CULTURA
FOTO. Oana s-a mutat la Cluj și a deschis un magazin online cu ilustrațiile ei: „Adaug tente de magie, mister și suspans”
Oana Popescu, sau IUNA PINE, după cum o găsești pe internet, este o tânără venită la Cluj din sudul țării, mai exact din Târgoviște. Și-a dorit să locuiască într-un oraș mai mare, dar nu foarte agitat, iar Clujul a fost alegerea potrivită pentru ea. Are licența în arte vizuale, iar în prezent este ilustrator, deși domeniul ei de lucru poate varia de la ilustrație digitală până la design editorial și de produs. Și-a dezvoltat propria estetică și cu ea s-a dezvoltat și afacerea cu normă întreagă iunapine.com, de unde iubitorii de artă din toată lumea plasează comenzi cu diferite produse lucrate de ea, în studio-ul de acasă, de la print-uri și haine la accesorii și chiar calendare. Dar pasiunea pentru artele vizuale a început în copilărie.
„Am avut norocul să fiu încurajată în a-mi explora latura creativă încă de la grădiniță, odată ce părinții mei au văzut că toate activitățile mele se învârt în jurul artei – desenam, fotografiam, îmi decoram camera cu tot felul de obiecte handmade, aveam chiar și o revistă proprie care <<apărea>> săptămânal.
Pe la nouă ani am avut un moment marcant atunci când am descoperit arta digitală și conceptul de Photoshop și de atunci am fost prinsă total. Am urmat școala generală și liceul de arte, continuând apoi și la facultate, unde am decis că vreau să merg mai departe pe ilustrație. Cinci ani mai târziu, lucrez full-time la brandul meu”, relatează aceasta, pentru Cluj24.
Conceptul IUNA PINE a adus oameni de pretutindeni: „Anul trecut, 30% din comenzi au fost de peste tot din lume”
„IUNA” a fost, la început, pseudonimul sub care își publica primele ilustrații digitale. Odată ce pagina s-a transformat într-un mic brand, nu a simțit nevoia să îl schimbe.
„Mi s-a părut drăguț accentul mai englezesc, în special pentru că persoanele din comunitatea mea sunt de peste tot din lume”, notează Oana.
Cele mai multe comenzi primite sunt din România, este publicul său țintă la momentul actual.
„Totuși, în ultimul an, 30% din comenzi au fost plasate de peste tot din lume, în principal din Europa, lucru de care sunt foarte entuziasmată”, adaugă ea.
Ilustrator freelance, pe lângă multe altele
Din 2020 s-a concentrat mai mult pe magazinul online și atunci a început să ia amploare. Cea mai mare satisfacție la momentul actual este când vede că produsele ei favorite sunt și cele mai iubite de public. Primește feedback pozitiv și pentru modul de împachetare – plicurile și cutiile colorate, cardurile de mulțumire și micile cadouri surpriză pe care le adaugă la comenzi.
„Sentimentul pe care îl primesc atunci când văd că lumea își dorește să aibă o ilustrație de-a mea fie pe un hanorac, felicitare sau ca print pe perete este foarte wholesome”, împărtășește Oana.
Cât despre părțile dificile, crede că gestionarea resurselor este cea mai mare provocare. Momentan se ocupă singură de manufactură, prezență online și offline, iar toate implică foarte mult timp, răbdare și decizii bine cântărite.
Cu alte cuvinte, Oana nu este doar ilustrator. Neavând o echipă, trebuie să aibă grijă și de reprezentarea în mediul virtual, și de aprovizionare, pe lângă multe alte sarcini care îi revin de-a lungul procesului de creație.
Viața de zi cu zi, transpusă pe „hârtie” într-o manieră originală: „Adaug tente de magie, mister și suspans”
Acesta e inspirat din povești și emoții pe care le experimentează în viața de zi cu zi, cărora li se adaugă o estetică ce alterează modernul cu era retro. Aceste idei din propria viață se transpun în ilustrații influențate de arta anilor ’90.
„Îmi place să desenez personaje cool, cu emoții sau rebele, în diferite scene detaliate, adăugând uneori și tente de magie, mister și suspans. Mi-aș putea descrie stilul ca retro cu un twist modern, influențat foarte mult de comicuri indie și postere 90s alb-negru.
Ca abordare vizuală, mi-am dorit întotdeauna să creez imagini puternice și eye pleasing pe care oamenii să fie entuziasmați să le aibă pe perete”, explică tânăra.
De la desene pe telefon la bestseller. Feminitatea și unitatea în arta vizuală
Un proiect de care este foarte mândră se numește „Not Ur Babe” și este un zine pe care l-a conceput în 2021.
„Am abordat întotdeauna conceptele de girl power și feminism în ilustrații, dar am simțit că dimensiunea vizuală e de multe ori insuficientă pentru a explora idei atât de complexe și grafice – așa am ajuns la ideea de material vizual dinamic, sub forma unui scurt magazine narativ, care să adauge un plus de context. Mă bucur că a devenit un bestseller al shop-ului și că foarte multă lume s-a regăsit în ideea de unitate și togetherness”, notează Oana.
Dar până să aibă bestseller-uri, a lucrat și experimentat mult. Primele ilustrații digitale le-a făcut în 2017-2018, după care a mai urmat o serie în 2022.
„Îmi place să mă uit în paralel la arta mea, să apreciez de unde am început, când încă desenam pe ecranul telefonului, ce s-a păstrat (compozițiile alb-negru cu fete, plante și pattern-uri) și ce a evoluat ca abordare, tehnică și stil”, completează aceasta.
Tumblr i-a oferit un loc în secțiunea de artiști care merită văzuți
Odată cu dezvoltarea sa artistică au apărut și colaborările. Prima sa expoziție de ilustrație a fost în 2020, la Galeria Senso din București. A fost o expoziție de grup unde a participat alături de alți ilustratori români pe care îi apreciază, lucru care a bucurat-o foarte mult.
„O altă expoziție, de data aceasta digitală, de care sunt super mândră a fost cu cei de la Tumblr, care mi-au oferit un loc în secțiunea lor de artiști care merită văzuți”, spune ea.
O colaborare de care se bucură mult în prezent este cu clujenii de la SăFițiCuminți, cu care a participat la târguri și a scos o colecție de produse ilustrate împreună.
Experimentând cu arta: „E o nevoie de a schimba rețeta”
Așadar, Oana lucrează mult, dar mai are perioade în care simte nevoia să se reinventeze.
„Nu l-aș numi neapărat blocaj creativ, ci mai degrabă o nevoie de a schimba rețeta. Deși îmi place să refolosesc elemente care conferă o unitate ilustrațiilor, uneori simt să iau o pauză pentru a experimenta și reinventa diferite aspecte – de la linii simple până la culori, detalii și abordări ale temelor”, descrie aceasta.
Nu consideră că facultatea a ajutat-o propriu-zis în ceea ce face acum, dar simte că i-a dat libertatea și oportunitatea de a transforma fiecare temă într-un proiect personal. Lucrând constant, a reușit să își contureze un stil și o tehnică proprie pe timpul facultății, plus că a avut mereu ceva nou de pus în portofoliu.
Gestionarea criticilor: „La școală era constant indusă ideea că arta trebuie să aibă o semnificație revoluționară”
Deși a experimentat mult de-a lungul timpului, având o comunitate mică și înconjurată de persoane din domeniul creativ, nu s-a confruntat cu feedback negativ.
„Am primit, probabil ca orice creator din orice domeniu, mesaje mai puțin bune. O critică întâlnită de câteva ori e că ilustrațiile mele nu sunt destul de <<deep>>, ci doar <<pretty pictures>>, ceea ce îmi amintește cumva de criticile din școală, unde constant era indusă ideea că arta trebuie să aibă o semnificație revoluționară ca să fie artă.
Între timp am înțeles că e total în regulă să creez ce mă face pe mine fericită și iubesc atunci când oamenii îmi lasă mesaje de tip <<hey that’s me!>> la o ilustrație. Cred că arta nu trebuie să fie neapărat despre suferință sau idei greu de înțeles, ci poate să fie și despre experiențe comune și relatable din viața de zi cu zi, fie ele fericite, triste, clișeice, amuzante sau ciudate – ieșiri între fete, despărțiri la miezul nopții, un dormitor dezordonat sau un picnic într-o zi de vară”, împărtășește ilustratorul.
Cum e Oana când nu e IUNA
Dar ce face când nu desenează? E o întrebare dificilă, pentru că toată rutina zilnică se învârte în jurul ilustrației, ajungând să se bucure de timp liber spre seară.
„Dimineața împachetez comenzi, mă ocup de shop și de proiectele mai importante, pe timpul zilei lucrez la ilustrații noi și îmi filmez procesul de lucru, iar seara este timpul meu liber. De când am terminat facultatea am reușit să am o balanță între lucru și timpul liber, ceea ce mă bucură foarte mult și mi se pare esențial, în primul rând pentru sănătatea mea mentală”, menționează Oana.
Când nu lucrează, o găsești în oraș cu prietenii sau acasă cu pisica, ascultând un playlist nostalgic sau uitându-se a cincea oară la serialul preferat.
IUNA PINE, într-o continuă evoluție
Are o listă întreagă de planuri pentru anul viitor de care abia așteaptă să se apuce, dar cel mai mult își dorește să își extindă magazinul online.
„Pe lângă shop, mi-am propus să experimentez puțin cu animația, poate chiar să transform zine-ul <<Not Ur Babe>> într-un graphic motion”, conchide IUNA, referitor la ideile pe care se concentrează de acum încolo.
Dacă îți place arta, vrei să descoperi ceva nou sau să susții un artist local care se ocupă de totul de la zero, urmărește-o pe IUNA PINE pe Facebook și Instagram și alege de pe site (click aici) produsele preferate din creațiile ei. Fie că vrei să le iei pentru tine sau să le faci cadou, vor aduce un plus de originalitate oricărei ținute și oricărei încăperi.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
În medie, anual, circa 160.000 de clienți ai E.ON Energie România aleg să își facă un cont pe E.ON Myline pentru ușurința și rapiditatea pe care le oferă platforma în ceea ce privește gestionarea contractelor de energie electrică/gaze naturale, locurilor de consum, consumului realizat, facturării și plății, respectiv accesul la informații actualizate și oferte personalizate de soluții de eficiență energetică. La acest moment, peste 2,18 milioane de clienți rezidențiali, reprezentând 66% din totalul acestei categorii, sunt înregistrați pe platforma online.
Accesarea de pe telefonul mobil, preferată de clienții E.ON
E.ON Myline se poate accesa atât de pe website, cât și de pe telefonul mobil, majoritatea clienților preferând aplicația mobilă. Cele mai accesate funcțiuni de către clienții rezidențiali sunt: transmiterea indexului de energie – 48% vizualizarea/descărcarea facturilor – 40% și plata facturilor – 13%.
În ceea ce privește transmiterea indexului privind consumul de gaze naturale/energie electrică care asigură o factură ce reflectă consumul realizat, 84% dintre clienții E.ON utilizatori ai platformei preferă să facă această operațiune utilizând aplicația de pe telefonul mobil și doar 16% de pe website. Vizualizarea/descărcarea facturilor de pe aplicația mobilă este preferată de 77% dintre utilizatori, iar pentru plata facturilor proporția este împărțită între website și aplicația mobilă.
Peste 1,77 milioane de facturi electronice
Clienții companiei au înțeles cât este de importantă renunțarea la factura pe suport de hârtie, un gest aparent mic, dar care, alături de alte măsuri, contribuie la protejarea mediului. Astfel, peste 1,77 milioane de clienți rezidențiali au optat pentru factura electronică, întrucât platforma E.ON Myline are câteva funcționalități inedite care se adaugă celor legate de administrarea contractelor sau a locurilor de consum.
Utilizatorii pot adăuga o adresă de e-mail secundară pe contul creat și astfel, spre exemplu, chiriașii pot afla odată cu proprietarii care este perioada de trimis indexul, date despre factură și consum. O altă funcție a platformei permite simularea unei facturi, imediat după ce clientul a transmis consumul și astfel pot fi evaluate cheltuielile pentru respectiva perioadă și impactul asupra bugetului familiei.
De asemenea, platforma E.ON Myline are setări care permit plata facturii în două sau trei rate. Și, nu în ultimul rând, clientul poate solicita restituirea sau transferarea banilor plătiți în avans pe alt loc de consum sau într-un cont bancar.
Pentru anul viitor se are în vedere modificarea designului aplicației, implementarea facturii digitale, iar în perspectivă un flux de plată mult mai ușor pentru clienți, prin posibilitatea de salvare a cardurilor în E.ON Myline.
Pașii pentru crearea unui cont E.ON Myline
Pentru a crea un cont Myline, clienții E.ON au nevoie de codul de client, codul de încasare și de o adresă de e-mail. La încheierea unui contract de furnizare online, clienților li se creează automat un cont E.ON Myline, pe care îl pot activa cu ajutorul linkului trimis pe adresa de e-mail. Accesul în cont este gratuit și disponibil 24/7.
Despre E.ON Energie România
E.ON Energie România, membră a Grupului german E.ON, este furnizor integrat de gaze naturale, electricitate şi soluţii energetice având un portofoliu variat format din circa 3,4 milioane de clienţi, atât rezidenţiali, cât şi companii şi municipalităţi.
Grupul E.ON este unul dintre liderii pieţei de energie, având în România o prezenţă consolidată de-a lungul a 19 ani. De la intrarea pe piaţa din România, E.ON a investit circa 2,3 miliarde de euro, în principal în modernizarea reţelelor. Totodată, valoarea contribuţiilor virate la bugetul de stat şi bugetele locale se ridică la 3,4 miliarde de euro.
CLUJ24 TV
VIDEO. Mihnea Măruță, îngrijorat că va câștiga Georgescu: Nu am încredere că nu va da foc realității odată ajuns la Cotroceni
Cluj24 încearcă, după cum poate ați observat, să căutăm explicații la ceea ce (ni) se întâmplă în ultimele săptămâni. A fost profesorul Doru Pop, va fi profesorul și filosoful Aurel Codoban, dar și un susținător al lui Călin Georgescu, actorul și regizorul Emanuel Petran. Astăzi l-am avut ca invitat pe jurnalistul Mihnea Măruță la podcastul Contraste.
”Am încercat să-l provoc la o diagnoză, să obțin un răspuns la întrebarea care ne obsedează de zile bune: cum am ajuns aici? Răspunsurile, pentru că nu e doar unul, sunt multe, dar de bună seamă nu suficiente, fascinante și tulburătoare.
Dar dincolo de orice se va întâmpla duminică la urne, va rămâne, printre altele, pledoaria lui Mihnea Măruță pentru țara aceasta și limba română, adică ceea ce, cu siguranță, ar trebui să ne mai unească”, a spus realizatorul Florin Danciu.
Mai jos aveți câteva dintre ideile/afirmațiile din podcast.
Oamenii nu mai înțeleg încotro merge lumea
„Suntem în cel mai bun moment al istoriei noastre. Nu ne dăm seama și sper să nici nu aflăm în următoarele luni cât de bine ne este!”
„Suntem în niște organizații care, într-un fel, nu doar că ne protejează, ci și ne trag după ele. Dacă ne gândim la Uniunea Europeană, fără presiunea pusă de Uniunea Europeană pentru adaptarea instituțiilor, pentru ca să învățăm niște proceduri democratice și să mergem într-o anumită direcție. Românii n-ar face schimbările de capul lor.”
„Dar, în același timp, suntem într-un context mondial și aici este lucru pe care mulți din politicieni se feresc să-l spună, în care asistăm la un asalt al unei ideologii foarte ciudate, ca să nu zic altceva, care vrea să rescrie tot ceea ce știm despre trecut. Și mă refer, bineînțeles, la ideologia, așa zis, progresistă.”
„Aici cred că avem de-a face cu una dintre cauzele majore ale votului din acest an, de la prezidențiale, și anume faptul că oamenii nu mai înțeleg încotro merge lumea. Oamenii nu înțeleg cum am ajuns, de exemplu, să repunem în discuție termeni fundamentali precum, și e o dezbatere întreagă în Occident, ce este femeia și ce este bărbatul!”
„În momentul în care tu pui la îndoială bazele prin care oamenii percep realitatea, și anume limbajul, că despre limbaj vorbim, oamenii își pierd reperele. În momentul în care își pierd reperele, ei caută alte repere și atunci nu pot să le găsească decât întorcându-se în trecut. Pentru că viitorul este evident incert. Și atunci, întorcându-te în trecut, idealizezi trecutul.”
Ideologia progresistă
„Toate aceste atacuri asupra minții oamenilor creează, bineînțeles, un recul. Iar reculul ăsta, la nivel mondial, se numește mișcarea conservatoare-suveranistă, cum vrei tu să-i spunem.
Deci, după părerea mea, mai întâi a fost tentativa de a modifica felul în care oamenii înțeleg realitatea, care și ea, la rândul ei, este cu nuanțe, pentru că acolo, în America, de exemplu, există niște probleme pe care noi nu le avem și pe care nu le înțelegem și care s-a încercat să fie rezolvate prin această nouă ideologie.”
Statele Unite și Europa au adoptat aceste politici și dacă ne aducem în minte înainte de pandemie, temele nu erau cum să o ducă oamenii mai bine, ci temele erau cele preluate din America, cum să facem din mamă și tată, părinte 1 și părinte 2.”
„Ideologia progresistă a început după al doilea război mondial și generația Flower Power este generația în care ajung la apogeu profesori crescuți în propaganda sovietică și așa mai departe, marxism de tip american, marxism de tip francez și așa mai departe.
Deci oameni care, trăind în cea mai bună dintre lumi, își imaginau că Uniunea Sovietică și China sunt soluții pentru nedreptățile din lume. Deci sunt niște factori extrem de complecși, care vin de acum 70-80 de ani, care au fost, să zicem, însămânțați în universități în anii 60-70 și care au ajuns la germinație și la înflorire după ce a căzut cortina de fier.”
Oamenii nu înțeleg ce e inteligența artificială
„Votul pentru Georgescu se încadrează cumva într-un trend și american, acolo a câștigat Trump, dar și european, dar mai e și mimetismul românesc, care, din păcate, și aici trebuie să o spunem, rareori este capabil să producă viziuni originale. Propriul proiect de țară. Deci noi, pentru că suntem o națiune relativ recentă, mai degrabă preluăm modele.”
„Doar două treimi aș zice eu din populația României, cei care am rămas în țară, mai suntem dispuși să tragem, să ne educăm copii, să rămână, să ne imaginăm că putem avea o ȚARĂ, să nu ne gândim tot timpul la acest decalaj, ci să ne gândim la faptul că au murit niște milioane de oameni ca noi să putem vorbi această limbă, au murit niște milioane de oameni ca noi să avem o țară în aceste granițe și pentru asta merită să rămâi și să lupți mai departe!”
„Când zic mamă, tu știi la ce mă refer, când zic tată, tu știi la ce mă refer. Și dacă nu există această înțelegere comună a semanticii, noi nu ne mai putem înțelege și ne dăm unul în cap celuilalt. În momentul în care este atacată structura și semantica limbajului, toată realitatea este pervertită, e ca și cum mai pune fitile și bombe la temelia realității!”
„Asta se întâmplă de câțiva ani de zile. Oamenii nu înțeleg ce se întâmplă și sunt înspăimântați cu privire la viitor cu atât mai mult cu cât vin tot felul de semnale, de exemplu inteligența artificială pe care iară nu o înțeleg.”
Nu mai vor să fie generația de sacrificiu
„Adică, ce s-a întâmplat? Un fenomen incredibil. Noi nu mai stăm să vorbim, să ne întâlnim, să ieșim, să ne ducem la plimbare, să jucăm fotbal, să ne vedem, ci în momentul în care avem o secundă, scoatem telefonul și ne uităm ce a mai postat planeta, ca să scurtăm explicația.”
„Avem o rămânere în urmă reală, care ține de istoria și geografia acestei țări, peste care vine o rămânere în urmă pe care ți-o induc rețelele sociale! Deci, tu ai senzația că ești de două ori de mâna a doua, iar la asta, și ajungem și la problemă, se adaugă al treilea factor extraordinar, trăiești într-o țară unde chiar ești de mâna a doua. De asta se plâng milioane de români emigranți din Occident, că nu sunt tratați cu demnitate, și-i firesc într-un fel.”
„Există ceea ce se numește un soi de nihilism de sine al românului. Noi nu ne iubim pe noi!”
„Oamenii vor să-și trăiască viața, nu mai există ceea ce pe vremuri se numea disponibilitatea pentru sacrificiu. Oamenii nu mai vor să fie generația de sacrificiu. Nu mai gândesc pe termen lung că copiilor mei le va fi mai bine, iar nepoților le va fi și mai bine. Oamenii vor să trăiască acum.”
Examen psihiatric pentru Președinție
„Mii și mii de tineri care ies din facultate, își imaginează că vor găsi job-ul vieții lor în primul loc în care se angajează. Și noi nu știm să le explicăm: cum să-ți poți imaginea așa ceva când unii dintre noi nu-și găsesc job-ul vieții nici la 50-60 de ani? Adică, totul e o încercare.”
„Nu știm ce se întâmplă cu copiii care petrec șapte ore, opt ore, nouă ore, zece ore, pe zi în rețele, bombardați de tot felul de informații și tot felul de ispite, să le spunem, pe care nu știu să le prelucreze și pe care își imaginează că le vor putea, într-un fel, împlini. Adică ți se induc tot felul de dorințe. Vreau să călătoresc, vreau să am, vreau să cumpăr, vreau să experimentez…”
„Cred că ar fi nevoie, ca în momentul în care ești acceptat să intri pe buletinul de vot să treci printr-un examen psihiatric. Nu ne putem permite, mai ales ca țară aflată unde suntem noi, ca la președinția României să ajungă o persoană cu grave probleme psihice.”
„Știi foarte bine porțile alea înalte de la casele săsești unde nu vezi nimic înăuntru, știi? Deci nu cred că e întâmplător întâmplătoare povestea asta. Klaus Iohannis vine dintr-o cultură în care nu se simte dator să dea explicații. Ceea ce a fost extrem de grav. Nu se potrivește cu așteptarea oamenilor. Oamenii așteaptă în special în România, care e o cultură paternalistă, să vină cel de sus și să îi conducă.”
Operațiune de digital marketing la alegeri
„Cred că în ultimele luni, cu apogeu în săptămânile de dinaintea campaniei, a existat o operațiune de digital marketing, așa se numește, în special pe TikTok în care niște grupuri înființate cu luni în urmă au fost activate și oamenilor li s-a transmis același mesaj, soluția salvatoare.”
„ Există milioane de români care sunt atât de supărați încât preferă să radă tot. Deci ăsta se numește nihilism în, să zicem, lucrările de specialitate. Este ceea ce a existat de exemplu în a doua parte a secolului XIX în Rusia. Să radem tot!”
„Cred, în continuare, că trebuie să stăm la masă, să vorbim. Chiar dacă eu nu sunt de acord cu tine, vreau să stau la masă și să aflu cum gândești. Și vreau să rămânem împreună în aceeași țară. Și vreau să avem în continuare o ȚARĂ și vreau să vorbim în continuare limba română. Și dacă se poate și să ne unim cu Republica Moldova.”
„Da, uite, alt paradox. Se mișcă, cum se zice în politică, se mișcă mai bine Maia Sandu decât Elena Lasconi. Mesajele pe care le transmite președintele unei alte țări poporului român sunt mai întemeiate și mai adecvate decât mesajele pe care le transmit politicienii români. Nu e trist și, pe de altă parte, fascinant că se întâmplă asta!”
Georgescu, caz psihiatric
„Sunt foarte îngrijorat pentru posibilitatea că va câștiga Călin Georgescu. De ce? Cred că e un caz psihiatric. Dincolo de ceea ce spune, nu am încredere că nu va da foc realității odată ajuns la Cotroceni. Deci nu va fi un om care unește pentru că va încerca să îi impună niște absurdități.”
„Aș numi și un soi de lipsă de simț istoric la PSD. Nu mai are de a face cu faptul că tu trebuie să rămâi la putere. Uneori istoria vine și îți bate la ușă și te întreabă, da sau nu? Tu ce decizi în acest caz? Adică e lipsă de simț istoric să spui, lăsăm oamenii să voteze cum vor.
Adoptă o poziție. Cunoști cel mai bine țara pentru că ai fost la putere. Ai partidul cu cele mai bune rădăcini în realitatea românească și atunci tu ești dator să transmiți un mesaj: cu A sau cu B. Da sau nu. Încotro? Noi și ai noștri să fim bine. Poate să explodeze realitatea, dar noi să fim bine. Să fim la masa negocierilor. Ori, s-ar putea să nu mai fi la masa negocierilor, tocmai din cauza că ai ales varianta greșită a istoriei!”
EVENIMENT
Școala de meserii din Florești începe construcția. Asociația Beard Brothers a strâns 300.000 de euro pentru proiect
Asociația Beard Brothers anunță oficial aprobarea construcției Școlii de Meserii din comuna Florești, județul Cluj, un obiectiv care este pe cale să prindă viață vine în urma unei campanii de fundraising care a strâns cu succes suma de 300.000 de euro.
”Noua școală este rezultatul anilor de colaborare, planificare și implicare. Aceasta va fi situată în comuna Florești, gata să devină o piatră de temelie în ceea ce privește predarea de diverse meserii.
Cu accent pe crearea unui mediu de învățare inclusiv, inovator și stimulant, Beard Brothers își propune să abordeze nevoia urgentă de resurse educaționale și practice necesare reconversiei profesionale în sfera de meserii.
După 11 ani de Beard Brothers, suntem siguri că ne-am învățat lecția și știm că ușor nu o să fie niciodată. Dar, în aceeași măsură, bucuria e tot mai mare cu cât greul e mai lung.
După 2 ani de muncă, avem autorizația de construire pentru Școala de Meserii, și să ne credeți pe cuvânt că ne-a dat o lacrimă de bucurie”, au arătat, miercuri, reprezentanții Beard Brothers.
Noua școală este amplasată lângă Liceul Teoretic ”Dumitru Tăuțan” din Florești.
ECONOMIE
OFICIAL. Lanțul Profi este preluat de Mega Image care își dublează numărul magazinelor din Cluj-Napoca
Consiliul Concurenței a autorizat cu condiții tranzacția prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food S.R.L. Numai în Cluj-Napoca sunt 10 magazine Profi, care vor intra sub brandul Mega Image, care are alte 10 magazine în oraș. Astfel, practic, Mega Image își dublează numărul de magazine.
Ca urmare, Mega Image trebuie să îndeplinească o serie de angajamente structurale și comportamentale pentru a înlătura îngrijorările concurențiale identificate atât în relația cu furnizorii, cât și pe piața locală a comerțului cu amănuntul de produse de consum curent, preponderent alimentare, prin magazine.
„Aceasta este cea mai mare tranzacție din domeniul comerțului alimentar pe care am instrumentat-o și am impus măsuri fără precedent pe plan național, dar care sunt inspirate din practica europeană.
Comerțul alimentar este un sector prioritar pentru noi. Am avut numeroase intervenții în acest domeniu, atât prin aplicarea de amenzi, cât și prin monitorizarea atentă și prin analiza operațiunilor de fuziuni și achiziții. Scopul nostru este să păstrăm un mediu concurențial puternic, astfel încât să nu crească prețurile, care, la ora actuală, sunt, în medie, cele mai mici din Uniunea Europeană, în ciuda presiunilor inflaționiste”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Proceduri de implementat
Astfel, Mega Image trebuie să implementeze proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea și delistarea furnizorilor în cadrul rețelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceștia comercializează produse alimentare sau non-alimentare.
Mega Image se angajează să aplice tuturor furnizorilor Mega Image și/sau Profi o procedură prin care se stabilesc condițiile de acces în magazinele celor două rețele, dar și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu fi delistați. Totodată, vor fi prevăzute termene clare privind delistarea și obligația notificării furnizorilor.
În același timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanți, respectiv acei furnizori care livrează produse în proporție de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două rețele implicate. Astfel, se angajează să nu delisteze/să nu elimine din rețea produsele acestora, decât în anumite condiții clar stabilite, care includ prevederi legale, sau în situația în care produsele devin nerelevante pe piață, cererea pentru acestea scăzând substanțial.
Procedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanți se va aplica pe o perioadă de 2 ani de la finalizarea tranzacției pentru furnizorii care livrează între 20%-30% din cifra de afaceri și 3 ani pentru furnizorii care livrează peste 30% din cifra acestora de afaceri din 2023 sau 2024.
Totodată, Mega Image se angajează să transmită furnizorilor relevanți o estimare a volumelor pe care anticipează că le-ar putea achiziționa de la fiecare, în următoarele 12 luni.
Zeci de magazine cesionate
Pentru asigurarea unei protecții suplimentare a furnizorilor relevanți, odată cu implementarea tranzacției, Mega Image trebuie să păstreze condițiile comerciale de care beneficiază aceștia pentru anul 2025.
În acest mod, furnizorii dependenți vor putea să-și reconfigureze activitatea comercială, să caute alte opțiuni pentru comercializarea produselor și să încerce să reducă gradul de dependență.
De asemenea, Mega Image trebuie să cesioneze 87 de magazine din 44 de localități în care activitățile Mega Image și Profi se suprapun și ar putea conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor, înlăturându-se, astfel, orice posibile îngrijorări ale autorității de concurență.
În plus, Mega Image va permite accesul nerestricționat oricărei părți interesate de închirierea/ subînchirierea/ achiziționarea unor spații comerciale din anumite zone afectate pentru care entitatea rezultată își va opri activitatea, dacă este cazul. Acțiunea se va realiza prin intermediul unei agenții imobiliare independente de părți, care va oferi spațiul respectiv oricăror părți interesate, indiferent de activitatea comercială derulată de acestea (inclusiv activitate de retail alimentar) și va asigura publicitatea prealabilă a acestui demers.
Protecția furnizorilor
„Am primit foarte multe observații referitoare la această tranzacție și am ținut cont de ele, obligând Mega Image să adopte măsuri pentru a proteja toți furnizorii, respectând, astfel, prevederile Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanțului de aprovizionare, transpusă prin legea 81 din 2022. În acest fel, peste 600 de furnizori ai rețelelor Mega Image și Profi, cei mai mulți de dimensiuni medii și mici, vor putea beneficia de procedurile speciale de protecție”, a mai declarat președintele Consiliului Concurenței.
În scopul monitorizării respectării angajamentelor comportamentale asumate, Mega Image a propus desemnarea unui mandatar însărcinat cu monitorizarea, care va transmite Consiliului Concurenței rapoarte referitoare la modul de implementare a angajamentelor.
Pentru a se asigura că Mega Image își respectă angajamentele, decizia Consiliului Concurenței include condiții și obligații prin îndeplinirea cărora pot fi eliminate îngrijorările concurențiale pe piața relevantă, asa cum au fost identificate.
Conform prevederilor Legii concurenţei, neîndeplinirea unei obligaţii, a unei condiţii sau a unei măsuri impuse printr-o decizie a Consiliului Concurenţei se sancţionează cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării.