Connect with us

ACTUALITATE

METROUL clujean, sub semnul întrebării. Ministerul Investiţiilor: DOAR în aceste CONDIŢII poate primi efectiv finanţare din PNRR

Publicat


Proiectul mult trâmbiţatului metrou clujean este încă sub semnul întrebării. Deşi autorităţile locale se mândresc deja cu el şi avansează termene foarte optimiste de realizare, e posibil ca proiectul nici să nu înceapă. Chiar dacă, teoretic, proiectului metroului clujean i-au fost alocaţi ceva bani prin PNRR, sumele respective s-ar putea să nu mai vină. Iar acest lucru este susţinut chiar de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.

Oricum, chiar dacă ar primi bani prin PNRR, aceştia sunt insuficienţi. Dar până atunci sunt cheltuiţi bani pentru proiecte şi prezentări prin străinătate, chiar dacă e foarte posibil ca proiectul metroului să moară din faşă. Iar banii sunt din buzunarul clujenilor.

Condiţii pentru metroul clujean

Într-o adresă din 29 septembrie, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene dă un răspuns Consiliului Civic Local Cluj-Napoca, în care lasă să se înţeleagă că proiectul metroului nu e bătut în cuie. Iar asta, chiar dacă i-au fost alocaţi deja o parte din bani prin PNRR.

„Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a propus includerea proiectului “Dezvoltarea reţelei de transport cu metroul în Municipiul Cluj-Napoca” (Faza I) în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

În ceea ce priveşte dezbaterea publică organizată pentru data de 15.10.2021, vă facem cunoscut faptul că proiectul “Dezvoltarea reţelei de transport cu metroul în Municipiul Cluj-Napoca”, inclus în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, deşi este aprobat la nivelul Comisiei Europene şi al Consiliului Uniunii Europene, trebuie să parcurgă toate etapele prevăzute de legislaţia naţională şi să răspundă tuturor condiţiilor legale şi de admisibilitate/eligibilitate. Doar în aceste condiţii proiectul poate primi efectiv finanţare din PNRR.

De asemenea, proiectul trebuie să parcurgă toate etapele prevăzute de HG nr. 907/2016, astfel încât să se asigure faptul că acesta este fezabil din punct de vedere tehnic şi financiar”, se arată în răspunsul Ministerului Investiţiilor, semnat de ministrul interimar, chiar premierul Florin Cîţu.

Despre metroul clujean: cost mare, bani puţini

Metroul de la Cluj Napoca va costa 1,7 miliarde de euro, iar proiectul va putea fi finalizat în 8 ani.

Ionel Oprea şeful echipei de proiectare a precizat că metroul de la Cluj va costa mai puțin per kilometru față de metroul din Capitală. Valoarea per kilometru este de 82 milioane de euro.

Primarul Emil Boc a susţinut în martie 2021, la o dezbatere că metroul clujean va fi terminat în 5 ani, dacă va fi finanțat din bani europeni, din PNRR.

Se estimează că vor folosi metroul 64.000 de pasageri pe zi, încă de la darea în funcțiune, iar zilnic 29.000 de mașini nu vor mai circula. Per total, în Florești și Cluj-Napoca, spațiul verde reglementat va fi dublat în urma aprobării acestui Plan Urbanistic Zonal.

Prin PNRR, Clujul a primit doar 300 milioane de euro finanțare în vederea realizării proiectului de metrou până în anul 2026. Pentru că termenul este foarte scurt, în acest timp s-ar putea realiza doar 9 stații de metrou, între centrul municipiului Cluj-Napoca (stația Sf. Maria) și prelungirea străzii Soporului (stația Europa Unită).

Pentru realizarea traseului în lungime de 7,5 km este necesară o sumă mult mai mare, 800 de milioane de euro, conform calculelor proiectanților.

În total proiectul metroului din Cluj va consuma 1,7 miliarde de euro, însă această secțiune, care cuprinde zona centrală, este cea mai scumpă, întrucât presupune lucrări speciale de consolidare și traversarea unor filoane de sare.

Potrivit lui Ionel Oprea, șeful de proiect, alți 260 milioane de euro vor fi asigurați prin fonduri europene – Programul Operațional de Transporturi, iar restul sumei, 240 de milioane de euro, vor fi asigurați de către Ministerul Transporturilor, prin credite de angajament.

CCL consideră nerentabil metroul clujean

Consiliul Civic Local Cluj-Napoca susţine că proiectul metroului clujean este unul nerentabil. Motivele sunt multiple. Şi ar exista şi soluţii alternative mai bune.

„Urmare dezbaterilor avute pana la data de 13.09.2021, Consiliul Civic Local a identificat solutii mai bune vis a vis de proiectul primariei Cluj-Napoca: ” Tren metropolitan si magistrala 1 Metrou”(cu dezbaterea publica in 15.10.2021)”, informează CCL Cluj-Napoca.

Variante mai ieftine

Tot CCL Cluj-Napoca propune şi variante alternative mai ieftine decât cea a Primăriei Cluj-Napoca.

„Avem placerea să vă expunem varianta alternativă la cea propusă de Primarie, gândita si sustinuta de catre specialistii invitati in cadrul CCL.
Directii posibile de dezvoltare (descongestionare) a circulatiei in Cluj Napoca si Zona Metropolitana.(OPINIILE SPECIALISTILOR).

Potrivit afirmatiilor din Studiile de Prefezabilitate si Fezabilitate in alegerea solutiei de transport,cea mai rapida,rentabila,economica si oportuna,in rezolvarea blocajului de mobilitate din Cluj-Napoca si imprejurimi, o reprezinta varianta TRANSPORTULUI COMBINAT CU AUTOBUZE ELECTRICE,TROLEIBUZE SI TRAMVAIE SILENTIOASE,CORELAT CU INVESTITIILE PENTRU EXTINDEREA DRUMURILOR SI A RUTELOR”, informează CCL.

Inconvenientele metroului clujean

CCL Cluj-Napoca explică, prin specialiştii ei, de ce nu ar fi potrivită soluţia metroului clujean.

„Solutia cu METROU USOR PE PNEURI ARE FOARTE MULTE INCONVENIENTE PENTRU PERIOADA 2021-2040 INTRUCAT:

-Numarul populatiei din aria metropolitana Cluj ,combinat cu extinderea activitatilor profesionale ONLINE,nu asigura un grad minim de incarcare cu calatori platitori,ceea ce poate conduce la apelarea la subventii,la costul exagerat al unei calatorii,la imposibilitatea rambursarii imprumuturilor europene sau la declararea falimentului societatii de administrare;

-Studiile geotehnice au localizat multe zone din traseu cu straturi de sare,nisipuri fluide,straturi de apa freatica de medie si mare adancime,zone cu vestigii istorice protejate prin lege,fara a oferi solutii de depasire a lor;

-Durata de executie a lucrarilor este in dezacord major cu estimarile specialistilor dar si cu perioada limitata de finantare prin imprumuturi partial nerambursabile din fonduri europene(PNRR),cu consecinte dezastruoase la restituirea sumelor datorate,in caz de esec;

-Disconfortul generat de santierele de suprafata este considerabil, atat ca durata in ani cat si ca afectare asupra circulatiei auto si pietonale dar mai ales ca impact poluant asupra oameilor si mediului;

-Zona rezidentiala Bucuresti,cu o populatie de peste 3 milioane de locuitori,nu a fost in masura sa isi autofinanteze METROUL in anul 2020,nici dupa ce a primit subventii pentru exploatare de 683 milioane lei si a marit pretul unei calatorii dus-intors de la 4 lei la 6 lei.Pierderea inregistrata de societatea Metrou s-a ridicat la 210 milioane lei.

-Costul investitiilor pe varianta cu autobuze electrice,tramvaie si troleibuze ,plus cele cu infrastructura stadala si feroviara reprezinta cel mult 1/3 din costul de executie a metoul iar durata de finalizare a proiectului se poate limita la 3-5 ani;Finantarea din PNRR poate fi gestionat in siguranta cu aceasta solutie.

-Efectele de reducere a poluarii mediului sunt similare,durata transportului nu se depaseste daca se extind benzile dedicate,siguranta circulatiei se poate tine sub control iar nivelul zgomotului este similar”, explică specialiştii CCL.

(MaAv)



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Peste 2.200 de cereri într-o lună, la Cluj, pentru eliberarea noilor cărți electronice de identitate. Sunt gratuite

Publicat

De

Carte electronică de identitate

În perioada 20 martie – 20 aprilie 2025, în județul Cluj au fost depuse nu mai puțin de 2.219 cereri pentru eliberarea noilor cărți electronice de identitate, potrivit unei analize realizate de Consiliul Județean Cluj și Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Cluj.

Noua carte de identitate este gratuită și se eliberează începând cu vârsta de 14 ani.

Peste 2.200 de cereri într-o lună pentru eliberarea noilor cărți electronice de identitate

Începând cu 20 martie, serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor din județul Cluj, respectiv Cluj-Napoca, Dej, Gherla, Huedin, Turda, Câmpia Turzii și Florești au început preluarea fotografiilor, a amprentelor digitale și a documentelor necesare pentru emiterea noilor acte de identitate.

Potrivit reprezentanților Consiliului Județean Cluj, distribuția cererilor pe localități este următoarea:

  • Cluj-Napoca – 848
  • DJEP Cluj – 579
  • Dej – 184
  • Turda – 184
  • Câmpia Turzii – 153
  • Florești – 128
  • Gherla – 80
  • Huedin – 63

Prima carte electronică de identitate în format actualizat din România a fost eliberată în 2 aprilie 2025, la sediul DJEP Cluj, în prezența vicepreședintelui Consiliului Județean Cluj, Radu Rațiu, a chestorului de poliție Cătălin-Aurel Giulescu, director general al Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor din cadrul MAI, și a conducerii DJEP Cluj.

Programările pentru obținerea unei cărți electronice de identitate se fac exclusiv online, prin platforma Ministerului Afacerilor Interne.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

AVERTIZARE de vreme rea la Cluj. Sunt așteptate ploi torențiale, descărcări electrice și grindină

Publicat

De

Cod galben de ploi la Cluj

O vertizare de tip nowcasting a fost emisă de meteorologi pentru Cluj-Napoca, dar și alte localități din județ.

Avertizarea Cod Galben este valabilă marți, 22 aprilie, până la ora 21.30.

AVERTIZARE de vreme rea la Cluj

Potrivit meteorologilor, se vor semnala averse torențiale care vor acumula 15 – 25 litri pe metru pătrat, descărcări electrice, și, izolat, grindină de mici dimensiuni.

Codul Galben este valabil pentru Cluj-Napoca, Turda, Câmpia Turzii, Gherla, Huedin, Aghireșu, Baciu, Apahida, Gilău, Florești, Viișoara, Mihai Viteazu, Tritenii de Jos, Săvădisla, Frata, Cojocna, Ceanu Mare, Bonțida, Iclod, Luna, Feleacu, Jucu, Căpușu Mare, Mociu, Sic, Chinteni, Gârbău, Călărași, Cămărașu, Căianu, Sânpaul, Fizeșu Gherlii, Cătina, Țaga, Suatu, Petreștii de Jos, Borșa, Bobâlna, Panticeu, Cornești, Așchileu, Dăbâca, Geaca, Vultureni, Recea-Cristur, Izvoru Crișului, Săndulești, Ciurila, Tureni, Aluniș, Pălatca, Aiton, Buza și Ploscoș.

Citește mai departe

EDUCATIE

George Simion (AUR): Angajamentul meu față de studenți: RESPECT, implicare și transparență

Publicat

george simion

România are nevoie de o generație tânără puternică, educată, susținută și ascultată. Iar când studenții acestei țări îți trimit o scrisoare – nu doar de intenție, ci de speranță și responsabilitate – ai datoria să răspunzi cu seriozitate și onestitate.

Așadar, am primit o scrisoare de angajament din partea Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și o susțin pe deplin. Nu doar din respect pentru miile de tineri care cred în puterea educației, ci și pentru că am fost și eu acolo. În cămine. În biblioteci. Știu ce înseamnă să visezi, dar să nu te audă nimeni. Știu ce înseamnă să vrei să rămâi în România, dar să nu ai încredere că lucrurile se pot schimba.

George Simion (AUR): Angajamentul meu față de studenți: RESPECT, implicare și transparență

Mă angajez public ca, în calitate de președinte al României, să am un dialog permanent și sincer cu ANOSR și cu toți reprezentanții studenților. Vom construi împreună un calendar clar al măsurilor pentru învățământul superior, vom avea întâlniri regulate și vom pune educația unde îi este locul: în centrul strategiei de dezvoltare a țării.

Voi susține transparența în Administrația Prezidențială și voi desemna un consilier prezidențial dedicat educației și cercetării – un profesionist ales pe criterii meritocratice, care va lucra direct cu voi. Voi insista ca educația să fie inclusă în Strategia Națională de Apărare, pentru că o țară fără un sistem educațional solid este o țară vulnerabilă.

Știu că cererile voastre nu sunt doar pentru voi. Sunt pentru o țară mai bună. Pentru viitorul nostru. Pentru părinții voștri, care vor să vă vadă reușind aici, nu în altă parte. Pentru frații și surorile voastre mai mici, care vor învăța într-o Românie pe care noi o vom face demnă și suverană.

Îmi asum să transform aceste idei în realitate. Nu doar prin semnătură. Ci prin fapte. Cu respect. Cu seriozitate. Cu implicare.

Vă mulțumesc că aveți curajul să vă faceți vocea auzită. Și vă promit că și eu voi avea curajul să nu vă dezamăgesc. Așa să-mi ajute Dumnezeu!

 

disclaimer aur

Citește mai departe

EVENIMENT

Imagini șocante. Bărbat găsit mort într-o parcare de pe Calea Moților din Cluj-Napoca

Publicat

Bărbat găsit mort pe stradă

Un bărbat căzut la pământ a fost văzut de mai mulți oameni în zona Platinia, de pe Calea Moților din Cluj-Napoca.

Acesta era, din nefericire, mort, și a fost alertată Poliția.

Bărbat găsit mort 1ntr-o parcare

Polițiștii au fost anunțați cu privire persoana decedată, marți, în jurul orei 06.55. La fața locului a fost direcționată o echipă operativă de polițiști și un echipaj medical, constatând că cele sesizate se confirmă. Bărbatul de 56 de ani era mort.

În urma primelor verificări, nu au fost identificate urme de violență, potrivit reprezentanților IPJ Cluj.

În cauză a fost întocmit un dosar penal privind infracțiunea de ucidere din culpă, în vederea stabilirii tuturor circumstanțelor în care a survenit decesul, iar trupul acestuia a fost transportat la Institutul de Medicină Legală Cluj-Napoca pentru efectuarea expertizei medico-legale.

Din informațiile Cluj24.ro, bărbatul ar fi murit din cauze medicale.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate