Connect with us

CULTURA

FOTO. Pasiune fără LIMITE. Clujenii care au fondat SINGURUL muzeu al cinematografiei din țară

Publicat


Poetul american Jack Kerouac spunea odată: „Lumea pe care o vezi e doar un film în mintea ta”. Atunci când filmul din mintea ta este proiectat pe pânză, lumea văzută de tine e văzută de toți. Cea de-a șaptea artă a fascinat și continuă să fascineze. Filmul e doar produsul finit. Începutul este mintea, apoi ochiul, obiectivul aparatului de filmat, masa de editare, aparatul de proiecție și în final, ecranul. Și pentru că toate astea trebuiau să poarte un nume, li s-a spus cinematografie.

Scriam acum ceva vreme de doi „nebuni frumoși” ai cetății și anume de Gabor și Aron Xantus, tată și fiu, uniți de aceeași pasiune, cinematografia. Scriam despre una dintre ideile lor nebunești, aceea de a porni pe urmele marelui explorator român Emil Racoviță, până la capătul pământului. Povesteam atunci despre dificultățile pe care le întâmpină în a disemina creația lor.

FOTO. Pasiune fără LIMITE. Clujenii care au fondat SINGURUL muzeu al cinematografiei din țară

Nu s-au potolit… O idee nebunească nu rămâne niciodată singură. Și astfel a apărut cea de-a doua și anume înființarea unui muzeu al cinematografiei la Cluj. „Cinematografie la Cluj? s-ar ridica unele sprâncene adepte a postulatului orei exacte dată din altă parte a țării. Ei bine, da! Cinematografie la Cluj. Haideți să parcurgem puțin istoria celei de-a șaptea arte în Ardeal.

Istoria cinematografiei clujene

Cum filmul este singura artă care are o dată și un loc de naștere cunoscute –  28 decembrie 1895, Paris – nu putem spune că istoria sa se pierde în negura timpului. Iată, în continuare, câteva jaloane clujene care au marcat evoluția cinematografiei, de pe vremea Imperiului Austro-Ungar până în zilele noastre.

Cinematograful a ajuns la Cluj la începutul secolului XX. Miraculos, aici începe o mare afluență a filmului. Pentru că orașul avea un teatru, avea actori, avea regizori dar și persoane cu posibilități financiare care puteau să sprijine cinematograful, apare aici, printre primele orașe din Europa, producția filmului mut.

 

În 1913-14 erau deja patru case de filme, Studioul Janovics, Casa de Filme Corvin, Transsylvania și Fabrica de Filme Proja. Mari actori care jucau atunci pe scenele Clujului, Lily Poor, Istvan Szentgyorgyi, Luiza Blaha, sub conducerea artistică și în producția legendarului regizor și producător Jeno Janovics, încep să interpreteze roluri, alături de alți actori, în fața aparatului de filmat.

Începe o perioadă efervescentă a filmului mut transilvănean, perioadă în care s-au produs peste 70 de filme artistice, dar și alte producții cinematografice mai scurte, aparținând altor genuri.

„Jeno Janovics realizează primul film medical de educație sanitară din istoria cinematografiei”

Alături de coproducătorul francez „Pathe”, printre multe alte producții se naște un film-reper pentru începuturile cinematografiei universale, și anume Sarga csiko/ Murgul șarg, în regia lui Felix Vanyl, în 1913.

În studiourile lui Janovics au lucrat, în acel timp, Mihaly Kertesz (viitorul Michael Curtiz, regizorul celebrului film Casablanca) și Sandor Korda (viitorul Sir Alexander Korda).

După primul război mondial sosește la Cluj de la Paris medicul de renume mondial Constantin Levaditi, care, împreună cu doctorul Dominic Stanca și cu regizorul Jeno Janovics realizează primul film medical de educație sanitară din istoria cinematografiei, un documentar jucat de actori, o docu-dramă.

Acest film, intitulat „Din grozăviile lumii” (1928), titrat cu inscripții în limba română și maghiară, a avut zeci de proiecții itinerante în lumea satelor din Ardeal, prezentând publicului ravagiile sifilisului.

În perioada interbelică, Janovics continuă să lucreze la Cluj, realizând documentare, reportaje și actualități filmate. Din păcate, propunerile sale din 1934, de implementare a unei industrii cinematografice în România sunt ignorate de către autorități. În perioada următoare, multe din proiectele lui Janovics sunt interzise și abandonate din cauza persecuțiilor etnice, el având origini evreiești.

