Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Clujul pentru toţi. Oraşul în timpul şi după COVID-19. Ce e de făcut? Soluţiile specialiştilor

Publicat


Nu numai Clujul, ci şi toată ţara, lumea, de fapt, sunt afectate profund de criza cauzată de coronavirus. Pandemie este departe de a fi trecut. Iar viaţa socială, comunitară trebuie să continue şi-n aceste condiţii. Unii administratori de ţări sau de oraşe au reuşit să facă mai multe pentru comunităţile lor, în situaţia dată. Alţii, mai puţin. Şi pentru că, aşa cum se spune, cămaşa este mai aproape de corp, ne vom axa pe Cluj. De fapt, specialiştii vin cu propunerile lor.

Restructurare comunitară după COVID-19 (idei şi propuneri)

Modul în care administraţia locală şi judeţeană au gestionat criza nu a fost încă analizat (cu toate evenimentele impardonabile ale autorităţilor, autoare ale acţiunilor iresponsabile. De exemplu, “Sparanghelul” de la Aeroport şi “Linguriţa” de la Mitropolie). Deşi s-au făcut câteva remarci ale membrilor CCL Cluj:

  • Pandemia a forțat sistemul sanitar să se reorganizeze pentru situații de criză și să devină inovativ dincolo de imaginația noastră. La Cluj s-a reușit, dar e nevoie de și de mai multă imaginație pentru a crea saloane cu patru paturi în loc de 8. Așa cum erau până acum. Şi să tratăm un număr mai mare de pacienți (cei cu COVID și cei cronici).

Autorităţile locale şi statul promit, dar nu ajută

  • Un proiect start-up coordonat de clujeanul Rareş Racolţean a început producerea unor echipamente şi aparate de protecție împotriva pandemiei. Dar, fără niciun sprijin din partea autorităţilor locale şi centrale. Autorităţi care s-au lăudat că sprijină menţinerea şi relansarea economică. Start up-ul este mai degrabă recunoscut în țări din Uniunea Europeană
  • FARMEC și JOLIDON și-au restructurat tehnologiile, adaptându-le la nevoi de criză, fără ajutorul autorităţilor locale sau guvernamentale, rămase „imune” şi indiferente la astfel de iniţiative ale românilor, dar cu capul la importuri de sute de milioane. FARMEC produce dezinfectanţi cu spectru larg antivirus, iar JOLIDON fabrică măști din cupele de sutiene și combinezoane pentru personal medical.

Şcoala trebuie finanţată, mai ales în vreme de pandemie

  • Administrația municipiului trebuie să adopte măsuri inteligente și inovative pentru un oraș de referință al Transilvaniei. Primarul și consilierii ar trebui să asculte cu mai multă atenție propunerile venite dinspre societatea civilă, documentate de experți, promovate de lideri ai societății civile, de personalități.
  • Școală Online? Posibilă și necesară, dar acest model trebuie finațat, dotat cu tehnologie și cu dascăli care pregătesc copiii și tinerii să gândească cu capul lor și nu să memoreze sau să repete dogme anacronice.

 Presa pe bicicletă

Accesul la presa scrisă este fundamental, deoarece nu toată populaţia are dotarea, compentenţa sau dorinţa necesară de a citi versiunile online existente. Am sugera presei să se gândească la o distribuţie alternativă ambulantă, cu biciclişti proprii sau cu firme de livrare la domiciliu (oferind livrare gratuită contra publicitate gratuită în ziarul respective, de exemplu). Vadul pe stradă s-a redus mult şi va fi în continuare limitat, probabil unii distribuitori tradiţionali nu vor rezista, dacă vor redeschide.

Ceea ce suferă presa scrisă ne arată cât de greu se adaptează administraţia la schimbari. Dar şi multe sectoare economice nu au ştiut să se restructureze pentru a dezvolta activităţi numite « anti-fragile », adică cele care nu doar rezistă, dar şi cele care se dezvoltă în timpul crizei (s-a inventat acest cuvânt deoarece « solid » este doar ceva mai puţin fragil).

Aceasta este întrebarea fundamentală: dacă situaţia sanitară sau economică va fi mai rea sau mai bună pentru activitatea mea?  Sau cel puţin nu mă va afecta?

Restrângerea dreptului la informare şi la libera exprimare

Urmare actualelor politici ale administrației publice locale Cluj prin care se urmărește desființarea chioșcurilor de distribuție / comercializare a presei scrise, chiar și în contextul unei creșteri masive a preferințelor publicului spre presa online, de fapt  asistăm la o practică de desființare a accesului publicului la informare și mai ales la o tentativă de restrângere a dreptului la liberă exprimare, care chiar dacă nu este stopat la momentul inițial al formulării unui punct de vedere, este desființat la momentul distribuției / difuzării publice a acestuia.

Cu totul de neînțeles o asemenea abordare din partea specialiştilor în drept constituțional. Mai ales acum, în prag de alegeri (!?)

SOLICITĂM administrației publice locale Cluj–Napoca să procedeze DE URGENȚĂ / IMEDIAT la stoparea practicilor de desființare a punctelor / chioșcurilor de distribuție a presei din municipiul Cluj–Napoca, mai mult chiar SOLICITĂM să procedeze de îndată la reînființarea punctelor / chioșcurilor de distribuție a presei, după criterii echilibrate.

Proiectul „Clujul pentru toţi”

*Consiliul Civic Local (CCL) Cluj-Napoca şi redacţia www.cluj24.ro au lansat proiectul „Clujul pentru toţi”. Este vorba de un demers civic, fără influenţe  politice. Scopul proiectului esta ca, alături de clujeni, să-i determinăm pe candidaţii la funcţia de primar şi la posturile de consilieri locali să-şi asume proiecte importante pentru oraş. Proiectele sunt propuse de specialişti în domeniile respective, dar şi de populaţie.

*Consiliul Civic Local Cluj-Napoca este o organizaţie civică şi apolitică fondată în 2004 de către Cluburile Lions şi 38 de ONG-uri. În prezent, această iniţiativă civică este susţinută de 50 de ONG-uri.

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ADMINISTRAȚIE

Parking-ul Hasdeu este finalizat, anunță Emil Boc. Când se vor distribui locurile de parcare

Publicat

Parkingul Hasdeu este finalizat, a anunțat primarul Emil Boc, care a mai spus că proiectul va fi dat în administrarea Serviciului Parcări. Ulterior, locurile de parcare vor fi distribuite clujenilor.

„Colegii m-au anunțat că este în procedură de recepție, în februarie vom promova o hotărâre de Consiliu Local”, a declarat Emil Boc, la un post local de radio.

Detalii despre parcare

Construcția este formată din: subsol, 2 niveluri de demisol, parter, 3 etaje supraterane și terasă. Dispune de 320 locuri de parcare și este localizat pe strada Păstorului nr. 67-69. Are și 6 locuri destinate persoanelor cu dizabilități, 10 locuri amenajate pentru mașini electrice, 4 locuri pentru motociclete/mopede iar alte 11 locuri sunt pentru biciclete. Suprafața construită este de 1488,40 metri pătrați.

Karla Fanea

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Primim de la cititori. Ce soluție este avansată pentru parcările din cartierele Clujului

Publicat

De

O clujeancă din Mărăști, cititoare a Cluj24.ro, ne-a transmis o soluție pentru locurile de parcare, cu abonament, din jurul blocurilor.

”Locuiesc de 30 de ani la aceeași adresă (Mărăști, strada Buftea 12), am achiziționat mașina în urmă cu 7 ani, iar 4 ani consecutivi am aplicat pentru un loc de parcare însă, nu am obținut unul. Sugestia mea este ca toți locatarii care au domiciliul la o anumită adresa, să plătească abonamente și fiecare să parcheze în funcție de locurile disponibile”, a transmis clujeanca.

Aceasta consideră că ar fi o idee bună și pentru locatari, având în vedere că toți au aceleași drepturi, și pentru Primărie, în condițiile în care se adună mai mulți bani la bugetul local.

”Cred că mulți oameni care se confruntă cu această problemă ar fi receptivi, având  în vedere că in Europa de Vest se practica și funcționează acest lucru”, a explicat clujeanca.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Un consilier local din Huedin acuză Primăria că risipește bani grei pe mașini de curățat inexistente

Publicat

Consilierul local USR-PLUS Marius Ciota acuză Primăria Huedin că risipește anual 150.000 de lei pentru servicii de curățenie stradală efectuate cu mașini… inexistente.

”Începând cu 24 mai 2018 Primăria Huedin plătește anual 150 000 lei pentru servicii de curățenie stradală (stropit și spălare stradală cu mașini Hako, măturat mecanic străzi, parcări, alei, parcuri cu mașini Hako etc…) În perioada 2018-2020 s-au achitat aproximativ 450 000 lei (100 000 euro) pentru aceste servicii “invizibile”. Cine a observat aceste mașini de stropit, spălat sau curățat? Orice informație sau fotografie ne este de mare ajutor”, precizează Marius Ciota.

La solicitarea Cluj24, primarul Huedinului, Mircea Moroșan, a explicat că acele mașini sunt funcționale, însă în special pe perioada iernii lasă niște dâre inestetice pe trotuare. Drept alternativă curățenia se realizează acum manual, de către aceeași companie.

”Să faci curățenie cu 12.000 de lei lunar într-un oraș nu cred că este mult. După acei oameni trebuie să se plătească și contribuții către stat. Acești consilieri sunt la început de mandat și fac câte 10 reclamații săptămânal. Și toți funcționarii Primăriei trebuie să lucreze pentru ei și reclamațiile lor. Se pare că încă sunt în campanie”, a adăugat primarul Moroșan.

Dâra de mizerie se face pe platourile și străzile pietonale deoarece sunt acoperite cu pavaj pietonal de 4-6 cm, iar mașina Hako, având 4,5 tone, era prea grea pentru un măturat corespunzător.

Administratorul companiei care efectuează serviciile de curățenie în Huedin – Euro New Garden – a precizat că momentan, iarna, acele utilaje se află în proces de mentenanță, urmând să fie reactivate la apropierea primăverii. Între timp, angajații efectuează manual curățenia.

Potrivit lui Pop Lucian Olimpiu, acele mașini nu puteau fi observate pe parcursul zilei prin oraș deoarece erau operate dimineața, la orele 05-06:00.

Unde nu se poate folosi mașina, curățenia se face cu măturoaie sau cu această mașină manuală, care aspiră praful și mizeriile

”Noi trebuie să susținem din acel contract mai mulți angajați, pe care i-am recrutat de la nivel local, și avem costuri precum cele cu combustibilul. Aproximativ 10861 lei încasăm fără TVA, din care dădeam salarii la muncitori 4×2350 lei=9400 plus combustibilul, era un un câștig fabulos, se vede; m-am îmbogățit enorm – vorba vine. Se pare că deranjăm. Oricum nu e bine nici când efectuăm curățenia cu acele mașini deoarece ies cetățenii la geam și reclamă faptul că facem gălăgie prea devreme”, a spus administratorul companiei pentru Cluj24.

Toamna, orele dimineții. Mașina companiei face curățenie pe străzi

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Funcționarii Primăriei clujene, campioni la purtat oamenii pe drumuri și la inventat acte

Publicat

De

Uu clujean a relatat o experiență neplăcută pe care a avut-o cu funcționarii Serviciului de Administrare Cimitire din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, solicitând primarului Emil Boc să le acorde acestora o diplomă ”pentru purtat oamenii pe drumuri și pentru inventat acte”.

Bărbatul s-a prezentat joi dimineață la Serviciul de Administrare Cimitire din incinta Cimitirului Central pentru transcrierea unui loc de veci după decesul soției. Primise acasă, prin poștă, o hârtie de la Primărie, conform căreia trebuia să prezinte actul administrativ primit, o fotografie a locului de veci și actul de identitate.

Stă cuminte la rând și prezintă toate cele cerute, pregătind și banii pentru plata taxelor aferente transcrierii locului de veci.

Dar surpriză, funcționara de la ghișeu – de fapt un gemuleț minuscul- îi cere, în plus, certificatul de moștenitor. Omul avea la el, din fericire, un dosar cu acte, și îi înmânează o copie xerox.

”Trebuie certificatul de moștenitor în original”, sună, sec, răspunsul funcționarei.

”Dar, doamnă, aveam o copie la mine pentru că, din fericire, era în dosar. Unde scrie în hârtia de la dvs că am nevoie de certificat de moștenitor în original?”, întreabă bărbatul.

Ori faci cum zice funcționara..

”Trebuie să vedem certificatul în original, copia xerox nu e bună. Aduceți certificatul în original…”. Funcționarei nu îi pasă, o ține pe a ei. Faci cum zice ea, dacă vrei să-ți rezolvi problema.

Clujeanul, resemnat în fața autorității funcționarului din Primăriei, abia reușește să îngaime: ”Bine, doamnă, revin mâine atunci cu certificatul în original”.

”Reveniți mâine”, a încheiat funcționara, închizând gemulețul de la ghișeu.

Omul pleacă și revine vineri dimineață cu certificatul de moștenitor în original, stă cuminte la rând după care prezintă actele solicitate altei funcționare care era de serviciu.

”Astăzi nu avem program cu publicul, preluăm doar decese. Doar luni”, îi spune aceasta omului bulversat.

”Dar, doamnă, ieri am fost și mi-ați cerut un act în plus care nu figura în hârtia primită de la Primărie, i-am spus colegei dvs că îl aduc vineri, de ce nu mi-a zis că nu e program cu publicul? Purtați lumea pe drumuri, la asta vă pricepeți…”, a spus omul revoltat.

Acesta a declarat pentru Cluj24.ro că se gândește cu groază ce îi vor cere în plus cei de la Cimitire când se va prezenta luni, din nou, la ghișeu pentru rezolvarea unei probleme pentru care este nevoit să facă trei drumuri…

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate