Connect with us

ECONOMIE

BUSINESS DE CLUJ/ Carmangeria Moldovan, dintr-o magazie de lemne, la două fabrici și peste 30 de magazine în județul Cluj

Publicat


Povestea Carmangeriei Moldovan a început în urmă cu 26 de ani într-o magazie de lemne din satul Sânnicoara și a ajuns la două fabrici și peste 30 de magazine răspândite în tot județul Cluj.

Afacerea a început pentru familia Moldovan în 1994 de nevoie, nu pentru că și-ar fi făcut planuri sau ar fi avut o experiență antreprenorială.

Directorul general Cosmin Moldovan a declarat pentru Cluj24.ro că, în acea perioadă, societatea Industria Cărnii din Cluj, unde lucrase, a intrat în faliment iar unitatea militară unde tatăl său, Ștefan, era șeful popotei își restrângea activitatea.

”Șansa noastră a fost că știam meserie”

”Stând și discutând ce să facem am decis să facem ceea ce știm. Am zis hai să transformăm magazia de lemne, garajul și bucătăria într-o carmangerie. Tata făcea la popotă mezeluri, cârnați iar eu îl mai ajutam ca practicant. Șansa noastră a fost că știam meserie și așa a început carmangeria în satul Sânnicoara”, a rememorat Cosmin Moldovan.

Ștefan Moldovan său primise de la armată un apartament rezervat pentru fiul său când avea să se căsătorească, dar locuința a fost vândută iar cu banii obținuți s-au cumpărat primele echipamente și utilaje necesare micului atelier de carmanegerie în care se tăiau 5 porci pe săptămână, adică 400-500 de kilograme, și o jumătate de vită.

Tatăl și fiul erau singurii angajați iar abia după doi ani au mai angajat o persoană.

”În acea magazie de lemne transformată era tot, și producția, și marketing, și resurse umane și desfacerea”, își amintește Cosmin Moldovan.

Produsele proprii erau vândute într-un mic magazin de desfacere amplasat în fața casei, construit cu banii de la nunta lui Cosmin Moldovan, și unde clienții făceau coadă în fiecare zi, atrași de produsele familiei.

”Dacia soției am folosit-o ca să ducem marfa unde aveam nevoie”, a mai spus acesta.

O firmă de distribuție din Cluj-Napoca, Rolicom, care deținea mai multe magazine alimentare și o cantină pentru angajați, i-a ajutat la început, iar parteneriatul se desfășoară și în prezent.

Cel mai mare proiect cu fonduri europene din Regiunea de Nord-Vest

Afacerea a crescut treptat și, pentru că se apropia 2007, intrarea României în UE, trebuia adaptată legislația la normele europene, deoarece carmanegeria nu mai corespundea, în condițiile în care micul atelier era în curtea casei.

”Astfel, am dezvoltat încă o dată un business de nevoie, a doua oară, ne-am reinventat. În 2006 am luat un credit pentru a implementa un proiect privat din cadrul programul Sapard, cel mai mare din Regiunea de Nord-Vest, de 2,6 milioane de euro. Acesta prevedea construirea unei fabrici noi, moderne, cu o capacitate mare de producție. La început a fost foarte greu, nu aveam experiență, de la o producție mică am trecut la o producție mare, a fost o mare provocare, dar am trecut cu bine”, a mai spus directorul general al carmageriei.

Carmanegeria Moldovan are în prezent aproape 400 de angajați, două fabrici și o producție de 50-60 de tone carne de porc pe săptămână, la care se adaugă alte tone de carne de vită sau pui, dar și 32 de magazine în tot județul Cluj.

”Am deschis și o unitate de gastronomie, am dezvoltat două ferme de animale, de vaci de lapte și vaci de carne, o fabricuță de lapte. Dacă la început aveam cinci – șase sortimente de mezeluri – salam de vară, italian, cârnați csabay și trandafir, cremvuști și parizer, am ajuns la peste 300 de sortimente, carne și specialități”, a mai spus Cosmin Moldovan.

Specialități pentru cei care nu pot ieși la restaurant

Carmanegeria a dezvoltat în perioada de pandemie un proiect cu specialități ardelenești care se adresează celor care nu pot să iasă la restaurant sau nu știu să gătească, și anume ”Mintenașuri” și ”Gustoșe”.

”Sunt preparate de carne condimentate și asezonate sau produse pre-pregătite – coaste de porc sau vită, care doar se bagă în cuptor, iar apoi se pot servi cu o garnitură lângă. Am dezvoltat și partea de vânzări online care crește în fiecare zi”, a explicat Cosmin Moldovan.

Nu este greu să urci, greu este să te menții sus

Carmangeria are planificat și un proiect de anvergură și anume mutarea întregii producții din cele două fabrici într-un depozit logistic de 1500 de mp de unde distribuția se poate face mult mai rapid.

”În urmă cu 26 de ani când am început afacerea nu credeam că se va dezvolta atât de mult și vom ajunge unde suntem azi. Încercăm să lucrăm profesionist. Ca să fac o analogie cu fotbalul, de la o echipă de amatori am ajuns să jucăm în Liga Campionilor. În curtea școlii am fost cei mai buni, am trecut apoi la nivel de comună iar la nivel județean nu ne-a bătut nimeni.

Acum va trebui să luptăm cu adevărați profesioniști, direct în Liga Campionilor, cu echipe care au preparator fizic, maseuri, nutriționist etc. Lumea mă întreabă ce nevoie avem de marketing, de PR, de Resurse Umane, iar eu le răspund că avem nevoie de toate acestea pentru că suntem în liga profesionistă. În 1994 le făceam noi pe toate, dar vremurile s-au schimbat. Nu este greu să urci, greu este să te menții sus”, a menționat Cosmin Moldovan.

Consumați produse românești

Cosmin Moldovan a făcut apel la clienți ca, în această perioadă, să consume produse locale, românești, să fie solidari cu producătorii locali, indiferent despre ce produse este vorba.

”În perioadă de criză trebuie să consumăm controlat, să nu ne oprim din consum, să ajutăm firmele locale să treacă peste această situație, pentru că dacă ne oprim, se oprește economia, iar repornirea unei economii oprite implică niște costuri foarte mari. În pandemie nu prea mai există solidaritatea europeană, nu mai suntem prieteni ci fiecare stat membru e pentru el. În perioade de criză nu mai interesează pe nimeni de noi. Noi, producătorii, murim dacă nu suntem susținuți”, a precizat Moldovan.

Acesta a apreciat poziția și susținerea băncilor partenere care, în această perioadă dificilă cauzată de pandemie, a fost alături de companie, ceea ce înseamnă și un semn de încredere.

 

 


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ECONOMIE

Luni este ULTIMA zi de înscriere a firmelor din HoReCa pentru COMPENSAȚIA de 20%

Publicat

Luni este ultima zi în care firmele din HoReCa se mai pot înscrie în schema de ajutor care acordă o compensare de 20% din diferenţa dintre cifrele de afaceri din 2019 şi din 2020. Perioada de aplicare a fost deschisă în data de 29 iunie 2021 şi urma să se închidă marţi, 20 iulie, cu posibilitate de prelungire, însă ministrul Economiei, Claudiu Năsui, a emis un ordin care extinde această perioadă, pentru a permite cât mai multor firme cu cifre de afaceri certificate pe codurile CAEN eligibile să acceseze schema.

Ministerul Economiei a estimat numărul potenţialilor beneficiari ai schemei de compensare la 30.000, iar până cu o zi înainte de expirarea termenului iniţial de depunere a a dosarelor online, au aplicat 8.000 de firme, potrivit unui comunicat al ministerului.

Valoarea totală a cererilor de ajutor însuma atunci aproximativ 2,5 miliarde de lei.

Schema de sprijin pentru HoReCa este finanţată de Guvernul României, prin Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, cu un credit de angajament de 2,5 miliarde de lei, creditul bugetar acordat schemei prin Legea Bugetului 2021 fiind de un miliard de lei.

Plăţile pe această schemă de ajutor de stat sunt pro-rata, subliniază Ministerul Economiei.

Plata ajutorului nu depinde de ordinea înscrierii în platforma STS dedicată schemei, iar dacă bugetul total este depăşit de suma totală solicitată de beneficiari, cota bugetată de 2,5 miliarde de lei va fi împărţită proporţional tuturor firmelor acceptate.

Pe parcursul perioadei iniţale de înscriere, o parte dintre firmele care au încercat să aplice au întâmpinat greutăţi în identificarea expertului contabil sau a auditorului care a certificat diferenţa de cifră de afaceri pentru CAEN-uri.

Sursa: Hotnews

Citește mai departe

ACTUALITATE

Aveți mașină mai veche de 15 ani? Impozitul ar putea CREȘTE considerabil

Publicat

Proprietarii unor mașini mai vechi de 15 ani ar putea să plătească un impozit mai mare față de cel pe care-l plătesc în prezent. Suma ar putea ajunge chiar și la 900 de lei pe an. Autoritățile se gândesc să modifice codul fiscal pentru că parcul auto din România este îmbătrânit și poluează aerul foarte mult.

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, spune că țara noastră trebuia să ia urgent anumite măsuri, deoarece Uniunea Europeană își dorește să revoluționeze piața auto, iar primul pas este acela de a le propune dealerilor auto să vândă doar modele electrice.

Conform ultimelor studii, în România există un total de opt milioane de mașini, iar 40% dintre acestea sunt mai vechi de 17 ani. Media de vârstă a unei mașini din România este cu cinci ani mai mare decât media europeană.

„Comisia Europeană propune introducerea unei taxe în carburant”

Tanczos Barna a vorbit de faptul că Uniunea Europeană încurajează achiziționarea mașinilor electrice pentru a reduce poluarea. O lege ar putea să fie implementată în anul 2035. Comisia Europeană dorește ca toate modelele vândute de dealerii auto să fie electrice, fără emisii de carbon. Până se va aplica această măsură, România trebuie să scape de toate mașinile mai vechie de 15 ani de pe străzi.

Astfel, autoritățile iau în calcul să vină în sprijinul românilor care nu au venituri mari pentru a-și schimba mașinile vechi. Aceștia ar putea primi suma de 3.000 de euro. Prin programul Rabla primesc 1.500 de euro, dacă îşi cumpără o maşină pe motorină sau benzină. Guvernul se mai gândește și la câteva soluții pentru a descuraja importul de autoturisme la mâna a doua.

Banii pe care autoritățile îi vor pune la bătaie ar putea veni dintr-un fond oferit de Uniunea Europeană pentru a-i ajuta pe proprietarii fără posibilități financiare. Se vor aplica însă şi câteva măsuri de descurajare. Pe lângă modificarea codului fiscal, Comisia Europeană propune introducerea unei taxe în carburant pe care şoferii să o plătească în țările membre care nu au reuşit să reducă poluarea pe şosele.

Citește mai departe

ACTUALITATE

INCREDIBIL! În pandemie, românii au lucrat MAI MULT decât media europeană

Publicat

Anul trecut, numărul orelor lucrate a scăzut cu aproape 10% în România, față de 2019, arată datele Eurostat. Scăderea din România este sub media europeană, de 12%.

Scăderea poate fi explicată prin măsurile luate ca răspuns la pandemia COVID-19, care a determinat mulți oameni să alterneze între perioade de muncă și perioade de absență de la muncă în 2020. Ca urmare, mai mulți oameni au lucrat mai puține ore decât de obicei și au lipsit de la locul de muncă.

La nivel național, a existat o scădere a orelor lucrate în toate statele membre. Cele mai mari scăderi au fost înregistrate în Grecia (-19,7%), Spania (-19,5%), Portugalia și Italia (ambele -19,0%).

Țările UE în care s-a înregistrat reduceri mai mici de 5% sunt Finlanda (-4,4%), Danemarca și Luxemburg (ambele -4,1%) și Olanda (-3,2%).

Pe întreg teritoriul UE, 26,9 milioane de persoane ocupate au raportat că au lucrat mai puțin decât programul obișnuit de lucru în 2020. în timp ce în 2019 numărul era de 24,4 milioane de persoane angajate.

Motivul principal al creșterii numărului de persoane care au lucrat mai puține ore decât de obicei în 2020 a fost disponibilizarea temporară: numărul disponibilizărilor temporare a crescut de la 0,5 milioane în 2019 la 3,9 milioane în 2020.

În plus, 5,8 milioane de persoane au lucrat mai puține ore decât în ​​mod obișnuit din alte motive (care includ concedii parentale și speciale, precum și educația și formarea) în 2020, în creștere de la 4,7 milioane în 2019.

În aceeași perioadă, numărul persoanelor care au lucrat mai mult decât orele obișnuite a scăzut, indiferent de motivul pentru care lucrează mai mult. Numărul de persoane careau lucrat ore suplimentare a scăzut de la 7,3 milioane în 2019 la 5,8 milioane în 2020.

Sursa: Mediafax

Citește mai departe

ECONOMIE

PLĂȚILE pentru Măsura 2 au fost DEBLOCATE. 241 de milioane de euro vor ajunge la BENEFICIARI

Publicat

De

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului a anunțat că a obținut toate avizele aferente finanțării Măsurii 2 şi deblochează a treia tranşă de plăți din această schemă de ajutor de stat din fonduri UE. 241 de milioane de euro vor ajunge la beneficiari, de săptămâna viitoare.

Ministrul Economiei, Claudiu Năsui, a semnat joi ordinul privind procedura care deblochează plățile, care a și apărut în Monitorul Oficial. Ministerul va începe de vineri să trimită contractele către beneficiari.

„Atenționăm beneficiarii să semneze în timp util contractele de finanțare. Reamintim că termenul de semnare a contractului de finanțare este de 20 de zile de la data sosirii contractului la bancă.

În cazul în care contractele sunt semnate în cel mai scurt timp de către beneficiari, primele plăți se vor face începând de la mijlocul săptămânii viitoare”, au precizat reprezentanții ministerului.

Cum se fac plățile

Ordinea plăţilor se face în ordinea numerelor de identificare în Registrul Unic Electronic (număr RUE). Numărul RUE estimat să fie depăşit la această tranșă este în jur de 16.000.

Până în prezent, plățile au fost făcute până la RUE 9.633.

Încă din luna ianuarie ministrul Economiei, Claudiu Năsui, a avertizat că bugetul acestor măsuri a fost suplimentat în 2020 fără acoperire.

Sumele pentru Măsura 2 au fost majorate de la 265 de milioane de euro, din fonduri europene, la 765 de milioane de euro, tot din fonduri UE, fără a exista un contract de finanțare europeană care să acopere acea sumă.

Inițial, a precizat ministrul, în Măsura 2 exista finanțare pentru 4.000 de firme. Însă, după modificările legislative fără acoperire în bani, făcute în timpul campaniei electorale din 2020, numărul înscrierilor a ajuns la 22.000, din care 19.000 au rămas în lista de finanțare.

Astfel, Ministerul a întreprins anul acesta mai multe acțiuni de deblocare a resurselor de fonduri UE necesare încheierii cu succes a acestei scheme de ajutor de stat și pentru grăbirea plăților.

Acoperirea sumelor lipsă implicate de majorarea schemei, prin lege, s-a făcut în urma multor eforturi administrative întreprinse de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului alături de Ministerul Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, pentru mutarea banilor europeni din Măsura 3, întreruptă din cauza fraudării acesteia.

Sursa: Mediafax

Foto: Arhivă

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

    Publicitate
    Publicitate