ACTUALITATE
OPINIE/ Dragoș Damian: Creșterea economică estimată de UE pentru “tigrul român”, de peste 7%, vine din inflație de aproape 7%
Creșteri de prețuri
Guvernanții vor spune că nu sunt motive de îngrijorare
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EDUCATIE
Avertismentul romilor din Cluj la începutul anului școlar: S-a adoptat legea privind interzicerea secregării copiilor în școli
Președintele organizației de tineret a Partidei Romilor Pro Europa Cluj, Dragoș Roșianu, avertizează la începerea noului an școlar că Parlamentul României a adoptat legea care interzice explicit segregarea copiilor în școli pe criterii de rasă, etnie, religie, statut socio-economic sau handicap, amenda pentru astfel de fapte putând ajunge până la 100.000 de lei.
”Trag un semnal de alarmă și spun ca Parlamentul României a adoptat legea care interzice explicit segregarea copiilor în școli pe criterii de rasă, etnie, religie, statut socio-economic sau handicap. Deci cei care se gândesc că ar dori să îi îndepărteze pe elevii romi din clase, să îi pună în grupuri separate, se gândească că vor suporta rigorile legii.
În sensul prezentei legi, prin segregare în învățământ se înțelege acel tip de discriminare prin separarea fizică săvârșită în cadrul unei unități de învățământ din România asupra antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor, denumiți în continuare cursanți, prin care se restrânge, se înlătură recunoașterea, folosința sau exercitarea, în condiții de egalitate, a drepturilor omului și a libertăților fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege în domeniul educației, pe bază de rasă naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, handicap, boală cronică necontagioasă, apartenență la o categorie defavorizată, statut socio-economic al familiilor cursanților, mediu de rezidență, performanțe școlare, frecventare sau nefrecventare au unui ciclu de educație timpurie, precum și orice alt criteriu”, a spus Roșianu.
Parteneriat cu ISJ Cluj
Potrivit acestuia, Partida Romilor este preocupată, în continuare, de segmentul educațional și va continua și pe parcursul acestui an școlar anumite activități și proiecte propuse în parteneriatul cu Inspectoratul Școlar Județean Cluj (ISJ) Cluj, având în vedere că nu cu mult timp în urmă au fost numiți doi directori adjuncți de etnie romă în două școli importante din județul Cluj.
Pe lângă aceste numiri, odată cu începerea anului școlar, vor avea discuții cu ISJ Clujpentru a cerea mai multe posturi pentru comunitatea romă în cadrul școlilor din întreg judetul, cu precădere în cadrul școlilor unde există un număr mare de elevi romi și unde există predare limbii romani.
EVENIMENT
FOTO. Alex Bologa, purtător de drapel la ceremonia de închidere a Jocurilor Paralimpice de la Paris. A câștigat medalia de aur
Sportivul Alex Bologa, legitimat la ”U” Cluj, câștigător al medaliei de aur la judo pentru nevăzători, a fost duminică seară purtătorul de drapel la ceremonia de închidere a Jocurilor Paralimpice desfășurată pe Stade France de la Paris.
În deschiderea evenimentului, portdrapelul României a fost Camelia Ciripan, iar la închidere, purtătorul drapelului a fost Alexandru Bologa, ambii medaliați în această ediție olimpică, arată Comitetul Național Paralimpic.
Camelia Ciripan a obținut bronzul la para tenis de masă, iar Alexandru Bologa a obținut aurul paralimpic, la categoria -73 kg.
Șase sportivi români
În această ediție paralimpică s-au aliniat la start peste 4.400 de sportivi, România fiind reprezentată de șase sportivi ce au concurat la trei discipline:
Para Judo: Alexandru Bologa și Daniel Vargoczki
Para Ciclism/ Eduard Novak și Theodor Matican
Para Tenis de masă: Camelia Ciripan și Bobi Simion.
Delegația de la Paris sosește luni la București
Membrii delegației României ajung luni după amiază pe Aeroportul ”Henri Coandă” București: Ciprian Anton – șef delegație, precum și cu echipa tehnică care a sprijinit sportivii în această competiție: Gergely Tamaș – antrenor principal para judo, Matican Sorin – antrenor para ciclism, Gheorghe Alexandru Bogdan – antrenor principal para tenis de masă, Gergely Gabor Csaba – sparing partner, Mureșan Narcis-Ovidiu – fizioterapeut, Rusu Mihail –mecanic para ciclism.
Vor fi întâmpinați de reprezentanți ai Agenției Naționale pentru Sport, ai Comitetului Național Paralimpic, ai Comitetului Olimpic și Sportiv Român, presă, familii, prieteni și susținători.
EDUCATIE
Elevii încep astăzi școala. Structura anului școlar 2024-2025 și calendarul examenelor pentru anii terminali
Luni, 9 septembrie 2024, aproximativ trei milioane de elevi din România încep cursurile anului școlar 2024-2025. Structura anului școlar 2024-2025 cuprinde cinci module.
Trei milioane de elevi din România încep școala luni, 9 septembrie. Anul școlar 2024-2025 este organizat în cinci module de învățare, fiecare despărțit de câte o vacanță, la fel ca în anii anterior. Prima vacanță este programată între 26 octombrie și 3 noiembrie 2024.
Structura anului școlar 2024-2025
Programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde” vor avea loc în intervale de câte cinci zile consecutive lucrătoare, la alegerea fiecărei unități de învățământ.
- Modul 1: 9 septembrie 2024 – 25 octombrie 2024
- Vacanță: 26 octombrie 2024 – 3 noiembrie 2024
- Modul 2: 4 noiembrie 2024 – 20 decembrie 2024
- Vacanță: 21 decembrie 2024 – 7 ianuarie 2025
- Modul 3: 8 ianuarie 2025 – 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025 sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București;
- Vacanța din februarie: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie – 2 martie 2025
- Modul 4: 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025 sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz – 17 aprilie 2025
- Vacanță: 18 aprilie 2025 – 27 aprilie 2025;
- Modul 5: 28 aprilie 2025 – 20 iunie 2025
- Vacanță: 21 iunie 2025 – 7 septembrie 2025.
Simulările naționale pentru clasele terminale – clasa a VIII-a și clasa a XII-a – au loc în ultimele două săptămâni din martie 2025.
Calendar Evaluare Națională 2025
- 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
- 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
- 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
Calendar Bacalaureat 2025
- 27 ianuarie-7 februarie 2025 – probele de competențe la română, informatică și limbi străine
- 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
- 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă
Bursele acordate în noul an școlar
Anul școlar aduce burse semnificative pentru elevi, inclusiv burse de excelență olimpică între 700 și 3.000 de lei, burse de merit de minimum 450 de lei și burse de reziliență de 300 de lei.
De asemenea, bursele sociale și cele pentru elevii din învățământul profesional și tehnic vor fi de minimum 300 de lei, iar mamele minore vor primi burse de cel puțin 700 de lei pentru a susține participarea școlară.
George Simion a mers din nou pe șantier, pentru a vedea stadiul lucrărilor la casa pe care vrea să o construiască în 12 zile pentru o familie amărâtă din Giurgiu.
În ziua a patra, constructorii au început deja zidăria, iar casa a început să prindă contur.
George Simion, vizită fulger pe șantier. Vrea să facă o casă în 12 zile
„Materialele pentru cea de-a patra zi au costat aproximativ 10.000 de lei. Am cumpărat 13 metri cubi de cărămidă, pe care am dat 6.240 de lei, 60 de saci multibat, 35 de lei sacul, dar și șase metri cubi de nisip, pe care am dat 1.200 de lei. Toate materialele sunt românești, din Târgu Jiu. Pe 15 septembrie, casa va fi gata, la cheie, pentru familia din Giurgiu care a rămas fără locuință, în urma unui incendiu. Rămâneți alături de noi să vedeți stadiul lucrărilor”, anunță George Simion, pe blogul său.
Potrivit liderului AUR, la finalul lucrărilor, casa va fi construită cu un preț total de 30.000 de euro, fără profitul constructorilor, plafonat la maximum 5.000 de euro.