Connect with us

ACTUALITATE

Foto / Scriitoarea Anda Ionaș: „Am pornit de la principiul că filmul nu încearcă să copieze cartea”

Publicat


În cursul zilei de ieri, 5 august, a avut loc lansarea volumului intitulat „Adaptarea cinematografică a operelor literare. Aporii. Prejudecăți. Noi perspective”, semnat de Anda Ionaș, absolventa Facultății de Litere din cadrul Universității Babeș-Bolyai. Evenimentul a fost găzduit de Casa Tiff, desfășurându-se în cadrul Festivalului de Film Transilvania.

Cinematograful, o formă de artă complexă

„Din literatură (n.r.: filmul) își prelua subiectele, iar din teatru elementele de mizanscenă: decoruri, costume și așa mai departe. De aici s-au iscat o mulțime de discuții legate de sensul cinematografului. Exista o tabără care spunea că cinematograful trebuie să se elibereze de aceste elemente externe. Altă tabără încerca să se bazeze pe ele pentru a duce cinema-ul în zona artelor consacrate.”, a declarat autoarea cărții.

O altă abordare a adaptării cinematografice a operelor literare

„În privința adaptării, m-a interesat să depășesc zona strict discursivă în care a fost adusă teoria adaptării o dată cu teoriile postmoderne. Am recurs la teoriile preluate din psihologie: pshihologia cognitivistă, gestaltistă, constructivistă care urmăresc felul în care receptorul reușește să recreeze sensul pornind de la opera filmică.

Am pornit de la principiul că filmul nu încearcă să copieze cartea, că între ele nu există o relație transparentă, ci există o relație mediată de un terț, însemnând interpretarea pe care cineastul o dă operei literare. Am folosit termenul de cineast pentru că mi s-a părut că e un termen general ce poate îngloba toată echipa filmului”, a explicat scriitoarea.

Autoarea în timpul sesiunii de autografe

Studiile de caz din carte îl ajută pe cititor să înțeleagă ideea cărții

„Am urmărit în două studii de caz această relație dintre carte și film prin prisma teoriei receptării, a modului în care cineastul care la rândul său este un lector, adică realizează o interpretare a textului literar și apoi încearcă să o pună în operă, să dea valențe optice acestor imagini mentale pe care le-a creat în urma lecturii.

Aceste două studii de caz pot să ducă un pic discuția înspre o zonă mai concretă și mai apropiată de experiența nostră ca privitori de film”, a conchis Anda Ionaș.

Sesiunea de autografe




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate