ACTUALITATE
Salariile magistraților vor fi reanalizate. Sunt vizate diverse sporuri
Ministrul Justiției, Stelian Ion, le-a transmis judecătorilor că au cheltuit 25% din creditele bugetare până în martie 2021 şi că instanţele riscă să rămână fără bani în acest an. El susţine că nu sunt bani pentru plata salariilor restante şi le cere magistraţilor să facă economii în plus de 10%.
O primă adresă, trimisă pe 21 aprilie 2021 de ministrul Justiţiei, Stelian Ion, judecătorilor Curţilor de Apel şi Tribunalelor din România, arată că, potrivit Ministerului de Finanţe, „din analiza datelor operative, prin execuţia bugetului de stat, la nivelul lunii martie 2021 se înregistrează un grad de utilizare a creditelor bugetare aprobate la titlul <Cheltuieli de personal>, de peste 25%, iar menţinerea acestui ritm poate genera riscul ca fondurile aprobate în buget să fie insuficiente în raport cu necesităţile de finanţare”.
Vezi și Trei bancheri din România, câștiguri uriașe: peste 1,3 milioane de euro anual. Salarii lunare de peste 100.000 de euro
Astfel, ministrul le transmite judecătorilor că în anul 2021 Guvernul României va menţine cuantumul brut al sporurilor şi salariilor la nivelul acordat în decembrie 2020 şi că, printr-o altă adresă din 11 martie 2021, le-a transmis acestora că „nu au fost asigurate fonduri pentru plata drepturilor salariale restante, stabilite prin hotărâri judecătoreşti, acte administrative” sau OUG nr.3/2019.
În cazul în care drepturile salariale ale judecătorilor exced prevederile legale, prin angajarea unor cheltuieli peste limita creditelor de angajament aprobate, ministrul Stelian Ion face trimitere în adresa trimisă instanţelor şi la art. 4 din Legea 500/2000 privind finanţele publice. Potrivit articolului 4, alin 4, din aceeaşi lege, „angajarea şi utilizarea creditelor bugetare în alte scopuri decât cele aprobate atrag răspunderea celor vinovaţi, în condiţiile legii”.
Ministrul cere să se facă economii
Ministrul Stelian Ion a trimis şi o a doua adresă judecătorilor Curţilor de Apel din România şi tribunalelor. Pe 27 aprilie, 2021, ministrul Justiţiei le cere magistraţilor să facă o analiză a bugetului propriu şi să facă economii suplimentare de 10%. De asemenea, le transmite că ocuparea posturilor vacante şi promovarea în grad/treaptă a personalului trebuie să se facă cu respectarea OUG nr.114/2019.
O a treia adresă este trimisă de ministrul Justiţiei, Stelian Ion, tot pe 27 aprilie 2021, doar preşedinţilor Curţilor de Apel din România. Prin acesta, el le transmite magistraţilor că, potrivit programului de guvernare 2020 – 2024 al coaliţiei, ministerul Muncii şi cel de Finanţe au început o analiză în domeniul salarizării personalului plătit din fonduri publice.
Vor fi verificate sporurile
Ca atare, se vor reanaliza coeficienţii de ierarhizare pentru fiecare familie ocupaţională de funcţii bugetare şi va fi revizuit sistemul de acordare a sporurilor, astfel:
„ 1. Sporurile pentru condiţii de muncă, la care expunerea la condiţii de muncă este aceeaşi, indiferent de funcţia deţinută, se vor acorda în cuantum fix, ca spor de până la 25% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
2. Analiza tuturor categoriilor de sporuri, cu menţinerea numai a celor cu adevărat relevante”.
Ministrul Justiţiei cere magistraţilor să completeze nişte scheme cu numărul judecătorilor, personalului auxiliar de specialitate şi personalul conex din cadrul judecătoriilor, tribunalelor şi curţilor de apel, salariile acestora, aflate în plată în prezent, cu excepţia indemnizaţiei pentru titlul de doctor.
Toate datele trebuie trimise la ministerul Justiţiei până pe 4 şi 5 mai şi asumate prin semnătură de conducerile instanţelor.
Potrivit adresei ministrului Stelian Ion, toate salariile şi sporurile vor fi reanalizate şi revizuite potrivit Memorandumului aprobat de Guvernul Florin Cîţu pe 15 aprilie 2021, privind „stabilirea principiilor care vor sta la baza reanalizării şi elaborării cadrului legal privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice”. Memorandumul arată că sporurile vor fi plafonate la 20% din salariul de bază şi se va acorda un spor de performanţă lunar bugetarilor care au avut rezultate deosebite.
(sursa: Mediafax)
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Vreme neobișnuit de caldă pentru început de noiembrie, dar meteorologii anunță schimbări pe parcusul următoarelor două săptămâni, până în 17 noiembrie.
Conform estimărilor ANM, temperaturile urmează să scadă semnificativ începând din weekend.
Temperaturi peste MEDIE la început de noiembrie
Potrivit Administrației Naționale de Meteorologie (ANM), după data de 10 noiembrie, vremea se va răci semnificativ în toată țara. În Transilvania, temperaturile maxime vor scădea sub 10 grade, în timp ce în Moldova și Maramureș vor ajunge la 6-9 grade.
Banat
Până în 5 noiembrie, maximele termice vor fi apropiate de normele perioadei, iar media lor se va situa în jurul a 13 grade. În următoarele trei zile se va încălzi cu aproximativ 3 grade, apoi se va răci treptat, mai semnificativ între 9 și 13 noiembrie, astfel că, în ultimele zile de prognoză media temperaturilor maxime va avea variații între 8 și 11 grade. Media minimelor termice se va menține, în cea mai mare parte a intervalului, ușor peste 0 grade. Probabilitatea de apariție a precipitațiilor va fi în creștere după data de 12 noiembrie.
Crișana
Până spre finalul primei săptămâni media maximelor termice va fi în creștere și va atinge 14…15 grade. În intervalul următor vremea va fi în general în răcire, astfel că în ultimele zile de prognoză, media temperaturilor maxime se va situa între 7 și 10 grade. Minimele termice vor fi în medie între -2 și 3 grade. Probabilitatea de apariție a precipitațiilor va fi în creștere după data de 12 noiembrie.
Transilvania
Media temperaturilor maxime va crește de la 9 grade până la 13…14 grade în jurul datei de 8 noiembrie, apoi se va răci treptat, astfel că după data de 12 noiembrie, probabilitatea ca media maximelor să mai treacă de 10 grade va fi scăzută. Media minimelor termice va avea variații, în general, între -3 și 2 grade. Probabilitatea de apariție a precipitațiilor va fi în creștere începând din data de 13 noiembrie.
Maramureș
Până spre finalul primei săptămâni media maximelor termice va fi în creștere și va atinge 13…14 grade. În intervalul următor, vremea va fi în general în răcire, astfel că în ultimele zile de prognoză, media temperaturilor maxime se va situa între 6 și 9 grade. Minimele termice vor fi în medie între -3 și 2 grade. Probabilitatea de apariție a precipitațiilor va fi în creștere după data de 12 noiembrie.
Moldova
Începând din 5 noiembrie, media maximelor termice va scădea până spre 7..8 grade. Vor urma două zile de încălzire, de aproximativ 5 grade, apoi vremea va fi în general în răcire, astfel că în ultimele zile din interval media temperaturilor maxime, cel mai probabil, nu va mai depăși 9…10 grade. Media minimelor de temperatură se va situa, în general, între -2 și 2 grade. În prima săptămână doar izolat va ploua slab, apoi, cu o probabilitate mai mare în ultimele zile, precipitațiile se vor putea extinde ușor ca arie.
Dobrogea
Media maximelor termice scade în 5 noiembrie până spre 8 grade. Vor urma trei zile de încălzire, cu aproximativ 5 grade, apoi vremea va fi în general în răcire, astfel că în ultimele zile din interval media temperaturilor maxime, cel mai probabil, nu va mai trece de 12 grade. Media minimelor de temperatură va avea variații, în general, între 1 și 6 grade. Probabilitatea de precipitații va fi în creștere începând cu data de 10 noiembrie.
Muntenia
Și aici media maximelor termice scde din 5 noiembrie până spre 10…11 grade în data de 5 noiembrie. Între 6 și 8 noiembrie, media temperaturilor maxime va crește cu 4…5 grade, apoi regimul termic va fi în scădere, iar în ultimele zile, probabilitatea ca aceasta să mai depășească 12…13 grade va fi mică. Media minimelor de temperatură va oscila, în general, între -1 și 4 grade. Probabilitatea de precipitații va fi în creștere începând cu data de 10 noiembrie.
Oltenia
Media maximelor termice scade până spre 11…12 grade. Din 6 noiembrie vor urma trei zile de încălzire, cu aproximativ 4 grade, apoi vremea va fi în general în răcire, astfel că în ultimele zile din interval media temperaturilor maxime, cel mai probabil, nu va mai depăși 12…13 grade. Media minimelor de temperatură se va situa, în general, între -1 și 4 grade. Probabilitatea de precipitații va fi în creștere începând cu data de 10 noiembrie.
La munte
În prima săptămână media maximelor termice va avea variații între 4 și 10 grade, iar a minimelor între -4 și 1 grad. În cea de a doua săptămână acestea vor fi în general în scădere, astfel că în ultimele zile, media temperaturilor maxime nu va mai depăși 4…5 grade, iar a minimelor -2 grade. Probabilitatea de precipitații va fi în creștere începând cu data de 10 noiembrie.
EVENIMENT
Trei incendii la Cluj: o hală arde la Feleacu, 45 de găini mistuite de foc la Frata, flăcări la o centrală termică la Sâncraiu
Pompierii din cadrul Detașamentului Dej au intervenit în această noapte pentru a stinge un incendiu izbucnit la o gospodărie din comuna Frata. Apelul de urgență a venit în jurul orei 01.30, iar la fața locului s-a deplasat echipajul de la Punctul de Lucru Mociu.
În paralel, forțele au fost suplimentate cu o autospecială de la Turda. Incendiul a izbucnit la o magazie de aproximativ 150 de metri pătrați și s-a extins la o altă magazie situată vecinătate, pe o suprafață de aproximativ 20 de metri pătrați.
Totodată, a fost afectat și un coteț, iar 45 de găini nu au putut fi salvate. Pe de altă parte, proprietarul a reușit să scoată doi porci până la sosirea pompierilor. Incendiul a fost favorizat de către materialul lemnos depozitat în interiorul magaziilor, iar pe parcursul intervenției un bărbat a solicitat sprijinul paramedicilor SMURD, suferind un atac de panică. Ulterior, acesta a refuzat transportul la spital. Cercetările preliminare au arătat faptul că incendiul a izbucnit cel mai probabil din cauza unui scurtcircuit produs la un cablu.
Incendiu centrală termică
Pompierii din cadrul Detașamentului Huedin au intervenit în această dimineață pentru a stinge un incendiu care s-a manifestat în interiorul unei camere tehnice, mai exact la o centrală. Intervenția a avut loc în comuna Sâncraiu, iar apelul de urgență a venit în jurul orei 05.10. Astfel, la fața locului s-au deplasat două autospeciale de la Huedin, incendiul izbucnind în incinta unui operator economic, pe o suprafață de aproximativ 40 de mp. Totodată, flăcările s-au extins și la o stivă cu material lemnos, folosit pentru alimentarea centralei. Incendiul a fost stins în limitele găsite și s-a reușit protejarea a două dormitoare. În urma acestui eveniment, nu au existat persoane care să solicite îngrijiri medicale.
Hală cuprinsă de flăcări
Pompierii din cadrul Detașamentelor 1, 2 și Turda intervin în aceste momente la un incendiu produs la o hală din comuna Feleacu. Din primele date, incendiul se manifestă pe o suprafață de 150 mp. Fără victime până acum. Acționează 4 autospeciale, 3 autoscări și preventiv un echipaj SAJ Cluj.
EVENIMENT
Ce este Venitul Minim de Incluziune (VMI) și cine-l poate solicita? PRECIZĂRI ale Ministerului Muncii
Venitul Minim de Incluziune (VMI) reprezintă un program de asistență socială, creat pentru a ajuta persoanele și familiile aflate în situații vulnerabile să depășească mai ușor obstacolele financiare pe care le întâmpină.
VMI este un beneficiu prevăzut în Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune și are două componente:
1. Sprijin pentru incluziune
Această componentă are ca scop prevenirea și combaterea sărăciei și a riscului de excluziune socială și înlocuiește ajutorul social acordat anterior pentru asigurarea venitului minim garantat.
2. Sprijin pentru familia cu copii
Această componentă se acordă familiilor cu copii aflați în întreținere cu vârsta de până la 18 ani și are ca scop prevenirea sărăciei și încurajarea participării copiilor la educație, înlocuind alocația pentru susținerea familiei.
O familie sau persoană singură poate beneficia de o singură componentă sau de ambele, în funcție de nivelul venitului de care dispune, componența familiei, calitatea de persoană în vârstă sau participarea copiilor la educație.
Ce este Venitul Minim de Incluziune (VMI) și cine-l poate solicita? PRECIZĂRI ale Ministerului Muncii
Pentru accesarea VMI este necesară depunerea unei singure cereri, indiferent dacă familia/persoana singură va beneficia de una sau de ambele componente ale acestui beneficiu de asistență socială. De asemenea, acordarea VMI se face printr-o plată unică lunară, indiferent dacă este vorba de una sau de ambele componente ale sale.
VMI nu se rezumă la acordarea unei sume de bani. Acest ajutor conține un pachet integrat de măsuri de sprijin în domenii-cheie, cum ar fi: ocuparea forței de muncă, serviciile sociale, educația, sănătatea și locuirea, toate contribuind la reducerea riscului de sărăcie și excluziune socială.
Cine poate solicita VMI?
VMI poate fi solicitat atât de persoanele singure, cât și de familiile care îndeplinesc condițiile de acordare.
Pentru clarificarea termenilor de ”persoană singură” și ”familie”, vă rugăm să consultați secțiunea ”Definiții”.
VMI se acordă persoanelor singure/familiilor care obțin un venit net calculat în conformitate cu legea* mai mic sau egal cu nivelurile maxime stabilite prin lege, pentru fiecare dintre cele două componente:
Pentru ajutorul de incluziune, nivelul maxim al venitului net* trebuie să fie de 346 lei/ persoană, respectiv 504 lei în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani.
Pentru ajutorul pentru familia cu copii, nivelul maxim al venitului* trebuie să fie de 879 lei/membru de familie.
*Pentru mai multe informații referitoare la modul de calcul al venitului net ajustat (conform reglementărilor VMI), vă recomandăm să luați legătura cu asistentul social din cadrul primăriei de care aparțineți.
Cum se calculează cuantumul VMI?
1. Sprijin pentru incluziune
Cuantumul ajutorului de incluziune acordat familiei/persoanei singure reprezintă diferența dintre cuantumul maxim prevăzut de lege – 346 lei/lună/membru de familie sau 504 lei/lună în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani și cuantumul venitului* calculat conform legii.
În cazul beneficiarilor care nu obțin niciun venit, cuantumul maxim al ajutorului de incluziune pentru este de 346 lei/lună/ membru de familie, respectiv de 504 lei/lună în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani.
*Pentru mai multe informații referitoare la modul de calcul al venitului net ajustat (conform reglementărilor VMI), vă recomandăm să luați legătura cu asistentul social din cadrul primăriei de care aparțineți.
2. Sprijin pentru familia cu copii
Cuantumul ajutorului pentru familia cu copii este stabilit în funcție de nivelul venitului lunar și numărul copiilor din familie.
Pentru mai multe informații referitoare la modul de calcul al cuantumului VMI, puteți lua legătura cu asistentul social din cadrul primăriei de care aparțineți.
Precizări referitoare la stabilirea cuantumului VMI:
Cuantumul VMI total este egal cu suma dintre cuantumul componentei de incluziune și cuantumul componentei de ajutor pentru familiile cu copii.
Dacă din calcul rezultă o sumă mai mică de 50 de lei, atunci se acordă 50 de lei.
Pentru calculul venitului net lunar ajustat se iau în considerare toate sumele primite/realizate de persoana singură, respectiv de fiecare membru al familiei în luna anterioară solicitării VMI, cu excepţia următoarelor venituri:
– sumele primite cu titlu de prestaţii sociale în baza Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
– alocaţia de stat pentru copii acordată în baza Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările ulterioare;
– sumele acordate ca burse sau alte forme de sprijin financiar destinate exclusiv pentru susţinerea educaţiei preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, prin programe ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, altor instituţii publice şi private, inclusiv organizaţii neguvernamentale;
– sumele primite din activitatea desfăşurată ca zilier, în condiţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele obţinute în calitate de prestator casnic în baza Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic;
– sumele primite de persoanele apte de muncă din familie ca urmare a participării la programe de formare profesională organizate în condiţiile legii, dacă acestea nu au titlu de venituri salariale;
– sumele primite ocazional din partea unor persoane fizice ori juridice, precum şi sumele cu titlu de ajutor de urgenţă primite de la bugetul de stat sau local.
– stimulentul educaţional acordat potrivit prevederilor Legii nr. 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, republicată, sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor proveniţi din familii defavorizate;
– sumele ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri ori sprijin financiar pentru situaţii excepţionale;
– ajutorul pentru încălzirea locuinţei şi suplimentul pentru energie acordate în baza Legii nr. 226/2021, cu modificările ulterioare;
– indemnizaţia lunară de hrană acordată în baza Legii nr. 584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România şi de protecţie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, cu modificările şi completările ulterioare, şi indemnizaţia lunară de hrană prevăzută de Legea nr. 302/2018 privind măsurile de control al tuberculozei;
– sumele primite cu titlu de sprijin, asigurate din bugetul de stat sau fonduri nerambursabile, acordate în baza legii sau în baza programelor operaţionale aprobate.
Pașii necesari pentru a solicita VMI
Venitul minim de incluziune se acordă în baza unui dosar întocmit de solicitant. Dosarul trebuie să conțină următoarele documente:
– Formularul standard de cerere VMI, care conţine date privind solicitantul şi date privind componenţa familiei;
– Declaraţia pe propria răspundere;
– Angajamentul de plată (pentru situaţiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit);
– Actul de identitate al solicitantului şi al membrilor familiei;
– Adeverinţe de venit pentru toate sursele de venit, după caz;
– Certificat de naştere pentru fiecare copil, după caz;
– Certificat de deces pentru oricare membru decedat al familiei, după caz;
– Dovada şcolarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 16 ani;
– Alte documente specifice situaţiei solicitantului/beneficiarului.
Cererea de acordare a venitului minim de incluziune, însoţită de documentele doveditoare, se depune pe suport hârtie sau se transmite electronic şi se înregistrează la serviciul public de asistenţă socială de la nivelul primăriei comunei, oraşului, municipiului sau a sectorului municipiului Bucureşti în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul ori reşedinţa sau, după caz, trăieşte titularul dreptului.
După depunerea cererii însoțite de documentele necesare, dosarul solicitantului va și preluat și analizat de către angajații serviciului public de asistență socială din cadrul primăriei. În urma analizei, dosarul va fi înaintat primarului pentru emiterea dispoziției de acordare sau respingere, conform fiecărui caz în parte. Solicitantului de VMI îi va fi comunicată dispoziția primarului privind aprobarea sau respingerea acordării dreptului.
Mai multe detalii, AICI.
ECONOMIE
Mugur Isărescu, Guvernatorul BNR, a investit un milion de lei în ultimele luni. Unde și-a plasat banii
Mugur Isărescu a primit, în urmă cu doar o lună, un nou mandat de Guvernator al Băncii Naţionale a României.
La 75 de ani, cel mai longegiv şef de bancă centrală din lume, are o avere impresionantă și a investit în România o parte din bani.
Mugur Isărescu, Guvernatorul BNR, a investit un milion de lei în ultimele luni. Unde și-a plasat banii
În ultimele luni, șeful BNR a cumpărat titluri de stat de 1 milion de lei, echivalentul a 200.000 de euro. Acesta a ajuns, astfel, la o investiţie de 1,7 milioane lei, echivalentul a 340.000 de euro în astfel de instrumente, scrie Mediafax.
Investițiile în titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor apar în cea mai recentă declaraţie de avere a Guvernatorului BNR.
Acesta nu a menționat, însă, dacă aceste titluri sunt de tip Tezaur sau Fidelis, acestea din urmă fiind tranzacţionate la Bursa de Valori.
Spre comparaţie, arată Mediafax, precedenta declaraţie de avere, din iunie 2024, arăta că Mugur Isărescu are un număr de 6.000 de titluri de stat cu o valoare de 646.960 de lei.
Dobânzi bune și neimpozitabile
Statul român, prin Ministerul Finanţelor, se finanțează la câteva luni de la investitorii persoane fizice prin intermediul titlurilor de stat. Dobânzile sunt în unele cazuri superioare celor bancare şi neimpozabile. În cazul unui depozit bancar se plăteşte 10% impozit pe câştig.
Ce avere are Mugur Isărescu
Isărescu a preluat conducerea Băncii Naţionale a României în 1990, la mai puţin de un an după prăbuşirea regimului comunist, şi a fost în funcţie timp de peste trei decenii, cu excepţia unei perioade de un an în care a fost prim-ministru în 1999 şi 2000.
Venitul anual încasat de Mugur Isărescu a fost de aproape 1,1 milioane lei, adică 90.000 de lei lunar, conform declarației de avere.
Acesta are o colecție de bijuterii care se ridică la aproximativ 112.000 de euro, o colecţie numismatică în valoare de 88.000 de euro, iar valoarea tablourilor şi icoanelor se ridică la aproape 30.000 de euro.
Guvernatorul are un autoturism Eagle din 1993 şi o şalupă din 2004.
Foto: BNR