EVENIMENT
Partidele din Cluj își definitivează listele de candidați pentru alegerile parlamentare. Calendarul alegerilor
Partidele politice își conturează deja strategiile și listele de candidați pentru alegerile parlamentare din 1 decembrie 2024. În județul Cluj, pregătirile sunt intense, iar termenele pentru desemnarea candidaților sunt deja stabilite.
Birourile județene ale principalelor partide din Cluj se vor reuni în următoarele săptămâni pentru a decide asupra nominalizărilor pentru Camera Deputaților și Senat. Pentru unele, vom știi candidații mai repede decât pentru altele.
Termenul limită pentru depunerea candidaturilor este data de 2 octombrie.
Partidele din coaliție, liste separate la parlamentare
PNL Cluj este prima filială care și-a stabilit vineri lista.
PSD Cluj nu a stabilit încă data pentru desemnarea candidaților, dar discuțiile interne sunt în plină desfășurare. Partidul va trebui să prezinte o echipă puternică, capabilă să atragă electoratul din județul Cluj, unul care tradițional este pro-liberal. Proaspătul senator Răzvan Ciortea, prim-vicepreședinte al PSD Cluj, s-ar putea regăsi pe lista de Senat, dar și secretarul executiv Alexandru Cordoș vizează primul loc, mai ales că a mai fost senator, iar la deputați se anunță o bătălie internă între mai mulți favoriți, printre care se numără celălalt prim-vicepreședinte, Remus Lăpușan, fostul deputat Aurelia Cristea, fost candidat la Primăria Cluj-Napoca, sau Ioan Oleleu, vicepreședinte ANSVSA.
USR și UDMR au stabilit când își vor alege candidații
USR Cluj își va decide lista de candidați la alegerile parlamentare pe 21 septembrie, cu speranța că va reuși să își mențină sau chiar să-și crească numărul de parlamentari trimiși în Parlament din acest județ, unul în care formațiunea s-a descurcat destul de bine la alegerile anterioare. Filiala județeană va organiza o rundă de alegeri interne, șanse de a fi prezenți pe lista finală având actualii deputați Oana Murariu, liderul USR Cluj, dar și Viorel Băltărețu.
UDMR, care are o prezență semnificativă în județul Cluj, va organiza o întâlnire importantă pe 6 septembrie, la Cluj, pentru a-și anunța candidatul la alegerile prezidențiale. În ceea ce privește parlamentarele, partidul va desemna candidații pe Cluj pe 19 septembrie, într-o altă reuniune, actualii parlamentari Csoma Botond, la deputați, și Laszlo Attila la senatori, având șanse să figureze pe listă.
Forța Dreptei, în negocieri
Forța Dreptei, partidul condus de fostul premier Ludovic Orban, își va stabili strategia electorală într-un birou politic național programat pentru luni, 2 septembrie. În urma acestei întâlniri, se va decide dacă partidul va avea candidați proprii sau va continua într-o alianță cu alte partide de dreapta.
Fostul ministru Adrian Oros a confirmat pentru Cluj24 că partidul a avut discuții cu PNL, USR, PMP și REPER. În urma întâlnirii de luni ar urma să se contureze și candidaturile, a mai spus acesta.
În ceea ce privește AUR Cluj, reprezentanții nu au stabilit încă o dată pentru desemnarea candidaților, în timp ce reprezentanții SOS România nu au putut fi contactați până la momentul publicării acestei știri.
Sabin Sărmaș, candidat independent?
La nivel local, o posibilă candidatură este cea a fostului contracandidat al lui Emil Boc la Primărie, Sabin Sărmaș, care s-ar pregăti să își depună candidatura pentru un nou mandat de deputat și care a început deplasări cu tentă electorală în județul Cluj.
Sărmaș ar putea opta pentru o candidatură independentă, având în vedere susținerea consistentă obținută la alegerile locale, unde a fost votat de peste 35.000 de clujeni, dar nu este sigur că va obține același număr de voturi în municipiul Cluj-Napoca în condițiile în care unii alegători s-ar putea simți trădați de faptul că acest nu a rămas ”primarul din umbră”, așa cum a promis după locale, ci se concentrează pe alegerile parlamentare, râvnind la un nou post de deputat.
Județul Cluj are 10 deputați și 4 senatori.
Calendarul alegerilor parlamentare
Data de 2 octombrie reprezintă termenul limită pentru depunerea candidaturilor la nivel național și pentru diaspora. După această dată, Biroul Electoral Central va evalua candidaturile și va începe procesul oficial de pregătire a scrutinului din 1 decembrie.
- 4 septembrie: desemnarea judecătorilor în Biroul Electoral Central (BEC).
- 10 septembrie: termen limită pentru depunerea la BEC a protocolului de constituire a alianţei electorale.
- 11 septembrie: admiterea sau respingerea protocolului de constituire a alianţei electorale.
- 13 septembrie: termen până la care Înalta Curte de Casație și Justiție se va pronunța prin hotărâre definitivă asupra contestaţiilor împotriva deciziei BEC de admitere sau, după caz, de respingere a protocolului de constituire a alianţei electorale.
- 2 octombrie: termen limită pentru depunerea listelor de candidaţi şi a candidaturilor independente pentru Senat şi Camera Deputaţilor în circumscripţia electorală pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării. Tot atunci este data limită și pentru depunerea listelor de candidaţi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale pentru toate circumscripţiile electorale.
- 4 octombrie: admiterea sau respingerea acestor candidaturi.
- 17 octombrie: termen limită pentru depunerea listelor de candidaţi şi a candidaturilor independente pentru Senat şi Camera Deputaţilor în circumscripțiile electorale din țară.
- 19 octombrie: termen limită pentru admiterea sau respingerea candidaturilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor în circumscripțiile electorale din țară.
- 28 octombrie: constatarea rămânerii definitive a candidaturilor pentru circumscripţiile electorale din țară.
Campania electorală începe la 1 noiembrie
- 1 noiembrie: începerea campaniei electorale;
- 16 noiembrie: imprimarea buletinelor de vot de către Regia Autonomă „Monitorul Oficial”. Tot atunci este termenul limită și pentru confecționarea timbrelor autocolante de către Poșta Română și a ștampilelor cu mențiunea „Votat”.
- până cu 3 zile înaintea datei votării, inclusiv 28 noiembrie 2024, ora 24:00 – depunerea sau livrarea plicurilor exterioare conţinând documentele de vot prin corespondenţă la sediile birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă.
- 30 noiembrie, ora 07:00: încheierea campaniei electorale.
Două zile de vot în străinătate
- 30 noiembrie, ora 07:00: începerea primei zile de votare în străinătate
- 30 noiembrie, ora locală 21:00: încheierea primei zile de votare în străinătate.
- 1 decembrie, ora 7:00: începerea votării în țară. Tot atunci va avea loc începerea celei de-a doua zi de votare în străinătate.
- 1 decembrie, ora 21:00: Încheierea votării în țară, dar și încheierea celei de-a doua zi de votare în străinătate.
- În cel mult 48 de ore de la încheierea votării, cel mai târziu la data de 3 decembrie 2024, ora 24:00: formularea de cereri pentru anularea alegerilor dintr-o secţie de votare sau circumscripţie electorală.
- 5 decembrie: termen limită pentru soluționarea de către BEC a cererii de anulare a alegerilor.
- 8 decembrie: termenul limită pentru soluţionarea de către Înalta Curte a contestaţiei împotriva deciziei Biroului Electoral Central privind soluţionarea cererii de anulare a alegerilor.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
AVERTIZARE de vreme rea la Cluj. Vânt puternic și precipitații. Ninsoare și viscol la munte
Administrația Națională de Meteorologie a emis noi avertizări de vreme rea pentru toată țara, inclusiv județul Cluj. În zona montană va ninge viscolit.
Pentru județul Cluj, ANM a emis două avertizări, între care un cod portocaliu pentru zona montană înaltă.
AVERTIZARE de vreme rea la Cluj. Zăpadă de peste 30 de centimetri în zona montană înaltă
Meteorolgii au emis o avertizare cod portocaliu pentru zona de munte a județului Cluj, valabil până vineri, 22 noiembrie, ora 20.00.
În zona înaltă vântul va sufla tare, cu rafale de 80 – 120 de kilometri pe oră. Va ninge viscolit, se va depune strat de zăpadă consistent, local de peste 30 de centimetri, va fi vizibilitate foarte redusă și zăpada troienită.
Atenție! Depuneri de polei
Intensificări ale vântului, ninsori, precipitații mixte și polei se vor semnala în tot județul Cluj începând de joi, 21 noiembrie, ora 23.00 și până vineri, 22 noiembrie, la ora 20.00.
Astfel, potrivit meteorologilor, vântul va bate cu viteze de 50-70 de kilometri pe oră. În tot județul vor fi precipitații mixte, pe arii restrânse cu depuneri de polei.
Foto: Arhivă
EVENIMENT
ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj
Duminică, 24 noiembrie, are loc primul tur de scurtin al alegerilor prezidențiale.
Clujenii care nu au încă un act de identitate valabil, necesar pentru a-și exercita dreptul la vot, îl vor putea ridica inclusiv duminică, în ziua scrutinului.
ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj
Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor (DJEP) Cluj, anunță persoanele cu drept de vot, interesate de obținerea documentelor de identitate, că își adaptrează programul cu publicul, astfel încât să fie rezolvate în mod operativ solicitările privind eliberarea acestora.
Program special de lucru la Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor este următorul:
- Sâmbătă, 23 noiembrie 2024 – între orele 8.00 – 16.00
- Duminică, 24 noiembrie – între orele 7.00 – 19.00 pentru depunerea documentelor în vederea eliberării actelor de identitate și între orele 7.00 – 21.00 pentru eliberări acte de identitate.
Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Cluj recomandă cetăţenilor care şi-au depus actele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate sau a cărţii de identitate provizorii, ale căror documente sunt emise şi neridicate, să se deplaseze la sediul serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi, pentru ridicarea actelor de identitate, în vederea exercitării dreptului de vot.
Informaţii suplimentare pot fi obținute AICI.
ECONOMIE
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Evenimentul va avea loc în data de 28 noiembrie și va marca o etapă importantă în creșterea reprezentativității asociației în zona de centru și nord.
Patronatul Societăților din Construcții – Filiala Transilvania este o subdiviziune care se ocupă de specificul pieței și al regiunii Transilvania, care include județele din centrul și nordul țării și reprezintă interesele angajatorilor din domeniul construcțiilor din zona Transilvaniei, unii dintre cei mai importanți actori din industria construcțiilor la nivel regional.
”Împreună pentru protejarea valorilor breslei”
PSC a luat ființă din necesitatea de asociere a companiilor care activează în domeniul construcțiilor și din dorința de a colabora mai bine pentru a asigura un mediu de afaceri sănătos. Patronatul se dorește a fi reprezentativ în domeniu, atât în interiorul României cât și în afara granițelor țării, fiind promotor activ pentru protejarea valorilor acestui domeniu.
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Motto-ul PSC este “Împreună pentru protejarea valorilor breslei” și reprezintă direcția în care ne dorim să mergem în continuare, a declarat președintele Alexandra Stoica. De asemenea, exprimă spiritul organizației și felul în care interacționăm cu membrii, autoritățile, media sau alte organizații”, a mai adăugat Stoica.
Patronatul Societăților din Construcții – PSC este membru fondator al Federației Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC, singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate, în domeniul Construcțiilor civile și industriale.
EVENIMENT
IMPORTANT. Clădirea UPU Cluj-Napoca intră o lună în reparații. Cum vor fi afectați pacienții. Ce alternative au
Clădirea Unității de Primiri Urgențe (UPU) de pe strada Clinicilor din Cluj-Napoca va intra, de joi, 21 noiembrie, timp de o lună, până în 22 decembrie, într-un proiect de de lucrări de reparații, întreținere și igienizare, anunță Spitalul Clinic Județean de Urgență.
Lucrările se desfășoară în sectorul de evaluare și tratament imediat pentru urgențe de cod galben, în compartimentul tampon de observație/ventilație, în camera de resuscitare, în camera de izolare pentru pacienții critici și în holul de acces către aparatura de radiologie și către lifturi.
”În mod concret, se va repara pardoseala prin înlocuirea rășinii existente cu tarchet rezistent, se va zugravi și igieniza fiecare spațiu în parte, se vor reface tavanele și se vor înlocui ușile de acces.
Prezentele lucrări le contină pe cele efectuate în perioada 26.02-04.03.2024, în zona de primire și triaj a pacienților.
Lucrările se vor desfășura etapizat pe zone, iar pacienții vor fi relocați, în funcție de codul lor de triaj, în celelalte compartimente ale secției”, arată spitalul.
Capacitate redusă de preluare a pacienților
Din cauza reducerii substanțiale a spațiului functional, în perioada menționată, UPU va avea o capacitate redusă de preluare a pacienților, astfel că se va asigura asistența medicală de urgență, cu prioritate cazurile critice, de cod rosu și, în funcție de spatiul disponibil, se vor prelua urgențele de cod galben și verde.
Pe durata efectuării lucrărilor, accesul în UPU se va face pe intrarea principală a clădirii.
”Pentru punerea în practică a lucrărilor de renovare și igienizare, rugăm pacienții și aparținătorii să dea dovadă de înțelegere”, transmit reprezentanții spitalului.
Alternative pentru clujeni
Clujenii care vor avea probleme de sănătate în această perioadă se vor putea îndrepta spre Compartimentele de Primiri Urgențe care funcționează la Spitalul Militar și la Spital Municipal Clujana.
Care este procedura la UPU
Un pacient care vine la UPU sau este adus cu ambulanța trebuie să știe că prima dată va evaluat de asistentul de triaj, căruia va trebui să-i comunice ce îl supără, ce alte probleme de sănătate a mai avut, ce medicaţie a luat la domiciliu şi să-i prezinte actele medicale (carnet de sănătate, bilete de ieşire din spital, scrisori medicale, rezultate ale investigaţiilor paraclinice); acesta îi va măsura tensiunea arteriala, frecvenţa cardiacă, frecvenţa respiratorie,temperatura.
După aceste proceduri va primi un cod de urgenţă în funcţie de severitatea afecţiunii pe care o prezintă, iar în funcţie de acest cod, de numărul de pacienţi existenţi concomitent în serviciu şi de numărul de medici disponibili va fi preluat de un medic de urgenţă;
Dacă severitatea bolii este mai mică decât a unui pacient venit ulterior, sau sunt oameni aduși în urma unor accidente, pacientul inițial va trebui să aștepte până să fie consultat de medic.
Recoltarea de analize
După consultul medical de specialitate, pacientul va fi preluat în una din ariile specifice: mici intervenţii chirurgicale, urgenţe minore, resuscitare, urgenţe majore cu risc vital. Cei care au riscul de a li se opri inima vor intra direct în camera de resuscitare indiferent câţi pacienţi au venit înaintea dânsilor la triaj.
După examinarea făcută de medicul de urgenţă, aceste va decide dacă se vor recolta analize şi se vor efectua investigaţii radiologice (radiografii, computer tomografii etc) pentru a putea definitiva diagnosticul. Efectuarea acestea poate dura mai mult sau mai puțin, în funcţie de complexitate şi de numărul de pacienţi ce trebuie să se supună aceleiaşi investigaţii.
În urma examenului clinic, a rezultatelor explorărilor făcute, a monitorizării, și a răspunsului la terapia de urgenţă se va lua decizia de: internare, trimitere spre medicul de familie cu recomăndari de investigaţii prin ambulator sau trimiterea la domiciliu cu indicaţii de dispensarizare prin medicul de familie.
În cursul anului trecut, peste 110.000 de pacienți s-au prezentat la UPU și la camerele de gardă ale Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca.