Connect with us

EVENIMENT

Bosch TESTEAZĂ la Cluj mașini care se conduc SINGURE

Publicat


La Cluj, în cadrul Centrului de Inginerie Bosch se testează tehnologii legate de mașinile autonome. Cele mai recente teste se referă la modul în care funcționează diverși algoritmi, atât în medii de simulare, cât și în condiții reale de trafic, adică și pe străzile din oraș.

„Pentru a putea testa, în țară, end-to-end sistemele de automatizare pe drumurile publice (inclusiv partea de acționare automatizată a mașinii) așteptăm aplicarea noului cadru legislativ”, spun cei de la Bosch România, într-un interviu pentru HotNews.ro.

La Cluj și București Bosch testează partea de „percepție a scenelor” care implică interpretarea în timp real a scenelor de trafic și identificarea obiectelor în mișcare (mașini de orice fel, cicliști, pietoni, animale) precum și a celor de infrastructură (borduri, marcaje, semne de circulație).

Tehnologii de parcare și de condus autonom dezvoltate la Cluj

Centrul de Inginerie Bosch din Cluj dezvoltă tehnologii de parcare și de condus autonom.

„Dezvoltăm software de procesare a semnalului de la senzori precum RADAR, video si ultrasunete, dar si software care rulează pe un calculator central (vehicle computer). În contextul în care mașinile se transformă din ce în ce mai mult într-un device IoT (internetul lucrurilor) pe roți, și care rulează mai mult de 100 milioane de linii de cod, suntem implicați și în dezvoltarea de soluții cloud care gestioneză și procesează datele primite de la senzorii aflați în mașină”, explică pentru HotNews.ro directorul departamentului de Computer Vision de la Cluj, Cătălin Golban.

Din punct de vedere al progreselor tehnice făcute în ultimii ani, Golban s-a referit la trecerea de la sisteme cu o singură cameră video folosite pentru funcții precum frânare automată de urgență si păstrarea benzii de rulare (lane keeping support) la sisteme multi-cameră care permit o percepție 360 pentru funcții mai complexe de conducere automatizată precum asistență pentru conducerea pe autostradă (highway assist/pilot) sau asistență în traficul urban intens (traffic jam assist/pilot).

De asemenea, sunt folosite din ce în ce mai mult metode avansate de inteligența artificială (AI), precum rețelele neuronale profunde (Deep Learning) și crește constant performanța acestor sisteme.

Ce poate face mașina fără șofer

Bosch lucrează atât la îmbunătățirea nivelului 2 de automatizare (L2), cât și pentru nivelul 3 de automatizare (L3). Diferența între cele două este că la nivelul 2 șoferul este permanent responsabil de supervizarea sistemului, iar la nivelul 3 sistemul din mașină este responsabil de ghidarea mașinii, precizează Golban.

„Șoferul trebuie doar să fie pregătit să preia controlul dacă sistemul cere explicit acest lucru. Această trecere este una importantă. Pare simplu și incremental să trecem de la un nivel de automaitzare la altul, dar această trecere la nivelul 3 este de fapt un pas foarte mare, deoarece nivelul de performanță pe care îl au astfel de sisteme de conducere autonomă, și implicit nivelul de încredere pe care-l oferă este mult mai ridicat”.

În viitor sistemele de nivelul 3 de automatizare vor ajunge să fie produse în volume mari datorită progreselor care se fac în prezent. Pe de o parte senzorii și algoritmii devin din ce în ce mai performanți (prin metode avansate de inteligența artificială), pe de altă parte, puterea de calcul pe care o folosim în mașină (vehicle computers) este din ce în ce mai accesibilă pentru producția de serie.

Drumul către testarea pe drumurile publice este lung, dar a început

În cadrul Departamentului de Computer Vision sunt testate în prezent părți din sistem. „Spre exemplu, la Cluj și recent și în București, facem partea de percepție a scenelor. Aceasta implică interpretarea în timp real a scenelor de trafic și identificarea obiectelor în mișcare (mașini de orice fel, cicliști, pietoni, animale, etc.) precum și a celor de infrastructură (borduri, marcaje, semne de circulație, etc).

În România testăm modul în care funcționează acești algoritmi atât în medii de simulare, cât și în condiții reale de trafic, deci pe străzile din Cluj”.

Pe baza acestora se iau decizii de control lateral sau longitudinal al mașinii. Deciziile sunt verificate, în faza de dezvoltare, la nivel de simulare, pe pistele de teste și în ultima fază pe drumurile publice. „Pentru verificarea pe drumurile publice, testele le efectuăm în prezent în Germania sau în alte țări unde legislația asigură cadrul legal pentru ele”, explică oficialul de la Bosch România.

Compania se va implica și în dezvoltarea legislației pentru testarea mașinilor automatizate pe drumurile publice.

„La invitația reprezentanților Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, ne-am alăturat, ca și consultanți, în crearea cadrului legislativ pentru testarea vehiculelor automatizate pe drumurile publice (nivelul de automatizare 3-4) prin departamentele tehnice și de inovare. Legea a trecut de etapa de transparență decizională aflându-se acum în faza de avizare în comisiile ministerelor. Ne bucurăm de succesul acestei prime etape și vom continua să fim implicați și să sprijinim crearea de legi pentru operaționalizarea vehiculelor automatizate (L3-L4)”.

Reamintim că la final de aprilie, Ministerul de Interne a publicat un proiect de modificare a Codului Rutier care va permite testarea pe drumurile publice, în anumite condiții de siguranță, a unor mașini care se pot conduce singure.

Ce testează Bosch pe drumurile publice

Pe drumurile publice Bosch testează în prezent în România module separate din sistemul complet de automatizare, de exemplu partea de percepție (interpretarea informațiilor de la senzori), fără activarea automată a sistemelor de frânare, accelerație și direcție, acestea fiind lăsate la decizia inginerului care conduce mașina.

„Prin aceste teste, ne asigurăm că algoritmii de percepție dezvoltați de noi detectează corect și complet toate informațiile. Pentru a putea testa, în țară, end-to-end sistemele de automatizare pe drumurile publice (inclusiv partea de acționare automatizată a mașinii) așteptăm aplicarea noului cadru legislativ. Etapa ulterioară testării prevede omologarea acestor tehnologii și producția de serie”.

Sursa: Hotnews

Foto: Arhivă



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Clujul are un canal, ce facem cu el? Canalul MORII, istorie și prezent în peisajul urbanistic al orașului

Publicat

canalul morii

Veneția are Canal Grande, Amsterdamul și Bruge-ul au fiecare o mulțime de canale, unul mai frumos ca altul, Cluj-Napoca are Canalul Morii. Timp de zeci de ani, autoritățile s-au jucat de-a „uite canalul, nu e canalul”. Peste tot în Europa, un astfel de curs de apă ce traversează o urbe este mană cerească. Rățuște, peștișori, pe alocuri promenade cu bărcuțe, sunt doar câteva atracții ale unui astfel de canal. 

Canalul Morii sau Canalul Morilor din Cluj-Napoca (în maghiară Malomárok) este un canal artificial, o ramură a Someșului Mic care curge aproximativ paralel cu acesta pe o distanță de 7,2 km.

canalul morii

VIDEO FOTO. Clujul are un canal, ce facem cu el? Canalul MORII, istorie și prezent în peisajul urbanistic al orașului

Pornind din Someș la marginea părții vestice a orașului, curge pe toată lungimea străzilor Cardinal Iuliu Hossu și Andrei Șaguna, străpunge cartierele Mărăști și Bulgaria, unde se se reîntâlnește cu râul.

Concret, Canalul Morii se desprinde de Someș chiar la intrarea în orașul Cluj-Napoca, lângă microhidrocentrala de pe Someșul Mic. Porțiunea din canal până la Parcul Rozelor e cea mai sălbatică din întreg traseul, fără amenajări.

canalul morii

La intrarea pe strada George Barițiu, Canalul Morii e acoperit de dale betonate, până la strada Andrei Șaguna – doar pentru o porțiune, căci în Piața Mihai Viteazul canalul e din nou acoperit, iar pe dalele betonate au fost ridicate, o vreme, gherete comerciale, mai ales pe strada Argeș.

Scurt istoric

Conform unui document din 1558, consiliul orașului a ordonat săparea unui canal pentru a igienizarea râului Someș în oraș. Prima atestare a barajului de la începutul canalului lângă Mănăștur datează din secolul al XVI-lea.

Acesta a fost folosit pentru a controla cantitatea de apă eliberată în Canalul Morii, care era suficientă pentru a face să funcționeze morile de făină de pe malurile Canalului.

Un baraj nou, mai înalt, a fost construit la sfârșitul anilor 1970, după care debitul de apă în șanțul morii a fost aproape inexistent. Niciuna dintre morile de pe canal nu mai există în prezent.

moara

A fost o lucrare hidrologică de anvergură, care a angajat întreaga comunitate urbană și care a făcut posibilă creșterea numărului de mori care funcționau în oraș și diversificarea activității acestora.

Una dintre morile amplasate pe Canalul Morii era, de exemplu, Moara de Hârtie, amplasată între parcurile Rozelor și Victor Babeș. Construită în 1718 de Ordinul Iezuit și renovată în 1832, e cea mai veche clădire cu caracter industrial a orașului. După al doilea război mondial, clădirea a fost aproape distrusă.

Era 1933 când ultima moară de pe râu a fost demolată. E vorba de moara amplasată la intersecția străzilor ce acum se numesc Regele Ferdinand și George Barițiu.

canalul morii

Prezent

După ce ani de-a rândul, canalul a fost acoperit pe o porțiune, recent au început lucrările de decopertare pe str. George Barițiu, iar după decopertare urmează partea mai dificilă și anume igienizarea canalului și menținerea sa la cele mai înalte standarde de curățeni.

Neîngrijit, transformat într-o  ghenă de gunoi ce emana vara mirosuri pestilențiale, Canalul Morii se vrea redat orașului sub forma unei atracții urbanistice. Rățuștele sunt gata pregătite, mai trebuie să pregătim locuitorii, mai exact mentalitatea lor. Pentru că atâta timp cât se vor scoate din canalizare scutece și cârpe, nu putem avea pretenții prea mari.

Sursa: Wikipedia

Video: YouTube

 

 

 

Citește mai departe

EDUCATIE

Admitere la liceu Cluj. 3.670 de absolvenţi ai claselor a VIII-a au fost admiși. Ce școli au ales elevii de 10

Publicat

De

Admitere liceu Cluj

3.670 de absolvenţi ai claselor a VIII-a au fost admiși în învăţământul liceal de stat, în anul școlar 2024–2025, ca urmare a primei etape de repartizare computerizată, desfășurată miercuri, 24 iulie.

67 de elevi, dintre care 61 din județul Cluj, nu au putut fi admiși în prima etapă din cauza faptului că nu au completat suficiente opțiuni.

Admitere liceu Cluj. 3.670 de absolvenţi ai claselor a VIII-a au fost admiși

În prima etapă a repartizării computerizate în învăţământul liceal de stat au fost repartizați 3.670 de elevi din totalul celor 3.737 de elevi cu opțiuni completate, potrivit Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

Repartizarea computerizată a absolvenților claselor a VIII-a, în învățământul liceal de stat, s-a desfășurat miercuri, 24 iulie 2024, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, cu respectarea ordinii opțiunilor elevilor, așa cum sunt acestea consemnate în fișa individuală a fiecărui elev.

Cei mai mulți elevi sunt la filiera teoretică

Pe filiere educaționale, 2.387 de candidați au fost repartizați la filiera teoretică, iar 1.283 de candidați la filiera tehnologică.

La nivelul județului Cluj, distribuția candidaților din județul Cluj repartizați, în județ, pe tranșe de medii, pentru Admiterea 2024, se prezintă astfel:

Ce școli au ales elevii de 10

Cei 7 candidați cu media 10 de admitere au optat pentru următoarele unități de învățământ preuniversitar:

  • COLEGIUL NAȚIONAL ,,EMIL RACOVIȚĂ” CLUJ-NAPOCA (4),
  • LICEUL TEORETIC ,,LUCIAN BLAGA” CLUJ-NAPOCA (1),
  • LICEUL TEORETIC ,,NICOLAE BĂLCESCU” CLUJ-NAPOCA (1),
  • LICEUL TEORETIC ,,AVRAM IANCU” CLUJ-NAPOCA (1).

Citiți AICI mai multe despre elevii de 10 ai Clujului la Evaluarea Națională

De asemenea, au precizat reprezentanții IȘJ Cluj, au fost admiși în etape anterioare repartizării computerizate din data de 24 iulie 2024:

  • 646 de elevi la specializări în cadrul filierei vocaţionale;
  • 17 elevi în învăţământul militar;
  • 74 de elevi pe locurile speciale, rezervate candidaţilor cu CES;
  • 59 de elevi pe locurile speciale, rezervate candidaţilor de etnie rromă.

67 de elevi nu au putut fi repartizați în această etapă

67 de elevi, dintre care 61 din județul Cluj, nu au putut fi admiși în prima etapă, întrucât nu au completat suficiente opţiuni.

Aceștia vor intra în a doua etapă de repartizare, în perioada 12-20 august 2024, alături de candidații care au fost repartizați computerizat în prima etapă de admitere, dar nu și-au depus dosarele de înscriere în termen (25-30 iulie 2024), precum și de candidații care nu au participat în prima etapă de admitere.

81 de locuri disponibile în a doua etapă

La nivelul județului Cluj, în a doua etapă de repartizare, din cadrul Admiterii 2024, sunt disponibile 81 de locuri la liceu.

Repartizarea elevilor, în cadrul celei de a doua etape, va avea loc în perioada 19-20 august 2024, iar comunicarea rezultatelor candidaților repartizați în a doua etapă a Admiterii 2024, în învățământul liceal de stat, se va realiza conform procedurii stabilite la nivelul Comisiei județene de admitere, din cadrul I.Ș.J. Cluj.

Cum se pot înscrie la liceu elevii reveniți în țară, repatriați sau refugiați

Elevii reveniți în țară, repatriați, refugiați se pot înscrie în clasa a IX-a, independent de termenele din calendarele metodologiei de admitere în învățământul liceal de stat, profesioal, dual.

Aceștia vor urma procedura referitoare la echivalarea studiilor.

Toate informațiile și detaliile cu privire la admiterea în învățământul liceal de stat, învățământul vocațional și învățământul profesional, dual, precum și Broșura ADMITERE 2024, sunt disponibile și pot fi consultate pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Violența domestică e în floare la Cluj. Peste 900 de apeluri la poliție în doar 6 luni

Publicat

De

Poliția Cluj

În primele șase luni ale acestui an, în județul Cluj au fost sesizate cele mai multe acte de violență domestică de până acum.

Tot în primele 6 luni ale anului au fost emise peste 400 de ordine de protecție ale victimelor violențelor în familie.

Violența domestică e în floare la Cluj. Peste 900 de apeluri la poliție în doar 6 luni

909 cazuri de violență domestică au fost sesizate în primele șase luni din anul 2024, cele mai multe, potrivit unui raport al Inspectoratului de Poliție Cluj.

Dintre acestea 537 au fost infracţiuni de lovirea sau alte violenţe.

De asemenea, în 57 de cazuri a fost vorbade abandon de familie şi au fost înregistrate și 83 de infracţiuni de ameninţare.

Peste 400 de ordine de protecție emise la Cluj

În șase luni, au fost emise peste 400 de ordine de protecție ale victimelor violenței domestice, conform IPJ Cluj.

Este vorba de 215 ordine de protecție provizorii și de 187 de ordine de protecţie.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. REVOLTĂTOR. Zeci de turiști blocați pe Aeroportul Cluj au primit sandvișuri EXPIRATE

Publicat

De

Sandvișuri expirate

Zeci de pasageri, care sunt blocați pentru mai bine de 10 ore pe Aeroportul Cluj au primit sandvișuri expirate.

Oamenii veniți de peste tot din țară trebuiau să fie deja în Cipru, dar zborul a fost amânat de două ori.

REVOLTĂTOR. Zeci de turiști blocați pe Aeroportul Cluj au primit sandvișuri EXPIRATE

Oamenii, care trebuia să fie acum pe plajă sunt revoltați, dar nu atât de mult pentru faptul că avionul spre Larnaca întâziere, cât pentru acela că au primit câte o sticlă de apă și sandvișuri expirate de câteva zile.

“Trebuia să plecăm la ora 11.35. Eu nu sunt din Cluj, am venit la aeroport la ora 8.35 așa cum ni s-a spus. Am făcut check-in-ul, dar apoi am fost informați că avionul are întârziere până la ora 16.35”, a declarat pentru Cluj.24.ro unul dintre pasageri.

După ce au sunat la agenția de turism, au aflat că zborul a fost întârziat a doua oară, iar ora de plecare spre Larnaca este 21.40.

Pentru că trebuie să stea în aeroport atâtea ore, oamenii au primit apă și sandvișuri, însă mâncarea e expirată.

“Pe eticheta sanvișului pe care l-am primit eu scrie că expiră în data de 20 iulie. La alți pasageri era lipit peste o altă etichetă pe care scria 26 iulie.

E incredibil. Este aici o doamnă cu 4 copii mici. Sunt și alți oameni cu copii”, a mai spus pasagerul.

Au sesizat protecția consumatorilor

Oamenii s-au revoltat, dar tot ce au putut afla de la personalul aroportului este că responsabilă pentru mâncare e firma de catering.

Pasagerii au sunat la Oficiul pentru Protecția Consumatorilor și li s-a trransmis să facă o sesizare online, și să atașeze și poze.

Turiștii, care plecă în vacanțe prin mai multe agenții de turism speră acum ca avionul companiei High Sky să plece măcar la ora 21.40.

Din informațiile turiștilor care așteptă în aeroport, sunt două aeronave care zboară pe această rută, iar una ar fi defectă.

 

 

 

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax