Connect with us

ADMINISTRAȚIE

Oficial: Metroul din Cluj va fi realizat în 8 ANI, nu până în 2027, cum se anunța

Publicat


Miercuri a fost publicat oficial pe site-ul Guvernului României întreg PNRR-ul, adică 29.9 miliarde de euro. Inițial se vorbea că toate proiectele trebuie să fie finalizate până în 2026. Chiar și în studiul de fezabilitate preliminar pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca se arată că în ianuarie 2027 metroul va fi funcțional.

Însă pe site-ul Guvernului apare următoarea mențiune: termenul total este de 96 de luni.

Doar pentru livrarea primului tren, experimental, se vorbește despre o procedură care se întinde pe 18 luni. Apoi 6 luni se fac teste ș.a.m.d.

Sunt 600 de milioane de euro pentru metrou la București și Cluj-Napoca fără să scrie defalcat cât ia unul și cât altul. Suma totală pentru cele două proiecte este de 3 miliarde de euro, diferența va fi asigurată din alte surse de finanțare (buget de stat / împrumuturi. La fel, fără să fie defalcat.

”Se poate realiza în următoarele condiții:

– emiterea Autorizației de Construire în maxim 6 luni pentru începerea efectivă a lucrărilor;

– 2 mașini de forat tuneluri tip TBM: T11 și T12 se vor lansa din S2. Teilor și se vor scoate la S9. Florilor după care se vor reintroduce și lansa la S17. Muncii și se vor scoate la S9. Florilor după care se vor reintroduce și lansa din S19. Europa Unită și se vor scoate la Galeria Piața Mărăști-Cosmos;

– Depoul și stațiile S2,S3,S4,S5,S6,S7,S8,S9 vor începe după 6 luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după maxim alte 9 luni pent ru a permite reluarea circulației parțială/totală;

– stațiile S10, S11, S12, S13, S14, S15,S16,S17 inclusiv Galeria Piața Mărăști -Transilvania și Rebrusmentul Muncii, vor începe după 30 de luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după
alte maxim 9 luni pentru a permite reluarea circulației parțială/totală;

– stațiile S18,S19 inclusiv Galeria Piața Mărăști-Cosmos și Rebrusmentul Europa Unită, vor începe după 57 de luni, se vor executa simultan și se vor acoperi după alte maxim 9 luni pentru a permite reluarea circulației parțială/totală;

– Contractul de trenuri C2 va începe în maxim 3 luni de la începerea Contractului de bază C1 cu fabricarea și furnizarea primul ui tren după maxim 18 luni (prototip) și apoi cu furnizarea
minim a unui tren pe lună până la ultimul tren necesar pentru fiecare secțiune de punere în funcțiune;

– Se vor asigura toate resursele materiale și umane necesare programului de mai sus care presupune realizarea simultană a lucră rilor pentru toate stațiile și interstațiile dintr-o secțiune de
punere în funcțiune.

– Sunt necesare 6 luni pentru INTEGRARE ȘI PUNERE ÎN FUNCȚIUNE SISTEME și TESTE DE SISTEM PENTRU PUNERE ÎN FUNCȚIUNE INCLUSIV PENTRU CIRCULAȚIE TRENURI, pentru fiecare secțiune de punere în funcțiune”, se arată în documentație.

Legat de proiectul M1 Cluj-Napoca, la nivel european sunt două elemente ce definesc necesitatea
unui metrou:

● populația deservită (Cluj-Napoca are 400.000 locuitori);

Transport sustenabil

● configurația longitudinală a orașului (pe o singură axă) definitorie pentru Cluj-Napoca pe axa est-vest ce include legătura cu cea mai mare comună din țară (Florești) ce este legată
funcțional de Cluj-Napoca.

Astfel, având în vedere dezvoltarea preconizată la nivelul orașului Cluj-Napoca și structura geografică a acestuia, dezvoltarea unei magistrale de metrou este varianta optimă la nivel național în afara capitalei.

Din punct de vedere al capacității de transport metroul din Cluj-Napoca va include:

● 16 trenuri: Tren 2 rame x 2 vagoane (52 m, 380 pasageri);

● Capacitatea de transport la interval de 3 min/90 sec: 7.600/15.200/ oră și sens;
În ceea ce privește monitorizarea și asigurarea implementării integrale până în 2026, fiecare proiect dispune de o unitate specifică de implementare la nivelul beneficiarilor și de monitorizare specifică a proiectelor la nivel de minister. Această unitate urmărește corelarea cu actorii relevanți de la nivelul ministerelor, ai autorităților locale și ai sectorului privat, acolo unde este necesar.

Aceste măsuri se vor desfășura în paralel cu măsurile de îmbunătățire a pregătirii proiectelor, a procesului de achiziții publice și a gestionării contractelor, precum și cu celelalte măsuri menite să
abordeze industria construcțiilor (resurse umane, disponibilitatea materiilor prime și modernizarea
instalațiilor necesare).

Complementaritate cu sursele de finanțare

În ceea ce privește complementaritatea cu alte surse de finanțare, investițiile care privesc dezvoltarea rețelei de metrou, acestea se vor realiza corelat cu finanțare din Programul Operațional
Transport și Buget de Stat și vizează finalizarea magistralelor de metrou aflate în construcție, cât
și dezvoltarea rețelei de metrou prin implementarea de noi magistrale sau prelungirea acestora.

Rezultate așteptate

La finalizarea integrală a magistralei de metrou:
● 12.7 km de rețea nouă de metrou;
● 15 stații noi de metrou;
● 30 de rame electrice de metrou.

La Q3 2026:
Având în vedere complexitatea tehnică a lucrărilor și termenele impuse de Regulamentul RRF,
propunem spre finanțare o secvențiere funcțională a lucrărilor astfel:

● Faza 1: Lucrări de structură de rezistență – Stații, Interstații – tuneluri, galerii, alte construcții – cu finalizare Q3 2026 – indicatorul fiind 12.7 km de tuneluri metrou cu stațiile
aferente
– M4 București: Gara de Nord – Filaret (6 stații) – 5,2 km;
– M1 Cluj-Napoca: Sf. Maria – Europa Unită (9 stații) – 7,5 km

● Faza 2: Lucrări de cale, finisaje, instalații, Achiziție material rulant și semnalizare – cu
finalizare Q4 2028
– M4 București: Filaret – Progresu (7 stații, un depou) – 6,74 km;
– M1 Cluj-Napoca: Florești – Sf. Maria și Mărăști – Muncii (10 stații, un depou) –
12,6 km



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




1 Comentariu

1 Comentariu

  1. andrei

    iunie 2, 2021 la 5:36 pm

    Umor și șmen ardelenesc. Data finalizării este discutabilă, dar sigur niste clădiri vechi se vor demola ( ”dezvoltatorii” vor scăpa de ele), iar nivelul de înălțime pe ici pe colo, și anume prin punctele esențiale, va suferi ușoare modificări. La Stef Gheorghiu nu s-a studiat Caragiale, ci s-a aplicat…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Scandalagiul din cartierul Plopilor, condamnat la 9 luni închisoare cu executare pentru lovire și distrugere. A bătut un vecin

Publicat

De

scandalagiu

Scandalagiul din cartierul clujean Plopilor, care are dosare penale, a fost amendat de nenumărate ori de polițiști și internat la Psihiatrie, și despre Cluj24 a mai relatat, a fost condamnat de Judecătoria Cluj-Napoca la 9 luni și 20 de zile de închisoare cu executare pentru lovire sau alte violențe și distrugere.

Potrivit dispozitivului sentinței de la jumătate lunii iulie, instanța l-a condamnat pe Federiga Jan Andrei la 6 luni închisoare, pentru săvârșirea infracțiunii de lovire sau alte violenţe, și la 4 luni închisoare, pentru săvârşirea infracțiunii de distrugere, a contopit pedepsele și a aplicat, în final, pedeapsa de 9 luni şi 20 zile închisoare (în regim de detenţie).

De asemenea, magistrații clujeni l-au obligat pe scandalagiu la tratament medical, până la însănătoşire sau până la obţinerea unei ameliorări care să înlăture starea de pericol.

Decizia instanței poate fi atacată în apel.

A lovit un vecin cu dizabilități

Condamnarea a avut drept cauză plângerea depusă de un vecin al lui Federiga după ce, în 1 mai 2022, acesta se afla în fața porții de la curtea comună, iar scandalagiul l-a jignit și a sărit la el.

”M-a lovit, m-a trântit la pământ, după care mi-a smuls telefonul și mi l-a distrus, lovindu-l de perete de mai multe ori. Am încercat să fug în curte și să sun la 112, dar a venit după mine și m-a lovit din nou.

Eu sunt o persoană cu dizabilități, am certificat de handicap gradul 1 și îmi este foarte greu să mă apăr, mă dezechilibrez ușor, iar Federiga este pentru mine un pericol”, a explicat vecinul Nelu.

Cere majorarea pedepsei

Acesta a declarat că va ataca sentința Judecătoriei Cluj-Napoca și va cere majorarea pedepsei aplicată scandalagiului.

”Federiga Jan Andrei continua acțiunile și nu am văzut nicio îmbunătățire a comportamentului său.

Când m-a văzut zilele trecute a strigat <<pușcărie>> și <<cătușe>>, agitându-și mâinile, continuă să bată în pereții casei și să arunce cu diverse obiecte.

În plus, tatăl său și-a trimis un emisar la mine, chipurile să îmi dea bani pentru a nu mai depune apel, dar în același timp face gesturi obscene la adresa mea pe care le-am surprins cu camera de supraveghere”, a precizat vecinul.

Citește mai departe

EVENIMENT

Femeie pe bicicletă, lovită de o mașină în centrul Clujului. A fost dusă la spital

Publicat

bicicleta

Un eveniment rutier a avut loc joi dimineață pe strada Emil Isac, din municipiul Cluj-Napoca, iar din primele cercetări efectuate la fața locului a rezultat că un bărbat de 41 de ani, din municipiul Cluj-Napoca, care se deplasa de pe strada Sindicatelor înspre strada Emil Isac, nu ar fi acordat prioritate de trecere unei biciclete condusă de o femeie de 42 de ani, din același municipiu, intrând în coliziune cu aceasta.

”În urma evenimentului a rezultat rănirea femeii de 42 de ani, ulterior fiind transportată la spital pentru acordarea îngrijirilor medicale de specialitate.

Testările cu aparatul etilotest au rezultat negative.

În continuare se efectuează cercetări pentru săvârșirea infracțiunii de vătămare corporală din culpă”, au transmis polițiștii clujeni.

Citește mai departe

EVENIMENT

Vreți să cumpărați un vehicul electric la mâna a doua? Atenție la ÎNȘELĂTORII

Publicat

masini electrice

Popularitatea vehiculelor electrice este în continuă creștere la nivel mondial. Având în vedere că tot mai mulți șoferi sunt interesați să achiziționeze un vehicul electric, acest nou segment de cerere se reflectă și în piața mașinilor second hand.

„Potrivit lui Matas Buzelis, expert automobilistic din cadrul companiei de date auto carVertical, vânzătorii necinstiți pot modifica kilometrajul mașinilor electrice pentru a ascunde starea reală a bateriei și pentru a crește valoarea vehiculului. Ce ar trebui să ia în considerare cumpărătorii atunci când cumpără o mașină electrică la mâna a doua?

Modelele Tesla domină piața mașinilor electrice rulate

Vehiculele electrice mai scumpe se depreciază mai repede și prin urmare cumpărătorii aleg adesea să cumpere mașini vechi de câțiva ani care și-au pierdut deja o parte semnificativă din valoare. Acest lucru este relevant în special pentru șoferii care achiziționează un vehicul electric în leasing și care doresc să evite plățile lunare mari.

Vreți să cumpărați un vehicul electric la mâna a doua? Atenție la ÎNȘELĂTORII

Tesla Model 3 este vehiculul electric cel mai frecvent verificat pe platforma carVertical (cu o pondere de 16,1% din toate verificările vehiculelor electrice). Acest model este cunoscut pentru deprecierea redusă și pentru popularitatea ridicată de care se bucură pe piața autoturismelor rulate. Model S (11,84%), Nissan Leaf (11,83%), Audi e-tron (9,8%) și Volkswagen Golf (9,5%) se numără și ele printre cele mai verificate modele EV.

„Tesla are o imagine puternică pe piața vehiculelor electrice și mulți șoferi își doresc un model de la acest producător. Aceste mașini oferă kituri excelente de siguranță și tehnologie, precum și autonomie mare după o încărcare completă. Cel mai important avantaj este că își păstrează foarte bine valoarea în timp. Puteți găsi prețuri foarte bune pentru un Model 3 la mâna a doua, dar cu siguranță nu sunt cele mai ieftine opțiuni”, explică Buzelis.

