Connect with us

ECONOMIE

OPINIE. Dragoș Damian (CEO Terapia Cluj): Un plan de guvernare care a ÎNTÂRZIAT 10 ani. Să fie primit

Publicat


Dragoș Damian, CEO Terapia

Marcel Ciolacu si PSD lanseaza o strategie nationala de tranzitie spre o economie bazata pe productia industriala – fabrici si uzine – asta inseamand o schimbare de 180 de grade fata de directia gresita si nesustenabila in care ne aflam in prezent, de economie bazata pe consum din import.

Productia industriala in formele ei – industria extractiva, manufactura sub contract (in lohn), industria de asamblare, industria de prelucrare, etc. – este o sursa sigura pentru progres si crestere economica. Marile puteri economice ale lumii sunt mari puteri economice tocmai pentru ca au fabrici si uzine din care pot sa exporte in toata lumea.

Insa trecerea de la economie de consum la economie de productie nu este asa usoara. Nu banii lipsesc, nu este vorba doar de a da ajutor de stat, facilitati financiare sau de a promova o politica de tip “cumpara romaneste”, cum isi propun Marcel Ciolacu si PSD. Aici este vorba de a reconstrui o intreaga cultura a muncii in productia industriala, care a disparut odata cu inchiderea nedreapta a mii de fabrici si cu disparitia invatamantului de resort.

Sa luam doar un exemplu. Industria chimica, la sfarsitul lui 1990: 72 de combinate (nu mai ineficiente decat cele din alte tari din Europa de Est, care s-au salvat si internationalizat in marea majoritate), un sistem performant de invatamant (12 scoli profesionale, 23 licee, 17 facultati si 10 institute de cercetare), iar sectorul aducea circa 35 miliarde Euro, aproape 20% din productia industriala de atunci. Industria chimica, la sfarsitul lui 2022: daca a mai ramas un sfert din capacitatile de productie si din cele din invatamant, iar domeniul aduce la buget venituri de doar 3 miliarde Euro si aproape jumatate din deficitul balantei comerciale a Romaniei. Am dat jos supercombinatele de la Pitesti, Rm Valcea, Fagaras, Copsa Mica, Tarnaveni, Savinesti, Lugoj si multe, multe altele, fara a construi nimic in loc.

Marile corporatii internationale stau pe munti de cash, nu au nevoie de bani pentru a decide unde sa investeasca. Au nevoie ca tara pe care o aleg pentru o fabrica noua sa garanteze ca mediul de afaceri este predictibil si, mai ales in criza de resursa umana din Europa de Est, ca sistemul de invatamant sa produca ingineri si operatori pentru activitati industriale. Astfel incat Marcel Ciolacu si PSD trebuie sa investeasca in scoli profesionale, invatamant dual, facultati de inginerie, parteneriate intre producatorii industriali si facultati, totul pentru a crea o noua generatie de ingineri specialisti in echipamente industriale si operatori specializati in masinile de productie care sunt din ce in mai tehnologizate. Astazi fabricile si uzinele din Romania, cate au ramas sau cate se mai construiesc, isi fura inginerii si operatorii pentru ca sistemul de invatamant produce prea putini sau deloc absolventi specializati in productia industriala. O fabrica nou deschisa poate duce la inchiderea uneia existente din cauza lipsei de angajati calificati in productia industriala.

Romania Educata de dupa 2024 trebuie sa fie aliniata la obiectivul de guvernare de a construi o economie bazata pe productia industriala si de a forma si retine in tara ingineri si operatori specializati in productia industriala.

Am mai spus-o, Presedintele si Primul Ministru trebuie sa aiba in fisa postului obligatia de a batea la usa marilor corporatii industriale si a le invita sa investeasca in Romania.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

CNAIR: UMB nu suspendă lucrările la Autostrada Transilvania. Se intră în săptămâna de pauză

Publicat

autostrada transilvania

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a negat informațiile din presa centrală potrivit cărora constructorul UMB suspendă lucrările la Autostrada Transilvania din lipsă de fonduri. 

”Constructorul UMB nu suspendă nicio lucrare, doar intră în săptămâna normală de pauză. Nu sunt probleme cu finanțările, toate plățile fiind la zi”, a transmis, luni, CNAIR la cererea Cluj24.

Și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a spus, luni, că UMB are peste 7000 de angajați pe șantierele Autostrăzii Transilvania și că lucrările continuă, conform calendarului.

Perioada de pauză va avea loc în perioada 18-23 mai.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Sabău („U” Cluj), după înfrângerea din meciul cu FCSB: S-a văzut clar DIFERENȚA de valoare, de calitate

Publicat

Neluțu Sabău, antrenor U Cluj

Duminică seara, Universitatea Cluj a suferit o înfrângere în fața FCSB, 0-2. După meci, Ioan Ovidiu Sabău, antrenorul clujenilor, s-a arătat dezamăgit de rezultat și de jocul prestat de echipa lui, vorbind despre o diferență clară de valoare între cele două echipe.

„Ca să pui în dificultate FCSB, ai nevoie să ții mingea. La 4-5 pase consecutive, dai mingea adversarului, te face să alergi. S-a văzut clar diferența de valoare, de calitate. Ca să pui în dificultate FCSB, trebuie să ții de minge. Le-am dat mingea adversarilor, s-a văzut clar diferența de valoare – ani mulți în care s-au investit bani mulți. În timp se construiește o echipă valoroasă.

Sabău („U” Cluj), după înfrângerea din meciul cu FCSB: S-a văzut clar DIFERENȚA de valoare, de calitate

S-a văzut diferența, chiar dacă am încercat să-i punem în dificultate în prima repriză. Jucătorii și-au dorit, au alergat, dar se vede calitatea unui jucător. E o diferență mare. Ce să facem?

(referitor la penalty) Am văzut faza clară, e tras discret în momentul în care se întinde după minge, poziția e mai mult lăsată pe spate. În multe situații se dă, acum cei de la VAR au considerat că nu e suficient. Probabil, dacă era invers, nu știm dacă s-ar fi dat.

Pe mine mă interesează să vedem cum suntem noi, ce vrem să facem în campionatul următor, investițiile pe care trebuie să le facem. Trebuie să fim atenți, implicați. Am făcut lucruri frumoase, dar se vor uita. Important e ce vom face de acum înainte.

Se încearcă să se găsească soluții, să se aloce buget pentru achiziții. Oamenii se străduiesc. O să vedem ce se va întâmplă”, a spus Neluțu Sabău, după meci.

Citește mai departe

EVENIMENT

Atenție, ȘOFERI! Depășiri a la Cluj sau cât de subțire e linia dintre VIAȚĂ și MOARTE

Publicat

depasire

România este situată în vârful unui top european al accidentelor rutiere. Din păcate, din cauza vitezei excesive, a teribilismului și inconștienței la volan, anual mor sute de persoane, multe dintre ele nevinovate.

A devenit o adevărată  aventură să circuli pe drumurile țării, așa cum sunt ele, mai bune sau mai rele. Felul în care unii conducători auto înțeleg să conducă „preventiv” se soldează cu tragedii. Unde este respectul față de partenerul de trafic? Unde este bunul simț? oare toate dispar în momentul în  care ai sub fund o herghelie de cai putere? Se pare că da…

Atenție, ȘOFERI! Depășiri a la Cluj sau cât de subțire e linia dintre VIAȚĂ și MOARTE

Zilnic putem de exemple de astfel de comportamente agresive în trafic. Cel mai recent petrecut în județul Cluj și surprins de o cameră de bord, a fost în dimineața zilei de luni, când, pe drumul dinspre Bonțida spre Cluj-Napoca, unul cu vizibilitate redusă din cauza ceței, șoferul unui VW a efectuat mai multe depășiri periculoase, fiind aproape să producă un accident grav, intrând în coliziune cu o cisternă. Doar reflexul șoferului cisternei, care a  tras de volan spre dreapta, a făcut ca tragedia să fie evitată.

Sigur, vor exista și comentarii de genul „ce căuta cisterna pe drum” sau „de ce n-a frânat mai repede ca să treacă bravul șofer”. Ar trebui ca participanții la trafic de bună credință să renunțe la asemenea acte de susținere și laude la adresa „temerarului” și să manifeste toleranță zero vis-a-vis de astfel de  conduite la volan. Asta pentru că linia dintre viață și moarte este uneori foarte subțire…

Video: Info Trafic jud.Cluj

Citește mai departe

EVENIMENT

Se întrerupe furnizarea APEI în Cluj-Napoca și Florești. Care sunt STRĂZILE afectate

Publicat

Dezmir

Compania de Apă Someș anunță că, în vederea efectuării unor lucrări de remediere avarii la rețeaua publică de alimentare cu apă, care necesită intervenție imediată, se întrerupe furnizarea apei potabile, după cum urmează:

Data efectuării lucrării: 12 Mai 2025

Localitatea/Localitatile: CLUJ-NAPOCA
Strada/lista strazilor afectate: Str. Heltai Gaspar intre str. Diaconu Coresi si str. Zambilei;

Ora estimata pentru reluarea serviciului: 17:00

Se întrerupe furnizarea APEI în Cluj-Napoca și Florești. Care sunt STRĂZILE afectate

Localitatea/Localitatile: CLUJ-NAPOCA
Strada/lista strazilor afectate: Str. Viile Dambul Rotund intre str. Spicului si str. Rubinului;

Ora estimata pentru reluarea serviciului: 12:00

Data efectuării lucrării: 12 Mai 2025

Localitatea/Localitatile: FLORESTI
Strada/lista strazilor afectate: Str. Avram Iancu – tronsonul cuprins intre numerele 1 si 423; str. Muzeul Apei; str. Stadionului; str. Castanilor; str. Digului; str. Somesului; str. Plopilor; str. Tineretului; str. Horea; str. Closca; str. Crisan; str. Morii; str. Iazului; str. Izaul Morii; str. Trandafirilor; str. Andrei Muresanu; str. Gheorghe Doja; str. Barbu Lautaru; str. Mihail Kogalniceanu; str. Nicolae Balcescu; str. Tudor Vladimirescu; str. Simion Barnutiu; str. Sportului; str. Balastierei; str. Cardinal Iuliu Hossu; Colonia de Sub Deal;

Interval orar afectare furnizare serviciu: intre orele 10:00 – 15:00

Data efectuării lucrării: 14 Mai 2025

Localitatea/Localitatile: CLUJ-NAPOCA
Strada/lista strazilor afectate: Str. Fanatelor;

Interval orar afectare furnizare serviciu: intre orele 09:00 – 18:00

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate