Connect with us

EVENIMENT

261 noi cazuri de COVID la Cluj, cu 1000 de teste mai puține efectuate

Publicat


Cu o zi în urmă erau raportate circa 280 de cazuri noi de COVID, la un număr de peste 3100 de teste efectuate. Duminică avem 261 de noi cazuri, la 2300 de teste realizate. 

🔴 Situația epidemiologică în județul Cluj se prezintă astfel:

➡️ Rata incidenței pe județul Cluj : 3,74;

➡️ În ultimele 24 de ore, 261 persoane au fost confirmate Covid-19 din județul Cluj;

➡️ Total număr de teste 2.393 din care 320 diagnostic grupe de risc, 400 teste efectuate la cerere și 1.673 teste rapide. Până în acest moment s-au realizat 693.735 de teste, la nivelul județului Cluj;

➡️ 51 persoane internate în ATI;

➡️ Total vindecați și externați 3.478 din care 2.310 din județul Cluj;

➡️ Total decedați 1.104 din care 692 din județul Cluj.

🔴 În acest moment sunt internați 389 pacienți.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Boboteaza sau Botezului Domnului, sărbătorită pe 6 ianuarie. Tradiții și semnificații

Publicat

Boboteaza, sărbătorită anual pe 6 ianuarie, marchează finalul sărbătorilor de iarnă și este una dintre cele mai importante sărbători creștine.

Cunoscuta și ca Botezul Domnului, această zi comemorează botezarea lui Iisus Hristos de către Ioan Botezătorul în apele Iordanului, un moment esențial în tradiția creștină, care simbolizează nașterea spirituală a Mântuitorului.

Semnificații religioase și sfințirea apei

Boboteaza simbolizează sfințirea creației, Iisus fiind botezat nu pentru iertarea păcatelor, ci pentru a sfinți apele și întreaga lume. În cadrul slujbei religioase de Bobotează, apa este binecuvântată și transformată în agheasmă, considerată miraculoasă. Creștinii iau această apă sfințită pentru a-și binecuvânta locuințele, animalele și pomii, având credința că aceasta aduce sănătate, belșug și protecție împotriva spiritelor rele.

La români, ziua de Bobotează cuprinde motive specifice sărbătorilor de Crăciun. Astfel, în unele zone se colindă, se fac şi se prind farmecele şi descântecele, se află ursitul, se fac prorociri despre noul an.

Tradiții populare și obiceiuri

În unele zone, preotul aruncă o cruce în apă, iar bărbații din comunitate se întrec să o recupereze. Se spune că cel care reușește să aducă crucea la mal va avea noroc tot anul. În vechime, cel care găsea primul crucea şi o aducea la mal primea şi daruri de la domnitorul ţării şi era ţinut la mare cinste de către ceilalţi.

Iordănitul femeilor este un alt obicei. În trecut, în satele din nordul ţării, femeile se adunau în grupuri mari acasă la cineva şi duceau alimente şi băutură. După ce serveau masa, ele cântau şi jucau toată noaptea. Dimineaţa ieşeau pe stradă şi luau pe sus bărbaţii care apăreau întâmplator pe drum, îi luau cu forţa la râu, ameninţându-i cu aruncatul în apă. În unele regiuni avea loc integrarea tinerelor neveste în comunitatea femeilor căsătorite prin udarea cu apă din fântână sau dintr-un râu.

Fetele nemăritate își pot afla ursitul în noaptea de Bobotează, punând sub pernă o crenguță de busuioc și legându-și un fir roșu de mătase pe deget. Totodată, se crede că fetele care cad pe gheață în această zi se vor mărita până la sfârșitul anului.

Superstiții și credințe

În ziua de Bobotează, nu se spală rufe, toate apele fiind sfințite. De asemenea, certurile și împrumuturile sunt interzise, iar tradiția populară spune că animalele din grajd vorbesc la miezul nopții despre comorile ascunse.

În unele regiuni, sărbătoarea este marcată de obiceiuri spectaculoase, cum ar fi „Iordănitul femeilor” sau „Udatul Ionilor”, dedicate Sfântului Ioan Botezătorul, prăznuit pe 7 ianuarie.

Boboteaza și Sfântul Ioan, finalul sărbătorilor de iarnă

Boboteaza și ziua Sfântului Ioan, care urmează pe 7 ianuarie, încheie perioada sărbătorilor de iarnă. Aceste zile sunt pline de rugăciuni și obiceiuri care îmbină sacralitatea creștină cu tradițiile populare, păstrate cu sfințenie de-a lungul generațiilor.

Citește mai departe

POLITICA

Petrișor Peiu, senator AUR: „Un început de an sub semnul haosului guvernamental”

Publicat

Senatorul Petrișor Peiu (AUR) a lansat o critică dură la adresa coaliției PSD-PNL-UDMR, acuzând lipsa de soluții în fața problemelor economice și politice majore, dar și încălcarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor.

„Anul a început cu un tablou sumbru, marcat de suprapunerea a trei crize majore, gestionate cu incompetență de actuala guvernare.

Alegerile prezidențiale, între incertitudine și anularea dreptului de vot

Prima problemă, cea a alegerilor prezidențiale, continuă să fie un subiect al incertitudinii, întrucât guvernul refuză să stabilească o dată clară, iar justiția nu oferă un răspuns cu privire la motivele care au dus la anularea alegerilor din 8 decembrie și anularea a aproape 10 milioane de voturi. În al doilea rând, poziția președintelui ilegitim, Klaus Werner Iohannis, creează ambiguități pe plan intern și internațional, cu atât mai mult cu cât mandatul său ar fi trebuit să se încheie deja. În al treilea rând, „ordonanța trenuleț” afectează profund mari categorii de români, lovind în mediul de afaceri, în românii onești, pensionari și persoane vulnerabile.

„Ordonanța trenuleț”, o lovitură pentru români

Guvernarea Ciolacu 2 se scufundă tot mai adânc în criza bugetară, dovedind aceeași nepăsare și incapacitate de a găsi soluții. În timp ce la Cotroceni avem un președinte uzurpator, înghețarea salariilor și pensiilor a adus nemulțumire generalizată, fără ca această măsură să rezolve problema deficitului bugetar pe care îl avem și care este prognozat la 8,7%. Ministrul Finanțelor, cu o retorică sfidătoare la adresa românilor, oferă asigurări că statul va putea plăti pensiile și salariile la nivelul lunii noiembrie 2024, dar recunoaște că situația economică este critică. Singurele soluții par a fi noi împrumuturi și noi tăieri, care vor adânci povara cetățenilor și a mediului de afaceri.

Inflația și prețurile la energie, o povară zilnică pentru români

În paralel, românii resimt efectele unei inflații galopante, ale scumpirilor în lanț și ale unor facturi uriașe la energie. Perspectiva unei dublări a prețului la energia electrică după 31 martie, fără vreo măsură concretă de stabilizare, amplifică incertitudinea. Atitudinea decidenților politici, axată mai mult pe declarații și campanii de imagine decât pe acțiuni concrete, demonstrează o lipsă de conectare cu prioritățile și așteptările oamenilor.

Întrebarea cea mai importantă este ce se va întâmpla până la urmă cu salariile și cu pensiile? Este constituțională această înghețare despre care se tot vorbește? AUR a contestat constituționalitatea „ordonanței trenuleț” și a cerut intervenția Avocatului Poporului. Însă, având în vedere că toate aceste instituții sunt conduse de marionete ale sistemului PSD-PNL, nu ne așteptăm ca ele să acționeze în interesul românilor.

Un sistem politic rupt de nevoile reale ale cetățenilor

Este totuși ridicol, cel puțin în cazul pensiilor, să ai o lege prin care orice guvern este obligat să indexeze în fiecare an pensiile în funcție de indicele de creștere a prețurilor și de creșterea salariului mediu brut și să nu se facă acest lucru. Este o încălcare clară a legii, dar nu este prima oară. În 2019 s-a aprobat o lege a pensiilor în Parlament, președintele a promulgat-o și după aceea nu s-a mai aplicat niciodată.

Cine ar putea să ne spună care au fost motivele concrete? Nimeni, toți fug de răspundere. La fel și în cazul acesta: legea pensiilor a fost o minune care a ținut patru luni, de la 1 septembrie la 1 ianuarie.

În ceea ce privește creșterea sau indexarea salariilor personalului bugetar și aici este o atitudine politică greșită, pentru că guvernul, în loc să reașeze dimensiunea acestui aparat bugetar, preferă să îi sancționeze pe toți cei care lucrează la stat. Și așa vor nemulțumi pe toată lumea, în loc să dimensioneze aparatul bugetar în funcție de ceea ce are țara nevoie și de ceea ce poate să plătească. Dar astea sunt decizii politice pe care le-a luat guvernul, altele decât cele pe care le-au anunțat timpul campaniei electorale PSD-PNL-UDMR, așa încât este foarte greu să ne așteptăm la vreo evoluție pozitivă în acest zonă.

AUR cere răspundere și acțiune concretă

La toate acestea se adaugă și o problemă gravă de reprezentativitate. Dreptul românilor de a alege este călcat în picioare, prin decizii controversate care sporesc tensiunile sociale. În lipsa unei schimbări radicale, riscăm să ne confruntăm cu o explozie a nemulțumirilor populare, ignorată însă cu nonșalanță de cei aflați la guvernare.

Guvernarea PSD-PNL-UDMR dovedește că prioritățile sale sunt departe de nevoile reale ale cetățenilor. România se îndreaptă către o criză profundă, alimentată de măsuri incoerente și politici menite să protejeze interesele celor aflați la putere, nu ale oamenilor obișnuiți”, a declarat Petrișor Peiu, senator AUR.

Citește mai departe

EVENIMENT

ANPC, avertisment în pragul reducerilor de iarnă: „Atenţie la preţuri”

Publicat

ANPC le recomandă cumpărătorilor să fie vigilenți în perioada reducerilor de iarnă. Consumatorii sunt sfătuiți să verifice prețurile și să se informeze temeinic asupra produselor dorite, pentru a evita capcanele unor reduceri false sau a unor oferte înșelătoare.

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai bine asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.

„În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook.

Verificați prețurile și reducerile reale

Cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reduceri.

Câteva măsuri recomandate de eprezentantul ANPC:

  • verificaţi stocul existent;
  • verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA);
  • verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare;
  • în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul;
  • dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului.

Comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

Cumpărăturile online: măsuri de siguranță

Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.

Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant – persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.

Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.

Astfel, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.

În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ.

Drepturile consumatorilor la retur și rambursare

În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.

În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract. „Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare”, mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe reţeaua de socializare.

Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.

Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.

Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.

Reguli privind garanțiile produselor

Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.

În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.

În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.

Atenție la comercianții din afara UE

Acesta a atras atenţia şi asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziţionate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, „capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată”.

Citește mai departe

EVENIMENT

Incendiu la o casă din Cășeiu. O femeie care a suferit un atac de panică, transportată la spital

Publicat

Icendiu la Dej

Pompierii din Dej intervin, duminică seară, la un incendiu care a cuprins o casă din comuna Cășeiu din județul Cluj. O femeie a suferit un atac de panică și va fi transportată la spital.

Un incendiu a izbucnit într-o cameră a casei și s-a extins la acoperiș, manifestându-se pe o suprafață de 80 mp.

Din fericire nu sunt victime, însă o femeie a suferit un atac de panică și urmează să fie transportată la spital.

„Pompierii din cadrul Detașamentului Dej intervin în aceste momente pentru a stinge un incendiu izbucnit la o casă din localitatea Cășeiu. Incendiul se manifestă la o cameră și la acoperișul casei, pe o suprafață de aproximativ 80 de metri pătrați. O femeie care prezintă un atac de panică a fost preluată de către echipajul SMURD și va fi cel mai probabil transportată la spital. La fața locului acționează două echipaje, cu două autospeciale cu apă și spumă. Fără imagini până acum”, a transmis ISU Cluj.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate