Connect with us

ACTUALITATE

METROUL clujean, sub semnul întrebării. Ministerul Investiţiilor: DOAR în aceste CONDIŢII poate primi efectiv finanţare din PNRR

Publicat


Proiectul mult trâmbiţatului metrou clujean este încă sub semnul întrebării. Deşi autorităţile locale se mândresc deja cu el şi avansează termene foarte optimiste de realizare, e posibil ca proiectul nici să nu înceapă. Chiar dacă, teoretic, proiectului metroului clujean i-au fost alocaţi ceva bani prin PNRR, sumele respective s-ar putea să nu mai vină. Iar acest lucru este susţinut chiar de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.

Oricum, chiar dacă ar primi bani prin PNRR, aceştia sunt insuficienţi. Dar până atunci sunt cheltuiţi bani pentru proiecte şi prezentări prin străinătate, chiar dacă e foarte posibil ca proiectul metroului să moară din faşă. Iar banii sunt din buzunarul clujenilor.

Condiţii pentru metroul clujean

Într-o adresă din 29 septembrie, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene dă un răspuns Consiliului Civic Local Cluj-Napoca, în care lasă să se înţeleagă că proiectul metroului nu e bătut în cuie. Iar asta, chiar dacă i-au fost alocaţi deja o parte din bani prin PNRR.

„Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a propus includerea proiectului “Dezvoltarea reţelei de transport cu metroul în Municipiul Cluj-Napoca” (Faza I) în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

În ceea ce priveşte dezbaterea publică organizată pentru data de 15.10.2021, vă facem cunoscut faptul că proiectul “Dezvoltarea reţelei de transport cu metroul în Municipiul Cluj-Napoca”, inclus în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, deşi este aprobat la nivelul Comisiei Europene şi al Consiliului Uniunii Europene, trebuie să parcurgă toate etapele prevăzute de legislaţia naţională şi să răspundă tuturor condiţiilor legale şi de admisibilitate/eligibilitate. Doar în aceste condiţii proiectul poate primi efectiv finanţare din PNRR.

De asemenea, proiectul trebuie să parcurgă toate etapele prevăzute de HG nr. 907/2016, astfel încât să se asigure faptul că acesta este fezabil din punct de vedere tehnic şi financiar”, se arată în răspunsul Ministerului Investiţiilor, semnat de ministrul interimar, chiar premierul Florin Cîţu.

Despre metroul clujean: cost mare, bani puţini

Metroul de la Cluj Napoca va costa 1,7 miliarde de euro, iar proiectul va putea fi finalizat în 8 ani.

Ionel Oprea şeful echipei de proiectare a precizat că metroul de la Cluj va costa mai puțin per kilometru față de metroul din Capitală. Valoarea per kilometru este de 82 milioane de euro.

Primarul Emil Boc a susţinut în martie 2021, la o dezbatere că metroul clujean va fi terminat în 5 ani, dacă va fi finanțat din bani europeni, din PNRR.

Se estimează că vor folosi metroul 64.000 de pasageri pe zi, încă de la darea în funcțiune, iar zilnic 29.000 de mașini nu vor mai circula. Per total, în Florești și Cluj-Napoca, spațiul verde reglementat va fi dublat în urma aprobării acestui Plan Urbanistic Zonal.

Prin PNRR, Clujul a primit doar 300 milioane de euro finanțare în vederea realizării proiectului de metrou până în anul 2026. Pentru că termenul este foarte scurt, în acest timp s-ar putea realiza doar 9 stații de metrou, între centrul municipiului Cluj-Napoca (stația Sf. Maria) și prelungirea străzii Soporului (stația Europa Unită).

Pentru realizarea traseului în lungime de 7,5 km este necesară o sumă mult mai mare, 800 de milioane de euro, conform calculelor proiectanților.

În total proiectul metroului din Cluj va consuma 1,7 miliarde de euro, însă această secțiune, care cuprinde zona centrală, este cea mai scumpă, întrucât presupune lucrări speciale de consolidare și traversarea unor filoane de sare.

Potrivit lui Ionel Oprea, șeful de proiect, alți 260 milioane de euro vor fi asigurați prin fonduri europene – Programul Operațional de Transporturi, iar restul sumei, 240 de milioane de euro, vor fi asigurați de către Ministerul Transporturilor, prin credite de angajament.

CCL consideră nerentabil metroul clujean

Consiliul Civic Local Cluj-Napoca susţine că proiectul metroului clujean este unul nerentabil. Motivele sunt multiple. Şi ar exista şi soluţii alternative mai bune.

„Urmare dezbaterilor avute pana la data de 13.09.2021, Consiliul Civic Local a identificat solutii mai bune vis a vis de proiectul primariei Cluj-Napoca: ” Tren metropolitan si magistrala 1 Metrou”(cu dezbaterea publica in 15.10.2021)”, informează CCL Cluj-Napoca.

Variante mai ieftine

Tot CCL Cluj-Napoca propune şi variante alternative mai ieftine decât cea a Primăriei Cluj-Napoca.

„Avem placerea să vă expunem varianta alternativă la cea propusă de Primarie, gândita si sustinuta de catre specialistii invitati in cadrul CCL.
Directii posibile de dezvoltare (descongestionare) a circulatiei in Cluj Napoca si Zona Metropolitana.(OPINIILE SPECIALISTILOR).

Potrivit afirmatiilor din Studiile de Prefezabilitate si Fezabilitate in alegerea solutiei de transport,cea mai rapida,rentabila,economica si oportuna,in rezolvarea blocajului de mobilitate din Cluj-Napoca si imprejurimi, o reprezinta varianta TRANSPORTULUI COMBINAT CU AUTOBUZE ELECTRICE,TROLEIBUZE SI TRAMVAIE SILENTIOASE,CORELAT CU INVESTITIILE PENTRU EXTINDEREA DRUMURILOR SI A RUTELOR”, informează CCL.

Inconvenientele metroului clujean

CCL Cluj-Napoca explică, prin specialiştii ei, de ce nu ar fi potrivită soluţia metroului clujean.

„Solutia cu METROU USOR PE PNEURI ARE FOARTE MULTE INCONVENIENTE PENTRU PERIOADA 2021-2040 INTRUCAT:

-Numarul populatiei din aria metropolitana Cluj ,combinat cu extinderea activitatilor profesionale ONLINE,nu asigura un grad minim de incarcare cu calatori platitori,ceea ce poate conduce la apelarea la subventii,la costul exagerat al unei calatorii,la imposibilitatea rambursarii imprumuturilor europene sau la declararea falimentului societatii de administrare;

-Studiile geotehnice au localizat multe zone din traseu cu straturi de sare,nisipuri fluide,straturi de apa freatica de medie si mare adancime,zone cu vestigii istorice protejate prin lege,fara a oferi solutii de depasire a lor;

-Durata de executie a lucrarilor este in dezacord major cu estimarile specialistilor dar si cu perioada limitata de finantare prin imprumuturi partial nerambursabile din fonduri europene(PNRR),cu consecinte dezastruoase la restituirea sumelor datorate,in caz de esec;

-Disconfortul generat de santierele de suprafata este considerabil, atat ca durata in ani cat si ca afectare asupra circulatiei auto si pietonale dar mai ales ca impact poluant asupra oameilor si mediului;

-Zona rezidentiala Bucuresti,cu o populatie de peste 3 milioane de locuitori,nu a fost in masura sa isi autofinanteze METROUL in anul 2020,nici dupa ce a primit subventii pentru exploatare de 683 milioane lei si a marit pretul unei calatorii dus-intors de la 4 lei la 6 lei.Pierderea inregistrata de societatea Metrou s-a ridicat la 210 milioane lei.

-Costul investitiilor pe varianta cu autobuze electrice,tramvaie si troleibuze ,plus cele cu infrastructura stadala si feroviara reprezinta cel mult 1/3 din costul de executie a metoul iar durata de finalizare a proiectului se poate limita la 3-5 ani;Finantarea din PNRR poate fi gestionat in siguranta cu aceasta solutie.

-Efectele de reducere a poluarii mediului sunt similare,durata transportului nu se depaseste daca se extind benzile dedicate,siguranta circulatiei se poate tine sub control iar nivelul zgomotului este similar”, explică specialiştii CCL.

(MaAv)




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate