EVENIMENT
Criză acută a resurselor umane în MAGISTRATURĂ. Rezoluţia Adunării generale a JUDECĂTORILOR Curții de Apel din Cluj
Pe data de 31 mai 2023, Adunarea generală a judecătorilor Curții de Apel Cluj a hotărât cu unanimitate adoptarea unei rezoluţii ce a fost comunicată Consiliului Superior al Magistraturii, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţiei, Preşedintelui Senatului şi Camerei Deputaţilor. Prin această rezoluție se semnalează, printre altele, criza acută a resurselor umane din magistratură.
„Rezoluția:
1. Solicită ca orice soluție legislativă să fie urmarea dialogului loial între puterea judecătorească şi cea legislativă, pentru găsirea unor rezolvări care respectă predictibilitatea, garanțiile constituționale şi demnitatea statutului de judecător.
2. Solicită ca modificările legislative preconizate să nu afecteze drepturile magistraţilor aflaţi în funcţie şi orice eventuală modificare a vârstei de pensionare să producă efecte exclusiv în privinţa judecătorilor recrutaţi sub imperiul noilor reglementări ce trebuie, în mod imperativ, corelate cu ritmul îmbunătăţirii condiţiilor de muncă. Totodată, cuantumul pensiei de serviciu trebuie păstrat la nivelul garantat constituțional, în sensul standardelor internaționale amintite.
3. Solicită asigurarea resurselor materiale şi umane necesare unei normale organizări a activităţii instanțelor de judecată, în scopul respectării drepturilor cetățenilor la un proces echitabil.
4. Solicită Comisiei Europene şi Guvernului României să își asume întreaga responsabilitate pentru starea gravă în care au adus sistemul judiciar, aflat în plină criză de personal şi expus, practic, destructurării, prin astfel de măsuri, cu efecte negative asupra apărării drepturilor persoanelor din Romania.
5. În situaţia în care propunerile de modificări legislative ce afectează statutul judecătorilor vor fi menţinute în continuare, se va convoca o nouă adunare generală pentru ca, în funcție de rezultatul discuțiilor pe marginea acestui proiect, să decidă cu privire la luarea unor măsuri concrete de protest.
6. Susţin demersurile legale pe care le vor întreprinde personalul auxiliar de specialitate şi personalul conex din instanţe faţă de proiectul de lege privind pensiile de serviciu, inclusiv sub forma protestului.
O rezoluţie similară a fost adoptată de Tribunalele şi Judecătoriile din raza de competenţă a Curţii de Apel Cluj.
Judecătorii Curții de Apel Cluj şi instanţele arondate au subliniat că modificările intempestive aduse proiectului de lege privind pensiile de serviciu ale judecătorilor, precum şi iminenta adoptare a acestora, în mod total netransparent şi cu încălcarea gravă a principiului cooperării loiale între puterile statului, vor avea efecte dezastruoase asupra calității şi eficienței actului de justiție, adâncind cea mai gravă criză de personal din perioada post-aderare, cu care se confruntă instanțele şi parchetele în prezent.
Judecătorii au evocat starea de criză acută a resurselor umane, în condiţiile în care 1.129 de posturi de judecător sunt deja vacante. Deşi efortul suplimentar a fost preluat de cei rămași în funcție, cu consecinţa directă a suprasolicitării acestora, situaţia de criză prelungită generează efecte negative directe asupra soluționării în timp rezonabil a cauzelor aflate pe rolul instanţelor.
De asemenea, judecătorii au constat cu îngrijorare că funcția de judecător nu mai este atractivă pentru absolvenții de vârf ai facultăților de drept, dat fiind că, deși a scăzut media necesară admiterii în magistratură la nota șase de la nota opt, locurile scoase la concurs rămân parţial neocupate (în 2022, de exemplu, din 580 locuri scoase la concurs, 141 au rămas neocupate).
În aceste condiţii, în lipsa unei predictibilități a carierei judecătorului şi a elementelor specifice acesteia, care au fost concepute ca urmare a unui sistem vădit restrictiv de interdicții şi incompatibilități, există riscul real al părăsirii sistemului de către cei mai buni şi experimentați profesioniști, coroborat cu accederea în magistratură în baza unor standarde profesionale tot mai scăzute, cu consecințe dezastruoase pe termen scurt, mediu şi lung, pentru actul de justiţie al cărui destinatar este cetăţeanul.
Nu în ultimul rând, judecătorii au reamintit că atât organizarea judiciară, cât şi statutul judecătorilor sunt statornicite prin lege organică şi beneficiază de protecție constituțională, iar reglementarea acestora ține de competenţa națională a statelor membre, nefiind admisibilă deturnarea prin pacte politice utilizate, apoi, pentru a forța modificarea legilor,
„Curtea de Apel Cluj, alături de toate celelalte instanţe din raza de competenţa, în unanimitate, au adoptat pe data de 30 mai 2023, hotărâri prin care solicită factorilor competenți să oprească aşa zisa „reformă” a pensiilor de serviciu, făcută fără nici un fel de studii de impact, ce va avea efecte dezastruoase asupra politicii de resurse umane şi, în final, asupra calității şi eficienței actului de justiție. Este inadmisibil şi profund iresponsabil ca o astfel de reformă abruptă şi irațională să fie impusă în condiţiile actuale de criză de personal, criză generată de instabilitatea acută a statutului judecătorilor. De aceea, în mod absolut legitim, am cerut ferm stoparea aşa zisei reforme, precum şi ca orice eventuală modificare a condițiilor de pensionare să producă efecte exclusiv în privința judecătorilor recrutați sub imperiul noilor reglementări ce trebuie, în mod imperativ, corelate cu ritmul îmbunătățirii condițiilor de muncă”, a declarat doamna judecător Dana Gîrbovan, preşedintele Curţii de Apel Cluj.
„Modalitatea în care au fost făcute aceste amendamente, prin negocieri complet netransparente cu Comisia Europenă, şi nu urmare a dialogului cu puterea judecătorească, aşa cum impunea principiul cooperării loiale, constituie un precedent periculos pentru independența justiției şi, de aceea, inacceptabil. Jaloanele statutului judecătorilor sunt cele prevăzute de Constituţia României şi Curtea Constituţională a României, şi nu cele negociate politic la nivel guvernamental. Este important ca fiecare cetățean să înţeleagă consecinţele unor astfel de demersuri intempestive pentru eficienţa apărării drepturilor fundamentale. Prin hotărârile adunărilor generale am arătat că, judecători fiind, avem dreptul şi obligaţia de a apăra drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, necesitate pe care ne vom strădui să o împlinim prin toate acţiunile democratice, în acord cu locul şi rolul Justiţiei Române, pentru a opri destructurarea acesteia.”, a mai adăugat preşedintele Curţii de Apel Cluj”, scrie în rezoluție.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) anunță pentru vineri un cod galben de ceață valabil până la ora 11 în județul Cluj.
Astfel, sunt afectate localitățile Cluj-Napoca, Turda, Câmpia Turzii, Gherla, Baciu, Apahida, Gilău, Florești, Viișoara, Tritenii de Jos, Săvădisla, Cășeiu, Frata, Cojocna, Ceanu Mare, Bonțida, Iclod, Luna, Feleacu, Jucu, Mica, Mociu, Mintiu Gherlii, Dej, Unguraș, Sic, Chinteni, Cuzdrioara, Gârbău, Călărași, Cămărașu, Căianu, Fizeșu Gherlii, Câțcău, Cătina, Țaga, Vad, Suatu, Petreștii de Jos, Borșa, Sânmărtin, Cornești, Dăbâca, Geaca, Vultureni, Săndulești, Ciurila, Tureni, Aluniș, Pălatca, Aiton, Buza, Jichișu de Jos, Ploscoș.
”Se vor semnala ceață ce determină vizibilitate redusă, local sub 200 m și izolat sub 50 m ce va favoriza, în funcție de condițiile locale, formarea ghețușului sau chiciurei”, arată meteorologii.
Românii au primit pensii mai mari în perioada iulie-septembrie 2024, cu o creștere medie de 6,4%. Pensia medie a ajuns la 2.582 de lei, potrivit celor mai recente date statistice. Numărul pensionarilor din România a scăzut cu 6.000. Diferențele între județe sunt foarte mari.
În trimestrul III 2024, numărul mediu de pensionari a fost de 4.965 mii persoane, în scădere cu 6 mii persoane faţă de trimestrul II 2024, arată datele publicate joi de către INS.
Numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat a fost de 4.597 mii persoane, în scădere cu 2 mii persoane faṭă de trimestrul precedent.
A SCĂZUT numărul pensionarilor în țară cu aproximativ 6.000, dar au crescut PENSIILE
Pensia medie lunară (determinată luând în calcul sumele pentru pensiile tuturor categoriilor de pensionari – de asigurări sociale, invaliditate, urmaș etc.- plătite de casele de pensii a fost de 2.582 lei, în creṣtere cu 6,4% faṭă de trimestrul precedent.
Pensia medie de asigurări sociale de stat a fost de 2.459 lei, iar raportul dintre pensia medie nominală netă de asigurări sociale de stat pentru limită de vârstă cu stagiu complet de cotizare (fără impozit ṣi contribuṭia de asigurări sociale de sănătate) şi câştigul salarial mediu net a fost de 53,5% (comparativ cu 50,4% în trimestrul precedent).
Indicele pensiei medii reale faţă de trimestrul precedent, calculat ca raport între indicele pensiei nominale pentru calculul pensiei reale şi indicele preţurilor de consum a fost de 105,1%.
Trimestrul III 2024 comparativ cu trimestrul III 2023:
Numărul mediu de pensionari a scăzut cu 14 mii persoane, iar cel al categoriei aparținând asigurărilor sociale de stat a scăzut cu 4 mii persoane.
Pensia medie lunară și pensia medie de asigurări sociale de stat au crescut comparativ cu același trimestru al anului precedent, cu 22,0% , respectiv cu 22,5%.
Trimestrul III 2024 comparativ cu trimestrul II 2024:
Numărul mediu de pensionari a fost în scădere cu 6 mii persoane faţă de trimestrul precedent, iar numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat a fost în scădere cu două mii persoane.
Pensia medie lunară ṣi pensia medie de asigurări sociale de stat au crescut faṭă de trimestrul precedent, cu 6,4% ṣi respectiv cu 7,3%.
Trimestrul III 2024
Pensionarii de asigurări sociale deţin ponderea majoritară (99,98%) în numărul total de pensionari.
Pensionarii de asigurări sociale de stat reprezintă 92,6% în totalul celor de asigurări sociale. Pe categorii de pensii, dintre pensionarii de asigurări sociale, numărul pensionarilor pentru limită de vârstă a fost preponderent, reprezentând 80,2%, urmaţi de pensionari cu pensiile de urmaş cu o pondere de 9,6% şi de pensionari cu pensii de invaliditate, care au reprezentat 8,0%. În categoria pensionarilor de asigurări sociale, cele mai mici ponderi le-au avut pensionarii cu pensii anticipate parţial, cu o pondere de 2,1% şi pensionarii cu pensii anticipate, a căror pondere a fost de numai 0,1%.
„Pensia medie de asigurări sociale de stat a variat cu discrepanţe semnificative în profil teritorial”
Raportul dintre numărul mediu al pensionarilor de asigurări sociale de stat şi cel al salariaţilor a fost de 8 la 10; acest raport prezintă variaţii semnificative în profil teritorial, de la numai 4 pensionari la 10 salariaţi în Municipiul Bucureşti şi judeṭul Ilfov, la 14 pensionari la 10 salariaţi în judeṭul Vaslui, respectiv la 15 pensionari la 10 salariaṭi în judeţul Teleorman.
Pensia medie de asigurări sociale de stat a variat cu discrepanţe semnificative în profil teritorial, ecartul dintre valoarea minimă şi cea maximă fiind de 1.255 de lei (1.945 lei în judeţul Botoṣani, 1968 lei în judeṭul Vrancea, 1.978 lei în judeṭul Giurgiu faţă de 3.200 lei în judeṭul Hunedoara, 3.117 lei în Municipiul Bucureşti ṣi 2.897 lei în judeṭul Gorj).
Numărul total al beneficiarilor prevederilor OUG3nr.6/2009 privind instituirea pensiei sociale minim garantate (în prezent – indemnizaţie socială) , în trimestrul III 2024, a fost de 1.072,2 mii persoane, din care:
– 973,6 mii persoane din sistemul asigurărilor sociale de stat, reprezentând 21,2% din totalul pensionarilor din această categorie
– 93,8 mii persoane din rândul pensionarilor proveniţi din fostul sistem pentru agricultori, reprezentând 65,3% din totalul acestora
– 4,8 mii persoane din sistemul militar, reprezentând 2,2% din totalul acestei categorii.
CFR Cluj a jucat, joi seara în Cupa României, pe Rapid, în Giulești. Bucureștenii erau deja calificați, în timp ce clujenii aveau nevoie de victorie. După un meci controlat de clujeni, aceștia câștigă cu 2-0, goluri marcate de Kamara (min.17) și Fică (min.82). CFR câștigă grupa și va juca în sferturi cu CSU Craiova.
Echipele de start:
Rapid: Ungureanu – Manea, Ignat, Kait – A. Dobre, Grameni, Vulturar, Micovschi – Gojkovic – Jambor, Burmaz
Rezerve: Aioani, Pașcanu, Hasani, Petrila, Săpunaru, Borza, Emmers, Braun, R. Pop
Antrenor: Marius Șumudică
Cupa României: Rapid – CFR Cluj, 0-2. Ambele echipe și-au atins SCOPUL
CFR Cluj: Hindrich – F. Iacob, Graovac, M. Ilie, Camora – Artean, Tachtsidis, K. Keita – Deac, P. Michael, Kamara
Rezerve: Pânzaru, Abeid, Bolgado, L. Munteanu, Korenica, Mogoș, Fică, Djokovic, Postolachi
Antrenor: Dan Petrescu
Stadion: Giulești
Arbitru: Szabolcs Kovacs (Carei – Satu Mare) / A1: Vasile Marinescu (București) / A2: Adrian Vornicu (Iași) / R1: Andrei Antonie (București) / Observator arbitri: Andrei Ioniță (București) / Delegat joc: Miodrag Daniel Mihai (București)
Încâlcite sunt căile Cupei. Locul râvnit în această grupă este al doilea. Asta pentru că ar evita CSU Craiova în sferturi. Ca atare, Rapid a început meciul cu echipa a doua spre a treia, în timp ce CFR a folosit echipa a doua spre prima.
Scăpată de stresul Petrescu de pe bancă, suspendat, clujenii s-au aruncat spre poarta tânărului Ungureanu. Atâta doar că rezervele Rapidului vor să-și demonstreze valoarea și se ambiționează să-i țină piept adversarului.
Golul vine în min.17, când Kamara ia o acțiune pe cont propriu și înscrie pentru 0-1. Același Kamara ratează cu poarta goală câteva minute mai târziu, după o acțiune excelentă a lui Michael.
Cea mai mare ocazie a Rapidului vine în min.36, când Jambor scapă singur cu Hindrich însă clujeanul respinge cu piciorul.
Repriza a doua s-a desfășurat sub nota de dominare a Rapidului, CFR mulțumindu-se să conserve rezultatul și să mizeze pe contre.
Cele mai mari ocazii au loc în min.56, pentru Rapid, când Dobre șutează bine dar se opune Hindrich, respectiv în min.57, când Michael reia cu capul pe lângă poartă o centrare a lui Kamara.
Golul de 0-2 vine în min.82, când Fică profită de o pasă înapoi a lui Kait și de o gafă a lui Ungureanu și înscrie.
Scop atins pentru ambele echipe, Rapid urmând să joace cu Metalul Buzău, în timp ce CFR se califică la rândul ei și va întâlni pe Craiova.
Notele Cluj24:
Hindrich 8 – F. Iacob 6, Graovac 6, M. Ilie 6, Camora 7 – Artean 5, Tachtsidis 6, K. Keita 7 – Deac 6, P. Michael 6, Kamara 8, Bolgado, L. Munteanu 5, Fică 7, Djokovic 6, Postolachi 5
ADMINISTRAȚIE
Propunere inedită pentru descongestionarea traficului din Cluj: Semaforul cu galben înainte de verde
O propunere interesantă a fost semnalată de un clujean pe aplicația MyCluj: introducerea culorii galben la semafor după roșu, pentru a pregăti șoferii înainte de pornire pe verde.
Potrivit clujeanului care a depus sesizarea, acest sistem ar fi de mare ajutor pentru reducerea întârzierilor cauzate de șoferii care reacționează lent la schimbarea culorii semaforului.
„Ar fi de mare folos să introduceți la toate semafoarele din Cluj și galben după roșu pentru a pregăti mai bine șoferii adormiți de pornire pe verde. La unii le ia 3-4 secunde să bage în viteză și să pornească. În toate țările europene este așa ceva”, a scris acesta pe 18 decembrie 2024, pe aplicația de sesizări a primăriei.
Propunerea figurează ca fiind „în lucru” și Primăria urmează să analizeze fezabilitatea acestei soluții. Dacă va fi adoptată, Clujul ar deveni primul oraș din România care implementează semaforizarea cu galben intermediar, aliniindu-se astfel practicilor din unele țări europene.
Mai multe țări europene au introdus acest sistem
Semnalul galben înainte de culoarea verde le permite șoferilor să se pregătească pentru pornire. Acest lucru poate reduce timpul de reacție, fluidizând traficul, în special la intersecțiile aglomerate.
În țări unde sistemul este deja folosit, rezultatele sunt pozitive. De exemplu, un studiu german din 2016 a arătat că folosirea galbenului intermediar pentru pornire reduce cu aproximativ 10-15% întârzierile cauzate de indecizia șoferilor.