ACTUALITATE
FII COOLT. Cu directorul Bibliotecii Academiei, Sorin Crişan, despre Eugen Barbu, Lucian Pintilie, Cehov şi muzică barocă
Incursiunea culturală a Cluj24 s-a oprit astăzi la un alt profesionist al cărţilor, directorul Bibliotecii filialei Cluj a Academiei Române, Sorin Crişan.
VEZI ŞI:
FII COOLT. Cu Ioan Bolovan despre Blaga, Costa Gavras, Tache, Ianke și Cadîr şi muzică diversă
Despre Eugen Barbu şi Săptămâna nebunilor
Cu multitudinea de cărţi valoroase în jurul său, lui Sorin Crişan îi este greu să se oprească doar asupa uneia.
„Imposibil de dat un răspuns net. Sunt atât de multe cărțile pe care le-aș recomanda… Așa încât sunt nevoit să iau la întâmplare unul dintre romanele la care m-am reîntors de curând: Săptămâna nebunilor de Eugen Barbu.
O carte luxuriantă, în care înălțimile spiritului fac pandant cu reacțiile primare ale ființei. O carte în urma lecturii căreia oscilezi între a te simți străluminat de bucuria existenței și a te înnegura de decăderea lumii, ori de realitatea adeseori sordidă a vieții”, spune Sorin Crişan pentru Cluj24.
Filme teatru şi muzică barocă
VEZI ŞI:
FII COOLT. Recomandările culturale ale săptămânii cu Aurel Codoban
Sorin Crişan a nominalizat şi un fil şi i piesă de teatru care se află printre preferinţele sale, dar şi muzica mai puţin ascultată pe care o preferă.
„Reconstituirea, filmul lui Lucian Pintilie, din 1970. Și nu pentru că filmul ar fi subversiv la adresa societății comuniste, ci pentru că se succed – într-o manieră unică (am fost tentat să scriu: „genială“), din perspectivă cinematografică – secvențe care depășesc (fără a neglija) nivelul estetic, pentru a recupera dimensiunea ontologică.
Desigur, Unchiul Vanea de Cehov. Faptul că e o capodoperă a dramaturgiei universale, nimeni nu poate contesta. Dar asta, poate, nu ar fi suficient pentru a o alege… În Unchiul Vanea, dincolo de tema ratării – căreia personajul îi face fața în maniera unui stoicism asumat (ratează până și în încercarea de a-l împușca pe profesorul Serebriakov) – suntem întâmpinați de o umanitate ingenuă, fertilă acceptării destinului pe care îl avem, un destin în care se pare că liberul arbitru joacă un rol minor.
Ascult muzica barocă. De ce, nu aș putea să vă spun. Dar cert este că, ascultându-i pe Monteverdi, Vivaldi, Händel sau Bach, îmi ofer starea de confort interior, pentru a mă desprinde de cotidianul pe care, vrând-nevrând, suntem nevoiți să-l acceptăm cu bunele și scăderile sale”, a maispus Sorin Crişan.
CV Sorin Crişan
24 ianuarie 1966
EXPERIENŢĂ
PROFESIONALĂ
2004-prezent: Universitatea de Arte Târgu Mureş (din
2006 conf. univ. titular; din 2009 prof. univ. dr.
coordonator de doctorat – Departamentul de Artele
Spectacolului);
2011- prezent: Rector al Universității de Arte Târgu-Mureș;
2010-2011: Prorector al Universității de Arte Târgu-Mureș;
2006-2010: Cancelar al Universității de Arte Târgu-Mureş;
1992-2006: Academia Română – Filiala Cluj-Napoca.
Biblioteca.
Tipul activităţii: cultură.
Funcţia: 2001-2006 – Şef Departament Organizarea
şi Completarea Colecţiilor şi Schimb Internaţional
(director delegat)
1992-2001 – bibliotecar (S)
Principalele activităţi:
– coordonator proiecte
– organizarea activităţii curente a bibliotecii
(catalogare, Clasificare Zecimală Universală,
indici bibliografici etc.)
– pregătirea de manifestări ştiinţifice, de expoziţii
şi simpozioane
– coordonarea unor publicaţii editate („Biblioteca
şi Cercetarea”)
Sorin Ion Crişan
– reprezentarea Bibliotecii în relaţiile cu alte
instituţii din ţară şi străinătate
– coordonator al Bibliotecilor Documentare Blaj şi
Năsăud
1990-1991: Prefectura Judeţului Cluj – Ziarul „Mesagerul
Transilvan”
Tipul activităţii: mass media
Funcţia: redactor şi redactor şef (nr. 12-71)
1990: Societatea de presă „Mileniul Trei” Cluj-Napoca:
Revista Azi (continuată sub denumirea Azi pentru
mâine)
Tipul activităţii: mass media
Funcţia: redactor şi secretar responsabil de redacţie
1997-2005: Director executiv al Fundaţiei teatrale
„Spectacol XXI”
ACTIVITATE DIDACTICĂ
2009-prezent: Prof. univ. dr.
Coordonator de doctorat
Cursuri predate:
Doctrine regizorale (Doctorat)
Limbă şi limbaj în arta spectacolului
(Masterat anul I)
Psihologia comunicării (Masterat anul II)
Teatrologie (anii I-III Licenţă Teatrologie)
Analiza textului dramatic (an I Licenţă
Teatrologie şi Actorie)
Evoluţia artei regizorale (an III Licenţă
Regie)
Antropologie teatrală (an III Licenţă
Teatrologie)
Teoria comunicării în artele spectacolului
(Masterat anul I Actorie)
Estetica teatrului (An II Licență Actorie)
Estetica artei actorului (An II Masterat
Actorie)
2006-2009: Conf. univ. dr. titular
2004-2006: Cadru didactic (lector) asociat al Universităţii
de Artă Teatrală Târgu Mureş
Tipul activităţii: didactic
Cursuri predate:
Istoria teatrului rom}nesc şi a artei
spectacolului (anii I şi II);
Sorin Ion Crişan
Istoria teatrului universal şi a artei
spectacolului (anii I-III);
Seminarii:
Istoria teatrului românesc (anul I – secţia
maghiară Teatrologie).
ALTE ACTIVITĂŢI TEATRALE
Membru al Consiliului Onorific al EAPA – European
Academy of Performing Arts (din 2013);
Membru al Societății de Psihodramă „J.L. Moreno” (din
2013);
Membru al Uniunii Teatrale din Rom}nia – UNITER (din
2008);
Membru al USR – Uniunea Scriitorilor din România (din
2007);
Membru al AICT – Asociaţia Internaţională a Criticilor de
Teatru – Secţia Rom}nă (din 1997); Membru al
Biroului AICT – Secţia Română (2015-prezent).
Din 1995, invitat al unor festivaluri naţionale: Festivalul
Naţional de Teatru „I.L. Caragiale” Bucureşti,
Festivalul Dramaturgiei Rom}neşti – Timişoara,
Gala Teatrelor Naţionale – Cluj-Napoca, Craiova
Shakespeare Festival etc.
2014 (13-17.10) – Președinte juriu – Festivalului
Internaţional al Teatrelor de Păpuși „Puck”, ediția a
13-a.
2013 (14-18.10) – Președinte juriu – Festivalului
Internaţional al Teatrelor de Păpuși „Puck”, ediția a
12-a.
2010 (01-04.09); 2011 (31.08-03.09) – Membru al juriului
Gala T}nărului Actor, Mangalia
2008 (23-26.11) – Membru al juriului „Bursa de texte noi
rom}neşti”, Târgu-Mureş
2008 (9-11.05) – Preşedinte juriu – Festivalul Naţional de
Teatru Medieval pentru elevi, Sighişoara
2002, 2003, 2004 – Membru al juriului Festivalului
Internaţional de Animaţie „Puck-Animafest” ClujNapoca
În 2004 (20-30.05) – Membru al juriului Festivalului
Naţional „TOPFEST” (Thalia Open Festival) T}rgu
Mureş
2003 (1-6.11): Participare la Congresul Internaţional al
Criticilor de Teatru – AICT, ediţia a XXI, Bucureşti
1997: Participare la Congresul Internaţional al Criticilor de
Teatru – Varna, Bulgaria
Colaborator al Facultăţii de Teatru Cluj-Napoca –
Dicţionarul de teatru rom}nesc (coord. Ion Vartic)
Coordonarea revistelor Galei Teatrelor Naţionale, Jurnal
teatral (Cluj-Napoca, 1996) şi cea a Festivalului
Naţional Studenţesc de Regie, Domino (Slobozia,
1997).
ALTE ACTIVITĂŢI CULTURALE ŞI EDUCAŢIONALE
2011-prezent: Redactor șef al Revistei de studii teatrale
„Symbolon”, Târgu-Mureş;
2012-2013: Vicepreşedinte Institutul de Training, Studii şi
Cercetări PIMMJM (ITSC) Mureş; vicepreşedinte
Senat ITSC;
2007 – 2011: Redactor al Revistei de studii teatrale
„Symbolon”, Târgu-Mureş;
2008 – 2010 : Director al Editurii Universităţii de Artă
Teatrală Târgu-Mureş;
2009 – prezent : Membru al redacţiei revistei „Jurnalul
Artelor Spectacolului”, Sibiu;
2010 – prezent: Membru al redacţiei revistei „Jurnalul
Rom}n de Management Cultural”, Sibiu;
2011 – prezent: Membru în Colegiul științific al revistei
„DramArt”, Timișoara;
2012-prezent: Membru de onoare al revistei „Comunique”
București;
2012-prezent: Membru în colegiul onorific al revistei
„Atelier critic” Târgu-Mureș;
2008-prezent: Membru în colegiul consultativ al revistei
„Crima organizată și terorismul azi” (Revistă de
specialitate în domeniul prevenirii criminalității
organizate și a terorismului).
Organizarea şi participarea la expoziţii de carte veche şi
rară:
Februarie 2005: Expoziţia de carte veche şi rară din
fondul „Cipariu”, în cadrul bicentenarului
naşterii scriitorului blăjean.
Iunie-iulie 2004: Expoziţia de carte în cadrul
expoziţiei lărgite „Oraşul comoară” – Clujul
medieval şi premodern, Muzeul Naţional de
Istorie a Transilvaniei Cluj-Napoca
(participare cu carte patrimonială sec. XVXVII).
Domeniul: Istorie
Coordonator: Prof. Univ. Dr. Nicolae Edroiu –
membru corespondent al Academiei Rom}ne
Diploma obținută: Doctor
1999- 2001: Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi
Cinematografică „I.L. Caragiale” Bucureşti
Sorin Ion Crişan
Tema de cercetare: Circul lumii la D.R. Popescu
Domeniul: Teatru
Coordonator: Ileana Berlogea
Diploma obţinută: Doctor
1998-1999: Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca –
Facultatea de Litere
Profilul: Artă teatrală
Specializarea: Artă teatrală şi spectacologie
Diploma obţinută: Diplomă de studii aprofundate
1995-1998: Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca –
Facultatea de Litere
Profilul: Artă teatrală
Specializarea: Teatrologie
Diploma obţinută: Diplomă de licenţă
1985-1989: Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca –
Facultatea de Tehnologie Chimică
Profilul: Chimie
Specializarea: Tehnologia materialelor de
construcţii
1980-1984: Liceul de chimie industrială „Terapia” ClujNapoca
Profilul: chimie industrială
Diploma obţinută: Diplomă de bacalaureat
1972-1980: Școala generală nr. 17 Cluj-Napoca
(actualmente Școala „Ion Creangă” Cluj-Napoca).
CERTIFICATE ŞI ATESTATE
2011 (25.03-25.05, 160 ore curs) – Curs specializare
Formator de formatori – Institutul de training,
Studii și Cercetări PIMMJM T}rgu-Mureș (Cod COR
241207, Certificat G Nr. 00047573)
2011 (11 martie, Timișoara): Sesiunea de formare în
managementul universitar – Modul „Servicii și
suport pentru studenți”, organizat în cadrul
proiectului strategic „Îmbunătățirea
Managementului Universitar” (Certificat nr. M7/47).
2011 (10 martie, Timișoara): Sesiunea de formare în
managementul universitar – Modul „Managementul
activităților terțiare”, organizat în cadrul proiectului
strategic „Îmbunătățirea Managementului
Universitar” (Certificat nr. M6/56).
2011 (4-5 martie, Cluj-Napoca): Sesiunea de formare în
managementul universitar – Modul „Managementul
cercetării”, organizat în cadrul proiectului strategic
„Îmbunătățirea Managementului Universitar”
(Certificat nr. M10/60).
2010 (18-19 martie, Cluj-Napoca): Sesiunea pilot de
formare in managementul universitar – Modulul
„Managementul cercetării”, organizat în cadrul
proiectului strategic „Îmbunătățirea
Managementului Universitar” (Certificat nr. M10/4).
2009 (14-15 mai, București): Trainingul de formare a
Evaluatorilor Interni ARACIS
2008-2012: Ministerul Educaţiei: Membru în Comisia 8 de
Experţi Permanenți ARACIS – Arte, Arhitectură,
Urbanism, Educație Fizică și Sport
2007-2012: Ministerul Educaţiei: Expert evaluator ARACIS
(evaluare programe de studiu şi evaluare
instituţională)
2006-2008: Membru şi referent ştiinţific al Institutului de
Studii şi Cercetări ale Terorismului
2007-2008, 2010: Ministerul Educaţiei: Expert evaluator
proiecte CNCSIS
(2007: 5 proiecte evaluate; 2008: 12 proiecte
evaluate; 2010: 5 proiecte evaluate + evaluare
panel).
2011-prezent: Ministerul Educaţiei: membru Comisia
Artele Spectacolului – CNATDCU (Consiliul Național
de Acreditare a Titlurilor, Diplomelor și
Certificatelor Universitare)
2005-prezent: Ministerul Culturii şi Cultelor: Expert
manuscrise-carte veche
Domeniul: Bunuri arheologice şi istoricdocumentare: carte veche, manuscris – Atestat de
expert nr. 509 din 11.04.2005
2005: Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca –
Facultatea de Litere. Certificat de Competenţă
Lingvistică – Limba franceză
2005 (martie-iunie): Universitatea de Vest Timişoara –
Facultatea de Ştiinţe Economice
Profilul: Management de bibliotecă – curs
postuniversitar
Certificat de absolvire
2003-2004 (3 module, cu total ore curs: 288): Ministerul
Culturii şi Cultelor – Centrul de Perfecţionare
Domeniul: Restaurarea şi conservarea patrimoniului
naţional
1999 (01.02-29.03): Centrul de pregătire în informatică –
S.A. Cluj-Napoca (cu avizul Ministerului
Învăţăm}ntului şi a Comisiei Naţionale de
Informatică)
Sorin Ion Crişan
Specializarea: Informatică
Certificat de absolvire: Operarea şi utilizarea
calculatoarelor compatibile IBM-PC
1994 (11-15.04, 18-22.07, 14-18.11): Biblioteca Centrală a
Universităţii de Medicină şi Farmacie Cluj-Napoca şi
British Council
Domeniul: Biblioteconomie şi Ştiinţa Informaţiei
Certificat de absolvire
1999 (18-21.05, 16-19.11), 2001 (7-10.05): The British
Council Cluj-Napoca
Domeniul: Tehnologia informaţiei în biblioteca
modernă
Certificat de absolvire
2000 (16-19.05): The British Council Cluj-Napoca
Domeniul: Evaluarea Performanţelor în Biblioteca
Modernă
Certificat de absolvire
2002 (22-25.04): The British Council Cluj-Napoca şi
Softlink Rom}nia
Domeniul: Utilizarea Internet-ului şi a computerelor
în biblioteca modernă
Certificat de absolvire
1992: MicroInformatica SRL Cluj-Napoca
Specializarea: analist programator asistent
Certificat de absolvire
DIPLOME ȘI PREMII 2014:
Diplomă de excelență pentru susținerea
învățăm}ntului teatral – Universitatea de Vest
Timișoara
2013: Diploma de excelență Rotary pentru promovarea
culturii mureșene – Rotary Club Tîrgu Mureș
2012: Distincția „Crucea șaguniană pentru mireni” –
Mitropolia Ardealului, Arhiepiscopia Ortodoxă a
Sibiului
2012: Diploma de excelență pentru activitatea depusă în
cadrul ARACIS
2003: Ministerul Culturii şi Cultelor: Premiul Naţional
pentru Tineri Creatori – pentru volumul Jocul
nebunilor, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2003
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
CULTURA
VIDEO FOTO. Ad Libitum Voices, clujenii care au cucerit Occidentul pe patru voci din patru inimi
Au pornit împreună la drum, în Cluj, dintr-o întâmplare, în urmă cu 12 ani, iar acum se pregătesc să cucerească lumea. Au cântat pe mai toate scenele din România și din Europa, dar vor să ajungă să își încânte fanii din Brazilia la ei acasă.
Trupa Ad Libitum Voices, prescurtat ADLV, e mai mult decât muzică, e o poveste despre pasiune, muncă și succes.
Toți cei patru muzicieni sunt absolvenți ai Academiei de Muzică ”Gheorghe Dima” Cluj-Napoca și fac parte din generații diferite: doi tenori – Tiberius Simu și Sergiu Colțan, un bariton – Vlad Morar și un bas – Cristian Ignuța, care cântă în mai multe limbi: română, engleză, italiană.
Primii pași
”Ideea înființării trupei a venit, practic, în urma unui eveniment amuzant.
Eu cu Cristi eram colegi din Conservator, am și locuit împreună, și am fost invitați, în toamna anului 2012 la o zi de naștere la o prietenă de-a noastră.
Ne-am gândit să-i facem cadou ceea ce știm noi mai bine să facem, să-i cântăm, pentru că ne-am gândit că o să-i placă și o să fie ceva amuzant. Și am pregătit niște piese pop-opera pentru că ne plăcea foarte mult fuziunea dintre aceste două genuri.
Și așa ne-am dus la acest eveniment, i-am cântat, ne-a ieșit foarte bine, am făcut o impresie foarte faină.
Am avut și niște reacții foarte bune printre invitați. Iar acolo s-a aflat o organizatoare de bal de boboci care ne-a invitat la un astfel de bal, astfel că am acceptat. Cu noi mai era un coleg, deci am cântat în trei la acest eveniment”, a povestit Sergiu pentru Cluj24.
Prestația muzicală a avut loc pe scena Casei de Cultură a Studenților și a fost ceva inedit pentru ei, care erau studenți, astfel că s-au gândit să ducă proiectul la un alt nivel.
Lucrurile s-au legat fără ca ei să se aștepte, pentru că, la eveniment, era prezentă și Aura Crecan, care se ocupa de organizare și care, ulterior, a devenit booking agentul trupei și parte a managementului ADLV.
”Aura a văzut potențialul nostru și ne-a chemat apoi la un alt bal al bobocilor. Numele trupei, Ad Libitum Voices, a apărut mai târziu, pe atunci eram cunoscuți drept <<băieții de la Cons>>”, a adăugat Sergiu Colțan.
Cum s-a ajuns la numele Ad Libitum
Cristi a completat amintirile precizând cum s-a ajuns, câteva luni mai târziu, și la ”botezul” numelui.
”Am avut un eveniment de Dragobete în primăvara anului 2013 și ni s-a cerut pentru afiș un nume, pentru că puteam să apărem pe afiș ca <<băieții de la Cons>>.
Și atunci, împreună cu Sergiu, eram într-o sală de repetiții la Academia de Muzică, am luat dicționarul de termeni muzicali și am zis <<hai să căutăm un nume>>.
Și am ajuns la litera A, unde am descoperit Ad Libitum, adică la libera alegere. Și atunci am zis că numele acesta, practic, arată exact ce facem noi. Adică, noi luăm niște fragmente muzicale și le interpretăm după bunul nostru plac, la libera alegere”, a precizat Cristi.
Actuala formulă de patru s-a format pe rând începând cu 2016, când Sergiu a propus să fie cooptat Tiberius pe care îl cunoștea de la Opera Națională Română Cluj-Napoca spunându-i că s-ar potrivi în noua trupă, iar acesta a acceptat.
”Aveam un concert la Iulius Mall și cântam pe o scenă cu o orchestră compusă din oameni de la Conservator, de la Operă. Sergiu mi-a scris că m-aș potrivit în Ad Libitum și am spus <<hai să încercăm>>.
Țin minte că ne-am întâlnit prima dată la Operă, era către sfârșitul anului și urmau niște concerte de colinde. Și au venit cu partituri de colinde, am cântat un pic împreună, mi-a plăcut și am intrat în acest proiect”, a precizat Tiberius.
Al patrulea membru al echipei
Al patrulea membru care a completat echipa a fost Vlad, mezinul, despre care colegii săi susțin că este fantastic de talentat, charismatic, cu o voce și o prezență scenică deosebită.
”În perioada când eu am intrat, era un alt membru cu noi în trupă, al patrulea, cu care nu am prea găsit afinități artistice, și după mult de jumătate de an, ne-am despărțit, astfel că ne trebuia al patrulea membru.
Și, cunoscându-l pe Vlad, care mi-era și student la Conservator în acea perioadă, i-am propus să vină cu noi în Ad Libitum Voices.
El era pe atunci într-o altă trupă, a mers în paralel cu ambele trupe, după care s-a decis să ni se alăture definitiv, imediat după ce am participat, împreună, la X Factor, unde am ajuns până în finală”, a mai explicat Tibi.
Împreună, oficial din aprilie 2017
Vlad a fost nevoit să aleagă între cele două trupe, iar acum recunoaște că a fost cea mai inspirată decizie, fiind vorba despre un proiect în care se făcea muzică ”pe voci”.
”Eu am nevoie de armonii. Trebuie să existe armonii, să se creeze conexiunea asta dintre voci. Am eu o afinitate pentru armonii, că-s de jazz, că-s clasice. Și atunci, fiind patru voci, mi se părea foarte interesant și chiar mă gândeam că puteam face foarte multe lucruri din punct de vedere armonic”, a spus Vlad.
Cei patru au cântat prima oară oficial în actuala formulă a Ad Libitum Voices în aprilie 2017, în cadrul unui eveniment desfășurat la Primăria Zlatna.
Au cântat pe scări, iar scaunele publicului erau pe culoarul de hol, ceea ce, datorită apropierii de spectatori, a transformat concertul într-o experiență interesantă, dar și cu momente care nu se uită ușor.
”Eu am avut niște emoții fantastice și am zis că nu am voce, că până aici a fost, de-abia am început, dar deja s-a terminat. Și Tibi a zis că nu există așa ceva, nu se poate și devenise foarte stresat și el.
Pe atunci aveam un microfon foarte ciudat, care nu funcționa la fel ca microfoanele colegilor mei. Și Tibi a zis să facem schimb de microfoane”, și-a amintit Vlad, iar impasul a fost depășit.
Repertoriul, ales prin consens
Întrebați cum își aleg repertoriul, muzicienii clujeni au răspuns că, la la început, era preponderent pop-opera, piese de concert, piese de ascultat, canzonete, alese dacă le plăceau tuturor, în egală măsură.
”Dacă e unul care spune că nu îi place o piesă sau nu ar putea să o cânte, atunci o lăsăm deoparte și numai dacă considerăm că e foarte de impact și ar merita să facă sacrificiul de a o învăța, atunci o introducem în repertoriu.
E un consens mereu, trebuie să ne placă tuturor piesa pentru că așa reușești să transmiți. Dacă ție îți place ceea ce faci, ceea ce cânti, atunci poți să dai publicului acea energie de care este nevoie.
Repertoriul nostru a suferit modificări în funcție de locul unde ne aflam la concert, am început să mergem în direcția pop destul de mult și să adoptăm și piese de pe radio, din muzica ușoară românească, să le armonizăm și să le dăm nota asta de crossover”, a explicat Sergiu..
În perioada de început a trupei, 2017, Ad Libitum Voices nu avea nicio piesă proprie, iar după euforia participării în finala X Factor, cei patru muzicieni erau încrezători că se află pe drumul cel bun.
Ei au fost în concurs în echipa lui Carla s Dreams, de la care au avut multe de învățat, iar acea perioadă a dus la sudarea echipei și, astfel, și-au dat cu toții seama că au potențialul de a merge înainte.
După X Factor, însă, s-au trezit în ianuarie 2018 că nu se întâmpla nimic special.
Soluția, piesele proprii
”În afară de faptul că ne cunoaștea lumea pe stradă, nu se întâmpla nimic concret. Chiar după X Factor, am avut, dintr-o dată, o popularitate imensă, paginile noastre personale de social media și a trupei au explodat și credeam am dat lovitura.
Dar a fost așa o pauză totală după concurs și n-am mai auzit de la nimeni nimic.
Ne-am dat seama că aveam nevoie de o identitate a noastră, să nu mai fim doar o trupă de cover-uri și atunci am început să construim piese. Și Vlad a venit cu ideile pieselor”, a menționat Sergiu.
Primul concert oficial
La rândul său, Vlad a precizat că a venit cu propunerea de a susține un concert, după X Factor, pentru a testa dacă spectatorii chiar cred în ei, sau a fost doar mirajul ecranului, iar Tibi a fost cel care a anunțat concertul într-o emisiune TV, cu locul, ziua și ora, deși nimic nu era aranjat, nici sala rezervată.
”Explicația lui a fost că mai bine anunțăm și ne punem sub presiune decât să nu facem nimic niciodată. Era cât pe ce să își vândă mașina, pentru că nu aveam bani pentru a plăti instrumentiști, pentru a plăti oamenii care lucrau și așa mai departe. Și atunci ne-a salvat Aura, căreia i s-a propus să ne dea o mână de ajutor la organizare, iar eu i-am spus că poate fi managerul nostru și să se ocupe de tot.
Și până la urmă ea a reușit, s-a realizat concertul, a fost <<The first concert>>, primul concert al nostru în 21 aprilie 2018, la un an de zile de când cântam în formula completă Ad Libitum Voices. Iar de atunci a rămas alături de noi”, a subliniat Vlad.
Muzică și versuri proprii
După concert, membrii trupei și-au dat seama că trebuie să aibă în repertoriu și piese proprii, dincolo de cover-uri, astfel că după un început firav, au început să lucreze cu actualul manager, Adrian Radu, care era pe atunci producător la case de discururi recunoscute din țară.
”Eu scriam liniile melodice, iar Cristi și Tibi scriau versurile, cu ajutorul lui Adrian Radu pe partea de producție. A fost o muncă de echipă.
Până în prezent s-au adunat mai multe piese și, iată, suntem în 2024, an în care am lansat un mic album de patru piese. dincolo de piesele pe care deja le lansasem până acum.
Avem acum 12 piese proprii, iar în ultima perioadă am mai colaborat și cu alți oameni care să ne creeze piese, adică să colaborăm împreună cu ei”, a mai spus Vlad.
Înregistrări în dulap, în pandemie, să nu fie ecou
Una dintre cele mai dificile perioade traversate a fost cea a pandemiei Covid, care a dus la anularea unor concerte și apariții publice, astfel că muzicienii trupei au fost nevoiți să se descurce și să găsească soluții.
Toate filmările din acea perioadă, care se regăsesc, încă postate pe canalele de socializare, erau făcute din camera fiecăruia, cu telefonul și trimise prin internet lui Sergiu, care le edita.
”Filmările ca filmările, că mai ieșeau în curte, mai ieșeai pe balcon să filmezi, dar pe partea de audio, ca să nu fie prea mult ecou și să se poată apoi pune vocile în program, eu, personal, înregistram în dulap. Mă băgam între haine, intram cu telefonul în dulap, între cămăși, între haine, ca să să nu fie ecou și acolo cântam în genunchi, în dulap.
Avem o piesă, The Prayer, înregistrată cu Teodora Sava, care se găsește pe Spotify, înregistrată așa”, a dezvăluit Tibi, despre condițiile vitrege de atunci.
Ce are special fiecare voce
Fiecare voce a celor patru muzicieni clujeni este specială, își aduce aportul și întregește totul unitar care este trupa Ad Libitum Voices și oferă calitatea interpretării.
Vlad: ”Este extrem de rar ca un grup format din întâmplare, pentru că nu este un grup format de cineva care știe exact ce vrea, să cânte așa de bine. Sunt grupuri formate din membri de familie care au o chimie foarte bună, se știu de mici, dar la noi este o întâmplare că fiind patru caracterii diferite cu patru voci diferite cu idei diferite, să ne potrivim. În 90% din cazuri totul funcționează exact așa cum ne dorim și ajunge la un sens sens comun.
Vocea mea cred că aduce un plus ca și cireașa de pe tort. Mie îmi place foarte mult să mă joc, să fac melisme, să am idei”.
Sergiu: ”Eu consider că vocea mea este caldă, emană căldură, finețe, sensibilitate și cred că în pachetul de voci cu asta contribuie și asta încheagă vocile. Pentru că sunt voci puternice aici și pot să zic că eu sunt așa, un element liant între toate”
Element de șoc
Cristi: ”Vocea mea cred că este elementul de șoc. Pentru că lumea când mă vede așa mai micuț, mai slăbuț, și când deschid gura și ies gravele, de acolo începe mirarea. De unde iese atâta voce? Cum poți să cânți atâta de gros?”
Tibi: ” Eu, înainte să fac parte din Ad Libitum Voices, am cântat mulți ani operă. Opera a fost pasiunea mea și asta e ce-am visat să fiu, cântăreț de operă, și în toată această perioadă m-am luptat cu acutele. Asta a fost o problemă pe care m-am confruntat.
Tot timpul aveam o ușoară nesiguranță și nu reușeam să ating notele acelea de sus, la volumul și la calitatea necesară sau suficientă corespunzătoare restului vocii.
După ce am intrat în trupă, mi-am dat seama că a cânta la microfon este altceva și, în ultimul an, lucrând cu o profesoară din București, Anda Pop, am descoperit un nou stil de emisie care îmi permite să cant, în sfârșit, notele astea. În ultimul an pot să spun că sunt foarte fericit de fiecare dată când pot să răcnesc acute, e ceva ce-mi doream de mulți ani. În sfârșit îmi văd visul cu ochii”.
Planuri de viitor
Ad Libitum Voices a avut anul trecut peste 90 de concerte, iar trupa are planuri mari pentru următorii 10 ani, ținta fiind de a cânta în străinătate, dar nu doar pentru comunitățile de români din Belgia, Marea Britanie, Spania sau Italia, ca până acum, ci proiectul să devină unul internațional, astfel încât să determine cât mai mulți spectatori să cumpere un bilet la concerte.
”Obiectivul este destul de realist, iar pentru atingerea sa trebuie foarte multă muncă. Cred că avem foarte mari șanse ca proiectul nostru să fie cel mai de succes pe care l-a avut România vreodată, dincolo de artiști solo, vorbim strict despre trupe. Suntem acum una dintre cele mai cunoscute trupe pop-rock din Sud-Estul Europei.
Noi avem un public care, în ultimul an, a venit în marea majoritate din Brazilia.
Avem din cei peste 1,2 milioane de fani, undeva la 30-40% care sunt din Brazilia și noi nu cântăm în portugheză. Am înțeles că mulți brazilieni înțeleg piesele italienești pe care noi le cântăm, ceea ce este fascinant.
N-ar fi rău să avem un concert în Brazilia. Sper ca, în 10 ani, să ne vedem pe plaja Copacabana într-un concert Ad Libitum Voices”, a mai afirmat Vlad.
Datorită impactului de pe rețelele de socializare, muzica trupei ajunge în cele mai neașteptate locuri, iar pe lângă Brazilia, Ad Libitum Voices are fani din Iran sau Uzbekistan, de exemplu.
Concert de Crăciun pe patru voci, din patru inimi
Ad Libitum Voices a cântat, recent, pe scena Sălii Palatului din București cu Loredana Groza, iar pe 22 decembrie la Cinema – Teatru ”Florin Piersic” Cluj-Napoca, după cum preciza Vlad, va susține un concert de Crăciun ”pentru toți oamenii care vor să asculte muzică de suflet, din suflet, pe patru voci, din patru inimi”.
EVENIMENT
Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj sărbătorește pasagerul cu numărul 3 milioane în 2024, a doua oară în istorie
Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj sărbătorește pentru a doua oară în istoria sa pasagerul cu numărul 3 milioane, o performanță unică pentru un aeroport regional din România.
Evenimentul aniversar este programat luni, 25 noiembrie, când pasagerul este așteptat să sosească la Cluj-Napoca cu o cursă a companiei elvețiene Swiss Air de la Zurich.
”Acest succes subliniază importanța strategică a aeroportului în conectarea Clujului cu numeroase destinații din Europa și din întreaga lume și consolidează, astfel, poziția aeroportului în rețeaua internațională de transport aerian.
Anul trecut, primul pasager cu numărul 3 milioane a ajuns pe Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj în ziua de 24 noiembrie.
EVENIMENT
VIDEO. Grav accident la Bucea, cu un microbuz implicat. Doi bărbați transportați la spital
Pompierii din cadrul Detașamentelor Huedin și 2 Cluj-Napoca au intervenit în cursul nopții trecute la un grav accident rutier petrecut pe drumul DN1E60, în localitatea Bucea, comuna Negreni.
La fața locului au ajuns o autospecială cu modul de descarcerare, două echipaje SMURD și unul al Serviciului de Ambulanță Județean Cluj. Echipajele operative au găsit un autocamion și un microbuz avariate, precum și un bărbat încarcerat în ultimul dintre acestea.
”Salvatorii au folosit echipamentele din dotare pentru a asigura accesul către victimă, precum și pentru extragerea acesteia fără agravarea leziunilor suferite. Bărbatul, în vârstă de aproximativ 40 de ani, prezenta mai multe traumatisme, era în stare de conștiență și era cooperant. Ulterior a fost transportat la spital pentru îngrijiri medicale.
Totodată, alți doi bărbați au mai fost consultați la fața locului de către echipajele SMURD și SAJ, dintre care un tânăr, în vârstă de aproximativ 20 de ani, a fost transportat la spital pentru investigații medicale”, arată pompierii de la ISU Cluj.
ANM anunță că urmează patru săptămâni mai reci decât normalul perioadei, cu temperaturi scăzute în toate regiunile țării, dar mai ales în sud-vest. Precipitațiile vor fi abundente în prima săptămână, în special la munte, apoi vor scădea semnificativ. La jumătatea lui decembrie, acestea vor reveni.
Săptămâna 25 noiembrie – 2 decembrie
Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână pe întreg teritoriul României, dar mai ales în regiunile sud-vestice. Regimul pluviometric va fi excedentar în cea mai mare parte a țării, dar mai ales în zonele montane.
Se STRICĂ vremea în toată țara. Frig și PLOI în următoarele săptămâni
Săptămâna 25 – 2 decembrie
Temperaturile medii vor fi ușor mai coborâte decât cele specifice pentru acest interval în regiunile sudice și local în cele centrale, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale.Cantitățile de precipitații estimate pentru această perioadă vor fi deficitare în cea mai mare parte a țării.
Săptămâna 2 – 9 decembrie
Temperatura medie a aerului va avea valori mai coborâte decât cele normale pentru acest interval, în toate regiunile. Regimul pluviometric va fi deficitar în majoritatea regiunilor, dar mai ales în cele vestice.
Săptămâna 9 – 16 decembrie
Temperatura medie a aerului va avea valori ușor mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână, în cea mai mare parte a țării. Cantitățile de precipitații vor fi apropiate de cele normale pentru această perioadă, la nivelul întregii țări.