consilier al primarului din Huedin, Ovidiu Pantea, a depus la Primăria orașului o petiție intitulată „Huedinul se exprimă: Siguranță pe Străzi, Fără Câini Comunitari”.

„C𝐞𝐭ă𝐭̗𝐞𝐧𝐢𝐢 𝐝𝐢𝐧 𝐇𝐮𝐞𝐝𝐢𝐧 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐦𝐢𝐭 𝐮𝐧 𝐦𝐞𝐬𝐚𝐣 𝐩𝐮𝐭𝐞𝐫𝐧𝐢𝐜: 𝐯𝐢𝐢𝐭𝐨𝐫𝐮𝐥 𝐨𝐫𝐚𝐬̗𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐧𝐮 𝐦𝐚𝐢 𝐩𝐨𝐚𝐭𝐞 𝐟𝐢 𝐝𝐞𝐜𝐢𝐬 𝐟𝐚̆𝐫𝐚̆ 𝐯𝐨𝐢𝐚 𝐥𝐨𝐫. Am depus oficial la Primăria Huedin inițiativa cetățenească „Huedinul se exprimă: Siguranță pe Străzi, Fără Câini Comunitari!”.

Prin aceasta propunem măsuri concrete și eficiente pentru rezolvarea definitivă a problemei câinilor comunitari.
Inițiativa este susținută de 𝟓𝟑𝟑 𝐝𝐞 𝐜𝐞𝐭𝐚̆𝐭̗𝐞𝐧𝐢 𝐜𝐮 𝐝𝐫𝐞𝐩𝐭 𝐝𝐞 𝐯𝐨𝐭 din Huedin.

„Huedinul se exprimă: Siguranță pe Străzi, Fără Câini Comunitari”, o petiție pentru un oraș mai sigur

De asemenea, 𝟏𝟓𝟏 𝐝𝐞 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐨𝐚𝐧𝐞, au semnat o Petiție în sprijinul inițiativei noastre cetățenești.

Este pentru prima dată în istoria orașului Huedin când o inițiativă cetățenească beneficiază de susținerea unui număr atât de mare de cetățeni.

𝐂𝐞 𝐬𝐨𝐥𝐢𝐜𝐢𝐭ă𝐦 𝐩𝐫𝐢𝐧 𝐚𝐜𝐞𝐚𝐬𝐭𝐚̆ 𝐢𝐧𝐢𝐭̗𝐢𝐚𝐭𝐢𝐯ă

𝐀𝐧𝐮𝐥𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐚𝐫𝐭𝐞𝐧𝐞𝐫𝐢𝐚𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢 cu asociația actuală care s-a dovedit ineficient și fără rezultate concrete.

𝐈𝐝𝐞𝐧𝐭𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐬̗𝐢 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐫𝐚𝐜𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐮𝐧𝐞𝐢 𝐚𝐥𝐭𝐞 𝐞𝐧𝐭𝐢𝐭𝐚̆𝐭̗𝐢 care a dovedit competență în alte localități și capacitatea să gestioneze problema câinilor comunitari într-un mod transparent și eficient.

𝐌𝐨𝐧𝐢𝐭𝐨𝐫𝐢𝐳𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐬𝐭𝐫𝐢𝐜𝐭𝐚̆ a implementării măsurilor, cu sancțiuni clare pentru nerespectarea obligațiilor contractuale.

𝐌𝐚̆𝐬𝐮𝐫𝐢 𝐜𝐨𝐦𝐩𝐥𝐞𝐦𝐞𝐧𝐭𝐚𝐫𝐞, precum:
– 20 de camere mobile în zonele de abandon,
– procedură între Poliția Locală și entitatea responsabilă, îndeosebi pentru trasabilitatea câinilor,
– bază de date cu câinii capturați, rapoarte publice săptămânale.

Inițiativa cetățenească va fi supusă votului consilierilor locali ai orașului Huedin.

Este momentul ca administrația locală să acționeze responsabil și eficient, să adopte inițiativa și să respecte voința cetățenilor.

𝐌𝐮𝐥𝐭̗𝐮𝐦𝐞𝐬𝐜 𝐯𝐨𝐥𝐮𝐧𝐭𝐚𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐬̗𝐢 𝐭𝐮𝐭𝐮𝐫𝐨𝐫 𝐜𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐢𝐦𝐩𝐥𝐢𝐜𝐚𝐭̗𝐢 𝐢̂𝐧 𝐚𝐜𝐞𝐚𝐬𝐭𝐚̆ 𝐚𝐜𝐭̗𝐢𝐮𝐧𝐞 𝐜𝐢𝐯𝐢𝐜𝐚̆.

Mulțumesc celor care au semnat și susțin acest demers (inclusiv angajaților instituțiilor subordonate politic Primărie și Spital, asupra cărora s-au făcut presiuni pentru a nu susține inițiativa).
Împreună facem Huedinul un oraș sigur”, a scris Ovidiu Pantea pe Facebook.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

S-au deschis înscrierile pentru ediția a VIII-a a Jazz in the Park Competition de la Cluj-Napoca. Festivalul e în septembrie

Publicat

Jazz in the Park

Jazz in the Park Competition, unul din cele mai prestigioase concursuri de profil din Estul Europei a deschis oficial înscrierile pentru cea de-a VIII-a ediție a evenimentului, care va avea loc în 19-21 septembrie, în Parcul Central din Cluj-Napoca!

Îmbrăcată sub forma unui festival cu acces liber pentru public, competiția își propune an de an să atragă și să descopere cele mai promițătoare trupe tinere de jazz lume, contribuind astfel la progresul și dezvoltarea industriei jazz.

Anul trecut, competiția a fost câștigată de francezii de la daoud, selectați de juriul festivalului din peste 240 de aplicanți din 39 de țări.

Dată nouă pentru competiție

O schimbare majoră propusă de organizatori pentru acest an este schimbarea datelor tradiționale în care avea loc competiția din Parcul Central. Dacă până acum, acesta era evenimentul care deschidea vara, noua dată propusă este toamna, 19-21 septembrie, în timp ce festivalul din Parcul Etnografic a fost mutat în weekendul 6-8 iunie.

,,2025 aduce o repoziționare a proiectelor Jazz in the Park în calendarul de evenimente. Astfel, Jazz in the Park Competition este festivalul cu care închidem sezonul de evenimente outdoor la Cluj-Napoca.

Am luat această decizie dintr-un motiv cât se poate de simplu: vara este o perioadă aglomerată pentru artiști, fiind dedicată turneelor. Toamna în schimb, perioadă ‘extra sezon’, o să facă competiția să fie și mai accesibilă pentru trupele interesate. Sperăm ca în acest mod să ne depășim recordurile anilor trecuți și să avem parte de o ediție specială de concurs.

Știm că o să fim impresionați de nivelul trupelor înscrise în concurs și de-abia așteptăm zilele de toamnă în Parcul Central!” a declarat Denisa Dan, managerul Jazz in the Park.

Premii și oportunități pentru artiști

Trupele înscrise vor concura nu doar pentru premii în bani, cât și pentru contracte la alte festivaluri sau cluburi de jazz din Europa.

De asemenea, pentru a facilita participarea cât mai multor artiști, înscrierea în competiție este gratuită, iar toți artiștii selectați în finală primesc un onorariu garantat de 1,000 EUR plus un buget de transport de maxim 1,000 EUR, urmând ca toate cheltuielile de acomodare la eveniment să fie acoperite de organizatori.

Premiile puse la bătaie

●      Premiul 1: 5.000 euro, invitația de a susține un concert în cadrul festivalului Jazz in the Park 2026 (contract în valoare de 2.000 euro net, cazare și transport) și invitația de a susține un concert în închiderea ediției din 2026 a Jazz in the Park Competition (contract în valoare de 2.500 euro net, cazare și transport;

●      Premiul 2: 3.000 euro;

●      Premiul 3: 1.000 euro;

●      Premiul pentru cea mai bună formație românească din competiție: 1.000 euro;

●      Premiul pentru cea mai valoroasă compoziție: 500 euro;

●      Trei (3) mențiuni pentru cei mai buni muzicieni: 500 euro;

●      Premiul publicului: echipamente muzicale oferite de către partenerii competiției.

Pe lângă aceste premii garantate de organizatori, la eveniment vor fi invitați minim 10 directori de program de la alte festivaluri sau cluburi de jazz din Europa, care vor oferi contracte artiștilor care le plac.

Ce spune fondatorul competiției

,,De doi ani de când am îmbunătățit semnificativ fondul de premiere și oportunitățile pe care le dăm artiștilor, am văzut o creștere incredibilă a nivelului concursului.

Ultimii doi câștigători, Klawo și daoud, sunt trupe care devin tot mai mari de la an la an. Am văzut o creștere și la nivelul trupelor din România.

În rest, suntem onorați că avem un eveniment așa de frumos și prietenos precum e cel din Parcul Central, pe care-l putem pune în slujba artiștilor de adevăratelea. Cine știe, poate descoperim următorul Miles Davis sau Chick Corea” a declarat Alin Vaida, fondatorul competiției.

Formatul competiției și calendar

Trupele care își doresc să participe se pot înscrie gratuit online accesând link înscriere. Regulamentul competiției se găsește aici. Termenul limită pentru depunerea aplicațiilor este 27 aprilie 2025.

Un juriu de preselecție va alege minim 12 trupe finaliste care vor veni la Cluj-Napoca și vor cânta în finala din cadrul evenimentului, într-un line-up structurat ca la un festival clasic. Ordinea concertelor va fi stabilită prin tragere la sorți. Anunțarea finaliștilor se va face în 20 mai 2025.

Calendarul complet al evenimentului:

●      6 martie – 27 aprilie 2025 – Perioada de înscriere

●      20 mai 2025 – Anunțarea trupelor finaliste

●      19-21 septembrie 2025 – Finala competiției, cu concerte live în fața juriului și a publicului

●      21 septembrie 2025 – Gala de premiere

Experiența publicului

Jazz in the Park Competition a fost creat pentru artiști, gândit să le ofere oportunități reale de afirmare. Evenimentul păstrează formatul consacrat de festival-concurs de trei zile, unde trupele finaliste cântă live în fața publicului.

Competiția nu este doar o scenă de jazz, ci o experiență completă. Pe lângă concerte, publicul va putea participa la lecții de muzică, ateliere de dans și alte activități creative, menite să aducă jazzul mai aproape de oameni și să creeze o atmosferă autentică de festival. La ediția trecută au participat peste 70.000 de oameni.

,,Pentru public, Jazz in the Park Competition este festivalul cu care i-am obișnuit în Parcul Central. Este o sărbătoare a orașului, un proiect menit să aducă comunitatea împreună pentru a se bucura atât de artiști talentați, cât și de activități alături de cei dragi.” a mai declarat Denisa Dan, manager Jazz in the Park.

Participarea este gratuită, însă cei care doresc să susțină acest eveniment pot cumpăra un bilet neobligatoriu.

Despre Jazz in the Park Competition

Jazz in the Park Competition a revenit în 2023, după o pauză de câțiva ani, într-un format matur, consolidându-și poziția ca o competiție internațională de referință. Evenimentul este organizat ca un festival deschis și prietenos, oferind publicului acces gratuit și participanților o experiență autentică de festival.

În 2025, Jazz in the Park Competition închide sezonul marilor evenimente outdoor din România, într-o lună caldă de început de toamnă, pe ritmuri de jazz.

Evenimentele marca Jazz in the Park sunt organizate de Fapte, asociație care dezvoltă oameni și comunități prin evenimente culturale. Anul trecut, asociația a primit premiul AFCN pentru ”Rezistență în Cultură”. Calendarul din 2025 cuprinde:

●      Jazz in the Park Festival | Parcul Etnografic „Romulus Vuia” | 6-8 iunie

●      Jazz in the Park Competition | Parcul Central „Simion Bărnuțiu” | 19 -21 septembrie

●      Music Gallery | Edison Music Hub  | octombrie-noiembrie

Citește mai departe

EDUCATIE

IȘJ Cluj: Informații despre înscrierea copiilor în clasa PREGĂTITOARE pentru anul școlar 2025-2026

Publicat

Licee Cluj

Inspectoratul Școlar Județean Cluj a afișat joi, 6 martie 2025, circumscripțiile școlare, precum și numărul claselor pregătitoare alocate fiecărei unități de învățământ preuniversitar, potrivit Planului de școlarizare propus, pentru anul școlar 2025-2026 și în conformitate cu prevederile Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar, aprobată prin O.M.E., nr. 4019/2024 și a Calendarului înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2025-2026, aprobat prin O.M.E.C., nr. 3435/28 februarie 2025.

„Toți copiii ai căror părinți solicită înscrierea în clasa pregătitoare la școala de circumscripție sunt înmatriculați la unitatea de învățământ solicitată. Confom art.2, alin. a), din Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar, O.M.E. nr.4019/martie 2024, prin domiciliu se înțelege inclusiv reședința.

Copiii care împlinesc 6 ani până la 31 august 2025, inclusiv, trebuie să fie înscriși în clasa pregătitoare.

IȘJ Cluj: Informații despre înscrierea copiilor în clasa PREGĂTITOARE pentru anul școlar 2025-2026

Copiii care împlinesc 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025, inclusiv, pot fi înscriși în clasa pregătitoare în baza unei recomandări (dacă au frecventat grădinița), respectiv a unei evaluări (dacă nu au frecventat grădinița sau se întorc din străinătate) în vederea înscrierii în învățământul primar.

Evaluarea copiilor aflați în această situație se va face în perioada 10 – 27 martie 2025.

Pentru copiii care au frecventat grădinița recomandarea este eliberată de către grădinița frecventată.

Modelul de cerere pentru solicitarea recomandării va fi afișat în data de 7 martie 2025 pe canalele de comunicare ale Inspectoratului Școlar Județean Cluj și ale grădinițelor.

Cererilor transmise/depuse se vor înregistra la unitățile de învățământ cu nivel preșcolar pentru obținerea recomandării de înscriere în clasa pregătitoare, conform Anexei 1 la O.M.E. nr. 4019/2024.

„Evaluarea dezvoltării copiilor se va realiza în fiecare oraș/municipiu din județul Cluj”

Pentru copiii care nu au frecventat grădinița sau au revenit din străinătate evaluarea pentru obținerea recomandării se face de către Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Cluj (CJRAE Cluj).

Modelul de cerere pentru evaluarea dezvoltării copiilor va fi afișat de către CJRAE Cluj în data de 7 martie 2025. Cererile în vederea evaluării copiilor vor fi depuse și înregistrate la CJRAE Cluj. Evaluarea dezvoltării copiilor se va realiza în fiecare oraș/municipiu din județul Cluj, conform programului postat pe site-ul I.Ș.J. Cluj, respectiv comunicat de CJRAE Cluj.

Părinții ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025, inclusiv, care nu optează pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, în anul școlar 2025-2026 sau ai celor pentru care nivelul de dezvoltare nu este corespunzător pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare vor fi consiliați în vederea înscrierii copiilor la grădiniță, în grupa mare.

La cererea scrisă a părintelui, adresată comisiei județene a Inspectoratului Școlar Județean Cluj, se soluționează, în interesul superior al copilului, situațiile excepționale care necesită amânarea înscrierii în învățământul primar sau pe cele care nu se încadrează în Calendarul înscrierii în învățământul primar.

Toate unitățile de învățământ preuniversitar au obligația de a oferi informații referitoare la procedura de înscriere a copiilor în învățământul primar, indiferent dacă părinții fac parte sau nu din circumscripția respectivă.

Calendarul înscrierii în învățământul primar:

Prima etapă de înscriere

● 6 martie 2025_Afișarea circumscripțiilor și a numărului de clase pregătitoare, la sediul școlii și pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Cluj;

● 31 martie 2025 – 6 mai 2025:

a) Completarea cererilor-tip de înscriere de către părinți/reprezentanți legali, online sau la școala la care se solicită înscrierea copiilor;

b) Depunerea/transmiterea cererilor-tip de înscriere la școala la care se solicită încrierea copiilor;

c) Validarea fișelor de înscriere generate de aplicația informatică;

● 6 – 9 mai 2025_Procesarea cererilor de înscriere și repatizarea copiilor la școala de circumscripție;

● 12-19 mai 2025_Procesarea cererilor prin care se solicită înscrierea la o altă școală, decât școala de circumscripție;

● 20 mai 2025_Procesarea cererilor și repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți au solicitat înscrierea la o altă școală, decât școala de circuscripție, dar nu au fost admiși din lipsă de locuri și care au exprimat opțiunea pentru înscrierea în școala de circumscripție;

● 21 mai 2025_Afișarea, în școli și pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Cluj, a copiilor înscriși și a numărului de locuri rămase libere după prima etapă de înscriere.

A doua etapă de înscriere

● 22 mai 2025_Comunicarea procedurii specifice, elaborată de Inspectoratul Școlar Județean Cluj pentru repartizarea copiilor pe locurile disponibile;

● 23 – 29 mai 2025_Depunerea cererilor de înscriere la școala aflată pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate;

● 30 mai – 5 iunie 2025_Validarea cererilor de înscriere la școala aflată pe prima poziție în opțiunile privind înscrierea copiilor;

● 6 – 11 iunie 2025_Procesarea cererilor de înscriere;

● 12 iunie 2025_Afișarea, la fiecare școală, a listelor copiilor înscriși în clasa pregătitoare

● 1 – 2 septembrie 2025

a) Soluționarea, de către inspectoratul școlar, a cererilor părinților ai căror copii nu au fost încă înscriși la o unitate de învățământ;

b) Soluționarea, de către inspectoratul școlar, o oricărei alte situații referitoare la înscrierea în învățământul primar, în interesul superior al copilului;

● 3 septembrie 2025_Afișarea, la fiecare unitate de învățământ, a listelor cu elevii distribuiți în fiecare clasă pregătitoare.

„Înscrierea copiilor în clasa pregătitoare este o etapă importantă în viața familiilor, de aceea recomand părinților să se informeze cu privire la calendarul înscrierii, la circumscripțiile școlare, la criteriile specifice de departajare elaborate de unitățile de învățământ, să consulte site-urile școlilor și să se informeze din materialele de promovare cu privire la oferta educațională și la facilitățile oferite de către unitățile de învățământ, astfel încât să aleagă, informați, unitatea de învățământ la care își vor înscrie copiii.

În foarte multe situații, școlile de cartier, din proximitatea locuinței, oferă condiții mult mai bune în ceea ce privește infrastructura școlară, datorită lucrărilor de modernizare/ reabilitare efectuate de primăria municipiului Cluj-Napoca, astfel încât nu se justifică eforturile pe care părinții le fac de a găsi soluții pentru a înscrie copiii în școlile din zona centrală a orașului, aglomerând unitățile de învățământ și programul copiilor”, a declarat doamna Marinela Marc, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Cluj.

Toate informațiile cu privire la calendarul și la etapele înscrierii în învățământul primar, în anul școlar 2025-2026, pot fi consultate pe site-ul unităților de învățământ preuniversitar și pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Cluj”, se arată în comunicatul IȘJ Cluj.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Propunerea unui clujean: întreruperile de energie, gaz sau apă să fie anunțate de Primărie prin SMS

Publicat

curent

Un clujean cere Primăriei să pună la punct un sistem de centralizare și transmitere a notificărilor pentru întreruperile de utilități, astfel încât acestea să nu îi mai ia în surprindere pe cetățeni.

Un locuitor din Cluj-Napoca se plânge, pe platforma MyCluj de sesizări a Primăriei, de întreruperile neanunțate la rețelele de utilități, care îi pot afecta pe clujenii care lucrează de acasă sau au copii mici.

El a subliniat că, deși întreruperile sunt anunțate de obicei pe site-urile furnizorilor serviciilor respective, locuitorii nu au timp să verifice zilnic toate anunțurile de mentenanță.

„Întreruperea energiei electrice în zona Străzii București 80 nu a fost anunțată nicăieri. Unii lucrează de acasă, alții au copii mici, e de preferat să fie anunțați… Aflăm doar când se fac lucrări, iar când se fac sesizări, se spală pe mâini pe ideea de “am anunțat pe site”, de parcă noi stăm zilnic pe toată site urile de lucrări și mentenanță…”, arată clujeanul nemulțumit.

Sistem de notificare, pus la punct de primărie?

Acesta a propus introducerea unui sistem mai eficient de notificare, prin rețele sociale, SMS-uri sau afișe la scara blocului, așa cum se practică în alte orașe.

„Cum putem fi informați la timp în cazurile de genul? În alte orașe, locatarii sunt notificați de către pagina primăriei (pe Facebook) ca să nu fie luați prin surprindere. Poate ar trebui luat în considerare și anunțarea locatarilor din zonele de lucru prin anumite metode (social media, sms, anunț la scara blocului, etc.)”, mai susține acesta.

Primăria respinge propunerea: „Nu este în coordonarea noastră”

Primăria a răspuns cu promptitudine propunerii, prin platforma MyCluj, arătând că o asemenea măsură este de responsabilitatea distribuitorului de energie electrică, precizând că aceasta este o companie care nu se află sub coordonarea administrației locale.

„Vă recomandăm să vă adresați distribuitorului de energie electrică din zona dumneavoastră. Această companie nu este în coordonarea Primăriei Cluj-Napoca”, a transmis Compartimentul Mass-Media al primăriei.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate