ACTUALITATE
PREFECT: Restricțiile la Cluj-Napoca se vor impune după 48 de ore cu o incidență de 3 la mie. Cum se verifică certificatul COVID
Cluj-Napoca, dar și alte localități din județul Cluj, cum ar fi Floreștiul, se apropie de o rată de incidență de 3 cazuri de Covid-19 la mia de locuitori, ceea ce va duce la instituirea scenariului roșu, respectiv la noi restricții menite să stopeze răspândirea coronavirusului.
Odată cu intrarea în scenariul roșu, activitățile cu public vor fi posibile doar pe baza certificatului verde UE, cel care a fost folosit până acum la călătorii în țările Uniunii Europene sau la intrarea în România a celor veniți din zone Roșii.
Cum se impun restricțiile
Luni, la Cluj-Napoca, rata incidenței era de 2,86 de cazuri de Covid-19 la mia de locuitori. Este probabil o chestiune de zile până când orașul va intra în scenariul roșu.
„De fiecare dată când se depășeșete o anumită rată a incidenței, când se impun restricții noi, legea spune că acestea se impun în 48 de ore. Dacă se impun restricțiile, acestea sunt valabile 14 zile și să nu riscăm să punem din ziua 0, iar a doua zi să scadă rata infectărilor”, a declarat pentru Cluj24.ro prefectul Clujului Tasnádi Szilárd.
Doar certificat cu cod QR
Potrivit noilor decizii ale autorităților, de la o rată a incidenței de 3 cazuri de Covid-19 la mia de locuitori, respectiv de la declararea acenariului roșu, toate activitățile publice și private cu public vor putea avea loc cu un anumit număr de persoane și cu prezentarea obligatorie a certificatului digital EU Covid-19.
Acest certificat atestă fie vaccinarea cu scemă completă împotriva Covid-19, fie trecerea prin boală, fie un test Covid negativ.
Prefectul Tasnádi Szilárd a precizat că acest certificat va fi verificat de agenții economici și de organizatorii de evenimente, în general.
„Este o aplicație prevăzută în Hotărârea de Guvern, pentru Android, care este dezvoltată de STS. Se scanează codul QR de pe certificatul digital UE. Nu se rețin niciun fel de date și informații de pe certificat”, a mai spus prefectul Clujului.
Atenție! Adeverința primită de la centrul de vaccinare după administarea vaccinului Covid-19 nu este valabilă pentru că nu are cod QR.
Cu aceeași aplicație a STS vor fi verificate aceste certificate și în cazul unui control al autorităților în restaurante, baruri, cafenele, săli de spectacole, alte activități și eveninente cu public, dar și la nunți și botezuri.
Când este nevoie de certificatul verde Covid
În județele/localitățile în care incidența cumulată la 14 zile este mai mare de 3 la mia de locuitori și mai mică sau egală cu 6 la mie, noile norme prevăd că activitățile sunt permise doar cu participarea următoarelor categorii de persoane:
- vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare,
- care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore
- care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
Obligația de a prezenta rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, nu mai vechi de 72 de ore, sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, nu mai vechi de 48 de ore, nu se aplică în cazul copiilor sub 6 ani.
Ce se întâmplă de la o rata de incidență de 3 cazuri de Covid-19 la mia de locuitori
- în spațiile închise sau deschise, competițiile sportive se pot desfășura pe teritoriul României cu participarea spectatorilor până la 30% din capacitatea maximă a spațiului, cu asigurarea unei distanțe de minimum 1 metru între persoane și cu purtarea măștii de protecție
- organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte sunt permise cu participarea publicului până la 50% din capacitatea maximă a spațiului și cu purtarea măștii de protecție
- organizarea de evenimente private (nunți, botezuri etc.) cu un număr de participanți de maximum 200 de persoane în interior și cu asigurarea unei suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană
- organizarea de cursuri de instruire și workshopuri pentru adulți, inclusiv cele organizate pentru implementarea proiectelor finanțate din fonduri europene, este permisă cu un număr de participanți de maximum 150 de persoane în interior și de maximum 200 de persoane în exterior, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, cu purtarea măștii de protecție și cu respectarea normelor de sănătate publică stabilite prin ordinul ministrului sănătății
- organizarea de conferințe este permisă cu un număr de participanți de maximum 150 de persoane în interior, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, cu purtarea măștii de protecție și cu respectarea normelor de sănătate publică stabilite în ordinul ministrului sănătății
În restaurante și cafenele doar până la 50% din capacitate
- organizarea de mitinguri și demonstrații este permisă cu un număr de participanți de maximum 100 de persoane
- activitatea restaurantelor și cafenelelor, în interiorul clădirilor, precum și la terase este permisă până la 50% din capacitatea maximă a spațiului în intervalul orar 5:00 – 2:00
- activitatea în baruri, cluburi și discoteci este permisă fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului în intervalul orar 5:00 – 2:00
- activitatea cu publicul la jocurile de noroc este permisă până la 50% din capacitatea maximă a spațiului
- activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de administrare a piscinelor interioare este permisă fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului
- activitatea operatorilor economici care administrează locuri de joacă pentru copii în spații închise este permisă fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 5:00 – 24:00
- activitatea operatorilor economici care administrează săli de jocuri este permisă fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului în intervalul orar 5:00 – 2:00
- activitățile sportive și recreative în aer liber sunt permise cu participarea a maxim 10 persoane care nu locuiesc împreună, în condițiile care vor fi stabilite prin ordin comun al ministrului Culturii și ministrului Tineretului și Sportului.
De asemenea, în cazul județelor/localităților cu incidența cuprinsă între 4 și 6 la mia de locuitori, sălile de sport și/sau fitness pot funcționa fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 7 mp pentru fiecare persoană.
Organizatorii/operatorii economici care desfășoară activități au obligația de a scana codul QR de pe certificatul digital al Uniunii Europene privind COVID-19 folosind secțiunea „Verificare reguli interne” din aplicaţia mobilă „Check DCC” pentru verificarea autenticităţii, valabilităţii şi integrităţii certificatului, fără a se reține niciun fel de date sau informații din certificatul verificat.
Persoanele fizice provenite din state ale căror autorități nu emit certificate digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19 sau documente compatibile cu aceste certificate, fac dovada vaccinării, testării sau vindecării de infecția cu virusul SARS-CoV-2 prin intermediul unui document, pe suport de hârtie sau în format electronic emis de respectivul stat.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ADMINISTRAȚIE
Ce salarii au angajații Primăriei Cluj-Napoca, de la primar până la portar? Veniturile nu au crescut deloc anul acesta
Primăria municipiului Cluj-Napoca a publicat lista salariilor angajaților aferente lunii septembrie 2024. Potrivit listei publicate, primarul are cel mai mare salariu: 32.603 lei brut pe lună.
Primăria Cluj-Napoca a publicat lista cu veniturile salariale ale angajaților din cadrul instituției, de la nivel lunii septembrie 2024, în conformitate cu Legea nr. 153/2017, privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Lista detaliază salariile de bază brute pentru diverse funcții din cadrul administrației locale, inclusiv primar, viceprimari, directori, inspectori și muncitori.
Astfel, cel mai mare salariu lunar revine primarului, respectiv 32.603 lei brut, urmat de salariul viceprimarilor, de 28.980 lei brut. Acestea, dar și restul salariilor din Primărie au rămas neschimbate din luna aprilie, când au fost publicate anterior.
Salariile conducerii Primăriei Cluj-Napoca
- Primarul Clujului: 32.603 lei brut/lună
- Viceprimarii: 28.980 lei brut/lună
- Secretarul general al municipiului: 19.215 lei brut/lună
Salarii pentru alte funcții cheie din administrație
- Director general: 18.932 lei brut/lună
- Director general adjunct: 18.806 lei brut/lună
- Arhitect-șef: 18.932 lei brut/lună
- Director adjunct: 17.798 lei brut/lună
- Director adjunct, contabil șef, inginer șef, șef sector, director executiv adjunct: 17.672 lei brut/lună
- Șef serviciu: 17.262 lei brut/lună
Alte salarii din administrația locală
- Auditor (Clasa I): 6.300 – 9.513
- Consilier, consilier juridic, consilier achizitii publice, inspector, politist local (Clasa I): 4.473 – 9.009 lei brut/lună
- Referent de specialitate, polițist local (SSD) (Clasa II): 4.190 – 7.151 lei brut/lună
- Referent, polițist local (Clasa III): 4.095 – 5.828 lei lei brut/lună
- Agent agricol (Clasa I): 4.536 lei brut/lună
- Șef depozit (Clasa I): 5.513 lei brut/lună
- Casier, magaziner: 5.418 lei brut/lună
- Portar, paznic, pompier, guard, agent de securitate intervenţie, bufetier, manipulant bunuri, curier: 4.631 lei brut/lună
- Șofer (Clasa I): 5.513 lei brut/lună
- Muncitor calificat: 4.410 – 5.513 lei lei brut/lună
- Muncitor necalificat: 3.717 – 3.749 lei brut/lună
Sporuri și indemnizații suplimentare
Angajații Primăriei Cluj-Napoca beneficiază de asemenea de sporuri și alte avantaje financiare, în funcție de condițiile de muncă și activitățile desfășurate. Printre acestea se numără:
- Spor pentru munca de noapte: 25% din salariul de bază
- Spor pentru condiții periculoase sau vătămătoare: până la 15% din salariul de bază
- Indemnizație de hrană: 347 lei/lună pentru angajații cu salarii nete sub 8.000 lei
- Vouchere de vacanță: 1.600 lei anual pentru angajații cu salarii nete sub 8.000 lei
Angajații care dețin titluri științifice de doctor primesc o indemnizație suplimentară de 50% din salariul minim brut pe economie, iar cei implicați în proiecte finanțate din fonduri europene pot beneficia de o majorare salarială de până la 50%, proporțional cu timpul dedicat activităților din proiect. De asemenea, există sporuri speciale pentru persoanele cu handicap (15%) și pentru activitatea de control financiar preventiv (10%).
EVENIMENT
IPJ Cluj despre minorii ieșiți pe geamurile unei mașini: Răspunsul Poliției nu a fost emis de instituție. Se fac verificări
Biroul Autostrăzi A3 s-a autosesizat din oficiu cu privire la apariția în mediul online a unui videoclip ce surprinde două persoane ieșind pe geamurile unui autovehicul, aflat pe un sector de autostradă, urmând să fie stabilite toate circumstanțele în care a avut loc evenimentul și aplicate măsurile legale.
”Totodată, în urma apariției în spațiul public a unui document oficial, respectiv răspuns către petent, care ar fi fost emis de către Inspectoratul de Poliție Județean Cluj, Poliția Municipiului Cluj-Napoca – Biroul Rutier, înregistrat sub nr. 663.519 din 03.10.2024, precizăm următoarele:
Documentul mai sus menționat nu a fost elaborat și emis de către instituția noastră, existând neconcordanțe în ceea ce privește numărul de înregistrare, data emiterii și titulaturile persoanelor semnatare.
În acest caz, conducerea inspectoratului a dispus efectuarea de verificări, urmând ca, în funcție de rezultatele obținute, să fie luate măsurile legale”, a transmis IPJ Cluj.
EVENIMENT
Relația PNL-PSD „scârțâie”. Mircea Abrudean: Asocierea cu PSD nu este pe placul alegătorilor din Ardeal
Tensiunile dintre PSD și PNL s-au intensificat, este de părere Mircea Abrudean, secretar general al Guvernului României. El este de părere că alegătorii din Ardeal nu văd cu ochi buni coaliția, lucru confirmat și de rezultatul alegerilor din 9 iunie.
Secretarul general al Guvernului, clujeanul Mircea Abrudean, a declarat că relația dintre PNL și PSD nu mai este aceeași ca la începutul colaborării guvernamentale. Acesta a subliniat că nivelul de încredere dintre cele două partide a scăzut, din motive justificate.
„Cu siguranță nu este aceeași relație care a fost la începutul acestei construcții. Nu e același nivel de încredere, din motive justificate, care au fost explicate de domnul președinte Ciucă. Nu am mai multe informații în acest sens”, a declarat Mircea Abrudean, la Europa FM.
Asocierea PNL-PSD nu e agreată în Ardeal
În ceea ce privește relația dintre PNL și PSD în Cluj și în Ardeal, Abrudean a precizat că alianța nu este pe placul alegătorilor din această zonă. Acest lucru a fost confirmat prin rezultatul alegerilor europarlamentare din 9 iunie, unde asocierea dintre PNL și PSD a obținut un rezultat semnificativ mai mic comparativ cu cele pentru consiliile județene și locale.
„Istoric, nu a fost o comuniune foarte bună între cele două partide, cum nu a fost nici la nivel național, dar mai ales în Ardeal și în Cluj, asocierea celor două partide pentru lista de europarlamentare s-a putut vedea că nu a fost pe placul alegătorilor, a fost un scor mai mic pe lista de europarlamentare decât pe listele pentru consiliul județean, consiliile locale, o diferență procentuală destul de mare, ceea ce ne spune clar că nu este agreată această asociere. La Cluj, lucrurile merg înainte, administrația locală liberală își face treaba, dezvoltă comunitățile, se vede destul de bine că s-a făcut treabă la Cluj”, a mai arătat secretarul general al Guvernului.
Confruntare PNL-PSD în turul II al alegerilor prezidențiale
Referindu-se la alegerile prezidențiale, Mircea Abrudean a precizat că se așteaptă ca Nicolae Ciucă și Marcel Ciolacu să ajungă în turul al doilea.
„Cu siguranță, (în turul II vor ajunge – n.red.) președintele Partidului Național Liberal, domnul Nicolae Ciucă, și cu Partidul Social Democrat, Marcel Ciolacu. Aceasta este analiza pe baza datelor, a sondajelor, care sunt instrumente importante în acest sens. Cred că cel mai important este contactul cu oamenii, contactul cu alegătorii. A văzut asta și în procesul de strângere a semnăturilor. Astăzi, domnul președinte Ciucă și-a depus candidatura cu peste 1,6 milioane de semnături. Contactul direct cu oamenii ne ajută să mergem înainte și să ne ducem candidatul în turul II. Este clar că există o susținere importantă pentru PNL, pentru Nicolae Ciucă. Partidul este mobilizat, aleșii locali – pentru că sunt în număr mare și primarii, și consilierii locali”, a mai arătat Abrudean.
EVENIMENT
FOTO. „Grădina botanică” de acasă. Clujenii pot cumpăra bulbi din peste 100 de soiuri de lalele, la 2 lei
Grădina Botanică „Alexandru Borza” din Cluj-Napoca scoate la vânzare pentru pasionații de grădinărit și iubitorii de flori peste 100 de soiuri de lalele sub formă de bulbi.
Peste 100 de soiuri de lalele cultivate în Grădina Botanică „Alexandru Borza” sunt puse la vânzare, sub formă de bulbi, pentru clujenii pasionați de grădinărit. Prețul fiecărui bulb este de doar 2 lei.
„Grădină botanică” la tine acasă
Vizitatorii sunt invitați să exploreze diversitatea impresionantă de culori și forme, de la soiuri clasice, precum Tulipa Renown sau Tulipa Don Quichotte, până la varietăți mai exotice, cum ar fi Tulipa clusiana var. chrysantha ‘Tubergen’s Gem’ și Tulipa Carnaval de Rio.
Bulbii pot fi achiziționați oricând, pe perioada în care Grădina Botanică este deschisă, respectiv între orele 9 și 19.
Peste 100 de soiuri, la dispoziția clujenilor
Printre soiurile disponibile se numără:
- Tulipa biflora
- Tulipa ‘Neper’
- Tulipa ‘Red Riding Hood’
- Tulipa ‘Purple Dance’
- Tulipa ‘Night Club’
- Tulipa ‘Fire Wings’
- Tulipa ‘Avignon’
- Tulipa ‘Dordogne’
- Tulipa ‘Davenport’
Când se plantează bulbii de lalea?
Pentru cei care doresc să planteze lalelele, toamna este perioada ideală. Se recomandă plantarea bulbilor începând cu luna octombrie, înainte de primele înghețuri, la o adâncime de 2-3 ori mai mare decât mărimea bulbului, într-un sol bine afânat, care nu reține apa. Este esențial ca zona de plantare să fie bine iluminată, deoarece lalelele iubesc lumina soarelui.
După plantare, solul trebuie udat abundent, însă ulterior, în timpul iernii, udarea nu este necesară decât în caz de secetă severă. De asemenea, pentru a proteja bulbii de îngheț, este recomandat să acoperiți zona plantată cu paie sau folie de mulcire.