Connect with us

EDUCATIE

Primul sistem ROBOTIC de curățare a DEȘEURILOR de pe fundul OCEANULUI, dezvoltat cu ajutorul cercetătorilor de la UTCN

Publicat


O echipă de cercetători de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca lucrează, alături de alți șapte parteneri europeni, la primul sistem robotic inteligent de curățare a fundului oceanului.

Sistemul, denumit SeaClear, se bazează pe drone și roboți subacvatici, care vor fi antrenați să identifice și să colecteze deșeurile.

Cu ocazia Zilei Mondiale a Oceanelor, echipa internațională de cercetători a anunțat faptul că a finalizat primele dispozitive de colectare a deşeurilor, astfel încât în curând vor putea începe testele de teren pentru sistemul robotic.

Aproape 66 de milioane de tone de deșeuri sunt în oceanele din întreaga lume

„Oceanele din întreaga lume sunt poluate cu aproximativ 26 până la 66 milioane de tone de deşeuri, cum ar fi plastic, sticle sau cauciucuri, majoritatea aflate pe fundul oceanului.

În prezent, nu există o soluţie robotică pentru colectarea deşeurilor de pe fundul mării, ci aceasta se face cu scafandri, în acţiuni costisitoare şi adesea periculoase”, arată reprezentanții UTCN.

Oceanele, curățate fără intervenție umană

Obiectivul proiectului SeaClear, în cadrul căruia sunt implicați și cercetători români, este de a dezvolta primul sistem robotic capabil să curețe fundul oceanului fără intervenție umană. Primele zone avute în vedere sunt cele de coastă, deoarece ele suferă cel mai mare influx de deşeuri.

”Sistemul SeaClear va cuprinde un vas robotic de suprafaţă, doi roboți subacvatici și o dronă”, explică Lucian Buşoniu, coordonatorul echipei din România şi profesor la grupul de Robotică şi Control Neliniar al Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN).

”Cel mai mic dintre cei doi roboți scanează fundul mării cu o cameră și un sonar. Astfel, el detectează locaţia şi tipul deşeurilor, folosind inteligența artificială pentru a face distincţia dintre deşeuri şi viaţa acvatică, cum ar fi peștii și algele marine.

Al doilea robot se deplasează la locaţiile deşeurilor, le apucă cu un dispozitiv de prindere şi le depozitează într-un coș. Sistemul de prindere este proiectat cu orificii prin care peştii să poată scăpa cu uşurinţă dacă sunt prinşi accidental. În ape curate, drona poate căuta și ea deşeuri din aer”, a mai spus Lucian Bșoniu.

Ce anume face „echipa clujeană”

Echipa clujeană are un rol cheie în cadrul sistemului: construirea hărții subacvatice, pe baza tuturor datelor provenite de la roboții implicați. Acest lucru este necesar pentru identificarea locației deşeurilor, astfel încât să poată fi culese ulterior.

Primele teste vor avea loc în Dubrovnik

“Primii pași ai proiectului au fost dezvoltarea și adaptarea echipamentelor robotice” precizează prof. Buşoniu.

”Recent, au fost finalizate două componente esenţiale pentru colectarea deşeurilor: dispozitivul de prindere a deşeurilor, dezvoltat de partenerii germani de la Universitatea Tehnică din Munchen, şi coşul de depozitare a deşeurilor, dezvoltat de o altă instituție de cercetare germană, Fraunhofer Hamburg”, a mai spus acesta.

Primele teste ale componentelor vor avea loc în luna septembrie a acestui an, în zona de coastă a orașului Dubrovnik, din Croația, una dintre cele mai populare destinații turistice europene.

Universitatea Tehnică din Cluj va antrena și roboții

Pe viitor, echipa UTCN se pregătește să învețe robotul de observație să își croiască singur traseul spre deșeuri.
”Ne propunem să trecem de la o traiectorie predefinită, la una adaptivă, care găseşte deşeurile mult mai repede şi cu un consum de energie mult mai mic.

Practic, antrenăm robotul, folosind metode din inteligenţa artificială şi învăţarea prin recompensă”, a spus prof. Buşoniu.

Acesta a precizat că există deja un prototip care demonstrează că acest lucru este posibil.

„Integrarea şi aplicarea acestui prototip la sistemul real de roboţi va fi provocarea principală pentru etapa următoare a proiectului”, a mai spus cercetătorul clujean.

5 milioane de euro pentru SeaClear

SeaClear este un proiect european care a demarat la 1 ianuarie 2020, şi se desfășoară până în decembrie 2023. Bugetul total este de aproximativ 5 milioane de euro.

Proiectul implică opt parteneri din șase țări și 49 de cercetători. Cei opt parteneri sunt: TU Delft, Autoritatea Portuară Hamburg, UTCN, Subsea Tech, TU München, Fraunhofer CML, Universitatea din Dubrovnik și Agenţia Regională DUNEA din Dubrovnik.


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


EDUCATIE

Conferința Consiliului Național al Rectorilor, la UBB Cluj-Napoca

Publicat

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) va găzdui, în perioada 25 – 27 iunie 2021, conferința Consiliului Național al Rectorilor (CNR).

„Deschiderea evenimentului va avea loc vineri, 25 iunie 2021, de la ora 18.00, în Aula Magna a UBB, ceremonia de deschidere și mesajele Administrației Prezidențiale, ministrului Educației și ministrului Cercetării, Inovării și Digitalizării, urmând să fie transmise public pe conturile de Facebook și Youtube ale UBB. Ceremonia de deschidere va fi urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri asociate mesajelor transmise.

Lucrările vor continua sâmbătă, 26 iunie 2021, în Aula Magna a UBB, cu sesiuni de lucru pe teme specifice și relații instituționale.

În ceea ce privește teme specifice, acestea vor fi:

(1) Începerea anului universitar 2021-2022;

(2) Bunele practici privind admiterea și susținerea lucrărilor de licență/master/doctorat în anul universitar 2020-2021, cu implicații pentru anul universitar 2021-2022;

(3) Misiunile universității/rankinguri academice/sisteme de evaluare-acreditare academică;

(4) Diverse.

În ceea ce privește relațiile instituționale, vor fi organizate următoarele sesiuni de discuții/analiză:

(1) CNR-Ministerul Educației (și consiliile asociate: CEMU/CNATDCU/CNFIS/CNSPIS etc.) – Adaptarea legislației/PNRR/Analiza criteriilor CNATDCU/Finanțare/Masteratul didactic/Diverse;

(2) CNR-Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (și consiliile asociate) – Universitățile în sistemul național de CDI/PNRR/Programele și strategia națională de CDI/Open science/Diverse;

(3) CNR-ARACIS-ANC – Evaluare/Acreditare/Diverse;

(4) CNR-Curtea de Conturi a României – Analiza misiunii universității moderne/Diverse;

(5) Diverse.

Ultima zi a conferinței Consiliului Național al Rectorilor va fi dedicată întâlnirilor consorțiilor universitare și vizitării unor unități academice ale UBB.

„Eu văd această conferință CNR sub tema „Mediul academic după pandemie – Rolul autonomiei universitare/libertării academice în noua etapă!”. Este un eveniment important în care rectorii universităților din țară și reprezentanții organizațiilor studențești se întâlnesc cu autoritățile ministeriale și cu instituții importante pentru mediul academic pentru a analiza și stabili modul în care va începe și se va derula anul universitar 2021-2022, cum am trecut și ce am învățat din pandemie și cum putem stimula și proteja mediul academic din România pentru a fi performant, asigurând astfel competitivitate țării și bunăstare oamenilor.

Nu în ultimul rând, în consonanță cu alte acțiuni europene și internaționale – Magna Carta Universitatum (http://www.magna-charta.org/magna-charta-universitatum) și Declarația GUILD asupra libertării academice (https://www.the-guild.eu/news/2021/the-guild-calls-for-strengthening-academic-freedom) -, voi propune colegilor o discuție (pe liniile textului de mai jos) pentru reafirmarea publică a nevoii de a proteja autonomia universitară/libertatea academică, acum când unii nu o înțeleg adecvat, iar în multe societății mai puțin democratice mulți îi forțează limitele”, afirmă rectorul UBB și președintele CNR, prof. univ. dr. Daniel David.

Daniel David – Despre autonomia universitară/libertatea academică:

„Într-o definiție de lucru, autonomia universitară se referă la libertatea instituțională a universităților de a propune și implementa viziuni, strategii și tactici (politici/regulamente/metodologii/proceduri/decizii/conținuturi etc.) proprii în componentele academice și administrative. Evident, această libertate instituțională este constrânsă de legile existente și trebuie dublată de responsabilitate socială. Dar legile existente trebuie să fie suficient de generale pentru a lăsa libertate universităților să se diferențieze competitiv prin alegerile făcute; altfel, toate devin campusuri ale autorității centrale (ministerului)!

Responsabilitatea socială trebuie înțeleasă adecvat, pe intervale diferite de timp (termen scurt-mediu-lung) și pe componente diferite (ex. socio-economice vs. culturale); altfel, dacă aceasta se reduce la eficiență economică imediată, atunci rolul universităților de stimulator al dezvoltării civilizației umane se reduce drastic, în condițiile în care unele contribuții universitare nu au imediat sau nu au deloc consecințe economice, dar pot avea astfel de consecințe pe termen lung sau se pot exprima doar în schimbarea unor paradigme culturale (ex. dezvoltare durabilă/economie circulară etc.).

În plus, a condiționa activitățile universității doar de nevoile existente în prezent este o „crimă intelectuală”, universitățile având rolul nu doar de a satisface nevoile existente, dar și de a crea nevoi și interese noi, la care societatea nici nu se gândește acum.

Reformulând o butadă a unui premiant Nobel, fără educație și cercetare de tip „discovery” (făcute pur și simplu din curiozitate) și cu focalizare doar pe educație și cercetare de tip „applied” (făcute din nevoi), încă perfecționam deplasarea cu calul și aruncatul suliței și aveam o durată medie de viață de aproximativ 35 de ani, nu aveam tehnologia actuală și speranța de viață de aproximativ 70 de ani.

Autonomia universitară este condiția obligatorie prin care se poate obține acest echilibru necesar. În acest context, prin analogie cu autonomia universitară, trebuie spus și că libertatea academică se referă la acțiuni similare la nivel individual în cadrul unor instituții academice. De obicei, autonomia universitară și libertatea academică sunt simultane în societățile democratice, dar acestea pot fi și divergente (spre exemplu, unele universități se pot bucura instituțional de autonomie, dar nu acordă o mare libertate academică în interior).

Numai prin aceste mecanisme – autonomia universitară/libertatea academică – universitățile pot rămâne instituții care se ocupă obiectiv, creativ și competitiv de cunoaștere, fără alte intruziuni. În acest fel societatea se protejează pe ea însăși pentru a nu aluneca în obscurantism sau în cunoașterea „adevărului” prin vocea celui care strigă sau care este cel mai tare!

Cum ar fi ca din 4 în 4 ani, odată cu schimbarea puterii politice, să ne schimbăm prin decizii politice conținuturile/programele academice, cultura organizațională și leadershipul, nu mai vorbesc de numiri politice pe posturi, așa cum se întâmplă în multe instituții publice? Cum ar fi să închidem programele care sunt deficitare economic și/sau nu au consecințe economice directe sau relație imediată cu piața muncii (ex. științe precum fizică, chimie, biologie, studiul limbilor clasice, precum greaca, latina, zona de artă-cultură etc.)?

Cum va arăta în 20 de ani lumea fără acestea? Vom avea iarăși vrăjitori și astrologi de stat la „curtea” puterii? Societățile totalitare și/sau politicienii ignoranți percep autonomia universitară/libertatea academică drept un potențial pericol, deoarece scapă controlului lor, și în consecință încearcă să o atace prin defăimare (ex. vorbind de „feude universitare”), legi inflexibile și detaliate, prin modul de condiționare a resurselor (ex. ce să studiem) și/sau prin denaturări ale mecanismelor (ex. responsabilitatea socială este redusă la eficiență economică).

Evident că sub cupola autonomiei universitare/libertății academice se întâmplă și aici unele abuzuri (mai mari sau mai mici, în funcție de instituție/țară). Dar aici este ca în democrație: este un sistem bun, în care se întâmplă și lucruri rele, iar rolul nostru este să protejăm sistemul (democrația sau autonomia/libertatea academică) reducând posibilitatea lucrurilor rele/apariției derapajelor, nu să renunțăm sau să atacăm democrația sau autonomia/libertatea academică. În final, autonomia/libertatea academică înseamnă propria libertate și bunăstare și competitivitatea țării”, se arată în comunicatul UBB.

Citește mai departe

ACTUALITATE

STUDIU: 70% dintre elevi, îngrijorați de EFECTELE adverse ale vaccinului, în special de posibilitatea INFERTILITĂȚII

Publicat

De

Aproape 70% dintre elevi sunt îngrijorați de efectele adverse pe care le-ar putea avea vaccinul împotriva Covid-19, potrivit unui studiu realizat de Consiliul Național al Elevilor.

Practic, elevii își pun întrebări privind eficacitatea pe termen lung a vaccinului, dar se tem și de posibilitatea infertilității, a declarat marți Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor (CNE).

Potrivit lui Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor, studiul a fost realizat pe un eșantion de peste 8.000 de elevi din întreaga țară.

„Vedem că rata de vaccinare în rândul elevilor crește și avem cifre bune și asta se datorează în primul rând faptului că noi facem parte dintr-o generație interconectată, care este în permanență racordată la informații, factual, de cele mai multe ori, însă, din păcate, datele pe care noi le-am colectat prin intermediul acestei consultări ne arată că informațiile venite din surse oficiale sunt foarte rar accesibile elevilor”, a spus reprezentantul elevilor.

Conform acestuia, raportul realizat arată că 40% dintre elevi vor să se vaccineze.

Cei nehotărâți trebuie informați

„Pe de altă parte, 61% dintre elevi nu sunt siguri dacă vor să se vaccineze sau nu vor să se vaccineze. Din punctul nostru de vedere, munca de informare aici trebuie dusă, pe segmentul de elevi care nu s-au hotărât încă.

În același timp trebuie să adresăm și îngrijorările pe care elevii le au cu privire la vaccin.

Aproape 70% dintre elevi sunt îngrijorați de efectele adverse, de eficacitatea pe termen lung, de posibilitatea infertilității, sunt temeri care au un fundament științific mai mult sau mai puțin adevărat, dar este important ca aceste temeri să fie adresate de către autorități și într-un mod în care să fie accesibil în mod real fiecărui elev în parte”, a mai spus Rareș Voicu.

Puțini elevi vorbesc despre vaccin la școală

Acesta a spus că, potrivit raportului, jumătate dintre elevi susțin că nu au vorbit despre vaccin la școală.

„De multe ori, comunicarea oficială din partea Guvernului nu ajunge la elevi, fie că sunt folosite canale de comunicare pe care elevii nu le frecventează, fie pentru că mesajele nu sunt adaptate nivelului de înțelegere al fiecărui elev în parte”, a mai spus președintele CNE.

Rareș Voicu a atras atenția și asupra discrepanței existente în ceea ce privește informarea elevilor din mediul urban și a celor din mediul rural.

Potrivit datelor Comitetului Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva Covid-19, 100.000 de minori s-au vacciat până în prezent.

Sursa: Mediafax

Foto: Arhivă

Citește mai departe

ACTUALITATE

EVALUAREA NAȚIONALĂ: Aproape 200 de de elevi clujeni nu s-au prezentat la prima probă

Publicat

De

Absolvenții claselor a VIII-a din județul Cluj au susținut marți proba scrisă la Limba și literatura română, prima din cadrul examenului de Evaluare Națională.

La această probă, din totalul celor 4.028 de elevi înscriși pentru sesiunea 22 iunie – 4 iulie 2021, au fost prezenți 3.834 de candidați. Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Cluj, 194 de absolvenți ai claselor a VIII-a nu s-au prezentat la această probă scrisă.

În județul Cluj nu s-au înregistrat situații care să impună desfășurarea acestei probe cu subiecte de rezervă și nici situații de fraudă sau tentativă de fraudă.

Subiectul și baremul de corectare pentru proba de Limba și literatura română vor fi publicate de
către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, pe site-ul www.subiecte2021.edu.ro,
astăzi, 22 iunie 2021.

Calendarul următoarelor probe de examen

Examenul de Evaluare Națională continuă joi, 24 iunie 2021, cu proba scrisă la Matematică și vineri, 25 iunie 2021, când va avea loc proba scrisă la Limba și literatura maternă.

441 de elevi vor susține proba scrisă la Limba și literatura maternă maghiară, iar proba scrisă la Limba și literatura maternă germană va fi susținută de către 72 de elevi.

Probele scrise încep la ora 9:00, iar accesul candidaților, cu respectarea măsurilor de siguranță epidemiologică în vigoare, este permis în intervalul orar 8:00 – 8:30.

Timpul efectiv de lucru pentru fiecare probă scrisă este de 120 de minute și începe după alocarea celor 15 minute dedicate completării casetei cu datele de identificare.

Candidații trebuie să aibă asupra lor un act de identitate și instrumente de scris cu cerneală sau pastă albastră pentru redactarea lucrărilor scrise.

Pentru executarea schemelor și a desenelor pot folosi și creion negru. Toate probele scrise sunt monitorizate audio-video.

29 iunie, afișarea rezultatelor și depunerea contestațiilor

Primele rezultate vor fi afișate marți, 29 iunie 2021, până la ora 14:00, în centrele de examen.

Contestațiile pot fi depuse în zilele de 29 iunie 2021, în intervalul orar 16:00 – 19:00 și 30 iunie 2021, în intervalul orar 8:00 – 12:00. Acestea pot fi transmise și prin mijloace electronice.

Candidații care depun sau transmit contestațiile prin mijloace electronice completează, semnează și depun sau transmit tot prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere.

Pentru candidații minori, documentele sunt semnate și de către părinții sau reprezentanții legali ai acestora. Rezultatele finale vor fi afișate duminică, 4 iulie 2021.

Comunicarea rezultatelor obținute se face anonimizat, atât în centrele de examen, cât și pe site-ul evaluare.edu.ro.

Mai exact, vor fi utilizate coduri individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută.

Etapă specială pentru Evaluarea Națională

Absolvenţii învățământului gimnazial care, în contextul măsurilor stabilite privind combaterea răspândirii virusului SARS-CoV-2, au fost în izolare sau carantină sau care, din alte motive justificate cu certificat medical, nu pot finaliza sau participa la probele de examen pot susţine aceste probe în etapa specială.

Aceasta este programată în perioada 5 – 12 iulie 2021 și este precedată de etapa de înscriere, între 28 iunie – 2 iulie 2021.

Dacă aceștia au participat la una sau mai multe probe de examen, dar nu au putut finaliza examenul, li se recunosc probele desfășurate în perioada 22-25 iunie 2021. Primele rezultate la etapa specială vor fi afișate pe data de 9 iulie 2021.

Toate cele 103 centre de examen organizate la nivelul județului Cluj dispun de echipamente și materiale de protecție (dezinfectanați, măști etc.) și beneficiază de asistență medicală.

De asemenea:

  •  intrările/ieșirile, precum și sensul de deplasare pe coridoare, este semnalizat corespunzător și dezinfectat în mod regulat;
  • în sălile de clasă în care se desfășoară probele, locurile sunt stabilite, astfel încât să existe între candidați o distanță de 1 metru unul față de celălalt, pe rânduri și între rânduri;
  • fiecare persoană care are acces în centrul de examen primește câte o mască la sosire și, dacă solicită, și la plecare;
  • sălile de clasă sunt dotate cu dezinfectanți pentru mâini, iar în incinta centrului de examen este purtată, obligatoriu, masca de protecție.

Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar Județean Cluj pun la dispoziția celor interesați liniile TELVERDE, pentru sesizarea eventualelor nereguli din cadrul examenului de Evaluare Națională 2021. Ministerul Educației – 0800 801 100 și I.Ș.J. Cluj – 0800 816 364.

Sursa: IȘJ

Foto: Arhivă

Citește mai departe

ACTUALITATE

Maraton de STERILIZARE gratuită a câinilor și pisicilor, organizat de USAMV Cluj

Publicat

De

Absolvenții și cadrele didactice de la Facultatea de Medicină Veterinară a USAMV Cluj vor steriliza gratuit câinii și pisicile clujenilor.

Ediția din acest an a maratonului de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) din Cluj-Napoca va avea loc în 26 iunie.

Absolvenții Facultății de Medicină Veterinară din acest an, împreună cu cadre didactice, vor evalua starea de sănătate a animalelor și vor realiza aceste intervenții chirurgicale.

Potrivit reprezentanților universității, programările pot fi făcute zilnic, până vineri, 25 iunie, între orele 9.00 – 16.00, la numărul de telefon: 0731/465616.

Sterilizările vor avea loc sâmbătă, 26 iunie, începând cu ora 8.30 și până la ora 18.00, în funcție de numărul programărilor.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

    Publicitate
    Publicitate