„La Cluj se conturează o școală de creație de filme documentare”

În timpul regimului comunist, în zona Clujului s-au tras mai multe filme, printre care și celebrul și apreciatul film „Pădurea spânzuraților” (1965) în regia lui Liviu Ciulei, în locație la Bonțida, ori serialul „Pistruiatul”.

Mari actori clujeni cuceresc inimile cinefililor. Printre ei, maeștrii Florin Piersic și Dorel Vișan.

În paralel, la Cluj se conturează o școală de creație de filme documentare. De aici a plecat, în anii 30, în Africa neagră, renumitul medic Ladislau Saska, considerat un Albert Schweizer transilvănean, care, timp de 50 de ani, a realizat numeroase filme documentare. Echipamentul lui de filmare se află în acest muzeu.

„Studioul Xantus Film (…) a realizat peste 300 de filme documentare”

Doi autori ai primului documentar color de format cinema, intitulat „Pe Muntele Retezat”, realizat de studioul „Alexandru Sahia”, au fost clujeni. Este vorba despre coautorul scenariului, profesorul Janos Xantus și de operatorul de imagine Adam Jeney.

Studioul Xantus Film, înființat în 1990 la Cluj de către cei care au pus și bazele acestui muzeu, cineaștii Gabor și Aron Xantus, a realizat peste 300 de filme documentare, cutreierând cu aparatul de filmat toate continentele, continuând o tradiție de trei generații.

L-am întrebat pe Gabor cum i-a venit ideea înființării muzeului. „Colecționez de multă vreme aparatură și tot ce ține de industria cinematografică. Am bătut la pas târguri de vechituri, am răscolit prin poduri, am luat legătura cu persoane implicate în fenomen și, uite-așa, m-am ales cu toate astea. Exclus să le mai depozitez în casă, nu am un hangar, așa că le-am adus aici. Nu mă-ntreba cum am cărat piedestalele, pietrele astea de Viștea, una are 80 kg… ”, spune, râzând, Gabor.

„Eu sprijin proiecte care vizează palpabilul, nu virtualul”

Pe 15 decembrie 2022, muzeul și-a deschis porțile în Turnul Croitorilor. Ulterior, mai exact pe 10 iunie 2023, acesta s-a relocat la subsolul unei clădiri istorice din centrul Clujului, unde se află și acum.

Profesorul Francisc Koos, cofondator al muzeului, ne-a spus: „Eu sprijin proiecte care vizează palpabilul, nu virtualul. Consider că trebuie lăsat posterității ceva concret, dovezi și mărturii despre cum era cinematografia transilvană acum 100 de ani. Contribuția mea la acest muzeu sunt pereții și luminile, dotarea muzeului îi aparține în totalitate familiei Xantus. Tot ceea ce vedeți aici e în stare de funcționare, datorită lui Gabor și Aron.”

Fiecare exponat din acest muzeu are o poveste.

Aici e aparatul de fimat cu care Gabor a încercat să filmeze la Revoluție și care a fost spart cu patul puștii de un soldat.

Aici se află o bucată de meteorit adusă din Africa de contele Almasy Laszlo, interpretat magistral de Ralf Fiennes în filmul „Pacientul englez” (1996) al lui Anthony Minghella.

Tot aici e și camera de luat vederi de la televiziune, în fața căreia își spunea celebrul discurs de Anul Nou Nicolae Ceaușescu. E amplasată în așa-zisa Cameră a Cenzorului.

Pufoaicele care le-au ținut de cald lui Gabor și Aron în frigul Antarcticei sunt și ele la loc de cinste.

Chipuri uriașe de africani ne „cercetează” printre aparatură. Sunt portrete realizate de Aron, personaje ale documentarului său despre schimbările climatice văzute nu prin ochii specialiștilor, ci a oamenilor obișnuiți.

„Ignoranța și dezinteresul pot distruge orice vis”

„Ne-am bucurat când TIFF-ul ne-a închiriat, în vară, acest spațiu. Speram într-o afluență mai mare de vizitatori. Aceștia au fost, ce-i drept, dar doar pe perioada festivalului. Acum, umezeala de aproape 90%, frigul și chiria ne omoară bunele intenții.

Am cam ajuns la fundul sacului și, din păcate, nimeni nu este interesat de promovarea acestui muzeu. Fără susținere e practic imposibil de păstrat în funcțiune, darmite de dezvoltat. Ignoranța și dezinteresul pot distruge orice vis, să știți…”, spune Gabor cu tristețe în glas.

