ACTUALITATE
Clujenii vor să fie eliminate două stații de metrou din Centru. Primăria discută cererea cu proiectanții
Ionel Oprea, șeful de proiect de la metroul clujean, a avertizat autoritățile locale, în cadrul unei dezbateri publice desfășurate vineri, că orice modificare adusă planului avansat din partea specialiștilor înseamnă costuri suplimentare și o durată mai mare de implementare, mai ales având în vedere că deja s-au obținut multe dintre avizele necesare. Cu toate acestea, Primăria Cluj-Napoca ia în calcul să anuleze două stații de metrou din Centru, la solicitarea unor clujeni. Stațiile contestate poartă denumirile de ”Florilor” și ”Sportului”.
Deja termenele de realizare a metroului au depășit cu câțiva ani primele promisiuni avansate de către primarul Emil Boc, de la 2026 – pentru tot proiectul, la 8 ani. La asta se adaugă și faptul că prin PNRR s-au alocat bani doar pentru 9 stații din cele 19 propuse, și doar 300 de milioane de euro din cele 800 de milioane necesare primului segment.
Mai mulți clujeni care dețin case pe cea mai demolată stradă de pe traseul metroului (Moților), și-au exprimat nemulțumirea legată de modul în care au fost gândite stațiile din zona centrală a municipiului.
Încă din această vară, Cluj24 a discutat cu proprietarii de pe Calea Moților, puși să își părăsească locuințele unde au trăit o viață. Nu a fost unul care să fie de acord cu planul metroului, mai degrabă au susținut că orașul are nevoie de drumuri bune și de centură.
Pe acest tronson central al metroului vor fi demolate clădiri și pentru realizarea infrastructurii conexe, nu doar pentru stații – respectiv evacuări de urgență și interstații.
Pe Calea Moților nr. 40 va fi realizată o interstație cu centrală de ventilație și evacuare de urgență. Între stațiile care au distanțe mai mari de 700 de metri trebuie să fie asigurate aceste elemente. Și la Calea Moților nr. 5 mai este amplasată o asemenea interstație.
Familia Haiduc a cerut Primăriei să reanalizeze poziția acestor interstații pentru că ar exista alte suficiente variante, pe lângă exproprierea unei construcții din Centru întinsă pe o suprafață de 700 de metri pătrați:
”Am făcut eforturi pentru a investi în acest oraș, am cumpărat de la 5 proprietari diferiți și nu ni s-ar părea corect să fim limitați în dezvoltare. Vorbim despre un oraș denumit Coroana Ardealului, nu putem hașura pur și simplu suprafețe de o mie de metri pătrați, dintr-o zonă specială, din pix. Mai mult, nu știu care este poziția Comisiei Zonale de Monumente, pentru că Primăria s-a dezvinovățit pentru tot felul de construcții de care nu este mândră, afirmând că s-a primit aviz de la Comisia Națională. Cred totuși că în imediata proximitate există suficiente parcele mai puțin importante, la cost mult mai mic, și ar fi de luat în calcul mai degrabă decât o parcelă de 700 de metri pătrați, pe colț”.
Și locatarii de pe Calea Moților 63, au cerut ca stațiile Sportului și Florilor să fie eliminate și să fie cuplate într-una singură. S-a propus astfel o stație la o distanță de mijloc, pe Moților 113, la intersecția cu strada Clinicilor. Aici, la numerele 86-88, sunt două clădiri nelocuite, iar peste drum proprietar este Primăria Cluj-Napoca.
Clujenii au argumentat că astfel vor fi deservite în continuare zona sportivă, Hașdeul și clinicile medicale, iar impactul asupra mediului va fi redus.
Proiectanții au răspuns că în această variantă va exista o distanță prea mare între stații, care va face metroul neatractiv. Magistrala de metrou din București cu interstație de peste 1 km jumătate a fost realizată în anii 80, iar aici a fost necesară ulterior suplimentarea de mijloace de transport în comun pentru că nu mai este interesantă pentru pasageri.
Mai mult, o stație amplasată pe Moților 113 ar fi poziționată în curbă, iar normativele de proiectare nu permit acest lucru.
Primăria Cluj-Napoca a propus proiectanților să mai ia încă o dată în calcul aceste propuneri și să le discute la o nouă ședință.
Proprietarii de imobile de pe Calea Moților, care vor fi demolate, au termen până la începutul anului 2023 să se mute.
Stațiile Florilor și Sportului sunt cuprinse în primul segment al metroului clujean, care trebuie să fie realizat până în anul 2026.
Citește și:
FOTO/ Metroul de la Cluj, pas cu pas. Unde vor fi localizate stațiile
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






