ACTUALITATE
METROUL clujean, sub semnul întrebării. Ministerul Investiţiilor: DOAR în aceste CONDIŢII poate primi efectiv finanţare din PNRR
Proiectul mult trâmbiţatului metrou clujean este încă sub semnul întrebării. Deşi autorităţile locale se mândresc deja cu el şi avansează termene foarte optimiste de realizare, e posibil ca proiectul nici să nu înceapă. Chiar dacă, teoretic, proiectului metroului clujean i-au fost alocaţi ceva bani prin PNRR, sumele respective s-ar putea să nu mai vină. Iar acest lucru este susţinut chiar de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
Oricum, chiar dacă ar primi bani prin PNRR, aceştia sunt insuficienţi. Dar până atunci sunt cheltuiţi bani pentru proiecte şi prezentări prin străinătate, chiar dacă e foarte posibil ca proiectul metroului să moară din faşă. Iar banii sunt din buzunarul clujenilor.
Condiţii pentru metroul clujean
Într-o adresă din 29 septembrie, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene dă un răspuns Consiliului Civic Local Cluj-Napoca, în care lasă să se înţeleagă că proiectul metroului nu e bătut în cuie. Iar asta, chiar dacă i-au fost alocaţi deja o parte din bani prin PNRR.
„Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a propus includerea proiectului “Dezvoltarea reţelei de transport cu metroul în Municipiul Cluj-Napoca” (Faza I) în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
În ceea ce priveşte dezbaterea publică organizată pentru data de 15.10.2021, vă facem cunoscut faptul că proiectul “Dezvoltarea reţelei de transport cu metroul în Municipiul Cluj-Napoca”, inclus în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, deşi este aprobat la nivelul Comisiei Europene şi al Consiliului Uniunii Europene, trebuie să parcurgă toate etapele prevăzute de legislaţia naţională şi să răspundă tuturor condiţiilor legale şi de admisibilitate/eligibilitate. Doar în aceste condiţii proiectul poate primi efectiv finanţare din PNRR.
De asemenea, proiectul trebuie să parcurgă toate etapele prevăzute de HG nr. 907/2016, astfel încât să se asigure faptul că acesta este fezabil din punct de vedere tehnic şi financiar”, se arată în răspunsul Ministerului Investiţiilor, semnat de ministrul interimar, chiar premierul Florin Cîţu.
Despre metroul clujean: cost mare, bani puţini
Metroul de la Cluj Napoca va costa 1,7 miliarde de euro, iar proiectul va putea fi finalizat în 8 ani.
Ionel Oprea şeful echipei de proiectare a precizat că metroul de la Cluj va costa mai puțin per kilometru față de metroul din Capitală. Valoarea per kilometru este de 82 milioane de euro.
Primarul Emil Boc a susţinut în martie 2021, la o dezbatere că metroul clujean va fi terminat în 5 ani, dacă va fi finanțat din bani europeni, din PNRR.
Se estimează că vor folosi metroul 64.000 de pasageri pe zi, încă de la darea în funcțiune, iar zilnic 29.000 de mașini nu vor mai circula. Per total, în Florești și Cluj-Napoca, spațiul verde reglementat va fi dublat în urma aprobării acestui Plan Urbanistic Zonal.
Prin PNRR, Clujul a primit doar 300 milioane de euro finanțare în vederea realizării proiectului de metrou până în anul 2026. Pentru că termenul este foarte scurt, în acest timp s-ar putea realiza doar 9 stații de metrou, între centrul municipiului Cluj-Napoca (stația Sf. Maria) și prelungirea străzii Soporului (stația Europa Unită).
Pentru realizarea traseului în lungime de 7,5 km este necesară o sumă mult mai mare, 800 de milioane de euro, conform calculelor proiectanților.
În total proiectul metroului din Cluj va consuma 1,7 miliarde de euro, însă această secțiune, care cuprinde zona centrală, este cea mai scumpă, întrucât presupune lucrări speciale de consolidare și traversarea unor filoane de sare.
Potrivit lui Ionel Oprea, șeful de proiect, alți 260 milioane de euro vor fi asigurați prin fonduri europene – Programul Operațional de Transporturi, iar restul sumei, 240 de milioane de euro, vor fi asigurați de către Ministerul Transporturilor, prin credite de angajament.
CCL consideră nerentabil metroul clujean
Consiliul Civic Local Cluj-Napoca susţine că proiectul metroului clujean este unul nerentabil. Motivele sunt multiple. Şi ar exista şi soluţii alternative mai bune.
„Urmare dezbaterilor avute pana la data de 13.09.2021, Consiliul Civic Local a identificat solutii mai bune vis a vis de proiectul primariei Cluj-Napoca: ” Tren metropolitan si magistrala 1 Metrou”(cu dezbaterea publica in 15.10.2021)”, informează CCL Cluj-Napoca.
Variante mai ieftine
Tot CCL Cluj-Napoca propune şi variante alternative mai ieftine decât cea a Primăriei Cluj-Napoca.
„Avem placerea să vă expunem varianta alternativă la cea propusă de Primarie, gândita si sustinuta de catre specialistii invitati in cadrul CCL.
Directii posibile de dezvoltare (descongestionare) a circulatiei in Cluj Napoca si Zona Metropolitana.(OPINIILE SPECIALISTILOR).
Potrivit afirmatiilor din Studiile de Prefezabilitate si Fezabilitate in alegerea solutiei de transport,cea mai rapida,rentabila,economica si oportuna,in rezolvarea blocajului de mobilitate din Cluj-Napoca si imprejurimi, o reprezinta varianta TRANSPORTULUI COMBINAT CU AUTOBUZE ELECTRICE,TROLEIBUZE SI TRAMVAIE SILENTIOASE,CORELAT CU INVESTITIILE PENTRU EXTINDEREA DRUMURILOR SI A RUTELOR”, informează CCL.
Inconvenientele metroului clujean
CCL Cluj-Napoca explică, prin specialiştii ei, de ce nu ar fi potrivită soluţia metroului clujean.
„Solutia cu METROU USOR PE PNEURI ARE FOARTE MULTE INCONVENIENTE PENTRU PERIOADA 2021-2040 INTRUCAT:
-Numarul populatiei din aria metropolitana Cluj ,combinat cu extinderea activitatilor profesionale ONLINE,nu asigura un grad minim de incarcare cu calatori platitori,ceea ce poate conduce la apelarea la subventii,la costul exagerat al unei calatorii,la imposibilitatea rambursarii imprumuturilor europene sau la declararea falimentului societatii de administrare;
-Studiile geotehnice au localizat multe zone din traseu cu straturi de sare,nisipuri fluide,straturi de apa freatica de medie si mare adancime,zone cu vestigii istorice protejate prin lege,fara a oferi solutii de depasire a lor;
-Durata de executie a lucrarilor este in dezacord major cu estimarile specialistilor dar si cu perioada limitata de finantare prin imprumuturi partial nerambursabile din fonduri europene(PNRR),cu consecinte dezastruoase la restituirea sumelor datorate,in caz de esec;
-Disconfortul generat de santierele de suprafata este considerabil, atat ca durata in ani cat si ca afectare asupra circulatiei auto si pietonale dar mai ales ca impact poluant asupra oameilor si mediului;
-Zona rezidentiala Bucuresti,cu o populatie de peste 3 milioane de locuitori,nu a fost in masura sa isi autofinanteze METROUL in anul 2020,nici dupa ce a primit subventii pentru exploatare de 683 milioane lei si a marit pretul unei calatorii dus-intors de la 4 lei la 6 lei.Pierderea inregistrata de societatea Metrou s-a ridicat la 210 milioane lei.
-Costul investitiilor pe varianta cu autobuze electrice,tramvaie si troleibuze ,plus cele cu infrastructura stadala si feroviara reprezinta cel mult 1/3 din costul de executie a metoul iar durata de finalizare a proiectului se poate limita la 3-5 ani;Finantarea din PNRR poate fi gestionat in siguranta cu aceasta solutie.
-Efectele de reducere a poluarii mediului sunt similare,durata transportului nu se depaseste daca se extind benzile dedicate,siguranta circulatiei se poate tine sub control iar nivelul zgomotului este similar”, explică specialiştii CCL.
(MaAv)
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
VIDEO. A nins la munte. Iubitorii de schi, snowboard sau sanie, așteptați pe pârtii la Cluj
Veste bună pentru iubitorii sporturilor de iarnă, mai ales că este minivacanță.
A nins joi noaptea la munte și s-a așternut zăpadă proaspătă, iar pârtiile au fost pregătite pentru un “weekend prelungit”.
Iubitorii de schi, snowboard sau sanie, așteptați pe pârtii la Cluj
A nins la munte, iar cei de la Buscat au anunțat încă de ieri seară că pregătesc pârtiile pentru sport și distracție.
Între 24 și 26 ianuarie, părtiile din stațiunea Buscat vor fi deschise între orele 9:00 și 17:00. Mai mult, a fost amenajată și pârtia pentru tubing, în stânga pârtiei de inițiere.
Și părtia de la Mărișel va fi deschisă.
Clujenii și turiștii sunt așteptați în minivacanța prilejuită de Mica Unire, la schi, săniuș sau snowboard.
Foto: Buscat Resort și Beliș Fântânele
EVENIMENT
LIVE VIDEO. Unirea Principatelor, sărbătorită la bustul lui Cuza din Cluj-Napoca. Hora Unirii în fața Prefecturii
Regal folcloric
În Piața Unirii, Unirea Principatelor Române va fi sărbătorită cu un Regal folcloric și concerte, după cum urmează:
– ora 13:00 – Mariana Gabrian Sfechiș, Mihaela Grindean, Adriana Irimieș, Mariana Morcan, Narcisa și Ana Georgeta Balla, Clubul Vedetelor – Muguri de folclor, Ioana Breda Morar, Florian Roșan, Maria Golban Șomlea, Amalia Chiper, Oana Bozga, Lucia Potra, Valeria și Traian Ilea, Ana Ilca Mureșan, Cristian Totpati, Sava Negrean Brudașcu, Ansamblul Folcloric Crăișorul, Ansamblul Folcloric Dor Transilvan, Aurel Tămaș, acompaniați de Orchestra Regal Transilvan
– ora 19:30 – Concert Compact
De asemenea, 24 Ianuarie este ultima zi în care clujenii se mai pot bucura de iluminatul festiv din zona centrală. Acesta va fi aprins odată cu iluminatul public și va funcționa până în dimineața zilei de 25 ianuarie.
Detașament militar de onoare
La manifestări va fi prezent și un detașament de onoare va fi format din militari ai Regimentului 317 ISR „Vlădeasa”, Regimentului 50 Rachete Antiaeriene „Andrei Mureșianu”,Batalionului 55 Comunicații și Informatică „Napoca” și Muzica Militară a Diviziei 4 Infanterie „Gemina”.
Mitropolitul Andrei a transmis un mesaj celor care conduc țara și anume “să găsească calea cea dreaptă”.
Irina Munteanu, prefectul județului Cluj, a dat apoi citire mesajului transmis de prim-ministrul Marcel Ciolacu, cu ozacia Zilei Principatelor Române.
Au luat apoi cuvântul vicepreședintele Consiliului Județean Cluj, Radu Rațiu și viceprimarul Clujului, Dan Tarcea.
Au fost apoi depuse coroane și jerbe de flori la bustul domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Dar aa vut loc și o paradă militară. Mii de clujeni au fost prezen’i la evenuimentele care s-au încheiat cu Hora Unirii, în care s-au prins, alături de clujeni și politicenii. Înainte de acest moment, a fost organzat un foc de artificii de zi.
ADMINISTRAȚIE
Taxiurile, scoase din Aeroportul Cluj. Zonă dedicată în park&ride și sistem modern de comandă, în terminale
Viceprimarul Dan Tarcea a anunțat schimbări majore în sistemul de taximetrie la Aeroportul Cluj-Napoca, odată cu inaugurarea park&ride-ului. Vor putea fi comandate prin aplicație sau prin automat direct din terminal.
Potrivit viceprimarului, componenta tradițională de taxi din incinta aeroportului va fi eliminată. În locul acesteia, pasagerii vor putea comanda taxiuri folosind o aplicație mobilă sau un automat, unde vor avea posibilitatea să aleagă compania de taximetrie dorită. După selectare, un taxi va ajunge în câteva minute pentru a prelua pasagerul și a-l duce la destinație. Toate firmele de taximetrie autorizate vor fi integrate în acest sistem digitalizat.
„Încercăm să scoatem tot e înseamnă componenta de taxi din incinta Aeroportului. Practic, cei care vor veni la Aeroport vor avea posibilitatea să își comande un taxi printr-o aplicație sau printr-un totem în care își vor putea alege firma de taximetrie pe care o doresc, pentru că vor fi înrolate toate firmele de taximetrie, va apăsa pe buton și în câteva minute va ajunge taxiul, îl va lua din incinta aeroportului și îl va duce la destinație”, a declarat Dan Tarcea, la Napoca Live.
Zone dedicate pentru taximetriști, în park&ride
În cadrul sistemului de tip park&ride, vor exista zone speciale pentru taximetriști, inclusiv locuri de parcare gratuită și zone de așteptare. Taximetriștii vor putea staționa pentru o perioadă scurtă de timp fără costuri, având astfel posibilitatea de a prelua pasageri într-un mod rapid și organizat.
„Am stabilit, în cadrul park&ride-ului, zonă de parcare pentru taximetrie, zonă de așteptare pentru taximetrie, parcare gratuită. Taximetriștii vor putea să aștepte acolo, vor avea câteva minute disponibile în care nu vor plăti nimic, astfel încât să poată să intre în aeroport, să ia pasagerul și să meargă mai departe”, a mai arătat viceprimarul.
Reclamații privind practicile taximetriștilor de la Aeroport
Tarcea a explicat că măsurile au fost luate ca răspuns la plângerile turiștilor legate de comportamentul unor taximetriști care nu respectă regulile.
„Încercăm să eficientizăm pentru că am avut reclamații din partea turiștilor, pentru că, din păcate, mai sunt printre taximetriști și taximetriști «certați cu legea». În mare parte, taximetriștii fac o treabă excelentă în Cluj-Napoca și se vede o foarte mare diferență între taximetria din Cluj și taximetria din alte părți.
Aceste modificări au fost discutate și agreate împreună cu reprezentanții dispeceratelor și ai taximetriștilor. Noile măsuri vor intra în vigoare în perioada următoare, după darea în folosință a park&ride-ului de la Aeroport, aflat în prezent în faza de recepție a lucrărilor.
Zborul de vineri Cluj – Dublin a fost anulat din cauza furtunilor din Irlanda de Nord și Scoția. MAE a lansat o atenționare de călătorie în aceste zone.
Autoritățile au emis avertizări meteorologice cod roșu și portocaliu de vânt puternic, ploi și ninsoare, în contextul furtunii Eowyn. Alerta este în vigoare pentru vineri, 24 ianuarie, și sâmbătă, 25 ianuarie.
Zborul de vineri Cluj – Dublin, ANULAT din cauza furtunilor din Irlanda de Nord și Scoția
Din cauza vremii nefavorabile de la destinație, zborul FR9588 cu destinația Dublin, care trebuia să decoleze azi la ora 12.20 de pe Aeroportul din Cluj, a fost anulat.