Connect with us

EVENIMENT

O CAFEA, VĂ ROG!/ Cafea normală sau ecologică?

Publicat


Astăzi vă propunem să închideți ochii și să aterizăm împreună peste ocean, în Mexic și Statele Unite ale Americii. Putem confirma ceea ce doar bănuiam până acum,…acolo, cafeaua se bea lungă, cu lapte, gheață, dulce sau foarte dulce. În partea de sud a continentului (America Latină), clasicul zahăr a fost înlocuit cu piloncillo sau kahlua (vezi mai jos). În plus, cafeaua este considerată un desert oricare ar fi momentul zilei, iar o afacere se încheie la un pahar de alcool, nicidecum la o cafea. Totuși, obiceiurile de servire a cafelei nu diferă mult de cele din Europa.

                                                                                            Anda Ștefănescu

Cafeaua este o creatură frumoasă și complexă! În viața fiecărui om are o anumită importantă, iar în ultimii ani, modul în care se crește, prăjește, se cumpără și se consumă s-a schimbat mult. Niciodată nu am avut cafea mai bună! Îmi place să primesc și să îmi răsfăț oaspeții, de aceea am acasă un adevărat arsenal de cafea și de aparate pentru prepararea cafelei acasă.

Dacă nu știați… Bio, eco sau organic înseamnă același lucru, diferite sunt doar zonele în care termenul este folosit. În România, există o singură siglă care reglementează și certifică produsele bio, are forma unui cerc, în interiorul căruia sunt literele „AE”, acronimele de la agricultură ecologică.

Dacă ajungem în Mexic, trebuie să cerem/gustăm caffe de olla

Anda Ștefănescu locuiește de 11 ani în Mexic, dar călătorește des și în SUA. Ne povestește că în toate orașele și comunitățile în care a locuit până acum, cafeaua reprezintă cu siguranță start-up-ul zilei. Cel mai cunoscut tip de cafea, ”caffe de olla” se referă de fapt la o cafea făcută la ibric (olla înseamnă oală), doar că recipientul este făcut din lut. În esență, această cafea este fiartă și se servește cu piloncillo, un zahăr din trestie, cunoscut în majoritatea celorlalte părți din America Latină sub numele de panela, iar deasupra, neapărat, se pune scorțișoară.

Alte cafele, denumite mexicane, par a fi doar rețete pentru cafea irlandeză, în care, în loc de whisky, se pune tequila. Mai nou, unele persoane adaugă mezcal, o bautură alcoolică afumată, dar și puțină Kahlua, un lichior mexican dulce și delicios.

Cafeaua, spune Anda, a fost adusă în Mexic la sfârșitul anilor 1700, din Cuba și Republica Dominicană, iar în prezent, se cultivă cafea în 12 state mexicane. Majoritatea se află în partea de sud a țării, unde clima este mai plăcută, iar delicatele plante de arabica prosperă, cantitățile cele mai importante obținându-se în Oaxaca și Chiapas.

Datorită apropierii sale de SUA, Mexicul a fost o alegere ușoară pentru investitorii care au dorit să se implice în astfel de culturi, încă din anii 90, iar în scurt timp această țară a devenit liderul mondial în producția de cafea ecologică.

În SUA, în unele zone, cafeaua este la fel de importantă ca rețeaua de metrou

În America, cele mai cunoscute tipuri de cafea și rețete vin din Seattle, San Francisco și Portland, și fără discuție, New York, mai ales datorită climei din aceste zone.

Toată lumea, povestește Anda Ștefănescu, pare că are un anumit nivel de dependență în ceea ce priveste acest energizant, la care se adaugă un nivel special de urgență atunci când locuiesti într-un oraș precum New York-ul, unde simplul fapt de a părăsi apartamentul, direct în tumultul traficului pietonal, necesită o ”lovitură” de cofeină.

Cafeaua este la fel de vitală pentru capacitatea de funcționare a orașului, ca și sistemul de metrou, un combustibil care menține motorul acestui oraș în funcțiune.

Manhattan-ul de jos, districtul cafelei

O ceașcă de cafea este la îndemână oriunde te-ai afla în New York. „Orașul care nu doarme niciodată!”, este un slogan excelent pentru un loc care se mândrește cu varietatea, calitatea și accesibilitatea la cafea. Cafeaua este ca un accesoriu încă de când a fost fondat orașul, deși domeniul a început să înflorească cu adevărat la sfârșitul secolului al XVIII-lea, în Manhattanul de Jos. Cultura cafelei înseamnă multe lucruri pentru new-yorkezi.

Pentru unii oameni, cafenelele le oferă un loc pentru a lua o pauză de la agitația orașului. Au un minut să se relaxeze, să reflecteze la ziua lor sau pur și simplu să trăiască momentul. Ar putea să aștepte prieteni pentru o întâlnire sau chiar să meargă la un first date.

Alții, adoră să lucreze de la cafenea, indiferent dacă scriu un roman sau doar iau o pauză în drum spre slujbă. Cărucioarele cu cafea sunt disponibile pentru cei care nu au ocazia să încetinească niciodată. Indiferent de ce înseamnă cultura cafelei din New York, exista o gamă excelentă de opțiuni în Manhattan.

Unii americani își beau cafeaua în mașină

În California, viața este mai relaxată, birourile și afacerile se deschid după ora 10.00, iar oamenii iși beau cafeaua dintr-un pahar mare (mug) pe toata durata zilei, care, fie e cumparată de la Starbucks, fie e facută în casă. Și, cum clima din Sudul Californei este una dintre cele mai plăcute din Emisfera de Nord, există o preferință îndeosebi pentru Iced Coffee. Orele exegerat de multe petrecute în trafic reprezintă un alt motiv pentru care californienii vor avea tot timpul o cană de cafea în mașină.

Ei nu sunt la fel de pretențiosi ca new-yorkezii în ceea ce privește modul de preparare. În Texas, revoluția cafelei e încă la începuturi. Aici, majoritatea oamenilor beau cafea acasă sau cumpără de la fast-food. În orașe precum Austin sau San Antonio, au început să apară tot felul de coffee-shopuri, dar acest lucru se întâmplă doar pentru că distanțele parcurse sunt mari. Rareori, lumea iși dă întâlnire doar pentru a bea o cafea.

Contează cu cine și unde bei o cafea!

Anda închieie cu o informație pe care e bine să o ținem minte… cea mai bună cafea pe care a băut-o a fost în Peru, iar pe locul doi într-un top imaginar, ar pune Turcia. De ce? Recunoaște că gustul cafelei este important, dar și mai mult contează experiența în sine, secretul fiind de fapt cu cine bei o cafea? Adaugă că în cele două țări oamenii sunt naturali, fascinanți și calzi, în plus cultura lor te face să te simți ca acasă și tot timpul în centrul atenției.

Revenind la cafeaua bio, pare că totuși alegerea unei cafele bio nu mai este un moft sau doar o modă de urmat. Pe lângă faptul că este crescută, procesată și transportată în condiții speciale, oferă și multe vitamine și nutrienți în plus, iar pentru cei care doresc să trăiască cu adevărat sănătos, există și variante decofeinizate, care înlocuiesc deja cu succes gustările nesănătoase dintre mese.

Cristina Pintilie Șendrea

Foto: Facebook Anda Ștefănescu


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ECONOMIE

Transelectrica raporteazã în T1 un profit net de 82 de milioane de lei și o triplare a investițiilor

Publicat

De

CNTEE Transelectrica a înregistrat în primele trei luni ale acestui an un profit net de 82 de milioane, în contextul unui profit bugetat de 70 de milioane de lei pentru întreg anul 2021, anunță compania.

Creșterea profitabilitãții în primul trimestru al anului 2021 a fost obținutã, în principal, prin reducerea tuturor costurilor operaționale, precum și prin gestionarea eficientã a resurselor disponibile în conturile companiei.

În perioada analizatã, compania deruleazã proiecte de investiții majore, aflate în diverse stadii de execuție, unele dintre ele urmând a fi recepționate ca mijloace fixe în urmãtoarea perioadã. În primul trimestru al anului 2021, Transelectrica a realizat 27% din întreg planul anual de investiții asumat de managementul companiei pentru întreg anul, respectiv 88,4% din valoarea bugetatã pentru primele trei luni. Pentru anul 2021, compania și-a propus un plan anual de investiții consistent în valoare de peste 307 milioane de lei.

Analiza financiarã aratã cã gradul de realizare a investițiilor în trimestrul I al anului 2021, fațã de trimestrul I al anului 2020, este de 158,6%.

Veniturile totale operaționale realizate în primele trei luni ale anului 2021 au înregistrat o creștere de 20% comparativ cu aceeași perioadã a anului anterior, respectiv 726 de milioane lei, fațã de 603 milioane de lei în primul trimestru al anului 2020. Majorarea veniturilor a fost determinatã, în principal, de creșterea cantitãții de energie electricã livratã consumatorilor, de majorarea tarifului mediu de transport și de creșterea veniturilor realizate pe piața de echilibrare. Comparativ cu aceeași perioadã a anului anterior, cantitatea totalã de energie electricã transportatã în trimestrul I 2021 a crescut cu aproximativ 4%, respectiv 14,93 TWh în T1 2021, fațã de 14,41 TWh în T1 2020.

Pe zona principalã a activitãților de bazã (transport și dispecerizare SEN), s-a înregistrat o creștere de 5% a veniturilor, determinatã în principal de creșterea cu 15% a veniturilor din transport și a altor venituri pe piața de energie. Pe zona principalã a activităților cu profit zero, s-a înregistrat o creștere în procent de 38%, determinatã în principal de creșterea veniturilor pe piața de echilibrare.

Menținerea Ratingului Ba1 (Corporate Family Rating) cu perspectiva pozitivã acordat de agenția Moody’s Investors Service aratã cã Transelectrica are un profil financiar solid cu nivel redus de îndatorare și valori financiare puternice, stabile și predictibile.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

EVENIMENT

A murit Liviu Alexandru Mărghitaș, fostul rector al USAMV Cluj

Publicat

A murit Liviu Alexandru Mărghitaș, fostul rector al USAMV Cluj, anunță Universitatea. 

„Anunțăm cu profund regret și durere în suflet dispariția fulgerătoare a colegului nostru, Prof. Dr. Liviu Alexandru MĂRGHITAȘ, membru marcant al comunității academice clujene.

Absolvent al Facultății de Zootehnie din Cluj Napoca, a deținut numeroase funcții administrative pe care le-a onorat cu demnitate. A fost Rector al USAMV CN între anii 2000-2008, Președinte al Senatului Universității 2008-2012, Director al Corpului de Control din Ministerul Educației Naționale (1997-2000), Delegat Național al României la Comisia Sericicolă Internațională (2010-2016) iar in prezent a activat ca vicepreședinte al Secției de Zootehnie din cadrul Academiei de Științe Agricole.

Profesorul Mărghitaș a fost titularul disciplinei de Apicultură și Sericicultură din Facultatea de Zootehnie și Biotehnologii și Șeful Laboratorului de Controlul Calității Produselor Apicole. Cariera academică a fost încununată de succes si realizări profesionale de excepție, care au marcat evoluția a numeroase generații de studenți, doctoranzi și cercetători în domeniul Zootehniei. A condus granturi de cercetare naționale și internaționale, a avut o activitate publicistică prolifică și a fost câștigător a numeroase premii naționale, cărora li se adaugă distincțiile Doctor Honoris Causa din partea multor universități din țară. A contribuit marcant la evoluția învățământului agronomic clujean, la dezvoltarea fără precedent a Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj Napoca, pe care a iubit-o și a propulsat-o pe primele locuri între universitățile din țară.

Să vă fie drumul lin spre înălțimi și să aveți odihnă veșnică, Domnule profesor!”

Citește mai departe

EVENIMENT

61.000 de persoane s-au înscris pentru „Rabla pentru electrocasnice” în șapte ore

Publicat

De

În șapte ore de la deschiderea programului „Rabla pentru electrocasnice” s-au înscris 61.000 de persoane care vor să își înlocuiască aparatele electrocasnice vechi cu unele noi, performante energetic.

Reprezentanții Administrației Fondului pentru Mediu spun că, vineri, până la ora 17.00, la 7 ore de la deschiderea aplicației informatice, și-au creat conturi de utilizator 61.000 persoane fizice care doresc să-și înlocuiască aparatele electrocasnice vechi cu unele noi, performante energetic.

Conturile pentru „Rabla pentru electrocasnice” pot fi create până joi, 20 mai, la ora 23.59.

Ulterior, în cele 3 etape vor fi selectate echipamentele dorite. Astfel, în etapa I: vouchere aferente categoriei din care fac parte mașinile de spălat rufe/vase și frigiderele/congelatoarele (21 mai – 3 iunie); în etapa II: vouchere aferente categoriei din care fac parte televizoarele, laptopurile și tabletele (4 iunie-17 iunie) și etapa III: vouchere aferente categoriei din care fac parte aparatele de aer condiționat, uscătoarele de rufe și aspiratoarele (18 iunie – 1 iulie).

Anul acesta, echipamentele incluse în program și sumele aferente fiecărui echipament sunt: 400 de lei pentru mașini de spălat rufe, inclusiv cu uscător având cel puțin noua clasa energetică C; 400 de lei pentru mașini de spălat vase având cel puțin noua clasa energetică D; 400 de lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++; 400 lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare având cel puțin noua clasă energetică E; 400 lei pentru televizoare având cel puțin noua clasă energetică E; 400 lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A++; 200 de lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an; 500 de lei pentru laptopuri; 300 de lei pentru tablete.

Bugetul alocat Programului în anul 2021 este de 75 milioane lei.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe

EVENIMENT

Câștigătoarea a 26 de milioane de dolari la loterie a spălat biletul și a pierdut premiul

Publicat

De

O femeie care pretinde că a cumpărat biletul câștigător, în valoare de 26 de milioane de dolari, la o extragere a California Lottery spune că l-a lăsat în buzunarul pantalonilor și l-a distrus-o în mașina de spălat, relatează presa americană, citată de BBC.

Biletul câștigător SuperLotto Plus a fost vândut la un magazin din suburbia Norwalk din Los Angeles, în noiembrie.

Femeia, care a rămas anonimă, apare pe camerele de supraveghere achiziționând un bilet în magazin la momentul respectiv.

Dar termenul stabilit pentru revendicarea premiului a trecut joi.

Organizatorii loteriei spun că câștigul trebuie revendicat în termen de 180 de zile de la extragere, care a avut loc pe 14 noiembrie.

Un vânzător a declarat pentru Whittier Daily News din California că o femeie a intrat miercuri în magazin, susținând că este deținătoarea biletului câștigător, dar că a pierdut biletul și se teme că l-a distrus în mașina de spălat.

O purtătoare de cuvânt a Loteriei din California, Cathy Johnston, a declarat ziarului că filmările din magazin nu ar fi suficiente pentru a justifica afirmația femeii și că este necesară „o dovadă substanțială convingătoare că a fost în posesia biletului”.

Cu toate acestea, o copie a videoclipului a fost împărtășită organizatorilor loteriei și cererea este investigată în continuare, a confirmat Johnston.

Dacă nu există un câștigător recunoscut al premiului, suma va fi distribuită în școlile publice din California, au spus organizatorii într-un comunicat. Retailerul care a vândut biletul câștigător a primit 130.000 de dolari ca parte a procedurii standard a loteriei, se adaugă în declarație.

Numerele câștigătoare pentru extragerea din noiembrie au fost 23, 36, 12, 31, 13, alături de meganumărul 10.

(sursa: Mediafax)

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate
Publicitate