Connect with us
Advertisement
Advertisement

EVENIMENT

Bosch TESTEAZĂ la Cluj mașini care se conduc SINGURE

Publicat


La Cluj, în cadrul Centrului de Inginerie Bosch se testează tehnologii legate de mașinile autonome. Cele mai recente teste se referă la modul în care funcționează diverși algoritmi, atât în medii de simulare, cât și în condiții reale de trafic, adică și pe străzile din oraș.

„Pentru a putea testa, în țară, end-to-end sistemele de automatizare pe drumurile publice (inclusiv partea de acționare automatizată a mașinii) așteptăm aplicarea noului cadru legislativ”, spun cei de la Bosch România, într-un interviu pentru HotNews.ro.

La Cluj și București Bosch testează partea de „percepție a scenelor” care implică interpretarea în timp real a scenelor de trafic și identificarea obiectelor în mișcare (mașini de orice fel, cicliști, pietoni, animale) precum și a celor de infrastructură (borduri, marcaje, semne de circulație).

Tehnologii de parcare și de condus autonom dezvoltate la Cluj

Centrul de Inginerie Bosch din Cluj dezvoltă tehnologii de parcare și de condus autonom.

„Dezvoltăm software de procesare a semnalului de la senzori precum RADAR, video si ultrasunete, dar si software care rulează pe un calculator central (vehicle computer). În contextul în care mașinile se transformă din ce în ce mai mult într-un device IoT (internetul lucrurilor) pe roți, și care rulează mai mult de 100 milioane de linii de cod, suntem implicați și în dezvoltarea de soluții cloud care gestioneză și procesează datele primite de la senzorii aflați în mașină”, explică pentru HotNews.ro directorul departamentului de Computer Vision de la Cluj, Cătălin Golban.

Din punct de vedere al progreselor tehnice făcute în ultimii ani, Golban s-a referit la trecerea de la sisteme cu o singură cameră video folosite pentru funcții precum frânare automată de urgență si păstrarea benzii de rulare (lane keeping support) la sisteme multi-cameră care permit o percepție 360 pentru funcții mai complexe de conducere automatizată precum asistență pentru conducerea pe autostradă (highway assist/pilot) sau asistență în traficul urban intens (traffic jam assist/pilot).

De asemenea, sunt folosite din ce în ce mai mult metode avansate de inteligența artificială (AI), precum rețelele neuronale profunde (Deep Learning) și crește constant performanța acestor sisteme.

Ce poate face mașina fără șofer

Bosch lucrează atât la îmbunătățirea nivelului 2 de automatizare (L2), cât și pentru nivelul 3 de automatizare (L3). Diferența între cele două este că la nivelul 2 șoferul este permanent responsabil de supervizarea sistemului, iar la nivelul 3 sistemul din mașină este responsabil de ghidarea mașinii, precizează Golban.

„Șoferul trebuie doar să fie pregătit să preia controlul dacă sistemul cere explicit acest lucru. Această trecere este una importantă. Pare simplu și incremental să trecem de la un nivel de automaitzare la altul, dar această trecere la nivelul 3 este de fapt un pas foarte mare, deoarece nivelul de performanță pe care îl au astfel de sisteme de conducere autonomă, și implicit nivelul de încredere pe care-l oferă este mult mai ridicat”.

În viitor sistemele de nivelul 3 de automatizare vor ajunge să fie produse în volume mari datorită progreselor care se fac în prezent. Pe de o parte senzorii și algoritmii devin din ce în ce mai performanți (prin metode avansate de inteligența artificială), pe de altă parte, puterea de calcul pe care o folosim în mașină (vehicle computers) este din ce în ce mai accesibilă pentru producția de serie.

Drumul către testarea pe drumurile publice este lung, dar a început

În cadrul Departamentului de Computer Vision sunt testate în prezent părți din sistem. „Spre exemplu, la Cluj și recent și în București, facem partea de percepție a scenelor. Aceasta implică interpretarea în timp real a scenelor de trafic și identificarea obiectelor în mișcare (mașini de orice fel, cicliști, pietoni, animale, etc.) precum și a celor de infrastructură (borduri, marcaje, semne de circulație, etc).

În România testăm modul în care funcționează acești algoritmi atât în medii de simulare, cât și în condiții reale de trafic, deci pe străzile din Cluj”.

Pe baza acestora se iau decizii de control lateral sau longitudinal al mașinii. Deciziile sunt verificate, în faza de dezvoltare, la nivel de simulare, pe pistele de teste și în ultima fază pe drumurile publice. „Pentru verificarea pe drumurile publice, testele le efectuăm în prezent în Germania sau în alte țări unde legislația asigură cadrul legal pentru ele”, explică oficialul de la Bosch România.

Compania se va implica și în dezvoltarea legislației pentru testarea mașinilor automatizate pe drumurile publice.

„La invitația reprezentanților Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, ne-am alăturat, ca și consultanți, în crearea cadrului legislativ pentru testarea vehiculelor automatizate pe drumurile publice (nivelul de automatizare 3-4) prin departamentele tehnice și de inovare. Legea a trecut de etapa de transparență decizională aflându-se acum în faza de avizare în comisiile ministerelor. Ne bucurăm de succesul acestei prime etape și vom continua să fim implicați și să sprijinim crearea de legi pentru operaționalizarea vehiculelor automatizate (L3-L4)”.

Reamintim că la final de aprilie, Ministerul de Interne a publicat un proiect de modificare a Codului Rutier care va permite testarea pe drumurile publice, în anumite condiții de siguranță, a unor mașini care se pot conduce singure.

Ce testează Bosch pe drumurile publice

Pe drumurile publice Bosch testează în prezent în România module separate din sistemul complet de automatizare, de exemplu partea de percepție (interpretarea informațiilor de la senzori), fără activarea automată a sistemelor de frânare, accelerație și direcție, acestea fiind lăsate la decizia inginerului care conduce mașina.

„Prin aceste teste, ne asigurăm că algoritmii de percepție dezvoltați de noi detectează corect și complet toate informațiile. Pentru a putea testa, în țară, end-to-end sistemele de automatizare pe drumurile publice (inclusiv partea de acționare automatizată a mașinii) așteptăm aplicarea noului cadru legislativ. Etapa ulterioară testării prevede omologarea acestor tehnologii și producția de serie”.

Sursa: Hotnews

Foto: Arhivă



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Încep lucrările pe încă un lot al căii ferate Cluj-Oradea. A fost emisă autorizația de construire

Publicat

De

Pot începe lucrările pe lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria al liniei de tren Cluj-Napoca – Oradea. Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire, scrie Economedia.

Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire pentru modernizarea lotului 4 Aleșd – Frontieră Ungaria, unul dintre cele mai dificile tronsoane de pe magistrala M 300 Cluj – Oradea. Durata de execuție a lucrărilor este de 36 luni.

Autorizația de construire este emisă pentru lucrări de 1,96 miliarde lei, potrivit sursei citate. Contractul pentru lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria este finanțat din PNRR, iar lungimea lotului este de 47 de kilometri. Lucrările vor fi realizate de constructorul italian WeBuild.

Contract împărțit pe patru loturi

Lucrările pe tronsonul de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră Ungaria sunt împărțite pe patru loturi, după cum urmează:

– Lotul 1: Cluj Napoca – Aghireșu (30,41 km);

– Lotul 2: Aghireșu – Poieni (36,53 km);

– Lotul 3: Poieni – Aleșd (52,74 km);

– Lotul 4: Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km).

Lucrările pe linia Cluj-Oradea au început în ianuarie

La finalul lunii februarie, Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire parțială pentru lotul 3 Poieni – Aleșd al Magistralei CFR Cluj-Oradea, însă doar pe 15 din cei 53 de kilometri.

Pe lotul 2 Aghireș – Poieni lucrează Asocierea Alstom – Arcada cu autorizație completă, iar în ianuarie 2024, Ministerul a emis Autorizația de Construire și pentru Lotul 1 Cluj – Aghireș (fără pasajul Tăietura Turcului).

Cele patru contracte pentru modernizarea/electrificarea magistralei M 300 Cluj – Oradea au fost scoase la licitație pe 1 ianuarie 2022, iar finanțarea prin PNRR este de 1,3 miliarde euro.

FOTO: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Frumoasa fiică a unui lider PSD Cluj, Miss Tourism World 2024 România

Publicat

Ioana Oleleu, fiica politicianului PSD Cluj Ioan Oleleu, a fost desemnată Miss Tourism World 2024 România. Va reprezenta țara noastră la competiția găzduită în China.

Ioana Oleleu va reprezenta țara noastră în competiția internațională de frumusețe Miss Tourism World 2024. Tânăra este studentă în anul I la Facultatea de Psihologie și Stiințe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai.

Într-un interviu din 2022, Ioana arăta că face parte din lumea modell-ingului de la vârsta de 14 ani, dar a practicat și fotbalul pentru mai mulți ani. De asemenea, mai arăta ea, are zeci de mii de urmăritori pe contul său de TikTok.

Ioana este fiica lui Ioan Oleleu. politician PSD Cluj și vicepreședintele Autorității Naționale Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA). Originar din comuna Beliș, județul Cluj, Ioan Oleleu a fost consilier județean și vicepreședinte al Consiliului Județean Cluj în perioada 2012-2016 (USL) și secretar executiv al PSD Cluj. Ioan Oleleu a ocupat de asemenea funcția de director al DSVSA Cluj.

Concursul internațional Miss Tourism World 2024 se va desfășura în lunile august și septembrie 2024 în China. Anul trecut, câștigătoare a fost desemnată reprezentanta Cehiei. Competiția aduce împreună reprezentante de pe tot globul. Câștigătoarea competiției va deveni ambasadoare a Turismului din țara reprezentată și va putea contribui la promovarea turismului în țara de origine.

Citește mai departe

EVENIMENT

„U” Cluj – Dinamo. „Șepcile roșii” au nevoie de victorie pentru a rămâne în lupta pentru primele două locuri din play-out.

Publicat

Echipele „U” Cluj și Dinamo București se vor întâlni, sâmbătă, de la ora 20:00 pe Cluj Arena unde vor disputa a opta partidă din play-out. „Șepcile roșii” trebuie să obțină o victorie pentru a avea șansa să revină pe primele locuri din play-out la finalul etapei.

FC Universitatea Cluj vine după o înfrângere suferită în deplasare împotriva echipei U Craiova 1948. Oaspeții au început prima parte a partidei în forță și au deschis scorul în minutul 16 prin Robert Silaghi, dar egalarea a venit până la pauză urmând ca în minutul 55, oltenii să preia conducerea, dar ardelenii au păstrat șansele egalând în minutul 74 prin Federico Anselmo, dar nu a fost suficient pentru că două minute mai târziu Blănuță a marcat si a stabilit scorul final 3-2 în favoarea gazdelor.

Dinamo București are nevoie disperată de victorie pe terenul clujenilor, câinii roșii se află la subsolul clasamentului si dacă sunt învinși sâmbătă vor fi cu un picior in liga a II-a.

Echipa bucureșteană a disputat ultima partidă din play-out pe teren propriu împotriva echipei FC Voluntari și a reușit să deschidă scorul în minutul 35, dar două minute mai târziu a fost egalată și partida s-a încheiat cu scorul de 1-1, dar Dinamo are în continuare șanse să evite retrogradarea, dar trebuie să câstige ultimele două partide rămase.

„U” Cluj poate obține a doua victorie din acest sezon împotriva lui Dinamo București

Prima dată când cele două echipe s-au întâlnit în acest sezon a fost la 5 august 2023 pe Stadionul Gaz Metan din Mediaș, acolo unde „șepcile roșii” au obținut acasă doar cu un punct după ce partida s-a încheiat cu scorul de 1-1.

Scorul a fost deschis de către oaspeți prin Denis Politic, ca mai apoi atacantul clujenilor, Daniel Popa să stabilească egalitatea în minutul 51 și acesta a fost deznodământul partidei. Returul dintre cele două echipe s-a desfășurat la 11 decembrie pe Stadionul Arcul de Triumf din București, iar echipa victorioasă a fost U Cluj care s-a impus cu 1-0 golul fiind marcat de Dan Nistor.

După șapte partide desfășurate în play-out, ‘U’ Cluj se află pe a patra poziție în play-out cu 29 de puncte, în timp ce Dinamo București se află pe penultimul loc în clasament cu doar 21 de puncte și riscă retrogradarea în liga secundă a României.

„Trebuie să câștigăm pentru a fi în primele nouă clasate”

Tehnicianul „șepcilor roșii”, Ioan Ovidiu Sabău a declarat într-o conferință premergătoare partidei cu Dinamo București că echipa nu a arătat în ultimele jocuri așa cum ar fi trebuit, dar este mândru de jucătorii săi și de ceea ce au reușit să realizeze în acest sezon.

„Îmi pare rău că Dinamo a ajuns în situația asta, nu aș fi vrut, dar noi trebuie să fim profesioniști și să arătăm ca o echipă care știe să lupte pentru interesele ei, să nu dezamăgească, să fiu eu foarte inspirat în alegeri și să putem câștiga ultimul joc de acasă” a declarat de asemenea Neluțu Sabău.

Cosmin Olaru

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Poliția Locală Cluj-Napoca ajută o familie de rățuște să ajungă în Canalul Morii

Publicat

O familie de rățuște a fost escortată de un polițist local prin centrul orașului Cluj-Napoca, vineri dimineață. 

Un polițist local s-a remarcat în dimineața zilei de vineri, 3 mai. Agentul Ionuț Mazăre a ajutat o rață și bobocii acesteia să ajungă la Canalul Morii, după ce acestea „s-au rătăcit” în centrul Clujului.

Agentul de poliție a însoțit grupul de rațe de pe strada Mihai Eminescu până pe strada Iuliul Hosu. Odată ajuns aici, polițistul a ajutat bobocii să nu se piardă de mama lor și i-a coborât, rând pe rând, pe malul Canalului Morii.

Toți bobocii au ajuns, astfel, teferi și nevătămați, în apă.

Toată întâmplarea a fost surprinsă într-un videoclip postat ulterior pe pagina de TikTok a primarului Emil Boc.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax