EVENIMENT
Bosch TESTEAZĂ la Cluj mașini care se conduc SINGURE

La Cluj, în cadrul Centrului de Inginerie Bosch se testează tehnologii legate de mașinile autonome. Cele mai recente teste se referă la modul în care funcționează diverși algoritmi, atât în medii de simulare, cât și în condiții reale de trafic, adică și pe străzile din oraș.
„Pentru a putea testa, în țară, end-to-end sistemele de automatizare pe drumurile publice (inclusiv partea de acționare automatizată a mașinii) așteptăm aplicarea noului cadru legislativ”, spun cei de la Bosch România, într-un interviu pentru HotNews.ro.
La Cluj și București Bosch testează partea de „percepție a scenelor” care implică interpretarea în timp real a scenelor de trafic și identificarea obiectelor în mișcare (mașini de orice fel, cicliști, pietoni, animale) precum și a celor de infrastructură (borduri, marcaje, semne de circulație).
Tehnologii de parcare și de condus autonom dezvoltate la Cluj
Centrul de Inginerie Bosch din Cluj dezvoltă tehnologii de parcare și de condus autonom.
„Dezvoltăm software de procesare a semnalului de la senzori precum RADAR, video si ultrasunete, dar si software care rulează pe un calculator central (vehicle computer). În contextul în care mașinile se transformă din ce în ce mai mult într-un device IoT (internetul lucrurilor) pe roți, și care rulează mai mult de 100 milioane de linii de cod, suntem implicați și în dezvoltarea de soluții cloud care gestioneză și procesează datele primite de la senzorii aflați în mașină”, explică pentru HotNews.ro directorul departamentului de Computer Vision de la Cluj, Cătălin Golban.
Din punct de vedere al progreselor tehnice făcute în ultimii ani, Golban s-a referit la trecerea de la sisteme cu o singură cameră video folosite pentru funcții precum frânare automată de urgență si păstrarea benzii de rulare (lane keeping support) la sisteme multi-cameră care permit o percepție 360 pentru funcții mai complexe de conducere automatizată precum asistență pentru conducerea pe autostradă (highway assist/pilot) sau asistență în traficul urban intens (traffic jam assist/pilot).
De asemenea, sunt folosite din ce în ce mai mult metode avansate de inteligența artificială (AI), precum rețelele neuronale profunde (Deep Learning) și crește constant performanța acestor sisteme.
Ce poate face mașina fără șofer
Bosch lucrează atât la îmbunătățirea nivelului 2 de automatizare (L2), cât și pentru nivelul 3 de automatizare (L3). Diferența între cele două este că la nivelul 2 șoferul este permanent responsabil de supervizarea sistemului, iar la nivelul 3 sistemul din mașină este responsabil de ghidarea mașinii, precizează Golban.
„Șoferul trebuie doar să fie pregătit să preia controlul dacă sistemul cere explicit acest lucru. Această trecere este una importantă. Pare simplu și incremental să trecem de la un nivel de automaitzare la altul, dar această trecere la nivelul 3 este de fapt un pas foarte mare, deoarece nivelul de performanță pe care îl au astfel de sisteme de conducere autonomă, și implicit nivelul de încredere pe care-l oferă este mult mai ridicat”.
În viitor sistemele de nivelul 3 de automatizare vor ajunge să fie produse în volume mari datorită progreselor care se fac în prezent. Pe de o parte senzorii și algoritmii devin din ce în ce mai performanți (prin metode avansate de inteligența artificială), pe de altă parte, puterea de calcul pe care o folosim în mașină (vehicle computers) este din ce în ce mai accesibilă pentru producția de serie.
Drumul către testarea pe drumurile publice este lung, dar a început
În cadrul Departamentului de Computer Vision sunt testate în prezent părți din sistem. „Spre exemplu, la Cluj și recent și în București, facem partea de percepție a scenelor. Aceasta implică interpretarea în timp real a scenelor de trafic și identificarea obiectelor în mișcare (mașini de orice fel, cicliști, pietoni, animale, etc.) precum și a celor de infrastructură (borduri, marcaje, semne de circulație, etc).
În România testăm modul în care funcționează acești algoritmi atât în medii de simulare, cât și în condiții reale de trafic, deci pe străzile din Cluj”.
Pe baza acestora se iau decizii de control lateral sau longitudinal al mașinii. Deciziile sunt verificate, în faza de dezvoltare, la nivel de simulare, pe pistele de teste și în ultima fază pe drumurile publice. „Pentru verificarea pe drumurile publice, testele le efectuăm în prezent în Germania sau în alte țări unde legislația asigură cadrul legal pentru ele”, explică oficialul de la Bosch România.
Compania se va implica și în dezvoltarea legislației pentru testarea mașinilor automatizate pe drumurile publice.
„La invitația reprezentanților Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, ne-am alăturat, ca și consultanți, în crearea cadrului legislativ pentru testarea vehiculelor automatizate pe drumurile publice (nivelul de automatizare 3-4) prin departamentele tehnice și de inovare. Legea a trecut de etapa de transparență decizională aflându-se acum în faza de avizare în comisiile ministerelor. Ne bucurăm de succesul acestei prime etape și vom continua să fim implicați și să sprijinim crearea de legi pentru operaționalizarea vehiculelor automatizate (L3-L4)”.
Reamintim că la final de aprilie, Ministerul de Interne a publicat un proiect de modificare a Codului Rutier care va permite testarea pe drumurile publice, în anumite condiții de siguranță, a unor mașini care se pot conduce singure.
Ce testează Bosch pe drumurile publice
Pe drumurile publice Bosch testează în prezent în România module separate din sistemul complet de automatizare, de exemplu partea de percepție (interpretarea informațiilor de la senzori), fără activarea automată a sistemelor de frânare, accelerație și direcție, acestea fiind lăsate la decizia inginerului care conduce mașina.
„Prin aceste teste, ne asigurăm că algoritmii de percepție dezvoltați de noi detectează corect și complet toate informațiile. Pentru a putea testa, în țară, end-to-end sistemele de automatizare pe drumurile publice (inclusiv partea de acționare automatizată a mașinii) așteptăm aplicarea noului cadru legislativ. Etapa ulterioară testării prevede omologarea acestor tehnologii și producția de serie”.
Sursa: Hotnews
Foto: Arhivă
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
VIDEO. Clujul sub ape, după o ploaie torențială. Șoferii au făcut haz de necaz: „E Veneția sau… Costinești?”

Ploaia torențială de sâmbătă după-amiază a transformat mai multe zone din Cluj-Napoca în adevărate lacuri, provocând probleme în trafic și o mulțime de reacții amuzante din partea clujenilor.
În zona de ieșire spre Florești, carosabilul a fost acoperit de apă, șoferii fiind obligați să înainteze cu prudență.
Probleme majore au apărut și în apropiere de centrul comercial Cora, unde apa de pe carosabil a depășit pe alocuri 10 centimetri.
Traficul a fost îngreunat, iar imaginile surprinse de participanții la trafic au devenit rapid virale pe internet. Mulți clujeni au făcut haz de necaz, comparând situația cu scene din stațiuni estivale. „E Veneția sau Costinești?”, a glumit un utilizator pe rețelele sociale.
În paralel, Clujul rămâne sub avertizare de instabilitate atmosferică accentuată și ploi torențiale până duminică dimineață.
EVENIMENT
Victorie pentru U-BT Cluj-Napoca în ultimul meci din sezonul regulat, scor 95-86 cu Steaua București

U-Banca Transilvania Cluj-Napoca a încheiat sezonul regulat al Ligii Naționale 2024/2025 cu o victorie importantă, impunându-se sâmbătă seara, 26 aprilie, pe teren propriu în fața celor de la CSA Steaua București, scor 95-86.
Partida s-a desfășurat în BT Arena din Cluj-Napoca, în fața propriilor suporteri, cu începere de la ora 18:30.
Deși pornea ca mare favorită, U-BT a avut parte de un meci mult mai dificil decât se anticipa. Steaua, deși ieșită din cursa pentru play-off, a început tare și a câștigat primul sfert cu 25-22. Clujenii au încercat să-și regăsească ritmul, dar la pauza mare tot bucureștenii conduceau, 51-50.
U-BT a întors scorul în ultimul sfert
În sfertul trei, echilibrul s-a menținut, iar Steaua a intrat în actul decisiv cu un avantaj fragil, 75-71. Totuși, experiența și valoarea superioară a echipei clujene și-au spus cuvântul în final: U-Banca Transilvania a dominat ultimele zece minute și a întors soarta partidei, câștigând meciul la o diferență de nouă puncte.
Astfel, U-BT Cluj-Napoca încheie sezonul regulat cu 24 de victorii și 6 înfrângeri, consolidându-și locul secund în clasament și intrând cu moral bun în faza play-off-ului. De cealaltă parte, Steaua București a demonstrat încă o dată că, în ciuda ratării calificării, rămâne o echipă capabilă să pună probleme oricărui adversar.
EVENIMENT
FOTO. Romina Mîrza, prima femeie pilot de F-16 Fighting Falcon, la Baza 71 Aeriană din Câmpia Turzii

Locotenent-comandor Romina Mîrza, de la Baza 71 Aeriană din Câmpia Turzii, este prima femeie pilot din România care operează avionul de luptă F-16 Fighting Falcon.
În data de 26 aprilie, în fiecare an, este celebrată Ziua Internațională a piloților. Cu această ocazia Forțele Aeriene Române au prezentat-o pe prima femeie pilot de F-16 Fighting Falcon din România.
Este vorba despre Romina Mîrza, care a absolvit colegiul din Alba Iulia ca șefă de promoție în 2019. Romina Mîrza este comandant patrula II siguranță, subunități de luptă, Escadrila 48 Aviație Vânătoare, Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, Câmpia Turzii.
Prima femeie pilot de F-16 Fighting Falcon
În anul 2019 a obținut calificarea de pilot operațional pe aeronava Mig-21 LanceR, devenind prima femeie pilot operațional din România care execută Serviciul de Poliție Aeriană sub Comandă NATO.
De asemenea, în vara anului 2024, a obținut și calificarea de a pilota avioanele F-16 Fighting Falcon. Prin obținerea calificării a devenit prima femeie din România care poate pilota asemenea avioane.
Pentru activitatea sa excepțională, Romina Mîrza a fost distinsă cu Premiul de Excelență în cadrul Galei excelenței feminine „Împreună protejăm România”, organizată de Grupul de presă MediaUno, Institutul Național de Statistică și Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din Guvernul României, în 2023.
26 aprilie – Ziua Mondială a Piloților
Cu ocazia Zilei Internaționale a piloților, Forțele Aeriene au felicitat-o pe locotenent-comandor Romina Mirza.
„26 aprilie – Ziua Mondială a Piloților. Cu această ocazie, vă prezentăm prima femeie pilot de F-16 Fighting Falcon din România. Locotenent-comandor Romina MÎRZA, de la Baza 71 Aeriană, onorează această realizare, în premieră, pentru Forțele Aeriene Române. Felicitări, Romina! La mulți ani tuturor piloților! Cer senin!”, au scris reprezentanții Forțelor Aeriene Române.
ADMINISTRAȚIE
O localitate aflată la o „aruncătură de băț” de Cluj-Napoca, fără apă! Localnicii trăiesc în 2025 ca în Evul Mediu

În satul Pruniș, comuna Ciurila, la mai puțin de 20 de kilometri de Cluj-Napoca, realitatea anului 2025 este una șocantă: locuitorii trăiesc fără acces la o rețea publică de apă.
Deși trăim în secolul 21, în Pruniș nu există alimentare centralizată cu apă potabilă. În anii ’70, locuitorii și-au creat singuri o rețea privată de apă, captând mai multe izvoare locale și construind pe cheltuiala lor bazine și instalații improvizate. De atunci și până acum, primăria nu a sprijinit în niciun fel această infrastructură vitală, arată Alina Chiriac, o activistă din localitate. Conflictele interne și abuzurile din comunitate au agravat criza.
„Satul Pruniș, comuna Ciurila, judetul Cluj nu are rețea de apă centralizată. Din anii ’70, localnicii au captat mai multe izvoare și și-au amenajat o rețea de apă privată, care trece pe proprietățile lor. Bazinele au fost întreținute de către oameni pe cheltuiala lor dintotdeauna. Primăria nu a contribuit cu absolut nimic niciodată”, a arătat aceasta.
Conflicte în comunitate din cauza accesului la apă
În ultimii ani, din cauza unei canise ilegale racordate la rețeaua privată și a consumului uriaș de apă al acesteia, între localnici s-au născut tensiuni. Proprietarul canisei, despre care se spune că ar beneficia de protecție din partea autorităților, a fost acuzat că amenință și agresează locuitorii care încearcă să sesizeze abuzurile.
„În ultimii ani, din cauza unui conflict comunitar de proporții, care implică o canisă ilegală care consumă foarte multă apă, cu un proprietar agresiv care este «protejat» de către Primărie, Poliție, DSV Cluj, DSP Cluj inclusiv, oamenii s-au împărțit în tabere. Eu am fost amenințată de proprietarul canisei, atacată pe stradă de un prieten al acestuia, ambii racordați la rețeaua privată, pentru că fac sesizări. Alți vecini rămân fără apă când proprietarul canisei își alimentează rezervele sau face curat și ei nu fac sesizări, de frică”, a mai spus Alina Chiriac.
Astfel, o parte din comunitate a fost intimidată și a renunțat să mai întrețină bazinele și rețeaua de apă, lăsând infrastructura să se degradeze. Accesul necontrolat la bazine permite unor persoane să oprească alimentarea sau să saboteze intenționat rețeaua, iar localnicii trăiesc acum fără apă sau cu apă murdară și în cantități infime:
„Așa am ajuns în situația în care nimeni din oamenii care în mod obișnuit se implicau cu bani și eforturi să curețe și întrețină bazinele de apă nu mai vrea și nu mai poate să se implice. Și bazinele sunt colmatate și tevile înfundate”, a mai explicat activista.
Promisiuni, hârtii și… conducte seci
În timpul elaborării noului Plan Urbanistic General (PUG) al comunei Ciurila, locuitorii au cerut oficializarea și protejarea acestor surse de apă. Cererile lor au fost însă ignorate, Primăria susținând că nu știe de existența rețelei, iar sursele nu au fost niciodată înscrise oficial, arată Alina Chiriac:
„În PUG s-a desenat în schițe că se propune rețea de apă în Pruniș. Dar bazine sau sursă de alimentare nu a fost desenată și indicată nicăieri. Deși exact asta este menirea unui PUG. La petițiile noastre nu s-a răspuns”.
Între timp, în 2022, în localitate au fost introduse țevi de apă pe bani europeni (prin POIM 2014-2020), însă fără a fi încă realizată alimentarea efectivă. Rețeaua de distribuție există în pământ, dar fără sursă de apă funcțională. Licitația pentru alimentare a fost reluată în 2025, și există îndoieli serioase că problema se va rezolva prea curând.
„La licitația nouă participă din nou aceeași firmă AWE Infra care trebuia să facă acest proiect demult, nu s-a realizat pentru că au dat faliment sau ceva de genul, nu am putut afla niciodată informațiile oficiale. Din acest mic detaliu, noi știm că nu vom avea apă prea curând din acest proiect”, a mai arătat aceasta.
Apă pentru dezvoltatori imobiliari, nu pentru săteni
În timp ce locuitorii satelor Pruniș și Săliște sunt lăsați fără apă, proiectele de extindere a rețelelor vizează în principal noile cartiere imobiliare introduse recent în intravilan. Concret, alimentarea cu apă a zonei Sălicea va favoriza în special noile dezvoltări rezidențiale ale marilor jucători imobiliari, în timp ce gospodăriile vechi din Pruniș și Săliște sunt ignorate, mai susține activista:
„Există un proiect de extindere a rețelei de apă în Sălicea care va aduce apă de la CA Someș, din bazinul de apă de sub vârful Peana, care va duce apă până în zona din sudul Morii de vânt, adică la 1-2 km în linie dreaptă față de Săliște și încă 2-3 spre Pruniș. Dar aceste sate nu vor fi alimentate în acest fel, ci doar o zonă nou introdusă în intravilan în actualizarea PUG Ciurila, unde sunt preconizate cartiere imobiliare”.
Această discriminare administrativă este cu atât mai revoltătoare cu cât extinderea rețelei dinspre Cluj-Napoca ar fi fost mult mai eficientă din punct de vedere tehnic și economic pentru toate satele din zonă.
„Acest proiect este la CA Arieș, pentru că, dintr-o aberație administrativă oarbă la realitatea geografică, în comuna Ciurila, satul Sălicea aparține de bazinul hidrografic Someș, iar restul satelor de bazinul hidrografic Arieș. Complet inept, complet ilogic, inflexibil și orb la realitatea geografică…”, arată localnica.
Apel către autorități
În prezent, o mare parte din gospodăriile din Pruniș nu au deloc apă sau au o presiune extrem de scăzută, iar ceea ce curge la robinet este adesea nepotabil, mai arată Alina Chiriac. Localnicii au solicitat în regim de urgență intervenția Primăriei, Consiliului Local Ciurila și Prefecturii Cluj pentru:
- Efectuarea lucrărilor de curățare a celor patru bazine menționate;
- Asigurarea unui tratament sanitar minim al apei;
- Găsirea unei soluții pentru întreținerea periodică a acestora
Pe termen lung, locuitorii cer extinderea rețelei de la CA Someș spre Pruniș și Săliște și au lansat și o petiție online pentru sprijinirea acestei cauze.
Până când autoritățile vor răspunde cererilor, locuitorii din Pruniș sunt nevoiți să trăiască fără apă curentă, într-o realitate care amintește mai degrabă de Evul Mediu decât de o țară membră a Uniunii Europene a anului 2025.