Connect with us

ACTUALITATE

METROUL clujean, sub semnul întrebării. Ministerul Investiţiilor: DOAR în aceste CONDIŢII poate primi efectiv finanţare din PNRR

Publicat


Proiectul mult trâmbiţatului metrou clujean este încă sub semnul întrebării. Deşi autorităţile locale se mândresc deja cu el şi avansează termene foarte optimiste de realizare, e posibil ca proiectul nici să nu înceapă. Chiar dacă, teoretic, proiectului metroului clujean i-au fost alocaţi ceva bani prin PNRR, sumele respective s-ar putea să nu mai vină. Iar acest lucru este susţinut chiar de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.

Oricum, chiar dacă ar primi bani prin PNRR, aceştia sunt insuficienţi. Dar până atunci sunt cheltuiţi bani pentru proiecte şi prezentări prin străinătate, chiar dacă e foarte posibil ca proiectul metroului să moară din faşă. Iar banii sunt din buzunarul clujenilor.

Condiţii pentru metroul clujean

Într-o adresă din 29 septembrie, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene dă un răspuns Consiliului Civic Local Cluj-Napoca, în care lasă să se înţeleagă că proiectul metroului nu e bătut în cuie. Iar asta, chiar dacă i-au fost alocaţi deja o parte din bani prin PNRR.

„Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a propus includerea proiectului “Dezvoltarea reţelei de transport cu metroul în Municipiul Cluj-Napoca” (Faza I) în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

În ceea ce priveşte dezbaterea publică organizată pentru data de 15.10.2021, vă facem cunoscut faptul că proiectul “Dezvoltarea reţelei de transport cu metroul în Municipiul Cluj-Napoca”, inclus în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, deşi este aprobat la nivelul Comisiei Europene şi al Consiliului Uniunii Europene, trebuie să parcurgă toate etapele prevăzute de legislaţia naţională şi să răspundă tuturor condiţiilor legale şi de admisibilitate/eligibilitate. Doar în aceste condiţii proiectul poate primi efectiv finanţare din PNRR.

De asemenea, proiectul trebuie să parcurgă toate etapele prevăzute de HG nr. 907/2016, astfel încât să se asigure faptul că acesta este fezabil din punct de vedere tehnic şi financiar”, se arată în răspunsul Ministerului Investiţiilor, semnat de ministrul interimar, chiar premierul Florin Cîţu.

Despre metroul clujean: cost mare, bani puţini

Metroul de la Cluj Napoca va costa 1,7 miliarde de euro, iar proiectul va putea fi finalizat în 8 ani.

Ionel Oprea şeful echipei de proiectare a precizat că metroul de la Cluj va costa mai puțin per kilometru față de metroul din Capitală. Valoarea per kilometru este de 82 milioane de euro.

Primarul Emil Boc a susţinut în martie 2021, la o dezbatere că metroul clujean va fi terminat în 5 ani, dacă va fi finanțat din bani europeni, din PNRR.

Se estimează că vor folosi metroul 64.000 de pasageri pe zi, încă de la darea în funcțiune, iar zilnic 29.000 de mașini nu vor mai circula. Per total, în Florești și Cluj-Napoca, spațiul verde reglementat va fi dublat în urma aprobării acestui Plan Urbanistic Zonal.

Prin PNRR, Clujul a primit doar 300 milioane de euro finanțare în vederea realizării proiectului de metrou până în anul 2026. Pentru că termenul este foarte scurt, în acest timp s-ar putea realiza doar 9 stații de metrou, între centrul municipiului Cluj-Napoca (stația Sf. Maria) și prelungirea străzii Soporului (stația Europa Unită).

Pentru realizarea traseului în lungime de 7,5 km este necesară o sumă mult mai mare, 800 de milioane de euro, conform calculelor proiectanților.

În total proiectul metroului din Cluj va consuma 1,7 miliarde de euro, însă această secțiune, care cuprinde zona centrală, este cea mai scumpă, întrucât presupune lucrări speciale de consolidare și traversarea unor filoane de sare.

Potrivit lui Ionel Oprea, șeful de proiect, alți 260 milioane de euro vor fi asigurați prin fonduri europene – Programul Operațional de Transporturi, iar restul sumei, 240 de milioane de euro, vor fi asigurați de către Ministerul Transporturilor, prin credite de angajament.

CCL consideră nerentabil metroul clujean

Consiliul Civic Local Cluj-Napoca susţine că proiectul metroului clujean este unul nerentabil. Motivele sunt multiple. Şi ar exista şi soluţii alternative mai bune.

„Urmare dezbaterilor avute pana la data de 13.09.2021, Consiliul Civic Local a identificat solutii mai bune vis a vis de proiectul primariei Cluj-Napoca: ” Tren metropolitan si magistrala 1 Metrou”(cu dezbaterea publica in 15.10.2021)”, informează CCL Cluj-Napoca.

Variante mai ieftine

Tot CCL Cluj-Napoca propune şi variante alternative mai ieftine decât cea a Primăriei Cluj-Napoca.

„Avem placerea să vă expunem varianta alternativă la cea propusă de Primarie, gândita si sustinuta de catre specialistii invitati in cadrul CCL.
Directii posibile de dezvoltare (descongestionare) a circulatiei in Cluj Napoca si Zona Metropolitana.(OPINIILE SPECIALISTILOR).

Potrivit afirmatiilor din Studiile de Prefezabilitate si Fezabilitate in alegerea solutiei de transport,cea mai rapida,rentabila,economica si oportuna,in rezolvarea blocajului de mobilitate din Cluj-Napoca si imprejurimi, o reprezinta varianta TRANSPORTULUI COMBINAT CU AUTOBUZE ELECTRICE,TROLEIBUZE SI TRAMVAIE SILENTIOASE,CORELAT CU INVESTITIILE PENTRU EXTINDEREA DRUMURILOR SI A RUTELOR”, informează CCL.

Inconvenientele metroului clujean

CCL Cluj-Napoca explică, prin specialiştii ei, de ce nu ar fi potrivită soluţia metroului clujean.

„Solutia cu METROU USOR PE PNEURI ARE FOARTE MULTE INCONVENIENTE PENTRU PERIOADA 2021-2040 INTRUCAT:

-Numarul populatiei din aria metropolitana Cluj ,combinat cu extinderea activitatilor profesionale ONLINE,nu asigura un grad minim de incarcare cu calatori platitori,ceea ce poate conduce la apelarea la subventii,la costul exagerat al unei calatorii,la imposibilitatea rambursarii imprumuturilor europene sau la declararea falimentului societatii de administrare;

-Studiile geotehnice au localizat multe zone din traseu cu straturi de sare,nisipuri fluide,straturi de apa freatica de medie si mare adancime,zone cu vestigii istorice protejate prin lege,fara a oferi solutii de depasire a lor;

-Durata de executie a lucrarilor este in dezacord major cu estimarile specialistilor dar si cu perioada limitata de finantare prin imprumuturi partial nerambursabile din fonduri europene(PNRR),cu consecinte dezastruoase la restituirea sumelor datorate,in caz de esec;

-Disconfortul generat de santierele de suprafata este considerabil, atat ca durata in ani cat si ca afectare asupra circulatiei auto si pietonale dar mai ales ca impact poluant asupra oameilor si mediului;

-Zona rezidentiala Bucuresti,cu o populatie de peste 3 milioane de locuitori,nu a fost in masura sa isi autofinanteze METROUL in anul 2020,nici dupa ce a primit subventii pentru exploatare de 683 milioane lei si a marit pretul unei calatorii dus-intors de la 4 lei la 6 lei.Pierderea inregistrata de societatea Metrou s-a ridicat la 210 milioane lei.

-Costul investitiilor pe varianta cu autobuze electrice,tramvaie si troleibuze ,plus cele cu infrastructura stadala si feroviara reprezinta cel mult 1/3 din costul de executie a metoul iar durata de finalizare a proiectului se poate limita la 3-5 ani;Finantarea din PNRR poate fi gestionat in siguranta cu aceasta solutie.

-Efectele de reducere a poluarii mediului sunt similare,durata transportului nu se depaseste daca se extind benzile dedicate,siguranta circulatiei se poate tine sub control iar nivelul zgomotului este similar”, explică specialiştii CCL.

(MaAv)



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Stâlpi strâmbi pe str. Iuliu Maniu Cluj-Napoca. Au fost loviți de mașinile intrate pe pietonală și vor fi înlocuiți

Publicat

stâlpi

Peste 10 stâlpi de iluminat montați pe strada Iuliu Maniu din Cluj-Napoca vor fi înlocuiți după ce au fost loviți de mașinile de utilități care au circulat în zonă și au fost strâmbați.

Un clujean a sesizat pe o rețea de socializare că stâlpii sunt strâmbi și a susținut că e o bătaie de joc față de banii europeni.

Reprezentanții firmei Astor Com, executantul lucrării de modernizare a străzilor Kogălniceanu, Universității și a celor adiacente, printre care și Iuliu Maniu, au declarat pentru Cluj24 că stâlpii au fost montați corect, dar că aceștia au fost strâmbați după ce au fost loviți de diverse mașini care au intrat pe strada respectivă.

Montați drept

stâlpi

”Noi ne respectăm blazonul, nu ne batem joc de meseria de constructor.

Stâlpii de iluminat au fost montați drept, așa cum trebuie. Am constatat și noi că unii sunt strâmbi acum, după ce a fost loviți de mașinile care au intrat pe șantierul străzii care ar fi trebuit să fie pietonală.

Am identificat 12 stâlpi care vor fi înlocuiți pe cheltuiala noastră”, au spus reprezentanții constructorului.

Reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca au precizat la rândul lor că stâlpii respectivi nu au fost puși în mod eronat, ci au fost deteriorați de șoferi.

”Până la finalizarea recepției, acești stâlpi sunt responsabilitatea constructorului, urmând să fie înlocuiți pe cheltuiala acestuia”, au spus cei de la Primăria clujeană.

 

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Lucrări de reparații pe drumul Valea Gârboului – Rugășești. Sunt vizați 4,5 kilometri

Publicat

De

Reparații drum Valea Gârboului

Au demarat lucrap de reparații pe pe drumul Valea Gârboului – Rugășești, DJ 182F, anunță Consiliul Județean Cluj.

lucrăriLE de întreținere curentă și periodică pe drumul județean Valea Gârboului – Rugășești vizează un sector în lungime de aproape 4,5 kilometri.

Lucrări de reparații pe drumul Valea Gârboului – Rugășești. Sunt vizați 4,5 kilometri

Lucrările se desfășoară între kilometrul 5+500 și 9+980, iar tronsonul situat între pozițiile kilometrice 5+500 și 6+500 va fi asfaltat.

„Deși acest drum județean înregistrează un trafic rutier destul de scăzut, dorim să asigurăm și în acest areal i infrastructură rutieră îmbunătățită, menită să contribuie la reducerea decalajelor de dezvoltare între mediul urban și cel rural precum și între diferitele zine ale județului.

Nu în ultimul rând, acest drum județean asigură accesul oamenilor din zonă la două drumuri naționale, respectiv DN 18 și DN 18B”, a transmis Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.

În această etapă, se află în plină desfășurare operațiuni constând în întreținerea platformei drumului prin tratarea burdușirilor și a tasărilor, precum și lucrări la podețe.

De asemenea, urmează a fi executate:

  • lucrări de întreținere a părții carosabile prin plombarea gropilor cu îmbrăcăminți asfaltice,
  • completarea rosturilor,
  • aducerea la profil a acostamentelor,
  • completarea de acostamente,

  • lucrări de asigurare a scurgerii apelor prin curățarea șanțurilor și a rigolelor,
  • lucrări de asigurare a esteticii rutiere prin tăierea lăstărișului și a vegetației din zona drumului,
  • lucrări de refacere a timpanelor deteriorate, precum și
  • așternere de strat de balast stabilizat și de covor asfaltic.

Foto: CJ Cluj

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Accident pe Centura Apahida-Bulevardul Muncii. Patru autoturisme implicate. O persoană a fost dusă la spital

Publicat

De

Accident Centura Apahida - Bulevardul Muncii

Un accident de circulație a avut loc în urmă cu puțin timp pe Centura Apahida-Bulevardul Muncii. O persoană a fost rănită și transportată la spital.

Potrivit IPJ Cluj, în accident au fost implicate un ansamblu de vehicule și alte 3 autoturisme.

Accident pe Centura Apahida-Bulevardul Muncii. Patru autoturisme implicate. O persoană a fost dusă la spital

Accident rutier a avut loc în zona Sub Coasta.

Circulația în zonă este blocată pe ambele sensuri momentan.

Foto. Info Trafic Cluj-Napoca

La fața locului au ajuns două autospeciale din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca și două echipaje SAJ.

Două persoane au fost consultate de către echipajele medicale, la fața locului, iar una a fost transportată la spital.

Imagini: ISU Cluj

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Drumarii au ieșit la deszăpezire pe drumurile de munte din Cluj. Au folosit tone de material antiderapant

Publicat

De

Drumarii au scos utilajele de deszăpezire

Drumarii au scos utilajele de deszăpezire pe mai multe drumuri din munte din Cluj. În zonele înalte ale județului ninge începând de marți.

Potrivit Consiliului Județean Cluj, în cursul dimineţii zilei de miercuri, 17 aprilie, în urma căderilor de zăpadă și a temperaturilor negative înregistrate în ultimele 12 ore în zona de munte a județului, pe mai multe sectoare de drum se circulă în condiții de iarnă.

Drumarii au ieșit la deszăpezire pe drumurile de munte din Cluj. Au folosit tone de material antiderapant

Pentru asigurarea unor condiţii optime de circulaţie, s-a acţionat cu utilaje specifice de deszăpezire pe raza Lotului 1, zona Huedin, respectiv pe raza comunei Mărișel.

În cadrul acestor acţiuni a fost folosită o cantitate de 3,7 tone de material antiderapant.

Zăpadă la Băișoara și Buscat

De asemenea, pe raza Lotului 3, zona Turda, respectiv pe drumul județean DJ 107R Băișoara – Muntele Băișorii – pârtia Buscat s-a intervenit prin acțiuni de deszăpezire și de combatare a fenomenului de polei.

În cadrul acestor acţiuni a fost folosită o cantitate de 6 tone de material antiderapant.

Situația va fi monitorizată în continuare

În continuare, se acţionează cu utilaje şi cu materiale antiderapante pentru combaterea fenomenului de polei în zonele unde se impune acest lucru, au anunțat reprezentanții CJ Cluj.

De asemenea, se efectuează revizii pe mai multe drumuri judeţene pentru verificarea stării părţii carosabile, urmând să se acţioneze în caz de necesitate.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax