Connect with us

ACTUALITATE

DECLIC solicită printr-o PETIȚIE o consultare REALĂ pe proiectul METROULUI clujean

Publicat


Comunitatea DECLIC a lansat în spațiul public o petiție prin care solicită o consultare reală pe proiectul metroului din Cluj. Această petiție are printre adresanți pe primarul Clujului, Emil Boc, premierul Florin Cîțu și președintele UE, Ursula von der Leyen.

Iată în continuare textul integral al petiției:

„Noi, cetățeni ai municipiului Clui-Napoca, ne declarăm consternați de așa-zisa consultare publică propusă de Primăria Cluj-Napoca pe proiectul “metroului”- un proiect susținut preponderent politic și autocontradictoriu, față de care specialiștii și-au exprimat până acum doar rezervele, îndoielile și criticile.

Deplângem faptul că Primăria Cluj-Napoca încearcă să ne pună în fața faptului împlinit anunțând o consultare publică pe 15 octombrie, în condițiile în care proiectul va primi toate aprobările în comisiile interservice și va fi semnat în Comisia Europeană până în 23 septembrie – adică cu trei săptămâni mai devreme.

În aceste condiții, ce șanse reale mai au cetățenii să modifice sau chiar să refuze proiectul? Despre ce mai vorbim?? La pretențiile pe care Primăria Cluj-Napoca și le arogă în ceea ce privește dezbatere democratică – dar mai ales la anvergura și impactul proiectului asupra vieților noastre, consultarea propusă de Primăria Cluj-Napoca este, din păcate, doar o șaradă dureroasă.

Cetățenilor Clujului nu trebuie să li se explice că au nevoie de un sistem de transport public performant. Noi suntem cei care stăm cu orele în ambuteiaje, care devin din ce în ce mai lungi pe an ce trece. Noi suntem primii care vedem cum sub ochii noștri, orașul se sufocă în trafic și poluare. Noi suntem cei care cerem soluții de ani de zile.

Oricare ar fi acestea – tramvai, centură ocolitoare sau metrou, administrația locală este datoare să ni le prezinte și să le susțină în dezbateri publice reale.

Cât respect față de cetățenii orașului – a căror viață va fi afectată de proiect pe decenii – denotă organizarea primei dezbateri publice despre “metrou”, la 3 săptămâni după parafarea proiectului în PNRR?

Cât respect arată acestă temporizare față de specialiștii orașului, cărora practic li se refuză posibilitatea să își exprime, din timp, un punct de vedere avizat pe marginea proiectului?

Cum se poate că în secolul XXI, în era tehnologiilor digitale, administrația “smart” a municipiului nostru nu pune la dispoziția cetățenilor documentația de peste 200 de pagini în format online, ci doar în formă scanată, și asta doar nominal, pe bază de programare prealabilă? Cât acces public real, câtă deschidere reală pentru un dialog democratic trădează acest „mod de lucru”?

Ce șanse reale mai au cetățenii orașului nostru, ținuți aproape un an doar în mirajul  promisiunilor politice – să dezvolte, într-o singură zi, într-o singură sesiune online, o analiză a unui proiect de asemenea anvergură și să mai și propună amendamente sau chiar să-l refuze – folosind argumente tehnice?

De ce este important?

Din păcate, suntem nevoiți să constatăm că modul viciat în care este organizată dezbaterea (post factum și cu un acces autoridiculizant la documente) pune sub semnul întrebării intenția autentică a Primăriei Cluj-Napoca de a-și susține proiectul în fața comunității.

Privind argumentele tehnice, proiectul de “metrou” în “consultare” este unul problematic. Conform documentației,

1. aproape toate stațiile vor fi săpate deschis în intersecții majore sau drumuri circulate. Spre exemplificare,

-Stația Sfânta Maria (Calea Mănăștur colț cu Câmpului) înseamnă o groapă de 250 metri (cât 2 terenuri jumate de fotbal) la adâncime de 27 metri adâncime (cât un bloc de 9 etaje)

-Stația Piața Mărăști – din fața Pieței Mărăști până dincolo de sensul giratoriu, înseamnă o groapă de 275 metri (peste 2 terenuri jumate de fotbal lungime) pe 18 metri adâncime (cât un bloc de 6 etaje)

-Stația Muncii (colț prelungire str. Beiușului) înseamnă o groapă de 220 metri (2 terenuri de fotbal lungime) pe 18 metri adâncime (cât un bloc de 6 etaje adâncime).

2. În timpul lucrărilor, vor fi distruse un număr semnificativ de lucrări de infrastructură noi:
-Calea Floresti
-Calea Mănăștur (aflată acum în drum spre licitarea lucrărilor)
-Moților
-Piața Unirii
-Bulevardul 21 Decembrie 1989 (aflat acum în modernizare).

Având în vedere și că săpăturile pentru stații vor ocupa întreaga lățime a carosabilului, și aceste lucrări vor contribui la paralizarea întregului oraș, timp de ani de zile.

3. Conform Memoriului Tehnic, după stația Piața Mărăști aproape toate forajele executate atât pe aliniamentul estic al metroului, cât și pe cel sudic au întâlnit la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25m un depozit de sare care induce riscuri geotehnice asupra structurilor metroului. Acestea trebuie eliminate prin stabilirea unor soluții tehnice adecvate. Concret, în condițiile unui pământ instabil, trebuie găsite soluții de stabilizare a săpăturilor deschise ca să nu se prăbușească. Dar Memoriul Tehnic nu suflă o vorbă despre care ar fi acestea. Mai multe stații vor fi săpate la mai puțin de 10 metri de blocuri înalte (vezi Mănăștur, Mărăști). Nu ne-a ajuns dezastrul recent de pe str. Victor Papilian, care deja pune în pericol viața familiilor de pe o stradă întreagă?

Având în vedere cele de mai sus, noi, cetățenii Clujului, ne exprimăm nevoia de a avea argumente solide și credibile că transformarea orașului într-un șantier deschis, distrugerea lucrărilor de infrastructură existente și asumarea unor riscuri geotehnice mari, merită – întrucât am dezvolta pe termen mediu și lung, o mobilitate urbană la standarde europene de performanță și eficiență.

Din păcate, în locul acestor argumente solide și credibile, la ora aprobării proiectului, Studiul de Fezabilitate al metroului nu va fi gata. Noul Plan de Mobilitate Urbană nu va fi gata. În fapt, niciun document strategic de mobilitate urbană în vigoare azi NU recomandă metroul. Toate argumentează în favoarea extinderii tramvaiului.

Atunci, tot ce avem azi sunt promisiuni politice, o documentație problematică, și o prefăcătorie numită consultare publică – pe un proiect care va fi deja aprobat în Comisia Europeană în momentul în care va fi propus dezbaterii la Cluj-Napoca.

Noi, cetățeni responsabili ai acestui oraș, nu putem fi de acord cu această calitate îndoielnică a argumentației tehnice, a formatului administrativ și a demersului politic.

Corolar, solicităm actorilor vizați:

1. să ia act de argumentele formulate mai sus ca fiind un prim set de observații vizavi de cadrul și conținutul dezbaterilor pe proiectul de „metrou”.

2. să ia act de angajamentul nostru de-a contribui la creionarea soluțiilor optime privind mobilitatea urbană a municipiului Cluj-Napoca – în consultări democratice, cu datele în față, în cunoștință de cauză și cu șanse reale de a interveni asupra proiectului

3. să ia act de angajamentul nostru de a vă ține la curent, în viitorul imediat, cu noi argumente, propuneri de îmbunătățire și soluții alternative privind proiectul de „metrou”, generate în cadrul unor noi dezbateri cetățenești, în spiritul valorilor democratice europene pe care le promovăm.

Sursa: Declic.ro


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ACTUALITATE

FOTO Ce se mai vinde la Cluj-Napoca. Un FAST-FOOD cu 22.000 de euro

Publicat

De

fast 0

O afacere tip fast-food, veche de doi ani, a fost scoasă la vânzare la Cluj-Napoca, cu toate autorizațiile și aparaturile aferente.

”Cumparatorul are posibilitatea de-si incepe activitatea in doar cateva zile de la achizitionare. Sunt contracte cu Foodpanda si Tazz, plus tablete. Toate autorizatiile sunt la zi, plus orar de functionare. Se vinde cu tot cu rețetar si meniu”, se arată în anunțul de vânzare de pe site-ul piataafacerilor.ro.

fast 1

Fast-food-ul dispune de toate utilitățile, inclusiv centrala termică, dar și de masa rece inox, dulap frigorific vertical 2 usi, aparat de vidat,  cuptor electric cu convectie, plita inductie 2 buc, grill/gratar electric,  friteuza dubla electronica mare, hota cu motor – 2 tigai – aparate sous vide 3 buc, robot cu 5 discuri, lada frigorifica, friteuza mica cu 2 cuve,  vitrina rece pentru salate, masa pizza frigorifica cu blat de marmura,  malaxor 20L, cuptor pizza 2×40 cm, lopata pizza – storcator citrice – 4 spalatoare cu robinet – 5 tocatoare – raft metalic – cutii de aluat si alte ustensile, lada frigorifica mare 4 usi.

De asemenea, localul are un kit supraveghere video – scaune bar – mese bar și este conectat la un sistem de alarma de la Nera Muresan.

Chiria lunara este de 500 euro.

”Afacerea se vinde la prețul de 22.000 euro, ușor negociabil”, se mai arată în anunț.

fast 2

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

Permisul de sănătate devine obligatoriu de azi în Italia

Publicat

De vineri, toți salariații din Itaia sunt obligați să prezinte un permis de sănătate pentru coronavirus înainte de a intra la serviciu. Măsura ar putea induce o penurie de personal în unele industrii.

Măsura, o extindere a „permisului verde” introdus în luna august, impune lucrătorilor din sectorul public și privat să fi fost dublu vaccinați, să prezinte dovada unui test negativ efectuat în ultimele 48 de ore sau să se fi recuperat recent de la Covid-19, scrie The Guardian.

Cei care nu respectă regulile riscă să fie suspendați fără plată sau să primească o amendă de până la 1.500 de euro. Angajatorii riscă amenzi dacă nu verifică personalul.

Mai mult de 80% din populația cu vârsta de peste 12 ani din Italia a fost vaccinată de două ori, iar majoritatea italienilor au acceptat cu ușurință permisul verde, care este necesar și pentru a lua masa în restaurante, pentru a intra în muzee, teatre și cinematografe, precum și pentru a fi folosit în avioane și trenuri.

Cu toate acestea, protestele față de regula privind locul de muncă au luat amploare în ultimele săptămâni, iar o demonstrație din Roma, la sfârșitul săptămânii trecute, a devenit violentă, grupurile neofasciste exploatând nemulțumirea.

Motivul care stă la baza impunerii permisului verde al Italiei este creșterea numărului de vaccinări și limitarea infecțiilor.

Confindustria, grupul de lobby al mediului de afaceri italian, susține ferm măsura de la locul de muncă. Cu toate acestea, diverse industrii invocă un potențial deficit de personal începând de vineri, pentru că lucrătorii intră în grevă sau pur și simplu aleg să stea acasă.

Sursa: Mediafax

Citește mai departe

ACTUALITATE

313 candidați în cursa pentru ocuparea celor 293 de posturi de director și director adjunct în școlile din Cluj

Publicat

De

În județul Cluj, 313 cadre didactice au fost validate pentru a susține proba scrisă din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar de stat, potrivit IȘJ.

Proba scrisă din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct se va desfășura vineri, 15 octombrie 2021, la centrul de concurs de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca.

În județul Cluj, pentru ocuparea celor 293 de funcții vacante de director și director adjunct, din care 214 sunt de director, s-au înscris 315 cadre didactice.

Ca urmare a desfășurării etapei de evaluare a dosarelor de înscriere, din perioada 15-26 septembrie 2021, 313 cadre didactice au fost validate pentru a participa la probele din cadrul concursului.

Candidații, monitorizați audio și video

În vederea susținerii probei scrise accesul candidaților în sălile de concurs monitorizate audio-video este permis în intervalul orar 9:00-9:30.

Proba scrisă se desfășoară începând cu ora 10:00 și are o durată de maximum 120 de minute. În structura probei scrise, circa 60% dintre itemi vor viza capacitățile cognitive și de leadership, circa 20% competențele de management, iar restul itemilor vizează reglementările legale din bibliografia de concurs.

Ulterior finalizării testului standardizat din cadrul probei scrise, candidații rămân în sala în care au susținut proba scrisă, în vederea participării la etapa de evaluare a lucrărilor scrise.

Candidații care au obținut minimum nota 7 ( șapte) la proba scrisă din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct vor susține proba de interviu în perioada 15 noiembrie – 8 decembrie 2021, conform unui grafic stabilit de către Inspectoratul Școlar Județean Cluj.

ATENȚIE! Sesiune specială pentru candidații cu Covid-19

Potrivit Inspectoratului Școlar Cluj, având în vedere identificarea unor situații de îmbolnăviri cu Covid-19 în rândul candidaților, Ministerul Educației va organiza joi, 28 octombrie 2021, o sesiune specială a probei scrise.

La aceasta vor avea acces candidații care transmit comisiei județene o solicitare însoțită de raportul medical/decizia de carantinare, eliberate de DSP, prin care aceștia sunt plasați în izolare/carantină ca urmare a contractării virusului SARS-CoV-2 sau al contactului direct cu o persoană infectată.

Cine nu a transmis documentul, acest lucru se mai poate face în intervalul 15-25 octombrie 2021, prezentarea sa constituind condiție obligatorie de participare la sesiunea specială.

„Am încredere că vom avea manageri dedicați”

Marinela Marc, șefa IȘJ Cluj, spune că are încredere că noii manageri vor continua modelul clujean de succes în învățământ.

„Creșterea calității actului educațional într-o unitate de învățământ depinde, în mare măsură, de managementul organizației școlare.

Directorii unităților de învățământ trebuie să-și asume o serie de roluri, de la definirea obiectivelor unității de învățământ, monitorizarea întregului proces educațional, elaborarea și gestionarea bugetului, a ofertei educaționale, până la colaborarea cu cadrele didactice, elevii, părinții, autoritățile locale și ceilalți parteneri educaționali, în vederea îmbunătățirii procesului de învățare al elevilor.

Pentru aceasta, este necesar ca persoanele care ocupă aceste funcții să facă dovada diverselor competențe de comunicare, capacitate decizională, transfer analogic, să dețină cunoștințe de management și legislație.

Am încredere că, în această perioadă foarte încărcată, colegii mei, cadre didactice care s-au înscris la concurs vor gestiona cu calm și echilibru probele concursului, astfel încât, unitățile de învățământ din județul Cluj să aibă, pentru următorii patru ani, acei manageri dedicați și performanți, care să continue modelul de succes al învățământului preuniversitar clujean”, a declarat Marinela Marc, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

Legile nu sunt pentru toți. Cum s-a ales un clujean de 21 de ani cu dosar penal

Publicat

De

Un tânăr de 21 de ani din comuna Sânpaul s-a urcat la volan, chiar dacă dreptul de a conduce mașina îi era suspendat.

Acesta a riscat și s-a urcat la volanul mașinii, dar a fost oprit în trafic de polițiștii din Baciu, pe un drum din localitate.

Polițiștii au făcut verificări și au constatat că avea dreptul de a conduce suspendat, drept pentru care pe numele lui a fost deschis un dosar penal.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

    Publicitate
    Publicitate