Scriitoarea americană de origine franceză Anais Nin spunea: „Iubirea trebuie să fie destul de mare încât să cuprindă în ea trecutul, viitorul, un film, o călătorie, un vis, o iluzie…”

Iubirea pentru cinematografie a celor care se ocupă de acest muzeu este suficient de mare ca să cuprindă toate acestea. Și trecutul, și viitorul. Călătoria nu s-a terminat. Să susținem acest vis, ca să nu fie doar o iluzie…



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

George Simion: Candidatul AUR la Primăria Cluj-Napoca, anunțat în luna martie

Publicat

De

George Simion

Candidatul AUR la Primăria Cluj-Napoca va fi anunțat în luna martie, a declarat, duminică, președintele partidului, George Simion.

”Este exclus să mergem cu altcineva în afara oamenilor care îmbrățișează cei patru piloni ai AUR – națiune, familie, credință și libertate.

Vom lua o decizie pe care o vom anunța printr-o lansare a candidatului AUR sau susținut de AUR”, a spus Simion.

Alegerile locale, în 9 iunie

Acesta a explicat că poate fi un candidat independent dacă aderă la principiile AUR.

Candidatul partidului va fi anunțat în luna martie, a precizat George Simion.

Alegerile locale vor avea loc în 9 iunie, concomitent cu cele europarlamentare.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. „U” Cluj – FC Botoșani, 1-0. „Șepcile roșii” obțin cele trei puncte și URCĂ pe loc de play-off

Publicat

„U” Cluj și FC Botoșani s-au întâlnit duminică, 3 martie, pe Cluj Arena în etapa cu numărul două zeci și nouă din Superliga României. Partida s-a încheiat cu victoria crucială obținută de clujeni, 1-0, care se află pe loc de play-off cu o singură etapă rămasă de jucat în campionatul regulat.

Echipele de start:

„U” Cluj: Gorcea – Chipciu, Masoero, Thalisson Kelven, Roger – Pănoiu, Bic, Simion, Roguljic – Popa, Nistor

REZERVE: Iliev, Chirilă – Anselmo, Chinteș, Doukoure, Fossati, Gheorghe, Ilie, Mitrea, Oancea, Pițian, Rus

ANTRENOR: Ioan Ovidiu Sabău

FOTO. „U” Cluj – FC Botoșani, 1-0. „Șepcile roșii” obțin cele trei puncte și URCĂ pe loc de play-off

FC Botoșani: Kukic – Dimitrov, Celea, Seroni, Țigănașu – Mouaddib, Filip, Petro – Kaprof, Margiotta, Mitrov

REZERVE: Ducan – Aldair, Creț, Dican, Florescu, Fulop, Gligor, Lopez, Ofosu, Sadiku

ANTRENOR: Bogdan Andone

ARBITRU: Bogdan Dumitrache

„Șepcile roșii” obțin victoria și urcă din nou pe loc de play-off

Prima repriză începe cu atacul oaspeților din minutul 4 prin Mitrov, care a oferit o centrare complicată pentru Kaprof. Acesta ajunge în final la minge, dar șutul său este reținut de portarul Gorcea.

În minutul 17 oaspeții au fost din nou periculoși. O minge a sărit la fundașul stânga al celor de la FC Botoșani care a trimis un șut din afara careului, dar Gorcea a reținut fără mari probleme.

Daniel Popa deschide scorul în minutul 21

Deschiderea scorului vine în minutul 21 când mijlocașul clujenilor Ovidiu Bic a făcut o fază exemplară în banda stânga urmată de o pasă crucială pentru atacantul Daniel Popa. Acesta a trimis balonul în poartă, scorul devenind 1-0 în favoarea gazdelor.

FC Botoșani a contracarat imediat pornind o fază de atac periculoasă în minutul 23 când Mouaddib a primit o centrare perfectă, dar Gorcea a salvat crucial cu piciorul drept.

În minutul 28 în urma unui corner executat de Dan Nistor în interiorul careului de 6 metri, „U” Cluj și-a dublat avantajul prin lovitura de cap a lui Daniel Popa, dar golul a fost anulat pe motiv de fault în atac.

Repriza secundă începe echilibrat. Ambele echipe preferă jocul la mijlocul terenului, dar „U” Cluj forțează în minutul 60 cu trei schimbări care speră să aducă gazdelor mai multă forță pe atac. Intră mijlocașii Rus și Fossati și atacantul Federico Anselmo.

Singura ocazie importantă a reprizei secunde vine în minutul 82 și aparține gazdelor care leagă o fază de excepție în ofensivă și balonul ajunge la Fossati, acesta îi pasează lui Daniel Popa care trimite un voleu extrem de puternic peste poarta apărată de Kukic și scorul se încheie 1-0 în favoarea gazdelor care urcă din nou pe loc de play-off, cu o partidă rămasă din sezonul regulat.

Cosmin Olaru

Foto: Sergiu Răzvan

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. George Simion la Cluj, despre Caravana Medicală AUR: Este utilă. Este o picătură într-un ocean de durere

Publicat

De

George Simion

Președintele Alianței pentru Unirea Românilor (AUR), George Simion, consideră caravana medicală AUR ca fiind utilă și o picătură într-un ocean de durere. 

George Simion a declarat, duminică, la Cluj-Napoca, într-o conferință de presă că este bucuros că, de un an, acest spital mobil ajută oameni.

”Este utilă această caravană medicală, fiind o picătură într-un ocean de durere. În programul nostru de guvernare avem un program național de screening prin care să ajungem la toți cetățenii României. Colegii noștri au dat în județul Cluj peste aceleași situații medicale întâlnite în Botoșani, Vaslui sau Galați.

Am reușit, printre altele, să ajutăm oameni care nu reușeau să își facă operație de cataractă”, a spus Simion.

Liderul AUR a anunțat că la Cluj-Napoca va fi înființat un centru oftalmologic în Piața Cipariu, realizat din donații, unde vor lucra medici voluntari.

Peste 16.000 de pacienți consultați

George Simion

Coordonatorul Spitalului Mobil AUR, Mihai Enache, a declarat la rândul său că activitatea celei de-a 30-a săptămâni a caravanei medicale s-a încheiat sâmbătă, fiind acordată asistență medicală în 90 de localități din 29 de județe.

”Au trecut pragul cabinetelor medicale 16.244 de pacienți, iar numărul total al investigațiilor medicale realizate este de 38.477 – analize, consultații cardiologice, oftalmologice, stomatologice și ecografii.

Am avut peste 400 de medici voluntari și 564 de asistenți medicali, 78 de optometriști și 54 de medici rezidenți sau studenți la universități de medicină”, a spus Enache.

Acesta a precizat că acțiunea AUR va continua începând de luni în județele Sălaj, Bihor, Satu Mare, Maramure, Bistrița-Năsăud, după care vor urma ultimele patru județe: Dâmbovița, Prahova, Buzău și Vrancea.

La conferința de presă au mai luat cuvântul, alături de George Simion, Ramona Coleșa – medic stomatolog Cluj, FlorentinaVladu – medic primar București, Oana Macarie – medic specialist reîntors din Franța și Andreea Lucabi – medic interne.

George Simion

Citește mai departe

CULTURA

FOTO. Noi, cei din linia a doua: Jenel Moldovan (luminist): Trebuie să ANTICIPEZI replica, să fii cu un pas înainte

Publicat

„Să fie lumină!”, a zis Dumnezeu. „Nu înainte s-o așez eu cum trebuie”, a venit replica luministului. Jenel Moldovan lucrează ca luminist la Teatrul Național din Cluj-Napoca din 1990. Asta vine cam 34 de ani în slujba Thaliei. Pentru că și luministul face parte din spectacol, chiar dacă este în linia a doua.

Înainte de 1990 a lucrat ca electromecanic telefon-telegraf. Monta centrale telefonice prin toată țara.

„N-a fost ușor s-ajung la teatru. Am luat și-o palmă pe chestia asta, c-am demisionat de la slujba în telefonie. Veneam des la teatru pe vremea aia, eram fascinat de ce se întâmpla pe scenă, de modul în care era creată atmosfera unui spectacol. Cum în acea perioadă fluctuația de personal era în floare, m-am băgat și eu în seamă și uite-așa am ajuns luminist”, spune zâmbind Jenel.

FOTO. Noi, cei din linia a doua: Jenel Moldovan (luminist): Trebuie să ANTICIPEZI replica, să fii cu un pas înainte

De la electromecanic telefonie la luminist e ceva cale de bătut. Tot cu curent se ocupă fiecare dar de alte amperaje.

„Meseria am furat-o, pur și simplu, de la unu, de la altul. La vreo doi-trei ani de când m-am angajat, un coleg de-al meu a participat la ceva cursuri la Piatra Neamț, de unde a venit cu niște manuale și cataloage. Le-am luat la tocat și m-am specializat la locul de muncă, cum s-ar zice. Ulterior am început să mă pun la punct cu ultimele noutăți în domeniul aparaturii, să iau legătura cu firmele specializate de la noi și să mă upgradez, parcă așa se zice acum”, spune Jenel.

Eram curios din ce e alcătuit un set complet de lumini într-un teatru?

„Păi sunt în primul rând luminile fixe, care vin pe arlechini și pe pasarelă, pe ștăngile electrice, după care sunt luminile mobile, care se amplasează în funcție de spectacol. Există capete mobile, astea mai recent, pe care le programezi unde și când vrei să bată și există spoturi de urmărire”, ne dă din casă Jenel.

De când începe și când se termină munca unui luminist?

„Să luăm de exemplu o premieră. Prima dată se lucrează la actorie, actorii își repetă textele. Apoi se aduce decorul și, împreună cu regizorul artistic, ajungem la un numitor comun în ceea ce privește amplasarea luminilor pe toată durata spectacolului. Există situații în care regizorul vine cu echipa lui, exact ca un antrenor de fotbal, și se ocupă ei de probleme, dar astea sunt cazuri mai rare.

La fiecare spectacol există un raider tehnic. Știm fiecare lumină unde vine, știm exact la ce moment trebuie aprins un spot sau altul. Avem consola de lumină unde sunt memorate, scenă cu scenă, seturile de lumini, așa zisele cue-uri. La fiecare replică sau mișcare se schimbă lumina. Munca noastră nu se termină practic niciodată. Abia ia sfârșit un spectacol că trebuie să rearanjăm luminile pentru altul”, spune Jenel.

În teatru există o echipă de 5 luminiști. La spectacole de o anvergură mai mare, sunt toți pe baricade. La altele, mai ușoare din punct de vedere al alternanței de lumini, sunt doi sau trei.

Fiecare lucru are un început. Așa și munca de luminist a lui Jenel Moldovan.

„Prima piesă la care am lucrat a fost în 1993, 17 acte cu Piet Mondrian, în regia lui Horațiu Mihaiu. Acela l-am făcut eu cap-coadă. A fost un spectacol foarte reușit, a luat locul 3 pe țară la un festival… nu mai știu cum se numea, ceva cum e UNITER-ul în ziua de azi. Spectacolul meu preferat a fost Omor în catedrală, regizat de Mihai Măniuțiu, în 1996, cu care am fost și plecat la Londra vreo 3 săptămâni. Jucau Marcel Iureș, Marius Bodochi, Dorin Andone, Radu Amzulescu, Ioana Ștefănescu… Distribuție grea”, mărturisește Jenel.

Ca în orice muncă, mai apar și mici probleme. Nici viața luministului nu e lipsită de surprize. Mai pușcă un bec, mai o siguranță, când ți-e lumea mai dragă…

„Normal că am mai pățit și de astea, sunt inerente în 34 de ani de muncă. De obicei, dacă se ardea vreun bec, suplineam lumina cu ce aveam în zonă. Moving head-urile te ajută mult în astfel de situații”, spune Jenel.

Ca bază de lumini și anexe, naționalul clujean stă bine. Chiar recent a achiziționat o nouă consolă de lumini. „Față de alte teatre stăm bine. Mereu căutăm să fim în trend, cum se spune…”

Există cazuri în care unii regizori au cerințe mai ciudate în ceea ce privește luminile.

„La spectacolul cu Hamlet, Vlad Mugur mi-a cerut ca la un moment dat să puște un bec. Ei bine, oricât m-am chinuit să-l fac să se ardă la momentul potrivit, nu reușeam, cu toate improvizațiile făcute. Avea și becul personalitatea lui, pușca ori prea repede, ori prea târziu, chiar dacă eu dădeam comanda la fix”, spune, zâmbind, Jenel.

„Ne ocupăm și de efecte speciale, adică mașină de fum, fum greu, hazere… din astea… Se comandă totul de la consolă”, mai adaugă el.

L-am întrebat dacă vine cineva din spate, având în vedere că se apropie vârsta de pensionare.

„Sunt tineri care ar putea să-mi ia locul însă nu prea stau într-un loc, nu le prea convine programul, c-aici lucrezi și weekend-urile. De exemplu, luna asta avem 19 spectacole plus premiera care are și repetițiile generale”, spune Jenel.

Ce calități trebuie să aibă un luminist bun?

„În primul rând trebuie să-ți placă ceea ce faci. Apoi să ai ochi buni, urechi bune, ca să te poți sincroniza cu replicile, idei, viziune… Stai cu scenariul în față cu adnotările pe el, acum aprinzi aia, acum o stingi pe aia… Trebuie să știi bine piesa, astfel încât după un timp să nu mai ai nevoie de script. Trebuie să anticipezi, să fii cu un pas înainte”, încheie Jenel.

Că tot se apropie perioada de „Fie ca lumina…”, încheiem apoteotic, completând urarea „Fie ca lumina cadă hăpt pe mine”… Pentru asta însă, trebuie să vorbiți cu domnul Jenel.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax