Connect with us

EDUCATIE

FOTO/ MNIT, proiect de cercetare de 2 milioane de lei. Finalitatea e PRIMUL catalog al Colecției de Istorie a Farmaciei din Cluj

Publicat


Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei a câștigat un proiect de cercetare exploratorie axat pe studierea și publicarea integrală a Colecției de Istorie a Farmaciei.

Potrivit reprezentanților Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei (MNIT) proiectul se numește ”PHARMATRANS – Farmaciile secolelor XVI-XX din Transilvania. Colecția de Istorie a Farmaciei din Cluj-Napoca”.

PHARMATRANS este finanțat de la bugetul de stat, prin UEFISCDI, și are un buget de aproape 2.000.000 lei.

„Timp de trei ani, cât va dura proiectul, vom face analize chimice specializate pentru substanțele păstrate în vechile recipiente, vom traduce și transcrie manuscrisele farmaceutice din colecție, vom conserva și vom restaura circa 500 de piese și vom publica întreaga colecție de carte veche”, au arătat reprezentanții MNIT Cluj.

Cu alte cuvinte, scopul general al proiectului este acela de a realiza primul catalog exhaustiv al Colecției de Istorie a Farmaciei din Cluj-Napoca, care să fie accesibil atât specialiștilor, cât și publicului larg, pe plan internațional.

Catalogul va fi disponibil și online

Muzeul își propune ca acest catalog să cuprindă 6 volume în limba engleză, care vor fi publicate de către o editură acreditată din România.

Pentru o mai mare accesibilitate, catalogul va fi disponibil și online, în format pdf, pe un site dedicat proiectului, care este în curs de realizare.

Directorul proiectului este dr. Ana-Maria Gruia, iar echipa este formată din dr. Maria Pakucs-Willcocks, dr. Ioana Gruiță, drd. Ioana Cova și dr. Alexandru Rădulescu.

Foto: Facebook


Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


EDUCATIE

ISJ CLUJ scoate la concurs peste 1300 de posturi didactice. Vezi ce dascăli se caută!

Publicat

scoala

În conformitate cu Calendarul mobilității personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar, pentru anul școlar 2021-2022 și Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2021-2022, aprobată prin O.M.E.C. nr. 59991/2020, cu modificările ulterioare, în perioada 11-17 mai 2021, candidații la concursul național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor din unitățile de învățământ preuniversitar își vor depune dosarele de înscriere la cele 7 centre de înscriere/ concurs, organizate la nivelul județului Cluj de către Inspectoratul Școlar Județean Cluj, după cum urmează:

Nr.

centru

Centrul de înscriere/concurs

 

Posturi/catedre arondate
 

1.

Şcoala Gimnazială

”Octavian Goga”

Cluj-Napoca

  • Învăţământ primar:

învăţători (linia română/linia maghiară /linia germană /linia rromani);

 

 2.

Colegiul Național Pedagogic

”Gherghe Lazăr” Cluj-Napoca

  • Învăţământ preşcolar:

educatoare (linia română/linia maghiară/linia germană /linia rromani);

 

      3.

 

Liceul Teoretic ”Avram Iancu” Cluj-Napoca

  • Învățământ special:

educatoare/educator; învăţător-educator; învăţător itinerant și de sprijin; profesor-educator; profesor itinerant și de sprijin; profesor psihopedagog; psihopedagogie specială; profesor psihopedagogie specială pentru o catedră de educație specială

  • Profesor în centre şi cabinete de asistenţă psihopedagogică;  psihologie;
  • Profesor în centre logopedice.
    4. Liceul Tehnologic Nr.1 Cluj-Napoca

 

·        Fizică;

·        Chimie;

·       Biologie;

·       Disciplinele tehnologice (toate specializările):

 mecanică; electrotehnică; electromecanică; electronică şi automatizări; telecomunicaţii; textile/tricotaje și confecții textile, finisaj textil;  construcţii şi lucrări publice/construcții; instalaţii pentru construcţii; chimie industrială; protecţia mediului; industrie alimentară; agricultură/horticultură; zootehnie; prelucrarea lemnului; economie; educaţie antreprenorială; economie aplicată; economic, administrativ comerţ şi servicii; economic, administrativ, poştă; alimentaţie publică şi turism; transporturi rutiere; media poligrafie/tehnici poligrafice; estetică şi îngrijirea corpului omenesc; educaţie tehnologică; alimentaţie publică/ alimentaţie publică.

  • Pregătire şi instruire practică: toate specializările;
  • Activităţi de pre-profesionalizare;
  • Cercurile din domeniul tehnico-ştiinţific de la Palatul şi cluburile copiilor.
 

 

 

5.

 

 

 

Liceul Teoretic”Lucian Blaga” Cluj-Napoca

·       Geografie;

·       Istorie; 

·       Filosofie; logică, argumentare și comunicare;

·       Gândire critică și drepturile copilului – educație interculturală – educație pentru cetățenie democratică – educație financiară – studii sociale;

·       Arte:

Arte plastice/vizuale-artistice (toate specializările);

Educaţie muzical-artistică; educaţie muzicală specializată (toate specializările); arta actorului/teatru; coregrafie.

 

 

 

6.

 

 

Şcoala Gimnazială

„Ion Agârbiceanu”

Cluj-Napoca

 

·       Aria curriculară limbă şi comunicare:

limba română; limba latină; limba maghiară-maternă; limba engleză; limba franceză; limba germană; limba germană-maternă; limba italiană; limba rromani- maternă; limba spaniolă;

·       Religii/discipline teologice de specialitate (toate cultele);

·       Matematică;

·       Informatică/Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor.

7. Liceul cu Program Sportiv

Cluj-Napoca

·       Educaţie fizică şi sport; pregătire sportivă de specialitate ( toate specializările);

·       Kinetoterapie.

 

În județul Cluj, numărul posturilor scoase la concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/ catedrelor din unităţile de învăţământ preuniversitar este de 1.302, dintre care 73 de posturi sunt pentru angajare în învățământ pe durată nederminată.

Candidații se vor înscrie în aceste centre de înscriere/ concurs, în care vor susține și proba scrisă în data de 21 iulie 2021

Programul de înscriere se desfășoară în zilele de 11 mai, 12 mai, 13 mai, 14 mai, 17 mai, în intervalul orar 9:00-16:00, în toate centrele de înscriere/ concurs.

Înscrierile se pot realiza, atât fizic, în centrele menționate, cât și online, la următoarele adrese:

Şcoala Gimnazială ”Octavian Goga” Cluj-Napoca, e-mail: tit2021octaviangoga@gmail.com;

Colegiul Național Pedagogic”Gherghe Lazăr” Cluj-Napoca: tit2021colegiulpedagogic@gmail.com;

Liceul Teoretic ”Avram Iancu” Cluj-Napoca, e-mail: tit2021avramiancu@gmail.com;

Liceul Tehnologic Nr.1 Cluj-Napoca, e-mail: tit2021tehnologic1@gmail.com;

Liceul Teoretic ”Lucian Blaga” Cluj-Napoca, e-mail: tit2021blaga@gmail.com;

Şcoala Gimnazială ”Ion Agârbiceanu”Cluj-Napoca, e-mail: tit2021ionagarbiceanu@gmail.com;

Liceul cu Program Sportiv Cluj-Napoca, e-mail: tit2021lps@gmail.com.

 

Calendarul complet al mobilității personalului didactic din învățământul preuniversitar este disponibil și pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Cluj: https://www.isjcj.ro/concurs-ocupare-posturi-2021/

Citește mai departe

EDUCATIE

1.400 de candidați prezenți la simularea examenului de admitere la UMF „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca

Publicat

Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca a venit şi în acest an în întâmpinarea tinerilor care doresc să studieze Medicina, Medicina Dentară sau Farmacia şi a organizat cea de-a XII-a ediţie a examenului de simulare a admiterii. Acesta s-a desfășurat sâmbătă, 8 mai, pe o platformă online.

„La examenul de simulare a concursului de admitere au participat 1400 de candidați, care au avut astfel șansa să se familiarizeze cu condițiile de concurs, dar și să-și testeze cunoștințele necesare promovării examenului de admitere propriu-zis, care va avea loc în luna iulie.

Examenul a avut loc online

„Examenul de admitere în universitatea noastră reprezintă o probă complexă de testare a cunoștințelor candidaților. An de an, exigența crește, acest concurs fiind necesar pentru selectarea celor mai potriviți candidați pentru viitorul sistemului național de sănătate. Ne bucură interesul constant al tinerilor pentru profesiile de medic şi farmacist.” a transmis prof. dr. Anca Dana Buzoianu, rectorul Universităţii de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu”.

Din cauza condițiilor generate de pandemia de COVID-19, conducerea universității a decis ca, și în acest an, examenul de simulare a admiterii să aibă loc online, pe platforma Hypertalk Education și, cel mai probabil, se va organiza în aceleași condiții și în anii următori, fără a mai fi necesar ca viitorii candidați să se deplaseze la Cluj-Napoca.

Examenul scris de admitere se va desfășura în sistem clasic

Liceenii care au dorit să își verifice sau să îşi consolideze cunoștințele au avut ocazia să participe, în lunile martie și aprilie, la cursuri de pregătire online, puse la dispoziţia lor pe aceeaşi platformă. Fiecărui candidat i s-a generat un cont individual care i-a asigurat accesul pe platformă. Cursurile au fost înregistrate în prealabil, însă s-a asigurat o permanentă comunicare cu elevii, interacţiunea cu cadrele didactice realizându-se prin modulul de forum al platformei. Cursurile de pregătire au rămas la dispoziţia celor înscrişi, putând fi accesate în orice moment, până la data examenului.

Examenul scris de admitere la Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” se va desfășura în sistem clasic, timp de două zile, în 24 și 25 iulie, iar candidații se vor putea înscrie online, în perioada 12-18 iulie”, se arată în comunicatul UMF.

Citește mai departe

ACTUALITATE

,,Maratonul lecturii” la Școala Gimnazială Căianu. Peste jumătate dintre elevi au dificultăți de înțelegere a textului

Publicat

În urma unor teste de evaluare a competențelor de înțelegere a unui text literar la Școala Gimnazială din comuna clujeană Căianu, este organizat ”Maratonul lecturii” în cadrul proiectului ,,Start la lectură”.

Elevii vor citi o carte la alegere, iar pe baza acesteia vor prezenta o lucrare originală. Tot în cadrul acestui proiect școala a primit finanțare pentru a înființa un club de lectură cu peste 100 de cărți.

Maraton de lectură pentru două săptămâni

Programul ”Maratonul lecturii” se desfășoară în perioada 10-21 mai iar fiecare elev își alege o carte pe care o va citi și cu informațiile asimilate va putea realiza o lucrare originală.

,,Activitățile presupun jocuri de rol, desene pe baza personajelor din carte, ale locurilor descrise în carte, schițe, jurnal de lectura, recenzie de carte, fișă de lectură, toate sub îndrumarea unui profesor sigur pentru că  profesorii vor veni cu idei de activități la clasă și absolut tot ce li se pare copiilor interesant, folosind informațiile din cartea citită”, povestește Corina Boțoroga pentru Cluj 24.

Rezultatul acestor două săptămâni va fi prezentat pe 21 mai. În ultima zi a activității elevii vor conecta zale de hârtie colorată într-un un lanț fizic al lecturii, în curtea școlii.

Evenimentul va fi deschis oricui pentru participare, pe pagina de Facebook Jurnal de școală, începând cu data de 4 mai. Provocarea este de a crea o extensie virtuală atât a lanțului fizic al lecturii, cât și a activităților.

Abilități de lectură

Ideea a pornit de la un test de evaluare în urma căruia rezultatele arată că mai bine de jumătate dintre copii nu înțeleg ceea ce citesc

,,Ideea a pornit de la necesitatea de a dezvolta abilitățile de lectură pentru ciclul primar și am extins activitatea pentru toată școala.

Lectura este importantă pentru toate vârstele, dar este bine să subliniem această importanță de la vârste fragede. În urma unui test de evaluare pe care l-am avut eu la clasa mea rezultatele obținute la evaluare au arătat un nivel destul de ridicat pentru localizarea informațiilor dintr-un text literar, și anume 74% și un nivel destul de scăzut în ceea ce privește înțelegerea și reflecția asupra celor citite, mai exact 57%.

M-a pus pe gânduri această situație și de aceea m-am decis să fac ceva în acest sens, să aduc în atenția lor faptul că este important să înțelegem ce citim și că dacă vrei să înțelegi ceea ce citești trebuie să o faci pur și simplu și să meditezi la ceea ce citești.

De aici s-a dezvoltat această idee și am reușit să câștigăm și finanțarea. Vom avea din nou un test și sper că rezultatele pe literație se ridică față de procentajele inițiale din toamnă”, spune Corina Boțoroga.

Proiectul „Start la lectură” este realizat cu sprijinul finanțării obținute în cadrul programului Start ONG, lansat de Kaufland România, implementat de Asociația Act for Tomorrow și coordonat de Corina Boțoroga, profesor susținut de Teach for Romania.

Dana Coțovanu

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

PREMIERĂ. Doi doctoranzi ai UBB se numără printre cei 38 de câștigători din întreaga lume ai burselor de excelență Eiffel

Publicat

De

Ioana-Florina Burdet și Teodora-Mădălina Pop, doctoranzi în cadrul Școlii Doctorale de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, se numără printre cei 38 de câștigători ai burselor de excelență Eiffel, oferite în acest an de guvernul francez pentru studii de doctorat.

Școala de Științe Sociale a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, prin intermediul doctoranzilor în domeniul științelor economice, se regăsește pe lista universităților câștigătoare din acest an a burselor de excelență Eiffel.

Ioana-Florina Burdet și Teodora-Mădălina Pop, cele două câștigătoare a burselor de excelență Eiffel sunt coordonate de prof. univ. dr. Monica Pop-Silaghi.

Aceste burse oferă câștigătorilor oportunitatea derulării unor stagii de cercetare la universități franceze partenere, implicând totodată o bursă lunară consistentă, alături de alte beneficii. Cei doi doctoranzi își vor realiza studiile de doctorat la Universitatea Babeș-Bolyai, în cotutelă cu Université Clermont Auvergne, sub coordonarea profesorilor Alexandru Minea, Université Clermont Auvergne și Marcel Voia, Université d’Orléans.

„Este pentru prima dată când participăm la o astfel de competiție și ne bucurăm că am reușit să câștigăm în cazul ambelor candidaturi.

Suntem convinși că prin această colaborare și prin fructificarea oportunităților oferite de bursele de excelență Eiffel vom putea beneficia de rezultare foarte bune în sfera cercetării științifice focalizate pe țările emergente”, a subliniat conf. univ. dr. Răzvan V.  Mustață, Decanul Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul UBB.

Abordarea unor tematici de cercetare comune România – Franța, o prioritate pentru UBB

„Câștigarea acestor burse reprezintă o oportunitate pentru dezvoltarea de cooperări mai intense în zona cercetării-dezvoltării-inovării cu universitățile din spațiul francofon, fapt pe care ni-l dorim la UBB.

Pe de altă parte, abordarea unor tematici de cercetare comune România – Franța în zona științelor economice, cu implicarea reprezentanților mediului socio-economic reprezintă una dintre prioritățile noastre importante” subliniază rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David.

Ce sunt bursele de excelență Eiffel

Programul burselor de excelență Eiffel a fost creat în anul 1999 de Ministerul Afacerilor Externe francez și se adresează studenților străini care doresc să urmeze studii de master sau doctorale în Franța, bursele fiind destinate studenților străini ale căror calități sunt recunoscute de universitățile franceze primitoare.

Competiția din acest an a fost foarte intensă, fiind înregistrate 1.478 de candidaturi pentru burse Eiffel de studii de masterat sau doctorat.

Printre laureații burselor doctorale din acest an se află doar trei români, dintre care doi sunt doctoranzii UBB.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate
Publicitate