Connect with us

ACTUALITATE

O nouă materie ar putea fi introdusă în școli: Educație emoțională și nonviolență. Ce vor învăța elevii și cine predă disciplina

Publicat


Înscrieri în clasa pregătitoare Cluj

O nouă disciplină ar putea intra oficial în școlile din România începând cu anul școlar 2026–2027. „Educație emoțională și nonviolență” este propunerea legislativă aflată în dezbatere publică la Camera Deputaților, care își propune să-i ajute pe elevi să-și gestioneze emoțiile, să prevină comportamentele agresive și să rezolve conflictele pe cale pașnică.

Potrivit Agerpres, proiectului de lege, disciplina „Educație emoțională și nonviolență” va fi inclusă în planurile-cadru pentru învățământul primar și gimnazial, urmând să devină aplicabilă în toate unitățile de învățământ din țară începând cu anul școlar 2026–2027. Materia are un caracter formativ și preventiv și vizează dezvoltarea inteligenței emoționale, a empatiei și a capacității elevilor de a gestiona situații tensionate fără recurgerea la violență.

Inițiatorii consideră că introducerea acestei discipline este necesară în contextul creșterii numărului de conflicte și episoade de agresivitate în mediul școlar, dar și al dificultăților emoționale tot mai frecvent întâlnite în rândul copiilor și adolescenților.

Ce vor învăța elevii la „Educație emoțională și nonviolență”

Elevii vor învăța să își recunoască și să își gestioneze emoțiile, să comunice asertiv, să dezamorseze conflictele și să adopte comportamente nonviolente. Disciplina urmărește, de asemenea, cultivarea empatiei și construirea unui climat școlar pozitiv, bazat pe respect reciproc și cooperare.

Activitățile se vor desfășura cu o durată de minimum o oră pe săptămână, în limitele stabilite de planurile-cadru aprobate de Ministerul Educației. Orele pot fi susținute ca disciplină distinctă sau integrate în alte materii socio-umane, în funcție de metodologia care va fi elaborată ulterior.

Ministerul Educației stabilește programa și competențele

Ministerul Educației va avea responsabilitatea de a stabili, prin ordin, programele școlare și competențele specifice corespunzătoare fiecărui ciclu de învățământ. Scopul este aplicarea uniformă a disciplinei în toate școlile, indiferent de mediul de proveniență al elevilor.

Metodologia de implementare va reglementa atât conținuturile educaționale, cât și modalitățile concrete prin care educația emoțională poate fi integrată eficient în activitatea didactică.

Psihologi și consilieri școlari, implicați în procesul educațional

Proiectul legislativ prevede ca unitățile de învățământ să poată colabora cu psihologi școlari, consilieri educativi și experți în educație emoțională pentru dezvoltarea conținuturilor și activităților didactice. În paralel, cadrele didactice din învățământul primar și gimnazial vor beneficia de programe de formare profesională continuă, acreditate, axate pe educație emoțională, comunicare nonviolentă și gestionarea conflictelor.

Aceste programe vor fi elaborate și implementate de Ministerul Educației, prin Centrul Național pentru Formarea Personalului din Învățământul Preuniversitar, în colaborare cu universități, organizații profesionale și parteneri internaționali.

Inițiativă politică aflată în dezbatere publică

Propunerea legislativă a fost inițiată de cinci deputați și senatori din partea AUR, S.O.S. România și de parlamentari neafiliați și se află în prezent în dezbatere publică la Camera Deputaților. Dacă va fi adoptată, disciplina „Educație emoțională și nonviolență” ar putea deveni una dintre cele mai importante schimbări din ultimii ani în curriculumul școlar românesc, cu impact direct asupra relațiilor dintre elevi, profesori și comunitatea școlară.




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate