EVENIMENT
Se dă startul celei de-a patra ediții a concursului ’’Clujul cu flori’’
Asociația pentru Înfrumusețarea Clujului lansează cea de-a patra ediție a concursului ’’Clujul cu flori’’, proiect ce se va derula în perioada 17 august – 30 septembrie 2020. Clujenii sunt invitați să își decoreze și anul acesta ferestrele, balcoanele și grădinile cu flori și să contribuie astfel la transformarea orașului într-un spațiu mult mai plăcut vederii.
,,Pandemia cauzată de virusul COVID-19 ne-a cam răsturnat viața tuturor și, din păcate, și proiectul nostru a avut de suferit. Ne pare deosebit de rău că a trebuit să întârziem atât de mult lansarea proiectului, dar nu prea am avut de ales. Sperăm însă ca totul să se termine cu bine, așa că chiar dacă de virus nu am scăpat, dăm drumul proiectului și încurajăm cetățenii urbei să ni se alăture în acest demers. Asta cu atât mai mult cu cât îngrijirea plantelor și florilor din balcoane și grădini este un moment de relaxare, care ne ajuta să trecem mai ușor peste stresul provocat de aceste luni dificile pentru toți’’, a declarat Szenkovics Dezső, președintele Asociației pentru Înfrumusețarea Clujului.
Pentru a intra în concurs, doritorii vor trebuie fie să-și înscrie proiectele florale pe www.orasulfrumos.ro prin încărcarea pe site a maximum cinci fotografii cu amenajarea peisagistică respectivă, fie să trimită imaginile în mesaj privat pe paginile de Facebook (română, maghiară) a proiectului: www.facebook.com/clujulcuflori / www.facebook.com/viragos.kolozsvar
Clujenii care au balcoanele împodobite cu plante pot intra în concurs
Ca urmare a propunerii venite din partea publicului, organizatorii au decis să deschidă din acest an concursul și pentru persoanele care explorează conceptul de grădinărit urban și cultivă în balcoane legume, fructe, plante aromatice sau medicinale.
Astfel, începând cu această a patra ediție, premiile care se vor acorda vor recompensa:
- cea mai frumoasă fațadă de casă / instituție publică / companie;
- cea mai frumoasă fereastră;
- cel mai frumos balcon;
- cea mai frumoasă grădină / curte / spațiu verde din fața blocului;
- cea mai frumoasă grădină urbană de plante aromatice și legume sau fructe;
- cel mai frumos proiect floral din județul Cluj.
Va exista, de asemenea, un premiu special oferit de Asociația pentru Înfrumusețarea Clujului.
Desemnarea proiectelor câștigătoare se va face în luna octombrie. Criteriile de jurizare vor ține cont în special de amplasarea, cromatica şi formele în care au fost aranjate florile, diversitatea florilor folosite și maniera în care acestea se armonizează cu mediul în care au fost amplasate.
Inițiativa ’’Clujul cu flori’’ aparține Asociației pentru Înfrumusețarea Clujului, o asociație a cărei rădăcini se întind mult în trecutul Orașului Comoară (anii 1880-1890) și de numele căreia se leagă proiecte importante, precum gestionarea spațiului verde din jurul grupului statuar Matia Corvin din Piața Unirii, dezvoltarea Parcului Central sau amenajarea Cetățuii. Înființată în 2017, Asociația pentru Înfrumusețarea Clujului readuce la viață scopurile vechii organizații și își propune să contribuie la crearea unui spațiu vital sănătos, plăcut, de bun-gust și estetic cu ajutorul și cu participarea activă a cetățenilor urbei.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Oamenii de afaceri și partenerii străini vor ca alegerile din 1 Decembrie să aducă stabilitate, predictibilitate și coerență(PE)
Cu încă două rânduri de alegeri în următoarele săptămâni, analiștii financiari afirmă că România trebuie să-și păstreze parcursul recent și în următoarea guvernare. Stabilitatea, predictibilitatea și coerența, promovate de PSD, au reprezentat cheia încrederii partenerilor externi, a investitorilor străini și a agențiilor de rating globale în performanța țării.
Ce așteaptă oamenii de afaceri de la alegeri
România trebuie să rămână angrenată activ în menținerea progresului economic și social, este și mesajul transmis de reprezentanții mediului de afaceri.
”Pentru un mediu antreprenorial prosper și pentru o societate în care să vrem să trăim avem nevoie în continuare de o democrație funcțională, de existența unui ecosistem de business ancorat în legislația europeană și în piața unică, de stabilitate fiscală, instituțională și politică”, se arată într-un comunicat al Romanian Business Leaders.
Stabilitatea și coerența, factori determinanți pentru viitorul României
Sub guvernarea PSD, beneficiind de stabilitate economică și politică, România a atras investiții masive și are perspective solide de evoluție, conform agențiilor globale de evaluare financiară.
Fitch Ratings a anunțat că păstrează ratingul țării noastre în categoria ”recomandat pentru investiții”. De asemenea, efectele guvernării social-democrate i-au determinat pe cei de la Moody’s să aprecizeze, în raportul publicat la începutul toamnei, că ”perspectiva stabilă echilibrează soliditatea economiei românești”, și să estimeze ”un potențial puternic de creștere pe termen mediu”.
Investițiile străine directe, creștere de 3,69% în primele 9 luni
Prin politicile economice, PSD a dus investiţiile directe ale nerezidenţilor în România în primele 9 luni la o creștere cu 3,69% faţă de cele 5,171 miliarde euro din perioada similară a anului trecut, arată ultimul raport al Băncii Naţionale a României (BNR).
CMF 11240017
EVENIMENT
Cine are GRIJĂ de copiii nimănui? Nicoleta Molnar (director DGASPC Cluj) explică de ce mai fug minori din centrele de plasament
„Totul este ceremonie în grădina sălbatică a copilăriei”, spunea Pablo Neruda. Din păcate, mulți copii se aleg doar cu partea sălbatică, ceremoniile lipsind cu desăvârșire. Totuși, cine are grijă de copiii nimănui? „Copiii sunt cheile Paradisului. Trebuie doar să le găsești broasca potrivită”, mai spunea cineva.
Pentru unii copii, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj (DGASPC) este și mamă, și tată. Copii orfani, copii abandonați, copii fără copilărie… Am vrut să știm care e situația acestor copii în Cluj și am apelat la directorul instituției, Nicoleta Molnar.
Cine are GRIJĂ de copiii nimănui? Nicoleta Molnar (director DGASPC Cluj): Lucrul cu copilul implică multă EMPATIE și atenție
„În sistemul rezidențial clujean avem în jur de 200 de copii, iar în sistemul familial, adică la asistenți maternali și la familii de plasament sunt în jur de 500 de copii. Opțiunea principală este cea de îngrijire de tip familial și mai puțin cea de tip rezidențial”, spune Nicoleta Molnar.
Potrivit acesteia, în Cluj s-au închis toate centrele rezidențiale mari, au mai rămas doar căsuțele de tip familial, care pot adăposti maximum 12 copii. În urmă cu 2 ani a fost amendată legislația și copilul până la 7 ani, dacă nu are dizabilități grave, este doar în sistem familial.
„167 de copii au ieșit din sistem în ultima perioadă”
„Modul de îngrijire într-o familie este recomandat. După această vârstă, poate fi de tip rezidențial. Studiile au arătat că dezvoltarea copilului este benefică dacă la vârstă fragedă îngrijirea este făcută într-un mediu care seamănă cu familia”, mai spune Nicoleta Molnar.
167 de copii au ieșit din sistem în ultima perioadă de timp și au intrat 141. Modificarea legislației a permis ca la ieșirea din centrele de plasament, tinerii să primească o indemnizație de 3 salarii minime pe economie și în plus de asta, dacă-și continuă școala sau are loc de muncă, până la 26 de ani primește o indemnizație lunară prin Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială egală cu salariul minim pe economie, adică undeva peste 3.000 de lei care se primesc lunar.
Condiția este una singură: o dată la 6 luni trebuie să dovedească faptul că-și continuă studiile și o dată la 3 luni că este încă angajat.
„Copiii pot rămâne în centrele de plasament până la 18 ani”
Un asistent maternal primește salariul minim pe economie. Condițiile de atestare s-au modificat, astfel că acestora li se solicită studii liceale, ceea ce limitează cumva accesul celor care vor să se implice, majoritatea având doar școala generală absolvită sau 10 clase.
„Alocația de plasament, în valoare de 1.600 de lei, se primește pentru fiecare copil în parte și trebuie folosită pentru a cumpăra cele necesare copilului. Această meserie nu este una foarte atractivă pentru că este 24 din 24 și implică o responsabilitate pe care nu mulți și-o asumă”, explică directorul DGASPC.
Copiii pot rămâne în centrele de plasament până la 18 ani, dar această perioadă se poate prelungi până-și termină studiile sau cu încă 2 ani dacă nu și-a găsit de muncă, pentru prevenirea excluziunii sociale.
În ceea ce privește adopțiile, Clujul are pe rol 32 de cereri, 19 atestate valabile și 28 de copii declarați adoptabili.
„La nivel național există și Profilul Public, o aplicație informatică de pe care pot fi adoptați copii. În momentul în care un copil se potrivește din punct de vedere teoretic cu calitățile familiei sau persoanei care vrea să adopte, se poate trece la potrivirea practică efectivă, adică întâlnirea copilului cu adoptatorul.
„De la 1 ianuarie am avut 2.337 de apeluri la Telefonul Copilului”
„O procedură de adopție durează cel mai puțin un an de zile, perioadă care conține partea de atestare a familiei, precum și anumite cursuri care se fac pentru evaluarea abilităților parentale. Urmează mai multe întâlniri familie-copil și dacă totul merge bine, urmează perioada de încredințare, 3 luni rămâne la familie apoi încă 3 luni până la încredințarea adopției”, precizează Molnar.
Au fost și cazuri în care copilul a fost returnat, majoritatea din motive independente de voința persoanei care a adoptat, afecțiuni, boli, decese. Vârsta preferată pentru adopție este cea mai mică, dar există și cazuri când familiile au optat pentru copii de 5-7 ani din cauza vârstei lor înaintate (45-50 de ani).
„Atestatul se eliberează pe 5 ani, nu pe 2 ani ca până acum, cu condiția ca anual să fie reevaluată familia în cauză.
În ceea ce privește abuzurile asupra copilului, acestea există, din păcate. Multe sunt emoționale și apar frecvent în cazurile familiilor cu părinți separați, în speță la partea de custodie.
„În acest an au fost în jur de 300 de sesizări pe județ, majoritatea abuzuri emoționale, dar n-au lipsit nici cele fizice sau sexuale. De 3 ani funcționează Telefonul Copilului, 119. La început au fost și telefoane false, numărul lor reducându-se treptat. De la 1 ianuarie am avut 2.337 de apeluri dintre care 1.128 au fost apeluri valide”, arată Nicoleta Molnar.
”Droguri și băuturi în incinta centrului”
Există destule cazuri de plecări voluntare din centrele de plasament, care sunt anunțate la Poliția Cluj, fiind declanșate acțiuni a căutare a copiilor. Cauza principală este vârsta pubertății, precum și multitudinea de atracții și ispite de dincolo de poarta centrului.
„Există acces nelimitat la internet, droguri, viața sexuală, motive care deschid apetitul și curiozitatea copiilor. Mulți dintre ei vin aici cu o traumă și aceste manifestări atenuează efectele acesteia. N-am avut foarte mulți copii care au plecat, au fost însă cazuri când un copil a plecat de mai multe ori. De cele mai multe ori ei sunt aduși înapoi de poliție.
Au fost și situații în care au fost introduse droguri și băuturi alcoolice în incinta centrului, rare, ce-i drept. Întâlnirile cu cei de la Teen Challenge, care se ocupă de cazuri de dependență, au fost mai mult decât utile”, menționează Molnar.
„Din punct de vedere al asigurării materiale stăm bine. Nevoia cea mai mare pentru noi este de a avea personal dedicat, care se apleacă asupra nevoilor copilului, persoane empatice pentru care nu este doar o slujbă ci și o plăcere de a lucra aici”, conchide directorul DGASPC Cluj.
EDUCATIE
Zilele Universităţii de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” Cluj-Napoca, la început de decembrie. Programul evenimentelor
Zilele Universităţii de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu” Cluj-nNapoca se vor desfăşura în perioada 2-6 decembrie 2024, prin acest eveniment fiind celebrată tradiția, performanța, excelența și progresul.
”Privim cu recunoștință către trecut și ne orientăm către viitor”, au transmis reprezentanții UMFIH..
Mesajul rectorului Anca Buzoianu şi Gala Premiilor Universității vor avea loc joi, 5 decembrie, în Aula „Iuliu Hațieganu”.
În programul manifestărilor figurează și a 54-a ediție a Salonului de Iarnă al Medicilor, care se va desfășura în perioada 2-15 decembrie 2024, la Centrul de Cultură Urbană – Turnul Croitorilor.
Vernisajul va avea loc luni, 2 decembrie, la ora 12:00.
Programul evenimentelor poate fi găsit AICI.
EVENIMENT
Directoratul de Securitate Cibernetică: O nouă campanie de fraudă prin apeluri vizează utilizatorii români
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează asupra unei noi campanii de spoofing prin apeluri vizează utilizatorii români. Prin intermediul apelurilor, românii sunt convinși să dea atacatorilor informații cu caracter sensibil, în special date bancare.
„Există o nouă serie de tentative de fraudă care se folosește de spoofing-ul telefonic pentru a convinge utilizatorii români să partajeze atacatorilor date cu caracter sensibil, în special date bancare. Pentru a atrage potențiale victime în capcană, atacatorii folosesc o tehnică numită SPOOFING, în care atacatorul folosește tehnologia Voice over IP (VoiceIP) pentru a apela victima, preluarea informațiilor de contact făcându-se fără acordul instituție sau a persoanei fizice. Este nevoie doar de cunoașterea numărului de telefon sau a detaliilor de contact ale acestora. Astfel, nu se pot bloca astfel de inițiative la nivelul furnizorului de servicii telecom”, arată DNSC.
DNSC: O nouă campanie de SPOOFING prin apeluri vizează utilizatorii români
Conform sursei citate, atacatorii apelează victima, pretinzând că sunt din partea SIF Muntenia sau BVB și folosind pretextul unor presupuse acțiuni vechi pe care victima le-ar deține de mai mult timp, dar de care a uitat. Atacatorii susțin că aceste acțiuni s-au apreciat foarte mult ca valoare, însă pentru a le vinde și a încasa sumele respective, victimei i se cer datele bancare.
„Bineînțeles, în realitate nu există aceste acțiuni, fiind doar un scenariu prin care atacatorii vizează datele bancare ale victimei”, transmit specialiștii.
Recomandări:
-Nu furnizați niciodată telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare, sau de carduri bancare), în urma unor apeluri suspecte, chiar dacă par a proveni de la instituții de încredere.
-Verificați întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau instituție, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă vi se solicită date cu caracter sensibil.
-Raportați astfel de apeluri către organizația impersonalizată pentru a atrage atenția cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori în astfel de inițiative frauduloase.
-În cazul în care ați furnizat date de card, sesizați imediat banca, iar dacă ați fost păgubit, depuneți o plângere la Poliție și notificați DNSC.