Connect with us

ACTUALITATE

Reinventarea profesorului. Profesorul digital (II)

Publicat


„Este greu să găsești o pisică neagră într-o cameră întunecată, atunci când ea nu se află acolo.” (Confucius)

Încheiam partea I a acestui articol cu promisiunea că vom discuta în continuare despre cât de necesare și realiste sunt activitățile pe care cadrele didactice de toate specialitățile și de toate nivelurile trebuie să le desfășoare în această perioadă de acasă pentru școala online. O ”școală online” cu profesori offline, nepregătiți pentru acest tip de învățare, confuzi și nemotivați. O babilonie în care marele perdant – elevul – este superprotejat (Vă aduceți aminte de schița Dl Goe… a lui Caragiale?!) și în care stresați sunt doar profesorii și părinții elevilor. Și dintre aceștia doar o parte, pentru că sunt și printre profesori, ca și printre părinți, oameni mai motivați sau mai puțin motivați, mai conștiincioși sau mai puțin conștiincioși, cu vocație sau fără vocație.

Stresați – părinții, pentru că, obligați să rămână acasă din cauza pandemiei și să preia astfel o parte din sarcina și din responsabilitățile școlii, au realizat în majoritatea lor cât de complexă și de dificilă este munca învățătorului și a profesorului. Că învățământul este o activitate complicată și că problema nu era la școală, ci, cel puțin în parte, chiar la ei și la copiii lor. Și, mai ales, au realizat că nu sunt pregătiți și nu se pricep să gestioneze această aventură a cunoașterii umane numită învățare.

Stresați – profesorii, pentru că, obligați să iasă din rutina școlii tradiționale și să intre în necunoscutul erei digitale, trăiesc acum momentul adevărului. Acela că e greu să te schimbi, dacă schimbarea nu e pregătită minuțios și, mai ales, dacă ea nu vine din interior. Și, cu atât mai mult dacă, impusă fiind de dispoziții și ordine ministeriale, schimbarea aceasta e fie imposibilă, fie un tramvai numit dorință, ca să-l parafrazăm pe Tennessee Williams. Un celebru dramaturg american care nu are și nu a avut, desigur, nicio treabă cu învățământul românesc, după cum nu au nici majoritatea ”activităților” și obligațiilor cadrelor didactice, obligații impuse prin art. 10 al Instrucțiunii… aprobate prin OMEC 4135/21.04.2020. De ce nu sunt realizabile acum aceste obligații și ”activități” ale cadrelor didactice cerute de minister prin recentul ordin de ministru? În primul rând, pentru că nu poți deveni peste noapte profesor digital, după o carieră la clasa reală, cu bănci în care elevii socializează nemijlocit, interacționează multiplu, învață, ies în pauze, se joacă, râd, se ceartă și se împacă, se îndrăgostesc și visează, iau note mai bune sau mai rele, dau teze, participă la examene, dau admitere. Au, altfel spus, universul lor real, în care se simt bine nu numai datorită obișnuinței și avantajelor rutinei, ci și datorită lui, profesorului, care le dă siguranță, îi asistă, îi îndrumă, îi veghează și-i ocrotește. La dă încredere. Ceea ce nu se întâmplă acum, chiar dacă cu ajutorul aplicației Zoom, spre exemplu, profesorul și elevii ”se văd” (sau se ascund văzându-se!). Pentru că e vorba de o altă vizibilitate, de realități, mai precis, de virtualități cu totul diferite față de cele din școala tradițională. E mult de discutat aici, o întreagă filosofie și pedagogie, cu totul diferită de pedagogia tradițională. Cu mult mai multe capcane și

neclarități ce trebuie deslușite și pentru care nu avem încă antrenamentul necesar ca să le decriptăm cu artificiala clipire de ”camera eye”, așa cum am putea-o face în școala tradițională cu o subtilă observare cu ”coada ochiului”. Un ochi educațional format în ani, luni și zile de exersare în activități didactice formale, informale sau nonformale. Credem că nu este necesar să insistăm pe faptul că profesorul din școala tradițională care s-a familiarizat cu internetul, cu laptopul, videoproiectorul, cu power point-ul și filmul didactic (de cele mai multe ori ajutat de elevii lui, așa-zișii digitali nativi), nu este un profesor digital, după cum nici o lecție tradițională înregistrată și transmisă pe internet nu asigură prin ea însăși învățarea online. Nicidecum. Chiar dimpotrivă! După cum nici informaticienii și IT-iști, deși foarte buni și necesari prin ceea ce fac, nu sunt profesori digitali. Profesorul digital și școala online sunt sintagme încă prea puțin analizate și înțelese din punctul de vedere al practicii educaționale la noi. Și chiar din punctul de vedere al teoriei și al pedagogiei specifice a acestor activități. Ne jucăm deocamdată prea mult cu sensul de suprafață al acestor sintagme, inclusiv la nivele înalte de decizie, introducând în regulamente, instrucțiuni și ordine de ministru sarcini și activități pentru care nu sunt încă pregătiți nici cei care le cer și nici cei care ar trebui să le execute.

Iată câteva exemple din recentul OMEC 4135 prin care toate cadrele didactice (indiferent de vârstă, specializare, de mediul urban sau rural dezavantajat în care funcționează, de dotarea cu mijloace pentru învățarea și școala online etc.) trebuie să realizeze în această perioadă următoarele activități:

– să proiecteze activitățile-suport pentru învățarea on-line din perspectiva principiilor didactice și a celor privind învățarea online;

– să desfășoare activități didactice în sistem on-line cu asigurarea calității actului educațional;

– să elaboreze, să adapteze, să selecteze resurse educaționale deschise, sesiuni de învățare pe platforme educaționale, aplicații, precum și alte categorii de resurse și mijloace care pot fi utilizate în procesul de învățare on-line;

– să elaboreze instrumente de evaluare aplicabile online, pentru înregistrarea progresului elevilor;

– să ofere feedback constructiv permanent fiecărui elev, în urma participării la activitățile desfășurate și a rezolvării sarcinilor de lucru;

– să cunoască și să garanteze că în organizarea și desfășurarea activităților în mediul virtual sunt asigurate și respectate cerințele privind protecția datelor cu caracter personal, în conformitate cu Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.

Referitor la aceste ”activități obligatorii”, vreau să fiu bine înțeles. Nu afirm că ”obligațiile” stabilite de ordinul de ministru nu sunt fezabile în România anului 2035, pe când va fi fiind și România educată, cu sau fără programul prezidențial. Nicidecum! Spun doar că ele nu sunt valabile acum. Pentru că profesorilor (și inspectoratelor școlare deopotrivă) li se cere să facă ceea ce nu știu încă să facă, ceva pentru care nu au expertiză, nu au fost pregătite și instruite, nici la facultate și nici prin cursurile de formare continuă.

E suficient să exemplificăm doar cu prima cerință prezentată mai sus, pentru că de aici (de la proiectare) pornește totul: Să proiecteze activitățile-suport pentru învățarea on-line din perspectiva

principiilor didactice și a celor privind învățarea online. Citiți încă o dată cerința, vă rog! Veți constata că, dacă principiile didactice clasice sunt cunoscute (sau ar trebui să fie cunoscute) de către profesori, pentru că li s-au predat în facultate, iar ei le-au materializat prin activitățile directe la clasă, cele pentru învățarea online (unde sunt cu totul alte principii) lipsesc cu desăvârșire. A nu se confunda IAC (instruirea asistată de calculator – o metodă didactică sau de învăţământ care valorifică principiile de modelare şi analiză cibernetică a activităţii de instruire în contextul noilor tehnologii informatice şi de comunicaţii caracteristice societăţii contemporane) cu învățarea și cu școala online. Nu avem cunoștință de vreo metodică a proiectării, organizării și evalării învățării online în școlile din România, deși nu suntem străini de ce se petrece în învățământul nostru și, deopotrivă, în științele educației la nivel global.

Fără a intra acum în detalii ce țin de educație în relație cu noile tehnologii, de convergența sau divergența lor, vom menționa doar că societatea cunoașterii pe care o construim și o trăim parțial și noi datorează enorm digitalizării informației care, la rândul ei, a adus la o uriașă revoluție în sfera comunicațiilor, prin utilizarea sistemelor multimedia și prin expansiunea spectaculoasă a rețelelor informaționale. O revoluție vitală pentru cunoașterea și înțelegerea lumii de azi și, prin urmare, imperios necesară pentru educație și învățământ. O educație care transmite pentru că vrea să păstreze. Și vrea să păstreze pentru a pune în valoare în mod pozitiv anumite cunoștințe, comportamente, abilități, idealuri și tehnologii. Educație care, deși se deosebește de politic, nu este niciodată neutră. Ea alege, verifică, face presupuneri, convinge, elogiază, integrează și, uneori, elimină. Este și cazul relației dintre educație și lumea virtuală creată de supertehnologii în această Ultra Modern Era, cum o numește UNESCO, organizație care a și propus, de altfel, un observator UNESCO pentru aceste noi tehnologii informaționale, dintre care internetul rămâne ”la meilleure et la pire des choses” (Edgar Morin, La Voie. Pour l’avenir de l’humanité, Edition Pluriel, Paris, p. 274). Ceea ce înseamnă că, dacă dorim să fim și să rămânem oamenii acestei educații, va trebui să cunoaștem, să analizăm, să integrăm și chiar să eliminăm secvențe sau părți întregi din ceea ce societatea tehnologică actuală numește în acest areal related topics: e-learning, online learning, virtual learning, distance learning/distance education, mobile learning, technology enhanced learning cu ICT mediated learning, instructional design, media learnig și metacognition in web-based learning activities (lista nu e definitivă). Și, toate acestea ”îmbrăcate” în principiile și supuse metodelor noii pedagogii a activităților virtuale. Desigur, cu trecere prin ceea ce pedagogii numesc faza intermediară a blended learning, adică a îmbinării învățării tradiționale, față în față, cu învățarea online. Numai așa ne vom putea pregăti temeinic pentru adevărata școală românească online.

Mircea Bertea



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




1 Comentariu

1 Comentariu

  1. cineva

    mai 21, 2020 la 9:08 pm

    Profesorul digital este de fapt părintele. Profesorul digital în esență nu face nimic decât că dă teme, în cazul fericit se și uită pe ele sau măcar știe ce trebuie să facă pentru ca elevii să i le poată trimite. Predarea digitală este un „noi ne facem că muncim”, doar că acum, din păcate, nu este urmată și de „ei se fac că ne plătesc”, deoarece au venituri apreciabile, în esență fără o contraprestație reală din partea cadrelor didactice. La facultate e altceva, dar în preuniversitar asta e situația.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

FOTO. Cel mai mare concurs de JAZZ din Europa de Est revine la Cluj cu tinere talente

Publicat

jazz in the park

Parcul Central din Cluj-Napoca va prinde din nou viață, la cel mai mare concurs de jazz din Europa de Est ca premii și număr de participanți: Jazz in the Park Competition.

„13 tinere trupe din 10 țări sunt finalistele celei de-a VII-a ediții a concursului internațional care va avea loc în 5-7 iulie 2024. Ca de obicei, intrarea la eveniment va fi gratuită.

FOTO. Cel mai mare concurs de JAZZ din Europa de Est revine la Cluj cu tinere talente

Anul acesta, în cadrul competiției, s-a înregistrat un număr record de înscrieri: 246 de trupe din 39 de țări. Cele 13 trupe finaliste vor avea ocazia de a performa live în fața publicului și de a se bucura de atmosfera vibrantă a unui festivalul.

Klawo

Finaliștii Jazz in the Park Competition 2024 (în ordine alfabetică):

1. Abel Marton Nagy’s Cosmos Band (Austria)

Un colectiv vienez care își canalizează energia într-un jazz-fusion modern; comparați cu Blood Sweat & Tears și Frank Zappa.

2. Anna Hauss (Germania)

Cu un stil acustic indie soul, Anna Hauss din Berlin cucerește cu muzica ei orice meloman pasionat de piese cu mesaje profunde.

3. Chief’s Condition (Olanda)

Un colectiv din Amsterdam care caută inspirație în hip-hop, drum & bass, afrobeat și muzică electronică.

4. daoud (Franța)

Considerat ”copilul problemă al jazzului francez”, daoud vine cu o nouă energie și forță pe scena jazzului. Inspirați din hip-hop, house italian și jazz modern, membrii trupei au reușit să creeze o muzică plină de groove.

5. David Luca Quartet (România)

Cu un echilibru între experiența internațională și talentul local și cu o combinație de abilități instrumentale și creativitate, Quartetul David Luca promite să ofere o interpretare captivantă a jazzului contemporan.

6. Jazz Family Trio „ShekBand” (Ucraina)

Un trio de jazz format din adolescenți din Kiev care combină jazzul contemporan cu influențe folclorice ucrainene.

7. kitti (Scoția)

Recunoscută pentru muzica ei autentică, kitti, a câștigat deja două premii importante: “Best Female Breakthrough” la Scottish Music Awards și “Best Jazz Vocalist” la Scottish Jazz Award.

8. Lyder Røed Quintet (Norvegia)

O muzică onestă, inspirată mult din jazzul anilor ’60, amestecat cu influențe moderne precum Roy Hargrove.

9. MAGRO (Germania)

Producătorul și bateristul MAGRO creează o fuziune neobișnuită între jazzul acustic și Hip-Hop/RnB.

10. Nonconformist Anthology (România)

Un grup de muzicieni pasionați din Timișoara care așteaptă cu nerăbdare să își arate talentul pe scena jazzului contemporan.

11. Răzvan Cipcă Trio (România)

Trio-ul din București aduce un suflu nou în jazzul românesc cu influențe de rock, blues și muzică experimentală.

12. Subconscious Trio (Italia)

Formată din muzicieni din Italia, Bulgaria și Taiwan, trupa Subconscious Trio combină abilitățile tehnice avansate ale membrilor în interpretări de jazz modern.

13. Zouratie Kone Trio (Belgia)

Trupa centrată pe personalitatea lui Zouratié Koné, liderul grupului, maestru percuționist, cântăreț-compozitor și fabricant de instrumente muzicale. Zouratié și ansamblul său oferă o fuziune unică dintre groove-ul african și armonia jazzului.

klawo

„Trupele experimentează (…) cum este să cânți live pe scena unui festival outdoor în fața a mii de oameni”

Denisa Dan: “Jazz in the Park Competition crește de la an la an. Vedem asta nu doar din perspectiva numărului de trupe înscrise în competiție, cât și din calitatea lor muzicală. Suntem foarte plăcut impresionați de artiștii din lineup-ul competiție și suntem siguri că publicul o să aibă același sentiment.

Ne-am dorit să avem un festival dedicat trupelor tinere de jazz și exact asta am reușit să facem. Comunitatea noastră are oportunitatea să descopere artiști noi, iar trupele experimentează, unele pentru prima dată, cum este să cânți live pe scena unui festival outdoor în fața a mii de oameni.

Combinația este una cum nu se poate mai benefică pentru ambele părți și noi de-abia așteptăm să vedem rezultatul. ”

Cei 13 finaliști vor cânta în fața a mii de oameni și se vor bucura de o atmosferă de festival. Valoarea totală a premiilor pentru câștigători depășește 35.000 de euro. Jurizarea va fi realizată de către un juriu diferit față de cel din etapa de preselecție, urmând să fie anunțat în curând. Aceștia vor ține cont de calitatea interpretării, coeziunea grupului, originalitatea, respectarea specificațiilor organizatorice, dar și prezența scenică.

elena mandru

PREMIILE Jazz in the Park Competition 2024:

– Premiul 1: 5.000 euro și invitația de a susține un concert în cadrul festivalului Jazz in the Park în perioada 30 august -1 septembrie 2024

– Premiul 2: 3.000 euro;

– Premiul 3: 1.000 euro;

– Premiul pentru cea mai bună formație românească din competiție: 1.000 euro;

– Premiul pentru cea mai valoroasă compoziție: 500 euro;

– Trei (3) mențiuni pentru cei mai buni muzicieni: 500 euro;

– Premiul publicului: echipamente muzicale oferite de partenerii competiției.

 roberto fonseca

Jazz in the Park Competition, scena unde tinerele talentele iau avânt

Fiecare seară a Jazz in the Park Competition se va încheia cu concerte ale unor invitați speciali, oferind publicului o varietate de experiențe muzical, precum: legenda muzicii cubaneze, Roberto Fonseca, care își prezintă noul său album, Elena Mîndru, 7th SENSE, Răzvan Florescu Quartet. Printre aceștia se numără și trupa Klawo, marea câștigătoare a ediției din 2023, care revine pe scenă pentru a împărtăși din nou energia și pasiunea lor pentru jazz.

Artur Szalsza, Klawo: ”Cu siguranță, câștigarea concursului Jazz in the Park ne-a ajutat, deoarece suntem o trupă tânără și a fost prima dată când am fost recunoscuți și apreciați în străinătate, marcând un punct de cotitură în cariera noastră aflată la început de drum.

Ne-a oferit credibilitatea unei act artistic într-un cadru cu adevărat internațional și a construit în noi încrederea că ceea ce facem are capacitatea de a depăși cu mult nivelul local. Banii primiți ca premiu i-am investit în achiziționarea unei dubițe de turneu și în mai multe apariții, care altfel ar fi fost financiar imposibile.

7th sense

„Copiii vor avea și ei parte de experiențe speciale”

Am avut de asemenea ocazia să continuăm rapid cu o a doua prestație la festivalul Jazz in the Park, ceea ce ne-a consolidat și mai mult poziția în comunitatea jazzului românesc și a creat un teren confortabil pentru performanța noastră la Mastering the Music Business (MMB) din București. Ceea ce, la rândul ei, a dus la obținerea unui parteneriat cu Eurosonic, deoarece bookerul său a fost unul dintre delegații la MMB. Și astfel, bulgărele de zăpadă crește…”

Pe lângă concerte, Parcul Central din Cluj-Napoca va arăta ca odinioară, când festivalul câștiga premiul de Best Small Festival in Europe: cu multe activități cu și despre muzică, un ”line-up gastronomic” atent selecționat și o zonă dedicată vinurilor. Copiii vor avea și ei parte de experiențe speciale, în cadrul unei zone dedicate lor.

Jazz in the Park Competition a revenit în forță în 2023

Jazz in the Park Competition a revenit în 2023 după câțiva ani de pauză, ca un eveniment matur. Din totalul de 212 aplicanți, trupa Klawo din Polonia a fost marea câștigătoare a celei de-a șasea ediții, iar acum vor cânta din nou la eveniment, ca invitați speciali.

Jazz in the Park Competition își propune să descopere trupe talentate de jazz din toată lumea și să le facă cunoscute. Evenimentul ajunge anul acesta la cea de-a VII-a ediție.

Organizatorii reiau inițiativa biletului neobligatoriu: Fondul Jazz in the Park

În cadrul concursului, publicul participant va putea susține inițiativele culturale ale organizatorilor, cumpărând biletul neobligatoriu și contribuind la Fondul Jazz in the Park. Această campanie a debutat în 2015 și a fost activă până în 2020, timp în care s-au strâns și au fost donați peste 100.000 euro în comunitate.

Alin Vaida: “Am pornit fondul în 2015, având pe atunci un festival gratuit, unde publicul nu avea nicio obligație față de noi. Am zis atunci, că cei care cred în noi și vor să ne susțină, pot cumpăra un bilet neobligatoriu, iar comunitatea noastră a primit foarte bine această idee.

Acum, vrem să reluăm această inițiativă pentru că avem multe proiecte noi în care vrem să ne implicăm comunitatea, respectiv și pentru aceștia, biletul neobligatoriu reprezintă un exercițiu de spirit civic foarte bun.”

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Ce factori influențează sănătatea mintală a tinerilor în România – noul raport al Being Initiative lansat de la Cluj

Publicat

De

sănătatea mintală

Raportul Being, ce surprinde imaginea de ansamblu a sănătății mintale a tinerilor din 13 țări, dintre care și România, a fost făcut public. Cercetarea a identificat problemele de sănătate mintală a tinerilor cu vârste cuprinse între 10-24 ani și factorii care influențează sănătatea mintală a acestora.

În contextul îngrijorărilor globale tot mai mari legate de sănătatea mintală a tinerilor, noul raport al Being, intitulat „Mapping Youth Mental Landscapes: Local Insights from 13 Countries”, oferă o analiză a imaginii de ansamblu a sănătății mintale în rândul tinerilor la nivel mondial, dezvăluind principalele provocări și oportunități ce reies din consultările cu tinerii și experții în sănătatea mintală.

De la Columbia la Vietnam, și inclusiv România, raportul oferă o analiză aprofundată a celor mai urgente probleme de sănătate mintală din fiecare țară, factorii care le influențează și strategiile de colaborare și acțiune pentru a le soluționa. În acest context, Being a decis că va aloca peste 48 de milioane de dolari canadieni pentru inovație și sprijin al ecosistemului sănătății mintale în cele 12 țări prioritare.

Nouă factori

Raportul Being a identificat nouă factori principali care influențează sănătatea mentală a tinerilor în 13 țări, incluzând:

● Disfuncționalitatea familiei (prioritară în Columbia, Egipt, Ghana, India, Indonezia, Maroc, Pakistan și Vietnam)

● Alfabetizarea în sănătatea mintală și stigmatizarea (prioritară în Ghana, India, Indonezia, România, Senegal și Tanzania)

● Bullying (prioritar în Egipt, Ghana, România, Indonezia și Vietnam)

● Expunerea tinerilor la violență (prioritară în Columbia, Ecuador, Senegal și Indonezia)

● Presiunea academică (prioritară în Egipt, India, Pakistan și Vietnam)

● Stima de sine (Columbia, Ecuador și Maroc)

● Cyberbullying și utilizarea excesivă a rețelelor de socializare (Maroc, Pakistan și România)

● Abuzul de substanțe (Sierra Leone și Tanzania)

● Sărăcia și șomajul (Senegal și Sierra Leone)

Experți de renume

sănătatea mintală

Being Romania a fost o inițiativă care a reunit o serie de experți de renume, organizații și stakeholderi din domeniul sănătății mintale, cu scopul de a identifica nevoile și oportunitățile specifice tinerilor cu vârste cuprinse între 10 și 24 de ani.

Cercetarea a fost realizată sub egida Consorțiului Being Romania, condus de Fundația Transylvania College și InIm Institute, iar organizațiile membre sunt Universitatea Babeș-Bolyai, Departamentul de Sănătate Publică și Departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie, Asociația de Psihoterapie Pozitivă, Evo Cariera, Federația Tinerilor Clujeni, Global Development și Data Lab.

Din Consorțiul Being Romania fac parte și experții Oana Moșoiu și Alina Cosma, a căror contribuție a fost esențială pentru realizarea cercetării.

Vocea tinerilor

„Being Romania a fost mai mult decât o cercetare.

În spatele datelor se află invitația noastră la o reflecție colectivă a ceea ce definește rolul și impactul sănătății mintale, în dezvoltarea viitorului unei națiuni.

Being Romania a fost și un proiect de advocacy care caută să atragă atenția asupra problemelor legate de sănătatea mintală și să încurajeze  implementarea politicilor și serviciilor care oferă sprijin adecvat tinerilor.

Being Romania este, de fapt, vocea tinerilor noștri care militează pentru susținerea sănătății mintale”, susține clujeanca Simona Baciu, manager al Being Romania.

Finanțare de la Guvernul Canadei

Being Romania este susținut de Being, o platformă internațională de sănătate mintală găzduită de Grand Challenges Canada (finanțată parțial de Guvernul Canadei).

Partenerii Being include Fondation Botnar, Departamentul de Sănătate și Asistență Socială din Regatul Unit (prin Institutul Național pentru Health and Care Research – NIHR), Science for Africa Foundation și United for Global Mental Health.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

Vin PAȘTILE! Unde se pot SACRIFICA miei? Nicolae Pivariu (DSVSA): În județul Cluj, doar Frata a cerut AUTORIZAȚIE

Publicat

miel miei paste pixabay

Mai sunt 10 zile până la Paște și goana după miei este în plină desfășurare. Întrebarea este unde se pot sacrifica mieii în Cluj?

Contactat de Cluj24, Nicolae Pivariu, șeful DSVSA Cluj, a declarat că mieii pot fi sacrificați doar în abatoare autorizate. ”Deocamdată, doar Frata a solicitat autorizare în tot județul Cluj. Am înțeles că mulți crescători merg în Bistrița-Năsăud, unde funcționează 3 abatoare autorizate.

Vin PAȘTILE! Unde se pot SACRIFICA miei? Nicolae Pivariu (DSV): În Cluj, doar Frata a cerut AUTORIZAȚIE

Cu 10 zile înaintea Paștilor, n-a mai solicitat nimeni autorizație în Cluj. Având în vedere că locul trebuie pregătit pentru sacrificare, respectând toate normele de sănătate publică, este deja cam târziu”, a precizat Pivariu.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. „U” Cluj – Poli Iași, 1-0. „Șepcile roșii” obțin victoria și se depărtează la opt puncte de locurile de baraj

Publicat

U Cluj

„U” Cluj și Poli Iași s-au întâlnit, miercuri, pe Cluj Arena, în etapa a 6-a din play-out-ul Superligii României. Clujenii s-au impus pe teren propriu și încheie seria de înfrângeri, reușind să se îndepărteze la opt puncte de locurile care duc la baraj.

Echipele de start

U Cluj

„U” Cluj: Gertmonas – Oancea, Masoero, Thalisson Kelven, Chipciu – Silaghi, Simion, Bic, Roger – Roguljic, Popa

REZERVE: Gorcea, Chirilă – Anselmo, Chinteș, Doukoure, Gheorghe, Ilie, Pănoiu, Peteleu, Techereș, Tescan

ANTRENOR: Ioan Ovidiu Sabău

Poli Iași: Lung – Todoroski, Samayoa, Ilie, Marchioni, Ispas – Roman, Carlos Jatoba, Stefanovici – Kabran, Bus

REZERVE: Niga, Ailenei – Bettaieb, Bouhenna, Ciobanu, Gheorghiță, Harrison, Itu, Katanec, Martac, Saghiri

ANTRENOR: Tony

ARBITRU: Kovacs Szabolcs

„U” Cluj se impune pe teren propriu și urcă pe a doua poziție din play-out

Prima repriză începe cu ambele echipe abordând un stil de joc precaut fără să își asume prea multe riscuri, iar primul atac care a fost finalizat a aparținut echipei antrenate de Tony, balonul ajunge la atacantul Sergiu Buș care trage cu stângul din afara careului, dar balonul trece peste poarta apărată de Gertmonas.

Prima minge pe spațiul porții vine în minutul 28 când în urma imprudenței din apărarea oaspeților, „U” Cluj reușește să atace și balonul să ajungă la Roger care a trimis un șut dinafara careului, dar Silviu Lung Jr. intervine salvator și scorul rămâne 0-0.

„U” Cluj a fost în continuare echipa care a contat pe atac, încercând să creeze șanse periculoase de poartă, următorul șut pe spațiul porții venind în minutul 35 când Alexandru Chipciu a trimis dinafara careului un șut care a fost reținut fără probleme de portarul oaspeților, aceasta fiind ultima șansă de gol a primei reprize.

Repriza secundă

Repriza secundă începe cu „șepcile roșii” pe atac care obțin o lovitură liberă în minutul 47, executată de Alexandru Chipciu care trimite o centrare perfectă pentru Thalisson Kelven care trimite puternic cu capul, dar portarul oaspeților intervine crucial și scorul rămâne 0-0.

Deschiderea scorului vine în minutul 53 în urma unei faze controversate când Silaghi a trimis o pasă perfectă pentru atacantul Daniel Popa care trimite printre picioarele lui Silviu Lung și marchează, inițial golul a fost anulat pentru poziție înafara jocului a lui Daniel Popa, dar în urma verificării fazei în camera VAR, golul a fost validat și scorul devine 1-0 în favoarea gazdelor.

În minutul 61 gazdele au beneficiat de o nouă lovitură liberă în urma căreia Daniel Popa a deviat balonul până la Thalisson Kelven care trimite balonul în poartă cu o lovitură de cap, dar golul este anulat pentru poziție înafara jocului și scorul rămâne 1-0.

Finalul partidei nu a mai avut ocazii notabile, astfel echipa antrenată de Ioan Ovidiu Sabău se impune pe teren propriu cu scorul de 1-0, astfel „U” Cluj urcă pe a doua poziție în play-out.

Cosmin Olaru

Sursa foto. Sergiu Răzvan

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax