ACTUALITATE
Din 9 martie se RIDICĂ starea de alertă. Ce restricții dispar

Au trecut doi ani de la debutul pandemiei de coronavirus. După doi ani de restricţii, revenim încet la normalitate. Guvernul a decis să nu mai prelungească starea de alertă, iar din 9 martie pandemia intră într-un con de umbră, cel puţin din punct de vedere social.
Din 16 martie 2019 până pe 8 martie 2022 au fost multe restricţii care acum sunt ridicate, odată cu încetarea stării de alertă.
Niciuna dintre măsurile existente pe perioada stării de alertă nu își va înceta, totuși, aplicabilitatea imediat ce starea este ridicată, deoarece termenele lor de aplicare primiseră perioade de tranziție până la încetarea lor efectivă.
Ce restricţii vor fi ridicate din 9 martie
-Dispare obligativitatea prezentării certificatului verde la intrarea în țară, la accesul în localuri, magazine, instituții de spectacol și cultură
-Se elimină obligativitatea purtării măştii de protecţie în aer liber
-Activitatile de zi cu zi nu vor mai tine cont de rata de infectare si de incidenta cazurilor Covid în localitate
-Magazinele şi localurile vor putea rămâne deschise şi după ora 22.00
-Elevii nu vor mai face cursuri fizic/online în functie de numărul de infectări sau de paturile ATI ocupate în localitate
-Angajaţii nu mai pot fi trimişi în regim de telemuncă, iar programul de muncă nu se mai decalează
Efecte ale ridicării stării de alertă
Dacă pe perioada stării de alertă valabilitatea documentelor s-a prelungit, după ridicarea starii de alerta acestea mai rămân valabile încă 90 de zile, astfel că românii cu documente expirate trebuie să meargă să le înnoiască.
-Şomajul tehnic decontat de stat are ca termen-limită de aplicare data de 31 martie 2022;
-actele personale expirate pe perioada stării de alertă se mai pot folosi doar până în iunie;
-după 30 de zile de la terminarea stării de alertă, procesele civile și penale se vor desfășura din nou după regulile obișnuite;
-dispare interdicția de debranșare de la apă, canal și salubritate;
-liberele de care beneficiază părinții copiilor de până la 12 ani atunci când se suspendă cursurile se mai acordă până la sfârșitul anului școlar 2021-2022 (luna iunie), în cazul în care autoritățile nu modifică până atunci cadrul legal aferent;
-consultațiile medicale pentru cei bolnavi de COVID-19 nu se mai acordă și celor neasigurați de la sfârșitul lunii martie;
-medicii de medicină generală și cei cu specialități clinice și paraclinice nu mai pot oferi asistență medicală în afara specialității pe care o deţin persoanelor diagnosticate cu COVID-19.
Când expiră indemnizaţiile de sprijin
Indemnizațiile pentru cei cu activitatea întreruptă, total sau parțial, ca urmare a măsurilor luate împotriva răspândirii coronavirusul, în baza OUG 2/2022, se acordă până la finalul lui martie 2022.
Indemnizațiile pentru activitatea redusă, în baza OUG 132/2020, se mai acordă încă trei luni.
Numirile bugetarilor făcute fără concurs
O altă schimbare se referă la angajaţii din sistemul bugetar. Odată cu ridicarea stării de alerta nu se vor mai putea face detaşări la fel de uşor ca până acum. De asemenea, toate numirile făcute fără concurs în starea de alertă vor înceta în termen de 30 de zile.
Concursurile de angajare la stat, suspendate în perioada stării de alertă, îşi vor relua cursul.
Sursa: Antena3.ro
Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Patru supleanți și-au preluat miercuri, 19 februarie, mandatul de consilier județean, în urma demisiilor unor consilieri județeni, în ultima ședință a forului județean.
Este vorba despre un membru AUR, un membru PSD și doi membri PNL, care au depus jurământul în cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Județean Cluj de miercuri, 19 februarie.
Astfel, în locul lui Cristian Șipoș, ales senator pe listele AUR, a fost învestit în funcția de consilier județean Andrei Vlad Ștețca, de profesie avocat.
Cluj24 scria anul trecut că Andrei Ștețca a fost protagonistul mai multor scandaluri, după ce a transmis mesaje vulgare și amenințări cu tentă sexuală unui coleg de breaslă, pe un grup public de WhatsApp. Baroul Cluj a condamnat comportamentul și a demarat o investigație disciplinară. Ștețca a mai fost implicat în incidente controversate, inclusiv pentru nepurtarea măștii pe timpul pandemiei de COVID-19 și încălcări ale regulilor de circulație.
În locul lui Remus Lăpușan, ales în Camera Deputaților pe listele PSD, în Consiliul Județean Cluj a venit Cristian Pop, membru PSD Turda, de profesie medic veterinar, având ocupația de manager transport. Din 2022, el a ocupat funcția de consilier local al municipiului Turda.
De la PNL, în locul lui Ignat Morar, numit director la Tetarom, și al lui Ovidiu Stănilă, manager al Spitalului Municipal Turda, care și el și-a dat demisia din Consiliul Județean, au fost învestiți Ștefan Lupan, director economic la SC MG TEC GRUP SA Dej, și Radu Andrei Goia, membru al Consiliului de Administraţie al Companiei de Apă Arieș.
EVENIMENT
VIDEO. Gest de normalitate la Cluj-Napoca. Un șofer de autobuz a ajutat o mămică cu copil în cărucior

Vasile Lupaș, un șofer de autobuz din Cluj-Napoca, a oferit, miercuri, un exemplu de normalitate.
Văzând o mămică cu un cărucior așteptând în stație, el a coborât și a deschis rampa pentru a-i facilita accesul în autobuz în siguranță.
Gest de normalitate la Cluj-Napoca
Gestul făcut de el a fost filmat de un clujean pe linia 21 și trimis către CTP Cluj-Napoca.
”Un gest simplu și până la urmă normal, dar care face diferența pentru cei care au nevoie de sprijin. Apreciem astfel de momente care ne reamintesc că respectul și grija față de călători sunt cele mai importante <<destinații>> ale noastre!”, au transmis reprezentanții Companiei de Transport Public din oraș.
EVENIMENT
Cine este tânărul mort în accidentul de la Bunești. Ar fi adormit la volan și a pierdut controlul mașinii

Poliția Cluj a stabilit, miercuri, legat de accidentul rutier pe raza satului Bunești, comuna Mintiu Gherlii, că din cercetările preliminare a reieșit faptul că, șoferul de 29 de ani, din localitatea Florești, în timp ce conducea mașina dinspre Dej înspre Gherla, pe fondul altor preocupări de natură a-i distrage atenția, ar fi pierdut controlul asupra direcției de mers, răsturnându-se în afara părții carosabile.
Din nefericire, personalul medical prezent la fața locului a constatat decesul acestuia.
”În cauză se efectuează cercetări sub aspectul infracțiunii de ucidere din culpă”, au spus polițiștii clujeni.
Conform unor surse, tânărul, care, se pare că ar fi adormit la volan, se numește Andrei Perneș, avea o firmă de imobiliare în Florești și fusese finalist al emisiunii ”Mireasa” de pe Antena 1.
EDUCATIE
Calendarul înscrierii copiilor la creșă și grădiniță, pus în dezbatere publică. Câte grupe sunt la Cluj, la stat

Calendarul înscrierii copiilor la creșă, grădiniță și alte servicii de educație timpurie complementare, pentru anul școlar 2025-2026, a fost pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.
Astfel, reînscrierile vor avea loc în luna mai, iar prima etapă a procesului de înscriere în mai-iunie. La Cluj, Inspectorratul Școlar a anunțat că vor fi locuri supliementare față de anul școlar în curs, doar la creșă.
Câte grupe de creșă și grădință sunt la Cluj, la stat
Pe lângă reînscrieri, conform calendarului propus de Ministerul Educației, vor fi două etape de înscrieri la creșă și grădiniță, dar și o etapă de ajustări. Tot procesul se va finaliza până la sfârșitul lunii august 2025, iar repartizarea copiilor se va face în data de 5 septembrie.
În județul Cluj, potrivit planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026 au fost aprobate 152 de grupe la creșă, cu 12 mai multe față de anul școlar în curs. De asemenea, în învățământul preșcolar, respectiv la grădiniță, au fost aprobate 287 de grupe cu Program Normal, și 564 de grupe cu Program Prelungit.
Părinții clujeni care au copii care vor merge la creșă și grădiniță pot trimite propuneri și sugestii cu privire la proiectele supuse consultării în următoarele 10 zile calendaristice pe adresa de e-mail cristina.mangiurea@edu.gov.ro.
Calendarului înscrierii copiilor la creșă și grădiniță în anul școlar 2025 – 2026
Potrivit proiectului Ministerului Educației, programul începe cu reînscrierea copiilor, iar cei care trec de la creșă la grădiniță pot fi înscriși în aceeași unitate de învățământ, în cazul în care aceasta are și învățământ preșcolar.
19 – 23 mai 2025 – Etapa de reînscrieri. Sunt reînscriși copiii care au frecventat unitatea de învățământ în anul școlar curent și care urmează să o frecventeze și în anul școlar următor, ca urmare a exprimării acestei opțiuni de către părinții/reprezentanții legali ai acestora, printr-o cerere scrisă. Pentru unitățile de învățământ care au și grupe de nivel antepreșcolar, în baza continuității, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi reînscriși în grupa mică de la grădiniță, în limita locurilor disponibile pentru acest nivel de vârstă și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții solicită acest lucru.
În situația în care, prin aplicarea criteriului vârstei, numărul cererilor depășește numărul locurilor disponibile, departajarea se face prin aplicarea criteriilor generale, respectiv specifice de departajare, menționate la Art. 6 din Metodologia-cadru de înscriere a copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare, aprobată prin Ordinul Ministrului Educației nr. 4018/2024.
Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după finalizarea etapei de reînscrieri va avea loc în 23 mai 2025, la ora 14.00.
Prima etapă de înscriere la creșă și grădiniță. Atenție, aveți trei opțiuni
Etapa I din cadrul procesului de înscrieri urmează să aibă loc în perioada 26 mai – 13 iunie 2025, conform proiectului Ministerului Educației.
Copiii sunt înscriși pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/ reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor din planul de școlarizare aprobat, după încheierea etapei de reînscrieri. Calendarul pe zile este următorul:
- 26 – 30 mai 2025 – colectare cereri
- 2 – 4 iunie 2025 – procesare cereri Faza I – prima opțiune
- 5 – 10 iunie 2025 – procesare cereri Faza a II-a – a doua opțiune
- 11 – 12 iunie 2025 – procesare cereri Faza a III-a – a treia opțiune
- 13 iunie 2025, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase
Atenție! Și în etapa a II-a aveți trei opțiuni
Etapa a II-a din cadrul procesului de înscriere – 16 iunie – 7 iulie 2025. În această etapă se realizează înscrierea copiilor, pe locurile libere rămase în urma derulării primei etape, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere depuse. Calendarul pe zile este următorul:
- 16 – 20 iunie 2025 – colectare cereri
- 24 – 26 iunie 2025 – procesare cereri Faza I – prima opțiune
- 30 iunie – 2 iulie 2025 – procesare cereri Faza a II-a – a doua opțiune
- 3 – 4 iulie 2025 – procesare cereri Faza a III-a – a treia opțiune.
- 7 iulie 2025, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri.
Înscrierea copiilor care nu au prins un loc sau nu au participat la primele două etape
Potrivit proiectului Ministerului Educației, etapa de ajustări va avea loc în perioada 18 – 28 august 2025. În această etapă se realizează înscrierea copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape din lipsă de locuri ori din diferite alte motive sau care nu au participat la primele două etape, pe locurile rămase libere în urma derulării celei de-a doua etape a înscrierilor, pe baza unei proceduri specifice elaborate de ISJ/ISMB și pe baza dosarelor depuse de părinți la inspectoratul școlar. La această etapă au acces următoarele categorii de copii:
- copiii care au rămas nerepartizați după derularea celor două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani;
- copiii care au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE;
- copiii de peste 2 ani care solicită înscrierea în grupa mică din învățământul preșcolar.
Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după etapa de ajustări se va face în 29 august 2025, la ora 14.00. De asemenea, introducerea în sistem a tuturor copiilor înscriși în anul școlar 2025 – 2026, în unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și repartizarea pe formațiuni de studiu va avea loc în data de 5 septembrie 2025, la ora 14.00.