Editorial Opinii
OPINIE/ Cruciada copiilor (II)

Școala online și utopiile ei
Prezentam în episodul trecut propunerea unei eleve de clasa a X-a de la Liceul de Arte ”Nicolae Tonitza” din București care, la o recentă conferință online SuperTeach organizată sub sloganul ”Revoluția mentalității în educație”, susținea ca modalitate de rezolvare a problemelor grave ale școlii noastre în pandemie nici mai mult nici mai puțin decât ca profesorii de la oraș să se schimbe cu cei de la țară, pe modelul schimbului de experiență dintre elevi în programele de mobilitate ale Uniunii Europene din zilele noastre bune, adică din zilele fără pandemie și fără restricții de mobilitate națională și internațională.
Reiau citatul cu pricina, pentru ca cititorul să poată urmări mai ușor comentariile ce urmează: ”Cred că, așa cum se face cu elevii din două țări, schimbul de experiență, m-am gândit că se poate încerca un proiect cu profesorii în acest caz în care profesorii de la oraș să se schimbe cu profesorii de la sate sau de la țară și să încerce felul lui de a preda. De exemplu, profesorii de la oraș, care probabil au mai multe documente sau mai multe materiale cu care pot să desfășoare ora, să-i ajute pe copiii de la țară și să vadă dacă le este mai ușor copiilor din medii mai puțin favorizate, să înțeleagă mai bine materia și cei de la sate să vină la oraș și să încerce prin modul lor, care mi se pare câteodată că este mult mai simplu și mai bun – dau exemple mult mai corect și mai bune, să vină la oraș și să le predea copiilor de la oraș.”
Naivitatea și gândul bun ca argumente
Desigur, nu e de condamnat faptul că eleva a spus ce gândește, poate luată pe nepregătite de întrebarea moderatorului, și nici felul în care a spus, deși e de presupus că la un asemenea eveniment și sub emblema SuperTeach organizatorii nu invită la dezbateri pe oricine, mai ales când e vorba de o ”revoluție a mentalității” la care acest eveniment intens mediatizat trebuia să contribuie măcar cu un pic de ”bine”, dacă nu cu un pic de ”super bine”.
Naivitatea răspunsului poate părea scuzabilă pentru un elev de la oraș, cu atât mai mult pentru un elev care studiază la un liceu de artă, fiind vorba de un gând și o dorință în care adolescenta poate chiar crede cu adevărat. La urma-urmei, de ce n-am crede-o și noi?
Satul românesc cu profesori grozavi
Se prea poate ca tânăra să se refere indirect la un exemplu din câmpul proxim de experiență de mobilitate școlară la care a participat, deși e greu de presupus că s-au făcut asemenea mobilități de la liceul ei din București spre undeva din ruralul dezavantajat al României. De asemenea, poate că a cunoscut sau cunoaște profesori foarte buni de la țară, cu ”modul lor”, care i se pare ”mult mai simplu și mai bun – dau exemple mult mai corect și mai bune”, ceea ce e nu e imposibil, pentru că ei chiar există. Va fi cunoscut și profesori mai puțin buni de la oraș, dar cu mai multe ”documente sau mai multe materiale cu care pot să desfășoare ora, să-i ajute pe copiii de la țară și să vadă dacă le este mai ușor copiilor din medii mai puțin favorizate.”
Așadar, o propunere-experiment. Desigur, poate nu de SuperTeach!
Un experiment imposibil?
Și, totuși, cu sau fără SuperTeach, experimentul acesta pare azi imposibil la noi. Si nu atât din cauza pandemiei, cât din cauza mentalității și a prejudecăților, profesorul de la oraș fiind considerat (și considerându-se) mai bun prin însuși faptul că predă la oraș. Ar fi interesant de urmat ideea elevei amintite, cel puțin din perspectiva ieșirii din zona de comfort, din ”bula” de profesor de oraș și a experimentării unei situații pe care tinerii noștri profesori de azi n-au cunoscut-o și nu o cunosc, deși părinții unora dintre ei poate că au fost și ei profesori și nu orice fel de profesori, ci acei profesori obligați să se stabilească și să profeseze acolo unde au fost repartizați guvernamental, chiar dacă locul acela era ”la capătul Pământului”.
Sau să facă naveta în condiții imposibile, cu mers pe jos kilometri întregi, prin ploaie, zăpadă sau noroi, pentru a ajunge la școli de țară, de deal sau de munte, cu clase simultane și cu elevi încercați de mici de nevoile din familiile și din comunitățile lor. Ar fi într-adevăr interesant! Și experimentul acesta să înceapă chiar cu profesorii de la SuperTeach.
Și încă ceva: să se încerce experimentul și la nivel de elevi. Asta ar fi chiar mai interesant decât experimentul cu profesori. Numai că tare mi-e frică de faptul că situația ar degenera mai rău ca la emisiunea tv ”Schimb de mame”. De la confortul marilor sau micilor orașe, de la elevul dus și adus la școală cu mașini scumpe și elegante, de la tablete, iPhonuri, gadgeturi și device-uri sofisticate, la școala aproape părăsită, fără apă curentă și canalizare, cu toalete turcești prin curți pline de bălării, cu treabă multă pe câmp și în gospodăriile sătești e o distanță astronomică pentru elevul din urbanul modern de azi. Se sparie până și gândul, vorba cronicarului….
Și totuși…
Și totuși, asemenea experimente extreme s-au făcut chiar de către elevi de liceu, adolescenți de vârsta elevei noastre din București. Și ei tot de la oraș. Și nu din oricare oraș, ci tocmai din Geneva. E drept, nu acum, ci prin anii în care începeau să cânte The Beatles. Elevii elvețieni de la câteva licee din Geneva au acceptat să participe la un experiment prin care să înțeleagă pe viu ce înseamnă foamea pentru copiii din țările subdezvolate. Așa că au mâncat trei zile la rând doar câte un bol de orez fiert pe zi. Fără nimic altceva.
După aceste zile, nu numai că au înțeles altfel lecția de geografie și de biologie trăită de ei pentru trei zile în ipostaze de copii din țările subdezvoltate (dar în condiții de viață, igienă și confort de oraș prosper european!), descriind foamea în toate culorile și senzațiile lumii. S-a adăugat și dorința lor unanimă de a face ceva pentru copiii din țările subdezvoltate care trăiau în aceste condiții. Și nu doar la modul declarativ, pe la videoconferințe sau festivități. Concluzia a fost că, dacă înțelegi (cu toate simțurile, nu doar cu mintea) despre ce este vorba, învățarea este devine un proces firesc și autentic.
Înveți nu doar cunoștințe, ci îți formezi și convingeri, atitudini și valori. Altfel spus, înveți să fii om adevărat. Așadar, de ce nu s-ar putea experimenta și a noi? Deocamdată avem doar un propunător abia ieșit din copilărie și o umbrelă organizațională, SuperTeach, care a transmis prin Edupedu propunerea mai departe, fără să se angajeze la nimic. O ”cruciadă” a copiilor cu un singur cruciat…
Mi-e teamă însă că Bucureștiul nu e Geneva și că nici românii nu sunt elvețieni. Așa că vom rămâne cu propunerea naivă și iluzorie (în peisaj românesc) a adolescentei de la SupeTeach și cu culorile vii ale suferinței și dezamăgirilor noastre în cruciada reală a pandemiei. Și a celei educaționale, desigur.
Mircea Bertea
*Prof. dr. MIRCEA BERTEA este directorul Colegiului Naţional Pedagogic „Gh. Lazăr” Cluj-Napoca, Profesor asociat Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj, Membru al Centrului Internaţional de Cercetări şi Studii Transdisciplinare Paris, Expert al Uniunii Europene pentru Educaţie şi Cultură.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ADMINISTRAȚIE
Microbuzele electrice școlare cumpărate de Consiliul Județean Cluj, transferate celor 34 de primării de comune

Consiliul Județean Cluj a aprobat, joi, într-o ședință extraordinară, transferul dreptului de proprietate către cele 34 de primării de comune a microbuzelor electrice pentru elevi achiziționate recent și prezentate public în urmă cu două zile.
În urma preluării microbuzelor, primăriile au obligația asigurării funcționării stației de încărcare, pe toată perioada de sustenabilitate a proiectului, având parametrii și caracteristicile tehnice solicitate de către furnizorul microbuzelor școlare.
De asemenea, își asumă asigurarea, pe o durată de minimum 4 ani, a șoferului, a costurilor de reparații și întreținere a microbuzelor, cu excepția celor efectuate în baza garanției de către furnizor, precum și costurile de alimentare
De asemenea, primăriile au obligația să înmatriculeze microbuzele electrice într-o perioadă de maxim 30 de zile de la data transferului dreptului de proprietate.
Vicepreședintele CJ Cluj, Radu Rațiu, a spus că alte 25 de microbuze electrice școlare pentru comune vor sosi la Cluj într-o lună, o lună și jumătate.
Comunele care au primit primele 34 de microbuze electrice
1. Comuna Chiuiești
2. Comuna Sînpaul
3. Comuna Cămărașu
4. Comuna Poieni
5. Comuna Cășeiu
6. Comuna Mărișel
7. Comuna Iara
8. Comuna Beliș
9. Comuna Căpușu Mare
10. Comuna Măguri-Răcătău
11. Comuna Așchileu
12. Comuna Negreni
13. Comuna Mănăstireni
14. Comuna Rîșca
15. Comuna Aluniș
16. Comuna Vad
17. Comuna Mociu
18. Comuna Căianu
19. Comuna Băișoara
20. Comuna Ciurila
21. Comuna Luna
22. Comuna Ciucea
23. Comuna Sic
24. Comuna Aghireșu
25. Comuna Chinteni
26. Comuna Izvoru Crișului
27. Comuna Cojocna
28. Comuna Tureni
29. Comuna Iclod
30. Comuna Frata
31. Comuna Geaca
32. Comuna Mihai Viteazu
33. Comuna Săcuieu
34. Comuna Moldovenești
CULTURA
123 de ani de la NAȘTEREA istoricului clujean David Prodan. A fost specialist în istoria Transilvaniei

Academicianul și istoricul clujean David Prodan s-a născut pe 13 martie 1902 în satul Cioara, azi Săliștea, județul Alba. Bibliotecar și profesor universitar, David Prodan a fost și specialist în istoria Transilvaniei.
Şcoala primară de patru clase a urmat-o în sat la şcoala confesională unde învăţătorul şi preotul l-au sfătuit să urmeze restul studiilor la un liceu maghiar din Sebeş. A urmat apoi Liceul Kun din Orăştie şi Liceul Aurel Vlaicu tot din Orăştie, unde şi-a dat şi examenul de maturitate.

david prodan
123 de ani de la NAȘTEREA istoricului clujean David Prodan. A fost specialist în istoria Transilvaniei
A luat drumul Clujului angajându-se translator la Direcţia Generală a Cărţii Funduare timp în care se înscrie la Facultatea de Litere – secţia română-istorie a Universităţii Dacia Superioară absolvind în 1924 cu licenţă în istorie şi arheologie. Teza sa de doctorat a fost „Răscoala lui Horea în comitatul Cluj şi Turda”, teză ce a stat la baza lucrării sale de căpătâi ce avea să poarte acelaşi titlu şi care avea la bază ani de studii şi cercetări minuţioase asupra vieţii iobagilor din Transilvania şi asupra evenimentelor din timpul răscoalei de la 1784.
Odată cu studiile universitare şi-a însuşit cunoştinţe din domeniile: literatura istorică română şi maghiară, paleografie, cronologie, heraldică şi sigilografie.
„A fost preşedinte de onoare la Centrul de Studii Transilvane din Cluj”
După absolvire a lucrat la Arhivele Statului din Cluj, la Biblioteca Centrală Universitară din Cluj şi mai apoi la Sibiu, unde a fost nevoit să se refugieze între anii 1940-1944. Începând din 1948 a fost profesor universitar şi şef de secţie la Institutul de istorie şi arheologie din Cluj. Din 1948 a fost şi membru corespondent iar din 1955 titular al Academiei Române. A fost ales membru al Asociaţiei Istoricilor Americani pe locul rămas liber la moartea lui Fernand Braudel. Din 1991 şi până în 1992 la moartea sa, a fost preşedinte de onoare la Centrul de Studii Transilvane din Cluj.
David Prodan a îmbrăţişat o problematică fundamentală a istoriei Transilvaniei de la sfârşitul evului mediu şi începutul celui modern – iobăgia. Cercetările lui au deschis doar un drum punând temeinice baze cercetărilor viitoare.
Sursa: Wikipedia
ECONOMIE
Analiză UBB: În 2025, PIB-ul României va înregistra o creștere modestă de 1,5%. Fondurile europene, o soluție

Produsul Intern Brut (PIB) al României va înregistra în 2025 o creștere modestă de 1,5%, față de 0,9% cât a fost în 2024, dar cu mult sub potențialul economiei care ar fi mai aproape de o creștere anuală de 3-4%, pe termen lung, apreciază analiștii Romanian Economic Monitor (RoEM), proiect de cercetare al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca.
Această evoluție poate fi periclitată însă de o serie de factori interni – necesitatea gestionării stricte a deficitului bugetar, instabilitatea politică (chiar și după decizia CCR din 11 martie) –, și externi – riscuri geopolitice globale, revenirea lentă a economiei zonei euro.
Conform datelor provizorii detaliate, publicate săptămâna trecută de Institutul Național de Statistică, PIB-ul României în anul 2024 a crescut sub așteptările majorității analiștilor economici cu doar 0,9%, fiind însă foarte aproape de ultima estimarea a echipei RoEM de la finalul anului trecut, de +1 %, revizuită în scădere în două etape de la 3%, respectiv, de la 1,8%.
Scădere față de 2023
„Această cifră reflectă o decelerare semnificativă și față de creșterea economică de 2,4% înregistrată în 2023.
Iar creșterea economică din ultimul trimestru al anului 2024 s-a situat, de asemenea, sub așteptări, la doar +0,7% față de același trimestru al anului precedent. Principalul motor al creșterii economice în 2024 a fost creșterea veniturilor reale ale populației din România – creșterea salariilor, în special în sectorul bugetar, creșterea salariului minim, creșterea pensiilor în an electoral –, combinată cu a temperare graduală a inflației.
Toate acestea s-au reflectat într-o accelerare semnificativă a cheltuielilor de consum ale gospodăriilor care a avut o contribuție de +3,6% la creșterea PIB-ului României pe întreg anul 2024”, explică Levente Szász, prorector al UBB Cluj-Napoca, coordonatorul echipei RoEM.
Exporturi modeste
Dinamizarea consumului final s-a menținut și în ultimul trimestru al anului precedent (cu o contribuție de +4% la creșterea PIB-ului în acest trimestru), care, conform estimărilor analiștilor RoEM, va rămâne cea mai semnificativă creștere pentru o perioadă destul de îndelungată, 2025 aducând probabil cifre mult mai temperate în acest sens.
„Sectorul privat din România nu a reușit să capitalizeze de pe urma aceastei creșteri a consumului final în 2024, iar acest lucru s-a reflectat în dinamica semnificativ pozitivă a importurilor de bunuri și servicii.
Pe de altă parte însă, exporturile au avut o evoluție modestă, atât din cauza problemelor externe, precum evoluția sub așteptări a industriilor din zona euro, cât și a scăderii relative a competitivității economiei românești (creșterea costurilor forței de muncă împreună cu o evoluție mai slabă a productivității muncii).
Toate acestea au determinat ca exporturile nete să aibă un aport negativ la creșterea PIB-ului din 2024, de -2,9%”, precizează Csaba Bálint, membru al echipei de cercetători RoEM.
Scădere a investițiilor
În trimestrul IV al anului 2024, s-a înregistrat o altă supriză negativă din punct de vedere economic, în domeniul investițiilor. Contrar trimestrelor precedente, investițiile au înregistrat o scădere semnificativă (de două cifre!), ca urmare a încetinirii sectorului construcțiilor și a investițiilor industriale, susțin analiștii RoEM.
„În timp ce construcțiile în sectorul rezidențial au arătat deja semne de slăbire în trimestrele precedente, investițiile în infrastructură (alimentate în mare parte de cheltuielile statului) nu au mai reușit să aducă un aport pozitiv la performanța economică a ultimului trimestru din 2024 (cum s-a întâmplat, de exemplu, în 2023): contribuția la creșterea PIB-ului din acest trimestru a fost de -3,3%, împingând astfel și contribuția anuală în zona negativă (investițiile contribuind cu -0,4% la creșterea PIB-ului în 2024)”, explică Levente Szász, coordonatorul echipei de cercetători.
Performanța slabă a agriculturii
Din perspectiva principalelor sectoare ale economiei, ultimul trimestru al anului 2024 a adus doar o creștere modestă a industriei și a serviciilor (cu contribuții de +0,2%, respectiv 0,4%, la creșterea PIB-ului în acest trimestru), pe când construcțiile au avut un impact negativ, în concordanță cu scăderea investițiilor (contribuție de -0,7%).
Aceste evoluții, susțin economiștii RoEM, împreună cu performanța slabă a agriculturii în trimestrul III din 2024, cauzată în principal de secetă, au determinat o creștere a PIB-ului României de doar 0,9% a în anul 2024.
„În 2025, PIB-ul va avea o accelerare modestă față de cifra din anul precedent, ajungând conform estimărilor noastre la o creștere de 1,5%.
La nivelul categoriilor de utilizări componente ale PIB-ului, ne așteptăm ca evoluția dinamică a consumului intern din anul precedent să încetinească semnificativ în acest an: măsurile fiscale destinate reducerii deficitului bugetar vor limita și veniturile populației, iar creșterea record a consumului de anul trecut este oricum nesustenabilă pe termen mai lung. În 2024, exportul net a tăiat mult din creșterea economică, însă, pe fondul decelerării consumului populației, ne așteptăm ca această contribuție negativă să scadă și ea în acest an.
După performanța surprinzător de slabă a investițiilor în anul precedent, investițiile bazate pe fondurile europene ar putea «salva» accelerarea creșterii economice în acest an, cu o revenire moderată față de scăderea neașteptată de anul trecut”, spune Csaba Bálint.
Baza, fondurile europene
Ca acest lucru să se întâmple însă, este esențial ca fondurile europene să fie accesate și utilizate în mod eficient pentru investiții, în special în infrastructură, fără de care accelerarea economică din acest an pare greu de realizat, explică analiștii RoEM.
Un alt factor important pentru economie, despre care s-a discutat prea puțin din cauza crizei politice declanșate la finalul anului trecut, este aderarea deplină a României la zona Schengen, începând cu 1 ianuarie 2025.
Aderarea poate adăuga un plus la creșterea economică a țării prin dinamizarea comerțului internațional (inclusiv în privința exporturilor produselor fabricate în România), prin atragerea unor investitori noi în România care astfel se pot conecta mai ușor la rețeaua logistică din Europa de Vest. De asemenea, apartenența la zona Schengen poate reprezenta un impuls adițional pentru decidenții politici să accelereze dezvoltările infrastructurale, dinamizând astfel transporturile care traversează granița de vest a țării.
„Luând toți acești factori în considerare, estimăm o creștere de 1,5% a PIB-ului în acest an. Dar această creștere, chiar dacă se află peste nivelul creșterii economice din 2024, este cu mult sub potențialul economiei României, care ar fi mai aproape de o creștere anuală de 3-4% pe termen lung. În plus, contextul intern și extern va pune presiuni suplimentare asupra evoluției economiei țării în acest an”, concluzionează prorectorul UBB.
Despre Romanian Economic Monitor
Romanian Economic Monitor este un proiect de cercetare al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, prin care cei șase cercetători ai universității implicați în acest demers științific publică o serie de date economice în forma unor infografice interactive, menite să arate o imagine comprehensivă, actualizată în timp real, a situației economice din România.
Scopul proiectului este informarea clară și precisă a românilor în privința evoluției economiei, bazată pe surse de date credibile și verificate, dar și oferirea unui sprijin real factorilor decizionali din politica și economia românească, prin realizarea și actualizarea frecventă a analizei situației economice, și oferirea unui punct de pornire pentru realizarea unor scenarii de previziune, care să ajute funcționarea eficientă a economiei.
EVENIMENT
Silvășan (U-BT Cluj), după meciul cu Valencia: Cred că uneori și învinșii pot fi ÎNVINGĂTORI

U-BT Cluj a pierdut, miercuri seara, cu 74 la 98, meciul cu Valencia din sferturile BKT EuroCup, părăsind competiția după un parcurs bun. Mihai Silvășan, antrenorul echipei, a ținut să-și felicite jucătorii pentru performanță și fanii pentru susținere.
„Felicitări Valenciei, au jucat foarte bine în această seară, la fel cum au făcut pe parcursul întregului sezon. Le urez mult succes mai departe! Din punctul nostru de vedere, sunt mândru de jucători și de realizările lor. Este pentru a doua oară consecutiv când terminăm în TOP 8.
Silvășan (U-BT Cluj), după meciul cu Valencia: Cred că uneori și învinșii pot fi ÎNVINGĂTORI
Au fost suișuri și coborâșuri, însă jucătorii s-au luptat și au arătat că au caracter. Cred că uneori și învinșii pot fi învingători și mă refer aici la băieții noștri. Au muncit în permanență pentru a fi cât mai buni posibil. Le mulțumesc, a fost minunat să îi antrenez în acest sezon european. Acum ne vom concentra numai pe campionat, unde obiectivul este clar.
Le mulțumim fanilor că au fost alături de noi, inclusiv în toate deplasările. Sunt foarte mândru că fac parte dintr-un asemenea grup, format în orașul nostru. Fanii ne susțin în permanență și au încredere în noi, așa că le mulțumesc din suflet. Trebuie să mergem mai departe, avem de învățat din această experiență. Învățăm din greșeli și muncim astfel încât organizația noastră să fie respectată la nivel european.
Referitor la Valencia, ei au o echipă foarte bună, cu o bancă lungă. Au jucat un baschet pe tranziție, au fost agresivi în apărare și ne-au forțat să greșim. Evident, uneori aruncările lor sunt parcă de pe altă planetă. E incredibil felul cum pot marca. Azi orice jucător au trimis pe teren putea înscrie de la trei puncte. Joacă un baschet modern, de calitate, și rezultatele se văd”, a spus Mihai Silvășan.