Connect with us

ECONOMIE

Opinie. Ioan Lumperdean. INFLAȚIA: CE FAC SAU TREBUIE SĂ FACĂ DIRIGUITORII POLITICI ȘI BANCARI

Publicat


România trece, din nou, printr-o perioadă complicată. Au explodat infectările cu COVID-19, iar moartea este la ea acasă. Scena politică este grevată de tensiuni și presiuni încâlcite și greu de înțeles. Pe lângă acestea sau odată cu acestea bolile economiei se reexpandează. Cea mai vehementă este infalția.

Am mai scris despre ea și am promis că o să revin cu alte explicații. După ce am surprins modul în care se raportează și se implică oamenii cotidieni și operatorii (agenții) economici în sau la fenomenele infalționiste, o să încerc o diagnoză și prognoză în comportamentul decidenților politici și bancari în astfel de situații.

Poate că este fenomenul economic în care guvernele/statele au fost mai prezente și mai insistene din cele mai vechi timpuri până în zilele noastre. Motivele sunt prețurile și banii. Creșterea generalizată a prețurilor și scăderea puterii de cumpărare a însemnelor monetare nu pot fi trecute cu vederea. Ignorarea acestor realități au condus și pot conduce la dezordini economice și sociale greu de imaginat și controlat

Comoditatea abuzului inflaționist

Acolo unde există piață, bani și prețuri există și distorsiuni economice. Unele din ele sunt generate de fenomene naturale, altele de cele umane. De multe ori, sau de cele mai multe ori în vârtejul sau siajul acestora apar eternele și agasantele crize monetare. De când oamenii au inventat etaloanele de schimb, sub forma obiectelor premonetare și apoi a monedei, până la cele mai sofisticate însemene monetare de astăzi (cecuri, viramente, carduri etc ) crizele monetare sunt nelipsite din viața oamnilor.

De cele mai multe ori banii ajung și nu ajung, sau sunt prea puțini. În unele conjuncturi sunt aspirați, deturnați sau furați. La început, în zorile economiei monetare emitetul, regele sau prințul a văzut că-și poate acoperi foamea de lichidități prin emisiuni suplimetare de bani și prin intervenții autoritare în sistemul prețurilor. Așa au fost acoperite cheltuielile civile și militare (unele exorbitante), nesăbuința și aroganța, corupția și incompetența demnitarilor publici. Fidelitatea și/sau supușenia acestora erau alte ținte cumpărate cu bani. Foarte importantă era și este asigurarea păcii sociale. Pentru aceasta autoritățile „aruncau”cu bani spre sau în activități care asigurau forme minimale de existență și comodiate socială. Faimoasa expresiepanem et circenses” (pâine și circ) surprinde pe deplin acest fenomen, care-l putem detecta și astăzi în multitudinea de ajutoare sociale spre cei mulți și defavorizați.

Metalele prețioase (aur și argint) din care se confecționau bani nu erau, totdeauna, în cantități suficente și la îndemână. Atunci emitenții le „ușurau” prin amalgamarea cu metale comune. De multe ori monedele erau retopite, retezate sau pilite. Pe piață circulau în cantități sporite, dar depreciate. Nu lipseau falsurile din partea unor „întreprizători” particulari specilizați în astfel de activități. Nici o invenție economică nu a mai fost atât de profitabil și îndelungat abuzată de oameni precum moneda!!!

Existența monedelor ușurate și retezate a avut efecte destabilizatoare pe piață. S-a găsit și justificarea oficială: acoperirea costurilor pentru confecționaea monetară, prin instituirea unei taxe, numită prima sau dreptul de senioraj (de la senior ca emitent). Aceasta a rămas în „picioare” până astăzi ca venit net obținut de autoritatea emitententă pentru operațiunile de confecționare și punere în circulație a însemnelor monetare oficiale.

Astfel, statele, prin politicile lor monetare au sporit inflația. Exemplele sunt numeroase de la împărații romani Caracalla, Marc Aurelius, Commodos și Septimiu Sever până la hiperinflația din Rusia bolșevică, din anii 1918-1922, și din Germania, 1923-1924, dar și altele mai aproape de zilele noastre, din Africa, Asia, America Latină și România din primi ani postdecembriști.

Cunoașterea și (ne)recunoașterea stărilor inflaționiste

Din antichitate deținătorii puterii au perceput și recunoscut anomaliile și abuzurile monetare. Uneori, atunci când piața se răzbuna se proceda la corecții, mai mult sau mai puțin vizibile. O să surprind unele din acestea, în abordările viitoare, despre istoria inflației. Trebuie însă să afirmăm că în economia modernă mijloacele și căile de măsurare a inflației s-au perfecționat, iar instituțiile implicate în aceste operațiuni s-au specializat.

Spre deosebire de guvernele și băncile centrale, ajutate și de alte instituții și organisme specializate oamenii cotidieni și operatorii (agenții) economici , pot cunoaște cel mai bine stare (stările) din economie, realitățile, resorturile și tendințele inflaționiste. Informațiile sunt și nu sunt făcute publice. Sau sunt „ajustate” și publicate parțial, în funcție de politicile și intersele economice guvernamentale, de relațiile și recomandările organismelor europene și internaționale. Poate nici nu ar fi bine de prea multă transparență. Acesta ar inhiba, parțial, relațiile economice bi și multilaterale, endogene și exogene deși, în epoca comunciări rapide și agresive este destul de dificil să se opteze spre astfel de comportamente.

În și pe piața informațiilor există și funcționează numeroase institute, fundații, ONG-uri care vin cu proprile lor analize și concluzii. Este foarte important ca pe site-urile oficiale să fie publicate și argumentate aceleași date.

Încercări de identificare a cauzelor inflației

După ce decidenți politici/publici și-au dat seama de existența inflației au subscris la ideea investigației acesteia, de la cauze la efecte și proiecții economice și sociale. Opiniile exprimate, așișderea patologiilor umane diferă de la „doctor la doctor”. La început au fost observațiile empirice privind deficitul sau surplus monetar, oscilațiile din sistemul prețurilor și veniturilor. Toate s-au „învârtit” în jurul a trei elemente fundamentale specifice pieței: mărfuri, prețuri și bani!!!

Din perspectiva acestora s-a spus că inflația este generată de surplusul de mărfuri, dar și de penuria acestora când, prin prețuri se încearcă restabilirea echilibrelor economice. Această opțiune este conexă cu teoria cantitativă a banilor, în condițiile în care în și de existența banilor (sau a altor vehicole purtătoare de valoare) se desfășoară circuitele productive, comerciale și consumeriste. Atenția a fost canalizată diferențiat de la o epocă la alta, de la un fenomen inflaționist la altul. De multe ori, se spune, că vina pentru inflație o poartă mărfurile, care prea zac sau prea sunt aspirate de și din piață. Alteori, acuzate sunt prețurile pentru că „abuzează” producătorii și consumatorii. Și în fine, așa cum am spus, banii. S-a chiar exagerat și se exagerază cu rolul și implicarea banilor în generarea și întreținerea inflației. Numai că, așa cum spunea şi Ludwig von Mises banii nu cad din ceruri!!!

În consecință creșerea masei monetare trebuie să o identificăm în politicile proinflaționiste guvernamentale. De ce se optează la astfel de politici? Răspunsul, chiar dacă a fost contestat, îl găsim tot la Ludwig von Mises: „Inflația… este o măsură politică deliberată, alternativă mai puţin rea decât şomajul. Însă adevărul este că pe termen nu prea lung inflaţia nu vindecă şomajul”.

Cauzele inflației trebuie căutate în atitudinea și comportamentul oamenilor. Noi, oamenii, suntem preocupați pentru activități existențiale și anumite poziții economice și sociale. Și, de cele mai multe ori, acestea sunt legate, direct sau indirect, de bani. Astfel acceptăm sau stimulăm pornrile inflaționiste!!!

Măsurarea inflației

Un rol important în cunoașterea maladiilor economice, inclusiv în ceea ce privește inflația, este observarea, percepția și comunicarea din partea specialiștilor, publici și privați. Guvernele, băncile centrale, agențiile și instituțiile specilizate din coordonarea și influența lor au rolul de-a surprinde fenomenele inflaționiste, de-a veni cu predicții și soluții și în această problemă. Pot și sunt antrenate în aceste activități institutele și centrele de cercetare ale Academiei Române, ale universităților și academiilor economice, agricole și tehnice.

Însă, cea mai importantă sarcină în cunoașterea și gestionarea fenomenlor inflaționiste revine Băncii Națioanle a României. Prin lege și statut BNR elaborează, pune în aplicare și supraveghează politicile monetare. Este singura instituție care are dreptul de-a emite și controla monede și bacnote, ca mijloace legale de plată pe teritoriul României. În conformitate cu Statutul său, „obiectivul fundamental al BNR, îl reprezintă asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor (subl.ns.)”.

Prin aceasta banca centrală „sprijină politica economică generală a statului, fără a prejudicia îndeplinirea obiectivului său fundamental”. Instituțiile amintite, îndeosbi BNR culege date și informații din numeroase surse și le trece prin filtru mai multor indicatori sintetici și indici. Este foarte important ca metodele de culegere și prelucrare a acestora să fie preponderent același. De exemplu, indicele prețurilor, ca mărime relativă a evoluției prețurilor la o marfă/produs într-o perioadă circumscrisă temporal (o lună, un semestru, un an) trebuie să fie foarte bine calculat pentru cunoașterea cauzelor și amplitudinea inflației.

În exprimările teoretice și operațilunile practice nu s-a ajuns, la un punct de vedere unitar. Și cred că nici nu se poate. În piață vin și pleacă numeroase mărfuri și servicii la prețuri diferite și diferențiate. Unele sunt determintate de jocul liber al cererii și ofertei. Altele de intervențile guvernamentale (prețurile adminstrate) și/sau de politicile monopoliste ale firmelor. Unele prețuri sunt rezervate, altele sunt orientative sau plafonate. Stabilitatea sau distorsiunea economică prin inflație depinde și de aceste realități. În literatura de specialitate nu s-a ajuns la un consens privind urmărirea prețurilor. Unele sunt exprimate în moneda națională, altele în însemnele monetare al altor state, iar relația între baza de calcul și perioada sau perioadele comparate/analizate sunt și nu sunt aceleași. Relația dintre masa monetară și prețuri este la fel de importantă.

Numai că pe lângă vehicule monetare oficiale mai circulă și altele, recunoscute, ascunse și recurente, cum sunt medalile, monedele istorice, bijuteriile, titluri de stat, titlurile de proprietate acțiunile, chitanțele, criptomonedele și alte obiecte acceptate și cosiderate purtătoare de valori. Unele sunt acceptate fără nici o fundamntare economică, precum bulbii lalelor din Olanda secolului al XVII-lea. Altele sunt sezoniere și instabile precum chitațele jocurilor piramidale. În astfel de condiții o măsurare cu „cânatarul de farmacie” a inflație este dificil de realizat. Mai punem în „balanță” și alți factorii endogeni și exogeni care contribuie nemijolcit la jalonarea și anticiparea fenomenelor inflaționiste. Este suficent să amintim evoluțiile de pe piețele energetice și/sau crizele politice trecute și prezente.

Opțiuni, acțiuni și politici pro sau antiinfalționste

Am spus și o mai spunem că între diriguitorii publici și inflație se stabilesc legături, voite și nevoite, văzute și nevăzute, directe și indirecte, tacite sau declarate. Am amintit unele din acestea începând cu tenațiile și porniriile monetariste guvernamentale pentru acoperire unor necesități sociale, economice, militare și multe altele. Însă așa cum ne spune istoria și teoria economică astfel de activități nu pot fi permanentizate. Pentru simplul motiv că ele se răzbună iar efectele sociale sunt de nebănuit. Este adevărat că în îndelungata istorie a economiei astfel de apucături au fost reportate și lăsate moștenire la… alții!!!

Însă, din experințele trecute s-au conturat și dezvoltat și politcile antiinflaționiste. Unele au fost radicale, ca cele din Germania aniilor 1923-1925, când după nulificarea mărcii, s-au impus realități monetare și bancare tranzitorie. Altele au fost mai cumpătate și mai congruente cu puterea de suportabilitate socială și relansare economică. Aceste politici trebuie circumscrise din perspective guvernamtale pe anicipărilor raționale. Predictibilitatea economică prin măsuri fiscale și monetare poate stimula cererea din economia reală. Este ceea ce în teoria economică se numește lupta împotriva inflației prin cerere.Acesta poate fi activă sau chiar hiperactivă prin investiții și proiecte publice. Ele pot fi înfăptuite prin competențe profesionale și resposabilități civice!!!

Lichiditățile pot fi asigurate prin disciplină fiscală și prin împrumuturi, interne și externe proactive. În același timp statul trebuie să se implice echilibrat în politicile sociale și de dialog între între paronat și salariați. Un rol exrem de important trebuie acordat inhibării tentațiilor monopoliste ale unor agenți economci în stabilirea prețurilor și hipermaximizarea profiturilor. Exemplul cel mai la îndemână este recenta situație de pe piața energetică. Starea creată prin derglentarea pieței și presiunea unor ofertanții exerni de tip oligopol, precum Gasporm, poate conduce la o explozie, în cascadă, a prețurilor cu efecte inflaționise și sociale nebănuite și dureroase. Mai multă diplomație economică și chiar politică nu ar strica!!!

Suntem în Uniunea Europeană și NATO, dar din păcate, lumina (în sensul de energie) vine tot de la Răsărit. Unele țări, precum Ungaria și Polonia au fost mai înțelepte, în acest sens și nu o se sperie de venirea iernii. Încercările făcute, pe ultima sută de metri de decidenții politici, prin propunerile de plafonare a prețurilor la resusrele energetice sunt „frecții” la piciorelele de lemn ale organismului social românesc.

BNR, pivotul politicilor antinflaționiute

În acest haos organizat instituția care știe ce are de făcut este BNR și acționează prin observațile și intervențile sale țintirea directă a inflației. Prin Raportele periodice publicate și intervențile directe ale Guverntorului sau a altor oficiali, populația și agenții economici pot cunoaște starea economiei și deciziile de politică monetară prin care se pot anticipa inflația și preocupările pentru menținera stabilității prețurilor. Prin hotărârile Consiliului de Administrație a BNR se stabilește și rata dobânzii de politică monetară instrument cu rol informativ, proiectiv și corectiv prin care se poate asana unele din efectele negative ale inflației.

Numai că inflația nu poate fi reprimată, din butoanele BNR. Roluri capitale revin, oamenilor politici, dar și subiecților sociali, prin atitudinile și comportamentele în economie și societate. În fapt, așa cum ne dezvăluie numeroase secvențe din istoria inflației, boala (la fel ca în epi(pan)demie) poate fi învinsă numai prin puternice solidarități și responsabilități umane. Cel mai importatnt aspect este ca oamenii să perceapă și să înțelegă provocările, realitățile și politicile antinflaționiste. Să acționeze precum înaintașii noștri. Acestea și altele într-un text viitor. Am spus!!!

Prof.univ.dr. Ioan Lumperdean



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA

Publicat

rca

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat tarifele de referință RCA la nivelul lunii iulie 2024. Aceste tarife sunt cu rol orientativ pentru următoarele șase luni și sunt calculate pentru clasa B0, pe 12 luni.

Din datele publicate de ASF reiese că tarifele de referință RCA sunt mai mari pentru șoferii care au mașini înmatriculate în București sau Ilfov, scrie Alba24.ro.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA

Bucureştiul are una dintre cele mai mari frecvenţe ale daunelor auto din Europa, de 6,2%. Anunțul a fost făcut, marţi, de către Sorin Mititelu, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi coordonator al Sectorului Asigurări-Reasigurări.

„Frecvenţa daunelor diferă la un oraş la altul. În Bucureşti, aceasta este de 6,2%, una dintre cele mai mari din Europa. De exemplu, în Praga este de 4% şi doar Belgrad este undeva la 5%.

Când ai o frecvenţă atât de mare a daunelor, e normal să ai o primă de risc mai mare. Fiecare şofer este parte dintr-un grup, pentru că altfel nu se pot acoperi primele de risc.

Soluţia de scădere a preţului asigurărilor auto este Bonus Malus. A merge pe ideea că nu am avut şi sigur nu o să am un eveniment în trafic, este total greşită. Cifrele oferă o situaţie obiectivă a situaţiei.

Aceste valori sunt testate din punct de vedere al semnificaţiei statistice. Pentru persoane fizice, cel mai mare segment ar fi cel al vehiculelor cu putere cuprinsă între 51 şi 75 Kw”, a spus Mititelu, potrivit Agerpres.

Tarifele de referință RCA. Noi criterii de risc

Potrivit raportului ASF, noile tarife de referință RCA au fost stabilite de către firma KPMG. Au fost luați în calcul ultimii 5 ani de eveniment anteriori datei de referință, în speță perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2023.

Au fost introduse noi criterii de risc: puterea motorului (KW) în loc de capacitatea cilindrică a motorului (cmc); zona geografică;

Segmentele de tarif au fost construite ținând cont de următoarele caracteristici referitoare la:

– persoana asigurată: tipul asiguratului (persoană fizică sau persoană juridică), vârsta asiguratului (pentru persoane fizice)
– caracteristicile vehiculului: puterea motorului (KW), numărul de locuri pe scaune, capacitatea motorului (CMC), puterea motorului (CP), masa maximă admisă (Kg)
– zona geografică (grupe de județe)

”Puterea motorului (KW) reprezintă un factor de risc mai relevant decât capacitatea cilindrică (CMC), având în vedere și caracteristicile constructive ale motoarelor moderne (motoare cu capacitate cilindrică mică pot dezvolta puteri mari)”, se arată în raportul ASF/KPMG.

Tarifele de referință RCA. Scumpirea polițelor

În București-Ilfov, șoferii cu vârste mai mici sau egale cu 30 de ani care conduc mașini în care puterea motorului este de 151-200 kw vor avea un tarif de referință la RCA de 4.739 de lei. Acesta este cu 28% mai mare decât tariful mediu practicat de asigurători în primul trimestru din acest an (3.416 de lei), potrivit hotnews.ro.

Mititelu a precizat că factorii care au determinat creşterea tarifelor RCA au avut în vedere în primul rând faptul că, „înainte de plafonare, rata combinată era subunitară, deci asigurătorii erau pe pierdere din RCA”.

„Acest tarif de referinţă nu are rolul de a stabili un preţ în piaţă. O evoluţie de plus-minus 3% arată de fapt o stabilitate în piaţa RCA, cel puţin pe segmentul autoturismelor. Preţurile în Bucureşti sunt mai mici decât tariful de referinţă, în comparaţie cu cel din alte oraşe”, a menţionat vicepreşedintele ASF, potrivit Agerpres.

În țară, cea mai mare scădere este la șoferii cu vârste între 31-40 de ani, care au mașini cu putere de peste 300 KW. Noul tarif de referință RCA este de 1.714 lei, cu 53% mai mic decât tariful mediu de 2.616 lei (cel din primul trimestru).

Noile tarife de referință RCA publicate de ASF

tarife rca

rca

tarife rca

Tarife RCA plafonate până în septembrie 2024

Tarifele RCA sunt plafonate până în 30 septembrie 2024, prin decizie de Guvern.

Plafonarea tarifelor RCA a fost stabilită din aprilie 2023 (prin HG 298/2023), la nivelul din februarie 2023. Apoi, măsura a fost prelungită cu trei luni. În decembrie 2023, prin HG 1326/2023 s-a permis indexarea primelor de asigurare practicate de către asigurătorii RCA la data de 28 februarie 2023, cu un procent de maximum 6,8% pentru o perioadă de 3 luni.

În martie 2024, prin HG 262/2024 măsura a fost prelungită până în 30 iunie.

Ministerul Finanţelor precizează că tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire.

De asemenea, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi costul mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto şi se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Tarife RCA. Ghid pentru asigurători

Vicepreședintele ASF a anunțat că un ghid cu recomandări bazate pe principii şi bune practici în piaţa de asigurări va fi lansat de Autoritatea de Supraveghere Financiară cel mai probabil la începutul lunii octombrie.

„Tariful de referinţă este un instrument ce ajută la a estima nişte tarife şi un trend. Pe când în ghid mergem la a face recomandări în baza unor principii şi bune practici în piaţa de asigurări. Putem face o recomandare în privinţa cauzei sau faptului ce a condus la acel rezultat (…) şi acela este legat de principiul de segmentare. Cel mai probabil, acest ghid va fi transmis spre consultare părţilor implicate, în cursul lunii august.

Sperăm ca, până la final de septembrie – început de octombrie să-l avem aprobat. Va fi vorba despre recomandări, după care întreb de ce ai făcut altfel şi trebuie să explice”, a spus Mititelu.

Tarife RCA. Noua lege

Acesta a menţionat că acest tip de ghiduri ar urma să îi ajute pe şoferi şi se trece într-o altă direcţie, „cea a transparenţei, respectiv posibilitatea de informare în faza prealabilă, anterioară încheierii unei asigurări”.

„Se ştie, din păcate, faptul că asemenea informaţii la unii asiguratori sunt disponibile pe site-ul lor şi că au simulatoare la dispoziţie şi poţi afla care este cotaţia pe care o oferă ei înainte de o eventuală negociere comercială. De asemenea, sunt companii care au o listă cu preţurile practicate pe diverse segmente, dar nu este o situaţie generală şi, prin urmare, aici, la capitolul transparenţă, într-adevăr, avem de făcut o corecţie la o normă de aplicare a Legii RCA. Normă care va suporta o modificare şi o îmbunătăţire pe care vrem să o facem odată cu încorporarea şi a celorlalte modificări ce vin din amendarea Legii RCA, ce se află în proces decizional în Parlament.

Deci, în momentul de faţă, transparenţa nu este chiar un punct forte şi necesită ceva îmbunătăţire. În prezent, cea mai mare parte a beneficiarilor de asigurări încearcă să obţină aceste informaţii prin apelarea la un intermediar de asigurări care are acces la sistemele asiguratorului şi pot obţine în mod direct diverse oferte. Este o variantă care rezolvă în parte problema”, a explicat oficialul ASF.

Noile tarife RCA. Mașini asigurate

Din numărul total de vehicule din parcul naţional auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un număr de 7.486.349 de vehicule.

Cazurile prelucrate încadrate în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, în perioada 1 ianuarie – 2 iunie 2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asigurători.

Citește mai departe

EVENIMENT

Tânără dispărută la Cluj. Are 15 ani. Motocicliștii au dat alerta și o caută alături de familie. Sunați la 112 dacă o vedeți

Publicat

De

Tânără dispărută la Cluj

O tânără de 15 ani din Cluj-Napoca este căutată de părinți, care au cerut și ajutorul comunității de motocicliști.

Fata are 15 ani și a fost văzută ultima dată miercuri, 24 iulie, în jurul orei 18.30.

Tânără dispărută la Cluj. Are 15 ani. Motocicliștii au dat alerta și o caută alături de familie. Sunați la 112 dacă o vedeți

Albu Patrisia Andrada, a plecat voluntar din zona Oașului și nu mai poate fi contactată.

“Telefonul este închis, prietenii ei nu știu nimic, părinții ne-au cerut ajutorul. Haideți să ieșim la căutări”, este apelul celor de la Comunitatea Moto Cluj – Asociația CMC către toți motocicliștii clujeni și nu numai.

Oricine are informații despre tânără sau  au văzut-o sunt rugați să sune la 112.

Semnalmentele tinerei

Albu Patrisia Andrada are 15 ani și a fost văzută ultima la ora 18.30.

Ea purta tricou negru, pantaloni negri de trening, papuci sport albi cu inscripție albastră Nike.

Tânăra are aproximativ 167 cm înălțime, aproximativ 80 de kilograme, păr lung brunet cu șuvițe roșcate și ochi verzi.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

CTP Cluj: Stația Traian Vuia Nord va fi SUSPENDATĂ pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport

Publicat

park&ride 3

CTP Cluj anunță că stația de transport în comun Traian Vuia Nord va fi suspendată pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport.

„Incepand cu data de 25.07.2024 vor demara lucrarile de interventie in carosabil pe strada Traian Vuia, la obiectivul de investitii Park&Ride.

CTP Cluj: Stația Traian Vuia Nord va fi SUSPENDATĂ pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport

In aceasta etapa de lucrari se impune blocarea traficului pe banda 1 de circulatie pe sensul de intrare in oras. Astfel, pe durata desfasurarii lucrarilor, statia de imbarcare / debarcare calatori ʺTraian Vuia Nordʺ, va fi suspendata”, a comunicat CTP.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Clujul are un canal, ce facem cu el? Canalul MORII, istorie și prezent în peisajul urbanistic al orașului

Publicat

canalul morii

Veneția are Canal Grande, Amsterdamul și Bruge-ul au fiecare o mulțime de canale, unul mai frumos ca altul, Cluj-Napoca are Canalul Morii. Timp de zeci de ani, autoritățile s-au jucat de-a „uite canalul, nu e canalul”. Peste tot în Europa, un astfel de curs de apă ce traversează o urbe este mană cerească. Rățuște, peștișori, pe alocuri promenade cu bărcuțe, sunt doar câteva atracții ale unui astfel de canal. 

Canalul Morii sau Canalul Morilor din Cluj-Napoca (în maghiară Malomárok) este un canal artificial, o ramură a Someșului Mic care curge aproximativ paralel cu acesta pe o distanță de 7,2 km.

canalul morii

VIDEO FOTO. Clujul are un canal, ce facem cu el? Canalul MORII, istorie și prezent în peisajul urbanistic al orașului

Pornind din Someș la marginea părții vestice a orașului, curge pe toată lungimea străzilor Cardinal Iuliu Hossu și Andrei Șaguna, străpunge cartierele Mărăști și Bulgaria, unde se se reîntâlnește cu râul.

Concret, Canalul Morii se desprinde de Someș chiar la intrarea în orașul Cluj-Napoca, lângă microhidrocentrala de pe Someșul Mic. Porțiunea din canal până la Parcul Rozelor e cea mai sălbatică din întreg traseul, fără amenajări.

canalul morii

La intrarea pe strada George Barițiu, Canalul Morii e acoperit de dale betonate, până la strada Andrei Șaguna – doar pentru o porțiune, căci în Piața Mihai Viteazul canalul e din nou acoperit, iar pe dalele betonate au fost ridicate, o vreme, gherete comerciale, mai ales pe strada Argeș.

Scurt istoric

Conform unui document din 1558, consiliul orașului a ordonat săparea unui canal pentru a igienizarea râului Someș în oraș. Prima atestare a barajului de la începutul canalului lângă Mănăștur datează din secolul al XVI-lea.

Acesta a fost folosit pentru a controla cantitatea de apă eliberată în Canalul Morii, care era suficientă pentru a face să funcționeze morile de făină de pe malurile Canalului.

Un baraj nou, mai înalt, a fost construit la sfârșitul anilor 1970, după care debitul de apă în șanțul morii a fost aproape inexistent. Niciuna dintre morile de pe canal nu mai există în prezent.

moara

A fost o lucrare hidrologică de anvergură, care a angajat întreaga comunitate urbană și care a făcut posibilă creșterea numărului de mori care funcționau în oraș și diversificarea activității acestora.

Una dintre morile amplasate pe Canalul Morii era, de exemplu, Moara de Hârtie, amplasată între parcurile Rozelor și Victor Babeș. Construită în 1718 de Ordinul Iezuit și renovată în 1832, e cea mai veche clădire cu caracter industrial a orașului. După al doilea război mondial, clădirea a fost aproape distrusă.

Era 1933 când ultima moară de pe râu a fost demolată. E vorba de moara amplasată la intersecția străzilor ce acum se numesc Regele Ferdinand și George Barițiu.

canalul morii

Prezent

După ce ani de-a rândul, canalul a fost acoperit pe o porțiune, recent au început lucrările de decopertare pe str. George Barițiu, iar după decopertare urmează partea mai dificilă și anume igienizarea canalului și menținerea sa la cele mai înalte standarde de curățeni.

Neîngrijit, transformat într-o  ghenă de gunoi ce emana vara mirosuri pestilențiale, Canalul Morii se vrea redat orașului sub forma unei atracții urbanistice. Rățuștele sunt gata pregătite, mai trebuie să pregătim locuitorii, mai exact mentalitatea lor. Pentru că atâta timp cât se vor scoate din canalizare scutece și cârpe, nu putem avea pretenții prea mari.

Sursa: Wikipedia

Video: YouTube

 

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax