Connect with us

ACTUALITATE

FOTO. Dispare CRUCEA de pe Cetățuie! Proiectul de reabilitare a dealului prevede înlăturarea monumentului, după 25 de ani

Publicat


Crucea de pe dealul Cetățuia

Crucea de pe Cetățuie, Monumentul Eroilor Neamului, realizat de arhitectul Virgil Salvanu și inaugurat la 1 decembrie 1997, unul dintre punctele vizibile de pe Dealul Cetățuia din Cluj-Napoca, va fi înlăturat. Motivul? Monumentul nu își mai are loc în proiectul de amenajare a ansamblului urban Cetățuia.

Sfințită în urmă cu 25 de ani

Crucea de pe Cetățuie este dedicată memoriei martirilor Revoluției de la 1848-1849. Monumentul a fost dezvelit și sfințit la 1 decembrie 1997 de către mitropolitul ortodox al Clujului, IPS Bartolomeu Anania și de episcopul greco-catolic de Cluj-Gherla, PS George Guțiu, în timpul mandatului de primar al lui Gheorghe Funar.

VEZI ŞI:

FOTO. Boc, „răstignit” pe Crucea de pe Cetăţuie. „Mercantilismul unui geambaș de terenuri. Jucați barbut cu Istoria României”

Monumentul, realizat din piatră, bronz și inox, are o înălțime de aproape 23 m și o greutate de 60 de tone.

Crucea a fost ridicată în locul celei din lemn de stejar care a fost ridicată între 1936-1937 prin grija episcopului greco-catolic Iuliu Hossu și a ministrului de atunci Valer Pop și care a fost dinamitată în 1948 din dispoziția comuniștilor.

Ce prevede prioiectul de reabilitare a Cetățuii

Proiectul de amenajare prevede reabilitarea integrală a amplasamentului cu reconfigurarea sistemului de alei pietonale, refacerea și amplificarea măsurilor de stabilizare a versantului, restaurarea și punerea în valoare a monumentului Fortificației Vauban, păstrarea vegetației valoroase existente precum și realizarea de noi plantări pentru creșterea biodiversității arealului parcului, realizarea de zone de joacă și sport care să crească atractivitatea amplasamentului.

În incinta fortificației se propune amenajarea unei zone centrale pietonale cu suprafața de călcare din agregate stabilizate legate.

Valoarea totală estimată a investiției este de 180.144.275,82 lei + TVA, suma finală fiind de 206.472.421,66 lei.

Calendarul lucrărilor

Într-un răspuns la o solicitare a Cluj24, Primăria Cluj-Napoca și reprezentanții asocierii care a câștigat prouiectul de reabilitare a Cetățuii -METAPOLIS ARCHITECTS, ATELIER MASS SI ANA-MARIA HORHAT, au oferit detalii privind calendarul estimativ al lucrărilor care este următorul:

”În prezent așteptăm derularea procedurilor de expropriere. Urmează finalizarea Planului Urbanistic Zonal, ce va fi predat în termen de 30 de zile de primirea ordinului de începere de la Municipiu. După aprobarea în Consiliul Local a Planului Urbanistic Zonal se va finaliza Documentația pentru Autorizarea executării lucrărilor (DTAC) în termen de maxim 120 zile. După eliberarea autorizației de construire se va finaliza Documentația Tehnică de Execuție în termen de maxim 120 zile.

Pe baza acesteia se va lansa licitația de execuție propriu zisă. Termenul estimate pentru realizarea lucrărilor de execuție este de 24 luni de la finalizarea licitației și primirea ordinului de începere de la municipiu”, se arată în informare.

Astfel, ”proiectul prevede înlăturarea ansamblu reprezentat din scările, soclul si construcția propriu-zisă a crucii, pentru restaurarea și punerea în valoare a bastionului Sud-Estic a Fortificației Vauban, actualmente ilizibil datorită acestei construcții”.

În răspuns nu se precizează ce se va întâmpla cu Crucea de pe Cetățuie, dacă va fi dată la topit sau reamplasată în altă parte, nu în zonă, ci undeva în oraș.

cetatuia 3

Intervențiile propuse

Lucrările de amenajare sunt divizate în trei obiecte de investiție care se vor putea executa concomitent:

Obiectul 1: Amenajarea zonei de parc aferente versantului sudic și zonelor sudice și sud-estice ale exteriorului fortificației

Lucrările propuse pentru stabilizarea și amenajarea versantului sudic sunt refacerea și extinderea sistemului de drenuri, reabilitarea și completarea zidurilor de sprijin, refacerea și reconfigurarea sistemului de alei și platforme și a celui de preluare a apelor pluviale de suprafață, eliminarea construcțiilor parazitare, curățarea, stabilizarea și expunerea locală a stratelor de rocă, instalarea unui sistem de monitorizare a dinamicii versantului și a unui sistem de avertizare în caz risc iminent.

Se propune de asemenea refacerea locului de joacă de la baza versantului, de lângă imobilul de pe strada G-ral Dragalina nr. 2, pentru a crește atractivitatea amplasamentului. În cadrul acestuia este prevăzut un umbrar de mici dimensiuni pentru a asigura utilizarea locului de joacă în condiții climatice diferite.

Se propune restaurarea pavilionului deschis Rotonda.

Lucrările propuse pentru punerea în valoarea a părții fortificației aferente versantului (zonele sudice și sud-estice ale exteriorului fortificației) sunt restaurarea topografică a părților din sistemului defensiv format din curtine și bastioane, reorganizarea circulațiilor pietonale, amenajări peisajere și vegetație, mobilier și dotări precum și iluminat public, instalații electrice, irigare, canalizare și drenaj.

Prezența unui arheolog

cetatuia 1

Pe durata desfășurării lucrărilor se impune prezența arheologului. Conform studiului arheologic, în faza pregătitoare a lucrărilor, la faza de execuție se vor desfășura lucrări de diagnostic arheologic invaziv în zonele în care istoriografia prezintă existența unor corpuri de clădire dispărute astăzi.

Din perspectiva amenajărilor peisajere se propune în partea de sus a versantului marcarea valului de pământ al cetății dinspre oraș și accentuarea aspectului său diferit, antropic, față de contextul mult mai natural (versant stâncos) iar în partea de jos, înspre Someș, creșterea permeabilității parcului, a acceselor, creșterea vizibilității la nivelul ochiului, eliminarea barierelor de orice fel, în special cele formate din garduri vii sau vegetație crescută necontrolat. Prin restaurarea valului de pământ al cetății acestuia i se va reda aspectul și atmosfera militara, cu taluzuri cu pantă constantă, cu muchii definite și cu o sistematizare a terenului riguroasă.

Din prisma punctelor de belvedere, se accentuează traseul peisajer de coamă și punctele cu panoramă înspre oraș, panorame uneori străjuite de prezența grupurilor de pini care deja fac parte din imaginarul colectiv chiar dacă distonante cu peisajul natural. Se propune doar înlăturarea vegetației invazive, crescută necontrolat și care obturează vederile înspre oraș.

Reamenajarea aleii de belvedere

cetatuia 8

Înspre vest, se propune accentuarea caracterului de versant împădurit, cu aspect naturalist, iar înspre est, accentuarea caracterului împădurit, antropic, horticol, în acord cu tendințele contemporane de amenajare peisagistică iar pentru zona din spatele locuințelor colective, accentuarea caracterului de versant cu vegetație joasă, tipică de versant cu expunere sudică.

Din perspectiva exemplarelor și a speciilor prezente pe sit, se impune protejarea și punerea în valoare a arborilor remarcabili sau în stare foarte bună, evidențiați ca atare în studiul dendrologic efectuat, introducerea de specii noi autohtone pentru a crește valoarea peisageră, introducerea de accente cromatice pentru toate anotimpurile și accente compoziționale și texturale.

Se impune acordarea unei atenții speciale introducerii de material vegetal de talie mică și creșterea complexității texturilor care definesc acoperirea solului, de la zone înierbate până la pajiști înflorite, zone de perene și graminee pentru a potența caracterului decorativ al peisajului.

Pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică aferente obiectului 1 de investiție este necesară exproprierea unei suprafețe de 5 268 mp aflate în proprietate privată.

Amenajarea zonei de parc

cetatuia 6

Obiectul 2: Amenajarea zonei de parc aferente platoului nordic și zonelor vestice, nordice și estice ale exteriorului ale fortificației

Lucrările propuse pentru punerea în valoarea a părții fortificației aferente platoului (zonele vestice, nordice și estice ale exteriorului fortificației) sunt restaurarea topografică a sistemului de defensiv format din curtine și șanțuri, bastioane și ravelinul vestic, reorganizarea circulațiilor auto și pietonale, amenajări peisajere și vegetație, mobilier și dotări precum și iluminat public, instalații electrice, irigare, canalizare și drenaj.

Pe durata desfășurării lucrărilor se impune prezența arheologului. Conform studiului arheologic, în faza pregătitoare a lucrărilor, la faza de execuție se vor desfășura lucrări de diagnostic arheologic invaziv în zonele în care istoriografia prezintă existența unor corpuri de clădire dispărute astăzi.

Din punct de vedere peisagistic, zona de pe platoul dealului trebuie privita nu doar ca un parc ci și ca un sistem ecologic complex, care face legătura dintre Hoia și Someș. Se propune diversificarea vegetației parcului, creșterea diversității și calității ecologice cu specii noi adecvate, diferențiate în funcție de sol, umiditate și în funcție de diversele atmosfere de peisaj existente.

Se propune folosirea de scheme de plantare care dau un aspect natural în aceasta zonă, evitarea aliniamentelor și ruperea, acoperirea pe cât posibil a celor existente. Parcul va fi compus dintr-o succesiune de zone plantate, umbroase, dense, cu o schemă de plantare a arborilor liberă, în pâlcuri si zone deschise, luminișuri cu pajiște și arbori solitari.

Val de pământ

În ceea ce privește zonele estice, vestice și nordice exterioare platoului cetății și anume valul de pământ, șanțul de pe laturile estice și nordice și ravelinul, se propune accentuarea aspectului lor antropic, diferit față de contextul mult mai natural al parcului.

Re-configurarea valului de pământ al cetății este un aspect important, aspectul acestuia trebuind să redea atmosfera militara, taluzuri cu panta constantă, cu muchii definite, o sistematizare riguroasă a terenului.

Dacă în zona de parc exterior arborii formează pâlcuri, aici se propune evidențierea si restaurarea aliniamentelor de arbori care acompaniază aleea de pe valul de pământ și a grupurilor de arbori care marchează bastioanele. Se impune eliminarea arbuștilor și a gardurilor vii de pe coama valului de pământ pentru a crește gradul de vizibilitate la nivelul ochilor.

Amenajarea zonei de parc aferente platoului nordic și nord-vestic

Din perspectiva exemplarelor și a speciilor prezente pe sit, se impune protejarea și punerea în valoare a arborilor remarcabili sau în stare foarte bună, evidențiați ca atare în studiul dendrologic efectuat, introducerea de specii noi autohtone pentru a crește valoarea peisageră, introducerea de accente cromatice pentru toate anotimpurile și accente compoziționale și texturale.

Se impune acordarea unei atenții speciale introducerii de material vegetal de talie mică și creșterea complexității texturilor care definesc acoperirea solului, de la zone înierbate până la pajiști înflorite, zone de perene si graminee pentru a potența caracterul decorativ al peisajului.

În ceea ce privește speciile propuse, s-au luat în considerare recomandările studiului de biodiversitate efectuat, și anume introducerea și menținerea unor specii autohtone în scopul simulării și potențării unor servicii ecosistemice de suport și chiar culturale, importante și din punct de vedere al biodiversității.

Acest studiu recomandă înlocuirea pe cât posibil a pinului negru cu alte specii, eventual pin silvestru. De asemenea se recomandă reducerea numărului arborilor alohtoni, cum este salcâmul.

Refacerea terenului sportiv

Se propune de asemenea refacerea terenului sportiv cu gazon natural din vestul amplasamentului. Se propune realizarea unui loc de joacă în vecinătatea aleii de acces pietonale nordice și un loc amenajat cu dotări sportive pentru fitness lângă terenul sportiv din vest.

Se propune edificarea a 2 pavilioane de mici dimensiuni pentru a asigura grupuri sanitare și zone pentru mentenanța parcului. De asemenea se prevăd umbrare de mici dimensiuni pentru a asigura o utilizare a parcului în condiții climatic diferite.

Pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică aferente obiectului 2 de investiție este necesară exproprierea unei suprafețe de 14 818 mp aflate în proprietate privată și 134 mp cu proprietar neidentificat.

Pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică aferente obiectului 2 de investiție este necesară de asemenea transferul parcelei cu nr. cad. 286 167, având suprafața de 7 850 mp, din proprietate a statului în proprietatea municipiului.

Obiectul 3: Amenajarea zonei de parc aferente incintei fortificației

Lucrările propuse pentru punerea în valoarea a părții fortificației aferente incintei sunt restaurarea topografică a părții interioare a sistemului de defensiv format din curtine și bastioane, reorganizarea circulațiilor auto și pietonale, amenajarea zonei centrale din incinta cetății, amenajări peisajere și vegetație, mobilier și dotări precum și iluminat public, instalații electrice, irigare, canalizare și drenaj.

Se prevede eliberarea zonei de platou si crearea de culoare de vedere între clădirile istorice prezente. Zona centrală pietonală din incintă este prevăzută cu suprafață de călcare din agregate stabilizate legate. O mare parte din apele pluviale se vor infiltra prin agregatele legate, urmărind apoi circuitul natural în sol.

Pentru perioadele cu ploi abundente, preluarea apelor pluviale se va face prin intermediul unor rigole, iar ulterior aceasta este transportată printrun sistem de conducte pluviale spre rețeaua existentă în zonă.

Zonă de parc

Amenajarea zonei de parc aferente incintei fortificate: vedere dinspre poarta est Din punct de vedere al vegetației, se propune introducerea de exemplare noi, preferabil puține specii, pentru a da un caracter unitar. Se propune de asemenea evidențierea aliniamentelor de arbori (acum unii dintre ei remarcabili) care acompaniază aleea de pe valul de pământ nu doar înspre exterior ci si înspre platoul central al cetății.

Se dorește si evidențierea grupurilor de arbori care marchează bastioanele si eliminarea arbuștilor și a gardurilor vii pentru a crește gradul de vizibilitate la nivelul ochilor. La nivelul solului se dorește o suprafața gazonată simplă, întreținută constant, fără accente florale.

Pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică aferente obiectului 3 de investiție este necesară exproprierea unei suprafețe de 15 337 mp aflate în proprietate privată.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Un roman revoltat

    septembrie 5, 2022 la 1:29 pm

    Este o problema permanenta desființarea crucii de pe alee,in atenția permanenta a UDMR-ului. Acum văd ca se revine,pana când trebuie sa le spunem NU iredentiștilor unguri?!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRAȚIE

FOTO. Lucrări de reparații pe drumul Valea Gârboului – Rugășești. Sunt vizați 4,5 kilometri

Publicat

De

Reparații drum Valea Gârboului

Au demarat lucrap de reparații pe pe drumul Valea Gârboului – Rugășești, DJ 182F, anunță Consiliul Județean Cluj.

lucrăriLE de întreținere curentă și periodică pe drumul județean Valea Gârboului – Rugășești vizează un sector în lungime de aproape 4,5 kilometri.

Lucrări de reparații pe drumul Valea Gârboului – Rugășești. Sunt vizați 4,5 kilometri

Lucrările se desfășoară între kilometrul 5+500 și 9+980, iar tronsonul situat între pozițiile kilometrice 5+500 și 6+500 va fi asfaltat.

„Deși acest drum județean înregistrează un trafic rutier destul de scăzut, dorim să asigurăm și în acest areal i infrastructură rutieră îmbunătățită, menită să contribuie la reducerea decalajelor de dezvoltare între mediul urban și cel rural precum și între diferitele zine ale județului.

Nu în ultimul rând, acest drum județean asigură accesul oamenilor din zonă la două drumuri naționale, respectiv DN 18 și DN 18B”, a transmis Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.

În această etapă, se află în plină desfășurare operațiuni constând în întreținerea platformei drumului prin tratarea burdușirilor și a tasărilor, precum și lucrări la podețe.

De asemenea, urmează a fi executate:

  • lucrări de întreținere a părții carosabile prin plombarea gropilor cu îmbrăcăminți asfaltice,
  • completarea rosturilor,
  • aducerea la profil a acostamentelor,
  • completarea de acostamente,

  • lucrări de asigurare a scurgerii apelor prin curățarea șanțurilor și a rigolelor,
  • lucrări de asigurare a esteticii rutiere prin tăierea lăstărișului și a vegetației din zona drumului,
  • lucrări de refacere a timpanelor deteriorate, precum și
  • așternere de strat de balast stabilizat și de covor asfaltic.

Foto: CJ Cluj

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Accident pe Centura Apahida-Bulevardul Muncii. Patru autoturisme implicate. O persoană a fost dusă la spital

Publicat

De

Accident Centura Apahida - Bulevardul Muncii

Un accident de circulație a avut loc în urmă cu puțin timp pe Centura Apahida-Bulevardul Muncii. O persoană a fost rănită și transportată la spital.

Potrivit IPJ Cluj, în accident au fost implicate un ansamblu de vehicule și alte 3 autoturisme.

Accident pe Centura Apahida-Bulevardul Muncii. Patru autoturisme implicate. O persoană a fost dusă la spital

Accident rutier a avut loc în zona Sub Coasta.

Circulația în zonă este blocată pe ambele sensuri momentan.

Foto. Info Trafic Cluj-Napoca

La fața locului au ajuns două autospeciale din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca și două echipaje SAJ.

Două persoane au fost consultate de către echipajele medicale, la fața locului, iar una a fost transportată la spital.

Imagini: ISU Cluj

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Drumarii au ieșit la deszăpezire pe drumurile de munte din Cluj. Au folosit tone de material antiderapant

Publicat

De

Drumarii au scos utilajele de deszăpezire

Drumarii au scos utilajele de deszăpezire pe mai multe drumuri din munte din Cluj. În zonele înalte ale județului ninge începând de marți.

Potrivit Consiliului Județean Cluj, în cursul dimineţii zilei de miercuri, 17 aprilie, în urma căderilor de zăpadă și a temperaturilor negative înregistrate în ultimele 12 ore în zona de munte a județului, pe mai multe sectoare de drum se circulă în condiții de iarnă.

Drumarii au ieșit la deszăpezire pe drumurile de munte din Cluj. Au folosit tone de material antiderapant

Pentru asigurarea unor condiţii optime de circulaţie, s-a acţionat cu utilaje specifice de deszăpezire pe raza Lotului 1, zona Huedin, respectiv pe raza comunei Mărișel.

În cadrul acestor acţiuni a fost folosită o cantitate de 3,7 tone de material antiderapant.

Zăpadă la Băișoara și Buscat

De asemenea, pe raza Lotului 3, zona Turda, respectiv pe drumul județean DJ 107R Băișoara – Muntele Băișorii – pârtia Buscat s-a intervenit prin acțiuni de deszăpezire și de combatare a fenomenului de polei.

În cadrul acestor acţiuni a fost folosită o cantitate de 6 tone de material antiderapant.

Situația va fi monitorizată în continuare

În continuare, se acţionează cu utilaje şi cu materiale antiderapante pentru combaterea fenomenului de polei în zonele unde se impune acest lucru, au anunțat reprezentanții CJ Cluj.

De asemenea, se efectuează revizii pe mai multe drumuri judeţene pentru verificarea stării părţii carosabile, urmând să se acţioneze în caz de necesitate.

 

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Mădălina, îndrăgostită iremediabil de zbor. Pilotează avioane pentru Wizz Air de pe baza de la Cluj

Publicat

Mădălina Wizz Air

Mădălina Grozav a prins de mică dragoste de zbor și și-a urmărit pasiunea până a ajuns să piloteze avioane de linie. Acum e first officer, copilot la baza din Cluj a companiei aeriene Wizz Air, și a acumulat aproximativ 1800 de ore de zbor. Peste doi ani, tânăra de 29 de ani îi va saluta pe pasageri din postura de căpitan de aeronavă.

Mădălina s-a născut în Maramureș, a trăit o perioadă în Marea Britanie, dar s-a stabilit de mai mulți ani la Cluj-Napoca, astfel că se consideră clujeancă.

Nu știe exact de unde a apărut pasiunea pentru aviație, dar e cert că, de mică, scruta cerul după avioane, iar când ajungea la Cluj era cu ochii pe pistă doar – doar va vedea marile păsări zburătoare care o fascinau.

A vrut să se facă pilot la 18 ani

”Nu știu exact de unde a plecat pasiunea pentru aviație, cert e că tot timpul mi-au plăcut lucrurile care au fost făcute de bărbați, în general, domeniile astea un pic mai provocatoare, mai grele și, probabil, că și aviația tot de acolo a venit de undeva.

Știu că, de mică, mă uitam spre avioane sau tot timpul când treceam pe lângă aeroportul din Cluj, mă uitam și vedeam că era un singur avion care era parcat acolo.

Nu am nicio cunoștință în aviație, nici măcar nimeni din familie, nici unul dintre prietenii mei nu este în aviație, a fost efectiv un lucru care a venit din mine, din interior și nu a fost un lucru care, nu știu, să declanșeze această dragoste pentru aviație, dar a fost cumva dezvoltată în timp, gândită și care, în momentul potrivit, s-a întâmplat”, a povestit Mădălina pentru Cluj24.

Tânăra își amintește că a vrut la 18 ani să devină pilot, dar atunci nu a reușit, pentru că familia sa era un pic stresată, fiind și singurul copil, fiind și fată, și și-a pus visul pe pauză, o perioadă de timp.

Întâlnire crucială cu un pilot

Madalina Wizz Air

Mădălina a plecat în Marea Britanie unde și-a făcut facultatea, care nu are legătură cu pilotajul, după care a continuat cu un master în aviație, care i-a deschis foarte mult orizonturile.

”Mai apoi am întâlnit un pilot care m-a întrebat foarte direct dacă aș vrea să urmez o carieră în aviație, care se presupună zborul, sau una la sol.

Și am fost, oarecum, șocată, pentru că nimeni nu m-a întrebat acest lucru până atunci și am zis, uite, acum e momentul să fac un zbor de test cu un instructor pe un avion mic ca să văd dacă e pentru mine, dacă nu-mi e frică, dacă găsesc plăcere în zborul în sine.

E foarte important să știi lucrul acesta înainte să începi studiile și să investești foarte mult ca să ajungi să fii activ într-un program de studii de pilotaj.

Și atunci am făcut lucrul ăsta și m-am îndrăgostit irremediabil de aviație, de zbor și am decis să urmez calea asta”, a subliniat tânăra.

Înscrisă la Academia Wizz Air Pilot

După ce a decis că își va urma visul și va avea o carieră în aviație, Mădălina și-a reîmprospătat cunoștințele în matematică, în fizică, apoi și-am cumpărat niște pedale, o manșă ca să se joace, acasă, pe un simulator de pilotaj, care să o ajute să își coordoneze mișcările.

În martie 2018, tânăra aspirantă în meseria de pilot a aplicat la Academia Wizz Air Pilot, iar în iunie a avut deja examenele în Polonia, de toate felurile, tehnice, non-tehnice, de grup, individuale, de engleză, pe care le-a trecut cu brio, după care a fost promovată pentru următoarea etapă, care a presupus o zi de examinare cu un psiholog în aviație, interviuri, plus niște examene pe calculator care urma să-i testeze abilitățile.

”Am fost admisă, iar în septembrie 2018 am început să urmez Academia Wizz Air Pilot timp de un an și jumătate. Am reușit să finalizăm fix în ultima zi în care a fost școala deschisă, în martie 2020. Am dat examenul și în prima zi după am și plecat pentru că apoi a venit pandemia.

Programul din Academie a fost împărțit în patru etape, fiecare implicând o parte teoretică și una practică. După care, promovând această primă etapă, deja puteam să începem să zburăm singuri.

Cursuri în Grecia

În fiecare etapă trebuie să treci niște exameni teoretice, iar la final, în fiecare etapă, ai un examen și de zbor, pe care dacă îl promovezi, doar atunci poți să treci în următoarea etapă.

Cursurile le-am urmat în Grecia, acolo unde Academia are avioanele și simulatoarele sale.

Practic, să poți să-ți finalizezi tot training-ul care necesită să îți iei licența de pilot comercial, licența standard, fără rating-uri. Acum pentru Airbus A320 pe care îl pilotez am nevoie de rating-ul pentru acest tip de avion pe care l-am obținut mai târziu în cadrul companiei Wizz Air”, a explicat Mădălina Grozav.

Cu licența de pilot comercial în buzunar, tânăra nu a putut, însă, pilota nici un avion din cauza pandemiei, astfel că nu a zburat timp de un an și jumătate, perioadă în care a fost nevoită să își caute alte job-uri.

Repartizată la baza de la Cluj

”După ce, cumva, viața a început să revină la normal și Wizz Air și-a dat seama că e momentul ca noi să ne alăturăm din nou companiei, am fost chemați la un training, desfășurat în Budapesta, unde am stat câteva luni bune.

Am făcut trainingul pe simulatoare, pe avionul gol, în care trebuie să faci un minim de număr de aterizări cu avionul gol, înainte de a putea să promovezi și să zbori cu pasageri.

Zbori cu un căpitan de training lângă tine pentru un anumit număr de sectoare, ca după ce finalizezi și această etapă, să poți să zbori cu un căpitan normal pe orice zbor de linie”, a precizat pilotul.

Din iunie 2022, Mădălina a fost repartizată la baza Wizz Air de pe Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj și este first officer, copilot, iar recent a devenit și copilot senior, îndeplinind toate condițiile și având numărul de ore de zbor necesare.

”În aviația civilă întotdeauna orice avion este operat de către doi piloți, comandantul și copilotul, care practic fac, cumva, aceleași lucruri.

Fiecare dintre noi zburăm pe rând. Fie căpitanul este pilotul care zboară, iar copilotul face partea de monitorizare și comunicare, fie rolurile sunt inversate.

Comandanții ne oferă foarte mare sprijin și ne împărtășesc foarte mult din experiența lor prin ceea ce fac și prin disciplină. În timpul unui zbor facem aproximativ același lucru, doar cu anumite limitări pentru copilot, deoarece anumite lucruri sunt doar făcute de comandant”, a mai explicat Mădălina.

Prima cursă nu se uită niciodată

Prima sa cursă ca și copilot a fost Katowice (Polonia) – Kutaisi (Georgia) și își amintește că a fost o zi incredibilă: ”Adică îți dai seama că, într-un final, ai ajuns acolo, chiar dacă am stat foarte mult timp așteptând să se întâmple.

Și am avut și un căpitan foarte empatic lângă mine, care m-a ajutat și m-a susținut mult. Și a fost și o zi frumoasă”.

Mădălina poate pilota acum avioane Airbus A320 sau A321 și a acumulat, în total, aproximativ 1.800 de ore de zbor, având dreptul să zboare pe orice cursă aeriană care există în cadrul companiei Wizz Air.

”Eu, practic, acum operez din baza din Cluj, dar noi nu suntem în misiuni în funcție de experiență sau așa. Nu mai avem limitări, pot să zbor cu orice căpitan, în orice cursă există.

Eu operez pe baza din Cluj, însă de multe ori sunt trimisă să ajut în alte baze.

De exemplu, am fost în Polonia, apoi am venit în Cluj, dar am zburat și din Sibiu și din Suceava, adică nu e neapărat nevoie să zbori doar din baza ta, de multe ori mi se oferă oportunitatea să merg și în alte baze, ceea ce este un lucru foarte bun.

Adică câștigăm experiență, cunoaștem oameni noi, zburăm pe aeroporturi noi, cu alte proceduri, ceea ce îți îmbunătățește  experiența ta de pilot”, a mai relatat Mădălina Grozav.

Destinația sa favorită

Destinația sa favorită este Keflavik, în Islanda, unde a zburat prima dată din Cracovia și recunoaște că îi plac, în general, zborurile lungi, când un pilot are foarte mult timp pentru el, și e foarte multă liniște, cum sunt cele de la Cluj spre Abu Dhabi sau spre orașe din Spania.

În timpul zborurilor, avionul este pus pe pilot automat, dar căpitanul și copilotul preiau manșa în caz de turbulențe și la aterizare.

În cariera sa, Mădălina a prins și turbulențe în aer, despre care spune că sunt un lucru normal, dar niciodată ceva periculos sau supărător.

Plăcerea de a zbura

Pentru Mădălina Grozav zborul e o plăcere și îi place foarte mult să piloteze ea un avion.

”E un sentiment foarte frumos când tu zbori și îți dai așa seama că, de fapt, aste e cariera mea, adică iubesc ceva și pot să fac lucrul respectiv.

Mă bucur că am șansa să fac ceea ce îmi place, iar pentru mine această muncă e o plăcere.

De exemplu, când sunt în vacanță și știu că urmează să am mâine sau poimâine un zbor, nu mă supără lucrul acesta. Mă urc cu plăcere în cabina de zbor.

Știu că e obositor uneori, ajungi târziu, pleci dimineața și tot așa, dar, nu știu, după ce ajungi acolo sus, cumva, parcă uiți și te concentrezi efectiv pe zbor.

A fi pilot implică, normal, și un anumit nivel de stres, care e sănătos, pentru că te motivează, te ține acolo concentrat.

Procedurile pe primul loc

Când zbor mă gândesc la siguranță și la urmarea procedurilor, dacă eu mă simt bine, și pasagerii or să se simtă bine.

În momentul în care zbor, încerc să fac zborul cât mai plăcut, un zbor, în primul rând, sigur.

Urmez aceleași proceduri și am aceeași gândire, chiar dacă duc un avion gol, cum mi s-a mai întâmplat să duc dintr-o parte în alta, sau un avion cu 30 de pasageri, sau un avion plin cu sute de oameni.

Încercăm să fim profesioniști și să urmăm procedurile și atunci lucrurile merg bine și oamenii se bucură de zbor”, a mai subliniat aceasta.

De oriunde ajunge acasă

Mădălina s-a obișnuit cu viața și cu programul de pilot și se bucură că, în cadrul Wizz Air, oriunde pleacă se întoarce acasă, la Cluj.

”Nu aș vrea în momentul ăsta să plec la o altă companie, să zbor pe avioane mai mari. La Wizz Air ți se dă șansa, dacă dorești și dacă ai abilitățile necesare, să faci și alte joburi pe lângă, să îți crești impactul pe care îl ai asupra companiei.

Având în vedere faptul că am abilități și în alte domenii, aș vrea foarte mult să văd cum le pot integra pe toate și în alte poziții din cadrul companiei, cum ar fi pe partea de securitate, de siguranță, pe partea de factor uman.

Sunt foarte multe poziții pe care poți să le deprinzi în funcție de nivelul tău, de ceea ce este nevoie în companie.

Dar, deocamdată, vreau să mai câștig experiență ca și pilot, pentru că întotdeauna mai pot să mai învăț ceva, mai ales de la comandantul din stânga mea.

Încă simt nevoia că trebuie să mă bucur de momentul la care am ajuns în cariera mea și acum vreau să mă bucur de ceea ce am și să încerc să mai cresc în aviație și, apoi, nu știu, să vedem unde mă duce viața”, a conchis tânăra.

Mădălina Grozav mai are doi ani până să devină comandat de aeronavă și când va veni momentul să salute pasagerii din postura de căpitan.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax