ACTUALITATE
Clujul are regulament pentru adăpostirea animalelor aflate în pericol
Consiliul Județean Cluj a aprobat miercuri Regulamentul pentru asigurarea serviciului public de adăpostire a animalelor aflate în situații de pericol pentru care s-a emis un ordin de plasare în adăpost.
Potrivit reglementărilor legale ordinul de plasare în adăpost se emite de către Inspectoratul de Poliție a Județului Cluj care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, constatând că un animal se află într-o situație de pericol emit, de îndată, un ordin de plasare a acestuia într-un adăpost, pentru o perioadă de 45 de zile.
Ordinul de plasare a animalului în adăpost se pune în executare de îndată de către personalul din cadrul consiliilor județene care asigură serviciile publice, în prezența polițistului care l-a emis.
Consilierul Ionuț Florea, de la USRPLUS Cluj, a propus o întâlnire cu asociațiile de protecție a animalelor din Cluj, iar președintele CJ Cluj, Alin Tișe, a cerut comisiei 7 să se ocupe de organizarea întâlnirii.
”Serviciul va fi, oricum, externalizat”, a spus Tișe.
Cluj24.ro vă prezintă integral textul regulamentului:
Animal în situație critică
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art.1. Prezentul regulament stabilește cadrul juridic și modul în care se organizează și funcționează serviciul public de adăpostire a animalelor aflate în pericol pe raza județului Cluj, pentru care s-a emis un ordin de plasare în adăpost, în conformitate cu reglementările prevăzute în Legea nr. 205/2004 privind protecția animalelor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Art.2. În sensul prezentului regulament, prin animal aflat într-o situație de pericol se înțelege animalul aflat în oricare dintre următoarele situații:
- a) animal care a fost rănit sau schingiuit, abuzat;
- b) animal care a fost implicat în lupte între animale sau cu animale;
- c) animal domestic sau animal sălbatic captiv asupra căruia a fost practicat tirul (orice animal sălbatic captiv este un animal în pericol);
- d) animal folosit pentru dresajul altor animale sau pentru a controla agresivitatea altor animale;
- e) animal domestic expus forțat la temperaturi foarte ridicate ori foarte scăzute;
- f) animal din speciile ecvidee, bovine, ovine și caprine aflat, fără supraveghere, pe căile de circulație publică.
Plasarea în adăpost
CAPITOLUL II
Reguli privind plasarea în adăpost a unui animal aflat în pericol
Art.3. Polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj, care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, constată că un animal se află într-o situație de pericol emit, de îndată, ordin de plasare a animalului în adăpost pentru o perioadă de 45 de zile.
Art.4. Polițiștii constată existența situației de pericol pe baza evaluării situației de fapt și a stării fizice a animalului care rezultă, după caz, din:
- a) constatarea directă și consemnarea celor constatate într-un înscris ori înregistrarea celor constatate cu mijloace tehnice;
- b) declarațiile persoanelor implicate în activitățile desfășurate cu privire la situațiile de pericol prevăzute la art. 2 din prezentul regulament sau ale persoanelor care au asistat la activitățile respective sau au cunoștință despre desfășurarea acestora;
- c) înregistrări video sau audio ori fotografii, indiferent de proveniența acestora;
- d) înscrisuri, inclusiv cele de natura mesajelor sau publicărilor în mediul electronic și/sau de telefonie mobilă;
- e) fișa de observație clinică întocmită de un medic veterinar.
Art.5. Ordinul de plasare a animalului în adăpost cuprinde în mod obligatoriu mențiuni cu privire la:
- a) data, ora și locul unde este emis;
- b) numele, prenumele, calitatea și unitatea de poliție din care face parte polițistul care îl emite;
- c) date care să asigure identificarea deținătorului animalului, dacă acesta este cunoscut;
- d) date care să asigure identificarea animalului pentru care se dispune plasarea în adăpost;
- e) descrierea motivelor de fapt care au determinat dispunerea măsurii și indicarea surselor de informare pe baza cărora a fost evaluată situația de fapt și starea fizică a animalului;
- f) temeiul de drept pentru emiterea acestuia;
- g) data la care încetează aplicarea măsurii de plasare în adăpost a animalului;
- h) dreptul de a contesta ordinul de plasarea a animalului în adăpost, termenul de exercitare a acestui drept și instanța la care se poate depune contestația.
Rolul polițistului
Art.6. Ordinul de plasarea animalului în adăpost se semnează în mod obligatoriu de către polițistul care îl emite și se comunică entității responsabile cu prestarea serviciului de adăpostire a animalelor și deținătorului animalului, dacă acesta este cunoscut.
Art.7. Ordinul de plasare a animalului în adăpost se pune în executare de îndată de către personalul care asigură prestarea serviciilor publice de adăpostire a animalelor ce fac obiect al ordinului de plasare în adăpost, în prezența polițistului care l-a emis.
Art.8. Polițistul consemnează într-un proces-verbal modalitatea de punere în executare a ordinului de plasare a animalului în adăpost, menționând în mod obligatoriu date privind adăpostul în care urmează a fi plasat animalul și mijlocul de transport utilizat.
Art.9. Ordinul de plasare a animalului în adăpost poate fi contestat de deținătorul animalului în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
Când nu se emite ordin de plasare
Art.10. Nu se emite ordin de plasare a animalului în adăpost atunci când se constată că situația de pericol nu a fost generată de către deținătorul animalului, iar acesta declară în scris că va asigura respectarea dispozițiilor art.5 din Legea nr.205/2004, respectiv:
- a) un adăpost corespunzător;
- b) hrană și apă suficiente;
- c) posibilitatea de mișcare suficientă;
- d) îngrijire și atenție;
- e) asistență medicală.
Servicii pentru animal
CAPITOLUL III
Servicii acordate animalului aflat în pericol pentru care s-a emis un ordin de plasare în adăpost
Art.11. Serviciul public de adăpostire a animalelor aflate în pericol pe raza județului Cluj pentru care a fost emis ordin de plasare în adăpost este asigurat de către Consiliul Județean Cluj și funcționează prin încheierea de contracte cu grădini zoologice, centre de reabilitare și/sau îngrijire pentru animalele din fauna sălbatică, cu adăposturi pentru câini fără stăpân sau a altor adăposturi, pensiuni sau menajerii pentru animale domestice, inclusiv cele deținute de organizații neguvernamentale de protecție a animalelor, în condițiile legii.
Art.12. Serviciile acordate animalului plasat în adăpost constau în următoarele:
- capturarea / preluarea / ridicarea, după caz, a animalului aflat în pericol;
- asistența veterinară de urgență, inclusiv intervenția chirurgicală, la nevoie;
- transportul animalului capturat / preluat / ridicat, la adăpost;
- deparazitarea, vaccinarea și controlul bolilor identificate, dacă este cazul, conform legislației sanitar-veterinare;
- cazarea și hrănirea animalului pe perioada adăpostirii acestuia.
Art.13. Consiliul Județean Cluj va deconta toate cheltuielile suportate de către entitățile cu care are încheiate contracte, conform tarifelor stabilite și aprobate, în condițiile legii, pentru fiecare tip de serviciu acordat animalului plasat în adăpost, sens în care vor fi cuprinse sume în buget cu această destinație.
Drepturile proprietarilor
CAPITOLUL IV
Drepturile și obligațiile deținătorului la restituirea animalului plasat în adăpost
Art.14. Deținătorul poate solicita entității care asigură prestarea serviciului de adăpostire restituirea animalului plasat în adăpost, în termen de maxim 30 de zile de la data la care încetează aplicarea măsurii de plasare în adăpost.
Art.15. (1) Deținătorii animalelor plasate în adăpost potrivit art. 2 lit. f) din prezentul regulament, pot solicita restituirea acestora și în perioada de aplicare a măsurii de plasare în adăpost.
(2) Pentru facilitarea solicitării restituirii animalelor plasate în adăpost, în condițiile art. 14 sau ale alin. (1), după caz, autoritatea va notifica de îndată deţinătorii acestora asupra instituirii măsurii adăpostirii animalului deținut, în măsura în care aceștia sunt cunoscuți.
Art.16. Aplicarea măsurii de plasare în adăpost încetează în următoarele situații:
- la data expirării perioadei de 45 de zile prevăzute la art. 3 din prezentul regulament,
- în interiorul acestei perioade: la data pronunțării de către instanța de contencios administrativ a soluției de suspendare sau de anulare a ordinului de plasare a animalului în adăpost și în caz de restituire în perioada de aplicare a măsurii.
Art.17. (1) Deținătorul animalului are obligația de a achita Consiliului Județean Cluj toate cheltuielile efectuate cu acordarea serviciilor animalului aflat în pericol, începând cu capturarea/preluarea/ridicarea acestuia, transportul la adăpost, asistența veterinară de urgență, inclusiv intervenția chirurgicală la nevoie, cu hrănirea, cazarea, deparazitarea, vaccinarea și controlul bolilor diagnosticate.
Recuperarea costurilor
(2) Pentru recuperarea costurilor înregistrate cu asigurarea serviciilor ce fac obiect de reglementare al prezentului Regulament, autoritatea publică județeană va notifica de îndată deținătorul cunoscut al animalului care a beneficiat de acestea, asupra sumei datorate şi cuantificate în concordanță cu tarifele practicate și aprobate/ tip de serviciu, în funcție de cele efectiv asigurate pentru fiecare animal în parte, urmând ca în caz de refuz de plată, sumele să fie recuperate în justiție, în condițiile legii.
Art.18. Animalul plasat în adăpost nu se restituie deținătorului dacă animalul face obiectul unei măsuri asiguratorii sau de confiscare în cadrul procesului penal ori al unei măsuri de confiscare în materie contravențională.
Art.19. Adăpostul care asigură implementarea serviciului de adăpostire a animalelor aflate în pericol pe raza Județului Cluj, are obligativitatea de a demara procedurile de adopție, precum și asigurarea unor condiții optime pentru animalul care este oferit spre adopție.
Animal abandonat
CAPITOLUL V
Dispoziții finale
Art.20. În scopul cunoașterii modalităților de asigurare a serviciilor publice de adăpostire a animalelor ce fac obiect al ordinului de plasare în adăpost, pentru alegerea soluției optime în fiecare caz în parte, Consiliului Județean Cluj publică pe site-ul propriu al instituției, toate informațiile privind datele de contact ale entităților care asigură serviciile respective necesare și ale localităților în care se desfășoară aceste activități.
Art.21. În scopul restituirii către deținători, în condițiile legii, Consiliul Județean Cluj va publica pe site-ul propriu al instituției, toate informațiile privind animalele care fac obiect al ordinelor de plasare în adăpost, în termen de 10 zile de la emiterea acestora.
Art.22. Animalul plasat în adăpost se consideră abandonat dacă deținătorul nu solicită restituirea acestuia în termen de maxim 30 zile de la expirarea măsurii de plasare în adăpost.
Art.23. (1) În cazul menționat la art. 22, Consiliul Județean Cluj va solicita în scris autorităților publice și organizațiilor neguvernamentale care gestionează adăposturi pentru animale domestice să procedeze la preluarea animalului considerat abandonat (în cazul animalelor de companie).
Animale sălbatice și domestice
(2) Animalele de companie considerate abandonate, în condiţiile art.22, pot face obiect al adopţiilor de către persoanele interesate, în baza unei declaraţii angajament pe propria răspundere a doritorului, din care să reiasă că deţine resursele necesare – materiale şi de spaţiu, precum şi condiţiile corespunzătoare de creştere şi adăpostire a animalului în cauză, conform reglementărilor legale in vigoare incidente, dovedite cu orice înscris, respectiv că va face demersurile necesare înregistrării în Registrele de evidenţă corespunzătoare, cu achitarea obligatorie, în prealabil, a costurilor efectuate de autoritate cu animalul până la data adopţiei.
Art.24. În cazul animalelor sălbatice, în funcție de starea de sănătate a animalului, precum și rezultatul expertizei medicului veterinar, animalul poate fi eliberat în habitatul lui natural, în cazul în care starea de sănătate permite, sau, se vor căuta soluții alternative în condițiile în care animalul sălbatic nu poate fi eliberat în habitatul lui natural.
Art.25. În cazul animalelor domestice destinate consumului uman, acestea se vor valorifica în condițiile legii.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Ce puncte de frontieră se ÎNCHID la granițele cu Ungaria și Bulgaria, de la 1 ianuarie 2025
De la 1 ianuarie 2025, după intrarea în Schengen, se vor închide mai multe puncte de frontieră cu Ungaria și Bulgaria. Lista acestora cuprinde peste 30 de nume, arată un proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului de Interne.
Astfel, potrivit MAI, se închid definitiv următoarele puncte de trecere a frontierei de stat a României:
Ce puncte de frontieră se ÎNCHID la granițele cu Ungaria și Bulgaria, de la 1 ianuarie 2025
I. La frontiera româno-ungară:
1. Petea, judeţul Satu Mare – rutier;
2. Carei, judeţul Satu Mare – feroviar;
3. Urziceni, judeţul Satu Mare – rutier;
4. Valea lui Mihai, judeţul Bihor – feroviar şi rutier;
5. Săcuieni, judeţul Bihor – rutier;
6. Episcopia Bihor, judeţul Bihor – feroviar;
7. Borş, judeţul Bihor – rutier;
8. Salonta, judeţul Bihor – rutier şi feroviar;
9. Vărşand, judeţul Arad – rutier;
10. Curtici, judeţul Arad – feroviar;
11. Tudor Vladimirescu, judeţul Arad – rutier RO-LA;
12. Turnu, judeţul Arad – rutier;
13. Nădlac, judeţul Arad – rutier:
14. Nădlac II, judeţul Arad – rutier;
15. Cenad, judeţul Timiş – rutier;
16. Borş II, judeţul Bihor – rutier;
17. Beba Veche, judeţul Timiş – rutier;
II. Lista punctelor de frontieră care se închid de la 1 ianuarie, la granița româno-bulgară:
1. Calafat, judeţul Dolj – rutier, feroviar;
2. Bechet, judeţul Dolj – rutier (bac) şi portuar;
3. Corabia, judeţul Olt – portuar;
4. Turnu Măgurele, judeţul Teleorman – rutier (bac) şi portuar;
5. Zimnicea, judeţul Teleorman – rutier (bac) şi portuar;
6. Giurgiu, judeţul Giurgiu – rutier, feroviar şi portuar;
7. Olteniţa, judeţul Călăraşi – portuar;
8. Călăraşi (Chiciu), judeţul Călăraşi – rutier (bac) şi portuar;
9. Ostrov, judeţul Constanţa – rutier;
10. Lipniţa, judeţul Constanţa – rutier;
11. Dobromir, judeţul Constanţa – rutier;
12. Negru Vodă, judeţul Constanţa – rutier şi feroviar;
13. Vama Veche, judeţul Constanţa – rutier;
14. Giurgiu II, judeţul Giurgiu – rutier (bac).
III. Puncte de trecere a frontierei situate la Marea Neagră şi Dunărea maritimă:
1. Brăila, judeţul Brăila – portuar;
2. Cernavodă, judeţul Constanţa – portuar;
Aberații de România
VIDEO FOTO. Se schiază la Mărișel, în Cluj. Patru pârtii își așteaptă vizitatorii
Vești bune pentru amatorii de ski! Pe pârtiile de la Mărișel, în jud. Cluj, se schiază. La doar 50 km de Cluj-Napoca sunt patru pârtii cu grade diferite de dificultate, instalație telescaun de 4 persoane, două instații de teleschi, instalație nocturnă, parcare amenanjată și iluminată de 500 locuri, zăpadă artificială, precum și o stație de încărcare mașini electrice.
Cu o priveliște deosebită direct către lacul de acumulare Beliș Fântânele, dar și cu un peisaj ce-ți taie respirația către piscurile culmilor munților Apuseni, Pârtiile Mărișel vă așteaptă pregătite de distracție la un ski sau snowboard de calitate.
VIDEO FOTO. Se schiază la Mărișel, în Cluj. Patru pârtii își așteaptă vizitatorii
Pentru a ajunge, există două rute: drumul județean DJ 107P Mărișel (Gilău-Someșul Rece-Mărișel), sau drumul județean DN 1R Beliș-Fântânele(Căpușu Mare-Beliș-Mărișel).
Program:
Miercuri 25 Decembrie—13:00 – 17:00
Joi 26 Decembrie ——–10:00 – 17:00
Vineri 27 Decembrie——10:00 – 17:00
Sambata 28 Decembrie–10:00 – 17:00
Duminica 29 Decembrie–10:00 – 17:00
Luni 30 Decembrie——-10:00 – 17:00
EVENIMENT
Maia Sandu, discuții despre accesul la FINANȚARE pentru sectorul privat cu reprezentanții Băncii Transilvania
Președintele Moldovei, Maia Sandu, a avut o întrevedere cu Ömer Tetik, director general al Băncii Transilvania, și Bogdan Pleșuvescu, Director General Adjunct Legal și fost director general al Victoriabank. Banca Transilvania, cel mai mare grup bancar din România, deține pachetul majoritar de acțiuni al Victoriabank, a doua cea mai mare bancă din Republica Moldova.
În cadrul discuțiilor, Maia Sandu a subliniat importanța Victoriabank în sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii prin oferirea accesului la finanțare, un factor esențial pentru creșterea acestora și pentru crearea de locuri de muncă sigure și bine plătite.
Maia Sandu, discuții despre accesul la FINANȚARE pentru sectorul privat cu reprezentanții Băncii Transilvania
Totodată, șefa statului a reafirmat angajamentul guvernării de a îmbunătăți climatul investițional și de a avansa reformele în justiție, necesare pentru garantarea unui mediu economic stabil și previzibil.
Un accident rutier a avut loc, miercuri, pe drumul Sf. Ion din Cluj-Napoca. O mașină a ieșit de pe carosabil și a ajuns într-un pârâu.
Din primele informații, nimeni nu a fost rănit. În urma evenimentului s-a rupt un indicator rutier.