Connect with us

ACTUALITATE

Condițiile de acordare a BURSELOR școlare, tipurile de burse și cuantum

Publicat


scoala 10

Metodologia de acordare a burselor în acest an școlar a fost publicată în Monitorul Oficial. Ministerul Educației a stabilit, prin ordin, condițiile în care elevii primesc burse, scrie Alba24.ro.

Elevii de la cursurile cu frecvență de zi din învățământul preuniversitar de stat obligatoriu, nivel gimnazial și liceal, beneficiază, după caz, de următoarele tipuri de burse:

– bursă de excelență olimpică I
– bursă de excelență olimpică II
– bursă de merit
– bursă socială
– bursă tehnologică.

Burse școlare 2023-2024 – date generale

Bursele se acordă în fiecare an școlar, pe perioada cursurilor școlare, inclusiv pe timpul pregătirii și susținerii evaluării naționale de către absolvenții clasei a VIII-a, a examenului național de bacalaureat, a examenului de certificare a calificării profesionale și pe perioada pregătirii practice.

Bursele nu se acordă pe perioada vacanțelor școlare. Excepție fac bursele de excelență olimpică (se acordă pe toată perioada anului școlar) și cele sociale, în anumite condiții.

Elevii cu cerințe educaționale speciale pot beneficia de bursă de excelență olimpică I sau II/de merit/tehnologică/ socială, indiferent dacă beneficiază și de una dintre măsurile de protecție specială.

Elevii pot beneficia și de alte tipuri de burse, pe bază de contract încheiat cu operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice sau acordate de autoritățile administrației publice locale. Acestea pot fi cumulate cu bursele provenite de la bugetul de stat.

Elevii români pot beneficia de burse într-un an școlar doar dacă frecventează cursurile unei unități de învățământ preuniversitar din România. Bursele se suspendă pe perioada studiilor în străinătate, chiar dacă elevul rămâne înscris la unitatea de învățământ de pe teritoriul României.

Sumele alocate pentru bursele elevilor sunt neimpozabile și nu sunt luate în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obținerea venitului minim garantat, precum și pentru alte beneficii sociale.

Elevii străini din învăţământul preuniversitar pot beneficia de burse, potrivit prevederilor legale.

Cuantumul burselor

Bursele se asigură din bugetul Ministerului Educației. Cuantumul lunar al burselor pentru anul școlar 2023—2024 este stabilit de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.

Începând cu anul școlar 2024—2025, cuantumul minim al burselor, cu excepția bursei de excelență olimpică I, va fi aprobat prin ordin al ministrului educației, la propunerea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar.

Valoarea burselor poate fi suplimentată de către consiliile de administrație ale unităților de învățământ în funcție de:

– sumele alocate de autoritățile administrației publice locale
– alte venituri obținute potrivit legii

Potrivit Legii 198/2023, pentru anul şcolar 2023-2024, cuantumul minim al burselor este stabilit după cum urmează:

– bursă de merit – 450 lei/lună
– bursă socială – 300 lei/lună
– bursă tehnologică – 300 lei/lună
– bursa pentru mamele minore: 700 de lei, pe perioada desfăşurării activităţilor didactice, cu condiţia frecventării orelor de curs
– bursa de excelenţă olimpică I/internaţională şi II/naţională: în funcţie de nivelul distincţiei obţinute: pentru locul I, echivalentul salariului de bază minim brut pe ţară; pentru locul al II-lea, 75% din salariul de bază minim brut pe ţară; pentru locul al III-lea, 50% din salariul de bază minim brut pe ţară; pentru menţiune, 25% din salariul de bază minim brut pe ţară
– bursa de excelenţă olimpică II/naţională: 700 lei/lună

Burse pentru elevii din unitățile de învățământ particular și confesional

Elevii din unitățile de învățământ preuniversitar particular și confesional beneficiază, de la bugetul de stat, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, de:

– burse de excelență olimpică I și II pentru elevii de la cursurile cu frecvență de zi, nivel gimnazial și liceal
– burse sociale, dacă sunt școlarizați fără taxe, pentru elevii de la cursurile cu frecvență de zi, nivel primar, gimnazial și liceal
– burse tehnologice, dacă se încadrează în specializările și condițiile stabilite prin prezenta metodologie, pentru elevii de la cursurile cu frecvență de zi din învățământul tehnologic.

Bursele de excelență olimpică

Pentru stimularea excelenței, elevii beneficiază de burse de excelență olimpică I și II, acestea fiind alocate în funcție de distincțiile primite de către aceștia, după cum urmează:

– bursa de excelență olimpică I se acordă elevilor care obțin distincții, respectiv premiile I, II, III și mențiune, la olimpiadele școlare internaționale, respectiv campionatele sportive școlare internaționale recunoscute de Ministerul Educației și la Jocurile Olimpice în parteneriat cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român.
– bursa de excelență olimpică II se acordă elevilor care obțin distincții, respectiv premiile I, II și III la etapele naționale ale olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației.

Bursele de excelență olimpică I și II se plătesc lunar elevilor de gimnaziu și liceu, pe întreaga durată a anului școlar următor obținerii distincției. Prin excepție, elevii care obțin distincții și premii în ultimul an de studii liceale primesc un premiu în cuantum egal cu valoarea cumulată a bursei pentru un an școlar.

Pot primi bursă de excelență olimpică doar elevii promovați la toate disciplinele și care au obținut media 10 la purtare, la finalul cursurilor din anul școlar anterior, în condițiile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.

Bursele se acordă pe baza rezultatelor atestate prin copii de pe diplomele obținute, certificate pentru conformitate cu originalul la nivelul unității de învățământ și pe baza unei cereri depuse de părinte/ reprezentantul legal/elevul major în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar sau în termen de 15 zile calendaristice de la data obținerii premiului pentru elevii din anii terminali.

Un elev poate beneficia de o singură bursă de excelență olimpică pe an, indiferent de rezultatele obținute în anul școlar anterior.

Bursa de excelență olimpică I sau II nu se cumulează cu bursa de merit.

Bursele de merit

Bursele de merit se acordă pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, după cum urmează:

– 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, mai puțin elevii din clasa a V-a și elevii din clasa a IX-a, în ordinea descrescătoare a mediilor generale anuale; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii generale anuale mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-I cuprinde și pe aceștia;
– 30% din elevii fiecărei clase a V-a dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, în ordinea descrescătoare a mediilor calculate ca medie aritmetică, având două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute de elevi pe parcursul primelor două intervale de învățare din anul școlar în curs; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-I cuprinde și pe aceștia;
– 30% din elevii fiecărei clase a IX-a dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere în învățământul liceal sau profesional; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii de admitere mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde și pe aceștia;
– elevilor care au obținut premiile I, II sau III la etapele județene ale olimpiadelor școlare recunoscute de Ministerul Educației, precum și elevilor care fac parte din loturile restrânse de pregătire pentru participarea la olimpiadele internaționale;
– elevilor care au obținut premiul I la etapele naționale ale concursurilor școlare și extrașcolare recunoscute și finanțate de Ministerul Educației
– elevilor care au obținut premiul I la etapele naționale ale concursurilor școlare și extrașcolare recunoscute de Ministerul Educației, fără finanțare
– elevilor care au obținut medalii de aur la campionatele naționale organizate de federațiile sportive naționale în sporturi olimpice.

Listele cu elevii din clasa a V-a beneficiari ai bursei de merit se stabilesc în luna ianuarie a anului calendaristic următor anului în care se obțin rezultatele școlare și se plătesc începând cu luna februarie, pentru drepturile aferente lunii ianuarie, până la sfârșitul anului școlar.

Bursele de merit se acordă în perioada cursurilor școlare.

În cazul în care în clasă există unul sau mai mulți elevi cu media generală anuală/media notelor egală cu a celui de pe ultima poziție din lista beneficiarilor de burse de merit, lista de beneficiari va fi extinsă pentru a-i cuprinde pe toți cei cu medii egale.

În numărul beneficiarilor de bursă de merit nu vor fi cuprinși beneficiarii burselor de excelență olimpică I și II.

Alte condiții pentru acordarea burselor de merit

Bursele de merit pentru elevii din clasele terminale ale învățământului liceal și profesional se acordă începând cu luna următoare obținerii rezultatelor, până la finalul anului școlar, cu condiția ca elevul să nu beneficieze deja de bursă de merit/bursă de excelență olimpică.

Pot primi bursă de merit doar elevii promovați la toate disciplinele și care au obținut media 10 la purtare, la finalul cursurilor din anul școlar anterior.

Bursele de merit se acordă elevilor pe baza rezultatelor obținute, la propunerea dirigintelui, nefiind condiționate de depunerea unei cereri în acest sens. Profesorul diriginte va înainta la secretariatul unității de învățământ lista cu elevii propuși pentru bursa de merit pe baza mediei generale, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar, iar pentru elevii de clasa a V-a, în primele 15 zile calendaristice ale lunii ianuarie.

Bursele de merit pentru olimpici (care au la bază rezultatele obținute, atestate prin documente școlare, respectiv prin copii de pe diplomele obținute la competiții, certificate pentru conformitate cu originalul la nivelul unității de învățământ) se acordă elevilor pe baza unei cereri depuse de părinte/reprezentantul legal/elevul major în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar sau în termen de 15 zile calendaristice de la data obținerii premiului pentru elevii din anii terminali

Profesorul diriginte sprijină elevii majori, părinții/ reprezentanții legali ai elevilor minori și coordonează procesul de depunere a documentelor necesare pentru acordarea burselor.

Un elev poate beneficia de o singură bursă de merit pe an, indiferent de rezultatele obținute în anul școlar anterior, ca medie generală sau rezultate la competiții.

Bursele sociale

Bursa socială reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socioeconomic sau din grupuri vulnerabile sau cu situații medicale speciale, în vederea susținerii participării la activitățile didactice și a prevenirii abandonului școlar.

Bursa socială se acordă la cerere, în funcție de situația materială/ socială/ medicală a elevului, a familiei sau a susținătorilor legali.

Elevii care beneficiază de bursă socială au dreptul la păstrarea confidențialității asupra identității, datelor cu character personal și informațiilor referitoare la situația de dificultate în care se află.

Bursa socială se acordă elevilor din învățământul preuniversitar de stat, înscriși la cursurile cu frecvență, inclusiv celor școlarizați la domiciliu sau care urmează cursurile în școala de spital, care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele situații:

– elevi proveniți din familii care realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitului pe venit, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii
– elevi minori, respectiv elevi în risc de excluziune socială, neangajați pe piața muncii și înscriși în formele de învățământ cu frecvență redusă sau în programele educaționale de tip „A doua șansă”, a căror familie realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitului pe venit, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii
– elevi cu unul sau ambii părinți decedați și elevi asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție specială, respective plasamentul/ plasamentul de urgență, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie
– elevi care provin din familii monoparentale, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie
– elevi care au deficiențe/afectări funcționale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor și funcțiilor organismului, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie
– elevi proveniți din familii care beneficiază de venit minim de incluziune, în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune al familiei elevului.

Pentru obținerea bursei sociale, elevii majori sau părinții/ tutorii legal instituiți/ reprezentanții legali ai elevilor minori depun la Comisia de management al burselor din unitatea de învățământ o cerere însoțită de acte care dovedesc dreptul de acordare a bursei sociale, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar.

Bursele sociale – când se depun documentele

Documentele care vor fi depuse, în termen de 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar, de părinți/ reprezentanții legali/ elevii majori pentru acordarea burselor sociale:

– cererea părintelui/ reprezentantului legal/ elevului major
– declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit și acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei
– documente doveditoare ale componenței familiei: certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte de stare civilă, sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți
– certificat de deces, decizia instanței de menținere a stării de arest, raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți, după caz.

Burse sociale – alte condiții pentru acordare

Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului de încadrare în grad de handicap sau a certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5), cu luarea în evidență de către medicul de la cabinetul școlar/medicul de familie — acolo unde nu există medic școlar.

Acordarea burselor sociale pentru elevii proveniți din familii care beneficiază de venit minim de incluziune se face în urma comunicării la inspectoratele școlare, de către agențiile pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București, a listei elevilor care frecventează învățământul cu frecvență, proveniți din familii beneficiare de ajutor de incluziune, în luna anterioară celei de raportare a listei.

Lista elevilor care beneficiază de burse sociale poate fi revizuită lunar, la cererea beneficiarilor, după cum urmează: se adaugă listei beneficiarilor de burse sociale acei elevi care fac dovada încadrării în condițiile prevăzute.

Burse sociale – verificarea veniturilor

La stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie se iau în calcul toate veniturile nete cu caracter permanent realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit. Prin venituri nete se înțelege totalitatea sumelor primite/realizate de persoana singură, respectiv de fiecare membru al familiei, reprezentând valoarea obținută după aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil.

Verificarea veniturilor declarate de părinții/tutorii legal instituiți/reprezentanții legali ai elevilor minori se face de către secretarul unității de învățământ, cu ajutorul platformei PatrimVen sau prin solicitarea organului central fiscal în a cărui rază teritorială se află situat beneficiarul a unui document care să ateste situația veniturilor declarate de către părinte/reprezentantul legal/elevul major.

În situația în care personalul unității de învățământ are suspiciuni privind îndeplinirea condițiilor de acordare a bursei sociale, directorul sesizează situația autorităților publice locale, în vederea efectuării unei anchete sociale.

Personalul unităților de învățământ nu efectuează anchete sociale în vederea acordării burselor sociale.

După caz, bursa socială poate fi acordată sau retrasă, ca urmare a unei solicitări în acest sens din partea serviciilor publice de asistență socială și pe baza unui raport de anchetă socială.

Burse sociale în vacanță

Bursele sociale se acordă și în perioada vacanțelor școlare.

Nu primesc bursa socială în perioada vacanței de vară:

– elevii care nu au promovat anul școlar
– elevii care la sfârșitul anului școlar sunt corigenți la mai mult de o disciplină și au acumulat mai mult de 20 de absențe nemotivate/an
– absolvenții învățământului gimnazial care nu au fost admiși în liceu/învățământ profesional, cursuri cu frecvență, într-o unitate de învățământ preuniversitar de stat
– elevii care repetă anul școlar din alte motive decât medicale.

Burse sociale – retragere sau cumulare

Elevii care acumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună nu primesc bursa socială pentru luna respectivă.

Decizia de retragere a bursei sociale se aplică de către director, la propunerea Comisiei de management al burselor.

Bursa socială se poate cumula cu bursa de excelență olimpică I sau II/bursa de merit și cu bursa tehnologică.

Un elev poate beneficia de o singură bursă socială, din bugetul Ministerului Educației, chiar dacă îndeplinește criteriile prevăzute în mai multe cazuri.

Elevii înscriși la cursurile cu frecvență din învățământul preuniversitar de stat, nivel primar, beneficiază de burse sociale.

Se acordă burse sociale și elevilor minori, respectiv elevilor în risc de excluziune socială, neangajați pe piața muncii și înscriși în formele de învățământ cu frecvență redusă sau în programele educaționale de tip „A doua șansă”.

Burse sociale – noțiunea de familie

Prin „familie” se înțelege soțul și soția cu copiii lor necăsătoriți, aflați în întreținere, cu vârsta de până la 18 ani sau de până la 26 de ani pentru cei care urmează o formă de învățământ — cursuri de zi, organizată potrivit legii, cu domiciliul ori reședința comună înscrisă în actele de identitate și care locuiesc împreună.

Se asimilează termenului „familie” bărbatul și femeia necăsătoriți, cu copiii lor necăsătoriți și/sau ai fiecăruia dintre ei, având vârsta de până la 18 ani sau de până la 26 de ani dacă urmează o formă de învățământ — cursuri de zi, organizată potrivit legii, care locuiesc împreună, dacă această situație se confirmă la verificarea în teren.

Sintagma „familie monoparentală” desemnează familia formată din persoana singură și copilul/copiii aflat/aflați în întreținere, în vârstă de până la 18 ani sau de până la 26 de ani pentru cei care urmează o formă de învățământ — cursuri de zi, organizată potrivit legii, și care locuiesc și gospodăresc împreună.

Prin „persoană singură din familia monoparentală” se înțelege persoana care se află în una dintre următoarele situații:

– este necăsătorită
– este văduvă
– este divorțată
– al/a cărei soț/soție este declarat/declarată dispărut/dispărută prin hotărâre judecătorească
– al/a cărei soț/soție se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 178 lit. c) sau d) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare
– al/a cărei soț/soție este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate și nu participă la întreținerea copiilor
– a fost numită tutore sau i s-au încredințat ori dat în plasament unul sau mai mulți copii și se află în una dintre situațiile prevăzute la lit. a)—e).

Se asimilează termenului „familie” și persoana/ persoanele care se ocupă de întreținerea copilului pe perioada absenței părinților sau tutorelui și care locuiește/ locuiesc împreună cu copiii aflați în întreținerea sa/ lor.

Bursele tehnologice

Bursa tehnologică reprezintă o formă de stimulare a elevilor care urmează învățământul tehnologic.

În anii școlari 2023—2024 și 2024—2025, bursa tehnologică se acordă doar elevilor înmatriculați în cadrul specializărilor din învățământul profesional, inclusiv dual, nivel 3 EQF/CNC.

Elevii declarați repetenți la finalul unui an școlar nu beneficiază de bursa tehnologică pentru anul de studiu pe care îl repetă. Excepție sunt cazurile de repetare a anului școlar din motive medicale.

În anii școlari 2023—2024 și 2024—2025, elevii declarați repetenți în învățământul liceal, care optează pentru continuarea studiilor în învățământul profesional, inclusiv dual, beneficiază de bursă tehnologică.

Elevii care cumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună nu primesc bursa tehnologică pentru luna respectivă.

În cazul în care atingerea sau depășirea pragului de 10 absențe este în legătură cu motive medicale, elevul sau părintele/ reprezentantul legal al acestuia va prezenta actele pe baza cărora se face motivarea absențelor, în termen de 7 zile de la reluarea activității elevului, în scopul restabilirii dreptului la bursă tehnologică.

În situația în care, în funcție de momentul efectuării plății bursei tehnologice, nu a fost posibilă acordarea bursei în urma motivării absențelor din luna respectivă, plata acesteia se poate efectua odată cu plata burselor pentru luna următoare.

Bursa tehnologică nu se acordă în primele 3 luni calendaristice din anul școlar următor, în cazul în care elevul a comis abateri disciplinare grave, care conduc la scăderea mediei generale la purtare sub nota 7 în anul școlar precedent.

Decizia de retragere a bursei tehnologice se aplică de către director, la propunerea Comisiei de management al burselor.

Bursa tehnologică se acordă elevilor la propunerea dirigintelui, nefiind condiționată de depunerea unei cereri în acest sens. Profesorul diriginte va înainta la secretariatul unității de învățământ lista cu elevii propuși pentru bursa tehnologică, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar.

Bursa tehnologică se poate cumula cu bursa de excelență olimpică I sau II/bursa de merit și cu bursa socială.

Bursele pentru mamele minore

Bursa pentru mamele minore reprezintă o formă de sprijin a mamelor minore în vederea susținerii participării la educație, a prevenirii abandonului și a nereușitei școlare.

Cuantumul minim al bursei pentru mamele minore este 700 lei/lună.

Bursa se acordă elevelor din învățământul preuniversitar de stat, reintegrate într-o unitate de învățământ, care frecventează cursurile de zi și au copil/copii propriu/proprii în întreținere.

Termenul „reintegrare” se referă la reluarea cursurilor de către elevă după naștere, cu condiția menținerii statutului de minor.

În vederea acordării bursei pentru mamele minore, părinții/reprezentanții legali depun la unitatea de învățământ următoarele documente:

– cerere a părintelui/reprezentantului legal
– certificat de naștere pentru copilul/copiii aflat/aflați în întreținerea mamei minore.

Bursa pentru mame minore se acordă în perioada cursurilor școlare, inclusiv în timpul pregătirii și susținerii evaluării naționale, a examenului național de bacalaureat, a examenului de certificare a calificării profesionale și în perioada pregătirii practice.

Bursierele care acumulează 60 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună nu primesc bursa pentru luna respectivă.

Decizia de retragere a bursei pentru mamele minore se aplică de către director, la propunerea Comisiei de management al burselor.

Bursa pentru mamele minore se poate cumula cu toate tipurile de burse, în condițiile prezentei metodologii.

Cum se calculează bursa pentru perioadele de vacanță

Pentru lunile din anul școlar în care sunt vacanțe, modalitatea de calcul al burselor de merit și tehnologice este (CmB/NZL) x (NZL – NZV), unde:

CmB = cuantumul minim al bursei, stabilit prin lege/ordin de ministru
NZL = număr de zile lucrătoare în luna respectivă
NZV = număr de zile de vacanță în luna respectivă.

Sărbătorile legale și zilele declarate libere prin lege sunt considerate zile lucrătoare.

Burse pentru elevii transferați

Elevii care beneficiază de burse, transferați de la o unitate de învățământ la alta în timpul anului școlar, vor fi eliminați de pe lista beneficiarilor de burse din unitatea de învățământ de proveniență și vor fi adăugați pe lista beneficiarilor de burse din unitatea de învățământ unde s-au transferat, în maximum o lună de la transfer.

Elevii transferați de la o clasă la alta în cadrul aceleiași unități de învățământ vor primi bursa până la finalul cursurilor/anului școlar.

Acordarea burselor – obligații pentru școli

Profesorul pentru învățământ primar/profesorul diriginte informează toți părinții cu privire la criteriile, condițiile și metodologia de acordare a burselor, cu minimum 15 zile lucrătoare înainte de data-limită pentru depunerea cererilor și a documentelor justificative.

În unitățile de învățământ în care își desfășoară activitatea mediatori școlari, aceștia sunt implicați în informarea și susținerea familiilor pentru accesarea burselor și a altor forme de sprijin financiar de care pot beneficia elevii prin unitățile de învățământ.

Documentele necesare pentru acordarea burselor se pot depune online sau fizic la secretariatul unității de învățământ preuniversitar.

După expirarea termenului de depunere, părinții/ reprezentanții legali pot completa sau corecta dosarele incomplete sau incorecte, la solicitarea Comisiei de management al burselor, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la solicitare.

Burse 2023-2024: Comisii la nivelul școlilor

La nivelul unității de învățământ preuniversitar se constituie Comisia de management al burselor, care verifică și analizează documentele depuse și stabilește lista elevilor beneficiari.

Componența Comisiei de management al burselor este următoarea:

– președinte — director/director adjunct;
– membri — 3—9 profesori pentru învățământul primar/ profesori diriginți;
– secretar — secretar-șef/secretar/informatician.

Lista elevilor beneficiari se actualizează ori de câte ori este nevoie, se aprobă în consiliul de administrație al unității de învățământ, se semnează de către director și se transmite la inspectoratul școlar județean (ISJ)/al municipiului București (ISMB).

Burse 2023-2024: procedură internă în școli

În fiecare unitate de învățământ se elaborează o procedură internă de management al burselor școlare, în baza prezentei metodologii, aprobată de consiliul de administrație al unității de învățământ.

Prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse, este transmisă de unitatea de învățământ la ISJ/ISMB până la data de 20 octombrie a anului școlar în curs.

Inspectoratul școlar transmite numărul de beneficiari pe județ/municipiul București, pe tipuri de burse, la Ministerul Educației — Direcția generală învățământ preuniversitar, până la data de 25 octombrie a anului școlar în curs.

Unitatea de învățământ preuniversitar transmite lunar, până la data de 20 a lunii, la ISJ/ISMB sumele estimate pentru plata burselor aferente lunii respective, precum și numărul de beneficiari pe categorii de burse.

ISJ/ISMB transmite la Ministerul Educației — Direcția generală economică, până la data de 25 a lunii, sumele estimate pentru plata burselor, aferente lunii respective, precum și numărul de beneficiari pe categorii de burse, în vederea efectuării deschiderilor de credite bugetare.

Bursele se plătesc lunar, de către unitățile de învățământ, la data de 15 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, cu excepția situației prevăzute la alin. (3); dacă data de 15 cade într-o zi de repaus săptămânal, zi de sărbătoare legală sau zi liberă, plata burselor se efectuează în ziua lucrătoare anterioară acesteia.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Accident cu patru mașini, la intrarea în Florești. O tânără a ajuns la spital

Publicat

De

Un accident s-a petrecut sâmbătă seară, la intrarea în Florești. Au fost implicate patru mașini, dintre care una s-a răsturnat.

Pompierii din Cluj-Napoca și Florești au intervenit sâmbătă seară la un accident rutier petrecut pe raza localității Florești. La momentul sosirii, ocupanții erau ieșiți din mașini.

Patru mașini au fost implicate, iar una dintre ele s-a răsturnat pe marginea părții carosabile.

O tânără de 20 de ani a fost transportată la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

„Pompierii din cadrul Punctului de Lucru Florești și a Detașamentului 2 Cluj-Napoca au intervenit, de puține momente, la un accident rutier petrecut pe DN1 E60, la intrarea în localitatea Florești.

La fața locului au ajuns o autospecială cu modul de descarcerare și un echipaj SMURD, unde au găsit patru autoturisme avariate, dintre care unul răsturnat, cu ocupanții ieșiți din acestea.

Nouă persoane au fost consultate la fața locului, dintre care o tânără, în vârstă de aproximativ 20 de ani, este transportată la spital pentru îngrijiri medicale. Conform primelor evaluări aceasta era conștientă și cooperantă”, a transmis ISU Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Ramona Strugariu, copreședinta REPER, și-a lansat candidatura la Primăria Cluj-Napoca

Publicat

Eurodeputata Ramona Strugariu, copreședinta Partidului REPER, și-a lansat sâmbătă candidatura la primăria Cluj-Napoca. La eveniment au participat fostul premier şi comisar european, Dacian Cioloș, eurodeputatul Dragoș Pîslaru și reprezentanți ai societății civile clujene.

Ramona Strugariu a vorbit despre prioritățile sale pentru primăria Cluj-Napoca, precum și despre motivele care stau la baza deciziei ei de a-și asuma această candidatură.

Ea își dorește, printre altele, o administrație deschisă și transparentă, care să asculte cetățenii, interesată în mod real de problemele din cartierele lor, dar și care să încurajeze clujenii să se implice în procesul decizional şi în viața comunității în care trăiesc, după modelul altor orașe europene.

Aplicație pentru clujeni, lansată de REPER

Potrivit acesteia, Partidul REPER a dezvoltat deja o aplicație în acest sens, pe care o va lansa în curând și unde clujenii vor putea semnala punctual problemele lor.

„Îmi doresc o dezvoltare urbană care să țină cont de nevoile oamenilor. De la nevoile acute, din cartiere fără infrastructură școlară, recreațională, cu străzi cu un regim juridic incert sau neconectate, până la proiectele bune, cu investiții masive, care trebuie să se întâmple. Sunt peste 4 miliarde de euro angajați declarativ în proiecte majore de infrastructură, dar ele nu se pot realiza simultan și cel puțin o parte dintre ele trebuiau deja realizate, ca maximă prioritate, mă gândesc în mod special la centura ocolitoare și trenul metropolitan”, a declarat Ramona Strugariu privind dezvoltarea infrastructurii din oraș.

Un oraș mai verde

Totodată, printre prioritățile amintite în timpul lansării de candidatură, se numără și mai multe inițiative pentru un oraș verde, rezilient climatic, cu cât mai puțină poluare pentru locuitorii săi:

„Lansez din prima luna de mandat proiectul «Fiecare clujean cu copacul lui», iar până la final de mandat, pe lângă extinderea spațiilor verzi din oraș, trebuie să mai plantăm împreună o pădure pentru Cluj. Ca să ajungem la standardele OMS și de reziliență climatică, ne trebuie 50 mp de spațiu verde pentru fiecare om din oraș. În Valencia, campioana verde europeană în 2024, 97% dintre locuitori se află la 300m de o arie urbană verde.  Someșul are un potențial foarte mare din perspectiva biodiversității. Trebuie să continuăm îmbunătățirea culoarului verde albastru până când suntem mândri de acest proiect”, a mai arătat copreședinta REPER.

Strugariu: „Îmi doresc un hub pentru tineret la Cluj Napoca”

Ramona Strugariu promite şi un oraş care să încurajeze familiile tinere şi tineretul să rămână în Cluj Napoca.

„Clujul, desi este un spatiu universitar atât de mare, îmbătrânește, de fapt. Indicele de îmbătrânire demografică este aici de 125,6 persoane vârstnice la 100 de tineri, mai mare decat media națională. (121,2 – 100)

Este vital să avem la Cluj Napoca o administrație care să adreseze problema locuirii, a locurilor de muncă pentru tineri, a activităților pentru tineret.

Administrația locală poate fi un facilitator important şi poate negocia cu dezvoltatorii imobiliari pentru ca, etapă cu etapă, să avem un fond consistent de locuințe accesibile pentru tineri la Cluj Napoca.

Creşele, gradinițele – tot ce înseamnă infrastructură pentru educație – fac parte dintr-un program atent la nevoile oamenilor tineri şi activi profesional.

Îmi doresc un hub pentru tineret la Cluj Napoca şi un oraş mai ofertant pentru antreprenorii noilor generații, mai predictibil pentru un mediu de afaceri tânăr care îşi dezvoltă deja proiectele în comunitate şi aşteaptă ca administrația să fie un partener. Vreau pe site-ul primăriei o hartă cu oportunități de finantare europeană pentru tineri, bani europeni pentru IMM-uri, pentru energie verde; sunt ghiduri publicate deja de mine ca europarlamentar, le facem bune practici la Cluj.

Un oraş al tinerilor înseamnă și sprijin pentru cei vulnerabili/uitați/instituționalizați – de la banalele documente de identitate până la un plan pentru viitor la care administrația poate pune umărul, cu programe de orientare pentru cariera profesională sau oportunități de ucenicii.

Îmi doresc să facem noi paşii către tineri şi să propunem programe de stagii în administrație publică locală pentru ei”, a mai precizat Ramona Strugariu.

Banii europeni, folosiți „cu cap și cu viziune”

În încheiere, candidata Partidului REPER la Primăria Cluj-Napoca a declarat ca vrea să folosească cât mai mult banii europeni cu cap şi cu viziune, pentru proiecte în beneficiul direct al clujenilor.

„Cred în investiții eficiente în primul rând, nu grandioase înainte de orice altceva. Cred în oameni care participă la viața oraşului lor. Cred în colaborarea politică şi în dialog pentru obiectivele comunității, cu oricine şi oricât este nevoie, ca să ajungem acolo unde îşi doresc oamenii”, spune Ramona Strugariu.

Cine sunt candidații pentru Consiliul Local Cluj-Napoca?

Odată cu lansarea candidaturii la primărie, Partidul REPER și-a lansat și lista de consilieri locali și județeni, din care fac parte ingineri, specialiști IT, profesori și directori ai unor companii multinaționale de succes. De pe lista Partidului REPER pentru consiliul local, deschisă de Ramona Strugariu, fac parte Iulia Costache, Mihai Bulboacă, Alexandra Holom, Adela Șpaimoc, în timp ce lista pentru consiliul județean e deschisă de Camelia Sălcudean, Marius Popa, Viorica Bold, Mihai Bulboacă și Florina Russu.

Ramona Strugariu este copreședinta Partidului REPER și eurodeputată în mandatul 2019-2024, cu o experiență de aproape 10 ani în politici publice europene. De profesie juristă, a luptat activ în primul mandat în Parlamentul European pentru combaterea corupției, protejarea intereselor financiare ale românilor, consolidarea libertății presei și integrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană.

Totodată, a negociat, în numele întregului Parlament European, Directiva europeană anticorupție și Pachetul legislativ pentru combaterea spălării de bani. Conform organizațiilor independente de analiză a activității parlamentarilor, se află în topul celor mai influenți politicieni din Parlamentul European: top 5 europarlamentari în domeniul justiției, afacerilor interne și migrației, top 15 buget și top 20 afaceri instituționale şi constituționale.

Totodată, în 2020, organizația VoteWatch Europe a plasat-o pe locul doi ca activitate legislativă în Parlamentul European, la numărul de amendamente şi propuneri formulate la diverse rapoarte, iar în 2024 Politico a numit-o drept unul dintre cei mai activi membri ai Parlamentului European pentru numărul de amendamente depuse și consemnate, 10.427.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Elevii clujeni au dominat podiumul la Olimpiada Națională de Pedagogie și Psihologie

Publicat

Clujul „a făcut legea” la Olimpiada Națională de Pedagogie și Psihologie. Toți elevii participanți au luat premii.

Elevii clujeni au obținut rezultate remarcabile la Etapa națională a Olimpiadei de Pedagogie și Psihologie, desfășurată între 24-27 aprilie la Buzău. Toți elevii clujeni participanți au plecat acasă cu premii.

Rezultatele pe clase și profesori:

Profesor coordonator (proba A, proba B): Lungu Ștefania

  • Chira Iemima – XI A premiul I;
  • Ghițe Antonia – X B – premiul II;
  • Șandru Iulia -XI A – premiul II;
  • Drînda Stefania – XIA – premiu special;

Prof coordonator (proba A, proba B): Nicoleta Meseșan

  • Vatca Alexia – X A – premiul I
  • Dalia Pop – XII B – premiul II
  • Morar Alexia – X A – mențiune.

Felicitări tuturor!

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. ISU Cluj a operaționalizat centrul SMURD din Jucu

Publicat

ISU Cluj a inaugurat sâmbătă, 27 aprilie, centrul SMURD din Jucu. Noul punct de lucru face parte din Detașamentului 1 de Pompieri Cluj-Napoca.

Sâmbătă, 27 aprilie 2024, a fost operaționalizat Punctul de Lucru Jucu, parte integrantă a Detașamentului 1 de Pompieri Cluj-Napoca.

Ceremonia de inaugurare a subunității s-a desfășurat la sediul situat pe strada Crizantemelor numărul 1, din localitatea Jucu de Sus, comuna Jucu. La eveniment au luat parte Prim-adjunctul Inspectorului General al IGSU, colonel doctor inginer Constantin Florea, subprefectul județului Cluj, Florentin Burz, primarul Comunei Jucu, Valentin-Dorel Pojar, alături de colonel Gabriel Drînda, împuternicit inspector șef al ISU Cluj.

Acces mai rapid la intervențiile din zonă

Începând de astăzi, salvatorii clujeni vor putea gestiona cu o mai mare ușurință intervențiile în cazul producerii situațiilor de urgență.

Statistica arată că, numai în ultimii 5 ani, pompierii clujeni au intervenit pentru populația din raionul de intervenție alocat acestui Punct de Lucru în nu mai puțin de 2.770 de cazuri.

Totodată, echipajul SMURD, din cadrul Punctului de Lucru operaționalizat astăzi, va fi mai aproape de cei peste 30.000 de locuitori ai comunelor Jucu, Apahida, Bonțida sau Dăbâca, venind în sprijinul echipajelor Serviciului de Ambulanță Județean Cluj.

Clădire construită de la zero

Clădirea a fost construită cu sprijinul autorităților locale și are o suprafață de 334 de metri pătrați. Drept urmare, sunt disponibile două garaje moderne, unul pentru ambulanța SMURD și celălalt, de aproximativ 111 metri pătrați, pentru autospecialele de stingere a incendiilor și descarcerare.

De asemenea, subunitatea este dotată cu săli pentru dezinfecție, sterilizare, respectiv depozite. Personalul beneficiază de grupuri sanitare, vestiare, dormitoare și birouri noi.

„Să aveți parte de cât mai puține situații de urgență!”

„Este un Punct de Lucru modern, felicitări pentru această realizare! Mă aflu la a doua întâlnire din acest an cu pompierii clujeni. Sunt convins că au făcut până acum multe lucruri bune, salvând vieți. Vă doresc să aveți parte de cât mai puține situații de urgență. Totuși, sunt convins că orice solicitare o veți gestiona cu mult profesionalism. Să nu uităm deviza noastră de bază: Plecăm toți, ne întoarcem toți!”, a declarat Colonel doctor inginer Constantin Florea, Prim-adjunct al Inspectorului General al IGSU.

„Începând de astăzi, multe dintre solicitările noastre vor fi gestionate mai ușor. Vom putea interveni atât cu echipaje de stingere a incendiilor și descarcerare, precum și cu o ambulanță SMURD tip B2. Vă asigur de profesionalismul, empatia și disponibilitatea permanentă a colegilor mei, care vor fi pregătiți să facă față oricărei solicitări”, a afirmat Colonel Gabriel Drînda, împuternicit Inspector Șef al ISU Cluj.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax