Connect with us

ACTUALITATE

Pro Infrastructura, radiografie CRITICĂ a proiectelor Clujului. Promitem tot, facem jumate

Publicat


pro infra

Asociația Pro Infrastructură a făcut o radiografie critică în ceea ce privește proiectele municipiului Cluj-Napoca – metrou, tramvaie, tren metropolitan, centura de ocolire, concluzia fiind că este vorba de ”jumate de administrație la preț întreg”.

”În ultimii ani s-a răspândit ideea calității vieții de la Cluj, administrația locală mizând pe infrastructura modernă. Totul se bazează pe proiecte mici dar gestionate decent de către unii oameni competenți din primărie: vopsirea bulevardelor centrale, refacerea unor drumuri dând prioritate transportului public și noi spații verzi. Dar limita de competență a autorităților este infrastructura mare, unde primăria se zbate în marja de toleranță din jurul lui zero.

Metroul promis este, conform licitației în desfășurare explicată pe larg în 22 martie – https://bit.ly/3MXi5Kw, doar o jumătate de metrou care se oprește la stația Sfântă Maria lângă centru, în zona Calvaria. Zonele dens populate, cum sunt cartierul Mănăștur și comuna Florești, se amână după 2035.

Centura gestionată prost

Centura metropolitană, proiect vândut cu succes clujenilor încă din 2015, motiv de fală pentru administrație la fiecare ocazie, e în realitate gestionat prost. Studiul de fezabilitate licitat de primărie în 2018 cu durată 1 an durează deja de… 4 ani. Asociația noastră a atras atenția în trecut asupra termenului nerealist. Primăria a ales varianta populistă și acum suntem cu toții martori ai unui fenomen numit „a nu mai ști pe unde să scoți cămașa”.

Trenul metropolitan, dat de gard

Trenul metropolitan pe infrastructura CFR existentă, un proiect bun care ar putea fi implementat relativ repede, urmează să fie dat și el de gard. De ce? Din cauza că investiția necesară de 200 milioane de euro a fost „negociată” de primărie la doar 70 milioane, sacrificând frecvența de operare la 1 tren pe oră, o frecvență decentă fiind de minim 3 trenuri pe oră. Atragem atenția asupra posibilului eșec și solicităm responsabililor să facă eforturi să găsească finanțarea necesară realizării unui proiect bun pentru cetățeni.

Drumul de legătură dintre DN1 și Autostrada A3 în zona Tureni, important cât un lot de autostradă, deși nu e în ograda primăriei, a fost promis de multe ori. Evident, nu este gata.

Nici nu avem lansată licitația de lucrări, putând fi dat în folosință la final de 2024 în cel mai optimist scenariu, abia în 2025 realist vorbind.

Tramvaiele, mai lente decât trase de cai

În oraș, Compania de Transport Public, condusă de același personaj din 1990 încoace, se vede modernizată cu de-a sila și tot neputincioasă rămâne. Compania are zeci de troleibuze nou-nouțe care strâng praf în depouri fiindcă nu a fost în stare să extindă liniile.
Toate tramvaiele circulă azi cu maxim 30 km/h, un pic mai lent decât dacă ar fi trase de cai, deoarece CTP nu recunoaște eșecul achiziției de tramvaie românești noi și proaste care se dezintegrează din mers pe o linie bună, refăcută.

Primim în schimb „amenințări” cu autobuz fără șofer pe o ipotetică „linie 0”. Cerem primăriei recunoașterea eșecurilor CTP și demararea procedurilor transparente pentru alegerea unei conduceri competente.

Promitem tot, facem jumate.

Vă mai amintiți de “Podul Porțelanului” cu un picior construit și unul nu, că au dat de sare? Sau Bd. 21 Decembrie modernizat cu surle și trâmbițe, dar au omis să spună că doar pe… jumătate din lungime. Cealaltă urmează în viitor, iar laudele vor fi culese de două ori, bineînțeles”, au spus cei de la Pro Infrastructura.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Claudiu Salanță (arhitect-șef Cluj): Prețurile imobiliarelor din Cluj-Napoca, una dintre cauzele problemelor de trafic

Publicat

De

Claudiu Salanță, arhitectul-șef al județului Cluj, atrage atenția asupra legăturii directe dintre prețurile ridicate ale locuințelor din Cluj-Napoca și aglomerația tot mai mare din trafic.

Aproape 38.000 de locuitori au părăsit orașul în ultimul deceniu

Într-o analiză bazată pe datele recensământului din 2021, arhitectul șef al județului Cluj, Claudiu Salanță, arată că, deși populația municipiului a scăzut semnificativ, traficul a devenit mai aglomerat ca oricând.

„Sunt prețurile imobiliarelor din Cluj-Napoca una dintre cauzele problemelor de trafic? Conform datelor de recensământ 2021, în ultimii 10 ani (2011-2021) populația județul Cluj a scăzut cu – 1,73 %, de la 691.106 locuitori la 679.141 locuitori (- 11.965 locuitori).

La nivelul municipiului Cluj-Napoca înregistrăm o scădere mult mai mare decât cea a întregului județ și găsim o scădere de – 11,7%, de la 324.576 la 286.598, adică -37.978 clujeni care s-au mutat din Cluj-Napoca. Și dacă totuși un procent așa de mare de locuitori, aproape cât toată populația municipiului Turda și mai mult decât populația municipiului Dej, a ales să se mute din Cluj-Napoca de ce avem problemele de trafic de azi”, remarcă acesta.

Comunele din jurul Clujului, alternative mai accesibile

Acești oameni nu au dispărut însă din județ, ci mulți dintre ei s-au mutat în comunele limitrofe orașului: Florești, Apahida, Baciu, Feleacu, Chinteni, Ciurila.

„Răspunsul vine din analiza datelor comunelor de lângă Cluj-Napoca, unde se înregistrează o creștere semnificativă a populației.

Avem așa:

  1. Florești + 29.922 locuitori
  2. Apahida + 6.554 locuitori
  3. Baciu + 3.605 locuitori
  4. Feleacu + 1.770 locuitori
  5. Chinteni + 1.468 locuitori
  6. Ciurila + 409 locuitori

Total: 43.728 locuitori, adică aproape cât populația municipiului Turda”, a mai explicat arhitectul-șef al județului.

„Formalismele duc la date eronate”

Totodată, arhitectul-șef punctează și problema formalismului administrativ și cere actualizarea criteriilor de proximitate pentru școli, astfel încât să reflecte realitatea urbană.

„Între cei stabiliți în comunele limitrofe municipiului Cluj-Napoca și cei care au plecat din Cluj-Napoca există o diferență de doar 5.750 locuitori (43.728 – 37.978). Dacă ne raportăm la situația reală, în care condiția de a avea domiciliul în Cluj-Napoca pentru a înscrie copilul la școală în Cluj-Napoca este luată în calcul, diferența de 5.750 este nesemnificativă. Criteriile de proximitate pentru școli ar trebui actualizate deoarece este evident faptul că aceasta nu reflectă realitatea cotidiană și că avem formalisme care duc la date eronate”, a mai declarat Salanță.

Orașul prea scump pentru locuitori aglomerează traficul

El subliniază că multe dintre apartamentele din Cluj-Napoca sunt cumpărate în scop investițional, nu pentru locuire reală. Soluția propusă: urbanizarea urgentă a terenurilor disponibile din intravilanul municipiului.

„Dar, revenind la cei 37.978 cetățeni care au ales să plece din Cluj-Napoca, cât credeți că a influențat prețul imobiliarelor din Cluj-Napoca decizia acestora?

Când orașul e prea scump pentru locuitori și devine o specula de investiții, apartamentele fiind tranzacționate într-un procent mare în scop investițional și nu în scopul necesităților de locuire, atunci locuitorii caută soluții mai ieftine și asta conduce la probleme de trafic. Cred că municipiul are nevoie de a urbaniza terenurile din intravilan, și asta urgent. Cu cât prețurile sunt păstrate sus, cu atât vor fi mai mari problemele de trafic. Ce spuneți?”, a conchis arhitectul-șef al Clujului.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO. O basculantă s-a răsturnat în șanț, la Fundătura, în Cluj. Șoferul, rănit ușor

Publicat

Un accident cu o basculantă a avut loc la Fundătura, comuna Iclod, luni dimineață. Șoferul a fost rănit ușor, fiind consultat de medicii de pe Ambulanță.

Un accident rutier a avut loc luni dimineață în localitatea Fundătura, comuna Iclod, unde o basculantă s-a răsturnat în șanțul de pe marginea drumului. Șoferul utilitarei a suferit răni ușoare și a primit îngrijiri medicale din partea echipajului Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) sosit la fața locului.

Au intervenit pompierii din Dej

Pentru gestionarea situației și prevenirea altor pericole, au intervenit și pompierii, care au asigurat măsurile de protecție specifice. Din fericire, incidentul nu s-a soldat cu alte victime.

„Pompierii din cadrul Detașamentului Dej au intervenit în această dimineață la un accident rutier petrecut pe raza localității Fundătura. Echipajul din cadrul Punctului de Lucru Gherla a găsit la fața locului o basculantă avariată, însă din fericire nu au existat victime încarcerate. Un bărbat de aproximativ 55 de ani, conștient și cooperant, a fost preluat de echipajul SAJ, în vederea acordării îngrijirilor medicale. Pompierii au asigurat la fața locului măsuri specifice de prevenire și stingere a incendiilor”, a transmis ISU Cluj.

Cauza exactă a accidentului urmează să fie stabilită de autorități.

Citește mai departe

EDUCATIE

Șapte noi discipline opționale au fost incluse în oferta națională, în învățământul primar și gimnazial

Publicat

meditatii

Șapte noi discipline opționale au fost incluse în oferta națională de studiu, potrivit unui ordin al ministrului Educației și Cercetării, publicat în Monitorul Oficial, scrie Agerpres.

Ordinul privind aprobarea unor programe școlare pentru discipline opționale din oferta națională, parte a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, prevede includerea următoarelor discipline:

  • „Educație nutrițională”, pentru clasa pregătitoare, clasele I și a II-a, învățământul primar
  • „Educație prin minibaschet” și „Minihandbal – mișcare, joc și fairplay”, clasele a III-a și a IV-a, învățământul primar
  • „Armonie și expresie corporală”, clasele a V-a – a VIII-a, învățământul gimnazial
  • „Viitorii olimpioni”, clasa a IV-a, învățământul primar
  • „Muzică și dans”, clasele a V-a și a VI-a, învățământul gimnazial
  • „Aventura cunoașterii Universului”, clasa a V-a și a VII-a, învățământ gimnazial.

Programele pentru aceste discipline au fost aprobate și publicate în Monitorul Oficial.

Citește mai departe

EVENIMENT

Dan Petrescu, înaintea meciului cu Rapid: Vrem victoria, când joci acasă e clar că vrei să câștigi. Va fi un meci foarte greu

Publicat

Petrescu

Antrenorul echipei CFR 1907 Cluj, Dan Petrescu, vrea o victorie, luni, în meciul cu Rapid care se va disputa acasă, pe stadionul din Gruia.

Întrebat, duminică, dacă își dorește victoria, Petrescu a spus ”normal” adăugând că este clar că atunci când echipa joacă acasă să vrea să câștige, chiar dacă presiunea va fi mai mare la gazde.

”Va fi un meci foarte greu, pare că Rapid a găsit formula de start, sistemul, antrenorul are experiență, oriunde merge scoate rezultate. Sunt și jucători acolo foarte buni, șase dintre ei au fost la CFR, i-am antrenat și eu. De obicei, ex-jucătorii mei mereu au făcut un meci excelent împotriva mea”, a spus Petrescu.

Acesta a dat asigurări că CFR nu are nicio problemă de lot, toți jucătorii fiind apți.

”Vreau să văd o echipă cu <<foame>>, foarte agresivă, care vrea să joace fotbal, să dea goluri și să nu primească”, a mai spus antrenorul CFR.

Meciul CFR Cluj – Rapid București va începe la ora 20,30.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate