Connect with us

Editorial Opinii

OPINIE. Mircea Bertea/ Școala – în continuare o cenușăreasă socială

Publicat


Licee Cluj

E iarăși forfotă mare și multă patimă. Peste două zile au loc alegerile locale. Unde anume? Peste tot, în satele, comunele, orașele și municipiile țării. Și, desigur, și în Capitală. Acolo unde se va trage sau se va pierde lozul cel mare.

Dar nu despre alegeri ca evenimente electorale, democratice și politice sau nu ne-am propus să vorbim, ci despre ”relația” și impactul lor asupra școlii românești.

Politically correct?

Deși ne-am putea ascunde sub cupola înțelesurilor multiple ale expresiei din subtitlul de mai sus, ne vom feri de cuvântul ”politică” și de expresiile și formele flexionare ale substantivului cu același nume, în primul rând pentru că acest cuvânt nu face parte din vocabularul uzual al școlii noastre. Ba mai mult, e chiar interzis de Legea (organică) nr. 1/2011 (Legea Educației Naționale), cu modificările și completări ulterioare, lege în care, la articolul 7, alineatul (1), se precizează că:

”În unitățile, în instituțiile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale sunt interzise activitățile care încalcă normele de moralitate și orice activități care pot pune în pericol sănătatea și integritatea fizică sau psihică a copiilor și a tinerilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic, precum și activitățile de natură politică și prozelitismul religios.”

În același timp, al paisprezecelea din cele douăzeci și unu de principii care guvernează învățământul din România, în litera și spriritul aceleiași legi organice a educației (art. 3, lit. n) principiul libertății de gândire și al independenței față de ideologii, dogme religioase și doctrine politice) consemnează aceeași distanțare a școlii românești față de politic. Cel puțin ca reglementare și teorie.

Și totuși…

De ce cabine de vot și de ce alegeri în școli?

E simplu de observat că, în ciuda prevederilor legii educației naționale în vigoare, în majoritatea covârșitoare a școlilor românești se amenajează secții de votare, iar duminică vor ave loc alegeri. Mai mult, dacă în anii anteriori, deși se amenajau aceleași secții de votare, nu era deranjat procesul de învățământ, în sensul că amenajările și votul aveau loc în zilele de repaus legal săptămânal, în anul acesta greu încercat de pandemia Covid 19, cu școlile închise în ultimele șase luni, abia începutul an școlar (și el virusat puternic cu SARS-CoV-2) este fragmentat de închiderea oficială a școlilor în care se va desfășura duminică procesul electoral, închidere de vineri până marți a săptămânii viitoare, inclusiv.

E o decizie națională oficială ați putea spune. Plus că școlile nu și-au oprit activitatea, ci au mutat-o în casele elevilor/părinților și profesorilor și online (dacă au cum și cu ce!). Ce e rău în asta? Și nici școlile nu și-au închis porțile. În locul elevilor și profesorilor vor veni duminică în școlile noastre mii de părinți și bunici ai acelorași elevi și, poate chiar elevii majori și profesorii înșiși. Nu să învețe sau să predea, ci să voteze. Un vot esențial (Așa ni se spune de fiecare dată!). Chiar hotărâtor pentru soarta tinerei noastre democrații și a țării. E ceva rău în asta?

Desigur, nimic. Dimpotrivă, este o acțiune civică de responsabilitate socială și patriotică și o oportunitate legală de exprimare a unei opțiuni. Fie ea și politică. Din nou: Ce e rău în asta? Ca exprimare democratică și ca proces electoral necesar și legal, iarăși nimic. Alegerile de duminică trebuie organizate și trebuie să aibă loc în cele mai bune condiții și sub cele mai bune auspicii.

Dar de ce în școli?

Mai exact de ce în școlile din care elevii și profesorii au fost trimiși acasă. Să învețe și să predea de acolo, de acasă. Dacă vor să o facă, pentru că, în lipsa unor contracte de telemuncă/de predare online, acasă fiecare face ce poate și ce vrea. E adevărat, de plătit profesorii vor fi plătiți integral, pentru că sunt cuminți și ascultători.

Știu, ați putea spune că cele trei zile lucrătoare în care școala se va face de acasă sunt necesare tocmai pentru siguranța și sănătatea ei, a școlii, a elevilor și profesorilor și, în ultimă instanță, a noastră, a tuturor, pandemia de Covid 19 obligând la aceste măsuri excepționale. Ați mai putea argumenta că e deja o tradiție la noi ca alegerile să se organizeze în școli. Așa și este.

Numai că tradiția asta se referă la vremuri bune, nu la pandemii. Suntem convinși că, tocmai pentru că e încă pandemie, alegerile trebuiau organizate în sălile și complexele sportive, pe Cluj Arena, în holurile teatrelor, caselor de cultură și cinematografelor acum goale și fără spectatori. Sau în corturi amenajate în parcuri și în piețele publice, după modelul îndrăgitelor târguri și festivaluri găzduite anual în piețele și pe arterele principale ale municipiului Cluj-Napoca.

În acest fel și școlile ar putea fi lăsate să funcționeze mai departe în lăcașurile lor. Pentru că, vrând-nevrând, pandemia ne-a schimbat esențial viața și obiceiurile. Și școala. Intrăm și navigăm obligatoriu în virtual și online.

De ce nu s-ar schimba și organizarea și desfășurarea alegerilor?

Dacă nu în cinematografe, parcuri, săli de sport sau în corturi special amenajate, atunci online. Ar fi mult mai sigur și mai sănătos. Cu deosebire în vremuri ca acestea, de pandemie și incertitudine.

Ce ziceți? Cabine de vot virtuale, votul online și școala-școală. Acasă la ea și nu acasă la profesori și la părinții nedumeriți și dezorientați de aceste noi forme ale educației.

Pentru că, dacă școala se va muta tot mai des în casele și apartamentele noastre, nu e deloc exclus ca, peste un timp, să rămână acolo de tot. Și, odată cu deșcolarizarea, vom realiza și că mult râvnita și trâmbițata învățare pe tot parcursul vieții în originala și inedita variantă românească își are sursele în mioriticele noastre priorități electorale. Precum Cetățeanul turmentat al lui Caragiale am putea repeta atunci obsesivul ”Eu cu cine votez?”, în loc să intonăm victorioși Gaudeamus igitur!

Mircea Bertea

*Prof. dr. MIRCEA  BERTEA este directorul Colegiului Naţional Pedagogic „Gh. Lazăr” Cluj-Napoca, Profesor asociat Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj, Membru al Centrului Internaţional de Cercetări şi Studii Transdisciplinare Paris, Expert al Uniunii Europene pentru Educaţie şi Cultură.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EDUCATIE

Daniel David: Organizarea de olimpiade pentru clasele I-IV stimulează prea devreme o industrie a meditațiilor

Publicat

De

Daniel David, Ministerul Educației

Ministrul Educației, Daniel David, a făcut câteva precizări cu privire la faptul că Ministerul Educației nu va organiza în 2025 olimpiade școlare pentru elevii din clasele I-IV.

În primul rând, spune ministrul clujean al Educației, acestea nu au fost organizate nici în anul 2024, doar că el și-a asumat mai ferm acest lucru.

Daniel David: În clasele I-IV se dezvoltă competențele cheie

Daniel David spune, într-un mesaj pe blogul personal, că și-a asumat această decizie, în primul rând pentru că în clasele I-IV important este să fie construite elementele de bază ale competențelor cheie.

“Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit. Am văzut în unele testări recente că unele forme de analfabetism funcțional identificate în clasa a IX-a au cauze identificabile chiar din clasa a V-a”, spune Daniel David.

Nu trebuie să derutăm copiii

Daniel David spune, de asemenea, că participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor.

“Astfel, începe să stimuleze prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie. Este important să fim congruenți în politicile educaționale, pentru a nu deruta copiii și a nu avea politici cu efecte care se anulează reciproc.

Am înlocuit la nivelul învățământului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative tocmai în lumina lucrurilor descrise mai sus, pentru a nu produce prea devreme segregare între copii (și școli) și afectarea stimei de sine, important fiind aici să dezvoltăm nivelul elementar al tuturor competențelor cheie, în ritmul personal al fiecărui copil, nu să facem diferențieri prea fine (și adesea nerelevante) și prea devreme între copii. În același spirit, la aceste vârste se urmărește mai ales dezvoltarea cooperării și a lucrului în echipă, competiția, importantă și ea, trebuind însă gândită la acest nivel în acest context”, arată ministrul Educației.

El a mai precizat că astfel de olimpiade, organizate la nivel de minister la acest nivel educațional, nu reprezintă seturi generalizate de bune practici europene.

Focusul trebuie să fie pe dezvoltarea riguroasă a copiilor

Pentru a stimula competiția adecvată, spune Daniel David, ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale sau naționale, asumate autonom și responsabil de școală, cu consultarea părinților și monitorizate de minister.

“Amintesc că avem deja evaluările obligatorii la clasa a II-a și a IV-a, pe care ar trebui să le folosim mult mai atent în procesul de învățare personalizată a elevului. Așadar, hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă și în ritmul personal, la cât mai mulți copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se alte (ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie), dar lăsând școlilor posibilitatea să facă comparații responsabile și voluntare prin concursuri locale, regionale, naționale ce pot intra într-un portofoliu educațional extins”, a mai punctat ministrul Educației.

Citește mai departe

EVENIMENT

Mircea Miclea: Sunt sătul de intelectualii militanți, de genul activiștilor de partid. E timpul să începem să gândim lucid

Publicat

De

Mircea Miclea

Mircea Miclea, psiholog, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, susține că este timpul ca intelectualii să înceapă să gândească lucid.

Lumea, a spus Mircea Miclea la podcastul Contraste de pe Cluj24, moderat de Florin Danciu, este tot mai incertă și mai plină de anxietate, acestea fiind momentele în care apare o susținere pentru soluții care dau sentimentul de control. De aceea e important să stăm și să judecăm lucrurile.

Mircea Miclea: Sunt sătul de intelectualii militanți

Lumea, spune Mircea Miclea, e tot mai nesigură, tot mai volatilă, și nu știe cum evoluează piețele și ce se întâmplă cu jobul peste o jumătate de an.

“Uitați-vă la ultimii cinci ani. Lucruri majore care s-au întâmplat nu au putut fi prezise, nu a putut fi prezisă pandemia. În 2019 nu știam că o să fie o mare pandemie care va schimba lumea. N-a fost prezis războiul din Ucraina, războiul din Israel, inteligența artificială, nimic din ceea ce esențial s-a întâmplat în ultimii cinci ani, nu a putut fi prezis.

Lumea, așadar, este tot mai plină de incertitudi, tot mai greu ne e să spunem cum va fi anul viitor. Iar atunci când crește incertitudinea, crește neliniștea socială, anxietatea socială, și atunci una dintre modalitățile de a reduce din neliniștea pe care o ai este aceea de a încerca să te focalizezi pe o zonă de control, pe o zonă în care poți controla mai mult. Hai să ne gândim, în timpul pandemiei, când anxietatea era maximă, ce au făcut toate statele din Europa? Nu s-au centrat pe granițele proprii? Nu au început să spună: ‘nu știm exact ce se întâmplă, dar iată regulile, iată granițele, să vedem cine intră, cine iese?’”, spune Mircea Miclea.

Astfel, a punctat acesta, când e un pericol și o incertitudine, reacția este de a te replia pe ceea ce poți controla, ca modalitate de a-ți reduce din anxietate.

E nevoie de think-tank-uri care să gândească lucid

Acesta a vorbit despre Donald Trump, care vrea să controleze măcar America, despre
ascensiunea dreptei în Franța, în Italia, Austria, Olanda, și poate chiar în România, dar spune că nu este neapărat vorba de autoritarism.

“Ce vedem? Haideți să judecăm, să nu devenim niște intelectuali militanți din stat, că sunt sătul de intelectuali militanți. Adesea văd în ei activiștii de partid de altă dată. Cred că ar fi cazul ca niște think-tank-uri europeane, de exemplu, să înceapă să gândească lucid, nu să facă pe activiștii de partid, a declarat psihologul Mircea Miclea.

Întregul interviu îl puteți urmări pe canalul de Youtube Cluj24.

Citește mai departe

Uncategorized

Accident în Feleacu. Femeie în vârstă, extrasă de pompieri dintr-o mașină. A fost dusă la spital

Publicat

De

Accident Feleacu

Un accident a avut loc, duminică, la Cluj, în Feleacu.

În accident au fost implicate două mașini, iar o femeie a fost rănită.

Accident în Feleacu. Femeie în vârstă, extrasă de pompieri dintr-o mașină. A fost dusă la spital

Potrivit reprezentanților ISU Cluj, o femeie de aproximativ 80 de ani nu a reușit să iasă afară dintr-un autoturism. Aceasta a fost extrasă de către pompieri în siguranță și predată echipajului SAJ.

Femeia a fist transportată la spital.

Foto: Arhivă

Citește mai departe

EVENIMENT

Clujeancă, reclamată de un vecin că ține 2 câini mari în apartament: Să plătească cheltuieli de bloc pentru 3 persoane

Publicat

câini

O clujeancă este reclamată de un vecin că ține în apartament 2 câini de talie mare și 4 pisici, acesta considerând că proprietara ar trebui să plătească cheltuieli de bloc pentru trei persoane, nu pentru una.

Vecinul a scris pe o rețea de socializare că cei doi câini consumă apă, produc gunoi cât doi adulți și folosesc liftul, astfel că este normal ca femeia să plătească mai mult.

”Are doi câini mari și patru pisici. Iese cu câinii afară dimineață și seara, să îi plimbe, iar seara le face baie. Păi e ca și cum ar face baie două persoane. Plus gunoi de la pungile cu mâncare și conserve pentru animale, nu mai zic de mirosul din casă.

Îi duce pe câini cu liftul, că locuiește la etajul 6. Eu pentru că am un copil de 3 luni plătesc o persoană în plus la cheltuielile de bloc. Cât consumă copilul ăla față de 2 câini mari și patru pisici?

Ia să o pună administratorul la plată, să plătească cheltuieli de bloc pentru 3 persoane, că așa am înțeles că este lege”, a spus bărbatul.

Comentarii anti și pro

Postarea a strâns comentarii pro și contra din partea internauților.

”Omule, nu ești sănătos la cap. Cum poți să compari un câine cu un om? Se spune clar că se plătesc cheltuieli de bloc în funcție de numărul de persoane. Ce, câinii sunt persoane?”, a scris cineva.

Un alt clujean i-a dat, însă, dreptate vecinului care a reclamat situația.

”Ai dreptate, și animalele alea fac mizerie, doi câini mari și patru pisici, mâncare, așa cum zici, apă, le face și căldură, că nu ține pisicile în frig. Totul e consum. Să o pună să plătească, să vedem dacă îi convine”, a comentat internautul.

Legislația în vigoare care reglementează funcționarea asociațiilor de proprietari nu are prevederi clare în legătură cu animalele de companie, aceste aspecte fiind lăsate, pentru a fi reglementate intern, pe seama asociațiilor de proprietari.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate