ACTUALITATE
Prof. Mircea Miclea: Consiliul de Administrație ar trebui să fie responsabil pentru funcțiile de directori de școli
O problemă a sistemului de învățământ din România adusă în spațiul public este politizarea directorilor de școală, acest lucru face ca o comunitate să simtă că școala este o responsabilitate externă și cetățeanul simte că nu face parte din acest cerc, cu toate că îl afectează în mod direct. O posibilă soluție ar fi ca directorul școlii să aibă contractul de muncă încheiat cu Consiliul de Administrație, nu cu Inspectoratul Școlar Județean, susține Mircea Miclea, profesor universitar și fost ministru al educației în guvernul Tăriceanu, într-o dezbatere publică.
Este un proces de învățare care, firește poate avea și erori, dar scopul acestuia este de a învăța comunitățile că trebuie să aibă grijă de școlile lor, că le aparțin.
„Altfel, o să considere școala ceva în exteriorul lor. De aceea, mereu e ușor să dai vina pe școli, să spui mereu că școala e de vină, pentru că nu simt că școala e a lor. Simt că școala e undeva separată de ei ca comunitate, le prestează un serviciu, ei nu o controlează în niciun fel și acum nici nu au control asupra școlii. Dacă tu ca părinte te duci la școală și ai toate dovezile că profesorul respectiv nu-și face datoria și nu poți face nimic, ce control? E o gargară să spună că controlează”, susține Mircea Miclea în dezbaterea organizată pe această temă.
Descentralizarea conducerii, autoritatea școlii, revenind beneficiarilor
Școala ar trebui să fie condusă de Consiliul de Administrație pentru a fi vizibil că este cel mai important actor în sistemul de educație, iar acest lucru depinde și de faptul că profesorii nu sunt angajații școlii, ci ai sistemului, iar în fața unor probleme afirmate de părinții elevilor, directorul nu are ce să facă.
„Altfel spus, un cadru didactic era angajatul școlii, astfel încât dacă Consiliul de Administrație – părinții prin intermediul CA semnalau că un profesor este incapabil, întrucât el este angajatul școlii, atunci școala îl putea demite. Or în momentul de față, și înainte de lege, și după ce s-a modificat din nou legea, practic acest director este fără prea mare putere. Profesorii sunt angajații sistemului național de educație, degeaba părinții semnalează că un profesor este incapabil, directorul nu poate decât să ridice din umeri. Nu e angajatul lui”, a precizat Mircea Miclea.
Mircea Miclea consideră că actuala formă a Legii nr.1/2011 nu este viabilă
Profesorul Mircea Miclea susține că legea educației naționale nr.1/2011 gândită fără modificările ulterioare prezenta condiții de dezvoltare credibile în sensul acesta.
„Ideea de bază a fost de a apropia cât mai mult decizia de locul unde are loc procesul, adică de a apropia decizia la nivelul directorului de școală, nu la nivelul inspectoratului, și ca jucătorii principali în educație să fie școlile, nu inspectoratele. Inspectoratele pot să aibă o anumită numire, poate inspectorul general să facă politica unui guvern în teritoriu”, susține Mircea Miclea.
„Întâi trebuie să întărești școlile. Dacă nu întărești școlile și desființezi inspectoratele, e o greșeală majoră.“
În cadrul dezbaterii Mircea Miclea susține că autonomia școlii se poate realiza dacă școala își alege singură conducerea. Consiliul de Administrație al școlii era conform Legii nr. 1/2011 format mai bine de jumătate din oameni din exteriorul școlii format din părinții, aceștia fiind beneficiari și reprezentanți direcți. Consiliul de Administrație să organizeze concursul, nu inspectoratul, pentru a întări școlile, iar pasul următor să fie reorganizarea inspectoratelor.
„Școala trebuie să fie actorul principal în sistemul de educație”
„Inspectoratul Școlar poate să facă un audit, găsește o greșeală, dintr-o dată directorul respectiv e demis sau demisionează pentru că i se spune că o să i se găsească alte greșeli, iar concursul este organizat de inspectorat care este numit politic. Și aici se rostogolește totul așa cum dorește un anumit factor politic la un moment dat.
(…) Însă cred că principiul rămâne acela că școala trebuie să fie actorul principal în sistemul de educație, școala condusă în primul rând de Consiliul de Administrație care e descentrat ușor, nu e lăsat la nivelul școlii, și acest director de școală este independent de orice imixtiune politică”, spune Mircea Miclea.
Discuția a avut loc pe baza dezbaterii live pe Facebook ce a avut ca temă „Profesionalizarea și depolitizarea funcției de director școlar” moderată de Ștefan Pălărie, senator și fost ministrul al educației.
Dana Coțovanu
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ANM a prezentat prognoza pentru perioada 23 decembrie – 20 ianuarie. Va ninge și ploua mai mult decât de obicei în nordul, centrul și estul țării în prima jumătate a lui ianuarie, anunță meteorologii. Temperaturile vor rămâne normale pentru această perioadă de iarnă în toată România.
Săptămâna 23 – 30 decembrie
Valorile termice vor fi ușor mai ridicate decât cele specifice pentru această săptămână în regiunile estice și sud-estice, dar și ușor mai coborâte în cele vestice, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale.Regimul pluviometric va fi excedentar în regiunile extracarpatice, precum și în extremitatea de vest a țării, dar și local deficitar în extremitatea de nord-vest, iar în rest va fi în general apropiat de cel normal pentru acest interval.
VREMEA în următoarele patru săptămâni. PRECIPITAȚII mai multe, după Bobotează
Săptămâna 30 decembrie – 6 ianuarie
Temperaturile medii vor fi ușor mai coborâte decât cele specifice pentru această perioadă în zonele montane și local în cele centrale, iar în rest valorile termice vor fi în general apropiate de cele normale.Cantitățile de precipitații se vor situa în jurul celor normale pentru această perioadă, cu posibilitatea unui ușor deficit în regiunile vestice și în cele extracarpatice.
Săptămâna 6 – 13 ianuarie
Temperatura medie a aerului va avea valori în general apropiate de cele normale pentru această perioadă, în cea mai mare parte a țării. Regimul pluviometric va putea fi ușor excedentar în nordul, centrul și estul teritoriului, iar în rest va fi apropiat de cel normal pentru acest interval.
Săptămâna 13 – 20 ianuarie
Mediile valorilor termice vor fi apropiate de cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României. Cantitățile de precipitații vor fi apropiate de cele normale pentru această perioadă, în toate regiunile.
ADMINISTRAȚIE
Castelul Bánffy din Răscruci, vandalizat de vizitatori. Alin Tișe: „Scrijelesc pereții, își scriu numele”
Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a atras atenția asupra unor acte de vandalism care au afectat Castelul Bánffy din Răscruci și din cauza cărora grupurile de vizitatori trebuie să anunțe în prealabil pentru a putea fi însoțiți.
Vizitatorii Castelului Banffy din Răscruci, restaurat recent și redeschis publicului, trebuie să facă o cere în prealabil dacă doresc vizitatea obiectivului turistic într-un grup mai mare de persoane. Potrivit președintelui Consiliului Județean Cluj, în lipsa unui însoțitor pe perioada vizitei, turiștii pot produce distrugeri. Unele acte de vandalism au fost observate deja, a arătat Alin Tișe, în special scrijelirea pereților cu simboluri sau nume.
„Deja sunt urme pe pereți”
Întrebat, în cadrul unei ședințe, de unul dintre consilierii județeni legat de procedura de vizitare a Castelului, Alin Tișe a explicat că grupurile organizate trebuie să depună o cerere în prealabil petru a li se asigura un însoțitor. Măsura a fost luată pentru a proteja monumentul și pentru a asigura o experiență educativă pentru vizitatori.
„Este vorba doar de a avea o situație coerentă când sunt grupuri mari, când este de exemplu o clasă întreagă să se pozeze, sau vin asociații, fundații, cu 20-30 de oameni. Scopul nostru este doar să știm și să îi ajutăm, pentru că ne dorim să intre cât mai mulți, dar dacă intră singuri, s-ar putea… deja sunt urme pe pereți, își pun numele, își pun cruciulițe, inimioare pe lemnul de pe pereți”, a spus șeful Consiliului Județean Cluj.
