Connect with us

ACTUALITATE

Jurnalul lui Tavi (10)/ Am devenit călăii unor oameni pe care nu aveam voie de la Dumnezeu să-i judecăm

Publicat


Revad, dimineata pe un canal tv fragmente din conferinta de presa a dlui Orban. O mare de vorbe care nu spun mai nimic. Intotdeauna m-au fascinat oamenii care in public reusesc, cu aceleasi 120 de cuvinte timp de mai bine de o ora sa nu spuna nimic; sa nu raspunda la nici o intrebare, concret. Nu stiu cum te poti simti ca prim ministru al unei tari, sa vorbesti ocolind subiectele, sa vorbesti, ca o masina de vorbit stricata, fara sens, fara nici o picatura de emotie.

Ce faci, ca om, dupa o astfel de conferinta de presa, in care n-ai spus nimic, in care, ca norocul, si intrebarile proaste, dezlanate si vagi, te-au ajutat sa bati pasul pe loc, inseland o buna parte din poporul care astepta, ca prostii, ceva de la tine. Il urmaresc fascinat si cand e filmat, la inceputul sedintelor de Guvern; are loc acolo, intr-o artificialitate si intr-un scenariu gandit si jucat prost, un teatru meschin. Se face „ordinea de zi”, vezi Doamne, fiecare ministru spune ce are de spus in legatura cu „temele” sedintei. Dl Orban, cu privirea pierduta, de parca chiar ar gandi, converseaza cu fiecare, la tema, sa arate lumii ca stie despre ce e vorba; apoi multumeste presei, semn ca ce se va discuta de aici incolo, nu va mai fi public.

Exista, cu siguranta in vietile tuturor oamenilor „cuminti” din Romania, ceva ireal, inefabil, care ii face sa reziste in fata acestui teatru de prost gust pe care il vad la tv, zilnic. Exista ceva care ii face sa reziste, sa mearga inainte, chiar daca stiu ca sunt mintiti, cu nerusinare. Dar candva, intr-o zi, cu totii vor trebui sa paraseasca aceasta pozitie si sa opinieze. Sa aleaga, cumva, pentru ei si pentru copiii lor. Pe zi ce trece totul se degradeaza; cu sau fara Coronavirus se vede intr-o imagine uriasa falimentul clasei politice, si, ce e si mai trist, falimentul democratiei romanesti. E o toropeala placuta, sa traiesti intr-un ireal proteguitor si sa nu vrei, sa nu poti sa alegi; sau, mai precis, sa nu ai de unde sa alegi.

Sunt zile care te coplesesc, cum a fost aceea de ieri, prin substanta lor densa: e deajuns un telefon, un dialog cu un om care, ca si tine, cauta explicatii, traieste, adica. La telefon, indelung cu Serban Marinescu, acest regizor de geniu, despre „cum a fost posibil” si cum e posibil asa ceva… Despre ingenuncherea voluntara, despre acea demnitate care nu se mai poate trai, ca forma de exprimare sufleteasca in Romania. Un minut la telefon cu un om minunat ca Serban este echivalentul aparitiei unei mici luminite, intr-un tunel mult prea lung pentru rabdarea si viata unui om. Echivalentul unor continue minuni, ale revelatiei linistitoare ca mai sunt constiinte in tara asta. Imi incep dimineata rememorand discutia cu el, de aseara, fapt care imi da o buna dispozitie curioasa; cafea cu amintiri, – de ieri si de azi- iata o posibila modalitate de a incepe o zi.

Ieri a fost ziua bucuriilor telefonate: o portie de buna dispozitie, pe care incerc sa o prelungesc si azi a venit tot prin telefon, de la Nicusor Nastase, cu care am ras cateva minute bune evocand „lingusirea” atat de caracteristica politicianului roman de azi. Se tot vorbeste despre oamenii din preajma lui Ceausescu, cum ca ar fi fost etalonul lingusirii, ori asta nu e adevarat. Din partea lor era mai mult o abtinere programatica de a contrazice „linia oficiala”, decat de lingusi si a aproba orice zicea seful. Se tacea mult, pe timpul impuscatului. Se fereau sa se exprime impotriva, dar nici nu se grabeau sa legitimeze prostia. Cei mai inteligenti foloseau chiar linia oficiala interpretand-o si dandu-i sensuri nebanuite, care sa justifice atatea „deraieri” de la linia ideologica, altfel spus, reparau ce se putea repara… Dar nu mai putem face comparatii. Nu mai are sens. Penibilul a devenit atat de grosier si atat de nonsalant exprimat in public, incat chiar nu mai conteaza.

E o placere sa vorbesti detasat cu Nicusor: te poarta printre amintiri reale, cinstite, dintr-o lume pe care ne-am grabit s-o condamnam fara s-o studiem in amanunt. O lume cu dramele, greselile si prostiile ei. Cu tragedii, cu destine de oameni pe care nu i-am cunoscut si nu-i vom cunoaste si in legatura cu care n-am facut niciodata efortul de a-i analiza fara patima. E una din cele mai mizerabile tare aduse prezentului continuu pe care il traim, obligati de politicienii fara idei: aceea de a imparti lumea in buni si rai si de a judeca la repezeala, cand e vorba de oameni… Am crezut ca vom scapa de aceasta schimonosire sufleteasca prin care Lumea a trecut dureros de multe ori: n-a fost sa fie asa. Am devenit calaii unor oameni pe care nu aveam voie de la Dumnezeu sa-i judecam. L-am abandonat pe Dumnezeu, ne-am abandonat tot ce era mai bun in noi, ca sa devenim judecatori strambi. Judecatori care primesc verdictele in plic, sau ne sunt sugerate prin latratorii publici, unelte mizerabile cu care s au distrus vieti.

*

Mi-ar placea un film despre ce traim azi, facut de Seban Marinescu… El are puterea sa „taie” chipuri, sa aseze caramizi de imagine, care sa explice profunzimile, tuturor celor care n-au avut puterea sau nu au avut voie sa inteleaga mizeria in care traim. Pentru ca este un om care isi pastreaza lumina in orice context si cu ea lumineaza sufletele. Sa creezi cu lumina personaje si situatii gri este, orice s-ar spune, o trasatura de geniu. Parca zice: uitati-va la ei, dar nu-i judecati, sunt rai, lacomi, mizerabili, dar nu-i judecati voi. Uitati-va intai in oglinda si luati aminte. Nu e vindicativ, isi iubeste personajele, gasind chiar si numai un simplu gest cald la fiecare monstru. Sunt si ei aici, sunt si ei oameni. Dezumanizarea pe care o vede este, parca atenuanta, palida, patrunsa de intelegere, dar nu de acceptare. Nu-si ucide cu sange rece nici un personaj negativ. Construieste personajul incercand sa inteleaga ce se ascunde in spatele caderii lui in neantul abrutizarii. Si prin asta, filmele lui stralucesc, atinse de pana geniului. Fiindca filmele lui sunt pagini din cea mai buna memorie. Aceea care cantareste si arata, nu cea care judeca semenii cazuti. Fiindca si caderea morala sau etica a unui om e de pastrat in memorie, fiindca un om, mai multi oameni cazuti, distrusi pana la urma de opacitatea unei societati in prea mare graba, care se indreapta spre nicaieri, este o drama uluitoare, de un tragism pe care prea putini pot sa-l inteleaga; abrutizarea este si in cel care nu vrea sau nu poate sa inteleaga caderea, multumindu se doar sa judece si sa condamne.

Un film este, orice s-ar spune, si memorie, iar asta mi se pare important. Sa poti stoca memorie, acum cand cartile care se scriu nu se mai preocupa de sufletul Omului, ci mai ales de ele insele ca obiect, ca valoare de piata, asta mi se pare esential. Imi pare nespus de rau ca nu ma pricep si nu ma tin curelele sa scriu scenarii. d’Annunzio scria inca de la inceputul secolului trecut scenariul pentru „Cabiria”, atunci, cand putini luau in serios scenaristica. E un moment in care spectatorul obisnuit consuma filme americane de trei lei si citeste „best seller”-uri cam de acelasi pret… La Sibiu, in tineretea mea, era bataie pe un abonament la Cinemateca de pe strada „Tribunei” si un moment important al zilei de vineri, seara, cand Ecaterina Oproiu prezenta marile filme ale Lumii, la „Telecinemateca”. Pentru lumea in care traim conteaza foarte putin, insa, prima scoala de film din lume, a lui Eisenstein, se dorea a fi echivalenta cu orice alta scoala de arta sau arhitectura.

Daca filmele care fac sali pline azi sunt mai mult divertisment decat arta, asta se intampla, probabil, fiindca oamenii s-au dezobisnuit sa aiba memorie; si, mai rau, s-au dezobisnuit sa uzeze de memore ca de un instrument al autocunoasterii, in primul rand, si apoi, in al doilea, de memorie ca instrument de descifrare a realitatii. Totul se desfasoara in viata noastra intr-un ritm de o viteza uluitoare, ceea ce ne face, practic sa uitam. Umberto Eco semnaleaza ca accelerarea vietii duce la stergerea memoriei, si o caracterizeaza ca una din cele mai dramatice probleme ale civilizatiei umane. Stergerea memoriei prin incarcarea ei via internet cu tot felul de gunoaie, cred, este ceea ce pur si simplu, prosteste. Ce ma face sa am o unda de pozitivitate in dupa amiaza asta este ca in momentul cand tot acest mizerabil internet, cu tot cu retelele de asa zisa socializare nu vor mai exista (sper din toata inima sa se intample asta, chiar daca eu n-o sa mai fiu pe aici sa ma bucur!), cartile si filmele vor rezista. Stocate intr-un fel sau altul, vom putea citi in biblioteci, chiar la lumina lumanarii si vom redescoperi, poate cinematecile, si marile filme, marea „memorie” artistica a Lumilor dinainte de noi. Va fi un urias pas inainte, fiindca ne vom descotorosi de „gunoaiele” asa zis culturale, redescoperind, in fapt, memoria lucrurilor importante ale vietii si ale sufletului. S-a intamplat ca ultimul film pe care l-am vazut inainte de schimbarea din 1989 sa fie „Principiul dominoului”, cu Gene Hackmann, intr-o sala aproape pustie si fara caldura. Vazusem si Conversatia, si Filiera. Filmele lui imi dadeau o stare de imponderabilitate, un fel de confirmare surda, muta, ca noi, oamenii nu vom putea rezista decat izolandu-ne si protejandu-ne departe de angrenajeje abominabile izvorate din dorinta de putere si bani. Se derula, parca, in fata ochilor mei un proces verbal despre mizeria umana a politicii, a posesiunii si a stapanirii celuilalt.

S a intamplat ca sa vad Salzburgul pentru prima data acum aproape 15 ani, intr-o calatorie de sfarsit de an, cu bani numarati, ca orice roman. Primul afis care mi-a sarit in ochi, pe unul din portalurile masive de piatra ale restaurantului „Till Eulenspiegel” a fost acela al cinematecii salzburgheze. Ei nu renuntasera la aceasta institutie. Neavand o generatie de „mizerabilisti”, care sa produca filme, austriacul se multumea, iata, cu ce i se lasase mostenire: in ziua cand am ajuns eu acolo, cinemateca din Salzburg prezenta un portret Hackmann. Am revazut trei din filmele marelui actor, cu senzatia ca nu le pot pierde, si ca in acel moment inchideam un cerc. „Principiul dominoului” sub Ceausescu, intr-o Romanie inghetata, in noiembrie 89, si „Conversatia”, aici, intr-o lume aparent libera si colorata. In fapt, unul si acelasi mesaj, facandu-mi, prin resuscitarea memoriei, legatura intre doua lumi…

*

Imi amintesc: Salzburgul ma fascinase inca dinainte de 89, din povestile lui Mircea Ivanescu. Nici el nu fusese acolo vreodata, insa unul din scriitorii pe care ii iubea mult, era Georg Trakl, salsburghez autentic; cand am ajuns in fata casei lui, aflata chiar pe pietonala care traverseaza centrul era spre seara, iar casa in care s-a nascut Mozart, unde se inghesuiau zeci de straini cu aparatele de fotografiat pregatite, aproape ca nu mi-a atras atentia. Mergeam agale, printre oameni, in aglomeratia tipica dinainte de Craciun: de o parte si de alta magazine frumos luminate, cu vitrinele stralucitoare pareau desprinse dintr-un basm cu regine si cavaleri, ma anesteziau cu fiecare metru parcurs. Deodata, in stanga, pe peretele mohorat o placa de metal, care poate trece usor neobservata mi-a atras atentia ca ma aflam chiar in fata casei in care acest fiu de comerciant, la masa lui de lucru a schimbat din temelii poezia germana moderna. Era tarziu s-o vizitez, nici nu cred ca mi-am dorit asta. Incercam, mai degraba sa implinesc cumva un vis al lui Mircea Ivanescu, care nu ajunsese in acest loc; voiam doar sa stiu ca merg pe acelasi trotuar pe care trecea in fiecare zi Trakl, chiar si in ziua cand ajuns acasa de la celebra cafenea unde petrecea o buna parte din zi, avea sa scrie ca „Numai celui ce isi dispretuieste fericirea ii va fi data cunoasterea.”.

Din fata casei poetului m-am intors, trecand pe langa un frumos magazin „Mont Blanc” in care lumea cumpara minunate unelte de scris; ma cuprinsese un tremurat usor, imi era frig. Cativa zeci de pasi pe o straduta luminata a giorno, printre chipuri vesele ale oamenilor din toata lumea, care asteptau marea sarbatoare a Craciunului in acel oras, rataciti prin magazine, si-am ajuns in fata celebrei cafenele „Tomaselli”, unde Trakl obisnuia sa se „piarda” in fata aromei de cafea si a fumului de tutun. Cafeneaua baroca, care functiona inca din anii 1400, cu doua etaje era aproape plina. Ciudat, nu erau prea multi tineri: oameni intre doua varste, citind ziarele prinse intre doua baghete de lemn cu maner si carlig, ziare din toata lumea, de la El Pais pana la die Welt si de la Corriere de la Sera la Le Monde. Figuri serioase, impunatoare, femei la varsta a doua, cu inele grele pe degete si blănuri lungi de Chinchilla, barbati cu haine fine cusute pretios la croitoria casei „Habsburg”, fumatori de pipa si cigar, cu totii petreceau un timp al linistii si al micii placeri oferite de cafeaua cu arome de chocolata sau ale unei prajituri somptuoase, oferite de chelneritele care se plimbau printre mese multiplicandu-se in oglinzile vechi, lasand delicat pe mesele clientilor prajituri sofisticate, atunci scoase din mainile chocolatierilor din spatele usilor batante.

Nu stiam care a fost masa preferata a poetului, dar m-am gandit ca poate fi cea din partea stanga a intrarii, la parter, lipita de geamul prin care puteai vedea piata si furnicarul de oameni. In fiecare din cele trei zile, la ore diferite am stat la acea masa, „a lui Trakl” de la Tomaselli si am cautat sa-mi iau in suflet toata atmosfera aceea de cafenea austriaca, toate chipurile localnicilor, sa intru in automatismul poetului salzburghez, sa strabat cei cateva sute de metri de la casa memoriala pana la cafenea, dupa chiar obiceiul sau, al omului si poetului de geniu, care a trecut voit prin toate fericirile lui fara sa se opreasca, coborand voluntar spre un infern pe care il anticipase.

*

„10 AMR”!, imi scrie Bogdan Comaroni, si ma trimite iarasi inspre amintiri. Ultimele zece zile de armata. Eram aproape civili, ne desparteam, paradoxal, de una din cele mai sigure perioade ale vietii. Nici prin cap nu ne trecea ca suntem in armata, fiindca armata se ocupa cu lupta, cu razboiul. Un razboi parea, atunci un fapt imposibil. Traiam acea siguranta in care nu ni se putea intampla nimic, nici bine si nici rau, o liniste imponderabila, in care traiam fiecare zi ca pe urmatoarea si atat. Ne obisnuisem sa respectam reguli, chiar daca erau idioate, ne obisnuiseram sa fim condusi de analfabeti, de oameni rai, vanitosi si decerebrati. Armata noastra nu era o scoala in care sa fi invatat sa luptam, ci mai degraba un instrument de descifrare a absurdului si o scoala in care unii invatau sa se spele pe dinti si sa se barbiereasca dimineata, iar altii sa inteleaga ca uneori prostia poate sa conduca prin ordine absurde, scurte si precise si ca de multe ori nu poti face nimic pentru restabilirea ordinii normale.

*

Ce frumoase sunt dialogurile, chiar si la telefon, cu oamenii pe care, in timp i-am luat in inima, si care si-au gasit cumva un loc pe veci in structura noastra intima; fiecare fraza, fiecare cuvant pe care il auzim de la ei este cumva o piatra care asteapta deasupra ei alta piatra, la fel ca in constructii. Constructia unui edificiu se facea altadata greu, in timp, cu multe incercari, cu ganduri spre viitor, cu revenirea la amintiri, la origini, la baza zidului; vorbeai despre o constructie, fara sa uiti cum arata campul inainte de a trasa fundatia, de a pune jaloanele. E un noroc ca avem printre noi astfel de oameni, chiar daca foarte putini. Ei sunt cei care ne ajuta sa mergem inainte, dar sa pastram vie imaginea noastra dinainte. Aici memoria ne ajuta sa nu ametim, sa ramanem cu picioarele pe pamant. Fiecare cuvant, fiecare stare pe care un astfel de om nepretuit ne-o ofera, chiar si intr-o convorbire la telefon este, pana la urma o piatra cu care sufletul nostru mai ridica un nivel la ampla constructie din care ne luam zilnic „apa vie”, fara de care nu putem trai.

Imi povesteste profesorul Banu, despre o inregistrare alb-negru pe care o urmarise inainte de a vorbi cu mine. „Caligula” pusa in scena de Maniutiu acum multi ani – exceptionala. Recursul la memorie este sau e pe cale sa devina chiar inefabilul. Vin din spate generatii ciudate, pentru care memoria va fi un „stick” si pentru care nu vor mai exista jaloane. Ce va ramane important pentru generatiile viitoare din istoria teatrului, a filmului, a literaturii?

De care dintre actorii romani imensi, care nu mai sunt, isi vor amintii tinerii de maine?  Ajungem cu vorba la Ionesco, pe care l-a cunoscut si imi povesteste despre finalul vietii lui cand picta, si cand intr-o expozitie, la Paris, acesta expusese niste admirabile aquarele in tonuri foarte intense, de rosu si albastru, ca un ultim strigat de despartire al celui care pleca, inspre Lumea care avea sa ramana…

*

Ma tot gandesc sa renunt la acest pseudo-jurnal. M-am cam plictisit de mine (am ras cu maestrul Banu pe chestiunea asta – el zicea ca, da, un timp poti sa stau doar cu tine, dar nu mult! Un timp, merge aceasta coabitare, dar daca se prelungeste, nu e bine !), si daca n-as putea scrie din amintiri, despre oamenii care de-a lungul vietii m-au format, oameni pe care ii iubesc si pe care i-am luat in mine, n-as prea avea despre ce scrie… Nu sunt foarte multi, au loc cu totii in sufletul meu, stau comod acolo, si e de ajuns un cuvant, un telefon, o intalnire pe strada, la o cafenea, ca toata lumina lor sa ma inunde, sa ma „salveze”, sa ma faca sa nu uit. Dar nu ca personajul lui Borges, Funes, din „Funes cel ce nu uita”, acel personaj care evoca, parca, chiar aceasta noua dimensiune a vietii noastre sub otravitorul aer al computerului. Un Funes care si a pierdut capacitatea de a uita, un om care ar corespunde azi acestui calculator portabil pe care il are majoritatea dintre noi asupra lui.

Noi avem cate un computer, sau computerul are in posesie cate un om? Sper sa nu mai fiu prezent pe aici in momentul in care se va da acest raspuns… „Vous etes une generation perdue”, ii spunea Gertrude Stein lui Hemingway, dar adevaratele generatii pierdute sunt acelea care n-or sa-si mai stapaneasca propriile amintiri. Noi mai avem memorie, o memorie care nu e „salvata” sau „stearsa” cu un „save” sau „delete”. Mai avem o limba, cea romaneasca, mai avem o istorie a devenirii. Dar nici limba nu mai e ceva important. Se scrie prost, se vorbeste prost si incorect, de la politicieni la jurnalisti si de la profesori la elevi. Imi povesteste George Banu cum Cioran, cu care era bun prieten i-a spus intr-o zi: „Limba materna creste ca iarba rea!” si cum, cu cat se apropia de „marea trecere”, Cioran vorbea tot mai mult romaneste. Dar pare ca acum, la noi, nici iarba rea nu mai razbate…

Diferenta intre memoria bolnavicioasa a computerului si memoria noastra afectiva este esenta trecerii noastre pe acest pamant. Din nefericire nici limba romana, nici cultura, oamenii, intamplarile care ar merita sa ramana in memorie nu mai sunt de mare importanta. Vin generatii care vorbesc si scriu o romgleza puturoasa, si care reusesc cu usurinta sa-si „selecteze” si sa-si stocheze amintirile asa cum ai executa pe computer comanda „Save as…”.

In ce ne vom transforma, noi, oamenii? Ce vom mai sti despre Peter Brook, despre Cioran, despre George Banu, despre Serban Marinescu, despre Antonioni, despre „La Dolce Vita” a lui Fellini? Dar despre Fritz Lang, de Sica, Milos Forman? Cine ne va orandui de acum inainte memoria? Se va face totul dupa comanda „Select all…”? Si cine va fi cel care va da comenzile pentru noi, cei care ne vom fi pierdut posibilitatea de a alege, asa cum am pierdut respectul fara de „Drepturile fundamentale ale Omului”? Sunt unii care intuiesc si care mai vorbesc, pe unde mai apuca, despre imensa dorinta a unora de aici, de a ne „orienta” memoria (si deci gandurile!) in directia in care doresc ei. Cine „se prinde” si spune public ca albul e alb si negrul e negru, mai devreme sau mai tarziu e indepartat din scena, daca nu cumva si arestat si compromis. Cine are timp sa verifice daca e adevarat sau nu? Nimeni nu vrea adevarul, toti se concentreaza pe salvarea personala.

„Cand statul este prea puternic, poezia tace. Cand statul cunoaste o criza profunda, (cazul Italiei dupa razboi), arta e libera sa spuna ceea ce are de spus. Neorealismul infloreste intr-o Italie aflata la pamant.”, spune Umberto Eco. Cum este, atunci, statul nostru de azi? Nu vad cum arta contemporana ar spune ce are de spus. Sau, poate, doar atata are de spus, din moment ce vedem atat de putin.

O scena povestita de Tudor Octavian petrecuta la teatru, la una din piesele lui Shakespeare: „Publicul freamata de bucurie la intrarea in scena a actorilor: ‘Uite-o pe aia care joaca in reclama cu matreata!’, ‘Ia uite-l si pe frumosul ala din reclama cu detergentii la televizor!’ In scena apare si batranul rege Lear. Sala este in extaz: ‘Mai, frate, asta nu-i ala care face reclama la ratele fara giranti? Ce bun e, dom’le, rad de el de ma stric, cand il gaseste barbatul lu’ aia in baie!”

Octavian Hoandră



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EDUCATIE

FOTO. Clădirea Anatomie, veche de peste 120 de ani, modernizată. Rectorul UMFIH: E nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea

Publicat

De

Clădirea Anatomia din Cluj, modernizată

Clădirea Anatomie de pe strada Clinicilor 3-5 din Cluj-Napoca, care este monument istoric, va fi modernizată și reabilitată. Un simbol al educației și al progresului Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu”, aceasta va intra într-un amplu proces de reabilitare, dar și de restaurare.

Investiția de peste 11,2 milioane de euro va fi finalizată în anul 2029.

Clădirea Anatomie, veche de peste 120 de ani, modernizată. Rectorul UMF Cluj: E nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea

Proiectul, pentru care a fost semnat deja contractul, este cofinanțat de Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV), care a alocat 6 milioane de euro, fonduri nerambursabile.

„Este clădirea în care a început, în anul 1888, Facultatea de Medicină de la Cluj, nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea noastră.

Aici are loc primul contact al studenților din anul I cu universitatea, prin cursurile de anatomie și lucrările practice de disecție.

Este clădirea în care studenții învață anatomia patologică, una dintre cele mai dificile materii, dar esențială pentru cariera medicală și, totodată, clădirea în care studenții, la finalul celor 6 ani de studii, promovează examenul la disciplina de medicină legală”, a declarat prof. dr. Anca Buzoianu, rectorul UMHIH Cluj-Napoca.

Componentele artistice, tîmplărie și mobillierul vechi vor fi restaurate

În clădire își desfășoară activitatea studenții și cadrele didactice din cadrul Departamentelor de Medicină Legală, Anatomie Patologică și Anatomie Umană.

În cadrul acestui proiect se vor realiza reabilitarea și modernizarea clădirii astfel:

  • Consolidarea structurilor de zidărie, stoparea degradărilor cauzate de umiditate și ploi;
  • Reabilitarea si modernizarea finisajelor în acord cu cerințele funcționale și de confort actuale;
  • Restaurarea componentelor artistice și a elementelor de tâmplărie și mobilier istorice;
  • Accesibilizarea clădirii pentru persoanele cu dizabilități și facilitarea accesului la nivelurile superioare prin introducerea unui ascensor de persoane;
  • Creșterea capacitații educaționale prin amenajarea spațiilor cu funcțiuni dedicate studenților și cercetătorilor;
  • Modernizarea și dotarea spațiilor educaționale și de cercetare.

De asemenea, clădirea Antomie va fi dotată cu mobilier, echipamente IT, echipamente de igienizare, dezinfecție și pentru protecția contra incendiilor.

„Este o clădire simbolică și avea nevoie de restaurare. Este o capodoperă pentru noi toți.

În exercițiul de finanțare 2021 – 2027, în programul de dezvotare al universităților au fost depuse opt proiecte, din care au fost aprobate deja 3, unul fiind cel al UMFIH”, a declarat și Hegedüs Csilla, directorul general al ADRNV.

Mai mulți studenți vor putea învăța în această clădire

În prezent, cladirea Anatomie, care are o suprafață desfășurată de 4.731 de metri pătrați este utilizată de studenții de la toate cele trei facultăți din cadrul universității, respectiv Facultatea de Medicina, Facultatea de Medicină Dentară și cea de Farmacie.

Proiectul își propune îmbunătățirea calității infrastructurii educaționale, astfel că, dacă în prezent există 566 de locuri destinate activității studenților, după procesul de modernizare, numărul locurilor în săli va crește la 727 în întreaga clădire, pe toate cele trei nivele, subsol, parter, etaj.

Studenții vor învăța în amfiteatre, laboratoare, săli pentru lucrări practice și săli pentru autopsii.

Practic, în urma reamenajării și modernizării vor fi disponibile și alte spații funcționale, printre care săli de lucrări practice, săli de disecții, laboratoare, cabinete, amfiteatre, biblioteci, săli de conferință, săli de autopsie și săli pentru preparare-depozitare cadavre, printre altele.

„Mobilarea tuturor spațiilor va fi flexibilă, chiar modulară în sălile de lucrări practice, astfel încât acestea să poată fi adaptate mai multor tipuri de activități specifice”, a mai precizat rectorul UMFIH Cluj-Napoca.

Peste 120 de ani de istorie

Prof. dr. Anca Buzoianu a decarat că este un proiect important pentru universitate, fiind vorba de o clădire atât de încărcată de istorie.

În octombrie 1872 a fost întemeiată Universitatea Regală Maghiară din Cluj, care din 1881 devine Universitatea Francisc Iosif, având în componență patru facultăți: Drept și Științe de Stat, Medicină, Filosofie, Litere și Istorie, Matematică și Științe Naturale.

„Începând cu sfârșitul secolului al XIX-lea, pe terenul pus la dispoziția universității de către Societatea Muzeului Ardelean care, la rândul său, l-a primit de la contele Imre Mikó, a fost ridicat ansamblul de clădiri reprezentative ale Facultății de Medicină.

Acesta a fost conceput în sistem pavilionar, având o suprafață de aproximativ 10.000 de metri pătrați”, a precizat rectorul universității.

Prima etapă a construcției datează din perioada 1886-1888, când au fost realizate clădirile Institutelor de Anatomie, Anatomie Patologică și Medicină Legală (Pavilionul Anatomia) și clădirea Institutelor de Fiziologie și Igienă.

Clădire în stil neo-renascentist

Inaugurat în 1888, Pavilionul Anatomia a fost proiectat de arhitectul Hauszmann Alajos, profesor la Universitatea Tehnică din Budapesta.

Clădirea, în formă de H, are trei niveluri, subsol, parter și etaj. Institutul de Anatomie era amplasat în jumătatea vestică a corpului central (subsol și parter) și în corpul lateral estic (la toate nivelurile).

Simetric, orientat spre est, era adăpostit Institutul de Anatomie Patologică.

Institutul de Medicină Legală ocupa etajul corpului central și trei încăperi la subsol.

Pavilionul Anatomia a fost construit în stil neo-renascentist, placat integral cu cărămidă aparentă, decorațiile (soclu, brâuri, cornișă, ancadramente și portaluri) fiind confecționate din calcar. Avea o suprafață de peste 1.400 de metri pătrați și un parc propriu de aproximativ 6.000 de metri pătrați.

Pavilionul Anatomia era dotat cu săli de disecții, săli de autopsii, amfiteatre și săli de curs. Muzeul Institutului de Anatomie avea o colecție bogată de schelete, cranii, ansambluri osoase și multe altele, iar Muzeul Institutului de Anatomie Patologică adăpostea peste 3.500 de exponate de organe și țesuturi.

Clădirea, avariată în timpul războiului

În anii care au urmat celui de Al Doilea Război Mondial, s-a realizat o extindere a clădirii care astăzi adăpostește Institutul de Medicină Legală, arată rctorul UMFIH.

În timpul bombardamentelor din cel de Al Doilea Război Mondial, Institutul „Anatomia” a fost puternic avariat

Astăzi, Disciplina de Anatomie și Embriologie își aduce și aportul didactic la formarea viitorilor medici, oferind cursuri de anatomie descriptivă, topografică, secțională clinică, de embriologie și de antropologie la programele de studii din cadrul Facultăților de Medicină și Medicină Dentară, precum și la programele de masterat Cercetări avansate în investigaţia criminalistică şi în Medicina legală.

Cursurile sunt însoțite de lucrări practice, în care anatomia este studiată atât prin disecția pe cadavre umane, cât și prin tehnici virtuale de disecție.

Asta, spune prof. dr. Anca Buzoianu, în condițiile în care învățarea pe cadavru, esențială pentru un medic, este foarte scumpă și tot mai grau accesibilă.

Lucrările vor dura 5 ani, iar pe o perioadă de 3 ani, cât se preconizează că această clădire nu va fi funcțională la interior, universitatea va închiria spații de cursuri în clădiri de birouri.

 

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Aurelia Cristea și Alexandru Cordoș și-au LANSAT candidaturile din partea PSD la Primăria Cluj-Napoca și șefia CJ Cluj

Publicat

candidatii psd

Candidații PSD la Primăria Cluj-Napoca, respectiv președinția Consiliului Județean Cluj, Aurelia Cristea și Alexandru Cordoș, și-au lansat, vineri, candidaturile la alegerile locale din 9 iunie și și-a depus dosarele la Biroul Electoral Municipal și Biroul Electoral Județean.

Aurelia Cristea a declarat într-o conferință de presă la Casa de Cultură a Studenților că simte din plin pulsul orașului și îndrăznește să vrea mai mult pentru Cluj-Napoca.

FOTO. Aurelia Cristea și Alexandru Cordoș și-au LANSAT candidaturile din partea PSD la Primăria Cluj-Napoca și șefia CJ Cluj

”Orașul meu nu mai are suflet, oamenii simt că nu mai există coeziune, 3 din 10 clujeni nu mai încredere în ceilalți oameni din oraș, nu se simt în siguranță în vecinătatea locuinței și cred că există un nivel crescut al corupției în administrația locașă și nu au spații comune în care ar putea să reconstruiască suflul comun al orașului. (…) Îndrăznesc să cred că, avându-vă alături, reușim să reclădim sufletul Clujul și să redăm, împreună, măreția pe care o merită”, a spus Cristea.

”Îndrăznesc să vreau mai mult”

Aceasta a precizat că în Cluj-Napoca a crescut ca om, dar și profesional și care a ajutat-o atunci când, din postura de deputat, a spus stop fumatului în spațiile publice închise.

”Îndrăznesc să vreau mai mult, să fie Clujul un spațiu public pentru cetățeni, unul dialogului social, al echității, transparenței, competenței, al performanței și inovației. Aceste valori vor da sustenabilitate proiectelor noastre”, a precizat Aurelia Cristea.candidatii psd

Candidatul PSD la Primăria Cluj-Napoca a subliniat că propunerea sa este un proiect de dezvoltaee pentru 10-15 ani, un proiect pentru comunitate, pentru viitor, pentru clujeni, pentru oameni.

”Îmi doresc în Cluj o administrație modernă. Vom deschide o platformă permanentă de dialog social, iar cetățenii să fie parteneri. Înființăm centre civice în fiecare cartier, vom face demersuri pentru un tren între Gilău și Jucu, avem nevoie de parcări la intrările mari în oraș de tip park and ride, avem nevoie de pasaje subterane în intersecții și de parcări subterane, un transport în comun în exclusivitate electric, o axă verde de parcuri pe malul Someșului, vom face investiții în școli, grădinițe și creșe”, a mai spus Aurelia Cristea.

„Clujul a crescut, însă nu s-a dezvoltat armonios și echitabil pentru oameni”

Alexandru Cordoș a declarat la rândul său că își propune redarea Clujului oamenilor, transformarea Clujului într-un județ pentru toți cetățenii săi.

”Am fost consilier local, consilier județean, director în Prefectura Cluj, senator și am experiență în mediul privat și academic. Am adus îmbunătățiri palpabile în viețile oamenilor.

Am propus 62 de legi în Parlament din care 18 au fost promulgate. (…)

candidatii psd

Clujul a crescut, însă nu s-a dezvoltat armonios și echitabil pentru oameni. Administrația se ocupă la Cluj-Napoca de betoane, noi ne propunem să avem grijă și de oameni și de nevoile lor.

Administrația trebuie să fie sensibilă la nevoile oamenilor.

Ce vor clujenii? Să nu mai petreacă atât de multe ore în trafic, să aibă zone de recreere și relaxare, să rămână acasă, să nu caute un loc de relaxare în alte județe. Trebuie să redăm Clujul clujenilor”, a spus Cordoș.

Acesta a propus, printre altele, înființarea unei companii județene de transport județean, în parteneriat public – privat, care să satisfacă cererea de mobilitate a locuitorilor din județul Cluj, crearea unui mediu propice investițiilor și inovației și va demara realizarea proiectului Tetapolis, care este acum abandonat”, a promis Alexandru Cordoș.

„Propunem oamenilor să își dorească mai mult”

Președintele PSD Cluj, senatorul Vasile Dâncu, a afirmat și el, că lansarea era prevăzută, initial în aer liber, în Piața Unirii, dar administrația locală a amplasat corturi în zonă pentru a obtura spațiul.

”Asta demonstrează nivelul de civilizație politică din Cluj.
Noi venim cu un proiect politic decent, cu candidaturi decente, dar nu modeste.
Propunem oamenilor să își dorească mai mult.

candidatii psd

Comunitatea nostră și orașul nostru sunt blocate. Nu vorbesc de blocajul de mașini și de poluare, dar suntem blocați în proiect, nu știm unde mergem, ce vom facem în viitor. Industria IT scârțâie.

Clujul are nevoie de un nou proiect, de inovație, ar trebui să avem 50 de incubatoare de afaceri, ar trebui să vindem inteligență, nu lohn, nu ore de muncă pentru IT-ști. (…)

Primăria nu se ocupă numai de străzi, ci se preocupă de viitor. (…)

Avem senzația că există tendința unei găști de a șterge urmele românești din Cluj-Napoca, cu eleganță, dăm statuile mai jos, nu mai punem plăcuțele unde au fost. A trecut vremea lui Funar, suntem oraș multicultural, dar nu multiculturalitate fără români. (…)

Mai este un blocaj în festivism și în fala găunoasă la Cluj. E fain la Cluj, dar poate fi și mai fain. Am atins culmea fainoșagului?”, a mai spus Dâncu, care a arătat că Emil Boc și echipa sa au adus normalitatea în oraș acum 20 de ani, dar PSD trebuie să aducă ”excepționalitatea”.

Citește mai departe

EVENIMENT

Sabău (după înfrângerea în fața Oțelului): La cum suntem PLĂTIȚI, ei sunt datori față de club

Publicat

sabau 3

După înfrângerea din Cupă în fața Oțelului Galați, Ioan Ovidiu Sabău, antrenorul Universității Cluj, s-a declarat dezamăgit de prestația echipei sale.

După ce a ratat prezența în play-off în ultima etapă a sezonului regular, acum „șepcile roșii” au pierdut și accesul în finala competiției surprizelor care va avea loc la Sibiu, pe 15 mai.

Sabău (după înfrângerea în fața Oțelului): La cum suntem PLĂTIȚI, ei sunt datori față de club

La finalul celor 90 de minute, Sabău nu și-a menajat jucătorii în condițiile în care aceștia nu se confruntă cu probleme financiare, cum este cazul altor formații.

Antrenorul alb-negrilor crede încă într-o calificare în cupele europene. Universitatea Cluj mai poate obține accesul în competițiile continentale dacă ar câștiga barajul pentru prezența în Conference League.

„Datoria mea e să am încredere în ei”

„Eu cred că la cum suntem plătiți ei sunt datori față de club, fiecare trebuie să se gândească dacă face suficient pentru cât primește. Aici trebuie să fim mult mai atenți.

Au venit oameni de la Cluj să ne susțină, trebuie mult mai mult să oferim. Va fi foarte greu și în campionat, avem nevoie de puncte, echipele din spate își revin, joacă, se luptă.

Ai nevoie de oameni cu caracter care știu să lupte. Datoria mea e să am încredere în ei, timpul nu se mai întoarce, ne-a lipsit puterea de a finaliza de a fi obraznici în careu”, a declarat Sabău, conform Iamsport.

Citește mai departe

ECONOMIE

Peste 283.000 de salariați în județul Cluj în februarie 2024. SALARIUL mediu brut, 9.369 de lei, locul 2 pe țară după București

Publicat

plic bani

Județul Cluj avea la finele lunii februarie 2024 peste 283.000 de salariați. Salariul mediu brut era de  9.369 de lei.

„Efectivul salariaților din județul Cluj, la sfârșitul lunii februarie 2024 a fost de 283.824 persoane, în creștere cu 1.367 persoane comparativ cu luna ianuarie 2024 și cu 5.257 persoane mai multe față de luna februarie 2023.

Peste 283.000 de salariați în județul Cluj în februarie 2024. SALARIUL mediu brut, 9.369 de lei, locul 2 pe țară după București

angajati

Câștigul salarial mediu brut în luna februarie 2024, în județul Cluj a fost 9.369 lei, în scădere cu 50 lei față de luna precedentă și mai mare cu 945 lei față de luna februarie a anului 2023.

Câștigul salarial mediu net în luna februarie 2024, în județul Cluj a fost de 5.742 lei, mai mic cu 24 lei comparativ cu luna anterioară și cu 468 lei mai mare față de aceeași lună a anului 2023.

Față de media pe țară, câștigul salarial mediu net din județul Cluj, realizat în luna februarie 2024, a fost mai mare cu 17,8%, ceea ce clasează județul Cluj pe locul 2 după Municipiul București.

angajati

Câștigul salarial mediu brut se determină prin raportarea sumelor brute plătite din fondul de salarii, din profitul net și alte fonduri (exclusiv sumele compensatorii, sumele plătite retroactiv ca urmare a câștigării în instanță a drepturilor bănești aferente anilor anteriori) la numărul mediu de salariați”, a comunicat INS Cluj.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax