ACTUALITATE
FOTO Proiect de amploare propus de Primărie pentru decongestionarea traficului pe Calea Mănăștur

Consiliul Local a aprobat marți proiectul privind obiectivul de investiții „Modernizare Calea Moților-Calea Mănăștur- strada Uzinei Electrice-strada Oțetului-strada Mărginașă”. Valoarea totală a contractului depășește suma de 54 de milioane de lei. Lucrările ar trebui să se finalizeze în 24 de luni.
Prinicipalele obiective prevăzute de proiect vizează decongestionarea traficului, prin creșterea numărului de benzi de circulație și prin introducerea de piste pentru biciclete.
De asemenea, sistemul de iluminat public va fi modernizat, iar lucrările vor prevedea o arie de 40.551 de metri pătrați.
Investițiile prevăzute de proiect:
- patru benzi de circulație pe Calea Mănăștur cu o lățime de 3 ml, iar la intersecția cu Strada Mărginașă se vor realiza cinci benzi de circulație;
- trei benzi de circulație pe strada Mărginașă cu o lățime de 2,90 ml;
- patru benzi de circulație pe strada Oțetului cu o lățime de 3 ml, iar la intersecția cu Calea Moților se vor realiza cinci benzi de circulație;
- patru benzi de circulație pe tronsonul Calea Moților-între strada Mărginașă și strada Moldovei, cu o lățime de 3 ml ;
- trotuare pe ambele părți ale carosabilului cu lățimi între 2 ml și 5 ml;
- piste de biciclete în ambele sensuri pe Calea Mănăștur, Calea Moților și strada Oțetului cu o lățime de 2 ml.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Cine este tânărul mort în accidentul de la Bunești. Ar fi adormit la volan și a pierdut controlul mașinii

Poliția Cluj a stabilit, miercuri, legat de accidentul rutier pe raza satului Bunești, comuna Mintiu Gherlii, că din cercetările preliminare a reieșit faptul că, șoferul de 29 de ani, din localitatea Florești, în timp ce conducea mașina dinspre Dej înspre Gherla, pe fondul altor preocupări de natură a-i distrage atenția, ar fi pierdut controlul asupra direcției de mers, răsturnându-se în afara părții carosabile.
Din nefericire, personalul medical prezent la fața locului a constatat decesul acestuia.
”În cauză se efectuează cercetări sub aspectul infracțiunii de ucidere din culpă”, au spus polițiștii clujeni.
Conform unor surse, tânărul, care, se pare că ar fi adormit la volan, se numește Andrei Perneș, avea o firmă de imobiliare în Florești și fusese finalist al emisiunii ”Mireasa” de pe Antena 1.
EDUCATIE
Calendarul înscrierii copiilor la creșă și grădiniță, pus în dezbatere publică. Câte grupe sunt la Cluj, la stat

Calendarul înscrierii copiilor la creșă, grădiniță și alte servicii de educație timpurie complementare, pentru anul școlar 2025-2026, a fost pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.
Astfel, reînscrierile vor avea loc în luna mai, iar prima etapă a procesului de înscriere în mai-iunie. La Cluj, Inspectorratul Școlar a anunțat că vor fi locuri supliementare față de anul școlar în curs, doar la creșă.
Câte grupe de creșă și grădință sunt la Cluj, la stat
Pe lângă reînscrieri, conform calendarului propus de Ministerul Educației, vor fi două etape de înscrieri la creșă și grădiniță, dar și o etapă de ajustări. Tot procesul se va finaliza până la sfârșitul lunii august 2025, iar repartizarea copiilor se va face în data de 5 septembrie.
În județul Cluj, potrivit planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026 au fost aprobate 152 de grupe la creșă, cu 12 mai multe față de anul școlar în curs. De asemenea, în învățământul preșcolar, respectiv la grădiniță, au fost aprobate 287 de grupe cu Program Normal, și 564 de grupe cu Program Prelungit.
Părinții clujeni care au copii care vor merge la creșă și grădiniță pot trimite propuneri și sugestii cu privire la proiectele supuse consultării în următoarele 10 zile calendaristice pe adresa de e-mail cristina.mangiurea@edu.gov.ro.
Calendarului înscrierii copiilor la creșă și grădiniță în anul școlar 2025 – 2026
Potrivit proiectului Ministerului Educației, programul începe cu reînscrierea copiilor, iar cei care trec de la creșă la grădiniță pot fi înscriși în aceeași unitate de învățământ, în cazul în care aceasta are și învățământ preșcolar.
19 – 23 mai 2025 – Etapa de reînscrieri. Sunt reînscriși copiii care au frecventat unitatea de învățământ în anul școlar curent și care urmează să o frecventeze și în anul școlar următor, ca urmare a exprimării acestei opțiuni de către părinții/reprezentanții legali ai acestora, printr-o cerere scrisă. Pentru unitățile de învățământ care au și grupe de nivel antepreșcolar, în baza continuității, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi reînscriși în grupa mică de la grădiniță, în limita locurilor disponibile pentru acest nivel de vârstă și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții solicită acest lucru.
În situația în care, prin aplicarea criteriului vârstei, numărul cererilor depășește numărul locurilor disponibile, departajarea se face prin aplicarea criteriilor generale, respectiv specifice de departajare, menționate la Art. 6 din Metodologia-cadru de înscriere a copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare, aprobată prin Ordinul Ministrului Educației nr. 4018/2024.
Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după finalizarea etapei de reînscrieri va avea loc în 23 mai 2025, la ora 14.00.
Prima etapă de înscriere la creșă și grădiniță. Atenție, aveți trei opțiuni
Etapa I din cadrul procesului de înscrieri urmează să aibă loc în perioada 26 mai – 13 iunie 2025, conform proiectului Ministerului Educației.
Copiii sunt înscriși pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/ reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate, în limita locurilor din planul de școlarizare aprobat, după încheierea etapei de reînscrieri. Calendarul pe zile este următorul:
- 26 – 30 mai 2025 – colectare cereri
- 2 – 4 iunie 2025 – procesare cereri Faza I – prima opțiune
- 5 – 10 iunie 2025 – procesare cereri Faza a II-a – a doua opțiune
- 11 – 12 iunie 2025 – procesare cereri Faza a III-a – a treia opțiune
- 13 iunie 2025, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase
Atenție! Și în etapa a II-a aveți trei opțiuni
Etapa a II-a din cadrul procesului de înscriere – 16 iunie – 7 iulie 2025. În această etapă se realizează înscrierea copiilor, pe locurile libere rămase în urma derulării primei etape, pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de înscriere depuse. Calendarul pe zile este următorul:
- 16 – 20 iunie 2025 – colectare cereri
- 24 – 26 iunie 2025 – procesare cereri Faza I – prima opțiune
- 30 iunie – 2 iulie 2025 – procesare cereri Faza a II-a – a doua opțiune
- 3 – 4 iulie 2025 – procesare cereri Faza a III-a – a treia opțiune.
- 7 iulie 2025, ora 14.00 – Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a doua etapă de înscrieri.
Înscrierea copiilor care nu au prins un loc sau nu au participat la primele două etape
Potrivit proiectului Ministerului Educației, etapa de ajustări va avea loc în perioada 18 – 28 august 2025. În această etapă se realizează înscrierea copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape din lipsă de locuri ori din diferite alte motive sau care nu au participat la primele două etape, pe locurile rămase libere în urma derulării celei de-a doua etape a înscrierilor, pe baza unei proceduri specifice elaborate de ISJ/ISMB și pe baza dosarelor depuse de părinți la inspectoratul școlar. La această etapă au acces următoarele categorii de copii:
- copiii care au rămas nerepartizați după derularea celor două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de 5 ani;
- copiii care au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE;
- copiii de peste 2 ani care solicită înscrierea în grupa mică din învățământul preșcolar.
Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după etapa de ajustări se va face în 29 august 2025, la ora 14.00. De asemenea, introducerea în sistem a tuturor copiilor înscriși în anul școlar 2025 – 2026, în unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și repartizarea pe formațiuni de studiu va avea loc în data de 5 septembrie 2025, la ora 14.00.

Pârtiile din județul Cluj sunt acoperite cu zăpadă, spre bucuria celor mici. Familiile sunt așteptate zilnic pe domeniile schiabile din județ, în „vacanța de schi” a elevilor.
Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a anunțat că, în perioada 16 – 23 februarie 2025, elevii din județ se pot bucura de „Vacanța de schi” pe pârtiile din județ, unde condițiile pentru sporturile de iarnă sunt excelente.
„În această perioadă, elevii din județul Cluj se bucură de „Vacanța de schi”, iar veștile sunt excelente pentru iubitorii sporturilor de iarnă! Se poate schia pe pârtiile Buscat și Mărișel, iar cei mici (și nu numai) se pot distra și pe pârtia de sanie de la Mărișel. Zăpada este perfectă, așa că vă invit să petreceți o zi superbă pe pârtie!”, a transmis Alin Tișe, președintele COnsiliului Județean Cluj.
Atât Domeniul Schiabil Buscat, cât și Pârtia Mărișel sunt deschise zilnic pentru iubitorii sporturilor de iarnă, iar cei mici (și nu numai) se pot distra pe pârtia de sanie de la Mărișel. Programul pârtiilor este următorul:
- Domeniul Schiabil Buscat – deschis zilnic între orele 9:00 și 17:00.
- Pârtia Mărișel – Duminică și de luni până vineri: 10:00 – 17:00; sâmbătă: 10:00 – 18:00.
- Pârtia de Sanie Mărișel – deschisă zilnic între orele 10:00 și 18:00.
EVENIMENT
Angajatorul nu a plătit contribuția la PENSII, deși a reținut-o din salariu. Ce poți FACE în cazul ăsta

Angajatorul nu a plătit contribuția la pensii, deși a reținut-o din salariu. Ce poți face în cazul ăsta? Acest lucru te poate lăsa cu o pensie mai mică, deși vechimea ți se recunoaște.
Noua lege a pensiilor, Legea nr. 360/2023, recunoaște la art. 16 alin. (1) ca stagiu de cotizare perioadele pentru care asigurații datorează contribuții, chiar dacă angajatorul nu le-a virat efectiv, scrie Alba24.
Angajatorul nu a plătit contribuția la PENSII, deși a reținut-o din salariu. Ce poți FACE în cazul ăsta
Cu toate acestea, valoarea efectivă a pensiei depinde de sumele plătite în mod real în conturile de asigurări sociale.
Dacă angajatorul nu a virat contribuțiile, pensia este mai mică decât suma meritată în mod normal.
Puteți face mai multe lucruri, dacă s-a întâmplat acest lucru. Dincolo de prevenție, care constă în verificarea modului în care angajatorul virează contribuțiile, va trebui să vă adresați autorităților.
Angajatorul nu ți-a plătit contribuția la pensii, dar ți-a luat banii
Deși angajatorii au obligația legală de a reține și vira contribuțiile pentru pensii (CAS) către stat, există cazuri în care aceste sume nu sunt transferate, deși au fost reținute din salariul angajaților.
Această neglijență poate fi sancționată cu închisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendă, conform Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
Pentru a evita surprize neplăcute la momentul pensionării, angajații sunt sfătuiți să verifice periodic dacă angajatorul a virat contribuțiile reținute.
Aceasta se poate face prin depunerea unei cereri online pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) sau fizic la sediul Casei de Pensii de care aparțin, unde pot obține un tabel cu contribuțiile înregistrate.
În situația în care se constată lipsa unor contribuții, angajații pot apela la un avocat pentru a demara acțiuni legale în vederea recuperării drepturilor.
Dovezile necesare pot include fluturașii de salariu, contractele de muncă sau actele adiționale.
Deși Legea nr. 360/2023 recunoaște ca stagiu de cotizare perioadele pentru care angajații datorează contribuții, chiar dacă angajatorul nu le-a virat, pensia calculată va fi mai mică, deoarece se bazează pe sumele efectiv plătite în conturile de asigurări sociale.
Pentru a preveni astfel de situații, este esențial ca angajații să își monitorizeze constant contribuțiile și să acționeze prompt în cazul în care observă nereguli.
Ce puteți face?
Puteți sesiza ANAF: Dacă aveți dovada (fluturaș de salariu, contract de muncă etc.) că v-au fost reținute contribuțiile, dar aceste sume nu apar ca fiind înregistrate la CNPP, este recomandat să notificați ANAF. Agenția Națională de Administrare Fiscală poate iniția proceduri de recuperare a sumelor restante.
Acțiune în instanță: În cazul în care statul nu poate sau nu reușește să recupereze contribuțiile datorate sau dacă întâmpinați dificultăți în recunoașterea stagiului de cotizare, acțiunea în instanță împotriva angajatorului este o opțiune. Baza legală poate fi constituită din contractul individual de muncă și actele adiționale care dovedesc reținerea contribuțiilor.