ACTUALITATE
Procurorii investighează o crimă de acum 70 de ani! Securişti clujeni în acţiune. Muzeul clujean, implicat în cercetări

O crimă petrecută în urmă cu 70 de ani este investigată acum de procurorii militari. În cercetările de teren este implicat şi Muzeul de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca. Lucrătorii Securităţii au pornit din Turda, l-au luat de la locuinţa sa sezonieră pe Ioan Andreșel şi l-au împuşcat într-o poiană.
„Biroul de informare şi relaţii publice din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a transmis vineri, la solicitarea Alba24, că procurorii militari ai Secţiei Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie continuă cercetările într-un dosar cu fapte petrecute acum 70 de ani.
Dosarul privește infracţiuni contra umanităţii și pleacă de la sesizarea Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER)”, scrie Alba24.
Dosar deschis acum 3 ani
Ioan Andreșel, un țăran anticomunist din Apuseni, a fost împuşcat de către angajați ai fostului Serviciu Județean al Securității Poporului Turda și ai Biroului de Securitate Câmpeni. Dosarul a fost deschis acum trei ani.
Asasinatul s-a produs la data de 16 august 1950, pe raza comunei Bistra, în judeţul Alba. Victima a fost ridicată de către lucrătorii de Securitate din locuința sa sezonieră, situată la munte, unde se afla în timpul verii pentru creșterea bovinelor, și a fost dusă într-o poiană, unde a fost împușcată pentru că ar fi susținut membri organizației anticomuniste Frontul Apărării Naționale.
Cercetările au început în urmă cu trei ani, iar în urma săpăturilor efectuate în locul indicat a fost identificat un schelet uman, la o adâncime de 0,70 metri.
Ioan Andreșel s-a născut în comuna Bistra la data de 28 august 1877. Familia Andreșel a avut o stare materială bună, având în proprietate o gospodărie țărănească, iar autoritățile vremii l-au încadrat în categoria socială a chiaburilor.
Lupte cu partizani, ca-n filme
Potrivit informațiilor specialiștilor de la IICCMER, la începutul anului 1949, membrii organizației de rezistență armată anticomunistă Frontul Apărării Naționale, înființată în decembrie 1948, și-au amenajat o tabără în zona Bistra, la circa 10 km nord-est de centrul comunal, în locul numit Groși.
În 4 martie 1949 asupra taberei partizanilor Securitatea a organizat și întreprins un atac armat în urma căruia au rezultat victime de ambele părți, fiind capturați mai mulți prizonieri.
Dintre partizanii care au scăpat din încercuire, mulți au fost prinși după scurt timp. Ulterior au fost condamnați la închisoare sau chiar la moarte.
Unii au mai rezistat o vreme ca fugari, însă și aceștia au fost până la urmă uciși, în diferite împrejurări, de Securitate sau Miliție.
În această situație s-au aflat doi partizani originari din satele zonei, Nicolae Selagea din Dealu Capsei și Ihuț Traian din Aronești, care au fost intens urmăriți și până la urmă uciși, primul în 2 septembrie 1950 și al doilea în 5 august 1952.
Securitatea Turda, în acţiune represivă
Serviciul Județean a Securității Poporului Turda a organizat o acțiune represivă de intimidare și constrângere a populației din Bistra.
În ziua de 14 august 1950, în zonă au fost trimise de la Turda mai multe cadre operative de securitate, care, în colaborare cu personalul Biroului de Securitate din Câmpeni și cu milițieni de la Posturile de Miliție Bistra și Câmpeni, au reținut și transportat la sediul Securității din Câmpeni circa 35 de persoane, acestea fiind rude apropiate ale partizanilor Nicolae Selagea și Ihuț Traian, dar și persoane cu o stare materială mai bună, considerate ca fiind chiaburi și suspectate că ar acorda sprijin partizanilor.
Potrivit informațiilor documentate de IICCMER, cu toții au fost anchetați și amenințați, fără a li se lua însă declarații scrise.
În urma așa-ziselor cercetări, s-a constatat că pentru situația creată în Bistra se fac vinovați trei ”chiaburi”, și anume Andreșel Ioan, Pom Traian și Trifa Iosif, ultimii doi fiind deja reținuți la Câmpeni. Măsurile dispuse de Securitate au fost ca cei trei să fie imediat executați în locuri prestabilite.
Ca urmare, în dimineața zilei de 16 august 1950, Pom Traian și Trifa Iosif au fost aduși de la Câmpeni la Bistra, de unde au fost transportați pe jos și executați prin împușcare, în locuri diferite.
După execuția acestora, în aceeași zi, înainte de orele amiezii, Ioan Andreșel a fost căutat și ridicat de la locuința pe care o avea în munte, la Dosul Neagului, unde pe timpul verii stătea cu animalele.
Conform mărturiilor unor localnici, Andreșel a fost bătut și apoi transportat pe o distanță de circa un kilometru și jumătate, până la locul cunoscut sub denumirea de Poarta între Căi, unde a fost executat prin împușcare.
Crimele, comandate de la Cluj
Din informațiile documentare existente precum și din mărturiile unor foste cadre de securitate, rezultă că aceste omoruri au fost ordonate direct de către conducerea D.R.S.P. Cluj, prin șeful de atunci al acestei structuri de securitate, colonelul Patriciu Mihai (nume real, Grunsperger) în complicitate cu adjunctul său, locotenent-colonel Cuteanu Gheorghe.
Executarea ordinului sau a instrucțiunilor a fost îndeplinită de către S.J.S.P. Turda, condus de maiorul Kovacs Mihai, care a coordonat personal și operațiunile din teren.
Din personalul Securității din Turda, cunoaștem că au fost trimiși în misiune locotenent Herța Vasile, șeful Biroului Anchete, adjunctul acestuia, sublocotenent Tăuțan Valentin, și locotenent Popa Vasile, șeful Biroului I Informații. La Câmpeni, șeful Biroului local de Securitate era sublocotenent Cosman Gheorghe, acesta fiind subordonat S.J.S.P. Turda.
Pe lângă aceștia, în pregătirea și săvârșirea crimelor au mai fost implicate și alte cadre de securitate și miliție. Cât privește pe colonelul Patriciu (Grunsperger), acesta s-a născut la 19 ianuarie 1909 în com. Brusturi, jud. Bihor, și a decedat la Cluj în 29 mai 1997.
Cercetările au fost efectuate de un colectiv de arheologi de la IICCMER și instituțiile muzeale colaboratoare (Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj, Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia și Muzeul de Istorie și Științele Naturii din Aiud), alcătuit din Gheorghe Petrov (coordonator), Paul Scrobotă, Gabriel Rustoiu, Horațiu Groza și Marius Oprea.
FOTO: IICCMER
amănunte aici:
https://alba24.ro/trei-ani-de-cercetari-legate-de-un-asasinat-vechi-de-70-de-ani-din-apuseni-cum-a-fost-ucis-ioan-andresel-de-securitate-772810.html
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Producătorii de medicamente, semnal de alarmă privind „Paracetamol Challenge”: „În cazuri extreme, poate duce chiar la deces”

Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România (PRIMER) trage un puternic semnal de alarmă cu privire la riscurile provocării virale „Paracetamol Challenge” care circulă pe platformele de social media.
PRIMER – care reuneşte cele mai importante 17 situri de fabricaţie de medicamente din ţară – atrage atenția asupra riscurilor grave pentru sănătatea publică generate de provocarea virală, cunoscută sub numele de „Provocarea Paracetamol”, popularizată pe rețele sociale. Aceasta încurajează adolescenții să înghită cantități mari de paracetamol pentru a-și testa rezistența și a descoperi cine va rămâne cel mai mult timp internat în spital, punând astfel în pericol viețile celor care se implică în această practică periculoasă.
Semnal de alarmă, tras de producătorii de medicamente
În acest context, Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România avertizează că paracetamolul, deși este un medicament sigur în doze corecte, poate deveni extrem de periculos atunci când este administrat în cantități excesive. Ingerarea acestuia în doze mai mari decât cele recomandate poate provoca efecte grave asupra sănătății.
Pentru un adult, doza maximă recomandată este de 4 grame pe zi, iar depășirea acestei limite poate duce la afectarea severă a ficatului (insuficiență hepatică). În cazul copiilor, doza sigură este chiar mai mică, iar administrarea excesivă poate cauza leziuni hepatice ireversibile. În cazurile extreme, acest tip de supradozaj poate necesita inclusiv un transplant de ficat.
Supradozajul cu medicamente poate duce la deces, în cazuri extreme
Prin urmare, PRIMER subliniază că utilizarea necorespunzătoare și nejustificată a medicamentelor poate duce la consecințe grave, incluzând efecte adverse, intoxicații, insuficiență de organ, comă și, în cazuri extreme, chiar deces.
Consultarea unui specialist – medic sau farmacist – înainte de administrarea oricărui medicament, inclusiv a celor disponibile fără prescripție medicală, este esențială pentru protejarea sănătății și prevenirea riscurilor asociate cu utilizarea incorectă a acestora.
„Paracetamolul e un medicament sigur și eficient când e utilizat corect”
În același timp, PRIMER dorește să semnaleze că paracetamolul rămâne un medicament sigur și eficient atunci când este utilizat corect, fiind unul dintre cele mai utilizate analgezice și antipiretice pentru tratarea durerilor și reducerea febrei. Folosit în dozele recomandate, paracetamolul reprezintă o soluție accesibilă și eficientă pentru milioane de români.
„Din păcate, provocările de tipul „Paracetamol Challenge” pot duce la o utilizare abuzivă a acestui medicament, care este disponibil fără prescripție, punând în pericol sănătatea persoanelor care îl utilizează pentru scopuri care nu sunt recomandate de către profesioniștii din domeniul sănătății”, mai transmite patronatul.
Apel către părinți și copii
Nu în ultimul rând, PRIMER recomandă părinților, copiilor și adolescenților să fie conștienți de efectele potențial dăunătoare ale consumului necontrolat de medicamente și de influențele nocive ale rețelelor sociale asupra comportamentului și sănătății mintale, având în vedere că aceste platforme pot încuraja comportamente compulsive și creșterea nivelului de anxietate.
În concluzie, PRIMER face un apel la responsabilitate în utilizarea medicamentelor. Este important ca acestea să fie folosite în mod corect, sub îndrumarea unui specialist și atenta supraveghere a unui adult pentru a preveni riscurile grave asociate auto-medicației și pentru a proteja sănătatea publică.
Din PRIMER fac parte cele mai importante 17 fabrici de medicamente din țară: AC HELCOR, B.BRAUN, BIO-EEL SRL, BIOFARM, FITERMAN PHARMA, GEDEON-RICHTER, INFOMED FLUIDS, LABORMED-ALVOGEN, LAROPHARM, MAGISTRA CC, VITEMA PHARMACEUTICALS, ROPHARMA, SANTA SA, SLAVIA PHARM, TERAPIA – o companie SUN PHARMA, TIS PHARMACEUTICAL, VIM SPECTRUM, ZENTIVA.
EVENIMENT
Deputat Remus Lăpușan (PSD): Clujul, cât trei județe. Primește cele mai mari sume din Ardeal de la bugetul de stat în 2025

Parlamentul României a adoptat bugetul de stat pentru anul 2025, un buget echilibrat, axat pe dezvoltare economică, modernizare și sprijin pentru comunități. Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat a susținut și votat un buget care pune accent pe investiții strategice – fără creșteri de taxe, dar cu fonduri alocate pentru infrastructură, educație, sănătate și dezvoltare regională, susține deputatul PSD de Cluj, Remus Lăpușan.
Cu o creștere economică estimată la 2,5% și investiții de peste 150 de miliarde de lei, 2025 este anul în care România profită la maximum de fondurile din Planul Național de Redresare și Reziliență și cele structurale, pentru a aduce schimbări concrete în viața românilor.
„PSD face ceea ce promite! Clujul primește cele mai mari sume din Ardeal de la bugetul de stat în 2025. Așa cum am spus, nu creștem taxele, dar accelerăm investițiile.
Bugetul pe 2025 este unul care oferă stabilitate economică și dezvoltare reală. Pentru Cluj, acest buget înseamnă continuarea și finalizarea unor proiecte esențiale, care vor transforma regiunea noastră într-un pol de infrastructură modernă, educație de calitate și servicii medicale performante”, a declarat Remus Lăpușan, prim-vicepreședinte PSD Cluj și deputat în Parlamentul României.
Investiții esențiale pentru Cluj
Infrastructură – dezvoltăm mobilitatea regională
• 1.9 miliarde lei – electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor
• 310 milioane lei – Metroul din Cluj-Napoca
• 168 milioane lei – Varianta ocolitoare Dej
• 965 milioane lei – Autostrada Sebeș-Turda
• 125 milioane lei – Autostrada Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureș
• 12 miliarde lei – Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida
• 69 milioane lei – Centura metropolitană Cluj-Napoca
• 6.6 milioane lei – Drum expres Cluj-Napoca – Dej
Educație – investiții în viitor
• 6.5 milioane lei – Programe educaționale inovatoare pentru elevi și stagii de practică
• 3.9 milioane lei – Curricule relevante pentru elevi
• 12.9 milioane lei – modernizarea infrastructurii educaționale universitare de nutriție și patologie animală la Jucu (USAMV)
• 29 milioane lei – Corp nou al Facultății de Matematică-Informatică (UBB)
• 88 milioane lei – Centru de cercetare în Inteligența Artificială (UTCN)
• 30 milioane lei – Modernizarea Academiei de Muzică
Sănătate – servicii medicale de calitate pentru clujeni
• 2.7 miliarde lei – Construcția Spitalului Regional de Urgență Cluj
„Acesta nu este un simplu buget, este un angajament respectat. PSD nu doar vorbește, ci face! Dezvoltarea Clujului și a regiunii rămâne o prioritate pentru noi.
Am susținut și vom susține proiectele majore de infrastructură, educație și sănătate, pentru că ele asigură un Cluj modern, conectat la Europa, atractiv pentru investiții și prosper pentru cetățeni”, a mai susținut Remus Lăpușan, care a adăugat că PSD Cluj va continua să lupte pentru dezvoltarea județului și implementarea proiectelor promise.
Obiective de Investiții DRDP Cluj
1. Acord contractual nr. 23/3002 din 28.07.2023 – Drum Expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 și DN 1 (Tureni) Lungime Drum Expres 4,957 km, Drumuri noi, bretele de acces A3-DN1, în lungime totală de 14,185 km.
Valoarea contractului este de: 562,61 milioane de lei fără TVA.
Sursa de finanțare: Programul Transport– Titlul 56;
Antreprenor: Asocierea DIMEX 2000 COMPANY SRL (lider) – AUTOTEHNOROM SRL – OPR ASFALT SRL – OBRAS PUBLYCAS REGADIOS SA – CONA OPERATIONS SRL
Ordinul de începere a lucrărilor: 21 august 2023, durata de execuție este de 18 luni, avand ca termen de finalizare 20 Mai 2025 (conform prelungirii duratei de executie).
Drumul expres (de legatura) va prelua tot traficul greu inspre Cluj-Napoca si va decongestiona circulatia in apropierea si in interioriul zonei Metropolitane pe rutele Dej-Cluj -Turda, Zalau –Cluj – Turda, Oradea – Cluj – Turda- Sebes- Sibiu.
Stadiul fizic la aceasta data este de: 81 %.
Se lucreaza intens la toate categoriile de lucrari: relocare utilitati, poduri si pasaje, consolidari, drenuri si scurgerea apelor, terasamente, platforma drum, centru de intretinere, bretele de acces si ITS.
Pasajul Tetarom Jucu
2. Proiectare si executie pentru realizarea obiectivului de investitii: Pasaj de legatura intre DN 1C si Parcul industrial Tetarom III
La aceasta data contractual este in curs de semnare, a fost semnat de catre Beneficiar. Ordinul de incepere se va da, dupa depunerea Garantiei de Buna executie.
Antreprenor: Asocierea Freyrom (leader) –Procons Group-Integrated Road Solutions – Inginerie Drumuri si Poduri SRL la valoarea de 57.187.268,77 lei exclusiv TVA.
Durata de Executie: 36 de luni, din care 6 luni Proiectare si 30 luni executie lucrari.
Contractul de finantare Intre CNAIR si Ministerul Transporturilor a fost semnat in data de 30.12.2024. Finantarea este prin Planul National de Redresare si Rezilienta, Componenta 4 – Transport sustenabil.
Lungimea totala a pasajului este de 233 de metri, avand 8 deschideri, si va trece peste linia de Cale Ferata (dubla) Cluj – Dej.
Contractul include Proiectarea (intocmire PT si Detalii de executie), realizarea exproprierilor de pe raza UAT Jucu si Bontida, si Executia pasajului, a bretelelor de aces, consolidare terasament prin zid pe piloti forati (1080), executie podete, relocari utilitati, scurgerea apelor, etc.
3. Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru realizarea obiectivului de investitii „Pasaj de legatura intre DN 1F km 4+200 – Strada Corneliu Coposu”
Elaboratorul studiului de fezabilitate: ASOCIEREA S.C. IRIMAT CONS S.R.L și S.C. INFRANOVA SOLUTII TEHNICE IN CONSTRUCTII S.R.L.
Valoare investitie: 101.543.626,09 lei cu TVA, din care C + M = 80.678.640,25 lei cu TVA
Durata de realizare: 24 luni (6 luni proiectare+18 luni executie)
Pasajul va prelua traficul de pe strada Corneliu Coposu (ruta Bistrita-Dej) si va transfera pe ruta si inspre Baciu si Zalau peste sensul giratorui si legatura cu Taietura Turcului (pasajul CFR).
Date tehnice: Pasajul va avea Lungime totala de 504.65m cu 18 deschideri; Profilul trasversal /Latime: 2 benzi de circulatie – 7.80m, Infrastructura pasajului va fi alcatuita din 2 culei avand elevatii din beton armat , fundatii direct din beton armat. 17 pile vor avea elevatii din beton armat, stalpi circulari – fundate pe piloti flotanti. Proiectul va include relocarea utilitatilor existente, amenajarea strazilor si legaturilor aferente, scurgerea apelor, panourile fonoabsorbante (antizgomot), iluminatul, semnalizarea vertical si orizontala.
Stadiu proiectului: In data 6 februarie 2025 urmeaza sa intre in CTE MT, in vederea obtinerii indicatorilor Investitiei. Sursa de finantare este prin PNRR.
Drum expres Cluj-Dej
4. DRUM EXPRES CLUJ – DEJ
In 27 august a fost desemnat câștigătorul contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate necesar construcției Drumului Expres Cluj – Dej.
După semnarea contractului Asocierea SPECIALIST CONSULTING SRL (lider) – SPECIALIST SMART GROUP SRL – PERFECT CONSULT EUROPE SRL va avea la dispoziție 27,52 milioane de lei (fără TVA) și 18 luni pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate.
Procedurile pentru semnarea contractului (finanțat prin fonduri europene nerambursabile) va putea învepe peste 10 zile, dacă nu vor exista contestații.
Viitorul drumexpres Cluj -Dej cu o lungime estimată de 75 km va asigura o conexiune modernă cu Drumul Transregio Gilău – Apahida (TR Feleac, indicativ TR35) și cu A3 (Autostrada Transilvania).
Autostrada Transilvania
Obiective de Investitii DRDP Cluj , Derulate de CNAIR AUTOSTRAZI si Drumuri Expres
AUTOSTRADA CLUJ – ORADEA sectoare pe care se lucreaza:
1. Autostrada A3 Cluj-Zalau -Oradea ,
SUBSECTIUNEA 3A2 NADASELU- MIHAIESTI KM 8+700 – 25+500, 3B1, MIHAIESTI – ZIMBOR KM 0+000 – 13+260
Antreprenor: ASOCIEREA S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. ELECTROMONTAJ S.A
Valoare contract: 1.390,614 MIL. LEI FARA TVA PRIN ACTUL ADITIONAL NR.1 S-A MAJORAT VALOAREA DE CONTRACT CU 235.332.399.06 LEI (REZERVE DE IMPLEMENTARE PENTRU AJUSTARE.
SEMNARE CONTRACT PROIECTARE SI EXECUTIE IN DATA DE 28.12.2020. PRETUL PE KM DE AUTOSTRADA ESTE DE CCA. 46,261,293.92 LEI FARA TVA, REPREZENTAND CCA. 9,383,629 EURO FARA TVA.
DURATA CONTRACTULUI ESTE DE 96 DE LUNI, DIN CARE:
• 12 LUNI PERIOADA DE PROIECTARE,
• 24 LUNI PERIOADA DE EXECUTIE A LUCRARILOR,
• 120 DE LUNI PERIOADA DE GARANTIE A LUCRARILOR.
AUTORIZATIE DE CONSTRUIRE EMISA PENTRU SECTORUL 3A2 IN LUNA APRILIE 2021.
AUTORIZATIE DE CONSTRUIRE EMISA PENTRU SECTORUL 3B1 IN 01.07.2021
PROIECT TEHNIC DE EXECUTIE PENTRU 3A2 AVIZAT IN CTE – CNAIR IN DATA DE 20.08.2021
PROIECT TEHNIC DE EXECUTIE PENTRU 3B1 – AVIZAT IN CTE IN DATA DE 28.12.2021
VALOAREA PROIECTULUI DE 1390.614 MIL. LEI FARA TVA S-A MODIFICAT DUPA CUM URMEAZA:
– PRIN ACTUL ADITIONAL NR.1 S-A MAJORAT VALOAREA DE CONTRACT CU 235.332.399.06 LEI (REZERVE DE IMPLEMENTARE PENTRU AJUSTARE)
– PRIN ACTUL ADITIONAL NR. 2 S-A DIMINUAT VALOAREA DE CONTRACT CU 105,723,749.23 LEI IAR REZERVELE DE IMPLEMENTARE DE AJUSTARE DEVIN 211,015,936,74 LEI ASTFEL NOUA VALOARE DE CONTRACT ESTE 1,495,906,682.83
IN DATA DE 21.08.2023 A FOST SEMNAT ACTUL ADITIONAL NR. 3 PRIVIND APLICARILE PREVEDERILOR OUG 64/11.05.2022 CU COMPLETARILE SI MODIFICARILE ADUSE PRIN OUG 44/2023 SI OUG 66/2023.
Stadiu Fizic: 76%.
2. SUBSECTIUNEA 3B2: ZIMBOR – POARTA SALAJULUI km 13+260 – km 25+500,
Antreprenor: ASOCIEREA S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. ELECTROMONTAJ S.A
Valoare contract: 836.899MIL LEI FARA TVA
CONTRACT PROIECTARE SI EXECUTIE SEMNAT IN DATA DE 01.07.2020; DURATA CONTRACTULUI ESTE DE 156 DE LUNI, DIN CARE:12 LUNI PERIOADA DE PROIECTARE,24 LUNI PERIOADA DE EXECUTIE A LUCRARILOR,120 DE LUNI PERIOADA DE GARANTIE A LUCRARILOR A FOST CONSTITUITA GARANTIA DE BUNA EXECUTIE A LUCRARILOR,
ORDINUL DE INCEPERE A LUCRARILOR EMIS PENTRU DATA DE 31.05.2021. IN DATA DE 27.05.2022 A FOST AVIZAT PROIECTUL TEHNIC IN CADRUL CTE – CNAIR.IN DATA DE 25.07.2022 A FOST COMUNICATA INCEPEREA LUCRARILOR.680.40 MIL. LEI FARA TVA. PRIN ACTUL ADITIONAL NR.1 S-A MAJORAT VALOAREA DE CONTRACT CU 156.493.240,93 LEI (REZERVE DE IMPLEMENTARE PENTRU AJUSTARE), PRETUL CONTRACTULUI DEVENIND 836.899MIL LEI FARA TVA
IN DATA DE 17.08.2023 A FOST SEMNAT ACTUL ADITIONAL NR. 2 PRIVIND APLICARILE PREVEDERILOR OUG 64/11.05.2022 CU COMPLETARILE SI MODIFICARILE ADUSE PRIN OUG 44/2023 SI OUG 66/2023.
Stadiu Fizic: 60%.
3. Pe sectiunea 3A2 Nădăşelu – Mihăieşti devierea traseului între km 10+009 – km 12+000 şi km 21+406 – km 24+890. Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea şi execuţia lucrărilor de deviere a traseului pe zonele cuprinse între km 10+009 – km 12+000 şi km 21+406 – km 24+890, aferente Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Subsecţiunea 3A2: Nădăşelu – Mihăieşti (km 8+700 – km 25+500), în conformitate cu recomandările din cadrul Expertizei Tehnice, precum şi a Complementului la Expertiza Tehnică.
Lucrările aferente zonei cuprinse între km 10+009 – km 12+000 presupun devierea traseului spre aval, prin construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km fundat pe piloţi foraţi de diametru mare, neafectând în niciun fel versantul afectat de alunecări şi aflat în stare limită de stabilitate.
În ceea ce priveşte zona cuprinsă între km 21+406 – km 24+890, traseul autostrăzii se va devia în zona km 21+406,49 prin construirea unui viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km, conducând la depăşirea în aval a traseului DN1F precum şi a cursului pârâului Ţopa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia, într-o zonă relativ plană. Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km 24+890 al traseului iniţial, subliniază compania de drumuri.
Perioada de garanţie a lucrărilor ofertată conform factorului de evaluare este de 10 ani, iar sursa de finanţare este asigurată din Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
Antreprenor: Asocierii Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi AS – Ilgaz Insaat Ticaret AS – Visio Construction Works SRL.
Valoare: 994,7 milioane de lei (fără TVA), contractul finanţat prin PNRR are o durată de 27 de luni (din care 9 luni perioada de proiectare şi 18 luni execuţia lucrărilor).
4. Nod Rutier Romanasi, va asigura accesul pe si dinspre Autostrada Transilvania (subsectiunea Zimbor – Poarta Salajului), DN 1F si DJ 108A, pana la finalizarea subsectiunii Poarta Salajului – Zalau.
Antreprenor: Asocierea SC SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL-SC Tehnostrade SRL
Valoare: 71,33 milioane lei (fara TVA), finantat prin PNRR
Durata de executie: 10 luni (3 luni pentru proiectare si 7 luni pentru executie). Odinul de incepere pentru activitatea de proiecare: 15.01.2025.

Universitatea Craiova a învins-o pe „U” Cluj cu 1-0, miercuri seara în Bănie. Ioan Ovidiu Sabău, antrenorul clujenilor, s-a declarat șocat de modul în care s-au comportat oficialii Craiovei la pauză și la finalul partidei.
„E bine să nu vorbești, să îți vezi de treabă. E incredibil, nu mai există respect. Sunt oameni care au asistat, observatori, dar nu o să zică nimic, o să pună batista pe țambal. I-am spus domnului Cârțu doar că nu este frumos ceea ce a făcut, apoi ce am auzit…
Sabău („U” Cluj), după meciul cu Craiova: E incredibil, nu mai există RESPECT
L-am felicitat pe Mirel pentru victorie. E mai bine să nu vorbești. Nu pot să răspund cu aceeași monedă. Pe mine nu mă sună nimeni să vorbesc. Alte persoane au ocazia să își exprime în fiecare zi punctul de vedere, ba chiar sunt încurajate de anumite posturi de televiziune.
Vreau să îmi felicit jucătorii, adversarii, a fost un meci spectaculos. Echipa lui Mirel arată destul de bine, mă bucur că s-a întors. Fotbalul românesc are nevoie de astfel de oameni, îl felicit!”, a spus Ioan Ovidiu Sabău.

Se pare că nici industria pariurilor, cazinourilor și a jocurilor de noroc nu scapă de valul de concedieri care a lovit segmentul IT. Betfair, o cunoscută casă de pariuri, pune pe liber aproximativ 50 de angajați începând din iulie 2025.
„Aproximativ 50 de oameni din departamentul Sports Operations din cadrul Betfair Romania Development au primit ieri informarea oficială că vor fi disponibilizați, începând din luna iulie.
Betfair Cluj pune oameni pe LIBER. Peste 50 de angajați vor fi DISPONIBILIZAȚI din iulie
Cei disponibilizați făceau parte din echipa care asigura serviciile live de asistență pentru clienții unora dintre cele mai mari platforme mondiale de pariuri online și jocuri de tip casino (păcănele).
Posturile desființate sunt cele care asigurau recepționarea și direcționarea sesizărilor și solicitărilor pariorilor, actualizarea cotelor și a rezultatelor sportive, profilarea clienților, supravegherea pariurilor și prevenirea tentativelor de fraudă.
Anterior, compania desființase și echipa de Content pe care o avea la Cluj, renunțând la specialiștii care creau materiale de promovare pentru evenimentele și pariurile sportive. Acum este prima dată când Betfair Romania desființează un departament întreg.
Nu există încă informații despre eventuale pachete de salarii compensatorii care li s-ar putea oferi celor concediați, comunicatul intern care anunță vestea fiind scris ca de obicei într-o lemnoasă limbă corporateză, care ocupă spațiu mult și nu spune nimic concret.
„Cei 50 de oameni afectați reprezintă mai puțin de 10% din angajații firmei din Cluj”
Firma pretinde că ar încerca să ofere alte joburi pentru cei dați afară, dar nu are nicio poziție deschisă care să corespundă specializării celor afectați.
Cel mai probabil se va încerca o despărțire amiabilă, cu acordul ambelor părți, astfel încât procedura să nu implice instituțiile statului. Cei 50 de oameni afectați reprezintă mai puțin de 10% din angajații firmei din Cluj, cele mai recente comunicări ale companiei anunțând un efectiv de peste 1000 de persoane, unele informații spunâns că sunt peste 2000 de angajați acum. În aceste condiții, desființarea posturilor se poate face fără notificarea prealabilă a ITM.
În 2020, când firma a desființat o altă echipă numeroasă, oferta de despărțire amiabilă a inclus 3 salarii compensatorii, la care se adăuga câte un salariu pentru fiecare an lucrat în filiala din România. Acum, oamenii au primit deocamdată acest previz de șase luni, timp în care nu se știe dacă mai sunt obligați să se prezinte la muncă.
„Compania pretinde că posturile desființate la Cluj vor fi reînființate în Marea Britanie”
Am cerut ieri mai multor oficiali ai companiei din Cluj o poziție oficială pe această temă, până acum nu am primit nicinn răspuns, voi face public comunicatul firmei imediat ce primesc ceva concret.
Oficial, în comunicarea internă, compania pretinde că posturile desființate la Cluj vor fi reînființate în Marea Britanie la Dublin și Leeds, însă mai multe surse din interiorul firmei dau ca sigură migrarea acestor operațiuni către India, unde firma-mamă investește masiv de câteva luni.
Flutter International, compania-pălărie care controlează mai multe platforme globale de pariuri și păcănele, între care și Betfair, a deschis în August 2024 un foarte mare centru de servicii, care ocupă trei etaje în una dintre clădirile de birouri din Hyderabad, însă firma are pe platformele de recrutare zeci de anunțuri de angajare și pentru birourile din Bangalore și Gurgaon, o suburbie din New Delhi.
„Această etapă este doar prima dintr-un șir mai lung de reduceri ale operațiunilor din România”
Mai multe surse din companie spun că această etapă este doar prima dintr-un șir mai lung de reduceri ale operațiunilor din România și alte țări europene (Malta, Portugalia, Marea Britanie), urmând a fi mutate către India și posturile din echipele de inginerie, care țin de dezvoltarea de software și aplicații și de gestionarea bazelor de date.
De altfel, Flutter International are deja deschise pe Linkedin câteva zeci de roluri Tech în birourile din Bangalore și Gurgaon, în special poziții de top și middle management (Senior Engineering Manager, Associate Director, Director Product Management, Senior Executive), dar și roluri de inginerie digitală (Security Engineer, Data Engineer, DevOps) și poziții în echipa de HR și recrutare, ceea ce sugerează că se pregătește dezvoltarea unui centru de inginerie cu foarte mulți angajați.
La acestea se adaugă numeroase poziții deschise în Gurgaon (New Delhi), în departamentele de Marketing, Conținut, Finanțe, Legal și Procurement, ceea ce arată intenția clară de a muta în India o mare parte a operațiunilor care se derulează acum în țările europene, unde costul cu forța de muncă este mult mai mare”, scrie pe site-ul său marketerul și strategistul Doru Șupeală.