ACTUALITATE
Șef Birou Siguranță Școlară IPJ Cluj: Elevii riscă sancțiuni serioase, dacă săvârșesc anumite fapte, chiar dacă sunt minori
Șeful Biroului Siguranța Școlară din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Cluj, inspector Meda Voivod, atrage atenția elevilor clujeni că în situația săvârșirii unor fapte prevăzute de Codul penal, există riscul de a fi aplicată o pedeapsă privativă de libertate, chiar dacă sunt minori.
Într-un interviu pentru Cluj24, aceasta a precizat că rolul structurii pe care o conduce este de a asigura siguranța elevilor și a cadrelor didactice.
Rep: Când a fost înființat și cu se ocupă Biroul Siguranță Școlară din cadrul IPJ Cluj?
M.V.: Biroul Siguranța Școlară este o structură relativ nou înființată, din luna septembrie a anului 2020, fiind specializată în asigurarea siguranței elevilor, studenților, cadrelor didactice, dar și a personalului auxiliar care desfășoară activități în unitățile de învățământ preuniversitar și universitar, deopotrivă.
În prezent, Biroul Siguranță Școlară este compus din patru polițiști, activitățile specifice fiind desfășurate în scopul menținerii unui grad ridicat de siguranță în rândul elevilor, a cadrelor didactice, dar și pentru ca procesul instructiv-educativ să se desfășoare într-un mediu oportun.
Siguranța în unitățile de învățământ constituie o prioritate pentru poliția clujeană, iar prevenirea și combaterea fenomenului infracțional reprezintă un obiectiv pe care structura noastră îl are.
Înainte de a combate, ne canalizăm atenția spre a preveni aceste fapte prin desfășurarea unor activități informativ-preventive la orele de curs.
Stabilim, împreună cu reprezentanții unităților de învățământ, un calendar al activităților, ne deplasăm în respectiva unitate, unde desfășurăm activități interactive și dezbatem împreună cu elevii subiecte precum modul de prevenirea infracțiunilor, răspunderea penală a minorilor, modalitățile în care se pot apăra, în care pot preveni și unde pot sesiza astfel de fapte.
Minorii răspund penal
Rep: La ce trebuie să fie atenți elevii clujeni? Ce le spuneți?
M.V.: De cele mai multe ori, în cadrul activităților pe care le desfășurăm, una dintre temele mele favorite, sau o abordare pe care eu prefer, este aceea de a-i conștientiza cu privire la aspecte legate de răspunderea penală a minorilor.
Am întâlnit numeroase situații în care elevii au impresia că dacă sunt minori nu li se întâmplă nimic, neexistând măsuri care pot fi luate împotriva lor. Această părere greșită are un caracter general în rândul elevilor.
De fiecare dată le furnizăm informații despre acest aspect, și anume despre răspunderea penală a minorilor, așa cum este ea prevăzută în Codul Penal.
Îi informăm despre faptul că minorul care nu a implinit vârstă de 14 ani nu răspunde penal, bineînțeles nici contravențional, de la vârsta de 14 ani până la vârsta de 16 ani acesta răspunde penal dacă se dovedește că a săvârșit fapta cu discernământ, iar după vârsta de 16 ani, minorul răspunde penal potrivit Codului Penal.
Copiii pot, așadar, să răspundă penal, iar un copil poate fi cercetat penal pentru o faptă pe care a săvârșit-o, pentru o infracțiune, în condițiile arătate anterior.
Este important ca aceștia să înțeleagă că pot fi sancționați contravențional pentru fapte cu caracter contravențional. Aceasta deoarece, de foarte multe ori, consideră că dacă sunt minori, răspunderea cade pe umerii părinților. Nu e chiar așa. Nu tot timpul răspunde părintele.
Părintele are responsabilități de creștere, de educare, iar elevii trebuie să fie conștienți și de îndatoririle pe care le au, la rândul lor, și de faptul că inclusiv ei, începând cu vârsta de 14 ani, răspund penal și contravențional.
Închisoare pentru minori
Rep: Explicați, vă rog, ce înseamnă răspunderea penală în cazul minorilor?
M.V.: Răspunderea penală generează anumite consecințe. Astfel, față de un minor care a săvârșit o infracțiune, se iau măsurile educative prevăzute de Codul penal.
Aici deja intrăm într-o zonă care ține de rolul instanței de judecată, pentru că de la acel nivel se stabilește o posibilă pedeapsă a minorului.
Cu toate acestea, conform prevederilor penale, măsurile educative care pot fi luate față de un minor, pot fi privative sau neprivative de libertate și sunt stabilite de instanța de judecată în funcție de gravitatea faptei, motivul săvârșirii infracțiunii, împrejurările comiterii și alte criterii stabilite.
Dacă fapta este mai gravă, minorul poate risca o măsură educativă privativă de libertate, adică internare într-un centru de detenție sau internare într-un centru educativ.
În centrul educativ, minorul urmează programe de pregătire școlară și formare profesională, de reintegrare socială adaptate nevoilor lui.
Centrul de detenție pentru minori ar putea fi asociată unei ”închisori” pentru minori, iar odată cu împlinirea vârstei de 18 ani, instanța poate dispune executarea măsurii educative într-un penitenciar.
Triunghi – familie, școală, societate
Este foarte important ca ei să fie bine informați și să știe aceste lucruri. Bineînțeles, informarea pornește și din familie. Noi, alături de cadrele didactice, avem rolul și încercăm să venim în sprijin.
Este vorba de un triunghi – familie, școală, societate. Noi, prin instituția pe care o reprezentăm, prin această structură nou înființată, încercăm să ne aducem contribuția pentru ca elevii să fie în siguranță la școală.
Când un părinte își trimite copilul la școală, îl știe în siguranță și dorește să fie în siguranță. Este liniștit sau ar trebui să fie liniștit, copilul său este într-un spațiu securizat, într-un spațiu păzit unde, teoretic, nu ar trebui să i se întâmple nimic.
Rep: Haideți să dăm și niște exemple de fapte în urma cărora un elev riscă o pedeapsă cu închisoarea.
M.V: Aceste aspecte țin de activitatea de individualizare și stabilire a pedepsei de către o instanță de judecată, de la caz la caz, în funcție de mai multe criterii precum felul în care a fost săvârșită o faptă, circumstanțele, urmările producerii ei, de motivul săvârșirii, scopul urmărit, etc.
Cu toate acestea, conform prevederilor legale, unul din cazurile în care față de minor poate fi luată o măsură educativă privativă de libertate, este ca pedeapsa prevăzută de lege pentru infracțiunea pe care a săvârșit-o să fie de 7 ani sau mai mare, ori chiar detențiunea pe viață.
Violență fizică și bullying
Rep: Care sunt principalele probleme întâlnite la nivelul școlilor din județ – furturi, tâlhării, bătăi?
M.V: Cele mai întâlnite fapte săvârșite de minori/elevi sau împotriva minorilor sunt actele de violență – lovituri, bătăi, agresiuni fizice, fiind implicați atât băieți, cât și fete.
Aici încadrăm atât violența fizică, cât și violența verbală. Evident că violența fizică este de o gravitate mai mare, dar nici violența verbală nu este de neglijat.
Bullying-ul, violența psihologică, este un fenomen care, în ultimii ani, a început să apară în diverse forme. Încercăm să venim cu informații în acest sens, să prevenim, să avem activități preventive pe tema bullying-ului.
După actele de violență urmează furturile, comise tot între elevi.
Din păcate, există și fenomenul agresiunilor față de profesori. Am constatat că faptele de tâlhărie sunt destul de reduse, dar e posibil să se desfășoare la o distanță considerabilă față de unitatea de învățământ și nu au legătură, practic, cu procesul educativ.
Rep: Cum se desfășoară acțiunile de prevenire în școli?
M.V.: Avem activitate în fața clasei. Noi ne stabilim dinainte o temă pe care vrem să abordăm și avem posibilitatea să o prezentăm. Sunt anumite filmulețe de interes pentru elevi, după care avem discuții pe tema respectivă.
Ne adresează întrebări, sunt curioși, vor să știe. Ne spun ce știau ei, noi le spunem care este realitatea. Par a fi receptivi și, de cele mai multe ori, par a fi interesați.
Scopul ar fi ca după aceste întâlniri să rămână la fel de interesați și să își amintească discuțiile pe care noi le-am avut în cadrul orelor de curs.
Mesaj pentru elevi
Rep: Care ar fi zonele din județ cu școlile în care se înregistrează cele mai multe cazuri de bătăi și furturi?
M.V: Prin prisma faptului că din județ, municipiul Cluj-Napoca este cel mai mare și cel mai ofertant din acest punct de vedere pentru că avem cele mai multe unități de învățământ, este evident că aici s-ar putea înregistra cele mai multe fapte.
Rep: Care a fost cel mai mic elev care a săvârșit o faptă anti-socială?
M.V.: Sunt situații rare, ce-i drept, în care inclusiv elevii de ciclul primar recurg la asemenea fapte, cele mai multe fiind tot de violență – lovituri bătăi, dar acestea s-ar putea întâlni în general la ciclul gimnazial.
Rep: Ce mesaj transmiteți elevilor din județul Cluj, din postura de șef al Biroului Siguranță Școlară?
M.V: Ei sunt la vârsta la care sunt într-un proces de creștere, de educare, de auto-educare. Mi-aș dori ca, înainte să săvârșească o faptă, să se gândească, să stea două secunde și să se gândească la ceea ce intenționează să facă și la consecințele faptei, la se se poate întâmpla după.
Dacă ar reuși să facă acest lucru, cred că s-ar reduce considerabil numărul faptelor săvârșite în școli și în zona adiacentă.
Rep: Cum este să lucrezi cu copiii față de un adult?
M.V: Aș spune că este mai delicat. Încercăm și trebuie să ne adaptăm limbajul și nivelului de percepție, vârstei lor, astfel încât mesajul nostru să fie cât mai bine înțeles.
Cine este Meda Voivod?
Meda Voivod este șeful Biroului Siguranță Școlară din cadrul IPJ Cluj din 14 ianuarie 2022, obținând postul prin concurs. În poliție lucrează din anul 2005 și a început ca și agent de ordine și siguranță publică la o secție de poliție din municipiul Cluj-Napoca.
În anul 2017 a promovat concursul de trecere în corpul ofițerilor. Trei ani a lucrat la Biroul de Investigații Criminale din cadrul Poliției municipiului Turda, iar din 2020 lucrează în cadrul biroului pe care a ajuns să îl conducă.
Biroul Siguranță Școlară din cadrul IPJ Cluj poate fi contactat la adresa sigurantascolara@cj.politiaromana.ro sau Calea Turzii nr.176 B.
Despre infracțiunile produse în școli sau în zona adiacentă acestora
Evoluția societății, accesul la informație, viața socială, anturajul, mediul familial din care provin tinerii sunt câteva dintre elementele a căror caracteristici individuale pot sta la baza existenței fenomenului infracțional încă din mediul școlar.
Analizând fenomenul infracțional înregistrat în mediul preuniversitar, constatăm că cele mai des întâlnite fapte comise de către elevi sau în dauna acestora, sunt infracțiunile de lovire sau alte violențe, furt sau amenințare.
Datele statistice deținute relevă faptul că în cursul anului 2019 au fost sesizate un număr de 23 de infracțiuni de lovire sau alte violențe produse în mediul școlar, iar în anul 2020 un număr de 9 infracțiuni de acest gen.
Desigur că acest trend descendent are la bază și contextul pandemic, care a făcut ca procesul instructiv-educativ să se desfășoară cu preponderență în online.
În ceea ce privește infracțiunile de furt în școli sau în zonele adiacente acestora, în anul 2019 au fost înregistrate 15 astfel de fapte, iar în anul 2020 – 4 astfel de fapte.
Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
Vrei să beneficiezi în continuare de impozitul pe microîntreprinderi? Ce condiții trebuiesc ÎNDEPLINITE la 31 decembrie
Pentru a beneficia în continuare de impozitul pe microîntreprideri, societățile trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiții la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, scrie Hotnews.
Condițiile pentru a avea impozit pe veniturile microîntrepriderilor
1. A realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
Vrei să beneficiezi în continuare de impozitul pe microîntreprinderi? Ce condiții trebuiesc ÎNDEPLINITE la 31 decembrie
2. Capitalul social al acesteia este deţinut de persoane, altele decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale.
3. Nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti.
4. A realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, cu excepţia veniturilor din consultanţă fiscală, corespunzătoare codului CAEN: 6920 – «Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în domeniul fiscal», în proporţie de peste 80% din veniturile totale.
5. Are cel puţin un salariat, cu excepţia persoanelor juridice române nou-înfiinţate, care trebuie să îndeplinească această condiţie în termen de 30 de zile inclusiv de la data înregistrării persoanelor juridice respective.
6. Are asociaţi/acţionari care deţin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot şi este singura persoană juridică stabilită de către asociaţi/acţionari să aplice prevederile referitoare la impozitul pe venitul microîntreprinderilor.
7. A depus în termen situaţiile financiare anuale, dacă are această obligaţie potrivit legii.
Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:
– 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depăşesc 60.000 euro inclusiv şi care nu desfăşoară activităţile prevăzute mai jos (vezi lista de coduri CAEN).
– 3%, pentru microîntrepriderile care:
1. realizează venituri peste 60.000 euro
sau
2. desfăşoară activităţi, principale sau secundare, corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:
– 5821 – Activităţi de editare a jocurilor de calculator,
– 5829 – Activităţi de editare a altor produse software,
– 6201 – Activităţi de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client),
– 6209 – Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei,
– 5510 – Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare,
– 5520 – Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată,
– 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere,
– 5590 – Alte servicii de cazare,
– 5610 – Restaurante,
– 5621 – Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente,
– 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a.,
– 5630 – Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor,
– 6910 – Activităţi juridice – numai pentru societăţile cu personalitate juridică care nu sunt entităţi transparente fiscal, constituite de avocaţi potrivit legii,
– 8621 – Activităţi de asistenţă medicală generală,
– 8622 -Activităţi de asistenţă medicală specializată,
– 8623 – Activităţi de asistenţă stomatologică,
– 8690 – Alte activităţi referitoare la sănătatea umană.
„Anul fiscal al unei microîntreprinderi este anul calendaristic. În cazul unei microîntreprinderi care se înfiinţează sau îşi încetează existenţa, anul fiscal este perioada din anul calendaristic în care persoana juridică a existat”, precizează ANAF.
EVENIMENT
FOTO. Cerșetoare din Republica Moldova, prinsă în Cluj-Napoca. Câți bani avea asupra sa. Apelul Primăriei
Polițiștii locali din cadrul Serviciului Ordine Publică Zona II au depistat, ieri, pe B-dul 21 Decembrie 1989 nr. 150 pe numita T. E., originară din Republica Moldova, în timp ce apela la mila publicului.
Femeia a fost condusă la sediul serviciului, iar pe numele acesteia a fost întocmit un proces verbal de constatare a contravenției în conformitate cu HCL 422/1999 și s-a dispus confiscarea sumei de 582 lei provenită din cerșetorie.
”Pe această cale, facem un apel clujenilor să nu încurajeze astfel de fapte și să le sesizeze la numărul de telefon al Dispeceratului Poliției Locale, 0264/955”, arată Primăria Cluj-Napoca.
EVENIMENT
VIDEO. Cultură de canabis găsită acasă la un dealer de DROGURI care alimenta consumatorii din Cluj
Un tânăr de 33 de ani este cercetat de DIICOT Cluj pentru trafic de droguri.
Potrivit procurorilor, acesta a vândut în luna noiembrie canabis către consumatorii clujeni.
Cultură de canabis găsită acasă la un dealer de DROGURI care alimenta consumatorii din Cluj
Activitatea infracționlă a tânărului a fost documentată de Polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Cluj-Napoca, împreună cu procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Cluj.
Probele administrate au indicat faptul că, în luna noiembrie 2024, acesta ar fi deținut și comercializat cantități de canabis, drog de risc, către consumatori din județul Cluj.
Creștea canabis acasă
De asemenea, pe parcursul percheziției efectuate, la locuința sa, au fost descoperite și ridicate mai multe plante de canabis, aflate în diverse stadii de dezvoltare, în greutate de aproximativ 5,5 kilograme de masă verde, aproximativ 15 grame de canabis, 44 de recipiente și plicuri conținând semințe de canabis, un cântar de precizie, precum și alte mijloace de probă.
La data de 2 decembrie 2024, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Cluj au dispus reținerea bărbatului de 33 de ani, pentru 24 de ore.
Astăzi, a fost sesizat judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Cluj cu propunere de arestare preventivă a acestuia, pentru 30 de zile.
Acțiunea a beneficiat de suportul polițiștilor Serviciului Criminalistic din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj, jandarmilor din cadrul Grupării Mobile de Jandarmi Cluj și specialiștilor Direcției Regionale Vamale Cluj.
EVENIMENT
Daniel David, rectorul UBB Cluj: Sunt pentru o Românie euroatlantică. Alternativa este obscurantismul, superstiția și sărăcia
Daniel David, rectorul UBB Cluj, susține traiectoria euroatlantică a României și spune că e nevoie ca cei antisistem să fie convinși, cu decență și fără aroganță, că aceasta este cea mai bună cale.
Profesor de psihologie clinică și psihoterapie, Daniel David transmite, într-o postare pe blogul său, mesaje pentru români, fie ei proeuropeni, antisistem, credincioși sau parte a comunitățior etnice.
Daniel David, rectorul UBB Cluj: Sunt pentru o Românie euroatlantică. Alternativa este obscurantismul, superstiția și sărăcia
“Nu cred că este o surpriză pentru nimeni că, respectând alte opțiuni ale oamenilor, eu sunt pentru o Românie euroatlantică și că susțin de mult timp în spațiul public această traiectorie a țării”, spune Daniel David.
Rectorul UBB Cluj arată că dacă România euroatlantică este bine realizată, este România bazată pe știință și religie, exprimate în instituții moderne democratice și biserică, care asigură eficient drepturile personale și bunăstarea tuturor, nu doar a unora).
“Alternativa este obscurantismul și superstițiile, exprimate în structuri conspiraționiste antidemocratice care susțin pseudoștiința și, în timp, prin atacul la știință și religie, în sărăcie și izolare”, spune rectorul UBB.
“Să lăsăm din aroganța de a critica”
“Celor emancipați și conectați deja cu instituțiile euroatlantice le spun să lăsăm din aroganța de a critica și da lecții celorlalți (chiar tuturor) și din luptele de putere dintre noi. ‘Lecțiile elitei’ – așa cum s-au văzut în alegerile din SUA – nu au avut efect, ba poate chiar au motivat comportamente opuse în marea masă a populației generale.
Nu ne oprește nimeni să ne exprimăm și să fim activi, dar să o facem pentru cauza bună, nu pentru imaginea noastră publică, să o facem mai în liniște, începând cu cei din jurul nostru, cu ‘tam-tam’ public doar când este absolut necesar. Noi pe noi nu trebuie să ne convingem de calea euroatlantică, ci trebuie să discutăm cu alți români și să-i convingem cu decență pentru România euroatlantică!”, spune Daniel David.
Partea tradițională este importantă
“Celor cu un angajament tradițional, cum erau și bunicii mei, le spun că le înțeleg frustrarea și teama față de prezent și viitor, dar calea este România euroatlantică! România euroatlantică trebuie însă să se facă mai bine cunoscută lor, așa cum intelectualii care au gândit România Mare au putut face asta doar cu poporul alături de ei, popor care, atunci când i s-a explicat și a fost valorizat ca un câștigător al schimbării, i-a înțeles și i-a susținut.
Nu putem avea o Românie euroatlantică fără partea tradițională a țării!
“Înțeleg frustrarea și ura față de instituții corupte”
“Celor antisistem – și am mulți prieteni buni aici – le spun că le înțeleg frustrarea și ura față de instituții corupte, cu funcționare proastă sau forme fără fond, care adesea i-au transformat pe unii în pierzători, în timp ce alții erau câștigători, în procesul modernizării euroatlantice a țării.
Cred că au fost auziți, dar calea este România euroatlantică! Să nu distrugem țara odată cu instituțiile proaste. Hai să punem împreună conținut bun în instituțiile euroatlantice, astfel încât să nu mai avem pierzători ai modernizării”, este mesajul rectorului UBB.
Mesajul rectorului UBB pentru comunitățile etnice
Comunităților etnice – altele decât românii – le spun că în România euroatlantică a fi bun cetățean român nu înseamnă doar a fi bun etnic român. Poți să fii un bun cetățean român, fără a fi etnic român.
Poate unii reacționează acum emoțional bine la atacul asupra ‘sistemului’ politic mediocru sau la teme antieuropene, dar să fim atenți că în contextul ‘strămoșismului’ prost înțeles și promovat de alternative la România euroatlantică, în esența sa finală nu există loc pentru cetățeni români care nu sunt și etnici români!”, arată Daniel David.
“Misticismul vede un dușman și în religie și biserică”
“Transversal, bisericii și oamenilor credincioși le amintesc că obscurantismul (misticismul) vede un dușman nu doar în știință, ci și în religie și biserică, ambele încurcându-i planurile de schimbare a lumii prin idei iraționale, mistice și bizare”, arată rectorul UBB Cluj.
Daviel David mai spune că, dincolo de românii deja implicați în soarta țării, există aproape o jumătate de țară care nu a participat la alegeri și care trebuie trezită pentru protecția democrației și a României euroatlantice.
“De aceea sunt pe deplin alături de ideile din comunicatul recent al Academiei Române, care spune că: ‘Nu suntem de acord cu nicio manifestare conspiraţionistă, care pune în pericol libertăţile democratice şi siguranţa statului român. În acest moment dificil pentru România, Academia Română adresează societăţii româneşti, instituţiilor statului, presei şi tuturor forţelor democratice din ţara noastră îndemnul la maturitate, luciditate şi discernământ, pentru apărarea responsabilă şi solidară a valorilor democratice, pentru a nu pune în pericol viitorul copiilor noştri’”.
“Trebuie să alegem oamenii cu intenții bune”
“În fine, ca mesaj final pentru români, spun că acum să reconstruim bine și pentru toți, nu doar pentru unii, bunăstarea României euroatlantice.
Când trebuie să alegi între (1) unii care au intenții proaste, conspiraționiste și antieuropene pentru țară și știu să le implementeze și (2) cei care au intenții bune, euroatlantice, dar poate nu au încă toate abilitățile necesare pentru o Românie euroatlantică, având totuși disponibilitate să învețe de la cei care știu unele lucruri mai bine, calea este una singură: Alegem oamenii cu intenții bune, care vor învăța în proces să le implementeze bine pentru bunăstarea tuturor, nu doar pentru a unora, într-o Românie euroatlantică!
Apoi vom avea timp de analize critice și normalizări”, a încheiat Daniel David.