Accesul este liber pentru vizitatorii individuali și grupurile mici
El a subliniat că pentru vizitatorii individuali sau grupurile mici, accesul este liber, cu condiția înregistrării la intrare. Lipsa personalului suficient limitează capacitatea de a însoți fiecare vizitator, ceea ce a dus la întocmirea unor reguli mai stricte pentru grupuri mari.
„Pentru grupurile mai mari decât vizitatorii curenți, pentru a le putea asigura ghid și însoțitori care să se asigure că nu produc distrugeri, trebuie făcută o cerere în cazul grupurilor de 20-30 de persoane, pentru ca intrarea să poată fi făcută într-un program gândit în intervalul de 8 ore pe care îl avem. Acest lucru se aplică doar grupurilor mari, pentru cei care intră de pe stradă, se poate fără nicio problemă, trebuie doar să se înregistreze la intrare. Este o procedură firească, cum e la Muzeul de Artă, la Muzeul Etnografic, nimic altceva.
Toată lumea care a dorit până acum a intrat, doar că nu avem atât de mulți angajați încât să poată să îl însoțească pe fiecare care vizitator, și nu poate intra fiecare vizitator fără să fie cineva care să îi explice ce vede sau să nu distrugă. E nevoie de un angajat care să însoțească aceste grupuri. Prin organigramă, noi doar acum putem face o procedură de achiziție, pentru că sunt blocate posturile și abia avem posibilitatea să angajăm ceva oameni pentru Palatul Banffy”, a mai arătat Alin Tișe.
Castelul Bánffy din Răscruci, o bijuterie arhitecturală a Transilvaniei, este deschis publicului și continuă să atragă vizitatori. Recent, obiectivul a fost nominalizat la categoria Cultură și educație din cadrul competiției „Destinația Anului 2025”.
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) anunță pentru vineri un cod galben de ceață valabil până la ora 11 în județul Cluj.
Astfel, sunt afectate localitățile Cluj-Napoca, Turda, Câmpia Turzii, Gherla, Baciu, Apahida, Gilău, Florești, Viișoara, Tritenii de Jos, Săvădisla, Cășeiu, Frata, Cojocna, Ceanu Mare, Bonțida, Iclod, Luna, Feleacu, Jucu, Mica, Mociu, Mintiu Gherlii, Dej, Unguraș, Sic, Chinteni, Cuzdrioara, Gârbău, Călărași, Cămărașu, Căianu, Fizeșu Gherlii, Câțcău, Cătina, Țaga, Vad, Suatu, Petreștii de Jos, Borșa, Sânmărtin, Cornești, Dăbâca, Geaca, Vultureni, Săndulești, Ciurila, Tureni, Aluniș, Pălatca, Aiton, Buza, Jichișu de Jos, Ploscoș.
”Se vor semnala ceață ce determină vizibilitate redusă, local sub 200 m și izolat sub 50 m ce va favoriza, în funcție de condițiile locale, formarea ghețușului sau chiciurei”, arată meteorologii.
Românii au primit pensii mai mari în perioada iulie-septembrie 2024, cu o creștere medie de 6,4%. Pensia medie a ajuns la 2.582 de lei, potrivit celor mai recente date statistice. Numărul pensionarilor din România a scăzut cu 6.000. Diferențele între județe sunt foarte mari.
În trimestrul III 2024, numărul mediu de pensionari a fost de 4.965 mii persoane, în scădere cu 6 mii persoane faţă de trimestrul II 2024, arată datele publicate joi de către INS.
Numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat a fost de 4.597 mii persoane, în scădere cu 2 mii persoane faṭă de trimestrul precedent.
A SCĂZUT numărul pensionarilor în țară cu aproximativ 6.000, dar au crescut PENSIILE
Pensia medie lunară (determinată luând în calcul sumele pentru pensiile tuturor categoriilor de pensionari – de asigurări sociale, invaliditate, urmaș etc.- plătite de casele de pensii a fost de 2.582 lei, în creṣtere cu 6,4% faṭă de trimestrul precedent.
Pensia medie de asigurări sociale de stat a fost de 2.459 lei, iar raportul dintre pensia medie nominală netă de asigurări sociale de stat pentru limită de vârstă cu stagiu complet de cotizare (fără impozit ṣi contribuṭia de asigurări sociale de sănătate) şi câştigul salarial mediu net a fost de 53,5% (comparativ cu 50,4% în trimestrul precedent).
Indicele pensiei medii reale faţă de trimestrul precedent, calculat ca raport între indicele pensiei nominale pentru calculul pensiei reale şi indicele preţurilor de consum a fost de 105,1%.
Trimestrul III 2024 comparativ cu trimestrul III 2023:
Numărul mediu de pensionari a scăzut cu 14 mii persoane, iar cel al categoriei aparținând asigurărilor sociale de stat a scăzut cu 4 mii persoane.
Pensia medie lunară și pensia medie de asigurări sociale de stat au crescut comparativ cu același trimestru al anului precedent, cu 22,0% , respectiv cu 22,5%.
Trimestrul III 2024 comparativ cu trimestrul II 2024:
Numărul mediu de pensionari a fost în scădere cu 6 mii persoane faţă de trimestrul precedent, iar numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat a fost în scădere cu două mii persoane.
Pensia medie lunară ṣi pensia medie de asigurări sociale de stat au crescut faṭă de trimestrul precedent, cu 6,4% ṣi respectiv cu 7,3%.
Trimestrul III 2024
Pensionarii de asigurări sociale deţin ponderea majoritară (99,98%) în numărul total de pensionari.
Pensionarii de asigurări sociale de stat reprezintă 92,6% în totalul celor de asigurări sociale. Pe categorii de pensii, dintre pensionarii de asigurări sociale, numărul pensionarilor pentru limită de vârstă a fost preponderent, reprezentând 80,2%, urmaţi de pensionari cu pensiile de urmaş cu o pondere de 9,6% şi de pensionari cu pensii de invaliditate, care au reprezentat 8,0%. În categoria pensionarilor de asigurări sociale, cele mai mici ponderi le-au avut pensionarii cu pensii anticipate parţial, cu o pondere de 2,1% şi pensionarii cu pensii anticipate, a căror pondere a fost de numai 0,1%.
„Pensia medie de asigurări sociale de stat a variat cu discrepanţe semnificative în profil teritorial”
Raportul dintre numărul mediu al pensionarilor de asigurări sociale de stat şi cel al salariaţilor a fost de 8 la 10; acest raport prezintă variaţii semnificative în profil teritorial, de la numai 4 pensionari la 10 salariaţi în Municipiul Bucureşti şi judeṭul Ilfov, la 14 pensionari la 10 salariaţi în judeṭul Vaslui, respectiv la 15 pensionari la 10 salariaṭi în judeţul Teleorman.
Pensia medie de asigurări sociale de stat a variat cu discrepanţe semnificative în profil teritorial, ecartul dintre valoarea minimă şi cea maximă fiind de 1.255 de lei (1.945 lei în judeţul Botoṣani, 1968 lei în judeṭul Vrancea, 1.978 lei în judeṭul Giurgiu faţă de 3.200 lei în judeṭul Hunedoara, 3.117 lei în Municipiul Bucureşti ṣi 2.897 lei în judeṭul Gorj).
Numărul total al beneficiarilor prevederilor OUG3nr.6/2009 privind instituirea pensiei sociale minim garantate (în prezent – indemnizaţie socială) , în trimestrul III 2024, a fost de 1.072,2 mii persoane, din care:
– 973,6 mii persoane din sistemul asigurărilor sociale de stat, reprezentând 21,2% din totalul pensionarilor din această categorie
– 93,8 mii persoane din rândul pensionarilor proveniţi din fostul sistem pentru agricultori, reprezentând 65,3% din totalul acestora
– 4,8 mii persoane din sistemul militar, reprezentând 2,2% din totalul acestei categorii.