Un kilometraj ridicat înseamnă o baterie uzată

Producătorii de vehicule electrice oferă de obicei o garanție pentru baterii de 8-10 ani sau de 160.000 de kilometri. Cu cât kilometrajul unui vehicul electric este mai mare, cu atât starea bateriei acestuia poate fi mai proastă. Cu toate acestea, uzura bateriei depinde și de modul în care a fost încărcată mașina: dacă proprietarul a folosit frecvent stații de încărcare rapidă sau a încărcat-o lent, până la 80%, așa cum recomandă producătorii.

Vehiculele electrice care au kilometrajul dat înapoi reprezintă o problemă majoră deoarece îngreunează evaluarea stării reale a bateriei. Conform datelor carVertical, 2,6% dintre toate vehiculele electrice verificate pe platformă aveau kilometraj dat înapoi. Kilometrajul mașinilor hibride (4,5%), pe benzină (5,4%) și diesel (6,2%) a fost și mai des modificat.

Cu cât bateria unui vehicul electric este mai uzată, cu atât distanța pe care o poate parcurge este mai mică. O mașină electrică mai veche nu va avea o autonomie la fel de mare ca un model similar abia scos de pe linia de asamblare. Scăderea autonomiei provoacă anxietate în rândul șoferilor și este probabil unul dintre motivele principale pentru care mulți încă evită să cumpere vehicule electrice.

Întreținere ieftină dar reparații mai costisitoare

Deși mulți cumpărători se tem că întreținerea unui vehicul electric ar putea fi costisitoare, acest lucru nu este adevărat în totalitate. Vehiculele electrice au în general o construcție mai simplă decât mașinile cu motoare cu ardere internă și au mai puține părți mobile.

Totuși, dacă un vehicul electric este implicat într-un accident grav de circulație, lucrările de reparație pot costa mii de euro. Dintre toate mașinile verificate pe carVertical, vehiculele electrice au avut cea mai mare valoare medie a daunelor – 7.023 de euro. Valoarea medie a daunelor pentru mașinile hibride (6.793 de euro), pe benzină (5.957 de euro) și diesel (4.256 de euro) a fost mai mică.

În comparație cu alte vehicule, cele electrice sunt implicate în accidente mai rar. Dacă 45% dintre hibride, 49,1% dintre mașinile pe benzină și 46% dintre cele diesel au fost avariate cel puțin o dată, ponderea vehiculelor electrice avariate care au fost verificate pe carVertical a fost de doar 35,4%. Potrivit lui Buzelis acest lucru se datorează prevalenței relativ scăzute a vehiculelor electrice – acestea nu sunt încă foarte populare în majoritatea țărilor, iar vechimea lor medie este semnificativ mai scăzută”, scrie carVertical.

Acest studiu a fost realizat utilizând date din Marea Britanie, Lituania, Estonia, Letonia, Polonia, România, Ungaria, Franța, Ucraina, Suedia, Belgia, Cehia, Croația, Bulgaria, Slovacia, Serbia, Finlanda, Slovenia, Germania, Italia, Elveția, Danemarca, Spania, Portugalia, Grecia.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Incendiu la o cabană din lemn din Cluj-Napoca. Pompierii au stabilit cauza izbucnirii focului

Publicat

cabana

Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în cursul nopții trecute pentru stingerea unui incendiu care a cuprins o cabană, construită pe structură din lemn, situată pe strada Odobești din municipiul Cluj-Napoca.

”La fața locului au ajuns două autospeciale pentru stingerea incendiilor și o autoscară, unde au găsit o cabană cu o suprafață de aproximativ 100 mp, construită pe structură din lemn, cuprinsă în totalitate de flăcări.

Pompierii au acționat pentru stingerea flăcărilor, folosind echipamentele din dotare, astfel încât a fost împiedicată propagarea acestora mai departe de limitele în care au fost găsite”, arată ISU Cluj.
Nu au fost persoane care să solicite consult medical, iar cercetările preliminare au arătat că incendiul a pornit de la o defecțiune a instalației electrice a cabanei.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax