Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Contracte de finanţare de 1,5 miliarde de lei. Clujul e în faţă

Publicat


tren

Reprezentanţii Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) şi ai Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) au semnat joi contractele de finanţare a proiectelor de investiţii ale ARF, finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), cu o valoare de 1,45 miliarde de lei (300 de milioane de euro) fonduri europene nerambursabile, scrie Agerpres.

Contractele „Achiziţie de 20 rame electrice inter-regionale de lung parcurs RE-IR-2”, „Achiziţia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să tracteze până la 16 vagoane de călători” şi „Achiziţia a 12 automotoare în tracţiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, achiziţionarea serviciilor de mentenanţă şi reparaţii a acestor automotoare, necesare funcţionării respectivelor automotoare şi achiziţionarea serviciilor de alimentare cu hidrogen” au fost încheiate între ARF, în calitate de beneficiar, şi MTI, în calitate de Organism Intermediar pentru Transport.

Proiectele sunt prevăzute în Componenta 4 – Transport sustenabil, din cadrul Pilonului I al Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi au rolul de a spori sustenabilitatea sectorului transporturilor din România prin sprijinirea tranziţiei verzi şi digitale a acestuia domeniului feroviar, respectiv de a dezvolta o infrastructură de transport durabilă şi ecologică, cu standarde de siguranţă adecvate.

Obiectivul Componentei 4 – Transport sustenabil, prevăzută în PNRR, este de a îmbunătăţi oferta de transport prin creşterea numărului de trenuri pe rută şi pe zi, corelat cu introducerea unei frecvenţe predictibile, asigurarea unor legături directe şi rapide între marile oraşe ale României, punerea în valoare a investiţiilor de modernizare derulate pe întreaga reţea feroviară TEN-T de pe teritoriul României, susţinerea programului de trecere la sistemul de comandă – control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS, precum şi înlocuirea tracţiunii diesel cu una electrică pe liniile ferate în prezent neelectrificate şi în curs de electrificare.

Proiectul „Achiziţie de 20 rame electrice inter-regionale de lung parcurs RE-IR-2”, care presupune achiziţia de material rulant nou pentru transportul feroviar public de călători, va avea un impact semnificativ asupra nivelului calităţii serviciilor oferite, siguranţei călătorilor şi îmbunătăţirii condiţiilor de mediu, precum şi asupra costurilor şi a beneficiilor economice ale transportului feroviar de călători. Valoarea totală a proiectului este de 919,003 milioane de lei, din care: sprijin din partea Uniunii Europene împrumut/grant – 558,725 milioane de lei, contribuţie publică naţională – 213,547 milioane de lei şi TVA – 146,732 milioane de lei.

Perioada de implementare a proiectului este de 60 luni. În conformitate cu regulile de eligibilitate, activităţile proiectului au început în luna noiembrie 2021 şi se vor desfăşura până la data de 30 decembrie 2026.

Ramele achiziţionate vor fi distribuite tuturor operatorilor feroviari de călători pe baza contractelor de servicii publice care urmează a fi elaborate în conformitate cu prevederile Regulamentului UE 1370/2007, cu modificările ulterioare şi în baza legislaţiei din România şi vor circula pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:Cluj Napoca – Sighişoara – Braşov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova; Braşov – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani – Iaşi/Suceava; Galaţi – Mărăşeşti – Bacău – Paşcani – laşi/Suceava; Galaţi – Brăila – Făurei – Feteşti – Constanţa (Mangalia); (Mangalia) – Constanţa – Feteşti – Brăila – Mărăşeşti – Bacău -Paşcani – Iaşi/Suceava; (Giurgiu) Bucureşti – Ciulniţa – Călăraşi.

Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea şi Craiova – Calafat, după finalizarea electrificării trenurile vor fi operate şi pe următoarele rute de circulaţie: Oradea – Cluj Napoca – Sighişoara – Braşov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.

„Precizăm că proiectul se află în evaluarea tehnică şi financiară a documentaţiilor depuse de cei doi ofertanţi: Alstom Transport SA şi PESA”, se precizează în postare.

Al doilea proiect de investiţii prevede că cele 16 locomotive electrice, care vor asigura legătura directă între marile oraşe ale României, trebuie să asigure: viteze de circulaţie de până la 200 km/h, standarde tehnice europene de interoperabilitate, fiabilitate şi costuri reduse de operare, diminuarea poluării, valorificarea investiţiilor de modernizare derulate pe întreaga reţea feroviară TEN-T de pe teritoriul României şi susţinerea programului de trecere la sistemul de comandă – control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS/ETCS.

Valoarea totală a proiectului este de 442,588 milioane de lei.

Proiectul este finanţat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, după cum urmează: sprijin din partea Uniunii Europene împrumut/grant – 368,339 milioane de lei; contribuţie publică naţională – 3,584 milioane de lei şi TVA – 70,665 milioane de lei.

Perioada de implementare a proiectului este de 60 luni. În conformitate cu regulile de eligibilitate, activităţile proiectului au început în luna noiembrie 2021 şi se vor desfăşura până la data de 30 decembrie 2026.

Proiectul se află în evaluarea tehnică a documentaţiilor depuse de Asocierea Alstom Transport România (Ofertant lider) – Alstom Transportation Germany (Ofertant).

Al treilea proiect de investiţii derulat de ARF vizează achiziţia a 12 automotoare destinate transportului feroviar de călători, precum şi achiziţionarea serviciilor de mentenanţă şi alimentare cu hidrogen pentru o perioadă de 15 de ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei cu încă 15 ani, prin act adiţional. Acestea vor fi utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice, pe liniile neelectrificate Bucureşti – Piteşti, cu extindere până la Piatra Olt – Craiova, Bucureşti – Aeroportul Henri Coandă, Bucureşti – Târgovişte, Bucureşti – Piteşti – Curtea de Argeş.

Valoarea totală a proiectului este de 868,917 milioane de lei. Proiectul este finanţat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, astfel: sprijin din partea Uniunii Europene împrumut/grant – 528,931 milioane de lei, contribuţie publică naţională – 201,252 milioane de lei şi TVA – 138,735 milioane de lei.

Perioada de implementare a proiectului este de 60 luni. În conformitate cu regulile de eligibilitate, activităţile proiectului au început în luna noiembrie 2021 şi se vor desfăşura până la data de 30 decembrie 2026.

Proiectul se află în faza depunerii ofertelor, iar termenul de depunere a acestora este 8 mai 2023, ora 15:00.

Cele trei proiecte sunt finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, „Componenta 4 – Transport durabil” şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate