Connect with us

ADMINISTRAȚIE

„Undă verde” pentru primele drumuri de legătură la centura metropolitană. Dan Tarcea: În 2026 începem lucrările efective

Publicat


Centura metropolitană a Clujului

Consilierii municipiului Cluj-Napoca au aprobat indicatorii tehnico-economici pentru primele trei drumuri de legătură la centura metropolitană. Proiectele prevăd infrastructură modernă, cu piste de biciclete, trotuare și stații de transport public.

Consiliul Local Cluj-Napoca a aprobat, în ședința de vineri, 13 iunie, proiectele privind primele trei drumuri de legătură la centura metropolitană, un pas important în descongestionarea traficului din zona Mănăștur și facilitarea accesului către viitoarea arteră ocolitoare a orașului.

Tarcea: „În anul 2026, sperăm să putem începe lucrările”

Viceprimarul Dan Tarcea a anunțat că speră ca, în această vară, toate drumurile de legătură pregătite să fie supuse dezbaterii și votului în Consiliul Local. El a declarat că primele lucrări în teren ar urma să aibă loc anul viitor.

„Planul nostru este să avem în această vară toate drumurile de legătură care sunt în pregătire la dezbatere în consiliul local, pentru că este o muncă colosală depusă de proiectant. Îi felicit pentru că au găsit variantele optime pentru a putea avea aceste prime trei drumuri de legătură, urmează în perioada următoare să le avem și pe celelalte. Va trebui să stabilim, prima dată, procedurile de expropriere, iar în paralel vom merge și cu partea de proiectare, astfel încât, în anul 2026 să putem începe lucrările la aceste drumuri de legătură cu centura”, a declarat Tarcea.

Drumurile vor lega Mănășturul la centură

Proiectele vizează zona de sud a cartierului Mănăștur, conectând străzile Basarabiei, Huedinului, Mehedinți și zona Edgar Quinet – Făget cu nodul 8 al centurii.

Silviu Tegzeșiu, șeful de proiect, a subliniat complexitatea lucrărilor. Noile drumuri nu vor permite accesul vehiculelor grele, tocmai pentru a proteja cartierele și a păstra siguranța rețelei stradale.

„Drumurile asigură legătura părții de sud a cartierului Mănăștur: strada Basarabiei, strada Huedinului, Mehedinți, cu nodul 8. Aceste străzi sunt gândite pentru a descongestiona mare parte din traficul care astăzi e preluat de străzile Câmpului, Primăverii și Mehedinți. Va fi interzis accesul vehiculelor grele pe străzile respective, deoarece rețeaua colectoare de străzi, în continuare, nu permite trafic mai mare”, a arătat acesta.

Piste de biciclete, spații verzi și stații de autobuz

Noile drumuri vor include piste pentru biciclete, trotuare, spații verzi, ziduri de sprijin și drenaje pentru apa pluvială, rezolvând astfel și problemele grave de scurgere a apelor din zonă.

„Sunt străzi cu declivități mari, 10-12%, cu probleme deosebite din punct de vedere al amenajării intersecțiilor, iar prin proiectul pe care l-am propus noi, am căutat să rezolvăm următoarele probleme: să asigurăm acces facil la centură, să facem o conexiune corespunzătoare, cu pistele de biciclete care sunt prevăzute a fi dezvoltate în lungul centurii. Asta înseamnă că străzile au niște lățimi corespunzătoare: parte carosabilă de 7 metri, spațiu verde de 1,5-2 metri, piste de biciclete și trotuare pe o parte sau pe ambele părți, după caz”, a mai arătat proiectantul.

Exprorpieri consistente pentru realizarea drumurilor

Unul dintre cele mai mari obstacole în realizarea acestor drumuri de legătură îl reprezintă gradul ridicat de ocupare al terenului. Potrivit lui Silviu Tegzeșiu, peste jumătate din suprafețele necesare sunt deja construite, ceea ce a impus costuri ridicate de expropriere, calculate pe baza grilei notariale.

„Faptul că mai mult de jumătate din spațiu este deja construit, a impus valori mari de exproprieri, valori date conform grilei notarilor pe evaluări de suprafață. S-a ocupat o suprafață mult mai mare decât cea existentă în momentul de față a străzii, care are între 4 și 6 metri. Noi ajungem la o tramă stradală, pe anumite locuri, de 18 metri sau mai mare. De asemenea, am prevăzut stații de transport în comun, ziduri de sprijin și consolidări ale unor lucrări existente. S-au amenajat cât mai bine posibil intersecțiile și toate străzile care vor fi în continuare”, a explicat acesta.

Probleme cu scurgerea apei pluviale

În plus, zona vizată are probleme majore cu scurgerea apei pluviale, prin urmare, proiectanții au inclus rețele de colectare a apelor pluviale nu doar pentru străzile nou construite, ci și pentru a fi compatibile cu viitoarele extinderi ale rețelei rutiere.

„Din aceste considerente, este necesară ocuparea unor suprafețe suplimentare, realizarea unor accese și mici lucrări pentru corelarea acceselor existente cu strada și rețele de descărcare a apei pluviale corespunzătoare, atât pe străzile proiectate de noi, dar și care să poată fi preluate pe viitor și pe celelalte străzi, având în vedere că nu sunt emisari naturali în zonă și întreaga zonă are probleme de scurgere a apei pluviale”

Drumul DL22 – legătura cu Aleea Bâlea

  • Amplasament: de la Nodul 8 al centurii metropolitane, înspre Cernăuți – Basarabiei – Dimitrie Gusti – Aleea Bâlea.
  • Lungime traseu: 872 metri
  • Suprafață carosabil nou: 8.680 mp
  • Pistă de biciclete: 2.840 mp
  • Spații verzi: 4.400 mp
  • Stații transport în comun: 4
  • Valoare totală estimată: 80.021.695 lei (fără TVA)
  • Durată estimată: 24 luni (3 luni proiectare + consultanță, 3 luni achiziție, 18 luni execuție)

Drumul DL23 – conexiune în cartierul Mănăștur

  • Amplasament: între strada Basarabiei și intersecția cu strada Mehedinți (via Bucovina – Huedinului)
  • Lungime traseu: 697 metri
  • Lățime carosabilă variabilă: 6,00–7,00 metri
  • Suprafață carosabil nou: 6.270 mp
  • Spații verzi: 1.933 mp
  • Valoare totală estimată: 28.296.916 lei (fără TVA)
  • Durată estimată: 24 luni (3 luni proiectare + consultanță, 3 luni achiziție, 18 luni execuție)

Drumul DL24 – în zona Edgar Quinet – Făget

  • Amplasament: pe versantul stâng al Văii Popii, între pădurea Bisericii și zona Fundătura, peste str. Edgar Quinet
  • Lungime traseu: 820 metri
  • Suprafață carosabil nou: 8.028 mp
  • Spații verzi: 2.019 mp
  • Stații de transport în comun: 3
  • Valoare totală estimată: 27.674.426 lei (fără TVA)
  • Durată estimată: 24 luni (3 luni proiectare + consultanță, 3 luni achiziție, 18 luni execuție)

Amintim că, în ședința consiliului local de vineri, a fost aprobat și Culoarul de Mobilitate Nord – care se întinde de la Podul Răsăritului și până la Podul IRA, o investiție estimată la peste 1 miliard de lei, cu TVA.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate