Connect with us

Aberații de România

Casa de Cultură a Studenţilor Cluj ameninţă cu judecata. „Personalitatea Maestrului Dumitru Fărcaș, într-un scandal mediatic”

Publicat


dumitru farcas 1 prima horz

Am primit din partea Casei de Cultură a Studenţilor din Cluj-Napoca şi a Ansamblului studenţesc Mărţişorul un drept la replică.

Articolul incriminat:

Dumitru Fărcaş se răsuceşte în mormânt. A păstorit Ansamblul „Mărţişorul”, dar a primit 3 minute din 300. Reacţia fiicei sale

DREPTUL LA REPLICĂ:

„Solicităm publicației cluj24.ro dreptul la replică ca urmare a publicării articolului „Dumitru Fărcaş se răsuceşte în mormânt. A păstorit Ansamblul „Mărţişorul”, dar a primit 3 minute din 300. Reacţia fiicei sale”, în data de 22 noiembrie, autor Marius Avram.

„Articolul lezează imaginea instituției Casa de Cultură a Studenților „Dumitru Fărcaș” și Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul”, prin diseminarea de informații false, tendențioase.
Articolul a fost publicat fără respectarea principiilor deontologice și anume principiul respectării opiniei celeilalte părți, nesolicitându-se părerea reprezentanților instituției Casa de Cultură a Studenților „Dumitru Fărcaș” și a reprezentanților Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul”.

În cazul în care nu vom primi spațiu de publicare a acestui material ca drept la replică la articolul amintit mai sus, ne vom exercita dreptul de consulta un avocat și a ne adresa prin intermediul acestuia instanței de judecată.

Referitor la articolul apărut în publicația online cluj24.ro, prin care doamna Andreea Fărcaș își exprimă nemulțumirea cu privire la recent încheiata Aniversare a Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul” al Casei de Cultură a Studenților „Dumitru Fărcaș”, dorim să prezentăm în cele ce urmează punctul de vedere al instituției Casa de Cultură a Studenților „Dumitru Fărcaș” și al Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul”.

În primul rând, ne exprimăm regretul că personalitatea Maestrului Dumitru Fărcaș a fost menționată într-un context de scandal mediatic și memoria acestuia folosită pentru a arunca cu noroi într-o instituție de cultură și un ansamblul folcloric renumit, care a adus cinste țării, peste hotare, ani la rând, alături de îndrăgitul Maestru Dumitru Fărcaș. Generații întregi de mărțișoreni l-au iubit și generații întregi îl iubesc. Instituția noastră îi poartă numele începând cu anul 2019, ca semn de respect și onoare pentru ceea ce a făcut Dumitru Fărcaș într-o viață, o viață întreagă dedicată valorilor neamului românesc, a promovării cântecelor și frumosului nostru port popular pe toate continentele acestei planete. Și cine nu îi poate iubi și cinsti memoria, care străbate timpul și inimile oricărui român?! Instituția Casa de Cultură a Studenților „Dumitru Fărcaș” va fi mereu recunoscătoare aportului incomensurabil pe care Maestrul l-a avut în dezvoltarea și promovarea Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul”.

Din iubire și respect pentru memoria Maestrului Dumitru Fărcaș, mărțișorenii săi dragi nu l-au uitat și au fost aproape de el și de ceea ce a reprezentat el în inimile lor, la evenimente dedicate cinstirii memoriei sale. Casa de Cultură a Studenților „Dumitru Fărcaș” și Ansamblul Folcloric Studențesc „Mărțișorul” au participat la Festivalul „Taragotul de Aur”, la toate edițiile, inclusiv la cea de anul acesta, spre cinstirea memoriei Maestrului. Cu ocazia zilei de naștere, de comemorare a morții sale sau a zilei Sfântul Dumitru, instituția aduce personalitatea celui care a fost Dumitru Fărcaș în atenția publică. Momentul dezvelirii bustului Maestrului Dumitru Fărcaș, la Groși, localitatea natală a artistului, s-a bucurat de asemenea, de prezența mărțișorenilor, dansatori și orchestra. Toate evenimentele importante susținute în spațiul public după moartea Maestrului au fost onorate de prezența reprezentanților instituției Casa de Cultură a Studenților „Dumitru Fărcaș” și Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul”.

Menționăm că sediul Fundației „Dumitru Fărcaș” se află în incinta clădirii Casei de Cultură a Studenților „Dumitru Fărcaș”, din dorința de a sprijini această Fundație și din respect și prețuire față de memoria Maestrului.

La ediția de anul acesta a Festivalului „Dumitru Fărcaș”, deschiderea evenimentului a avut loc aici, la Casa de Cultură a Studenților „Dumitru Fărcaș”. Totodată, cu această ocazie a fost organizat un vernisaj al unei expoziții cu fotografii ale Maestrului Dumitru Fărcaș și ale Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul”. Cheltuielile prilejuite de organizarea vernisajului și masă au fost suportate de instituția Casa de Cultură a Studenților „Dumitru Fărcaș”.

Ansamblul Folcloric Studențesc „Mărțișorul” a fost fondat în anul 1957, de domnul Laurențiu Hodorog, primul director al Casei de Cultură a Studenților. Maestrul Dumitru Fărcaș s-a alăturat Ansamblului la în anul 1962. Aniversarea de 65 de ani a fost un eveniment de bucurie, dedicat generațiilor de mărțișoreni, în care un loc de cinste l-au avut înaintașii care nu mai sunt printre noi: domnul Laurențiu Hodorog, Maestrul Dumitru Fărcaș și membrii ai Ansamblului care acum ne privesc din Ceruri. Cinste lor și veșnica lor pomenire! Le mulțumim și pe această cale pentru ceea ce au făcut pentru ca acest ansamblu să dăinuie și să se afirme pe toate scenele lumii!

Materialul video proiectat în cadrul Aniversării a fost două sferturi din timp despre Maestrul Dumitru Fărcaș, prin urmare informația menționată în articol nu este veridică și putem proba acest lucru.

Este extrem de trist că se propagă în spațiul public asemenea neadevăruri.
Doamna Andreea Fărcaș a participat la două repetiții ale Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul” și a fost încântată de cum s-au desfășurat acestea. La socializarea care a urmat spectacolului aniversar, doamna Andreea Fărcaș a participat împreună cu mărțișorenii și cu oamenii dragi din Orchestra „Mărțișorul”, care i-au fost alături Maestrului 45 de ani… Nemulțumirile venite la două zile după încheierea evenimentului, prin intermediul acestui articol care nu respectă principiile deontologice de a consulta părerea organizatorilor evenimentului, ne uimesc și ne lasă fără cuvinte.

Doamna Andreea Fărcaș a urcat pe scenă la Aniversarea de 65 de ani a „Mărțișorului” și a avut un discurs frumos și onorant. I-am comunicat înainte toți pașii pentru ca acest eveniment să fie memorabil, în cel mai frumos sens cu putință, iar dumneaei a fost de acord. Majoritatea artiștilor prezenți la eveniment au menționat numele regretatului Maestru Dumitru Fărcaș. Pe tot parcursul desfășurării evenimentului, doamna Andreea Fărcaș a fost consultată și i s-a cerut părerea și dânsa a avut artiștii săi invitați să participe la Aniversare. Considerăm că am făcut tot posibilul ca dânsa să aibă un cuvânt important de spus și să își aducă aportul la Aniversarea de 65 de ani a Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul” al Casei de Cultură a Studenților „Dumitru Fărcaș”.

Menționăm ferm că Aniversarea de 65 de ani a Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul” a reprezentat cu precădere un eveniment dedicat Ansamblului, după cum reiese și din denumirea evenimentului. Ansamblul Folcloric Studențesc „Mărțișorul” a fost fondat în 1957, de către Laurențiu Hodorog.

Aniversarea nu s-a dorit a fi un eveniment comemorativ, deși li s-a arătat respectul cuvenit înaintașilor și celor care au pus umărul la existența atât de lungă și fructuoasă a Ansamblului, care acum nu mai sunt printre noi, însă accentul nu a fost pus pe personalitățile acestora.

Noi suntem convinși că Maestrul Dumitru Fărcaș ar zâmbi, de acolo de sus și s-ar bucura că mărțișorenii lui de suflet îi duc mai departe strădania. Și le-ar ura cu dragă inimă un călduros „La mulți ani!”.

La un asemenea moment aniversar, bucuria, respectul, bunul simț, dedicația, munca depusă sunt valori care se disting clar dincolo de interesele personale, prin care anumite persoane să aibă întâietate pe scenă, să li se dea o mai mare importanță în spațiul public sau să câștige mai mult capital de imagine.

Publicul, cel mai sincer, onest și apropiat prieten al artiștilor, nu le va aplauda. Publicul știe care este adevărul și acest lucru s-a văzut prin ropotele de aplauze.
Le mulțumim, pe această cale, tuturor celor care au fost alături de noi la acest frumos ceas aniversar și ne dorim câți mai mulți ani prolifici și plini de succes Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul”! Mulțumiri calde și veșnică cinste înaintașilor care și-au adus contribuția la inaugurarea și dezvoltarea Ansamblului Folcloric Studențesc „Mărțișorul”! „Apa trece, dar pietrele rămân!” sunt cuvinte pline de înțelepciunea poporului român, care vorbesc de la sine și pe care le găsim cele mai potrivite pentru a ne exprima, scurt și la obiect, punctul de vedere cu privire la viitorul unor astfel de intervenții rău intenționate, tendențioase, care nu fac cinste celor ce caută sămânță de scandal și nu țin cont de regulile bunei cuviințe”.

Casa de Cultură a Studenţilor

Ansamblul studenţesc Mărţişorul



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Prins circulând viteza de 235 de km/h, pe autostradă de la Câmpia Turzii la Nădășelu. 7 șoferi au ajuns pietoni în câteva ore

Publicat

De

Șoferi amendați pe Autostrada TRansilvania

Un șofer a fost prins ciurculând pe A3, pe tronsonul Câmpia Turzii – Nădășelu cu viteza de 235 de kilometri pe oră.

Nu a fost singurul șofer care a apăsat pedala de accelerație, dar a avut cea mai mare viteză înregistrată de polițiștii clujeni, care au scos sâmbătă raderele pe Autostrada Transilvania.

Prins circulând viteza de 235 de km/h, pe autostradă de la Câmpia Turzii la Nădășelu. 7 șoferi au ajuns pietoni în câteva ore

Ieri, 13 aprilie a.c., Polițiștii din cadrul Biroului Poliție Autostradă A3 Turda-Borș au acționat, sâmbătă, în sistem cascadă cu scopul de a reduce numărul de evenimente rutiere și de a impune respectarea limitelor legale de viteză.

Astfel, în intervalul orar 11.00-17.30, pe tronsonul A3 Câmpia Turzii – Nădășelu polițiștii au constatat și aplicat 25 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de peste 18.000 de lei.

Un conducător auto de 26 de ani a fost depistat rulând cu viteza de 235 de kilometri pe oră, fiind sancționat cu amendă în valoare de 3.300 de lei și suspendarea dreptului de a conduce autovehicule pentru o perioadă de 120 de zile.

Al doile în „top”, un șofer care rula cu aproape 200 de kilometri pe oră

În total, 7 conducători auto au rămas pentru o perioadă pietoni, pentru depășirea limitei legale de viteză fiindu-le suspendat dreptul de a conduce autovehicule.

Pottivit polițiștilor clujeni, un alt șofer, în vârstă de 58 de ani, a fost înregistrat cu aparatul radar rulând cu viteza de 197 de kilometri pe oră.

Și acesta a fost sancționat cu amendă în valoare de 1.485 de lei, iar că măsură complementară i-a fost suspendat dreptul de a conduce 90 de zile.

Alți 5 conducători auto au fost depistați cu viteze de 185, 183, respectiv 181 de kilometri pe oră.

Și aceștia au fost sancționați cu amenzi în valoare de 1.485 de lei și reținerea permisului de conducere pentru 90 de zile.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. ”Olimpiada prăjiturilor” la Cluj-Napoca. Ce bunătăți au pregătit viitorii cofetari în fața juriului

Publicat

cofetari

Bakery School România, singura școală în sistem dual din România dedicată industriei de brutărie, patiserie și ciocolaterie, a găzduit sâmbătă, la Cluj-Napoca, ”Olimpiada prăjiturilor”, la care s-au întrecut elevi, viitori brutari și cofetari.

Fiecare reprezentant de la cele 2 categorii: cofetari-patiseri și brutari, care a ocupat locul 1, va participa la Olimpiada Internațională de Meserii WorldSkills Lyon 2024.

La concurs de ziua lui

Pe langa starile de panica, agitatie si teamă care i-au incercat pe participantii la ”Olimpiada prăjiturilor”, pentru unul din ei aceasta zi are o insemnatate aparte, fiind ziua lui de nastere.

În mijlocul agitației și provocărilor, Cătălin Nancu, venit tocmai de la Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau” din Brănești, Ilfov, a participat la competiție tocmai de ziua lui.

Alegerea sa culinară a fost una cu insemnatate, și anume tartele despre primăvară: 6 tarte cu fructe de pădure, 6 tarte cu lămâie și 6 tarte cu caramel și banane.

„M-am gândit prima dată la tarta cu lămâie că este o prăjitură răcoritoare de vară, după ce o cumperi te răcorește, iar cea cu fructe de pădure am ales-o pentru că toată lumea mănâncă aceste fructe. Eu cel puțin sunt un adept. Cea cu caramel a fost ideea domnului Horia Vârlan și sper că mi-a ieșit și l-am făcut mândru.

Am fost foarte relaxat din cauza doamnei profesoare, a directoarei și dirigintei pentru că mi-au spus așa: <<Câștigi, nu câștigi, tu ai participat, alții stau în pat, dar tu ai plecat 6 ore pe drum să înveți unele experiențe>>. Sunt foarte mândru de ce am realizat astăzi”, a mărturist Cătălin pentru Cluj24.

Rețetele pregătite

cofetari

A venit randul brutarilor, care erau, de asemenea, foarte emotionati inainte sa auda cuvantul start. O concurenta a marturisit faptul ca nu are emotii, ci din contră.

”Sunt foarte linistita, doar ca exista totusi o nesiguranta in ceea ce priveste decursul competitiei. Deja am retetele stabilite, voi pregati  brânzoaice, rulouri cu scortisoara”, a spus aceasta.

O alta competitoare a precizat ca nu o incearca vreo emotie deoarece acasă, la Turda, are un business mic și în fiecare zi face preparate noi pe care le-a încercat și acasă.

”Chiar nu am emoții. Am venit pentru o experiență, sa cunosc oameni noi. Pasiunea pentru gatit nu este moștenită, ci în urmă cu 3 ani am descoperit-o în pandemie când nu puteam ieși afară din casă și am început eu să-mi pregatesc eu singura și am inteles că chiar am talent”, a precizat turdeanca.

Asteptarile juriului

cofetari

Ca de fiecare data, fiecare membru al juriului are asteptari de la competitori . Curatenia pe banc pe durata propei, tehnica folosita, grija fata de materia prima, pe langa gust si aspect, au fost principalele cerinte la care juriul a fost extrem de atent.

,Suntem la partea de jurizare a produselor de panificație, partea de brutărie. Am avut și am deosebita plăcere de a fi aici alături de elevii selecționați.  Am înțeles că este o competiție națională, au fost selectați cei mai buni dintre cei buni. Asa ca astazi vom vota cei 8 concurenți care pregătesc  fiecare preparate individuale.

Ii vom juriza atât din punct de vedere al igienei, a modului de organizare la modul în care lucrează precum și pentru respectarea parametrilor de lucruri și de timp, iar la final, bineînțeles, calitatea produsului finit va fi cel care va fi cireașa de pe tort, care va face diferența intre toate produsele pe care le selectăm.

Ma bucur că cei de la Puratos au avut această inițiativă deosebită de a face o școală, de fapt este o școală de panificație patiserie și cofetărie și că acești copii au șansa de a învăța dincolo de practică, teorie pentru că învățăm mult din cărți, dar în momentul când ne apucăm să lucrăm e totul diferit”, a declarat Maria, membra a juriului care a degustat produsele de brutarie.

Patiseria este pe mâini bune

Pe partea de cofetarie așteptările juratilor la ”Olimpiada prăjiturilor” pare ca au fost intrecute.

”Sunt plăcut impresionată de tehnicile pe care le au, modalitatea în care lucrează, cât și înțelegerea lor asupra produselor pe care le au de realizat.

Deci eu zic că suntem pe drumul cel mai și am impresia că va fi o competiție  dificilă, cel puțin pentru noi ca și jurați să să punctăm din punct de vedere abilități mi se pare că sunt cu toții foarte aproape și pe drumul cel bun, deci avem o echipă bună. Patiseria e pe maini bune”, a declarat un membru al juriului .

Juriul și clasamentul

În domeniul cofetărie – patiserie jurizarea a fost realizată de Laura Stan –  doctor inginer în cercetare și analizasenzorială a alimentelor si controlul produselor, Andra Pavel – cofetar coordonator al cofetariei Nadiniere,  Ioana Romanesc – fondator Cupcake Philosophy, Irina Gavrilă – coordinator masterclass Tehno G, Flavian Dobre – Master Pastry Chef, campion mondial, european si olimpic.

În urma desfășurării concursului, podiumul, la categoria patisserie, a fost ocupat de elevi din Dâmbovița și Cluj

Locul I: Matei Natalia Irina, de la Colegiul Tehnic „Raluca Ripan” Cluj-Napoca, profesor coordonator Rotar Adriana Reghina

Locul II: Dumitrache Andreea Ionela, de la Liceul Tehnologic „Marin Grigore Năstase” Tărtășești, profesor coordonator Oșan Cristina

Locul III: Burlan Daniela Georgiana, de la Liceul Tehnologic „Marin Grigore Năstase” Tărtășești, profesor coordonator Oșan Cristina

La categoria brutărie, cei care au decis câștigatorul au fost:

– Ion Daniel, brutar artizan, fondator Brutăria Casa del Pan;

– Raluca Chisbora, maestru brutar Brutăria Dorbob;

– Irina Gavrilă, coordinator masterclass Tehno G;

– Marius Șandor, inginer tehnolog La Casa

În final, dupa ce a fost facuta jurizarea si s-au stabilit castigatorii, sustinatorii participatilor au avut ocazia sa deguste tartele.

Concurs național școlar

Bakery School România, singura școală în sistem dual din România dedicată industriei de brutărie, patiserie și ciocolaterie, a fost înființată de Puratos România și Fundația WorldSkills România.

Competiția WorldSkills, organizată în parteneriat cu Bakery School România, Liceul Tehnologic ,,Marin Grigore Năstase” Tărtășești, județul Dâmbovița, Colegiul Tehnic “Raluca Ripan” Cluj-Napoca și găzduită de Centrul de Inovație Puratos Cluj, este înregistrată în Calendarul Concursurilor Naționale Școlare 2023-2024, nr. 24750/29.01.2024.

Andreea Ungur

Citește mai departe

CULTURA

VIDEO FOTO. Noi, cei din linia a doua. Jakab Melinda (coregraf): Nu lucrezi doar cu corpuri fizice, lucrezi și cu EMOȚII

Publicat

jakab melinda

„Lacul Lebedelor”… Sau poate „Giselle”… Ori poate preferați ceva contemp. Renumita coregrafă americană Martha Graham spunea: „Dansul este limbajul ascuns al sufletului”. Dansatorul este cel care-și deschide sufletul în fața celor care-l admiră. A fi coregraf înseamnă a alcătui o poveste pe sufletul tău din sufletele celor pe care-i strunești.

Jakab Melinda a început dansul, mai exact baletul, de la vârsta de 4 ani. Bunica ei și-a dorit să fie balerină și pentru că în acea vreme era destul de dificil, a încercat să-i insufle nepoatei dragostea pentru această artă. „Nu pot să spun c-a fost o pasiune de la început. Ne-a luat bunica de o aripă, și pe mine și pe verișoara mea și ne-a dus la un club de dans în Cluj, la doamna Dombi… Am fost un copil foarte energic. Bunica mă înfășura noaptea într-o pătură, ca să nu dau din picioare și să mă dezvelesc”, spune Melinda.

jakab melinda

VIDEO FOTO. Noi, cei din linia a doua. Jakab Melinda (coregraf): Nu lucrezi doar cu corpuri fizice, lucrezi și cu EMOȚII

Până în clasa a III-a a fost la Liceul „Bathory”, de mate-fizică, după care, din clasa a IV-a, a intrat prin concurs la Liceul de Coregrafie din Cluj. „A fost o perioadă foarte grea. Fiind unguroaică, în primul an a trebuit să-mi dezvolt abilitățile lingvistice în română, deoarece în română se preda. Am fost în clasă la doamna Zoe Nichita, o profesoară foarte severă. Îmi era frică de ea. S-ar putea spune c-am trecut prin liceu cu frică… cu frică și cu lupta cu corpul meu, pentru că niciodată nu m-am simțit destul de potrivită și bună pentru dans. Eram nemulțumită de cum arătam. Am compensat, însă, prin ambiție și prin tehnică. Mi-am terorizat corpul… Sper că nu s-a supărat pe mine”, recunoaște, zâmbind,  Melinda.

Din clasa a X-a i s-au schimbat percepțiile despre meseria pe care și-o alesese, pentru că baletul era o meserie. „Atunci am luat contact cu spectacolele. Opera Maghiară căuta balerini și uite-așa am ajuns eu acolo. Și-acum țin minte mirosul specific al sălii. Îl ador… Frica a început să dispară. Mi-am dat seama că meseria mea e spectacolul, nu doar orele de repetiții.

YouTube video

S-a angajat la Opera Maghiară în 1989. A avut de unde fura meserie, pentru că erau foarte mulți maeștri în corpul de balet. „Maestrul Valkay Francisc a fost mentorul meu,  a fost cel care mi-a arătat că în mine se află mult mai mult decât credeam eu. Cu el am început limbajul modern, mult mai liber, mult mai pe emoție, fără constrângerile și rigorile clasice cu care am crescut eu. El m-a făcut solistă”, spune Melinda.

Melinda preferă dansul modern. „El m-a definit. Dar nu pot ignora nici dansul clasic, pentru că el m-a format. El a pus bazele a ceea ce înseamnă muncă, disciplină și autocontrol”.

Cum trebuie să fie un coregraf?

„În primul rând trebuie să aibă o putere de creație mereu trează, să nu se plafoneze. Eu am început prin a fi all in one… Eram și dansator, și coregraf, și regizor. Trebuie să fie un dansator bun dar și un creator excelent. Musai să aibă și mult curaj. Trebuie să fii un pedagog bun, un psiholog bun, pentru că tu nu lucrezi doar corpuri fizice, lucrezi și cu emoții, cu energii. Să aibă ureche muzicală și ritmul în sânge. În 1999 am avut curajul de a mă face coregraf. Atunci am făcut pasul decisiv spre ceea ce-mi doream cu adevărat”, spune Melinda.

În 1999 a început și facultatea la „Gheorghe Dima”. După 5 ani plus masterul a fost prima promoție a secției de balet. „După primul an am zis că nu-i de mine. Simțeam că nu se lipește nimic, nu puteam să-nvăț. Am vrut să abandonez. M-am dus în prima vacanță de vară în Germania la un târg unde am descoperit o lume a dansului contemporan care m-a convins că n-am greșit când am ales facultatea. Am început să merg la workshop-uri în străinătate, să studiez cu fel de fel de maeștri ai dansului contemporan. M-au ajutat foarte mult”, mărturisește Melinda.

„Mi-am chemat la spectacol toate prietenele, toți vecinii”

Când a încercat să predea dansul contemporan colegilor, i s-a spus că „nenorocește” corpurile. Acest stil era în fază germinală la noi, în timp ce în occident avea deja 50-60 de ani. „Am început să predau la liceu metodele mele și astfel am crescut o generație pentru care dansul contemporan nu mai era o necunoscută și cu ei am ajuns să lucrez la operă”, mai spune Melinda.

Corpul de balet al Operei Maghiare are acum 16 fete și 8 băieți. „E subdimensionat. Au în repertoriu, opere, operete, figurație, musical-uri, spectacole de dans, vodevil… Sunt foarte prinși”, spune Melinda.

Primul spectacol în care a jucat a fost „Fântâna din Bahcisarai” de Boris Asafiev. „Eram în clasa a X-a și jucam o cadână. Mi-am chemat la spectacol toate prietenele, toți vecinii… Am intrat în scenă, aveam un voal de mătase, eram în poante, am făcut un pas și-am căzut în nas. Ăsta a fost debutul meu”, râde Melinda.

Cel mai dificil spectacol la care i-a făcut coregrafia a fost „Mandarinul miraculos” pe muzica lui Bartók Béla. „A fost un spectacol foarte greu, și emoțional, și în dinamică. Eram într-o formă fizică extraordinară. Știam coregrafia tuturor personajelor și aveam la un moment dat senzația că mă multiplic, că sunt în toate corpurile existente. Totul era în capul meu ca într-un computer”, mai spune Melinda.

Melinda are și elevi care-i duc munca mai departe. „Viorica Bogoi a fost crescută de mine, a fost muza mea care mă inspira în alegerea coregrafiei potrivite”, mărturisește ea.

„La un moment dat îmi sar ghemotoacele de vată din sutien și se împrăștie pe scenă”

Dansul poate fi o meserie periculoasă uneori. „Am fost scăpată în cap nu o dată. Se mai întâmplă dar, slavă Domnului, nu mi-am rupt nimic și n-am rămas cu sechele”, râde Melinda.

„Mentorița mea a fost doamna Gabi Rusu Pop. M-a luat sub aripa ei într-un mod educativ. Era umbra mea. La un moment dat m-a distribuit în Baiadera de Serghei Hudekov. Aveam rolul unei umbre. A fost prima mea ieșire ca solistă, în 1989. Personajul trebuia să aibă niște forme rubensiene, apetisante. Cum eu eram slăbuță, Gabi mi-a propus să port un sutien cu o cupă care nu-mi era comodă. Așa că m-am apucat să-mi îndes în ea ghemotoace de vată. Încep eu să dansez și la un moment dat îmi sar ghemotoacele de vată din sutien și se împrăștie pe scenă. Colegii mei râdeau în culise, eu nu știam cum să ies din situația jenantă dar în același timp haioasă”, își amintește, zâmbind, Melinda.

Melinda a mai avut o apariție scenică mai nonconformistă. „Aveam rolul unei păpuși care ieșea din fosa sufleurului. Piesa se numea Copilul și vrăjile, pe muzica lui Maurice Ravel, în regia lui Tompa Gabor. Cântăreața care juca rolul s-a îmbolnăvit și regizorul m-a pus pe mine în locul ei. Eu nu știu cânta așa că cineva cânta din fosa orchestrei iar eu făceam playback”, râde ea.

Melinda lucrează acum la coregrafia spectacolului „Jesus Christ Superstar” și la „Spărgătorul de nuci”, într-o manieră originală.

„Dansul face parte din sufletul meu. Mă bucur de el, îi face pe oameni fericiți și mă face și pe mine fericit”, spunea John Travolta. Acum înțeleg de ce zâmbește tot timpul Jakab Melinda…

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Emil Boc a alergat la Maratonul Internațional de la Cluj-Napoca. A scos un timp mai bun ca anul trecut

Publicat

De

Primarul Emil Boc a alergat, sâmbătă, la Maratonul Internațional Wizz Air de la Cluj-Napca. Nu este primar dată cănd primarul orașului ia startul la acest maraton.

Mii de oameni au participat la Maratonul Internațional Wizz Air, care a devenit deja o tradiție la Cluj-Napoca.

Emil Boc a alergat la Maratonul Internațional de la Cluj-Napoca. A scos un timp mai bun ca anul trecut

Emil Boc s-a înscris la cursa de cros de 4 kilometri, la care au participat peste 1.100 de peroane. El a scor un timp de 22,48 minute, mai bun decât cel de anul trecut.

 

Primarul face sport de mulți ani și este un mare susținător al mișcării în aer liber. De câte ori are ocazia, el îi invită și pe clujeni să facă mișcare și să ducă un trai sănătos.

Conform clasamentului final, Emil Boc s-a clasat pe locul 134 la Crosul de 4 km la masculin, și pe 4 la categoria de vârstă 55-64 de ani.

Anul acesta, la Maratonul Wizz Air s-au înscris peste 5.000 de alergători din 28 de țări.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax