Connect with us

ECONOMIE

BUSINESS DE CLUJ/ Carmangeria Moldovan, dintr-o magazie de lemne, la două fabrici și peste 30 de magazine în județul Cluj

Publicat


carmangeria moldovan

Povestea Carmangeriei Moldovan a început în urmă cu 26 de ani într-o magazie de lemne din satul Sânnicoara și a ajuns la două fabrici și peste 30 de magazine răspândite în tot județul Cluj.

Afacerea a început pentru familia Moldovan în 1994 de nevoie, nu pentru că și-ar fi făcut planuri sau ar fi avut o experiență antreprenorială.

Directorul general Cosmin Moldovan a declarat pentru Cluj24.ro că, în acea perioadă, societatea Industria Cărnii din Cluj, unde lucrase, a intrat în faliment iar unitatea militară unde tatăl său, Ștefan, era șeful popotei își restrângea activitatea.

”Șansa noastră a fost că știam meserie”

”Stând și discutând ce să facem am decis să facem ceea ce știm. Am zis hai să transformăm magazia de lemne, garajul și bucătăria într-o carmangerie. Tata făcea la popotă mezeluri, cârnați iar eu îl mai ajutam ca practicant. Șansa noastră a fost că știam meserie și așa a început carmangeria în satul Sânnicoara”, a rememorat Cosmin Moldovan.

Ștefan Moldovan său primise de la armată un apartament rezervat pentru fiul său când avea să se căsătorească, dar locuința a fost vândută iar cu banii obținuți s-au cumpărat primele echipamente și utilaje necesare micului atelier de carmanegerie în care se tăiau 5 porci pe săptămână, adică 400-500 de kilograme, și o jumătate de vită.

Tatăl și fiul erau singurii angajați iar abia după doi ani au mai angajat o persoană.

”În acea magazie de lemne transformată era tot, și producția, și marketing, și resurse umane și desfacerea”, își amintește Cosmin Moldovan.

Produsele proprii erau vândute într-un mic magazin de desfacere amplasat în fața casei, construit cu banii de la nunta lui Cosmin Moldovan, și unde clienții făceau coadă în fiecare zi, atrași de produsele familiei.

”Dacia soției am folosit-o ca să ducem marfa unde aveam nevoie”, a mai spus acesta.

O firmă de distribuție din Cluj-Napoca, Rolicom, care deținea mai multe magazine alimentare și o cantină pentru angajați, i-a ajutat la început, iar parteneriatul se desfășoară și în prezent.

Cel mai mare proiect cu fonduri europene din Regiunea de Nord-Vest

Afacerea a crescut treptat și, pentru că se apropia 2007, intrarea României în UE, trebuia adaptată legislația la normele europene, deoarece carmanegeria nu mai corespundea, în condițiile în care micul atelier era în curtea casei.

”Astfel, am dezvoltat încă o dată un business de nevoie, a doua oară, ne-am reinventat. În 2006 am luat un credit pentru a implementa un proiect privat din cadrul programul Sapard, cel mai mare din Regiunea de Nord-Vest, de 2,6 milioane de euro. Acesta prevedea construirea unei fabrici noi, moderne, cu o capacitate mare de producție. La început a fost foarte greu, nu aveam experiență, de la o producție mică am trecut la o producție mare, a fost o mare provocare, dar am trecut cu bine”, a mai spus directorul general al carmageriei.

Carmanegeria Moldovan are în prezent aproape 400 de angajați, două fabrici și o producție de 50-60 de tone carne de porc pe săptămână, la care se adaugă alte tone de carne de vită sau pui, dar și 32 de magazine în tot județul Cluj.

”Am deschis și o unitate de gastronomie, am dezvoltat două ferme de animale, de vaci de lapte și vaci de carne, o fabricuță de lapte. Dacă la început aveam cinci – șase sortimente de mezeluri – salam de vară, italian, cârnați csabay și trandafir, cremvuști și parizer, am ajuns la peste 300 de sortimente, carne și specialități”, a mai spus Cosmin Moldovan.

Specialități pentru cei care nu pot ieși la restaurant

Carmanegeria a dezvoltat în perioada de pandemie un proiect cu specialități ardelenești care se adresează celor care nu pot să iasă la restaurant sau nu știu să gătească, și anume ”Mintenașuri” și ”Gustoșe”.

”Sunt preparate de carne condimentate și asezonate sau produse pre-pregătite – coaste de porc sau vită, care doar se bagă în cuptor, iar apoi se pot servi cu o garnitură lângă. Am dezvoltat și partea de vânzări online care crește în fiecare zi”, a explicat Cosmin Moldovan.

Nu este greu să urci, greu este să te menții sus

Carmangeria are planificat și un proiect de anvergură și anume mutarea întregii producții din cele două fabrici într-un depozit logistic de 1500 de mp de unde distribuția se poate face mult mai rapid.

”În urmă cu 26 de ani când am început afacerea nu credeam că se va dezvolta atât de mult și vom ajunge unde suntem azi. Încercăm să lucrăm profesionist. Ca să fac o analogie cu fotbalul, de la o echipă de amatori am ajuns să jucăm în Liga Campionilor. În curtea școlii am fost cei mai buni, am trecut apoi la nivel de comună iar la nivel județean nu ne-a bătut nimeni.

Acum va trebui să luptăm cu adevărați profesioniști, direct în Liga Campionilor, cu echipe care au preparator fizic, maseuri, nutriționist etc. Lumea mă întreabă ce nevoie avem de marketing, de PR, de Resurse Umane, iar eu le răspund că avem nevoie de toate acestea pentru că suntem în liga profesionistă. În 1994 le făceam noi pe toate, dar vremurile s-au schimbat. Nu este greu să urci, greu este să te menții sus”, a menționat Cosmin Moldovan.

Consumați produse românești

Cosmin Moldovan a făcut apel la clienți ca, în această perioadă, să consume produse locale, românești, să fie solidari cu producătorii locali, indiferent despre ce produse este vorba.

”În perioadă de criză trebuie să consumăm controlat, să nu ne oprim din consum, să ajutăm firmele locale să treacă peste această situație, pentru că dacă ne oprim, se oprește economia, iar repornirea unei economii oprite implică niște costuri foarte mari. În pandemie nu prea mai există solidaritatea europeană, nu mai suntem prieteni ci fiecare stat membru e pentru el. În perioade de criză nu mai interesează pe nimeni de noi. Noi, producătorii, murim dacă nu suntem susținuți”, a precizat Moldovan.

Acesta a apreciat poziția și susținerea băncilor partenere care, în această perioadă dificilă cauzată de pandemie, a fost alături de companie, ceea ce înseamnă și un semn de încredere.

 

 




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate