ACTUALITATE
2023, anul în care întreaga lume a început să discute despre inteligenţa artificială

Într-un singur an, conceptul de inteligenţă artificială (AI) a trecut de la a reprezenta un sinonim pentru science fiction la a deveni un instrument folosit de milioane de oameni, pe măsură ce experţii avertizează asupra riscurilor sale şi pe fondul apariţiei primelor încercări de a o reglementa la nivel mondial, relatează EFE, transmite Agerpres.
Anul acesta, reţelele de socializare au fost pline de fotografii şi videoclipuri pe care utilizatorii le-au creat folosind diverse instrumente ale AI generative (o ramură emergentă a inteligenţei artificiale în care modelele sunt folosite pentru a crea conţinut – n.r.) şi capturi de ecran cu ‘conversaţii’ cu AI pe teme de tot felul.
Declanşatorul acestei tehnologii a venit din popularitatea chatbot-ului ChatGPT pe care compania OpenAI l-a lansat în noiembrie 2022 şi care, în câteva zile, a captat atenţia a milioane de oameni.
Cursa titanilor tehnologici
În 2023, marii giganţi ai tehnologiei – care experimentează şi ei cu această tehnologie de ani de zile – s-au alăturat cursei pentru a deveni AI de referinţă.
În februarie, Microsoft a anunţat o investiţie de 13 miliarde de dolari în OpenAI şi că foloseşte tehnologia GPT4 pentru propriul său chatbot, Bing.
Compania fondată de Bill Gates şi Paul Allen îşi propune acum să facă din această tehnologie un ‘asistent’ pentru toate programele şi aplicaţiile sale.
În acelaşi timp, Google şi-a anunţat propriul chatbot AI, Bard, şi, în decembrie, compania a introdus un model AI mai puternic, Gemini, care este ‘multimodal nativ’, ceea ce înseamnă că poate învăţa din date dincolo de text, absorbind şi informaţii audio, video şi imagini.
Chiar şi Mark Zuckerberg, fondatorul Meta, care pariază de ani de zile pe metavers, s-a alăturat cursei AI.
Meta, compania-mamă a Facebook, Instagram şi WhatsApp, pledează pentru o alianţă AI între diverse companii pentru a ‘evolua către o AI deschisă’ şi gratuită.
‘Anul acesta a fost marcat de întrebarea: ‘Care-i treaba cu AI?’ A fost un an educaţional grozav pe toate pieţele globale pentru AI’, a declarat pentru EFE Jenalea Howell, unul dintre organizatorii conferinţei The AI Summit New York.
Halucinaţii, plagiat şi alte riscuri
Utilizatorii şi-au dat seama rapid că răspunsurile AI nu sunt întotdeauna corecte şi că uneori AI comite ceea ce este cunoscut sub numele de ‘halucinaţii’, adică momentele în care inteligenţa artificială generează informaţii false.
Unul dintre cele mai cunoscute cazuri de ‘halucinaţie AI’ sau ‘confabulaţie’, a fost cel în care nişte avocaţi au prezentat un text plin de cazuri care fuseseră inventate de ChatGPT.
O altă durere de cap pentru companii este de a dovedi că nu au încălcat niciun drept de autor atunci când şi-au ‘alimentat’ computerele cu informaţii.
Scriitori precum George R.R. Martin şi Sarah Silverman au denunţat OpenAI şi Meta pentru ‘furtul’ operelor lor.
Au devenit virale şi imaginile generate de AI fără niciun fel de watermark (watermark-ul reprezintă o modalitate de protecţie a documentelor oficiale, ce face imposibilă, sau măcar dificilă, duplicarea lor neautorizată sau falsificarea – n.r.), ceea ce a derutat internauţii, cum a fost cazul imaginii hiperrealiste a Papei Francisc îmbrăcat într-o haină albă modernă, care a fost creată cu ajutorul programului Midjourney.
Anul acesta, atât echipa fostului preşedinte Donald Trump, cât şi cea a lui Ron DeSantis, ambii candidaţi la alegerile primare din Partidul Republican pentru desemnarea alesului formaţiunii politice la alegerile prezidenţiale din SUA din 2024, au folosit conţinut generat de inteligenţă artificială.
Peter Lee, vicepreşedinte corporativ şi şeful Microsoft Research, s-a declarat îngrijorat să vadă că, la doar câteva zile după lansarea ChatGPT, a început să primească e-mailuri de la medici care îi povesteau că folosesc deja tehnologia în diagnosticele lor.
‘Acest lucru ne-a emoţionat foarte mult, dar ne-a şi îngrijorat foarte mult’, a declarat Lee pentru EFE, deoarece, în ciuda faptului că este o ‘tehnologie nouă, puternică şi unică’, trebuie să existe o reglementare înainte de a fi folosită ca un simplu instrument în medicină.
SUA inventează, Europa reglementează
În martie, peste o mie de antreprenori şi cercetători din sectorul tehnologiei au cerut într-o scrisoare cu ton apocaliptic ca sistemele AI ‘mai puternice decât GPT-4’ – cel mai recent model al OpenAI – să fie suspendate timp de şase luni.
Două luni mai târziu, sute de experţi – inclusiv directorii generali ai Google DeepMind, Anthropic şi OpenAI – au avertizat că AI implică un ‘risc de extincţie’ comparabil cu cel al pandemiilor sau al unui război nuclear.
În septembrie, Elon Musk, Zuckerberg, Gates, Sundar Pichai – CEO al Alphabet (compania-mamă a Google) – şi Sam Altman, şeful OpenAI, au mers în Senatul SUA pentru o dezbatere privind reglementarea AI.
Cu toate acestea, prima entitate care a elaborat întâia reglementare majoră pentru AI în lumea occidentală a fost Uniunea Europeană, care în decembrie a convenit – după 36 de ore de negocieri – cu privire la legea inteligenţei artificiale.
Acest regulament permite sau interzice utilizarea tehnologiei în funcţie de riscul pe care îl prezintă pentru oameni şi urmăreşte să stimuleze industria europeană împotriva unor giganţi precum China şi SUA.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
În ce CONDIȚII se aplică TVA de 9 % la livrarea locuințelor de până la 120 mp și VALOARE de până la 600.000 de lei

Din 1 ianuarie 2025 se aplică o regulă clară și unică privind TVA-ul pentru livrarea locuințelor: TVA-ul va fi de 9% pentru locuințele care îndeplinesc anumite condiții, indiferent când a fost semnat antecontractul și ce TVA s-a aplicat la avansurile deja plătite, scrie Alba24.
”Începând cu 1 ianuarie 2025 nu se mai aplică niciun fel de măsură tranzitorie, indiferent când au fost încheiate antecontracte și ce fel de cotă s-a aplicat la avansurile plătite. Dacă livrarea are loc după 1 ianuarie 2025, cota de TVA este de 9% dacă sunt îndeplinite o serie de condiții’, a declarat consultantul fiscal Mariana Vizoli într-un comunicat transmis Agerpres.
În ce CONDIȚII se aplică TVA de 9 % la livrarea locuințelor de până la 120 mp și VALOARE de până la 600.000 de lei
Prin livrare se înțelege momentul predării efective a locuinței și semnarea contractului de vânzare-cumpărare (adică momentul în care devii proprietar cu acte). Nu contează când ai dat avansul sau când ai semnat antecontractul, ci doar când se face predarea finală.
În ce condiții se aplică cota de TVA de 9%
Potrivit sursei citate, pentru a se aplica cota redusă de TVA de 9% trebuie îndeplinite anumite condiții de eligibilitate, respectiv:
– suprafața locuibilă trebuie să fie de maximum 120 mp (la calculul suprafeței locuibile nu sunt luate anexele gospodărești)
– valoarea, inclusiv a anexelor gospodărești (garaje, boxe, locuri de parcare) nu trebuie să depășească 600.000 lei, exclusiv TVA
– persoana fizică nu trebuie să fi achiziționat de la 1 ianuarie 2023 alte locuințe cu cota redusă (cu excepția locuințelor achiziționate în baza dispozițiilor tranzitorii ale OG 16/2022)
– locuința trebuie să fie locuibilă ca atare.
”Definiția locuinței locuibile ca atare s-a modificat de la 1 ianuarie 2024, fiind adăugate condiții referitoare la finisaje interioare și exterioare, instalații și obiecte sanitare și instalații electrice (inclusiv întrerupătoare și prize)”, a precizat Mariana Vizoli.
Condițiile ce trebuie îndeplinite pentru locuințe
Astfel, locuințele care în momentul livrării pot fi considerate locuibile ca atare sunt cele care la data livrării îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
– au acces liber individual la spațiul locuibil, fără tulburarea posesiei și a folosinței exclusive a spațiului deținut de către o altă persoană sau familie
– au acces la energie electrică și apă potabilă, evacuarea controlată a apelor uzate și a reziduurilor menajere
– sunt formate cel puțin dintr-un spațiu pentru odihnă, un spațiu pentru pregătirea hranei și un grup sanitary
– finisajele exterioare includ cel puțin: acoperiș, dacă, în funcție de tipul construcției, este prevăzut acest element constructiv, geamuri, ușă de/la intrare
– finisajele interioare includ cel puțin: pereți finisați cu vopsea, tapet, faianță sau alte elemente utilizate pentru finisare, podele finisate cu gresie, parchet sau alte elemente utilizate pentru finisare, uși interioare, în funcție de proiect
– au instalații sanitare și obiecte sanitare, respectiv vas WC, lavoar și spălător cu cuvă, cu bateriile aferente; au instalații electrice, inclusiv tablou, doze, întrerupătoare/ comutatoare și prize

Cluj-Napoca devine, în perioada 27-28 mai, centrul dezbaterilor despre viitorul sustenabil al energiei, găzduind o nouă ediție a Transylvania Green Energy Forum – cel mai important eveniment regional dedicat energiei verzi.
Într-un context european în care tranziția energetică și sustenabilitatea sunt priorități strategice, evenimentul reunește lideri din mediul public și privat, experți naționali și internaționali, dar și decidenți politici, pentru a contura direcțiile următoare în domeniul energiei verzi.
LIDERII deciziilor sustenabile vin la Transylvania Green Energy Forum 2025
Ediția din 2025 propune un cadru actualizat de discuții despre cele mai presante provocări și oportunități din sectorul energetic, cu accent pe digitalizarea proceselor, cooperarea public-privată și noi modele de guvernanță în contextul schimbărilor climatice. Printre temele centrale se numără: inovațiile tehnologice, securitatea energetică, finanțările sustenabile, mobilitatea urbană, politicile climatice și transparența.
Organizatorii au publicat deja lista primilor speakeri confirmați, aceasta reunind nume de prim rang din administrație, industrie și mediul academic:
● Mircea Abrudean – Președintele Senatului României
● Marcel Boloș – Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene
● Bogdan-Gruia Ivan – Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului
● George Niculescu – Președinte Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei
● Alexandru Petrescu – Președinte Autoritatea de Supraveghere Financiară
● Antal István-Loránt – Președinte Comisia pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale
● Sándor Bende – Președinte Comisia pentru Industrii și Servicii, Camera Deputaților
● Ovidiu Cîmpean – Deputat
● Mihaela Suciu – Director General Distribuție Energie Electrică Romania
● Ștefan Gadola – Vice -Președinte al Consiliului de Administrație Energobit
● Maria Metz – CEO NTT DATA Romania
● Radu Vasile – Director General Eximprod Engineering
● Bogdan Varga – Prof. Dr. Ing., Universitatea Tehnică Cluj-Napoca
● Ciprian Bodiu – Chief Sales Officer Parapet
● Christian Leonte – CEO WALDEVAR Holding
● Mihaela Coroiu – Director Marketing Strategy & Sustainable Energy Projects, EnergoBit
„Suntem încântați să anunțăm primele confirmări pentru Transylvania Green Energy Forum 2025. Lista speakerilor și partenerilor este în continuă actualizare, iar temele abordate vor reflecta cele mai noi tendințe și provocări din domeniul energiei verzi. În prima zi, dezbatem subiecte precum tranziția către neutralitate carbonică până în 2050, evidențiind politici și tehnologii esențiale pentru reducerea emisiilor și decarbonizarea sectoarelor critice. De asemenea, vom discuta despre inovațiile tehnologice în domeniul energiei verzi, inclusiv progresele în tehnologiile fotovoltaice, soluțiile de stocare a energiei și dezvoltarea hidrogenului verde.
A doua zi va fi dedicată principalilor jucători din industria petrolului și gazelor, concentrându-ne pe adaptarea acestora la noile realități ale tranziției energetice și pe rolul lor în atingerea obiectivelor de sustenabilitate.
Vom reveni în curând cu noi anunțuri privind participanții și temele specifice ale fiecărui panel. Ne propunem, ca la fiecare ediție, să oferim o platformă de discuție relevantă și actuală, care să contribuie la conturarea unui viitor energetic sustenabil”, au anuntat organizatorii.
Urmează două zile de idei, strategii și conexiuni care pot accelera transformarea energetică a României și care plasează Transilvania pe lista regiunilor care contribuie activ la sustenabilitatea europeană. Mai multe detalii și înscrieri, aici.
Parteneri: PPC, EnergoBit, NTT DATA, OMV Petrom, Eximprod Grup, Nuclearelectrica, Distribuție Energie Electrică Romania, Parapet, Waldevar, Banca Transilvania.
Evenimentul este organizat de Amprenta Advertising, în colaborare cu Federația Patronală a Energiei (FPE).
EVENIMENT
De Ziua Mondială a Sănătății, recunoștință pentru cei care salvează vieți. Dr. Ana-Maria Zanfir din Cluj, un exemplu de dăruire

Cu ocazia Zilei Mondiale a Sănătății, sărbătorită în 7 aprilie, Spitalul Clinic Județean de Urgență (SCJU) Cluj transmite un mesaj de recunoștință pentru profesioniștii din domeniul medical care își dedică viața îngrijirii celor aflați în suferință.
Un exemplu de astfel de implicare îl reprezintă Dr. Ana-Maria Zanfir, medic primar chirurgie vasculară, doctor în științe medicale, din cadrul SCJU Cluj.
Nominalizare la Premiul „Carol Davila”
Recent, în cadrul Galei aniversare a Colegiului Medicilor din România – 30 de ani de activitate, Dr. Zanfir a fost nominalizată la Premiul „Carol Davila”, o distincție acordată pentru promovarea valorilor profesiei medicale. De asemenea, a primit titlul de ambasador onorific pentru unul dintre anii simbolici din istoria organizației, în semn de apreciere pentru întreaga activitate desfășurată în slujba pacienților.
„Astăzi, 7 aprilie 2025, de Ziua Mondială a Sănătății, este cea mai bună ocazie să ne îndreptăm gândurile, aprecierea și recunoștința către toți cei care își dedică întreaga activitate îngrijirii bolnavilor.
Este, totodată, un moment potrivit să aducem în prim-plan profesioniști din domeniul sănătății, oameni dedicați cauzei ajutorării celor aflați în dificultate. Dr. Ana-Maria Zanfir, medic primar de chirurgie vasculară, doctor în științe medicale, reprezintă unul dintre multele exemple de cadre medicale de excepție care își desfășoară activitatea în SCJU Cluj. De curând, la Gala aniversară Colegiul Medicilor din România – 30 de ani de activitate, Dr. Ana-Maria Zanfir a fost nominalizată la Premiul „Carol Davila”, pentru promovarea valorilor profesiei medicale și a fost numită ambasador onorific pentru unul dintre anii de activitate din istoria Colegiului Medicilor. Acest premiu vine ca o recunoaștere a eforturilor depuse în sprijinul pacienților, pentru dedicarea față de profesie și pentru contribuția semnificativă la promovarea valorilor profesiei de medic”, a transmis SCJU Cluj.
Activitate de promovare a profesiei medicale în cadrul comunității
Pe lângă munca desfășurată în Secția Clinică de Chirurgie Vasculară a spitalului, Dr. Zanfir este implicată activ în promovarea sănătății în comunitate. Organizează evenimente dedicate prevenției, stilului de viață sănătos și evaluării stării de sănătate a populației, fiind, totodată, realizatorul unei emisiuni TV cu tematică medicală.
„Alături de activitatea importantă desfășurată în Secția Clinică de Chirurgie Vasculară a spitalului, medicul Ana-Maria Zanfir desfășoară o intensă activitate de promovare a profesiei medicale în cadrul comunității, prin organizarea de evenimente publice dedicate evaluării stării de sănătate a cetățenilor, prevenției și promovării unui stil de viață sănătos. Este realizatorul unei emisiuni TV și coordonatorul departamentului de sănătate al unui cult religios, la nivel național”, a mai arătat instituția.
Prin activitatea sa, Dr. Ana-Maria Zanfir este un model de implicare, responsabilitate și empatie, întruchipând idealul profesiei de medic.
ADMINISTRAȚIE
Emil Boc anunță noi măsuri în Cluj-Napoca pentru colectarea medicamentelor expirate. Spitalele preiau responsabilitatea

Primarul Emil Boc a anunțat măsuri noi pentru colectarea deșeurilor medicamentoase în Cluj-Napoca, în urma schimbărilor legislative care au transferat responsabilitatea colectării medicamentelor expirate de la farmacii către spitale.
În prezent, există aproximativ 40 de locații în Cluj, în principal spitale și clinici, unde cetățenii pot aduce medicamentele expirate pentru a fi colectate într-un program stabilit.
„În acest moment mă ocup de protocoale, de mediatizare, în urma schimbării legislației care nu mai permite colectare deșeurilor medicamentoase în farmacii. Am contactat Colegiul Farmaciștilor, am discutat cu conducerea spitalelor, am analizat prevederile legale și astăzi sunt în jur de 40 de locații în Cluj, îndeosebi spitale, clinici, unde, într-un anumit program orar, pot fi colectate medicamentele expirate”, a declarat primarul Emil Boc.
Locuri special amenajate pentru preluarea medicamentelor expirate
În contextul unor noi reglementări adoptate anul trecut, Boc a explicat că autoritățile locale lucrează la extinderea programului de colectare a deșeurilor medicamentoase a spitalelor din municipiu, astfel încât să devină mai accesibil cetățenilor.
De asemenea, se dorește crearea unor puncte vizibile în spitale unde cetățenii pot aduce medicamentele expirate sau cele de care nu mai au nevoie.
„Am început un proces de discuție cu fiecare unitate spitalicească să extindă programul, după programul de la Clujana, unde este de la 8 la 20, astfel încât pe holul spitalului, în locuri vizibile, special amenajate, să se poată duce deșeuri medicamentoase pe două categorii: cele care nu sunt expirate, dar nu mai ai nevoie de ele, și cele care sunt expirate, potrivit ultimelor norme legale incidente. După ce reușesc să pun de acord spitalele, să fie programul cât mai lung, de 12 ore, cu locații vizibile marcate special, vom ieși cu o campanie de mediatizare și de informare a opiniei publice pe acest subiect”, a adăugat primarul.
Modificările legislative, în vigoare din acest an, stipulează că spitalele și dispensarele sunt responsabile pentru colectarea medicamentelor expirate, care sunt considerate deșeuri periculoase. Aceste deșeuri trebuie eliminate prin incinerare, în unități autorizate, iar medicamentele aflate în recipiente sub presiune trebuie să fie reciclate după depresurizare completă.
Farmaciile, scoase din mecanism
Schimbările din legislație au fost impuse după ce s-au observat diferențe între numărul de medicamente predat de cetățeni și cel redirecționat spre reciclare. Astfel, farmaciile nu mai sunt implicate în procesul de colectare, iar spitalele au preluat acest rol pentru a asigura o gestionare corectă a deșeurilor periculoase. Potrivit primarului Boc, după ce vor fi puse de acord spitalele, se va lansa o campanie de mediatizare pentru a informa opinia publică despre noile reglementări.
„Măsura vine în urma modificării legislației existente care nu mai permite returnarea în farmacii, unde era eficient, dar se pare că din cauză că nu există o corespondență între numărul de medicamente predat de cetățeni și numărul de medicamente redirecționate spre reciclare, au apărut diferențe și s-au scos farmaciile din mecanism și trebuie regândit acest proces”, a mai spus edilul.
Mii de tone de medicamente ajung în gropile de gunoi
Schimbările legislative răspund unei probleme semnificative legate de poluarea cauzată de aruncarea medicamentelor expirate în gunoaie sau în rețelele de canalizare, ceea ce pune în pericol mediul înconjurător și poate contribui la dezvoltarea rezistenței la antibiotice. În România, se estimează că anual 1.500 de tone de medicamente ajung în gropile de gunoi sau în sistemele de canalizare, conform datelor de pe platforma hartareciclarii.ro, citate de ZF.ro.
Potrivit normelor legale, spitalele sunt obligate să monteze containere speciale pentru colectarea deșeurilor de medicamente, care vor fi gestionate în patru categorii distincte:
- Deșeuri de medicamente citotoxice și citostatice;
- Deșeuri de medicamente (cu excepția celor citotoxice și citostatice);
- Deșeuri de medicamente lichide, aflate în recipiente cu potențial înțepător (ex. seringi, fiole din sticlă);
- Deșeuri de medicamente aflate în recipiente sub presiune (ex. spray-uri).